5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Esittelen lyhyesti maankäyttö-
ja rakennuslain muuttamiseen liittyvät kohdat valiokunnan
mietinnön kautta.
Tällä hallituksen esityksellä on
itse asiassa kaksi keskeistä tavoitetta. Ensimmäinen
on korjata laki vastaamaan perustuslain vaatimuksia ja toinen panna
täytäntöön EU:n rakennusten
energiatehokkuusdirektiivi.
Muutama sana ensin perustuslain vaatimuksista.
Nykyinen maankäyttö- ja rakennuslain sekä sen
nojalla annettujen asetusten ja Suomen rakentamismääräyskokoelman
muodostama kokonaisuus ei vastaa tällä hetkellä rakenteeltaan
perustuslain vaatimuksia. Pääongelma on, että lain tasolla
puuttuu riittävä sääntely ja
asetuksenantovaltuudet, joita ilman asetustasolla puolestaan on mittavasti
sääntelyä.
Perustuslain vaatimuksista johtuen on välttämätöntä säätää lain
tasolla rakentamista koskevista edellytyksistä ja vaatimuksista
nykyistä täsmällisemmin siten, että lain
säännökset muodostavat riittävän
perustan asetuksella annettaville tarkemmille säännöksille.
Lisäksi tehdään rakenteellinen muutos,
jolla rakentamismääräyskokoelman ohjeiden
asema muuttuu. Nykyisin rakentamismääräyskokoelmaan
sisältyy sekä velvoittavaa sääntelyä että myös
ohjeita. Jatkossa vain velvoittavaksi tarkoitetut määräykset
annetaan asetuksella ja ei-sitovat ohjeet kootaan ainoastaan tiedoksi
rakentamismääräyskokoelman oheen.
Valiokunta pitää määräysten
ja ohjeiden selkeää erottamista toisistaan kannatettavana
mutta korostaa samalla, että ohjeetkin ovat käytännössä hyödyllisiä ja
tarpeen säilyttää. Valiokunta korostaa,
että rakentamismääräyskokoelma
tulee säilyttää ja koota siihen alalle
helppolukuisessa muodossa kutakin nykyistä rakentamismääräyskokoelman
osaa vastaavasti asianomainen maankäyttö- ja rakennuslain
säännös olennaisista teknisistä vaatimuksista
ja asiaa koskeva asetus sekä siihen liittyvät
ohjeet. Näin kaikki asiaa koskevat säännökset
sekä niihin liittyvät suositukset ovat lukijan
kannalta helposti löydettävissä yhdestä paikasta.
Tähän työhön tulee turvata erityisesti
lain viiden vuoden siirtymäkauden tarpeet huomioon ottaen
riittävät resurssit.
Valiokunta ehdottaa lakiehdotuksen hyväksymistä muutoin
sellaisenaan mutta 117 g §:ää muutettavaksi
niin, että energiamuotokertoimia koskeva asetuksenantovaltuus
nostetaan ympäristöministeriöltä valtioneuvoston
tasolle. Energiamuotokertoimet ovat tässä olennaisia,
sillä osaltaan niiden avulla on osoitettava rakennuksen
energiatehokkuus. Hallituksen esitys on siinä mielessä hyvä,
että siinä energiamuotokertoimien määräytymisen
perusteista säädetään nyt lain
tasolla. Valiokunnan mielestä se, miten määräytymisen
perusteista on säädetty, jättää kuitenkin
paljon tulkinnanvaraa, eikä sääntelytapa
ole niin täsmällinen ja tarkkarajainen, että sen
perusteella energiamuotojen määräytyminen
olisi puhtaasti teknistä. Koska kysymyksessä ei
ole puhtaasti tekninen sääntelyvaltuus vaan sääntely
lähestyy energiamuotojen käytön sääntelyä ja
koska sääntely lähestyy työ-
ja elinkeinoministeriön toimialaa samalla, pitää asetuksenantovaltuus mielestämme
osoittaa valtioneuvostolle, ja näin me myös sitä esitämme.
Kun siis kertoimilla on laajempaa yhteiskunnallista merkittävyyttä,
ei niitä voida silloin jättää pelkästään
teknisinä ministeriön määritettäväksi.
Muutama sana rakennusten energiatehokkuusdirektiivin täytäntöönpanosta.
