Tommy Tabermann /sd:
Herra puhemies! Isänmaa ei ole vain juhlapuheita,
prenikoita ja paraateja, vaan isänmaa on sen ihmiset, sen
kieli, kielet, sen kulttuuri. Ilman kieltä ei ole mieltä eikä myöskään
isänmaata. Jos me tässä globaalissa maailmassa,
tässä epävarmassa maailmassa unohdamme
omat kielemme, niin me unohdamme myöskin omat juuremme.
Me eksymme.
Herra puhemies! Siksi tuntuu oudolta ja käsittämättömältä,
että Kotimaisten kielten tutkimuskeskukselta ollaan viemässä sen
voimavarat, sitä ollaan kutistamassa hallituksen päätöksellä kolmanneksella.
Kysynkin hallitukselta:
Miksi tämä sivistyksen lipunkantajaksi julistautunut
hallitus tekee tällaisen päätöksen,
joka on vahingollinen koko suomalaiselle kulttuurille?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Tosiaan, Kotimaisten kielten tutkimuskeskus
Kotus on ollut keskustelun aiheena viime aikoina. Tärkeää onkin,
että käydään keskustelua tämän
tärkeän instituution merkityksestä. Sehän
vastaa kotimaisten kielten huollosta ja meidän kieltemme
kulttuuriperinnön säilyttämisestä.
Valtion tuottavuusohjelma on kovin haastava koko opetusministeriön
hallinnonalalla, ja ei voi välttyä siltä,
että myöskin Kotukseen nämä tuottavuusohjelmavaateet
kohdistuisivat, ja tiedän, että tämä on
aika haastavaa Kotuksen osalta. Olenkin asettamassa työryhmää,
jossa yhdessä katsoisimme, minkälaisia tuottavuusvaateita
voi Kotukselle asettaa, jotta tuottavuusohjelmasta huolimatta voimme
Kotuksen tärkeät toiminnot säilyttää.
Eli tämän tutkimuskeskuksen perustoiminnot tullaan
säilyttämään, siihen hallitus
on vahvasti sitoutunut.
Tommy Tabermann /sd:
Herra puhemies! Olen omistanut elämäni kielelle.
Yritin kuunnella ja ymmärtää, mutta miten
tahansa kuuntelin, en ymmärtänyt enkä ymmärrä vieläkään:
jos hevoselta viedään yksi jalka, se on kolmijalkainen hevonen,
ja kolmijalkainen hevonen ei juokse yhtä hyvin kuin nelijalkainen
hevonen. Toisin sanoen, eikö hallitus ole nähnyt
ajan merkkejä? Kun kieli kuihtuu, sammuu, loppuu, siellä alkaa yksinäisyys,
siellä alkaa väkivalta. Nämä merkit ovat
pitkään olleet ilmassa. Eikö hallitus
todellakaan ole nähnyt, huomannut näitä merkkejä?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Kuten vastauksessa totesin, Kotuksen tehtävät
ovat erittäin tärkeitä, ne ovat aivan
elintärkeitä. Sehän vastaa kotimaisten
kielten, suomen ja ruotsin, sekä meidän vähemmistökieltemme
romanikielen, saamen kielen ja myöskin kotimaisen viittomakielen
kielenhuollosta ja kieliperinteen säilyttämisestä.
Todellakin tässä uudessa haastavassa tilanteessa
on hyvin tärkeää, että arvioidaan,
miten tämä organisaatio toimii ja millä tavalla
myöskin tuottavuusvaateita voidaan siihen kohdistaa ilman,
että näitä perustoimintoja millään
tavalla vaarannetaan.
Tapaan Kotuksen johdon joulukuun alussa, ja yhdessä asetamme
työryhmän. Olen aivan vakuuttunut siitä,
että tämä työ saadaan hyvin
hyvässä yhteisymmärryksessä tehtyä.
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Sopinee kai, että laajennan
tätä keskustelua myös kotimaisten kielten
opetukseen, ainakin lyhyesti.
Äskettäin on todettu, että yhä useampi
suomenkielinen oppilas jättää kirjoittamatta
ruotsin: tänä vuonna neljäsosa, kolme
vuotta sitten vain 10 prosenttia. Samoin voidaan todeta, että vaikka
ruotsinkielisten ylioppilaiden keskuudessa 90 prosenttia kirjoittaa
suomen edelleen, yhä useampi valitsee helpomman eli b-kokeen.
