6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikoslain 20 luvun
8 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies, ärade talman! Seksin ostaminen ihmiskaupan
uhrilta tai parituksen kohteelta säädettiin rangaistavaksi vuonna
2006. Säännöksen tarkoituksena on suojata
parituksen ja ihmiskaupan uhrien psyykkistä ja fyysistä koskemattomuutta
samoin kuin oikeutta määrätä itsestään
ja ruumiistaan. Sääntelylle on myös ihmisarvon
suojaamiseen ja sukupuolten tasa-arvon edistämiseen liittyviä perusteita.
Hallitus on vuonna 2012 annetussa tasa-arvo-ohjelmassaan päättänyt,
että toteutetaan seksin ostoa koskevan lainsäädännön
kattava arviointi ja linjataan jatkotoimenpiteet. Arvioinnissa otetaan
huomioon kokemukset Ruotsin seksin ostoa koskevan lainsäädännön
toimeenpanosta. Tästä johtuen Helsingin yliopiston
professori Johanna Niemi ja oikeustieteen maisteri Jussi Aaltonen saivat
toimeksiannon selvittää vuodesta 2006 voimassa
olleen seksin ostokieltoa koskevan rikoslain säännöksen
toimivuutta. Tämä selvitys valmistui syyskuussa
2013, ja se osoittaa, että Suomen nykyinen lainsäädäntö on
vaikeaselkoinen eikä se suojaa ihmiskaupan ja parituksen kohteita
riittävästi. Selvitys vahvistaa sen tiedon, että nykyisin
rikosoikeudellisen vastuun ulkopuolelle jää tapauksia,
jotka tosiasiassa liittyvät paritukseen tai ihmiskauppaan.
Lisäksi selvitys kertoo taas kerran sen, miten paljon hyväksikäyttöä prostituutiossa
esiintyy.
Ärade talman! Enligt utredningen har förundersökningen
i fall som gäller utnyttjande av en person som är
föremål för sexhandel inletts relativt
sällan, trots att man i kopplerifall har upptäckt
köpare av sex. Enligt utredningen som Johanna Niemi och
Jussi Aaltonen gjort är det svårt att driva åtal
för köp av sex, eftersom myndigheterna i dessa
fall ska kunna bevisa i efterhand att köparen borde ha
vetat, eller visste, att säljaren är offer för
människohandel eller koppleri. Åtalen leder inte
nödvändigtvis till dom även om utnyttjandebrottet
skulle ha riktat sig mot ett offer för människohandel.
Selvityksen mukaan seksikaupan kohteen hyväksikäyttöä koskevia
esitutkintoja on käynnistetty suhteellisen vähän,
vaikka paritustapauksissa voidaan havaita seksin ostajia. Tutkijoiden mukaan
syytteet seksin ostamisesta eivät menesty, kun viranomaisen
pitäisi pystyä jälkikäteen näyttämään,
että ostaja tiesi ihmiskaupasta tai parituksesta. Syyte
ei siten välttämättä menesty tuomioistuimessa,
vaikka hyväksikäyttörikos olisi kohdistunut
ihmiskaupan uhriin.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
myös syytä mainita korkeimman oikeuden ratkaisu 2012/66.
Siinä keskeistä oli epäillyn ostajan
tahallisuus sen suhteen, tiesikö hän, että myyjä oli parituksen
tai ihmiskaupan kohde. Kyseisessä tapauksessa oli riidatonta,
että seksiä myynyt henkilö oli ollut
ihmiskaupan kohde. Parittajat oli tuomittu hovioikeuden lainvoimaisella
tuomiolla ihmiskaupasta. Seksiä myynyt henkilö oli
nuori, ulkomaalainen nainen, joka ei osannut suomea. Ennakkopäätöksessään
korkein oikeus totesi, että havaittavissa oleva psyykkisen
toimintakyvyn puute ja täydellinen kielitaidottomuus voivat
vahvastikin viitata siihen, ettei henkilö kykene toimimaan
itsenäisesti vaan että hän toimii parituksen
tai ihmiskaupan uhrina — pelkästään verraten
nuoresta iästä tai ulkomaalaistaustasta tällaista
epäilyä ei voida katsoa syntyvän. Korkeimman
oikeuden mukaan seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäytön
osalta ei ole perusteltua poiketa oikeuskäytännössä vakiintuneesta
tahallisuuden määritelmästä.
Ostajan tietoisuutta arvioidaan siis sen mukaan, onko hän pitänyt
varsin todennäköisenä, että seksipalveluja
myyvä henkilö on seksikaupan kohteena. Korkein
oikeus totesi, ettei asiassa ollut näytetty syytetyn syyllistyneen
seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöön.
Arvoisa puhemies! Johtopäätös tästä on,
että rikoslain säännöksen soveltamiskynnys
on oikeuskäytännössä asettunut
korkeammalle kuin lakia hyväksyttäessä osattiin
ennakoida. Olen aikaisemmin julkisuudessa todennut, että seksin oston
kieltämistä kokonaan tulisi Suomessa vakavasti
harkita. Tätä ehdotettiin myös Niemen
ja Aaltosen tekemässä selvityksessä.
Vein siksi täyskieltokysymyksen keskusteltavaksi hallitukseen.
Seksin oston täyskielto sai paljon kannatusta myös
hallituksen sisällä, mutta emme kuitenkaan saavuttaneet
yhteisymmärrystä asian viemiseksi eteenpäin.
Itse olisin tähän ollut valmis.
Koko hallituksen mielestä oli kuitenkin selvää,
että voimassa olevan lainsäädännön
tavoite, eli parituksen kohteiden ja ihmiskaupan uhrien suojaaminen,
ei tällä hetkellä toteudu odotetulla tavalla.
Tämän vuoksi hallitus katsoi, että säännöksen
sisältöä on tarpeen tarkistaa. Nyt lähetekeskustelussa
olevassa esityksessä ehdotetaan, että seksikaupan
kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevaa
rikoslain säännöstä muutettaisiin
niin, että teko olisi rangaistava myös tuottamuksellisesti
tehtynä. Samalla teon enimmäisrangaistus korotettaisiin
kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen vankeutta. Korotuksen jälkeen
enimmäisrangaistus olisi oikeassa suhteessa muista seksuaalirikoksista
tuomittavissa oleviin enimmäisrangaistuksiin.
Ehdotetun säännöksen mukaan rangaistavaa olisi,
jos joku korvauksen lupaamalla tai antamalla saa parituksen tai
törkeän parituksen taikka ihmiskaupan tai törkeän
ihmiskaupan kohteena olevan henkilön ryhtymään
sukupuoliyhteyteen tai siihen rinnastettavaan seksuaaliseen tekoon.
Teko olisi rangaistava sekä tahallisena eli silloin, kun
tekijä on ollut selvillä siitä, että henkilö on
tällaisen rikoksen kohteena, että tuottamuksellisena
eli silloin, kun hänellä on ollut syytä sitä epäillä.
Rangaistavuus edellyttäisi edelleen, että henkilö todella
on parituksen tai ihmiskaupan kohteena. Teko ei siis olisi rangaistava,
jos ilmenneiden seikkojen perusteella ostajalla oli syytä epäillä esimerkiksi
paritusta, mutta henkilö ei kuitenkaan todellisuudessa
ollut parituksen kohde. Seksikaupan kohteena olevan henkilön
hyväksikäytöstä rankaiseminen
ei kuitenkaan edellytä, että pykälässä mainitusta
parituksesta tai ihmiskaupasta olisi annettu lainvoimainen tuomio. Säännöksen
sanamuoto ei myöskään edellytä, että esimerkiksi
parittajan henkilöllisyys tai paritusrikoksen muut yksityiskohdat
olisi selvitetty.