Energiatehokkuusdirektiivin täytäntöönpano edellyttää,
että rakennuksen energiatehokkuutta parannetaan silloin,
kun rakennukseen tehdään suurempi korjaus tai
muutostyö, jolla on merkittävä vaikutus
rakennuksen energiatehokkuuteen. Energiatehokkuutta on parannettava
vanhan rakennuksen korjauksen yhteydessä, jos se on teknisesti,
toiminnallisesti ja taloudellisesti toteutettavissa, elikkä tässä ovat
ne reunaehdot.
Uusia lupia ei lainmuutoksen takia tarvita. Rakennuslupa on
lain 125 §:n mukaan haettava sellaiseen rakennuksen
vaippaan tai teknisiin järjestelmiin kohdistuvaan korjaus-
tai muutostyöhön, jolla voidaan vaikuttaa merkittävästi
rakennuksen energiatehokkuuteen. Suurin osa näistä toimenpiteistä tarvitsee
rakennusluvan joka tapauksessa, joten luvanvaraisuus ei tämän
kautta laajene.
Toimenpidelupa puolestaan on 126 §:n mukaan
tarpeen rakennuksen julkisivun muuttamiseen sekä rakennusosan
tai teknisen järjestelmän vaihtamiseen silloin,
kun sillä voidaan vaikuttaa merkittävästi
rakennuksen energiatehokkuuteen. Toimenpideluvan alaisia toimenpiteitä ovat
tavallisesti ikkunoiden ja ovien vaihto, julkisivun kevyt korjaus
ja rakennuksen julkisivun muuttaminen. Eri kuntien rakennusjärjestyksissä voi olla
tältä osin eroja. Valiokunta korostaa tässäkin
yhteydessä sitä, että esityksen tarkoituksena ei
ole, että toimenpideluvan tarve muuttuu nykyisestä käytännöstä.
Valiokunta on kuitenkin mietinnössään
esittänyt huolensa kuntien rakennusvalvonnan tilasta. Esityksen
perusteluissakin todetaan, että muutokset aiheuttavat kuntien
rakennusvalvontaviranomaisille lisätyötä,
mikä voi aiheuttaa lisäresurssitarvetta kunnan
koosta ja rakennuskannan luonteesta riippuen sekä tarvetta
lisäkoulutukseen. Valiokunta pitää tätä kuntien
rakennusvalvonnan jo nykyinen kuormitettu tila huomioon ottaen huolestuttavana.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ympäristöministeriö ohjeistaa
energiatehokkuusnäkökulman huomioon ottamista
rakennusvalvonnan työn helpottamiseksi ja mahdollisimman
yhtenäisen tulkintojen varmistamiseksi eri kunnissa. Myös
kunnille aiheutuvia lisäkustannuksia tulee seurata ja arvioida
mahdollisuutta keventää rakennuslupamenettelyjä kuntien hallinnollisen
taakan vähentämiseksi.
Toinen merkittävä keskustelunaihe valiokunnassa
oli energiatehokkuuden parantaminen vanhoissa, rakennusperinnön
kannalta arvokkaissa rakennuksissa. Suojellut rakennukset ovat soveltamisalan
ulkopuolella, mutta vain pieni osa rakennuksista on lailla varsinaisesti
suojeltuja. Vanhojen rakennusten osalta korjausratkaisut ovat hyvin
erilaisia kuin uudempiin rakennuksiin soveltuvat ratkaisut. Energiatehokkuusdirektiivi
ei salli esimerkiksi tietyn ikäisten vanhojen rakennusten
sulkemista pois sääntelyn soveltumisalasta kokonaan,
mutta kustannusoptimaalisuus on kaiken sääntelyn
taustalla. Valiokunta korostaakin mietinnössään,
että vanhojen, rakennusperinnöltään
arvokkaiden rakennusten energiatehokkuuden parantamisvelvollisuutta
arvioitaessa tulee ottaa huomioon myös tekninen, toiminnallinen
ja taloudellinen toteutettavuus, mikä vanhan rakennuksen
osalta voi johtaa eri arvioihin kuin uudemman rakennuksen osalta.
Rakennusperinnön kannalta arvokkaan rakennuksen energiatehokkuutta
ei tule vaatia parannettavaksi esimerkiksi kosteusteknisiä ominaisuuksia
heikentäen siten, ettei rakennus enää soveltuisi
alkuperäiseen käyttötarkoitukseensa tai siten,
että rakennuksen arvokkaiden ominaispiirteiden säilyttämisen
kannalta korjauksen kustannukset nousisivat kohtuuttomiksi.
