3) Hallituksen esitys eduskunnalle energiaverotusta koskevan
lainsäädännön muuttamiseksi
annetun hallituksen esityksen (HE 128/2014 vp) täydentämisestä
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallitus on
mielikuvien mestari, erityisesti pääministeripuolue
on siinä kunnostautunut. Tämä lakiesitys
on jälleen kerran osoitus siitä, että hallitus
pelaa mielikuvilla eikä toteuta itse lupaamiaan uudistuksia.
Marraskuun alussa me oppositiota myöten kiittelimme
hallitusta siitä, että kotimaisen polttoaineen
kilpailukyky tulee paranemaan, kun itse pääministeri
näin ilmoitti. Kerrottiin, että metsähakkeen
tukea korotetaan ja turpeen verotusta alennetaan niin, että kotimainen
polttoaine menee kivihiilen edelle. Kuinka kävi? Saimme
alkuun ruveta kuulemaan huhuja siitä, että metsähakkeen
tukiehtoja muutetaan niin, että sieltä runkopuu
poistuisi metsähakkeen tukikohteena kokonaan eli jäisivät
vain latvukset ja kannot jäljelle. Kun tiedämme,
miten esimerkiksi EU:n päässä suhtaudutaan
kantoihin energiana, niin tämä ratkaisumalli olisi
ollut täysin kestämätön.
No, kun hallitus väen väkisin ilmeisesti ei
halua sitä metsähakkeen käyttöä lisätä,
vaikka se takaisi sen, että saisimme purettua ensiharvennusrästejä,
joita on 600 000—700 000 hehtaaria odottamassa,
saisimme tuhansia työpaikkoja Suomeen, saisimme mahdollisuuden
innovaatioiden ja teknologian kehittymiseen, niin että saisimme
vientiä, eli kun hallitus ei ilmeisesti tätä halua,
niin se jätti uudistuksen puolitiehen. Toki se tekee vuodelle
2015 sovitun muutoksen, alentaa turpeen verotason 3,4 euroon megawattitunnilta
4,9:stä, ja sen mukana sitten metsähakkeen tuen
korotus tulee, mutta ei vie loppuun sitä lupaamaansa asiaa,
että nämä jo tehdyt leikkaukset perutaan
ja kotimaisen polttoaineen kilpailukyky turvattaisiin.
Metlan laskelmien mukaan pienpuun korjuupotentiaalia voidaan
rankakorjuuna nostaa tasolle 6,2 miljoonaa kuutiota vuodessa ja
kokopuuna tasolle 8,3 miljoonaa kuutiota vuodessa. Eli ei tarvitse
jännittää sitä, riittääkö meillä metsässä raaka-ainetta
kuituun ja energiaan — sitä riittää. En
ymmärrä, miksi kokoomus on ruvennut tässä asiassa
ottamaan takapakkia ja arssiloimaan, että puu ei ehkä joka
paikkaan riittäisikään. Meidän metsät
kasvavat yli 100 miljoonaa kuutiota vuodessa — itse asiassa
104 miljoonaa kuutiota viimeisen inventoinnin mukaan — ja
sieltä totisesti riittäisi käyttöön
tavaraa lisää.
Metlan tilastojen mukaan sekä käyttömäärältään
että kasvupotentiaaliltaan merkittävin energiapuujae
on nimenomaan pienpuu eli pieniläpimittainen runkopuu.
Haluankin, että nyt kun näitä säännöksiä sitten
aletaan valmistelemaan tälle ehkä mahdolliselle
seuraavalle muutokselle, johon enää nyt ei sitten
välttämättä uskallakaan luottaa,
niin täytyy ehdottomasti olla niin, että se pienpuu
siellä on mukana ja tästä säännöstöstä ei tehdä myöskään
sellaista, etteikö sitä pystyisi valvomaan. Tiedämme,
että kokopuun korjuu on menetelmänä erittäin
kannattava ja mahdollistaa energiapuun käytön
lisäämisen ja mahdollistaa uutta teknologiaa.
Sitä ei pidä poissulkea missään
tapauksessa.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksen tavoitteet ovat hyviä ja
tärkeitä: kivihiilen käyttöä pitää vähentää ja
kotimaisen uusiutuvan energian käyttöä vastaavasti lisätä.