Myös Suomea sitovat kansainväliset velvoitteet
edellyttävät, että Suomi pyrkii vähentämään ihmiskauppaan
liittyvää kysyntää. Euroopan neuvoston
ihmiskaupan vastaista toimintaa koskevan yleissopimuksen mukaan
osapuolet toteuttavat tai tehostavat toimia muun muassa lainsäädännön
alalla vähentääkseen kysyntää,
joka edistää ihmiskauppaan johtavaa henkilöiden,
erityisesti naisten ja lasten, hyväksikäyttöä kaikissa muodoissaan.
Myös kansainvälisen järjestäytyneen
rikollisuuden vastaisen YK:n yleissopimuksen lisäpöytäkirja
edellyttää ihmiskaupan kysynnän vähentämistä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä siltä osin
kuin hallituksen esityksessä esitetään
enimmäisrangaistuksen korottamista kuudesta kuukaudesta
yhteen vuoteen, mutta ongelma on siinä, kuinka tietoinen
sitten tämä rikoksesta epäilty on ollut
tapahtuma-aikana siihen tapahtumaan liittyvistä eri tekijöistä. Ministeri
tuossa esitteli myöskin, niin kuin täällä hallituksen
esityksessäkin on viitattu, tämän korkeimman
oikeuden päätöksen, jossa arvioidaan seksikaupan
kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä,
tahallisuutta ja olosuhdetahallisuutta.
Tässä kyseisessä tapauksessahan tämä syytetty
ei ollut koskaan kiistänyt sitä, mitä oli
tehnyt, mutta hän toteaa myöskin, että mikään
tilanteessa ei ollut viitannut mihinkään sellaiseen,
että hänellä olisi ollut aihetta epäillä A:n
elikkä tämän naishenkilön olleen
seksikaupan kohde. Tapaaminen oli lähtenyt liikkeelle seksitreffipalstalta, ja
kyse oli kummallakin osapuolella siitä, että kyse
on maksetusta seksistä, ja hinnasta oli sovittu etukäteen.
No, kuitenkin käräjäoikeus tuomitsi tämän
asiakkaan 20 päiväsakkoon. Siitä valitettiin
eteenpäin. Hovioikeus ei kuitenkaan muuttanut käräjäoikeuden
tuomiota, mutta sitten minusta korkeimman oikeuden päättelyketju
on aika lailla looginen: On päivänselvä asia,
että ne, jotka ovat syyllistyneet ihmiskauppaan tai vastaavaan,
pitää tuomita, ja tässähän
oli kiistatta myös osoitettu ja oli kyse kaikkien osapuolten mielestä siitä,
että virolaiset parittajat olivat tuoneet tämän
henkilön Virosta Helsinkiin, jossa työn sisältö oli
tullut hänelle yllätyksenä. Hän
oli jatkanut toimintaa parittajien lähdettyä maasta, koska
hän oli velkaantunut Virossa eikä hänellä ollut
muutakaan mahdollisuutta. Tähän asti on selvää.
Mutta sitten kuitenkin korkein oikeus totesi sen, että edellä mainitun
perusteella X:n eli tämän asiakkaan ei ole näytetty
syyllistyneen kyseisen rikoslain kohdan siinä ja siinä momentissa
tarkoitettuun seksikaupan kohteena olleen henkilön hyväksikäyttöön.
Elikkä toivon kyllä, että pohdittaisiin
perin pohjin sitä, kuinka tämän rikoksen
tai oletetun rikoksen voidaan sitten osoittaa tapahtuneen, jotta lainsäädäntö olisi
sillä tapaa selkeä.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Muutamia huomioita hallituksen esityksestä.
Ensin puhun hieman siitä, mistä ostaja voi päätellä,
että seksin myyjä on joko parituksen taikka ihmiskaupan
kohteena. Hallituksen esityshän varsinaisesti mainitsee
vain yhden tekijän, josta tämä pitäisi
pystyä päättelemään,
nimittäin kielitaidottomuuden. Minusta on hämmästyttävää,
että tällainen, jonkinnäköisiä etnisiäkin
konnotaatioita sisältävä steitmentti
liittyy hallituksen esitykseen, varsinkin kun se ei vastaa sitä prostituutioilmiötä,
joka meillä Suomessa tällä hetkellä on.
Ensinnäkin meillä on kielitaidottomia mutta täysin
itsenäisesti toimivia seksityöntekijöitä.
Samoin meillä on myös erinomaisesti suomea hallitsevia
ihmiskaupan uhreja. Sen lisäksi meillä on seksin
ostajia, jotka ostavat seksiä jossakin ulkomailla, esimerkiksi
Thaimaassa, ja jotka siellä ovat paikallisten silmissä itse
kielitaidottomia, mutta seksityöntekijät kyllä hyvinkin
hallitsevat kielen. Kielitaidottomuus jonkinnäköisenä tunnusmerkkinä ihmiskaupan
tai parituksen läsnäolosta, tai edes oletus siitä,
on äärimmäisen hutera peruste.
Parituslainsäädännössä yksi
keskeisimmistä parituksen tunnusmerkeistä tai
muodoista on huoneen järjestäminen. Jos ostaja
aivan oikeasti haluaisi tietää varmuudella, työskenteleekö henkilö parittajan
kanssa vai itsenäisesti, hänen pitäisi
selvittää, onko siinä tilassa, jossa
akti tapahtuu, omistajana seksityöntekijä itse
vai kenties joku toinen taho, ja jos on joku toinen taho, saako
tämä jonkinnäköisiä transaktioita
tältä seksityöntekijältä.
Tämä ei ole millään lailla realistista.
Lisäksi parituslainsäädäntö on
tällä hetkellä muutoksessa. Tulevassa
parituslaissa parituksen tärkein määritelmä todennäköisesti
on toisen prostituutiosta hyötyminen, ei suinkaan minkään sortin
pakottaminen. Ja tämä hyötyminen on erityisen
vaikeaa ostajan siinä ostotilanteessa havainnoida.
Näistä syistä voidaan kysyä,
onko millään lailla kohtuullista, että meillä ylipäätään
on olemassa laki, jossa seksin osto on kriminalisoitu toisessa tilanteessa
mutta ei toisessa, ja vielä, että tähän
välille luodaan nyt uusi harmaa tuottamuksellisuuden kategoria,
jossa oman syyttömyyden tai rikokseen syyllistymättömyyden
varmistaminen on entistä hankalampaa. Käytännössä tämä uusi
laki johtaa seksityöntekijän kannalta samanlaiseen
lopputulokseen kuin johtaisi seksin oston täyskriminalisointi.
No miksi? Sen takia, että jos seksin ostaja ei voi ostohetkellä tietää,
syyllistyykö hän rikokseen vai eikö hän
syyllisty, eikä hänellä ole mitään
keinoa varmistaa sitä, niin hän joutuu ottamaan
riskin, hän toimii ehkä lain ulkopuolella, ja
mikään ei seksityöntekijän näkökulmasta
ole yhtä vaarallista kuin stressaantunut ja pelokas asiakas.