On tärkeä huomata, että olemassa
olevaan rakennuskantaan sisältyy suurin mahdollisuus energiatehokkuuden
parantamiseen, sillä rakennuskanta uudistuu tällä hetkellä uudisrakentamisen
kautta vain noin prosentin vuosivauhdilla. Sen sijaan merkittävä osa
rakennuskannasta on tulossa peruskorjausvaiheeseen, ja energiatehokkuuden
olennainen parantaminen on tällöin järkevää.
Suomessa omakotitaloja ja muita 1—2 asuntoa käsittäviä rakennuksia
on noin miljoona kappaletta sekä rivi- ja kerrostalorakennuksia noin
123 000 kappaletta. Noin 75 prosenttia asuin- ja palvelurakennuskannasta
on rakennettu vuoden 1960 jälkeen ja 40 prosenttia vuoden 1980
jälkeen. Pitää muistaa myös,
että energiatehokkuuden parantamiseksi korjaustyön
yhteydessä tehdyt investoinnit maksavat itsensä usein nopeasti
takaisin pienentyneinä kustannuksina.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Nykyisen maankäyttö- ja
rakennuslain asetuksenantovaltuudet eivät tosiaan vastaa
perustuslain vaatimuksia. Hallituksen esityksellä niitä esitetäänkin
täsmennettäväksi. Toisena asianahan tässä lakiesityksessä on
tämä Euroopan unionin energiadirektiivin käyttöönotto.
Valiokuntahan pitää hallituksen esitystä kaiken
kaikkiaan tarpeellisena sekä puoltaa esityksen hyväksymistä muutamalla
huomautuksella ja muutoksella. Itse nostan ainoastaan pari erillistä huomiota
esille tästä laista. Valiokunnan puheenjohtaja
esitteli mietinnön erittäin laajasti ja hyvin,
niin että ei tarvitse käydä uudestaan
niitä läpi.
Suomen rakentamismääräyskokoelma
tulee säilyttää siitäkin huolimatta,
että nämä rakentamista koskevat määräykset
annetaan tulevaisuudessa asetuksina ja julkistetaan sen mukaisina. Nämä kyseessä olevat
määräykset ovat vakiinnuttaneet paikkansa,
ja ne palvelevat suurta määrää toimijoita
rakentamisen määräysten helppokäyttöisenä tietolähteenä ja
myöskin ohjeistajana.
Valiokunnan mielestä energiamuotojen kertoimien määritys
tulee nostaa lain tasolle, sillä kyseessä ei ole
puhtaasti tekninen määritys, vaikka se perustuukin
laajaan tekniseen aineistoon. Siis kyseessä ei ole pelkästään
energiatehokkuuden sääntely, vaan ollaan lähellä energiamuotojen
käytön sääntelyä, jolloin
määrittämisperusteiden tuleekin olla
tarkkarajaisesti ja täsmällisesti lain tasolla.
Niinpä valiokunta mielestäni ihan oikein katsookin,
että asetuksenantovaltuus energiamuotojen kertoimien määrittämisessä on tarpeen
osoittaa ympäristöministeriön sijasta
valtioneuvostolle.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuossa valiokunnan puheenjohtaja antoi selvityksen
tästä lainsäädännöstä,
mutta en silti aivan turvallisella mielellä vielä ole.
Nimittäin pelkään, että yksittäinen
virkamies nyt sitten kuitenkin voi kävellä kaupunkilais-
tai maalaisjärjen yli.
Energia-asiat eivät saa jyrätä perinteitä.
Olen Keski-Suomen kulttuuriympäristöryhmän
jäsen, ja todellakin on niin, että se ei voi koskea
vain Museoviraston suojelemia rakennuksia, että kulttuuriperinteet
säilytetään jatkossa. Sen tulee koskea
kaikkia rakennuksia. Samoin pullotalojen rakentamisen sijaan puutalojen,
hirsitalojen hengittävyydestä tulee aina jatkossakin
huolehtia. Elikkä tässäkin tämän
"järjenkäyttö sallittu" pitää toteutua.
Talous ei kohene sääntelemällä. Sinänsä on
ilman muuta selvää, että energiatehokkuuden
parantuminen on asia, johon rakentajat itsekin haluavat panostaa,
koska se maksaa itsensä takaisin. Mutta silloin kun näissä säännöksissä mennään
pilkun viilaukseen, se ehdottomasti pitää estää.