Vihreät jakavat nämä tavoitteet. Olemme tehneet
töitä niitten eteen hallituksessa ja teemme töitä niitten
eteen nyt oppositiossa. Olemme eri mieltä lähinnä siitä,
mitkä ovat parhaita keinoja näitten tavoitteiden
saavuttamiseksi. Hallituksessa toivoimme ja pyysimme ja melkein
vaadimmekin toistuvasti lisätoimia kivihiilen käytön
nujertamiseksi ja kotimaisen uusiutuvan energian vauhdittamiseksi.
Tämän voi helposti todeta vaikka eduskunnan pöytäkirjoista.
Yli vuosi sitten esitimme kymmenen kohdan paketin keinoista,
joilla tavoitteeseen voitaisiin päästä.
Esitimme verotuksen hienosäätämistä niin,
että sähkön ja lämmön
yhteistuotannossa kotimainen energia pärjäisi
paremmin kisassa tuontikivihiilen kanssa. Esitimme metsähakkeen tukeen
pientä korjausta, joka auttaisi ennen kaikkea nykyisen
kaltaisissa oloissa, jolloin päästöoikeuden
hinta on alamaissa, ja parantaisi metsähakkeen asemaa suhteessa
fossiilisiin polttoaineisiin. Esitimme myös sitä,
että Suomi toimisi aktiivisesti EU:ssa EU:n päästökaupan
korjaamiseksi, jotta sitä kautta saataisiin vauhditettua
uusiutuvan energian käytön lisäämistä ja
jarrutettua vastaavasti tuontipolttoaineiden käyttöä.
Valitettavasti näitä päästökaupan
korjaustoimenpiteitä on itse asiassa osa suomalaisistakin
europarlamentaarikoista vastustanut, vaikka juuri ne ovat aivan
ratkaisevan tärkeitä.
No, nyt hallituksen esityksessä on valittu toisenlainen
lähestymistapa. Näkemättä tarkkoja laskelmia
käsitykseni on, että valittu lähestymistapa
tulee valtiontaloudelle kalliimmaksi kuin tämä vihreiden
esittämä malli ja että se myös
lisää päästöjä suhteessa
vihreiden esittämään malliin. Toki tarkkaa
vertailua ei ole voitu tehdä, mutta tämä on
tietoni sen perusteella, mitä hallituksen esityksestä ja
tästä meidän vaihtoehdostamme on pääteltävissä.
Pulmallista hallituksen esityksessä on se, että tukitoimia
kohdennetaan juuri turpeeseen, vaikka järkevintä olisi
keskittyä edistämään nimenomaan
kotimaisen uusiutuvan energian käytön lisäämistä ja
sitä kautta auttaa vähentämään
tuontipolttoaineiden käyttöä.
No, hallituksen esityksessä todetaan myös, että kivihiilen
veropohja on kasvanut 15 prosenttia 2011—2013. Kiinnostavaa
kyllä, hallituksen esityksestä ei käy
ilmi, mitä on tapahtunut sen jälkeen, joten luen
sen teille Tilastokeskuksen tiedotteesta: "Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan
kivihiilen kulutus väheni 23 prosenttia tämän
vuoden tammi—syyskuussa verrattuna viime vuoden vastaavaan
ajankohtaan." Eli tämän vuoden alkupuolella kivihiilen
käyttö on vähentynyt selvästi
enemmän kuin mitä tässä hallituksen
esityksessä viitataan sen aiemmin, parin viime vuoden aikana,
lisääntyneen. Pitkällä aikavälillä kehitys
on ollut samansuuntainen eli vähenevä. "Viimeisen
kymmenen vuoden tammi—syyskuun keskiarvoon verrattuna kivihiilen
kulutus oli nyt noin 21 prosenttia pienempää" — jälleen
Tilastokeskuksen tiedoista lainaus.
Siis pitkällä aikavälillä kivihiilen
käyttö Suomessa on vähentynyt. Vihreät
haluavat tietysti kiihdyttää kivihiilen alasajoa.
Meidän kannattaa tehdä kaikki voitavamme, jotta
kivihiilen käyttö vähenisi vielä paljon
enemmän ja nopeammin, mutta haluamme tehdä sen
nimenomaan vauhdittamalla kotimaisen uusiutuvan energian käyttöä, ei
turpeen.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Se taisi olla jo lokakuun alussa, kun saimme
tuon pääministerin ilmoituksen energiapolitiikasta. Siinä yhteydessähän
pääministeri Stubb teki tämän
turpeen veron alentamista ja metsähakkeen tuen korottamista
koskevan lupauksen. Nyt sitten viime torstaina oli aika suuri yllätys,
kun tästä vain osa esitettiin eduskunnalle — luulimmehan
yleisesti, että palataan sille pääministeri
Kataisen hallitusta edeltäneelle tasolle eli alennetaan
turpeen vero sille tasolle, millä se oli ennen pääministeri
Kataisen hallitusta, ja nostetaan vastaavasti sitten tätä metsähakkeen
syöttötariffia.