Me näemme jo nykyisessä prostituutiokentässä,
erityisesti ulkomaalaisten seksityöntekijöiden
kohdalla, mitä oston osakriminalisointi on aiheuttanut.
Se on nopeuttanut ostotapahtumaa, heikentänyt mahdollisuuksia
neuvotella ehdoista ja sitä kautta lisännyt jos
ei väkivaltaa — tätä ei ole
suoranaisesti tutkittu — niin ainakin väkivallan
uhkaa ja pelkoa seksityöntekijöiden parissa. Kauppa
on saatava nopeasti maan alle.
Tässä hallituksen esityksessä kyllä todetaan, että on
väitetty, että oston kriminalisointi aiheuttaa
väkivallan lisääntymistä ja
mahdollisia muita turvallisuusriskejä seksityöntekijöille,
mutta tähän väitteeseen suhtaudutaan
välinpitämättömästi.
Se kuitataan yksioikoisesti toteamalla, että tutkimusnäyttö on
epävarmaa. No, totta kai tutkimusnäyttö on
epävarmaa silloin, kun puhutaan prostituutiosta. Mitään
muuta kuin epävarmaa tutkimusnäyttöä on
kerta kaikkiaan mahdotonta saada mistään määrällisestä muutoksesta,
kun puhutaan sellaisesta ilmiöstä, joka pääsääntöisesti
tapahtuu viranomaisten silmien ja näkökentän
ulottumattomissa.
Hallituksen esitys ei oikeastaan artikuloi muuta kuin yhden
tavoitteen tälle laille, nimittäin nykyistä paremman
rikosoikeudellisen suojan parituksen kohteille ja ihmiskaupan uhreille.
Hallituksen esitys ei kerro, mitenkä tämä laki
tosiasiallisesti tarjoaisi nykyistä paremman rikosoikeudellisen
suojan parituksen kohteille ja ihmiskaupan uhreille.
Me tiedämme jo nykyisestä oston osakriminalisoinnista,
että se on vähentänyt asiakkaiden halua
ilmoittaa havainnoistaan ihmiskaupan suhteen. On aivan varmaa, että jos
tietoisuus ihmiskaupasta entisestään lisää todennäköisyyttä saada
sakot, niin ei se ainakaan sitä halukkuutta lisää.
Ja näin meillä on yksi mahdollinen niistä vähistä kanavista,
joista viranomaiset ylipäätään voivat
saada tietoa ihmiskaupasta, aika huolellisesti tukittu.
Lisäksi tällainen laki on aivan mahdotonta
toteuttaa ilman aika kattavaa seksityöntekijöiden kontrollia,
mistä Ruotsin kokemukset kertovat. (Puhemies koputtaa)
Tässä laissa nyt ulotettaisiin ostajiin aika laajat
telekuunteluvaltuudet. No, kenen kanssa ostajat puhuvat puhelimessa
tai ovat yhteydessä internetissä? Tietenkin niiden seksityöntekijöiden
kanssa. Tämän lain seurauksena syntyisi jos ei
nyt suunnitelmallista rekisteriä, niin ainakin paljon melko
johdonmukaisia havaintomerkintöjä seksiä myyvistä ihmisistä. Suomessa
myy... (Puhemies koputtaa) — Puheenjohtaja, minä olen
nyt hiukan epävarma. Minulla on paljon asiaa, ja silloin
kun minä lähdin paikaltani pois, minä olin
viimeinen puhuja. Jos minä nyt keskeytän tämän
ja pyydän uuden puheenvuoron, niin miten minulle käy?
Ehdinkö minä paikalle ennen kuin puhemies sulkee
kohdan?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ilman muuta ehditte pyytämään uuden
puheenvuoron tässä.
No niin, minä puhun tämän asian sitten loppuun.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kyllä, kyllä. — Anteeksi, nyt minä taisin
sotkea myöskin ajatuksenjuoksun.
Joo, joo. Ette pahasti, ette pahasti. — Näiden
telekuunteluoikeuksien ongelma on, että sitä kautta
poliisille ja viranomaisille syntyy havaintomateriaalia seksityöntekijöistä,
siis henkilöistä, jotka myyvät seksiä.
Ja kun me muistamme, että Suomessa vuosittain myy noin
8 000 henkilöä seksiä ja melkoinen
osa näistä on suomalaisia, se tarkoittaa, että kymmenessä vuodessa
meillä on kymmeniätuhansia entisiä seksinmyyjiä tässä maassa.
Tällaisten entisestä seksin myynnistä kertovien
tietojen olemassaolo jossakin antaa hirvittävän
hyvän pohjan erilaisille väärinkäytöksille,
kiristämisille, rekisterien joutumiselle vääriin
käsiin ja niin poispäin. Ei se poliisin rekisterienpitosysteemi
nyt ole viime vuosina näyttänyt niin vedenpitävältä,
että siihen voisi aukottomasti luottaa. Mutta historiasta
me tiedämme, että siellä, missä seksityö on
tullut ilmi ja seksityöntekijöistä on
pidetty kirjaa, se on aina tarkoittanut naisten asemalle erittäin
tiukkoja aikoja.
Kolmantena ongelmana, minkä vuoksi rikosoikeudellinen
suoja ei minun mielestäni tässä esityksessä tiukkene,
on se, että meikäläisessä oikeuskäytännössä jokainen
keissi käsitellään erikseen. Jos meillä on
vaikka paritustapaus, josta saataisiin kiinni 50 ostajaa, se saattaisi
tarkoittaa, mikäli ei mennä johonkin video- tai
kirjalliseen käsittelyyn, että se seksityöntekijä,
mahdollisesti pahasti traumatisoitunut seksityöntekijä, raahataan
oikeuteen 50 kertaa kertomaan uudestaan niistä kokemuksista,
mitä hänelle on tehty, mihin hän on joutunut
alistumaan ja miten häntä on kohdeltu. Minun on
vaikea nähdä, mitenkä tässä olisi
kysymys paremmasta rikosoikeudellisesta suojasta. — Kiitos,
puhemies, jatkan vähän myöhemmin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Teemme näin. Mutta nyt jatkaa edustaja Juvonen.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen linja on ollut mielestäni
tällä kaudella hyvä. Olette tehneet paljon
asioita sen eteen, että heikomman, pienemmän,
puolustuskyvyttömämmän ihmisen hyväksikäyttö ja
sortaminen ei olisi mahdollista. Muun muassa vapaaehtoistyössä toimivien
rikostaustojen tarkastaminen on yksi oiva esimerkki siitä.
Olemme puhuneet paljon lasten asioista täällä.
Tämä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys todellakin nyt yrittää ehkäistä ihmiskauppaa,
varsinkin seksin ostoa ihmiskaupan uhrilta. Se, että ostajan
tulisi tietää, että henkilö on
ihmiskaupan uhri — elikkä puhutaan tästä tuottamuksellisesta kategoriasta,
mistä Anna Kontula juuri myös mainitsi — on
todellakin ehkä vaikeaa, mutta siitä huolimatta
on hyvä, että meillä on tällainen
lakiesitys tulossa, joka antaa kuitenkin viitteitä siitä,
mitä me haluamme Suomessa tapahtuvan ja mitä emme.
