Täysistunnon pöytäkirja 114/2012 vp

PTK 114/2012 vp

114. KESKIVIIKKONA 21. MARRASKUUTA 2012 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

7) Laki sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta

 

Esko Kiviranta /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni koskee kahta asiaa: sotainvalidien pitkäaikaisen laitoshoidon korvattavuutta ja kuntien sotainvalideille järjestämien sosiaali- ja terveydenhuollon avopalvelujen korvattavuutta.

Lakialoitteessa ehdotetaan sotainvalidien pitkäaikaisen laitoshoidon korvattavuuden ulottamista koskemaan 20 prosentin haitta-asteen invalideja. Lisäksi lakialoitteessa ehdotetaan, että kuntien sotainvalideille järjestämät sosiaali- ja terveydenhuollon avopalvelut laajennetaan koskemaan 15 prosentin haitta-asteen sotainvalideja. Mieluimmin avopalveluiden korvattavuuteen vaadittava haitta-aste voitaisiin laskea suoraan 10 prosenttiin.

Sotainvalidien pääsy laitoshoitoon edellyttää sotilasvammalain mukaan vähintään 25 prosentin sotavammaa. Sotainvalidien vanhuudenhuollon turvaamiseksi pitkäaikaisen laitoshuollon korvattavuus tulisi ulottaa 20 prosentin haitta-asteen invalideja koskevaksi. Sotainvalidien keski-ikä on jo yli 89 vuotta. Ikääntymisen myötä myös lievävammaisten sotainvalidien tarve laitoshoidolle kasvaa. Sotainvalidien luonnollisen poistuman myötä sotainvalidien hoito- ja kuntoutuslaitoksista vapautuu hoitopaikkoja. Nämä vapautuvat hoitopaikat tulisi ottaa hyötykäyttöön, jotta myös lievävammaiset sotainvalidit saisivat tarvitsemansa hoidon.

Arvoisa puhemies! Sotilasvammalain perusteella valtio korvaa 20—100 prosentin haitta-asteen sotainvalideille kuntien järjestämät sosiaali- ja terveydenhuollon avopalvelut. Korvattavien palveluiden piiriin kuuluvat erilaiset tukipalvelut, kuten ateria-, siivous- ja kuljetuspalvelut, sekä omaishoidon tuen ja avosairaanhoidon kustannukset. Koska palvelujen korvaaminen on sidottu sotainvalidien haitta-asteeseen, korvattavien palvelujen ulkopuolelle jää noin 3 000 haitta-asteeltaan 10—15 prosentin sotainvalidia.

Vähenevälle veteraaniväestölle tulee taata heidän tarvitsemansa palvelut. Monet sotainvalidit haluavat asua omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Tämä on mahdollista, kun kotona asumista tuetaan riittävien avopalveluiden avulla. Avohoidon tukitoimilla voidaan myös vähentää sotainvalidien laitoshoidon tarvetta.

Kunnallisten avopalvelujen korvattavuuden laajentaminen koskemaan kaikkia sotainvalideja on mahdollista toteuttaa vaiheittain nopealla aikataululla sotainvalidien poistuman tuomilla säästöillä. Sotainvalidien korvaukset ja haitta-asteluokittelu perustuvat vuodelta 1948 peräisin olevaan sotilasvammalakiin, jonka mukaan sotainvalidin haitta-aste ilmaistaan 5 prosentin tarkkuudella. Prosenttiperusteista haitta-asteluo-kittelua ei voida enää pitää perusteltuna, ja se tulisi poistaa sotilasvammalaista. Kunnallisten avopalveluiden korvattavuus tulisi laajentaa koskemaan kaikkia sotainvalideja.

Arvoisa puhemies! Ehdotan, että eduskunta hyväksyy lakialoitteeseeni sisältyvän lakiehdotuksen sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta.

Osmo Kokko /ps:

Arvoisa puhemies! Edustaja Kiviranta on tehnyt erittäin hyvän lakialoitteen, ja kun ajattelemme, että meillä on vähenevä määrä invalideja ja veteraaneja, niin asia olisi ollut vielä jämäkämpikin sillä tavalla, että tähän olisi otettu myös sotaveteraanit, koska samalla tavalla he ovat olleet siellä puolustamassa isänmaata ja tekemässä sitä työtä. Tämä on vähenevä väestö, ja siinä suhteessa lakiehdotus on erittäin hyvä.

Myös kotona tapahtuvan palvelun suhteen tämä on erittäin hyvä, että prosentit lasketaan alaspäin ja annetaan näin mahdollisuudet mahdollisimman pitkään asua siellä kotona ja kuntien olla valmiita tuottamaan näitä palveluita. Erittäin hyvä lakiehdotus!

Esko Kiviranta /kesk:

Arvoisa puhemies! Kiitän näistä lakialoitteeni saamista runsaista kiitoksista. Tuo ajatus, että sotaveteraanit otettaisiin tämän aloitteen piiriin: Minulla ei tietenkään ole mitään sitä vastaan. Tässä nyt vain keskityttiin sotainvalidien kysymyksiin, mutta totta kai sotaveteraanit yleisesti pitäisi ottaa tällaisen lainsäädännön uudistamisen piiriin.

Keskustelu päättyi.