No, nyt sitten hallituspiireistä on kuulunut, että tämä loppuosa
esityksestä annettaisiin ehkä tammikuussa 2015,
mutta siinä yhteydessä sitten ilmeisesti metsähakkeen
määritelmää muutettaisiin ratkaisevasti
huonompaan suuntaan teollisuuden vaatimalla tavalla. Hallitus ja
elinkeinoministeri Vapaavuori ovat kuunnelleet erittäin herkällä korvalla
metsäteollisuuden perinteisiä voivotuksia teollisuuden
puuraaka-aineen saannin turvaamisesta. Todellisuudessa on tietenkin kysymyksessä pelko
siitä, että energiapuun jonkin verran lisääntyvä kysyntä voisi
johtaa teollisuuden käyttämän puun hinnan
nousuun. Olisihan teollisuuden mielestä tietenkin väärin,
jos jo noin neljännesvuosisadan nimellisestikin käytännöllisesti
katsoen samana pysynyt kuitupuun hinta nousisi. Teollisuus on vaatinut,
että metsähakkeen syöttötariffi
pitäisi rajata kohteisiin, joissa puuston keskiläpimitta
on harvennushakkuun jälkeen alle 16 senttiä rinnankorkeudelta. Aikamoista
byrokratiaa.
Sopisi toivoa, että pääministeri
Stubb pitäisi lupauksensa ja kaikilta osin palattaisiin
tuohon pääministeri Kataisen hallituksen ratkaisuja edeltäneeseen
tasoon. On sitten vielä raskas vaihe, kun tukijärjestelmän
mahdolliset muutokset ja ylipäänsä muutokset
on taas hyväksytettävä EU:n komissiossa,
ja jos sinne tulee periaatteellisia muutoksia, niin sitä kauemmin
kestää. Näistä periaatteellisista
muutoksista ei varmasti hyvää seuraa, onhan niin
sanottu petu-tukikin, pienpuun energiatuki, jo maannut komissiossa
noin neljä vuotta, ja se on edelleen hyväksymättä.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Turpeen ja metsähakkeen yhdistelmä palaa
ja lämmittää, ja itse asiassa kaukolämmössä olevat sähkösaunat
lämpiävät puulla, kun kyseessä on chp-energialaitos.
Emme ole energiaomavaraisia, ja vaikka lakiesityksessä perusteluissa
todetaankin energiaverotuottojen vähenevän, on
syytä muistaa, että myöskin EU:ssa tuetaan
fossiilisia polttoaineita ja meidän tulee tukea kotimaisia
polttoaineita. Vaikka nyt tilastollisesti sitten todettaisiin, että kivihiilen
käyttö onkin vähentynyt, niin energiakauppataseemme
on edelleenkin miinuksella noin 9 miljardin verran, ja siinä mielessä hyväksyn
kyllä turpeen käytön lisäämisen.
Vaikka virheitä on tapahtunut, ei vanhoista synneistä saa
loputtomiin rangaista. Totta kai turpeen energiakäytön
ja sen nostamisen täytyy olla ympäristön kannalta
kestävää.