Häirintä on asia, mitä hyvin moni
nuori ja nuori aikuinen joutuu kohtaamaan. Kesällä uutisoitiin
siitä, että nuorten kokema seksuaalinen väkivalta
ja häirintä on hyvin yleistä. Nämä kaikki liittyvät
yksi yhteen ja pyörivät lumipallona eteenpäin.
Sen takia on hyvin tärkeää, että me puutumme
näihin asioihin mahdollisimman varhain ja teemme jopa näitä lakiesityksiä,
jotta annamme sitä signaalia, mitä me toivomme
tulevaisuudelta.
Me olemme puhuneet täällä myös
lapsiin kohdistuneiden seksuaalirikosten vähimmäisrangaistusten
korottamisesta. Siitä on tehty laki-aloitteita tällä kaudella,
ja nyt seuraavalle kaudelle ilmeisesti tulee myös tämä kansalaisaloite, jossa
on se yli 50 000 allekirjoitusta. Myös se asia
on kyllä sellainen, että kansalaiset ovat sitä mieltä,
että tämäkin asia pitää nostaa
uudelleen vielä keskusteluun ja rangaistuksia on kovennettava.
Kiitos, ministeri Henriksson, olette toiminut erittäin
hyvin.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ministeri viittasi esittelypuheessaan myöskin pyrkimykseen
saada seksin oston täyskielto voimaan myös Suomessa,
niin kuin se joissain Pohjoismaissa jo on. Mutta tätä kysymystä voi
pohtia kyllä eettisestä näkökulmasta,
kun ostaminen ja myyminen ovat kuitenkin saman tapahtuman eri puolia.
Silloin pitää asettaa kysymys myös niinpäin,
että jos joku on ihan täysi-ikäinen,
täysivaltainen henkilö ja haluaa myydä seksiä,
niin mikä on jollain toisella ihmisellä oikeus
sitten kieltää se, mikä on se peruste,
mikä on se logiikka. Jos ajatellaan, että se on
vaarallista tai vahingollista henkilölle, niin kyllähän
me kuitenkin sitten tietyn ikärajan jälkeen hyväksymme
paljonkin semmoisia asioita, jotka ovat kiistämättä vaarallisia
ja vahingollisia ihmisille, eikä niissä ole täyskieltoa.
Ja sitten on sen näyttö, että pitäisi
osoittaa, että se kuitenkin näissäkin
tapauksissa on ihmiselle itselleen vahingoksi ja haitallista.
Kun viitattiin sitten ihmiskauppaan, niin minä omasta
mielestäni ensimmäisessä puheenvuorossani
sanoin aika lailla selvästi, että ne henkilöt, jotka
ovat syyllistyneet ihmiskauppaan tai vastaaviin törkeyksiin,
pitääkin tuomita ja heidän kohdallaan
voi olla rangaistusasteikko vieläkin kovempi, mutta sitten
pitäisi aina olla sillä tapaa kunnianhimoinen,
että luo semmoista lainsäädäntöä,
joka toimii eikä vie sitten pahimmassa tapauksessa huonompaan
tilanteeseen, niin kuin voi olettaa, että esimerkiksi seksin
oston täyskielto voisi tehdä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministeri Henrikssonille. Täytyy
sanoa, että tämä hallituksen esitys on äärettömän
hyvä, ja varsinkin, kun kuulimme nyt ministeriltä,
että nykyinen laki ei ole ollut riittävä,
on kaikki syy sitten kiristää tätä lakia,
jotta tämä seksinostokielto toteutuisi täydellisesti.
Tässä muutetaan tätä myös
niin, että teko olisi rangaistava myös tuottamuksellisesti
tehtynä, ja samalla teon enimmäisrangaistus korotettaisiin kuudesta
kuukaudesta yhteen vuoteen. Myös nämä ovat
kannatettavia ja hyviä lakimuutoksia.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan haluan vain kiittää edustaja
Anna Kontulaa pitkäaikaisesta työstä tämän
asian tiimoilta. Olen usean vuoden ajan seurannut teidän kirjoituksianne,
ja nyt kun laki on täällä, haluan myös
kiittää oikeusministeriä siitä,
että olette oman käsitykseni mukaan tuonut varsin
hyvin valmistellun lain tänne eduskunnan käsittelyyn.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vielä puhua hiukan niistä ongelmista,
jotka näkyvät tässä lakiesityksessä ja
jotka liittyvät siihen, että käytännössä kaikki
lähteet, joita tämän lakiesityksen laadinnassa
on käytetty, ovat juridisia lähteitä.
On tärkeää, että meillä on
korkealuokkaista juridista osaamista tässä maassa,
mutta silloin kun puhutaan jonkin lain vaikutuksista kenttään, ihan
tavallisiin ihmisiin ja näiden keskinäiseen kanssakäymiseen
ja sen ehtoihin, olisi syytä kuunnella myös vähän
yhteiskuntatieteilijöitä, miksi ei muitakin tieteenaloja.
Tämä näkyy erityisen selvästi
siinä kohtaa, kun hallituksen esityksessä arvioidaan,
mitkä olisivat lain yhteiskunnalliset vaikutukset. Muutoksen
oletetaan nimittäin vähentävän
seksin ostamista ja samalla vähentävän
paritusta ja ihmiskauppaa. Tähän liittyy kaksi
virhepäätelmää.
Ensinnäkin, kriminalisointien ei tiedetä vähentävän
seksin ostamista. Jos kriminalisoinnit vähentäisivät
seksin ostamista, seksin ostaminen olisi jo aikapäiviä sitten
kadonnut tästä maailmasta. Meillä on
ollut pitkiä historiallisia jaksoja, joissa sekä seksin
myymisestä että ostamisesta on rangaistu jopa
kuolemantuomioilla, ja siitä huolimatta seksiä ostetaan
ja myydään. Ei ole olemassa sellaista tieteellisesti
kestävää näyttöä, että näillä olisi
määrällinen vaikutussuhde toisiinsa.
No, jos olisikin niin, että seksin ostamisen kriminalisointi
vähentäisi seksikauppaa, niin ei silti olisi mitään
takeita siitä, että tämä johtaisi
parituksen ja ihmiskaupan vähenemiseen. Parituksen ja ihmiskaupan
osuus prostituutiosta ei nimittäin ole vakio vaan vaihtelee
paljon yleisten, yhteiskunnallisten olosuhteiden ja myös
seksikauppaan kohdistetun lainsäädännön
perusteella. Näin seksin oston kriminalisointi hyvinkin saattaisi
samanaikaisesti vähentää seksikauppaa kokonaisuudessaan
mutta kuitenkin lisätä paritusta ja ihmiskauppaa
(Välihuuto) — riippuu siitä, mihin suuntaan
yhteiskunta muuten kehittyy.
Lisäksi täällä on pienempiä,
ihan käytännön tieteellisestä osaamattomuudesta
kertovia lapsuksia, niin kuin se, että minun arvioitani
on laitettu Tilastokeskuksen nimiin, mutta en puutu nyt niihin tämän
enempää.
Mikäli hallituksen tavoitteena on vähentää ihmiskauppaan
liittyvää kysyntää, mihin kansainväliset
sopimuksetkin meitä velvoittavat, niin ainoat keinot, joista
meillä on evidenssiä siitä, että ne
myös toimivat, ovat naisten aseman parantaminen ja köyhyyden
poistaminen, tuloerojen pienentäminen. Nämä ovat
ainoat, varmasti toimivat keinot. Sen sijaan seksin oston kriminalisoinnista
meillä ei ole evidenssiä.
