Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kutakuinkin tasan vuosi sitten tässä salissa
keskusteltiin tästä samasta laista. Kun lakiesitys
silloin valitettavasti hyväksyttiin nykyisessä muodossaan
ja sitä nyt esitetään jatkettavaksi vuodella, on
syytä palauttaa mieliin, miksi minä ja vasemmistoliiton
eduskuntaryhmä, ja olivat siinä onneksi toverit
sosialidemokraatitkin mukana, vastustimme tämän
hyväksymistä tässä muodossa, jossa
sitä nyt esitetään jatkettavaksi.
Kysehän on sinänsä tarpeellisesta
muutoksesta, jolla turvataan työttömyysturvan
maksaminen myöskin ensimmäiseltä lomautuspäivältä. Mutta
tämä toteutustapa on sellainen, kuten perusteluistakin
käy ilmi, että tästä hyötyvät
vain ne työntekijät, joitten palkkataso on yli
3 200 euroa kuussa. 3 200 euron tuloilla tilanne
on neutraali, mutta sitä pienemmillä tuloilla
lomautetut kärsivät tästä muutoksesta,
ovat siis nyt kärsineet jo vuoden. Perustelujen mukaan — joihin
on tietenkin uskominen — kun palkkataso on 2 500 euroa
kuukaudessa, kahden päivän lomautuksen ajalta
päiväraha olisi viikossa 19 euroa ja kolmen päivän
lomautuksen ajalta 13 euroa ja neljän päivän
lomautuksen ajalta 6 euroa enemmän kuin esityksen mukaisessa
mallissa. Vastaavasti lomautettujen tappio 2 000 euron
kuukausipalkalla on 24, 16 ja 8 euroa. Tämä on
sitä solidaarisuutta parhaimmillaan. Enemmän ansaitsevat hyötyvät,
ja vähemmän ansaitsevat kärsivät.
Tällaisia esityksiä tänne ei pitäisi
tuoda.
Kun vuosi sitten sosiaali- ja terveysvaliokunta käsitteli
tätä asiaa, se ensinnäkin totesi, että perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan arvostellut työttömyysturvalakiin
kohdistuvien muutosten toteuttamistapaa. Työttömyysturvalainsäädännön
muutoksia tuodaan usein eduskunnan käsiteltäväksi
erillisinä hankkeina. Tämä vaikeuttaa
kokonaiskuvan saamista lainsäädännön
muutosten vaikutuksista myös perusoikeuksien toteutumisen
kannalta. Perustuslakivaliokunnan mielestä jatkossa olisi
asianmukaisempaa pyrkiä kokoamaan useampia toisiinsa liittyviä muutosehdotuksia
yhteen hallituksen esitykseen, ja sosiaali- ja terveysvaliokunta
yhtyy tähän näkemykseen.
Montakos useampaa muutosehdotusta tähän jatkolakiesitykseen
nyt sitten on tehty? Ei sitten ensimmäistäkään.
Tämä yksi ja ainoa tässä on,
ja koskien sitä kehitystä, jota sekä eduskunnan
perustuslakivaliokunta että sosiaali- ja terveysvaliokunta
on pitänyt välttämättömänä,
ministeriö on viitannut kintaalla tässäkin
asiassa eduskunnan tahdolle. Kun tämä mietintö hyväksyttiin
tässä salissa, sehän tarkoittaa sitä,
että se on eduskunnan ja Suomen kansan kanta tähän
asiaan, mutta ei se nyt niin ministeriötä näyttänyt
vaivaavan.
Sen lisäksi valiokunta halusi kiinnittää erityistä huomiota
tähän epäoikeudenmukaisuuteen, joka syntyy,
ja kirjasi tänne oikein lausuman. Siis valiokunnan lausumaehdotus,
joka täällä salissa sitten hyväksyttiin,
oli: "Eduskunta edellyttää, että työmarkkinatilannetta
taantuman kuluessa seurataan ja tarvittaessa toteutetaan työttömyysturvan
muutoksia, jotka turvaavat myös palvelualoilla ja muilla
naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla työskentelevien aseman,
jos lomautukset alalla merkittävästi lisääntyvät."
Lakiesityksessä ei ole millään tavoin
otettu huomioon tätä eduskunnan tahtoa, tässä tapauksessa
lausumaksi kirjattua tahtoa. Lakiesityksessä kerrotaan,
että lomautettuja on tällä ja tällä alalla
niin ja niin paljon, mutta ei minkäänlaista arviota
siitä, miten lomautukset ovat kehittyneet, puhumattakaan
siitä, että olisi arvioitu, miten tämä lakiesitys
on vaikuttanut eri tuloluokissa oleviin työntekijöihin.
Minusta tämä on lähes eduskunnan halveksimista.
Arvoisa puhemies! Tässä on siis selkeästi tasa-arvo-ongelma,
minkä sekä sosiaali- ja terveysvaliokunta että perustuslakivaliokunta
ovat todenneet. Me esitimme vuosi sitten ratkaisua, jolla tämä ongelma
voitaisiin helposti poistaa. Se olisi se, että sovitellun
työttömyysturvan työaikaraja nostettaisiin
80 prosenttiin ja sovelletun päivärahan korvausasteen
katto nostettaisiin 95 prosenttiin ensimmäisen lomautuspäivän
osalta. Silloin koko tätä ongelmaa, joka tässä oli
ja on edelleen, ei olisi syntynyt.