Nämä energiamuotojen kertoimet ovat vaikeaselkoisia,
ja tavallisen rakentajan on erittäin vaikea tietää,
missä milloinkin mennään. Siksi on toisaalta
tärkeää, että jos näihin
kertoimiin puututaan, niin sitä ei nyt sitten voida siellä ministeriön
ohjeistuksilla — hyvää tarkoittaen mutta ehkä pahaa
aikaan saaden — toteuttaa, vaan tämä päätöksenteko
menee vähän korkeammalle tasolle: eli tehdään
varsinaisia linjauksia.
Mutta kuvaten tätä asian vaikeutta, minulla
on sähköposti, jossa kysytään:
"Minulla olisi tarkoituksena uusia vanhan päärakennuksen
ulkovuoraus, siis vain ulkovuoraus, eikä ole mitään
aikaa eikä haluja suurempiin energiaremontteihin. Niinpä haluaisin
kysyä, pitääkö minun aloittaa tämä ulkovuorauksen
laudoituksen korjaaminen nyt, vai voinko tehdä sen rauhassa
ensi kesänä ja maalata talon päälle."
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Korhoselle ympäristövaliokunnan
puheenjohtajana ja mietinnön laatineen valiokunnan puheenjohtajana:
kysyn täsmennystä näihin siirtymäaikaisiin
tulkintoihin silloin, kun on kyseessä rakennus, jossa kunnostetaan
vanhaa ja rakennetaan osin uutta.
Ymmärrän kyllä sellaisen tilanteen,
että jos on vanha lupa ja vanha osa kunnostetaan sen vanhan
luvan mukaan, vaikka uudet määräykset
ovat tulleet voimaan 1.7., mutta jos tehtäisiinkin ihan rakennusteknisistä syistä
ja
järkiperustein se, että haluttaisiinkin sitten
hakea uusi lupa laajennusosalle, niin käykö siinä sitten
niin, että jos sitä vanhaa kunnostusosaa ei ole
viety loppuun asti vanhan lain mukaisesti, niin sitten nämä uudet vaatimukset
lähtisivät koskemaan koko tätä rakennusprojektia?
Tämmöiset on hyvinkin käytännönläheisiä ongelmia.
Olisi äärimmäisen tärkeä,
että luvan hakija, jolla on rakennushanke, tietäisi
omat oikeutensa ja että kunnissa olisi valmius sitten neuvoa ja
opastaa niin, että jälkikäteen ei tule
ikäviä yllätyksiä.
Edustaja Kalmari puhui täällä rakennusperinnön
vaalimisesta. Täällä on erikseen mietinnössä nostettu
esille erityisenä kohteena hirsirakennukset, joiden seinän
vahvuus on 180 millimetriä. Aika paljon esimerkiksi pohjoisessa
on sodan jälkeen hätäisesti tehtyjä hirsirakennuksia,
joita kunnostellaan milloin pysyväksi asunnoksi milloin
loma-asunnoksi. Elikkä tämä ongelma voi tulla
aika monen eteen.
Näistä jos valiokunnan puheenjohtaja voisi antaa
lisävalaistusta.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä valiokunnan mietintöhän
oli yksimielinen. Muutama havainto tuosta esityksen valiokuntakäsittelystä.
Täällähän on jo valiokunnan
puheenjohtaja hyvin kattavasti kertonut, mutta itsekin tässä toisin
esille tämän rakentamismääräyskokoelman
merkityksen. Tämän käyttö rakennusvalvonnan
työkaluna on tunnustettu ja tunnistettu. Sen selkeyttäminen
on hyvä asia.
Ohjeet ovat tärkeitä työvälineitä suunnittelijoille,
urakoitsijoille ja, kuten totesin, rakennusvalvonnalle. Ympäristöministeriön
ohjeistus on myös erittäin tärkeä,
jotta voidaan varmistua siitä, ettei eri kaupungeissa tule
suuria tulkintaeroja. Myös se, että tämä saattaa
aiheuttaa jopa vaaraa asumisen terveellisyyden ja turvallisuuden suhteen.
Näitten ohjeitten merkitys on tärkeä myös
siksi, että tämä rakennusvalvonnan työ helpottuisi.