Haluaisin vielä kiittää siitä,
että tämä lakiesitys menee myös
perustuslakivaliokuntaan, toisin kuin alun perin oli tarkoitus.
Minä näen, että tässä on
ainakin kolme sellaista tekijää, minkä takia perustuslakivaliokunnan
arviointi on tarpeen siitä huolimatta, että hallituksen
esityksessä siinä ei nähdä ongelmaa.
Ensinnäkin tähän antavat syytä jo
nyt käyn-nissä olevat muutokset parituslainsäädännössä. Oston
kriminalisoinnin perustuslakiarviointihan tehtiin erilaisen parituslainsäädännön
alaisuudessa, ja näin sen ei voida katsoa yksiselitteisesti pätevän
tähän tapaukseen.
Toinen, minkä takia perustuslaillinen arviointi on
tarpeen, on kysymys tuottamuksellisuudesta. Minä olen itse
aterioinut usein ravintolassa, joka myöhemmin selvisi ihmiskauppaa
harjoittavaksi firmaksi. Tällaisen lainsäädännön
mukaan minua pitäisi nyt sakottaa siitä, että olen
käynyt syömässä tässä ravintolassa,
mikäli logiikka olisi sama kuin seksikaupan kohdalla.
Kolmantena on tietysti telekuunteluoikeuksien laajeneminen,
joka aina on perustuslaillista harkintaa vaativa asia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksella ja ministeri Henrikssonilla
on varmasti vilpitön pyrkimys hyvän edistämiseen,
siis pyrkimys hyvään. Ehkä vanha sananlasku
siitä, että tie varsin lämpimään
paikkaan on kivetty hyvillä pyrkimyksillä ja aikomuksilla,
sopii turhankin hyvin tähän lakiesitykseen. Tässä uskotaan
vahvasti, että tehdään hyvää yhdelle
ihmisryhmälle, joka tukea ja hyvän tekemistä varmasti
kaipaa ja ansaitsee. Mutta näyttö siitä,
että näin tapahtuisi — toisaalta lakiesityksen
perustelujen ja toisaalta nyt täällä kuullun,
esimerkiksi edustaja Kontulan puheenvuorojen, jälkeen — ei
ole ainakaan minulle yhtään vahvistunut.
Tähän liittyy selkeästi ongelmia
sekä itse myyjän että myöskin
ostajan kannalta, sekä oikeusturvamielessä että myöskin
eettiseltä kannalta. Viittaan edustaja Mustajärven
puheenvuoroon vapaaehtoisen toiminnan ikään kuin
ulkoa kieltämisestä, jossa uskotaan tehtävän
hyvää, vaikka teon kohde ei itse niin usko.
Arvoisa puhemies! Kyllä aika paljon vahvistusta epäilykselleni
tai ikään kuin uudelleensuuntausta pitää tulla,
että näillä perusteluilla, jotka tästä lakiesityksestä ovat
luettavissa, voisin tätä lakiesitystä kannattaa.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin huomiota edustaja
Juvosen argumentaatioon siitä, että erityisesti
nuorten tyttöjen kohtaama häirintä, joka
osittain tapahtuu huoritteluna taikka seksinostoehdotuksina, liittyisi
jotenkin oleellisesti tähän lainsäädäntöön.
Pitää ymmärtää, että häirinnässä on
kysymys hyvin erilaisesta vallankäytöstä.
Seksin ostaja, henkilö, joka haluaa ostaa seksiä,
toimii hyvin hiljaisesti. Hänellä on intressi
pitää mahdollisimman matalaa profiilia omasta
toiminnastaan, samalla lailla kuin seksin myyjälläkin.
Ne henkilöt, jotka huutelevat asiattomuuksia kadulla ohikulkijoille,
eivät ole seksin ostajia vaan ihmisiä, jotka haluavat
huudella asiattomuuksia ohikulkijoille. Se valta, joka näillä huutelun
kautta on, perustuu kylläkin samaan stigmaan, jolla myös
seksityöntekijöitä leimataan, uhriutetaan
ja syrjäytetään tässä yhteiskunnassa.
Mutta minä näen, että tämä lainsäädäntö,
jota tässä nyt ollaan tekemässä,
pikemminkin tukee tätä stigmaa kuin on omiaan sitä poistamaan.
Tässä jälleen kerran kysymättä seksityöntekijöiltä,
kysymättä ihmisiltä, jotka tekevät
työtä seksityöntekijöiden parissa,
ollaan säätämässä uusia
lakeja, jotka entisestään heikentävät
heidän asemaansa. Kysymys on ryhmästä,
joka kautta historian on ollut pääsääntöisesti
kaikissa länsimaissa se päähän
potkituin ryhmä. Kysymys on ihmisistä, joita erityisesti
toivoisi naisliikkeelle ja feminismille omistautuneiden ihmisten
puolustavan, ei suinkaan tekevän heidän elämäänsä entistä vaikeammaksi.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen vastustanut seksin oston täyskieltoa
samankaltaisilla perusteilla kuin joita edustaja Kontula tänään
on esittänyt keskustelussa ja monissa yhteyksissä aiemmin.
Olen pitänyt sitä ongelmallisena seksin myyjien
kannalta ja myös ihmisten autonomian kannalta vapaassa
maassa. Toisaalta on käynyt aika selväksi, että myöskään
nykylaki ei toimi, juuri niistä syistä, joita
ministeri esittelypuheenvuorossaan kuvasi. Tehtäväksi
on sitten tullut hakea tästä välimaastosta
jotain ratkaisua, jolla seksikauppaan liittyviä aitoja
ongelmia voitaisiin onnistua torjumaan. Oma arvioni on se, että tässä hallituksen
esityksessä on ratkaisua haettu oikealta ilmansuunnalta,
ja toivon, että nyt on löydetty toimiva ratkaisu.
Keskustelussa monet kollegat ovat kiinnittäneet huomiota
niihin pulmiin, joita tulee tai saattaa ilmetä tämän
lain toimeenpanossa. Itse luotan lakivaliokuntaan ja lasken aika
paljon nyt sen varaan. Sinä aikana, kun itse lakivaliokunnassa istuin,
ilokseni huomasin, että valiokunnassa oli kulttuuria puuttua
tarvittaessa aika isostikin hallituksen esitysten sisältöön,
jos se koettiin perustelluksi asiantuntijakuulemisten jälkeen.
Toivon, että lakivaliokunta tarvittaessa myös
tämän hallituksen esityksen tapauksessa sisältöä muokkaa.
Edustaja Kontula omassa puheenvuorossaan totesi, että naisten
aseman parantaminen ja köyhyyden vähentäminen
ovat ainoita tehokkaaksi todettuja keinoja puuttua seksikaupan erinäisiin lieveilmiöihin.
Kannatan lämpimästi naisten aseman parantamista
ja köyhyyden vähentämistä, mutta
mieleen vääjäämättä juolahtaa
kysyä, olisiko meillä kuitenkin hieman nopeampivaikutteisia
ja kohdennetumpia keinoja kuin nämä sinänsä erinomaisen
arvokkaat tavoitteet.
