6) Laki jäteverolain 2 ja 4 §:n muuttamisesta
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Paavo Lipposen ensimmäinen hallitus
melkein ensi töikseen laati esityksen jäteverolainsäädännöstä. Tuolloin,
kun tuota asiaa käsiteltiin verojaostossa, vallitsi laaja
yksimielisyys siitä, että itse asiassa jäteverolainsäädäntö pitäisi
saada kattamaan myös teollisuuden omat kaatopaikat. Mutta
eduskunnassa asian hoitaminen ei olisi ollut aivan yksinkertaista,
koska erilaiset poisto- ja muut säännökset
olisi pitänyt ottaa huomioon, ja tämä asia
jäi jatkovalmistelun varaan. Mutta myöhemmin kävi
ilmi, että tällaista halua jäteverolainsäädännön
laajentamiseen teollisuuden omille kaatopaikoille ei Lipposen ensimmäisestä hallituksesta
eikä toisestakaan hallituksesta löytynyt.
Vihreät ovat pitäneet esillä tätä ajatusta
samoin kuin sitä, että jäteveron tasoa
pitäisi korottaa. Nyt käsillä olevassa
lakialoitteessa tehdään molemmat ehdotukset. Siis
ehdotetaan jäteveron laajentamista teollisuuden omille
kaatopaikoille, ja tuolloin vero olisi 20 euroa tonnilta. Sitten
ehdotetaan myös jäteveron korotusta 40 euroon tonnilta
jätettä. Hallitushan on tehnyt myös oman esityksensä,
jossa esitetään pienempää jäteveron korotusta
yleisille kaatopaikoille.
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin huomiota myös
siihen, että jätekysymys on olennaisilta osin
myös ilmastokysymys, eli on erittäin tärkeää,
että biojätteet eivät päätyisi
yleisille kaatopaikoille, vaan sellaisiin järjestelmiin,
joissa metaanipäästöt saadaan talteen.
Metaanihan on noin 20 kertaa voimakkaampi kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi.
Viime vuosikymmenen aikana tässä asiassa on edistytty,
metaanin talteenottoa on kehitetty, mutta edelleen tämän
asian tiimoilta täytyisi tehdä paljonkin töitä.
Siihen tarvitaan omia jätehuollollisia ohjelmia, mutta
todella jätekysymys on ekologinen asia. Jätevero
on yksi keino, jolla voidaan vähentää jätteen
määrää ja luoda kannustimia
sen suhteen, että syntyvän jätteen määrä olisi
niin pieni kuin suinkin mahdollista. Tämän tyyppisellä veronmuutoksella
edistetään vihreää verouudistusta
ja sitä, että yhä suurempi osa verotuotosta
saataisiin ekologisesti kestävällä tavalla
kerätyksi.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite jälleen
kerran sisältää uuden veron kasvottomalle
teollisuudelle. Niin kuin ed. Anttila totesi, tässä ehdotetaan,
että omalle kaatopaikalle toimitettu jäte on jäteveron
alainen, jos teollisuus sen tekee.
Haluaisin ihan tietää sen, eikö riitä,
että teollisuus järjestää kaatopaikan,
järjestää sinne valvonnan, järjestää käsittelyn.
Pitääkö näistäkin jätteistä vielä kantaa
joku vero? Eikö riitä, että teollisuus
kantaa vastuun sillä tavalla, että huolehtii kaatopaikan
ja sinne tarvittavat välineet? Kyse on jälleen
kerran siitä, että jos liian paljon kuluja lisäämme,
niin kuten sanoin, kamelin selkä katkeaa jossain vaiheessa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ole mitenkään peruskriittinen,
mutta täytyy sanoa, että tässä lakiesityksessä näen
asian hyvin saman tyyppisesti kuin vihreä eduskuntaryhmä. Tästähän
on eduskuntakin pariin kolmeen otteeseen tainnut aika painokkaasti
sanoa ja valiokunnat yhtyä tähän näkemykseen.
Kysymys on ollut vaan siitä, mikä on markkamäärä.
Vihreitten esitys nyt on vähän suurempi. Sitä vaikutusta
en tästä huomaa, paljonko tällä saataisiin
mahdollisesti lisää tuloa. Tämähän
on ilman muuta selvä ohjauskeino, joka vaikuttaa ihan suoraan
markkinatalouteen. Minä luulen, että suomalainen
kuluttaja ja teollisuus ja kaikki ovat mukana tukemassa sitä,
että tällaista jäteveroa perittäisiin.