Arvoisa puhemies! Ellei valiokunnassa järki voita,
mitä vähän epäilen, tulemme
tekemään nämä muutosesitykset
asian ensimmäisessä käsittelyssä,
ja katsotaan sitten, joko järki tässä suuremmassa
salissa voittaa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtanen kertoi hyvin valaisevasti
ja seikkaperäisesti tämän hallituksen
esityksen vaikutukset ja toi esille myöskin sen, mitä erittäin
selviä heikkouksia tässä on. Tässä on
päivänselvä mekanismi se, että tämä sortaa
naisvaltaisia palvelualoja ja hyödyn saavat aivan jotkut muut.
Mielenkiintoista on se, että tästä asiasta olivat
sopimassa eivät suinkaan ne, jotka laskun maksavat, vaan
aivan muut sopijatahot. Kyllä minä olen näin
eduskunnan miesverkoston perustajajäsenenä hyvin
huolissani niistä perusteluista, mitä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan edellisessä käsittelyssä,
kun tämä asia oli pöydällä,
esitettiin, koska ei kiistettykään sitä,
etteikö tämä kohtele kaltoin naisia ja
palvelualoja. Perusteluna käytettiin sitä, että koska
tämä on määräaikainen
laki ja näitä syrjittyjä on niin vähän, niin
tämä syrjintä voidaan hyväksyä.
Mutta minun mielestäni tämän tyyppiset
perustelut eivät saa olla missään lainsäädännössä mukana.
Paremminkin kyse oli siitä, että haettiin itselle
vaan jonkunlaista hyvää omaatuntoa siitä,
että tiedettiin itsekin, että ollaan tekemässä vääränlainen päätös.
Kyse ei ole suinkaan siitä, että pelkästään arvosteltaisiin
tätä esitystä, vaan jo edellisessä käsittelyssä oli
hyvin selvät, konkreettiset parannusehdotukset, joilla
nämä kaikki äsken kuvatut ongelmat olisi
voitu välttää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän lain keskeisin perustelu
viime vuonna oli se, että tuli yllättävä taantuma,
joka siis synnytti paljon lomautuksia, ja lailla pyrittiin korjaamaan
lomautettujen asemaa, niin kuin korjattiinkin, mutta kaikkein pienipalkkaisimpien
kustannuksella. Se keskeinen perustelu oli nimenomaan tämä lama.
Sillä perusteltiin myöskin tämän
lain määräaikaisuutta, eli katsotaan
vuosi, miten se lama kehittyy, tarvitaanko tätä enää.
Nyt kun lama on kehittynyt niin, että lomautustarve on,
voisi sanoa, miltei ratkaisevasti sinänsä pienentynyt
ja lomautusten määrätkin ovat pienentyneet,
niin tässä lakiesityksessä ei arvioida
edes sitä, mikä on tämän lain
todellinen tarve tällä hetkellä.
Minä tiedän kyllä, mistä se
johtuu, ettei sitä arvioida, mutta se perustelu on niin
kestämätön, että sillä perusteella
tätä jatkoa ei pitäisi sallia. Kysymys
on siis työehtosopimuspolitiikasta, ja olisi tietysti toivottavaa,
että se ei tällä tavalla heijastuisi
jatkona edelleen mahdollisuuteen heikentää nimenomaan
naisvaltaisten alojen työntekijöitten asemaa,
kuten ed. Mustajärvi täällä totesi.
Ja samaisen miesverkoston jäsenenä minäkin kyllä olen
syvästi huolissani siitä, että tällä tavalla
miesten ja naisten välistä epätasa-arvoa,
joka pitäisi korjata, ei muuta kuin pahennetaan.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Kun suomentaa sen, mistä oli kyse,
niin kyse oli Teknologiateollisuuden ja Metalliliiton keskenään
tekemästä sopimuksesta ja se sopimus tehtiin täysin
kuulematta naisvaltaisia aloja. Jos ajatellaan, että perusteena
käytetään lamaa ja määräaikaa
ja sitä, että tämän syrjinnän
kohteena on pieni kohderyhmä, marginaalinen ryhmä, niin
mikään näistä perusteluista
ei moraalisesti, ja minun mielestäni ei juridisestikaan,
ole kyllä kestävä. Jos havaitaan joitain
syrjiviä mekanismeja, jotka johtuvat lainsäädännöstä tai
muusta, niin niihin pitää aina kyetä puuttumaan.
Minusta on kyllä äärimmäisen
hälyttävää se, että eduskunta
on jo toista kertaa hyväksymässä, todennäköisesti
hyväksymässä tälläkin
kertaa, hallituksen esitystä, jossa on täysin
yhdenvertaisuuslainsäädännön
syrjintäkiellon vastaisia periaatteita jo sisään
rakennettuna hallituksen esitykseen. Ihmettelen kyllä,
että edes naisedustajat eivät ole tätä asiaa
ottaneet omantunnonasiakseen.
Keskustelu päättyi.