1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kirkkolain muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on antanut mietinnön
hallituksen esitykseen kirkkolain muutoksesta. Esitys on kirkolliskokouksen
ehdotuksen mukainen, jolle asia on valmisteltu Kirkkohallituksessa,
ja esitys on viimeistelty opetus- ja kulttuuriministeriössä.
Tällä ehdotetulla lainsäädännöllä ajantasaistetaan,
selkeytetään ja täsmennetään
säännöksiä vastaamaan nykyhetken tarpeita
ja voimassa olevaa rakennussuojelulain säädäntöä koskien
siis kirkollisia rakennuksia. Tavoitteena on saada suojelu kattamaan
riittävä osa arvokkaista kirkollisista rakennuksista
ja varmistaa myös Museoviraston asiantuntemuksen käyttäminen
jo rakennuksen korjaus- tai muutoshankkeen alussa.
Museoviraston käyttöä asiantuntijana
ehdotetaan vahvistettavaksi siten, että kun 50 vuotta täyttänyttä kirkollista
rakennusta ryhdytään olennaisesti muuttamaan,
purkamaan tai sen käyttötarkoitusta muuttamaan,
suunnitelmista pyydetään Museoviraston lausunto,
vaikka rakennus ei ole suojeltu. Lausuntoa tulee lisäksi
pyytää Ahvenanmaan maakunnan hallitukselta, jos
tämä rakennus sijaitsee Ahvenanmaalla, ja saamelaiskäräjiltä vastaavassa
tilanteessa. Museoviraston asiantuntija-asemaa ehdotetaan vahvistettavaksi myös
valitusoikeudella, ja tällä virastolla on oikeus
valittaa niistä seurakunnan ja seurakuntayhtymien suojeltua
kirkollista rakennusta koskevista päätöksistä,
jotka on alistettava Kirkkohallituksen vahvistettavaksi, sekä kirkollisen
rakennuksen suojelua ja sen lakkaamista koskevista päätöksistä.
Voimassa olevia kirkollisia rakennuksia ovat kirkot, kellotapulit,
siunaus- ja hautauskappelit sekä hautausmaalla
niihin rinnastettavat rakennukset. Lisäksi kirkkopihaan
ja sen ja hautausmaan aitaan ja myöskin porttiin sovelletaan
kirkollisia rakennuksia koskevia säädöksiä. Valiokunta
puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvää lisäystä koskien
sankarihautausmaahan sovellettavaa sääntelyä.
Suojelun tavoitteena on turvata kirkollinen rakennettu kulttuuriympäristö osana
kulttuuriperintöämme ja vaalia sen erityispiirteitä ja
edistää kulttuurisesti kestävää hoitoa.
Tämän vuoksi valiokunta tähdentää hallituksen
esitykseen sisältyvää velvoitetta pyytää Museoviraston
ohella lausunto nimenomaan Ahvenanmaalta ja saamelaiskäräjiltä.
Saamansa selvityksen perusteella valiokunta kiinnittää huomiota
myös siihen, että Museovirastolle annetaan ja
ehdotetaan oikeus antaa ohjeita suojeltua kirkollista rakennusta
koskevan päätöksen täytäntöönpanosta
ja myöskin muuta ohjeistusta, elikkä Museovirastolta
pyydetään lausunto. Tämä koskee
myös tilanteita, joissa Museovirastolla on oikeus hakea
valittamalla muutosta. Valiokunta korostaa tältä osin
Kirkkohallituksen vastuuta osaltaan valvoa säädettävän lain
toteutumista.
Seurakunnat joutuvat kirkollisten rakennusten korjaus- ja
muutoshankkeiden osalta tekemään entistä tarkempia
suunnitelmia ja käyttämään aiempaa
enemmän asiantuntijoiden apua hankkeiden toteuttamisessa.
Siksi valiokunta kiinnittääkin huomiota yleisessä yhteiskunnallisessa
taloustilanteessa siihen, että tästä voi
koitua taloudellisia lisäpaineita evankelisluterilaiselle
kirkolle. Hallituksen esityksessä ei ole esitetty yksityiskohtaisempia
taloudellisia vaikutusarvioita. Toisaalta hallituksen esityksessä todetaan,
että Museoviraston osallistuminen mahdollisimman varhain
neuvontatyöhön korjaus- ja muutoshankkeissa
voikin säästää kuitenkin kustannuksia
verrattuna tilanteeseen, jossa rakennusta on korjattu useasti tai
korjaushanke on jo viety pitkälle.