Tähän esitykseen saattaa sisältyä ongelmia, mutta
koen, että vielä isompi ongelma ovat ne vakavat
pulmat, joita liittyy ihmiskauppaan, ja sen takia meidän
pitää hakea tepsiviä konsteja puuttua
näihin ongelmiin.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Anna Kontula, nostitte esille äsken
sanomani nuoriin tyttöihin ja poikiin kohdistuneet häirintätapaukset
ja vaikkapa ne huutelut. En missään nimessä tarkoittanutkaan
näin, että siinä on kysymyksessä seksinostoyritys
tai joku tällainen tapahtuma, vaan tämä lause
liittyi siihen, mitä puheenvuorossani myös muuta
puhuin liittyen lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön
ja näihin rikoksiin.
Ylipäänsä siihen liittyy myös
jonkunlaista häirintää. Ehkä ne
lapset eivät vielä sillä tavalla ole siinä ryhmässä,
että he pystyvät sanomaan, onko kysymyksessä häirintä tai
jokin muu. Mutta kyllä nuoret sitten taas ymmärtävät
sen, mitä näitten huutelujen takana loppujen lopuksi
on. Sehän on sitä kiusaamista, se on sitä alistamista,
ja se on törkeää käytöstä.
Sellaista vain tapahtuu, että nuorten perään
huudellaan, ollaan sitten asialinjalla menossa tai ei. Tämä on
myös yksi asia, jonka me voimme ottaa sitten esille jokainen
siellä omassa arkielämässämme
ja neuvoa ja ohjata nuoriamme, että niin siellä netissä kuin
myös siellä kadulla niitä erilaisia vaaroja
on. Ja myös on niin, että kenenkään
ei tarvitse kuulla peräänsä sellaisia
huutoja. En todellakaan tarkoittanut näitä kanssakäymisiä,
vaan uskon, että siellä toimitaan ihan eri tavalla
ja siellä on ihan erilaiset pyrkimykset. Mutta kyllä nuorten
suojelua tarvitaan, ja ei kenenkään tarvitse kuunnella
peräänsä huutelua.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tynkkyselle: Seurasin joitakin vuosia sitten
Moldovan kehitystä. Kysehän on ihmiskaupan suurvallasta
Euroopan sisällä — tai oli kyse siihen
aikaan. Ihan muutamassa vuodessakin naisten asemaa parantamalla
saatiin merkittäviä muutoksia aikaiseksi tämän
maan ihmiskauppakentässä. Tietysti kysymys on
ihan erilaisesta maasta, ihan erilaisista volyymeista kuin Suomessa,
mutta Moldovan esimerkki osoittaa mielestäni hyvin sen,
kuinka tehokkaita ja itse asiassa nopeitakin niin sanotut pehmeät
keinot ovat.
No, mitä Suomessa tällä hetkellä voitaisiin tehdä oikeasti
seksikauppaan liittyvän ihmiskaupan torjumiseksi? Minä näen,
että kaikkein tärkeimpiä niin sanottuja
nopeita uudistuksia tällaisten rakenteellisten uudistusten
ohella olisi sen mahdollistaminen, että seksityöntekijä joutuessaan
jonkin sortin pulaan uskaltaa turvautua viranomaisiin. Ja nimenomaan
siksi minä vastustan tätä lakia, koska
minä näen, että tämä laki osittain
tekee taas pikkuriikkisen vaikeammaksi sen turvautumisen viranomaisiin
silloin, kun kohtaa jonkinnäköistä väärin-
tai hyväksikäyttöä.
Minä itse kannatan dekriminalisointimallia, joka lähtee
siitä, että — yllätys, yllätys — seksityöntekijät
ovat ihmisiä niin kuin kaikki muutkin ja heihin voi kohdistaa
ihan saman rikoslainsäädännön
kuin muihinkin ihmisiin. Erillistä lainsäädäntöä ei
tarvita kuin korkeintaan ensi vaiheessa parituksen osalta. Minä uskon,
että tällaisella muutoksella olisi se merkittävä vaikutus, että jo
pelkästään viranomaisten tietoon tuleva ihmiskauppa
ja muu hyväksikäyttö lisääntyisi merkittävästi.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti siitä — tiedän,
että edustaja Kontula on tutkinut myöskin Olkiluodossa
työvoiman elinolosuhteita ja työskentelyolosuhteita
ja kirjoittanut siitä kirjankin sitten — jos kielitaidottomuutta
käytetään hyvin vahvana perusteena siinä,
että se osoittaa, että henkilö on hyväksikäytetty
tai ihmiskaupan uhri. Olkiluodossa on kai yli 50 eri kansallisuutta
töissä, valtaosa ulkomaalaisesta työvoimasta
puhuu äärimmäisen heikosti Suomea, niin
että en tiedä sitten, että kun arvioidaan
sitä, käytetäänkö Olkiluodon
työvoimaa hyväksi, ovatko he ihmiskaupan uhreja — osa
varmasti voi ollakin — niin käytetäänkö näissä tilanteissa
sitten kielitaidottomuutta ja sitä, että he ovat
tulleet muualta tänne tekemään töitä — tuommoisia
yleisesti hyväksyttäviä töitä mutta
sitten monenlaisilla orjatyösopimuksilla — vahvana
perusteena, siis kun tulkitaan, käytetäänkö heitä hyväksi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Henriksson, tässä on varmaan tarvetta kommentointiin.
5 minuuttia ja tuosta puhujakorokkeelta. Olkaa hyvä.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! On hyvä muistuttaa siitä,
että nykyinen lainsäädäntö ei
toimi. On hyvä muistaa, että tämä eduskunta
on halunnut suojella ihmiskaupan ja parituksen uhreja, ja nykylainsäädäntö ei
siihen pysty. Siitä se korkeimman oikeu-den tapaus kertoi
hyvin selvästi. Sen takia hallitus on lähtenyt
tekemään tälle asialle jotain. Sen takia
teetettiin myös selvitys siitä, miten tämä lainsäädäntö on
toiminut ja mitkä ovat ne puutteet.
Suurin piirtein 80 prosenttia lausunnonantajista oli sitä mieltä,
että tämä hallituksen esitys on hyvä.
Jotkut olisivat tahtoneet, että olisimme menneet vielä pidemmälle.
On hyvä myös muistaa, että Ruotsissa
1999 otettiin käyttöön seksin oston täyskielto.
On olemassa Ruotsin oikeuskanslerin Anna Skarhedin tekemä selvitys
siitä, miten Ruotsissa seksin ostokielto on käytännössä toiminut,
ja se selvitys osoittaa sen, että katuprostituutio on puolittunut, kysyntä on
mennyt alaspäin, ja sitähän me myös tavoittelemme
tällä meidän hallituksen esityksellä.
Me tavoittelemme sitä, että seksipalveluiden kysyntä vähenisi.
Me tavoittelemme sitä, että ihmiskauppaa olisi
Suomessa vähemmän kuin tänään.
Toivottavasti sitä ei olisi ollenkaan.
Se, joka luulee, että me pääsemme
näihin tavoitteisiin tekemällä tästä avointa,
menemällä siihen Saksan ja Hollannin malliin,
on valitettavasti, uskon, väärällä tiellä,
koska niissä maissa, joissa ollaan lähdetty siitä,
että perustetaan tavallaan valtiolliset bordellit, ihmiskauppa
rehottaa, niissä maissa syntyy entistäkin enemmän
uhreja. Siitä on selvää näyttöä tällä hetkellä niin
Saksassa kuin Hollannissa. Sen takia muun muassa Saksassa käydään
siitä keskustelua, mitä heidän nyt pitäisi
tehdä, koska se heidän järjestelmänsä ei ole
toiminut niin kuin he olivat toivoneet.