Sekin on kielteinen kehitys tavallaan. Nyt viimeksi Lukiolaisten
liiton kokous on todennut, että vaaditaan kielten opinnoissa
valinnanvapautta myös kotimaisissa kielissä. Eli
kysyn opetusministeriltä:
Miten ministeri ja hallitus reagoivat tällaiseen,
minusta kielteiseen kehitykseen?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Ruotsin kielen kirjoittaminenhan tuli vapaaehtoiseksi
ensimmäistä kertaa syksyllä 2004. Siinä yhteydessä kun
valtioneuvosto teki päätöksen siitä,
että ruotsin kielen kirjoittaminen on vapaaehtoista, tehtiin
myöskin päätös siitä, että sen
vaikutuksia seurataan 7 vuoden välein. Kun hallitus hyväksyi
jouluna opetuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman,
niin siellä vahvistettiin vielä myöskin
se, että tämän päätöksen vaikutukset
arvioidaan vuonna 2010.
Mutta samaan aikaan kuin ruotsin kielen kirjoittaminen tuli
vapaaehtoiseksi päätettiin myöskin siitä,
että opetusministeriö ja Opetushallitus tekevät
toimia sen eteen, että ruotsin kielen opiskelumahdollisuuksia
parannettaisiin ja ennen kaikkea ruotsin kielen opiskeluun kannustettaisiin.
Meillä on nyt erilaisia toimenpiteitä, joilla esimerkiksi
kannustamme siihen, että suomalaiset oppilaat valitsisivat
ruotsin kielen nykyistä aikaisemmin. Tuomme myöskin
kielikylpyjä ja kielisuihkuja, mutta tässä toiminnassa
on varmasti tehostamisen varaa. Mutta ruotsin kielen asemaa ei tällä vaalikaudella
tulla millään tavalla muuttamaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Murteet, nimistö, nämähän
ovat rikkautta kauniissa kotimaassamme, mutta EU:n sylttytehtaalta
tulee integraatiota, direktiiviä, sanktiota. Kansa on ymmällään,
mitä nämä tällaiset ovat. Eikö pikemminkin
tällaisena aikana, kun perusarvot nousevat, pidä satsata
kieleen ja mieleen ja sivistykseen ja päinvastoin lisätä resursseja
nimenomaan kotimaisen ilmaisuvoiman, välittämisen, rakkauden,
huomioon ottamisen parantamiseksi eikä kutistaa ja ajaa
tällaista neuvontaa alas? Tämmöinen on
väärää säästämistä,
se on Suomen kansan kulttuurista nipistämistä ja
supistamista. Eikö nyt kokoomus pitkän linjan
isänmaallisena puolueena voi tällaiselle mielettömyydelle
panna topin?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, missään nimessä Kotuksen
toimintoja ei olla ajamassa alas. Päinvastoin tulen asettamaan
vielä ennen joulua työryhmän, jossa yhdessä katsotaan
niin työryhmän kokoonpano kuin myöskin
työryhmän toimeksianto. Tavoitteena on juuri katsoa,
millä tavalla niihin haasteisiin, jotka tällä hetkellä kohdistuvat Kotukseen,
vastataan ja minkä tyyppisiä tuottavuusvaateita
voidaan Kotukseen kohdentaa. Koska valtion tuottavuusohjelma kohdistuu kaikkiin
toimenpiteisiin, mitä opetusministeriön hallinnonalalla
on, ei voi olla niin, että Kotus jää näiden
ulkopuolelle. Mutta aivan selvää on, ja sen vakuutan
koko eduskunnalle, että ne toiminnot, joista Kotus vastaa,
kotimaisten kielten kielenhuolto ja kieli-, kulttuuriperinnön
säilyttäminen, tullaan kyllä turvaamaan.
Sen voin tässä luvata, ja siihen hallitus on kyllä sitoutunut.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Sarkomaan listasta puuttui yksi
kotimainen kieli, karjalan kieli, joka on suomen kielen läheisin
sukukieli. Sen statusta ei ole vahvistettu perustuslain säätämisen
yhteydessä eikä Euroopan neuvoston vähemmistökielisopimuksen
yhteydessä. Kuitenkin sitä puhuu Suomessa Joensuun
yliopiston mukaan 5 000 suomalaista ja ymmärtää ehkä 20 000.
Arvoisa pääministeri! Karjalan Kielen Seura on
käynyt teidän luonanne ja pyrkinyt siihen, että karjalan
kielen status vahvistettaisiin. Eikö nyt olisi jo aika
tehdä se?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Koskee tietysti opetusministeriötä,
vai oikeusministeriötäkö tämä koskee?