Tässä on tuotu esille myös huoli
kuntien lisäkustannuksista. Niitä tulee seurata
ja tulee arvioida mahdollisuus keventää rakennuslupamenettelyä kuntien
taakan helpottamiseksi. Huoli kuntien rakennusvalvonnan resurssien
riittävyydestä on aiheellinen. Siihen tulee kiinnittää vakavaa huomiota
sekä tarvittaessa tulee reagoida siihen.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä ympäristövaliokunnan
puheenjohtaja Korhonen jo ansiokkaasti ja totuudenmukaisesti toi
tämän asian esille, ei siihen paljon lisättävää ole,
mutta oma näkemykseni tässä on, että oleellinen
maankäyttö- ja rakennuslain muutos on mielestäni tämä 117 §:n
g-kohta koskien energiatehokkuutta, koska sillä vaikutetaan
sitten taas edelleen energiatodistuksiin. Tämä pykälän
ensimmäinen momentti kuuluu: "Rakennushankkeeseen ryhtyvän
on huolehdittava, että rakennus sen käyttötarkoituksen
edellyttämällä tavalla suunnitellaan ja
rakennetaan energiatehokkaaksi siten, että energiaa ja
luonnonvaroja kuluu säästeliäästi." Viimeinen
momentti sitten edelleen, että "ympäristöministeriön
asetuksella voidaan antaa uuden rakennuksen rakentamista, rakennuksen
korjaus- ja muutostyötä sekä rakennuksen
käyttötarkoituksen muutosta varten tarvittavia
tarkempia säännöksiä". Edelleen
ovat nämä 11 kohtaa, ja siellä on tämä kohta
5 energiamuotojen kertoimista. Sillä vaikutetaan energiatodistuksen
E-lukuun. Mitä tällä sitten enemmän
tarkoitan, niin tässä esitetään
valtaa ympäristöministeriölle ja, kuten
Korhonen totesi, ympäristövaliokunta on sitä mieltä,
että se valta olisi maan hallituksella. No, sekin on kyseenalaista,
jos ajatellaan, että siinä on poliittista ohjausta.
Esityksen pohjalta muuntokertoimia käytettäessä vertailtavuus
on mahdotonta siinä muodossa, mitä alun perin
on tarkoitettu. Selitykseksi on tarkoitettu poliittista ohjausta.
Eli ministeriössä virkamiehet ovat toimineet poliittisen
paineen alaisena miettiessään muuntokertoimia
ministereiden tai kansanedustajien ohjeiden mukaan. Voidaan se niinkin
sanoa, että Euroopan unioni määrää,
mitä Suomessa päätetään.
Edelleen mielestäni poliittinen ohjaus on sopimatonta,
jos halutaan todenmukaista vertailua rakennusten energiatehokkuudessa.
Tämä on siinä mielessä mielenkiintoista,
että olisi saatava selville paremmin nämä poliittiset
ohjaajat, ovatko ne siellä vasemmalla vai oikealla. (Timo
Korhonen: Voi ne olla keskelläkin!)
Sitten mitä nämä muotokertoimet vaikuttavat toteutuessaan:
niillä voidaan harhauttaa asuntojen ostajia. Otan tässä vertailuun
kaksi rakenteeltaan samanlaista hyvin rakennettua omakotitaloa.
Toinen niistä lämpiää öljyllä,
toinen sähköllä. Kun öljylämmitteisen
talon energialuokaksi saadaan lakiesityksen laskelmin esim. C, niin
sen kanssa täysin identtisen sähkölämmitteisen
talon luokaksi tulee muotokertoimista johtuen E, vaikka talon energiankulutus
on täysin sama. Halutaanko lakiesityksessä osoittaa,
että ulkomaalaisella öljyllä lämpiävä talo
on meille suomalaisille kaksi luokkaa parempi vaihtoehto kuin sen kanssa
identtinen kotimaisella energialla lämpiävä sähkölämmitteinen
talo? Siinäpä kysymys.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä lakiesityksellä muutetaan
myös asetuksenantovaltuuksia. Valiokunta toteaa mietinnössään:
" - - ministeriölle voidaan osoittaa
asetuksenantovaltaa lähinnä teknisluonteisissa
sekä yhteiskunnalliselta ja poliittiselta merkitykseltään
suhteellisen vähäisissä asioissa." Valiokunta
kuitenkin toisaalta toteaa, että "rajanveto teknisen ja
yhteiskunnallisesti tai poliittisesti merkittävän
asian välillä on jossain määrin
tulkinnanvaraista, ja teknisluonteisellakin asialla saattaa olla
laajempaa yhteiskunnallista merkittävyyttä". Tähän
tietysti sisältyy tietynlainen riski. Tämä muutos
on varmasti perusteltu, mutta kun tunnistetaan, minkä tyyppisiä jopa
ideologisia paineita, pyrkimyksiä ympäristöministeriöllä erityyppisissä asioissa
on, niin on todettava, että tämä muutoksenantovaltuus
kyllä vaatii tarkkuutta, ettei ympäristöministeriö lähde
laajentamaan tämän lakiesityksen kautta valtaansa
yksipuolisesti muun muassa luonnonsuojelulainsäädännön
puolelle, ympäristönsuojelulainsäädännön
puolelle tai esimerkiksi yhdyskuntarakenteen tiivistämiseen.