Kirkkolain ollessa kyseessä eduskunta voi joko hyväksyä tai
hylätä sen mutta ei muuttaa sisältöä.
Hallituksen esittämistä perusteluista ja saamansa
selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana,
ja tämä mietintö on yksimielinen.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Kirkkolain muutosta käsitellään,
ja valiokunnan puheenjohtaja Mattila sen hyvin esitteli, miten he ovat
sen valiokunnassa läpikäyneet. Meillähän on
Suomessa 523 ennen vuotta 1917 rakennettua kirkkoa, jotka ovat suojelun
piirissä, ja 44 vuoden 1917 jälkeen rakennettua
erillispäätöksellä suojeltua
kirkkoa, sen lisäksi 10 siunauskappelia ja noin 200 hautakappelia.
Ortodoksisen kirkon rakennuksista suojelun piirissä on
19 kirkkoa ja 4 rukoushuonetta, ja tämän lakimuutoksen
tavoitteena on siis suojella riittävä osa arvokkaista
kirkollisista rakennuksista, ja samalla halutaan varmistaa Museoviraston
asiantuntemuksen käyttäminen jo rakennuksen korjaus-
ja muutoshankkeen alkuvaiheessa. Se on varmasti ihan järkevää ja
perusteltua, mutta oikeastaan se, minkä takia tässä kohdassa
puheenvuoron, arvoisa puhemies, pyysin, on huoli siitä,
mistä tähän kaikkeen suojeltavaan kiinteistömassaan
löytyy varat Suomenmaassa.
Katsoin tuossa nopeasti netistä muutamia hakuja: Vantaan
seurakunta myy kirkkojaan rahapulassa. Yksi kirkko on myyty liiketontiksi
ja tullaan purkamaan. Toisessa Kouvolan Sanomat kirjoittaa: "Vuohijärven
kirkko pannaan myyntiin", ja syynä se, että Valkealan
seurakunta aikoo panna Vuohijärven kirkon myyntiin, ja myyntiä on
perusteltu kiinteistön korkeilla käyttökustannuksilla
ja kävijöiden vähäisellä määrällä.
Näitä uutisia löytyy muitakin helpolla.
Esimerkiksi Tampereen seurakunta tiedotti tänä kesänä kesäkuussa,
että seurakuntien kiinteistöjä laitetaan
merkittävä määrä myyntiin.
Vielä yhden kun otan, niin tällaisia uutisia löytyy
myös Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymästä,
joka on päättänyt myydä Martinkirkon.
En tiedä, ovatko nämä kaikki kirkot
sitten sellaisia kirkkoja, joiden suojeltavaksi pitäisi
päätyä. Sitä pitää vakavasti
pohtia. Mutta tänä päivänä meillä on
hieman sellaista murhetta Suomessa, että meillä on
hienoja vanhoja rakennuksia, jotka on suojeltu, mutta niihin ei
ole osoittaa riittävästi tukea kalliiden korjausten
rahoittamiseksi. Usein tällaiset vanhat talot sitten vain
entisestään heikkenevät ja tulevat entistä huonokuntoisemmiksi,
ja osittain tavoitteena onkin omistajalla se, että talo
saataisiin tätä kautta purkukuntoon ja yli tämän
suojelun purettua, sillä usein tällaisen vanhan
tontin arvo voi olla paljon suurempi muussa käytössä.
Siinä kyllä varsin lyhytnäköisesti
unohdetaan se pitkä historia ja se arvo, joka tällaisilla
rakennuksilla on tänä päivänä ja
tulevaisuudessa vieläkin suurempi.
Asemakaavassa suojellun rakennuksen omistajahan on velvoitettu
pitämään rakennus kunnossa, mutta tämä ei
suinkaan Suomessa tällä hetkellä koko
ajan toteudu. Viime kaudella, kun ympäristövaliokunnassa
näitä vastaavia asioita — emme silloin
kirkkojen näkökulmasta vaan muiden rakennusten
näkökulmasta — läpikävimme,
niin kyllä huoli oli se, mistä löytyy
riittävästi resursseja ja rahaa tähän
ylläpitoon, jos niitä omistajilta ei löydy.