Mutta olen saanut karjalan kielen edistäjiltä kyllä idean
ja toiveen. Se oikeastaan ideassa oli minusta yllättävintä,
kuinka suuri joukko suomalaisia on kuitenkin karjalan kielen ja
ainakin sen alkeiden hallitsijoita. Tarvetta kielen vahvistamiselle
ja ylläpitämiselle on olemassa.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa puhemies! Kysyjä, ed. Söderman, on
aivan oikeassa siinä, että Suomen perustuslaissa
ei tämmöistä mallia ole otettu käyttöön
ylipäätänsä, että erikseen
lueteltaisiin tiettyjä vähemmistökieliä.
Valtioneuvoston kansliasta on oikeusministeriöön oltu
yhteydessä, ja me olemme taustamuistiota asiassa kirjoittamassa,
mutta näyttää siltä, että karjalan
kielen elvyttäminen, sen arvostaminen, sen koulutuksen
jatkaminen ei ole ensisijaisesti hoidettavissa perustuslain sanamuotoja
muuttamalla, vaan se on nimenomaan aitoa opetus- ja kulttuuritointa,
eikä niinkään juridisen aseman muuttaminen
auta tätä asiaa. Se olisi todella iso muutos koko
valittuun linjaan, jos Suomessa alettaisiin luetella yksittäisiä vähemmistökieliä.
Ruotsissa
tämän kaltainen lainsäädäntö on
käytössä.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministerin olisi varmaan
kannattanut vielä vastauksessaan muistuttaa, että viime
viikolla julkistettiin suomi—karjala-sanakirja. Mutta pääministeri
on kyllä tietoinen, ja lupaan sen kyllä hänelle
toimittaa mahdollisimman pian.
Mutta korvaani särähti, kun ed. Tabermann mainitsi
kysymyksessään, että viedään
voimavarat. Ei viedä "voimavarat" vaan viedään
"voimavaroja", siis tarvitsemme tietenkin kielenhuoltoa, myöskin
täällä. Sen takia kysymys oli tavattoman
perusteltu, ja haluan vain huomauttaa, että suomen kieleen
tulee kaiken aikaa uudissanoja ja suomen kielihän on, niin
kaikki muutkin kielet, kulttuurin perustana.
Opetusministeri Sarkomaa, te edustatte sivistyspuolue kokoomusta.
Ainakin se itseään sellaisena pitää.
Nyt kysynkin, eikö nyt kannattaisi ajoissa perääntyä tästä hankkeesta,
ajoissa perääntyä, koska ei tämä hanke
tule menestymään kuitenkaan. Jos eduskunnan ilmapiiriä ja
tunnelmaa voi yhtään aistia, niin täällä kannetaan
kielenhuollosta huolta ja halutaan huolehtia siitä, että rahoitus
tämän keskuksen ylläpitämiseen
ja säilymiseen turvataan myöskin jatkossa. Tämä on
aivan väärä aika, ministeri Sarkomaa,
tehdä tällaisia ratkaisuja. Kysynkin, (Puhemies:
Nyt minuutti onkin kulunut!) eikö nyt olisi jo hyvä aika
ilmoittaa, että te työryhmän sijaan peräännytte
tästä. (Puhemies: Ed. Laukkanen, minuutti on kulunut!)
Tommy Tabermann /sd:
Herra puhemies! Olen äärimmäisen
kiitollinen rakkaalle ed. Laukkaselle tästä kielenhuollollisesta
pienestä pienestä opastuksesta. Olenkin kaivannut
sellaista jo pitkään, monta vuosikymmentä.
Ed. Laukkaselle vaan sen verran, että kun viedään
voimavarat, se merkitsee sitä, että lamaannutetaan,
siis voimavaroja saattaa vielä jäädä, mutta
käytännössä toiminta ei enää ole
sellaista, että se voi hoitaa sen tehtävän,
mitä varten jokin laitos on perustettu. Tämä nyt
sellaisena pienenä sisällöllisenä tarkennuksena,
jotta ed. Laukkanen saa oman kielioppinsa kuntoon. (Naurua)
Puhemies:
No, siinä ei ollut nyt ministerille ollenkaan kysymystä,
mutta palataan edelliseen.
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Kyllä haluan tässä todeta
ed. Laukkaselle, että hallitus on sitoutunut valtion tuottavuusohjelmaan,
ja juuri sanoitte, että te peräännytte
tästä hankkeesta. Voin vakuuttaa, että opetusministerinä tulen
huolehtimaan siitä, että ne Kotuksen toiminnot — meidän
kotimaiset kielet, vähemmistökielet, niiden kielenhuolto
ja kulttuuriperinnön säilyttäminen — ovat
ne toiminnot, jotka tullaan turvaamaan. Mutta valtion tuottavuusohjelma
kohdistuu koko valtionhallinnon toimialoille, ja on ihan aivan selvää,
että on arvioitava myöskin se, millä tavalla
tuottavuusohjelma kohdistuu Kotuksen toimintaan.