Kun olemme myöskin ed. Pulliaisen kanssa olleet Vapon toiminnassa
paljon mukana, tiedämme, että myöskin
Vapo on ollut vahvasti kehittämässä sitä,
että jätettä käytettäisiin
uudeksi energian lähteeksi ja sitä kautta saataisiin
luonnollista kiertoa.
Mutta se, mitä haluaisin vielä kuulla, on
se, paljonko tämän tuottoarvioksi on arveltu.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Lisätuotoksi on arvioitu noin 47
miljoonaa euroa. Nimenomaan niiltä osin kuin on kyse teollisuuden omien
kaatopaikkojen verottamisesta, tämä on tietysti
hyvin karkea arvio, koska sen arvioiminen on hyvin vaikeaa, miten
paljon tämä esitys vaikuttaisi tavallaan siihen
jätepolitiikkaan, mitä teollisuus harjoittaa.
Toteaisin tässä yhteydessä, että on
kyse paitsi ohjauskeinoista myös neutraliteettiasiasta,
eli siinä tilanteessa, kun teollisuus käyttää yhteiskunnan
kaatopaikkoja, teollisuus joutuu maksamaan nykyiselläänkin
jäteveron, mutta jos sillä on omat kaatopaikat,
se ei joudu maksamaan jäteveroa, vaikka toimenpiteet olisivat
täysin identtiset. Näin ollen verotuksen neutraliteetin
kannalta veron säätäminen teollisuuden
omille kaatopaikoille olisi täydellisempi ratkaisu kuin
se, mitä tällä hetkellä jäteveron
kohdalla toteutetaan.
Mitä tulee siihen, pitäisikö tiettyjä jäteryhmiä sen
lisäksi, mitä tällä hetkellä on
säädelty verovapaaksi, jättää veron
ulkopuolelle, tälle kysymykselle vihreä eduskuntaryhmäkin
on avoin. Jos hyviä ehdotuksia tulee tämän
teollisuuden jäteveron osalta, niin totta kai sitä on
mahdollista harkita ja se on sitä työtä,
mitä tehdään tämän
jäteverolainsäädännön
osalta koko ajan. Mutta todella verotuksen neutraliteetin kannalta
tämä vihreiden esitys on parempi kuin hallituksen
linja.
Jouni Lehtimäki /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En täysin ymmärrä sitä ed. Anttilan
käsitystä, että se olisi neutraali ehdotus, kun
kuitenkin muistetaan se, että teollisuus hoitaa näiden
omien kaatopaikkojen ylläpidon. Eli sille teollisuudelle,
joka sen kaatopaikan ylläpitää, tulee
tavallaan kahdenlainen maksu, toinen yksityinen, toinen julkinen:
yksityinen kaatopaikan ylläpito, julkinen maksu tämän
jäteveron muodossa.
Ulla Anttila /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tarkoitan tällä sitä,
että jos teollisuus maksaa nyt yleiselle kaatopaikalle
maksun, se pitää sisällään
veron. Jos se maksaa vain oman kaatopaikkansa ylläpidosta,
tuo ylläpito ei sisällä veroa. Eli verotuksen
kannalta tämä nykyinen järjestelmä ei
ole neutraali. Tämä meidän mallimme on
verotuksellisesti neutraalimpi malli.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lehtimäelle: Tämä,
mitä ed. Ulla Anttila äsken totesi, on asian yksi
puoli. Toinen puoli asiassa on se, että ei kaatopaikalle
pitäisi viedä yhtään mitään.
Meillä on erinomaisen hyviä esimerkkejä Länsi-Saksasta,
siis Saksan liittotasavallan länsiosasta: on laajoja alueita
ja kaatopaikkoja ei ole olemassakaan sen takia, että kaikki
lajitellaan jo niin sanotun jätteen syntypaikalla, toimitetaan
eteenpäin niin, että varsinaista kaatopaikkainstituutiota
ei ole lainkaan olemassa. Meillä on edistyksellisiä yhtiöitä,
niin kuin ed. Petri Salo totesi, kuten Vapo-osakeyhtiö,
joka pyrkii siihen, että kaatopaikat tulevat täysin
tarpeettomiksi, ja näin täytyy juuri olla, ja
siinä on kysymys valtionyhtiöstä.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoroon kaatopaikkojen
tulosta tarpeettomaksi: Se on tietenkin juuri se, mitä pitää tavoitella. Omasta
kotitaloudesta voi todeta, että tarvitaan aika monta vuotta,
ennen kuin tulee sellainen määrä kaatopaikkajätettä,
että se kannattaisi viedä, että kun lajitellaan,
niin käytännössä kaatopaikalle
menevää jätettä ei tule ollenkaan.