Silloinhan ongelmaa ei ole, jos omistaja on itse aktiivinen tämän
suojelupäätöksen eteenpäinviemiseksi.
Arvoisa puhemies! En voi olla nostamatta esille esimerkiksi
Iltalehden tässä syyskuussa keskusteluun nostamaa
uutista, että Helsinki uhkaa purkaa vanhat puutalot keskustasta,
ja tämähän on herättänyt
myös hämmennystä ja ihmetystä.
Helsinki aikoo purkaa kaksi 1800-luvun alkupuolella rakennettua
puutaloa, ja näiden talojen tilalle sitten saataisiin jotain
muka hienompaa ja arvokkaampaa tällä hetkellä,
ehkä taloudellisesta näkökulmasta arvokkaampaa
mutta minun mielestäni ei missään mielessä historiallisesti
arvokkaampaa, ja olen huolestunut siitä.
Toki Museovirastossa on syytä vakavasti miettiä sitä,
mitä kaikkea suojellaan. Esimerkkejä löytyy
eduskunnan rakennuksista, joiden 70-luvun lopulla rakennetut työhuoneet
piti Museoviraston toimesta suojella, ja saneerauksen yh- teydessä kaikki
nämä suojelumääräykset
menivät itse asiassa työergonomian ja kaiken maalaisjärjen
edelle. Huoneet piti pitää samassa kunnossa joka
ikinen kuin ne olivat olleet 70-luvun lopulla.
Silloin kun ympäristövaliokunnassa näitä suojeluasioita
käsittelimme, niin Museoviraston toimesta esille nostettiin
jo sekin, että pitäisi näitä 70-luvun
betonikonstruktioiden tuoneloitakin ryhtyä suojelemaan.
Siinä muun muassa kaunista vanhaa puutalo-Korsoa laitettiin
matalaksi ja tilalle 70-luvun betonibunkkereita ja niitä haluttaisiin
nyt myös suojella. Ymmärrän sen, että 70-luvulla
on tullut paljon hienoa niin tänne eduskuntaan kuin maailmaankin,
mutta ei sentään ihan kaikkea sieltäkään
tarvitsisi suojella.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni edustaja Heinonen oikealla
tavalla kiinnitti huomiota näihin taloudellisiin resursseihin,
jotka valitettavasti kirkkojenkin, seurakuntien kohdalta ovat hiipumassa.
Antaisin tukea tälle näkökulmalle
myöskin sen takia, että sivistysvaliokunta omassa
lausunnossaan hallintovaliokunnalle kiinnitti nimenomaan tähän
asiaan huomiota ja korostimme sitä, että Museovirasto
tietyllä tavalla — nyt käytän
tilanteeseen sopivaa sanaa — "paimentaa" näitä kirkkoja
ja antaa lausuntoja. Pitää nyt erityisesti turvata
Museoviraston resurssit, jotta ei tehtäisi vahinkoja senkaltaisille
kirkkorakennuksille, joiden historiallinen arvo on merkittävä.
Jos ne kerran puretaan ja hajotetaan, niin ne ovat sitten pois,
ja sen takia Museovirasto on tässä keskeinen asiantuntija,
niin että sen resurssit pitää turvata.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Rakennusperinnön suojelemisesta
annetussa laissa säädetään rakennetun
kulttuuriympäristön suojelusta. Siinä laissa
ei ole mainintaa, minkä ikäisestä rakennuksesta
tulee pyytää erilaisia lausuntoja, jos niissä rakennuksissa
tehdään muutostöitä.
Kirkollisten rakennusten suojelusta taas säädetään
kirkkolaissa ja tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi kirkkolain kirkollisen rakennuksen suojelua koskevia
säännöksiä. Museoviraston käyttöä asiantuntijana
ehdotetaan vahvistettavaksi siten, että Museovirastolta on
pyydettävä lausunto silloin, kun 50 vuotta täyttänyttä kirkollista
rakennusta ryhdytään olennaisesti muuttamaan,
purkamaan tai sen käyttötarkoitusta muuttamaan,
vaikka rakennus ei olekaan suojeltu.