Mutta nämä edustajakollegoitten esiin nostamat
huhut metsähakkeen mahdollisesta määritelmän
muuttamisesta eivät kaikin osin tunnu perustelluilta. Jos
ajattelee ensinnäkin metsiemme hakkuurästejä,
niitä on todella runsaasti. Aisapuita ei enää tarvita,
niin että ne ihan hyvin voidaan käyttää hakkeeksi
mielestäni. Metsäteollisuuden vaateet voivat myös
kalahtaa omaan nilkkaan, jos uusi järjestelmä,
tämä verotus, muodostuu monimutkaiseksi, siis
suorastaan byrokraattiseksi, koska ajattelen myös niin,
että se oikea-aikainen energiapuun korjuu tuottaa kemialliselle puunjalostukselle
mutta toki myös mekaaniselle puunjalostukselle parempaa
raaka-ainetta. Eli niiltä osin totta kai toivon, että valiokuntakäsittelyssä tähän
vielä voitaisiin saada muutosta.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Käytännössähän
tämä esitys tarkoittaa, että turpeen verotustaso
säilyy nykyisellään, koska tämä säädetty
veronkorotus ei toteutuisikaan. Tärkeätä on,
että kotimaisen energian, turpeenkin, määrää saataisiin
nostettua. Esimerkiksi tänä vuonna turvetuotannon
tarvemäärää ei kyetty nostamaan, kun
oli sateita ja muuten ilmastosta riippuvia tekijöitä,
ja tiedämme, että poukkoilevan verotuksen takia
kilpailukyky turpeen kannalta ei ole mennyt eteenpäin.
Nyt sitten turpeellakin on jos jonkinlaisia maksuja. Tämä valvontamaksu,
josta täälläkin joskus puhuttiin, rassaa
myös yrittäjiä. TEMissä tämä on
valmistelussa, eikä tiedetä vielä, mitkä ovat
ne määräytymisperusteet juuri turvesoiden
osalta, ne eivät ole vielä tiedossa. Paljon on
tullut yhteydenottoja uusista mahdollisista turpeenottopaikoista,
että jopa muutaman hehtaarin turpeenkäyttöottamiset
saattavat johtaa useiden tuhansien eurojen, jopa 10 000
euron, maksuihin. Monet ovat sanoneet, että kannattaako
tätä turvetuotantoa ollenkaan alkaa. Nyt kun tämä Suomen
tilanne on näin katkera, nämä verotukset
pitäisi kyllä panna minimiin, ja tältäkin
osin Suomen teollisuutta turpeen osalta on laitettava eteenpäin.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä esityksestä tietysti
voi sanoa myös sillä tavalla, että esitys
on ihan oikeansuuntainen mutta muutoin täysin torso esitys.
Voi tietysti vain kysyä, mitä tässä nyt
sitten muutamien viikkojen aikana tapahtui niihin alkuperäisiin
lupauksiin verrattuna. Minkä vuoksi hallitus nyt esittää vain
tällaista hyvin vajaata yksivuotista ratkaisua — yksivuotista
ratkaisua, joka on nimenomaan pitkäjänteisyyttä,
ennustettavuutta vaativalle alalle pahinta, mitä oikeastaan
pystyy päätöksenteossa tekemään?
Jälleen annettiin mielikuvaa todella paremmasta ratkaisusta,
sopivasti vielä pääministerin energiailmoituksen
alla, mutta kun siitä tultiin joku viikko eteenpäin,
niin tässä on nyt sitten tämä paljon
puhuttu ratkaisu.
Kuten tässä on jo todettu kysymykseen, mitä tässä välillä tapahtui,
niin ilmeisesti hallitus säikähti metsäteollisuuden
pelottelua siitä, että tämä nyt
sitten vaarantaisi jollakin tavalla metsäteollisuuden kuitupuun
saatavuuden. Metsäteollisuuden pelottelut tässä yhteydessä ovat
aivan höpö höpö -puheita.
Kysymys on käytännössä vain
siitä, että metsäteollisuus haluaa kuitupuuta
mahdollisimman edullisesti ja edelleen jatkaa kuitupuun hinnan reaalista
alentamista.
Tämä esitys on kieltämättä myös
vähän huonosti valmisteltu. Metsähakkeen
tukijärjestelmää on kai jossakin valmisteltu,
ei ainakaan julkisesti missään, mutta myös
kun näitä taloudellisia vaikutuksia tässä katsoo,
niin kyllähän näissä on unohdettu
verotulojen vaikutus — muun muassa verotulojen vaikutus — täysin.
Nyt on huomioitava muun muassa se, että bioenergian tuotannossa
eri lähteitten mukaan verotuotot kunta- ja valtion verotuksessa
ovat noin 11 euroa kuutiolle, ainespuussa noin 14 euroa motille.
Eli jos tältä pohjalta ajatellaan, niin jo 1 miljoonan
kuution lisäys bioenergian käytössä tuo
verotuloja yli 10 miljoonaa euroa, eli kustannukset voidaan kuitata
jo melko pienellä lisäkäytöllä.
Mutta näitä tässä hallituksen
esityksessä taloudellisten vaikutusten osalta ei ole millään
tavalla huomioitu.