Täytyy muistaa, että seksibisneksessä on
kyse valtavista summista, ja ihmiskaupassa varsinkin. Ja täytyy
muistaa myös se, että tässä on
aika isotkin ammatilliset rikolliset monessa asiassa takana. Hallituksen
ja minun käsitykseni on se, että Suomen ei pidä olla
maa, jonne kannattaa tulla harjoittamaan ihmiskauppaa. Me emme hae
työllisyyden nostamista emmekä parempaa kansantaloutta
tämän alan kasvattamisella.
Päinvastoin meidän kuuluu yrittää löytää keinoja
suojella ihmiskaupan ja parituksen uhreja. Ja siinä olen
edustaja Kontulan kanssa ihan samaa mieltä, että se,
mitä tarvitaan kansainvälisesti, on se, että panostetaan
entistäkin enemmän siihen, että naisten
ja tyttöjen asema maailmassa kohenee ja että naisille
ja tytöille annetaan koulutusta. Siihen meidän
pitää panostaa, ja senkin takia me tarvitsemme
edelleenkin hyvää kehitysaputyötä ja
niin edelleen, mutta tätä työtä pitää tehdä myös
Euroopassa.
Tällä hetkellä Ruotsissa, Norjassa,
Islannissa on täyskieltolainsäädäntö.
Olen ihan vakuuttunut siitä, että ainakin tämä muutos,
jota hallitus nyt tässä ehdottaa, tuo meidät
paremmalle tielle kuin se, missä me nyt olemme.
Arvoisa puhemies! Johanna Niemi puhuu tässä omassa
selvityksessään myös siitä,
että seksikauppa naamioidaan. On olemassa sellainen ydin,
jossa paritus tai ihmiskauppa on niin ilmeistä, että sitä ei
pystytä naamioimaan, mutta sitten on tavallaan vapaaehtoisesti
naamioitu seksikauppa, johon todellisuudessa kuuluu paritusta tai
ihmiskauppaa mutta jonka todellisista olosuhteista ostaja voidaan
pitää tai voi pysyä tietämättömänä.
Tämä on nyt se osio, mihinkä hallitus
haluaa puuttua.
Meidän oma ihmiskaupparaportoija on myös raportoinut
siitä, että tällä hetkellä jostain
syystä Suomessa tutkitaan enemmän niitä ihmiskauppatapauksia,
joissa on kysymys ihmiskaupasta työmailla ja niin edelleen.
Mutta jotta tämä lainsäädäntö toimisi
paremmin tulevaisuudessa, niin se on aivan selvää,
että myös poliisien resursseja pitää pitää sillä tasolla,
että poliisilla on mahdollisuus tutkia näitä ihmiskauppa-
ja paritusrikoksia.
Totta kai se on niin, ettei ainoastaan lainsäädännöllä voida
puuttua tähän ongelmaan, mutta lainsäätäjinä me
voimme antaa signaalin siitä, mikä meidän
mielestämme on hyväksyttävää ja mikä ei.
Hallituksen esitys on harkittu esitys, ja olemme vakuuttuneita siitä,
että se vie meidät paremmalle tielle, niin että Suomi
ei tulevaisuudessa kuulu niihin maihin, joihinka on houkuttelevaa
tulla harjoittamaan ihmiskauppaa.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri Henriksson, kukaan ei tässä salissa
ole tänään vielä kannattanut
Saksan ja Hollannin mallia. Puhuin itse dekriminalisointimallista, joka
on eräänlainen kolmas tie, joka ei ole Saksan
bordellilaitoksen malli eikä myöskään
Ruotsin abolitionistinen malli.
Jos me haluamme säätää lainsäädäntöä,
joka oikeasti, nopeasti parantaisi seksityöntekijöiden rikosoikeudellista
suojaa, niin me voisimme säätää vaikkapa
työperäiset saatavat ulottumaan myös
seksikauppaan. Ainoa, mikä estää meitä tekemästä tätä,
on ideologiset syyt, se, että meillä on voimakas
ryhmä ihmisiä, jotka eivät halua, että seksikaupan
yhteydessä käytetään sanaa "työ".
Käytännössä tämä ideologinen
syy tarkoittaa näiden ihmisten kohdalla sitä,
että hyvinkin köyhät ihmiset, hyvinkin
köyhistä maista tänne tulevat ihmiset
menettävät valtavia summia tienaamiaan rahoja
Suomen valtiolle, koska mikään ongelma ei sitten
toisaalta ole takavarikoida valtion kassaan niitä samoja
rahoja. Käytännössä näille
ihmisille se voi tarkoittaa, että lapsi ei pääsekään
kouluun tai että äidillä ei ole varaa leikkaukseen.
Nykylainsäädäntö ei toimi,
tästä olen ministerin kanssa yhtä mieltä.
Sen takia sitä lakia aikoinaan vastustinkin. Mutta jos
seistään syvällä suossa, niin
ei se asia parane siitä, että kasataan lisää kiviä reppuun.
Kyllä silloin pitää etsiä jotain
täysin toisenlaisia toimintatapoja.
Viittasitte Ruotsin selvitykseen. Ruotsin selvityshän
ei osoita kysynnän vähenemistä. Ruotsin selvitys
osoittaa, että katukauppa on vähentynyt. Katukauppa
sinällään, erityisesti näillä leveysasteilla,
on erittäin pieni osa prostituutioilmiöstä ylipäätään
ja varsinkin kännyköiden ja internetin yleistymisen
myötä entistä pienempi.
Jos lain tosiasiallisena tarkoituksena on kysynnän
väheneminen, niin kyllä minä toivoisin, että se
olisi esitetty myös lakiesityksen kohdassa "Lain tarkoitus"
ja että lakiesitys sisältäisi jonkinnäköisen
suunnitelman siitä, miten aiotaan jatkossa selvittää,
toteutuuko tämä tarkoitus vai eikö toteudu.
Nythän näin ei ole.
Minä haluaisin vielä huomauttaa, että esitys pohjaa
selvitykseen, jonka laati kaksi oikeuspoliittisen koulutuksen saanutta
ihmistä pitkälti viranomaisraporttien ja varsin
rajatun viranomaisryhmän haastattelujen pohjalta. Sen jälkeen
esitykseen on pyydetty lausuntoja lähinnä erilaisilta
oikeusviranomaisilta. Missään vaiheessa tässä prosessissa
osallisena ei ole ollut seksityöntekijöitä.
Missään vaiheessa tässä prosessissa
ei ole kuultu niitä alan kentällä toimivia
tutkijoita taikka sosiaalityöntekijöitä,
jotka yksissä tuumin vastustavat tätä lakia.
Vielä haluaisin huomauttaa, että vaikka Pohjoismaissa
nyt ollaankin tässä suhteessa harhapoluilla, niin
onneksi kansainvälisessä keskustelussa kuitenkin
itsekin kannattamani dekriminalisointimalli tuntuu saavan enemmän
tukea osakseen. Muun muassa YK:n naisjärjestö on
ottanut kantaa sen puolesta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! On ollut varsin mielenkiintoista seurata tätä keskustelua.
Ministeri Henrikssonilla on omat näkemykset ja edustaja
Kontulalla vähän vastakkaisia näkemyksiä.