Tähän sisällytänkin kysymyksen
valiokunnan puheenjohtajalle: missä määrin
valiokunnan sisällä herätti keskustelua
tähän asetuksenantovaltuuteen mahdollisesti sisältyvät
riskit?
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Maankäyttö- ja rakennuslain
muutos sisältää nyt asetuksenantovaltuuksien
päivittämisen ajan tasalle niin, että tuo
kohta on kunnossa. Tällä hetkellähän
se ei sitä ole. On erittäin hyvä, että tuo
rakennusmääräyskokoelma sisällytetään
ja säilytetään ja sen arvo on tässä tunnustettu
ja myöskin niin, että varsinaiset määräykset
ja sitten rakentamista ohjeistavat ja suosittavat asiat otetaan
selvästi erilleen siitä määräyskokoelmasta.
Asia, josta varsinaisesti haluan puhua, on tuo energiatehokkuusdirektiivi
ja sen mahdollisesti esiin tuomat ongelmat. Nuo perinteiset rakennustekniikat,
kuten hirsirakentaminen, josta täällä on puhuttu,
kohtaavat ongelmia tämän energiatehokkuusdirektiivin
kanssa. Tälläkin hetkellä on tilanteita,
joissa perinteistä, tiukasta ikihongasta tehtyä,
toistasataa vuotta vanhaa hirsirakennusta on lähdetty siirtämään
rakennuspaikasta toiseen. Rakennus on ollut täysin asumiskelpoinen
ja täysin hyväksytty vakituiseen asumiseen, mutta
siinä vaiheessa, kun rakennus siirretään — tämän erinomaisen
hirsirakennustekniikan ansiosta se voidaan siirtää — toisen
paikkaan, joudutaan hakemaan rakennuslupa, ja silloin voimaan astuvatkin
nämä uudet määräykset
ja rakennus ei ikään kuin enää olisikaan
asumiskelpoinen. Nämä ongelmat tulisi ratkaista,
koska perinteinen hirsirakennustekniikka on säilytettävä tässä maassa.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Itselläni oli myös valiokunnan
jäsenenä tilaisuus olla tätä mietintöä omalta
pieneltä osaltani rakentamassa, hyvässä yhteistyössä muun
valiokunnan kanssa tietenkin.
Tämä itse asiassa alkuun kuulosti osittain
aika vaikealtakin esitykseltä. Joittenkin asiantuntijalausuntojen
perusteella rupesi näyttämään
siltä, että jos vaihtaa vanhan oven uuteen, entistä energiatehokkaampaan
oveen, sitä varten täytyy hakea lupia kunnanvirastosta,
samoin pientä ikkunaremonttia varten. Nyt on kuitenkin,
kun lakia on käsitelty ja mietintö tehty, saatu
näitä asioita oiottua. Tässä on
nyt enemmän maalaisjärkeä mukana, ja
nyt se alkaa olla hyväksyttävässä muodossa.
Hiilidioksidipäästöistä,
jos nyt oikein muistan, 27 prosenttia tulee tuolta asuinrakennuksista ja
peräti 23 prosenttia erilaisista tuotantorakennuksista,
joita varmasti on lukumääräisesti huomattavasti
pienempi määrä kuin asuinrakennuksia,
ja varmaan jatkossa on hyvä miettiä myöskin,
miten energiatehokkuutta voidaan sillä sektorilla parantaa.