Kun tämän esityksen eteenpäinmenoa
ajatellaan, niin kyllähän tämä ehdottomasti
pitäisi muuttaa niin, että turveveron palautus
vietäisiin vähintään vuoden
2012 tasolle jo tämän esityksen yhteydessä,
jotta metsähakkeen kilpailukyky sähköntuotannossa
myös kohenisi niin, että sillä on todellista
merkitystä metsähakkeen kysynnälle. Tämä muutettu
päätös olisi saatava voimaan nopeasti
eli jo 1.1.2015 alkaen, ja sen vuoksi kaikki tähän
tukimalliin liittyvät mahdolliset ja mahdollisesti notifiointia
hidastavat, metsäenergian riittävyyteen liittyvät
perusteettomat muutokset on nyt eliminoitava. Kaikki jo vuonna 2012
käytössä olleeseen turpeen ja metsäenergian
tukimalliin esitettävät uudet muutosmääräykset
johtavat väistämättä merkittävään
aikatauluriskiin tässä mainitussa notifioinnissa,
eikä niihin ole syytä ryhtyä, jos ei
ole mitään varmaa, faktaan perustuvaa syytä.
Pelkkä epäily puun saatavuudesta ei missään
tapauksessa voi olla syy siirtää päätöstä,
jos tilastot kaiken kaikkiaan näyttävät
muuta. Jos tämä verotuksen muutospäätös
nyt siirtyy merkittävästi, on aivan selvää, että muun
muassa metsäenergiayrittäjät joutuvat suuriin
taloudellisiin vaikeuksiin, kun hakkeen kysyntänäkymät
heikkenevät epämääräiseksi ajaksi.
Nyt todella tämän yksivuotisen torson ratkaisun
sijaan tarvitaan pitkäjänteinen ratkaisu: mennään
jo tässä yhteydessä vuoden 2012 tukitasoille
ja tukijärjestelmään. Ja tietysti on
pakko myös muistuttaa siitä, että kun
tätä järjestelmää nyt mietitään,
niin on jollakin tavalla pyrittävä huomioimaan
myös suomalaisten sahojen sivutuotteet.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Timo Korhonen tuossa edellä totesi,
keskustan tavoitteena on, että turpeen vero ja metsähakkeen
tuki palautetaan vuoden 2012 tasolle. Silloin juuri metsähakkeen käyttö kehittyi
myönteiseen suuntaan, ja tällainen uusi suunta
pitää saada aikaan jatkossakin. Tämä esitys
vie turpeen osalta parempaan suuntaan, mutta jättää päätöksen
puolitiehen, niin kuin valitettavasti hallituksen monissa, monissa muissakin
päätöksissä on käynyt:
tehdään oikeansuuntaisiakin asioita, mutta ne
jäävät riittämättömiksi.
Keskusta siis kannattaa sekä metsähakkeen käytön
voimakasta lisäämistä että turpeen
käytön tason säilyttämistä.
Tällä hetkellä Suomessa tuhat kotia lämpiää turpeella,
se on tärkeä kansallinen polttoaine, ja sen alasajoon
ei ole mitään perusteita, kun samanaikaisesti
me poltamme kivihiiltä vielä huomattavassa määrin.
Tämä ratkaisu — jos mentäisiin
keskustan tavoitteitten mukaan — toisi nopealla aikataululla
tuhansia työpaikkoja tähän energiaketjuun,
voi sanoa, että järkeviä työpaikkoja,
joilla korvattaisiin tuontia. Tässä mielessä sopii
ihmetellä tätä hallituksen päättämättömyyttä tämän
kokonaisuuden hoitamisessa.
Meillä on, herra puhemies, vihreitten kanssa lähtemätön
näkemysero tästä turpeesta. Me emme ymmärrä sitä,
että samanaikaisesti halutaan säilyttää kivihiilen
polttoa mutta kotimaista, työllistävää turvetta
ajaa alas. Se on lähtemätön näkemysero,
mikä meillä on, eikä se tule mihinkään
muuttumaan. Toivottavasti vihreitten näkemys menisi enemmän
tähän kansallisen edun suuntaan ja suomalaisen
työn ja toimeentulon suuntaan.