Itse olisin taipuvainen kallistumaan sellaisen näkemyksen
taakse, että nyt kun tätä lainsäädäntöä ollaan
muuttamassa... Kaikki tiedämme, mitkä ovat poliisin
resurssit tällä hetkellä, ja todennäköisesti
ne resurssit eivät siitä juuri tule kasvamaan,
päinvastoin: kun ajatellaan valtion taloudellisia ongelmia,
sitä syvää lamaa, johon olemme ajautuneet
tässä viimeisten vuosien aikana, niin voidaan
ajatella, että poliisin resurssit entisestään
tulevat pienenemään. Sitten kun vielä mietitään
sitä, mihinkä näitä vähäisiä yhteiskunnan
resursseja on viime vuosina ohjattu myös valtionhallinnossa:
Meillä on jättiläismäiset ict-hankkeet,
poliisille on ollut hankinnassa uudet tietojärjestelmät
jo vuosikausia, ja nyt näistä järjestelmistä ei
sitten mitään tule — eduskunnan tarkastusvaliokunnassa
olemme käsitelleet mietintöä hallituksen
vuosikertomuksesta 2013, joka tulee ensi perjantaina täysistuntokäsittelyyn. Olen
vain paljon pohtinut sitä, mihinkä näitä valtion
resursseja ohjataan, jos on miljardiluokan ict-hankkeet ja siitä tietysti
poliisilla on yksi siivu ja se siivu on niin iso, että vastaavasti
ei voida palkata lisää poliiseja vaan poliiseja
on tälläkin hetkellä työttömänä.
Kannattaa olla tarkkana siinä, mitä säädetään,
pystytäänkö niitä uusia pykäliä sitten
toimeenpanemaan asianmukaisesti. Ei ole varmaan tarkoituksenmukaista
tehdä semmoisia lakeja, joita kukaan ei voi valvoa ja noudattaa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Oma vaatimaton mielipiteeni on se, että tämä keskustelu
on kyllä täyttänyt kohta lähetekeskustelulle
asetetut tavoitteet, mutta, ministeri Henriksson, aivan lyhyt ja
tiivis loppukommentti.
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Täytyy tässä kyllä todeta,
että professori Johanna Niemi on pitkään
ollut tällä uralla, hän on tehnyt valtavan
paljon tutkimustyötä, ja on surullista kuulla
tässä salissa, että tämän
henkilön työtä aliarvioidaan jollakin
tavalla. Hän on tehnyt erittäin paljon ja hyvää työtä tämän
asian eteen. Sitten tässä on kuultu myös muun
muassa Exit — pois prostituutiosta ry:tä, Lasten
perusoikeudet ry:tä, Monika-Naiset liittoa, Naisasialiittoa,
on kuultu Pro-tukipistettä, Miesten tasa-arvo ry:tä,
Feministinen aloite -verkostoa ja on kuultu Minna Kimpimäkeä ja
tutkija Niina Vuolajärveä ja niin edelleen. Kyllä tässä,
edustaja Kontula, on kuultu aika laajasti eri tahoja. Mutta se nyt
vain sattuu olemaan niin, että tämä esitys
nyt ei ole teidän mieleenne.
Hallitus haluaa tässä suojella ihmiskaupan
ja parituksen uhreja, ja meidän pitää yhteiskunnassa
miettiä, mikä meidän tehtävämme
on. Minun mielestäni meidän tehtävämme
on suojella niitä henkilöitä, jotka ovat
kaikkein heikoimmassa asemassa. Jos on joutunut ihmiskaupan ja parituksen
uhriksi eikä siitä pystytä tuomaan näyttöä,
että henkilöt ovat tämmöistä henkilöä hyväksikäyttäneet,
koska meidän lainsäädäntömme
on niin tiukka kuin se on, niin kyllähän se on
ilmiselvää, että sitten lakia pitää muuttaa.
Puhemies! Ihan lopuksi: Kyllähän tämä Ruotsin
raportti ja ne kokemukset siellä osoittavat myös
sen (Puhemies koputtaa), että siellä kysyntä on
vähentynyt. Ruotsin poliisi muun muassa sanoo, että Ruotsiin
ei ole enää niin houkuttelevaa tulla harjoittamaan
ihmiskauppaa kuin oli ennen sen lain säätämistä.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Henriksson, mainitsemastanne listasta vain
kaksi tahoa on oikeasti jossakin tekemisissä seksikaupan
kanssa kentällä, ja näistä kahdesta tahosta
kaksi vastustaa tätä lakiesitystä.
Ruotsin kokemuksista olemme puhuneet aikaisemminkin: selvitys
on saanut varsin laajan akateemisen kritiikin osakseen, ja kyllä minä nyt rehellisyyden
nimessä toivoisin, että sekin jollakin lailla
huomioitaisiin silloin, kun näistä Ruotsin kokemuksista
puhutaan. Ruotsissa on monia muitakin seksikaupan asiantuntijatahoja,
jopa parempia asiantuntijatahoja kuin korkeat virkamiehet.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten edellä kävi ilmi,
kannatan tätä ministeri Henrikssonin johdolla
valmisteltua esitystä. Sen sijaan en kannata sitä tapaa,
jolla ministeri Henriksson yrittää sivuuttaa edustaja
Kontulan mielestäni monessa suhteessa asiallisen ja perustellun
kritiikin pohjalla olevaa selvitystä kohtaan. Olen itse
lukenut sen selvityksen, ja tällainen yksinkertainen yhteiskuntatieteiden
maisterikin aika nopeasti näkee, että siinä selvityksessä on merkittäviä ongelmia,
joita edustaja Kontula on tänään ja aiemmin
kirjoituksissaan hyvin tuonut esille.
Pulmahan koko tässä keskustelussa on se, että seksikauppa
jos jokin on kovin vaikeasti tutkittava aihe. On hyvin vaikea saada
erittäin vakuuttavaa näyttöä vaikkapa
siitä, kuinka yleistä seksikauppa on tai kuinka
paljon prostituutio on vähentynyt tai lisääntynyt.
Sen takia toivoisinkin itse asiassa keskustelun kaikille osapuolille
tiettyä malttia ja varovaisuutta, kun viitataan erilaisiin
tutkimuksiin. Usein on vaikea kovinkaan aukottomasti todistaa tätä tai
tuota.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Tynkkysen kanssa aivan samaa mieltä.
Kun ministeri Henriksson sanoo tässä, että hallitus
vilpittömästi pyrkii parantamaan seksikaupan tai
parituksen uhrien asemaa ja ihmiskaupan uhrien asemaa, niin en minä sitä epäile,
mutta en kyllä epäile tippaakaan, etteikö myöskin
edustaja Kontula pyrkisi aivan samaan. Kysymys on vain siitä,
että teillä ja meillä on erilainen näkemys
siitä, millä keinoin siihen parhaiten päästään.
Ja kun lakiesityksellä pyritään parantamaan
ihmiskaupan potentiaalisten uhrien ja seksikaupan harjoittajien
asemaa nimenomaan ihmiskauppaa suitsimalla, niin silloin on kysymys
siitä, ovatko sen lakiesityksen osoittamat keinot hyviä ja
riittäviä. Tähän mennessä kuullun
perusteella, tässä salissa tänään,
olen tullut kyllä vakuuttuneemmaksi edustaja Kontulan perusteluista
kuin teidän, ministeri Henriksson.
Keskustelu päättyi.