Muutoin tässä keskustelussa on tullut hyviä huomioita,
joita on turha lähteä erikseen toistamaan. Laki
tietysti vaatii vielä seurantaa. Valiokunnassa laki parani
esityksestä, ja sitä olen itse valmis täällä kyllä kannattamaan,
mutta siitä huolimatta täytyy nyt seurata, miten
laki ja varsinkin tämä asetuksenantovelvollisuus
toimivat käytännössä.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Muutamiin kysymyksiin, mitä tuli,
yritän antaa vastauksia.
Nyt pitää tietenkin muistaa se, että tässä on
rakennuslupa ja toimenpidelupa ja sitten on myös kunnilla
omanlaisensa määräykset, joiden mukaan
he tekevät sitten omia ratkaisujaan, mutta lain lähtökohta
siihen, mitä edustaja Kalmari kysyi, on se, minkä kerroinkin
tuolla esittelyssä, että rakennuslupaa ei kuitenkaan
tarvita rakennuksen vaippaan tai teknisiin järjestelmiin
kohdistuvaan korjaus- tai muutostyöhön silloin,
jos rakennuksen energiatehokkuutta ei muuteta. Se on se peruslähtökohta.
Tällä hetkellä taas toimenpideluvan alaisia
toimenpiteitä ovat tavallisesti olleet ikkunoiden ja ovien
vaihto, julkisivun kevyt korjaus, rakennuksen julkisivun muuttaminen,
kattomuodon, katteen tai sen värityksen muuttaminen. Tästä se
löytyy. Sanoisin, että toimenpideluvan arvoinen
kohde, mihin hän viittasi, mutta varmaan kunnasta on kaikista
yksinkertaisin se vastaus löytää. Tämän
pitemmälle minä en osaa siihen vastata, mutta
tämä on se lain lähtökohta.
Elikkä lyhyesti sanoen mikään ei niiltä osin
muutu tämänhetkisestä tilanteesta, mikä meillä on
käytössä.
Sitten tämä energiamuuntokerroin. Se on vaikea,
siihen useampi edustaja kiinnitti huomiota, edustajat Mölsä ja
Korhosen Timo ainakin ja moni muukin. Se on tietenkin sillä lailla
vaikea, ja siitä käytiin monenlaista keskustelua.
Sehän pohjautuu hyvinkin tarkkoihin laskelmiin, se on ihan
laskennallista tietoa, mitä siellä tapahtuu, mutta
silti siihen jää tietty osa harkintaa, ja siitä syystähän
valiokunta päätyi siihen, että se on
valtioneuvoston asetus eikä ministeriön asetus.
Kyllä tästä tätä keskustelua
tietenkin käytiin, ja on hyvä käydäkin,
koska sillä voi monesta lähtökohdasta
itse asiassa nähdä sellaisia mahdollisia riskejä tai
sitten mahdollisuuksia — voivathan ne myös olla
mahdollisuuksia — siihen, että jotakin ehkä sillä halutaan
toteutettavaksi, mutta silloin, kun se on valtioneuvoston asetuksena,
pohja on huomattavasti paljon laajempi kuin jos se olisi yhden ministerin
tai ministeriön tekemä asetus.
Sitten edustaja Mustajärvi kysyi tästä:
vanha lupa, uusi lupa. Minä olen sitä mieltä,
että tämä on lukuja vailla oleva juristin
tulkinta, mutta lähtökohtaisesti se vanha lupa
on tietenkin voimassa niiltä osin kuin se on. Siinä on
se oma protokolla, minkä kautta sitä katsotaan.
Jos siihen uuteen osaan sitten haetaan uutta lupaa, silloin tulevat
tietenkin tämän uuden lainsäädännön
tuomat edellytykset myös sen toteuttamiseen, mutta se ei kumoa
sitä vanhaa voimassa olevaa, jos minä nyt oikein
ymmärsin, mitä te tarkoititte. Elikkä siellä on
jonkinasteinen peruskorjaus sen vanhan osan osalta ja se saatetaan
sitten loppuun tämän vanhan lainsäädännön
turvin, ja jos sitä lähdetään laajentamaan,
esimerkiksi haetaan uutta lupaa, niin se on sitten tämän
uuden lainsäädännön alaista
toimintaa.
Arvoisa herra puhemies! Tässä nämä olivat. Edustaja
Korhonen kysyi, minkä verran herätti keskustelua.
No, vilkasta keskustelua.
Yleiskeskustelu päättyi.