Herra puhemies! Jos tämä hallitus ei tätä kokonaisuutta
ratkaise, niin tämäkin asia jää ensi kevään
jälkeen uuden hallituksen hoidettavaksi: kunnollinen ratkaisu,
jolla puun käyttöä lisätään ja
myöskin turpeen asema turvataan.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Energiapolitiikan yksi tärkeimmistä asioista
on johdonmukaisuus, ja johdonmukaisuuden noudattamisesta ei voi
kyllä tätä hallitusta kiittää ja
silitellä millään tavalla. Siitä osoituksena
on nyt jälleen tämäkin esitys. Ensin
huononnetaan, sitten luvataan, että parannetaan, ja annetaan
ymmärtää, että saavutetaan se
huononnusta aikaisempi taso, ja sitten kuitenkin tuodaan esitys,
joka ei lainkaan täytä sitä, mitä annettiin
ymmärtää ja mitä luvattiin.
Tämä ei ole johdonmukaista, ja kun tässä on
kysymyksessä laitepuolella, metsäpäässä, energian
ostajien osalta, kaikkialla, vuosia, vuosia eteenpäin suunnitellut
investoinnit, niin tällaista poukkoilua ei suomalainen
energiantuotanto eikä energiapolitiikka kestä.
Me kaikki tässä salissa, koko suomalainen
yhteiskunta, haluamme vahvistaa kotimaisen energian osuutta. Miksi
ei nyt sitten hallitus tuonut kerta kaikkiaan yksinkertaista esitystä,
jolla se olisi palauttanut 2012-vuoden tason? Nyt tällä esityksellä hallitus
vaarantaa myös sen, että tämä saatetaan
joutua uudelleen arvioimaan komissiossa samaan aikaan, kun komissiossa
on myöskin kestävän metsätalouden
rahoituslain hyväksyntä menossa. En ymmärrä tällaista
riskinottoa lainkaan. Vuoden 2012 taso oltaisiin voitu ottaa käyttöön
täysin kansallisin toimin, ilman minkäänlaista
kysyntää mistään, ja se olisi
varmistanut myöskin sen, että meillä Kemeralle
olisi se notifiointi saatu aikaan.
Sitten se, että halutaan välttää markkinahäiriöt.
Se on koeteltu asia. Vuonna 2012, kun tämä parempi
lakiesitys oli voimassa, siinä oli myös markkinahäiriöklausuuli,
ja kertaakaan ei tullut vastaan se, että olisi energiapuuksi
mennyt ensiharvennuspuita. Jotenka siltäkin osin vaara
on aivan turha, ja siellä on se klausuuli olemassa, ja sekin
puoltaisi sen paikkaa, että hyväksyttäisiin se
siinä muodossaan.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä hallituksen
esitys turveveron laskusta ja metsähakkeen tuen nostosta
tämänkin muotoisena on merkittävä suunnanmuutos
suomalaisen biotalouden kannalta. On toki myönnettävä,
että ensimmäiset vuodet hallituksen osalta olivat suunnan
hakemista. On huomioitava myös se, että samaan
aikaan kivihiilen maailmanmarkkinahinta romahti. Se muutti tilannetta
koko lailla.
Kun tuossa kuuntelin keskustan edustajien näkemyksiä,
niin kyllä minäkin voin yhtyä siihen, että olisi
tavattoman hyvä, että pystyttäisiin jo vuoden
2015 alusta siirtymään 1,9 euron tasoon. Mutta
ennen sitä meidän täytyy kyllä arvioida metsähakkeen
tason muutoksia. Meillä on isoja investointeja sekä metsäteollisuuteen
että energiateollisuuteen, ja nämä kaikki
hyödyttävät kyllä suomalaista
yhteiskuntaa ja tuovat merkittävästi uutta työtä ja
verotuloja.
Siitäkin olen samaa mieltä, että biotalous
ja kotimaisen energian käytön lisääminen
edellyttävät pitkäjänteisyyttä.
Siitä olen aivan samaa mieltä. Nämä ovat
miljoonien investointeja, mitä nämä toimijat
tekevät, ja kyllä sen näkymän
pitää olla pidemmäksi kuin 3—4
vuoden päähän. Kyllä sen pitää olla
kymmenien vuosien aikajana.
Tämän johdosta hallituksen esitys näissä olosuhteissa
on riittävä, ja sitä lähdetään
viemään valtiovarainministeriön ja TEMin
näkemysten mukaisesti sitten eteenpäin.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Rantakangas väitti, että vihreät
haluavat säilyttää kivihiilen käyttöä.