Hallituksen esitys on sinällään ja
sisällöltään kannatettava, mutta
toivottavasti tällä ei taas lisätä sitä kuuluisaa
byrokratiaa ja viivästytetä mahdollisia korjaushankkeita.
Vaarana on myöskin se, että ev.lut. seurakunnille
tulee tästä lisäkustannuksia, ja täällä on
jo viitattu siihen huolenaiheeseen, että miten rahat riittävät.
Seurakuntien tarpeet saattavat muuttua, ja eihän 50-vuotias
rakennus ole vielä mikään kovin vanha
esimerkiksi Museoviraston lausuntoa varten.
Esityksessä on hyvää, että esitys
koskee nimenomaan kirkollista rakennusta ja siten se ei koske seurakunta-
ja leirikeskuksia, kirkkoherranvirastoja eikä muita seurakunnan
omistamia rakennuksia, vaan kyseisiin rakennuksiin sovelletaan rakennusperintölakia
tai maankäyttö- ja rakennuslakia.
Omalta osaltani toivon myös, että tämän
lakimuutoksen kautta ei lähdetä muuttamaan rakennusperinnön
suojelemisesta annettua lakia ja sitä kautta laajentamaan
Museovirastolta pyydettäviä lausuntovelvoitteita.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sekä luterilaisten että ortodoksisten
seurakuntien talous on Suomen kuntien tapaan tässä ajassa
erittäin tiukalla. Onkin pelättävissä,
ettei kaikkia kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia kyetä säilyttämään.
Jaan edustaja Heinosen huolen siitä, että kun seurakunnilla
menee tänä päivänä huonosti
ta-loudellisessa mielessä, niin seurakunnat joutuvat luopumaan
heille tärkeistä rakennuksista. Kotikylässäni
Jyväskylässä, jossa olen toiminut kirkkovaltuutettuna
yli 30 vuotta, on tämä sama suuntaus nähtävissä.
Me viime vuonna möimme jo yhden kirkon ja pari seurakuntataloa.
Toivoisinkin, arvoisa puhemies, että Suomen valtio
omasta taloudellisesta tilanteestaan huolimatta jatkossa kykenisi
panostamaan kulttuurihistoriallisesti arvokkaitten kiinteistöjen
säilyttämiseen Suomessa ja löytäisi
budjettiinsa jonkin tason pesämunan, jotta valtio voisi
niin ortodoksisia kuin luterilaisia seurakuntiakin avustaa tässä tärkeässä tehtävässä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Kansalaiset! Kun tämä puurakentaminen
yleensäkin oli tämmöistä, voisiko
sanoa, heränneistä, luterilaista, kaikennäköistä,
että kirkko ja uskonto uusiutuivat, niin köyhä kansa...
Ja ennen kuin tuli mitään sosialidemokraattisia
ja muita puolueita, niin tämä on tavallaan meille
erittäin tärkeä esimerkki, myös
Suomen kokoomukselle. Nykyään me olemme kaikki
sieltä demokratiasta tulleet tänne Pohjoismaitten
huipulle, ja sitten niin kuin demokraattisina puolueina ollaan täällä, niin
puukirkot ovat erittäin tärkeä juttu.
Tietysti itse kun aikoinaan olin läänintaiteilijana
Vaasan läänissä, oli Keuruullakin vaivaisukko.
Tasa-arvosta puuttuu muuten vaivaisakka. Ei ole vaivaisakkoja missään
puukirkkojen edessä.
Mutta vielä toisaalta, sitten kun ovat nämä vanhat
kivikirkot, ortodoksiassakin on herrojen kirkkoja, äärimmäisen
ison rahan semmoisia muistomerkkejä, niin on annettu kuitenkin
rapistua sen, kun kansan demokraattinen tietoisuus on aikoinaan
noussut, eli puukirkot on tavallaan unohdettu. Samalla laillahan
Suomi tietysti unohti puurakentamisen. Nyt kun puhutaan täällä sitten,
jopa keskusta, puurakentamisen puolesta, niin todellisuudessa meillä oli
vielä toistakymmentä vuotta sitten Suomen yliopistoissa
13 professoria, jotka osasivat puurakentamisen ja olivat sillä alallakin.