Kuten sanoin, arvoisa puhemies, tulen asettamaan työryhmän,
joka arvioi, minkälaisia tuottavuusvaateita Kotukseen voidaan
kohdistaa, jotta toiminnot voidaan turvata. Mutta on erittäin
hyvä, että tästä asiasta keskustellaan,
koska huoli on todellakin yhteinen. Tuottavuusohjelma on todella
haastava erityisesti opetusministeriön hallinnonalalla.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kyselytunti kyselytunnin jälkeen
aina palataan tuottavuusohjelmaan, ja kyllä sitä pitää alkaa pikkuhiljaa
kutsua pikemminkin työttömyysohjelmaksi tai alasajo-ohjelmaksi.
Nyt tiedämme jo, että tuottavuusohjelman nimissä ollaan
ympäristöhallinto ajamassa alas, työvoimatoimistoissa
ollaan siirtämässä osa työntekijöitä tiskin
takaa tiskin eteen työnhakuun ja nyt työsuojelupiireiltä ollaan
viemässä resursseja, jolloin harmaa talous saa
entistä enemmän valtaa. Mutta samalla hankkeella
perustellaan myös sitä, että kotimaisten
kielten tutkimusta ollaan ajamassa alas. Se on kyllä kohtalokasta
koko meidän kulttuuriperinnöllemme.
Kysynkin, ministeri Sarkomaa, kun te sanoitte, että tämä tuottavuusohjelma
ei millään tavalla vahingoita Kotuksen toimintamahdollisuuksia,
oletteko todella tosissanne, että se, että leikataan
henkilökuntaa rajusti pois, ei millään
tavalla vaikeuta toimintamahdollisuuksia.
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Sanoin, että olen sitoutunut siihen, että ne
keskeiset toiminnot, joista Kotus vastaa, tullaan turvaamaan, ja
totesin myöskin, että tulen asettamaan työryhmän,
joka arvioi, minkälaisia tuottavuusvaateita voimme Kotukseen
kohdistaa, jotta tämä lupaus pitää.
Selvää on, että kun tuottavuusvaateet
kohdistuvat koko valtionhallintoon, niin kaikki toiminnot täytyy
arvioida. Monella tapaa, esimerkiksi yhteistyötä lisäämällä ja
rakenteita uudistamalla, päästään
kestävämpään tulokseen sillä tavalla,
että Kotus pystyy tulevaisuudessa toimimaan entistä paremmin.
Tähän olen sitoutunut, ja todellakin, arvoisa
eduskunta, tuo työryhmä tullaan asettamaan ihan
lähipäivinä yhteistyössä Kotuksen
kanssa.
Christina Gestrin /r:
Ärade talman! Minister Sarkomaa hänvisade
till språkbadsundervisningen här för
en stund sedan, och erfarenheterna av språkbadsundervisningen är
väldigt goda. Jag frågar: Är regeringen
beredd att utvidga språkbadsundervisningen och också ge
speciellt stöd åt de kommuner som åtar
sig den här verksamheten?
Kielikylpyopetuksen kokemukset ovat erinomaisia. Ne osoittavat,
että lapset ja nuoret sen avulla helposti oppivat toisen
kotimaisen kielen. Samalla se edistää useampien
kielten oppimista. Kysynkin:
Onko hallitus valmis laajentamaan kielikylpyopetusta suomen-
ja ruotsinkielisille lapsille ja koululaisille ja suuntamaan niille
kunnille, jotka järjestävät kielikylpyopetusta,
erityistä tukea?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Silloin kun päätös
tehtiin siitä, että ruotsin kielen kirjoittaminen
tulee vapaaehtoiseksi, samaan aikaan tehtiin valtioneuvoston päätös,
jossa oli useita toimia, joilla pyritään edistämään
ruotsin kielen opetusta, sen opetuksen laatua, suomen- ja ruotsinkielisten
koulujen yhteistyötä, ja tässä yhteydessä olivat
myöskin nämä kielikylvyt ja kielisuihkut,
ja tätä ohjelmaa tullaan viemään
eteenpäin.
Mutta selvää on, että tällä vaalikaudella
täytyy arvioida, millä tavalla esimerkiksi Toki-ohjelmassa
on menty eteenpäin. Siinä yhteydessä myöskin
arvioidaan, millä tavalla voimavaroja voidaan suunnata.
Uskon kyllä, että Perusopetus paremmaksi -ohjelman
eli Pop-ohjelman kautta voimme myöskin suunnata lisäresursseja
kielten opiskeluun ja myöskin ruotsin kielen opiskeluun kannustamiseen
ja sitä kautta myöskin kielikylpyihin, kielisuihkuihin.