Tämä ei tietenkään pidä paikkaansa,
päinvastoin me haluamme vauhdittaa kivihiilen alasajoa.
Mitä nopeammin tässä maassa päästään
kokonaan eroon tuontikivihiilestä, sen parempi. Tämän
mukaisesti olemme toimineet aikanaan hallituksessa ja toimimme nyt
oppositiossa.
Keskustan ja vihreiden välillähän
on energiapolitiikassa paljon yhteistä: me haluamme vähentää fossiilisten
tuontipolttoaineiden käyttöä ja lisätä kotimaisen
uusiutuvan energian käyttöä. Siksi itselleni
lakkaamaton ihmetyksen aihe onkin se, miksi keskusta haluaa niin
usein haastaa riitaa juuri vihreiden kanssa energiapolitiikasta, vaikka
olemme niin monessa asiassa samaa mieltä. Eikö kannattaisi
ennemmin keskittyä tekemään yhteistyötä niissä asioissa,
joissa olemme samaa mieltä?
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Totta kai haluamme yhteistyötä.
Halusin sanoa aika ystävällisin sanoin, että meillä on
näkemysero tästä turpeesta, ja se pitää paikkansa, kun
katsoo niitä päätöksiä,
mitä esimerkiksi Kataisen hallitus teki, sitä linjamuutosta,
mikä tehtiin suhteessa edelliseen hallitukseen, joka hyväksyi
laajan energiapaketin ja -kokonaisuuden. Kyllähän
se oli suuri pettymys, että heti kun hallitus vaihtui,
niin suunnanmuutosta tehtiin ja vielä kotimaisuuden kannalta
väärään suuntaan. Tässä mielessä toivoisi,
kun edustaja Sankelokin yhtyi keskustan näkemyksiin tästä pitkäjänteisyydestä,
että myöskin käytännön
toimilla osoitettaisiin sitä, että ei tällaista
sahausliikettä tehtäisi, koska tässä on
hävinnyt paljon työpaikkoja Suomesta tänä aikana,
jolloin niitä olisi erityisestikin tarvittu.
Mitä tulee tähän puun riittävyyteen,
niin jos meillä puun kasvu on todellakin tutkimusten mukaan
104 miljoonaa kuutiometriä, niin on arvioitu, että voitaisiin
nostaa hakkuut 83 miljoonaan kuutioon. Eli puuta kyllä kaikille
toimijoille ja käyttäjille riittää,
ja myös teollisuuden — puun ostajien — pitää olla
valmis maksamaan kohtuullinen hinta sille metsänomistajalle,
joka tekee pitkäjänteistä työtä metsänhoidon
osalta ja tämän kansantalouden kannaltakin tärkeän
uusiutuvan luonnonvaran kasvattamisen osalta. Jos motiivi metsänhoitoon
menee, niin se on koko yhteiskunnan ja kansantalouden kannalta huono asia,
se on todella huono asia. Sen takia pitää huolehtia,
että kaikkien toimijoitten kannattavuus turvataan tässä ketjussa
sieltä metsänomistajataholta lähtien
aina sitten lopputoimijaan asti. Tähän asiaan
hyvin huonosti sopivat ainakin vasemmistopuolueitten lanseeraamat
metsätilamaksut ja muut, joita ajetaan joka vaalien yhteydessä — ja
jokunen kokoomuslainenkin on siitä välillä ollut
samaa mieltä. Lisää kustannuksia ei tarvita
missään tapauksessa tähän alkupään
tärkeään puujalkaan.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Autto Metko-messuilla julisti suureen ääneen,
että vihreät ovat riippana hallituksessa sille,
ettemme voi siirtyä kotimaisia polttoaineita kohti, ja
jos vihreät eivät olisi hallituksessa, niin turvevero
laskisi vuoden 12 tasolle ja haketustuki nousisi sille tasolle,
millä se sinä vuonna oli. Nyt loppujen lopuksi
nähdään, että tästä ei
ollut kyse, vaan on kyse siitä, että kokoomus
ei halua, että pienpuulla olisi monta erilaista kohdetta,
minne sitä voitaisiin käyttää.