Tällä hetkellä on Aalto-yliopistossa
ainoastaan yksi puurakentamiseen ei oikeastaan erikoistunut vaan
sen hallitseva professori. On järkyttävää,
kuinka Suomessa nimenomaan on tämä puurakentamisen
ja, voisiko sanoa, vielä kaikista henkisimmän
ja hengellisimmän ja, olisiko, historiallisimman perinteen
kantaminen unohdettu ja hylätty.
Eli tämä on kerrankin taas tämmöinen
oikeansuuntainen juttu. Ja vielä Tampereen poikana sanon
sen verran, että Amuristakin lähtevät
työväenkorttelista viimeiset puutalot sitten ihan
tässä vuoden sisällä.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun rakennusten suojelu leviää yhä useammalle alalle,
olisi jälleen kerran pohdittava myös sitä, että kun
yhteiskunnallinen intressi on tässä suojelun perusteena,
voiko olla edelleen niin epäoikeudenmukainen ratkaisu,
että kiinteistön omistaja joutuu vastaamaan kuitenkin
arvonmenetyksestä omista varoistaan tai käyttötarkoituksen
rajoituksista omista varoistaan. Pitäisikö jotenkin yhteiskunnan
tulla nykyistä voimakkaammin tukemaan sitten niitä omistajia,
jotka joutuvat suojelukohteen omistajana ylläpitämään
sitä?
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Se on niin, että pelkkä lain
määräys ei kyllä riitä pelastamaan
yhteiskunnallisesti, historiallisesti arvokkaita vanhoja rakennuksia
eikä niitä riitä pelastamaan myöskään
Museoviraston apu eikä asiantuntemus. Niin kuin edustaja
Lehti edellä toi esille: jos yhteiskunnallinen intressi
on suojelun perusteena, niin silloin pitäisi tietysti löytää näitä varoja
entistä enempi myös sieltä yhteiskunnan
varoista.
Edustaja Tuupainen, kiitos kehuista. Tällä hetkellä,
kun valtiolla on jo täysi työ pitää yllä ja huolta
historiallisista linnoista, lukuisista museoista, joista aika monesta
on jopa tavoite luopuakin, niin itse pahaa pelkään,
että valtiolta ei näiden kirkkojen suojeluun löydy
rahaa, ja silloin olemme erittäin vaikeassa ja haasteellisessa
tilanteessa.
Eli yhteiskunnallisesti, historiallisesti arvokas kiinteistö,
on se sitten kirkko tai joku muu, voi olla erittäin vaikean
paikan edessä tulevaisuutensa suhteen. Sen takia tässä suojelussakin
pitää olla myös sitten järki
kädessä, että sallitaan sen tyyppisiä ratkaisuja,
joilla voidaan helpottaa sen kiinteistön säilymistä,
yhtenä esimerkkinä lämmitysjärjestelmistä luopuminen
taikka vesijärjestelmistä luopuminen, jolloin
kiinteistöjä voidaan pitää osan
aikaa vuodesta esimerkiksi lämmittämättä.
Mutta kyllä aivan oleellinen kysymys näissä kaikissa
suojeltavissa kiinteistöissä on se, että se lähtisi
sieltä omistajan omasta tahdosta. Silloin saamme parhaita
tuloksia, ja onneksi tällaisia tuloksia on esimerkiksi
Porvoon vanha kaupunki ja moni muu vanha kaupunki täynnä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Lehti nosti hyvin selkeästi
esiin sen yhden tärkeän kysymyksen, että jos
yhteiskunta asettaa velvollisuuksia rakennuksen omistajalle rakennuksen
suojeluun liittyen, niin samassa yhteydessä tulisi keskustella
siitä, millä tavalla yhteiskunta sopivasti voisi
osallistua rakennusten ylläpitoon silloin, kun tällainen
velvollisuus asetetaan. Ajattelen, että kirkollisten rakennusten osalta
tämä kysymys on osa sitä keskustelua,
jossa keskustellaan kirkon osuudesta yhteisöveron tuottoon.
Valtiovallan tuki muun muassa kirkollisten, historiallisten rakennusten
ylläpitoon toteutuu tällä hetkellä osittain
yhteisöveron osuuden jakamisen muodossa. Toki hautaustoimikustannukset
muodostavat pääosan siitä tuen käytöstä,
mutta osa näistä rakennusten suojelutehtävistä liittyy
myös tämän tuen piiriin.
Yleiskeskustelu päättyi.