Minusta on kyseenalaista se, että halutaan monopolisoida nämä käyttökohteet,
koska se ei olisi keneltäkään pois, että meidän
taimikonkorjuurästit, joita on se seitsemisensataatuhatta,
ja ensiharvennusrästit, joita on se 600 000—700 000,
tulisivat hoidetuksi. Siinä voittaa myös metsäteollisuus, joka
suoraan sanoen heikentää omaa tulevaisuuttaan,
jos se vastustaa energiapuun käyttöä.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kalmari tuossa otti ihan hyviä näkökohtia
esiin. Todellakin tämä polttoturpeen käyttö ja muukin
turpeen käyttö on tärkeää Suomessa. Monestihan
energiantuotannossakin käytetään polttoturvetta
ja metsähaketta yhdessä sekä sähkön
että lämmön tuotantoon. Suomen valtiontalouden
kannalta on hyvin tärkeää, että kotimaista
energiaa pystytään käyttämään
enemmän. Täällä eduskunnassa
nyt sinä aikana, kun reilut 3,5 vuotta olen ollut täällä,
on koko ajan ihmetyttänyt, miksei kotimaista energiaa käytetä.
Varmaan turvesoiden kohdalla on — jos ajatellaan, että jotain
pienhiukkasia jätevesissä siirtyy vesistöihin
ja muuta — kyllä nykypäivänä olemassa ratkaisuja,
mitä voidaan kohtuudella tehostaa, että saadaan
ympäristönsuojelua hallittua sitä kautta.
Mielestäni turpeenkäytön kehittämiselle ei
ole siinä mielessä mitään ympäristönsuojelullistakaan
estettä todellisuudessa, jos halutaan vain asiat järjestää kunnolla.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kuunteli edustaja Rantakangasta ja edustaja Kalmariakin,
niin ei tässä nyt mitään hirvittävän suurta
ristiriitaa ollut löydettävissä esimerkiksi keskustan
ja kokoomuksen näkemysten välille. Puuta riittää Suomessa
moneen tarkoitukseen. Kokoomus haluaa, että puuta käytetään
moneen tarkoitukseen ja että koko puu käytetään.
Tämä on varmasti se lähtökohta,
joka on myös kansantalouden kannalta hyvä asia.
Kun me käsittelemme tässä tätä turpeen
veron alentamista, metsähakkeen tuen korottamista, niin
suunta on otettu ja se on kompassilla katsottuna aivan oikeaan päin.
Yksi asia, mikä tässä on vielä syytä todeta
tähän liittyen: Me emme kykene turvetta nostamaan
enempää, jos eivät lupa-asiat ole kunnossa ja
myös se, että näitten soiden luokitteluun
liittyvät asiat saadaan loppuun viedyksi. Meillä on
nyt täällä hyvää tahtoa
ratkoa näitä lupaongelmia, meillä on
soiden luokittelusta yhteinen näkemys. Nyt pitää vain
huolehtia siitä, että sitten kun niitä lupia
siellä aveissa ynnä muualla myönnetään, niin
heillä on se sama kartta siinä edessä,
he näkevät, mikä on ykkösluokan
suo ja mikä on viitosluokan suo, ja kaikilla on yhteinen
näkemys siitä. Sillä tämä homma
lähtee eteenpäin.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kun me nyt olemme kaikki yhteisesti päässeet
siihen lopputulokseen, että puuta riittää ja
turvetta riittää, niin entistä enemmän
on tehtävä yksi kysymys: Miksi ihmeessä sitten
hallitus ei esitä tätä lakia muutettavaksi
2012:n tasolle? Mikä on se syy? Siksi olisi ollut kyllä erittäin
tarpeellista, että tässä keskustelussa
olisi valtiovarainministeri ollut paikalla, että oltaisiin
se kuultu. Hallituksellahan on joku syy, miksi jäi vähemmän
kuin puolitiehen tämä uudistus, mitä nyt
tehdään, ja miksi sillä äsken
kuvaamallani tavalla vaarannetaan muutamia muitakin asioita. Miksi
näin tehtiin? Joku syyhän siihen täytyy
olla. Kun se ei ole puun saatavuus, se ei ole turpeen saatavuus,
se ei ole tahtotilan puutetta siitä, että me haluamme
edistää kotimaisia ja korvata niillä kivihiiltä ja
tuontienergiaa, haluamme kasvattaa ja parantaa meidän vaihtotasettamme,
niin mikä se syy sitten oli? Se jää nyt
täysin ilmaan. Toivottavasti valiokunta sitten selvittää tämän
asian, mikä se todellinen syy hallituksella oli, ettei
tämän parempaan päästy.
Keskustelu päättyi.