Mutta nousevissa maksuissa on kyllä se ongelma, mikä maaseudulla
valitettavasti tänä päivänä näkyy, että tiettyjen
reittien varrella, jos on sopiva tienpätkä, mihin
voi kaataa jätteitä, kohonneet maksut ovat johtaneet
siihen, että jätteitä kaadetaan mihin
tahansa. Tähän tietysti pitää kiinnittää huomiota,
että tällainen toiminta eliminoidaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tähän teollisuuden
jäteongelmaan vielä yksi näkökulma.
Itse en pidä sitä ajatusta hyvänä,
jotta tämä laajennettaisiin sokeasti kattamaan
kaikkia teollisuudenaloja. Yksi on kiviteollisuus, koska sitten
ollaan semmoisessa ongelmatiikassa, kun tonneja ja hukkakiveä tulee
paljon, että jos se koetaan jätteeksi ja joudutaan
maksamaan jätemaksu, niin se on kyllä kohtuutonta
ja tuhoaa koko sen sektorin.
Mutta muuten tässä aloitteessa sinällään
on hyvä tarkoitus, ja en minä näe, että tämä muuten kaataa
ketään. Ajatteluun lajittelun kehittämisestä ja
siihen, jotta kaikki menee oikeisiin paikkoihin ja jätteitä ei
tule sinällään enää ollenkaan,
pitäisi kuntien panostaa. Omassa kunnassani on muun muassa
tehty sillä tavalla, että sinne Suomen ensimmäinen
rumpukompostori tuli, ja minusta se on toiminut hyvin. Elikkä jätteet
lajitellaan, ja enää hyvin pieni osa on semmoista
sekajätettä, joka menee kaatopaikalle. Siellä on
pikkuinen kökkönen. Olen monesti siellä käynyt katsomassa.
Siellä on päästy hirveän pitkälle. Sen
lisäksi tietysti kotitalouksille pitää korostaa, että siellä lajitellaan
ja hoidetaan, niin kuin ed. Korkeaoja tuossa totesi, jotta siellä tajutaan,
että itsekin pystytään hoitamaan hirveän
paljon. Omakotitaloissa voidaan tehdä niin, jotta sieltäkään
ei jätettä mene oikeastaan ollenkaan. Riippuen
lämmitysmuodosta voidaan tämmöinen sallittu
poltettava jäte hoitaa siellä pannun kautta ja lämmitykseen,
ja kompostori on omassa pihassa. Mitä tulee sitten metalliin
ja lasiin, niille on taas kunnissa omat pisteet. Toivoisi, että kunnat
kantaisivat vastuunsa tässä, että olisi
tämä jätepuoli sillä tavalla
hoidossa, että ei enää tarvitsisi puhua
mistään maksuista. Se ei enää ketään
kaada, on se maksu mikä hyvänsä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toisin kuin ed. Esa Lahtela, voisin
todeta, että ei tässä aloitteessa mitään
hyvää ole olemassa. Kun olen illalla kuunnellut
koko ajan tämäniltaista keskustelua pääosin,
niin voidaan todeta, että nyt on kokoontunut vihreän
eduskuntaryhmän verokäräjät,
missä yleensä kaikki pannaan verolle. Tältä osin
tässähän on otollinen aihe nyt tällä kertaa
olemassa, kun teollisuuden jätteistä on kysymys
ja verottamisesta.
Edelleen toteaisin ed. Esa Lahtelalle, että aivan oikea
näköala oli se, että kiviteollisuus joutuu
todella vaikeuksiin, jos tällaisia veroja aletaan rakentelemaan.
Mutta siihen voisi todeta, että pitäisi enempikin
löytää, ja toivoisi, että vihreiltäkin
löytyisi esityksiä, että kiviteollisuuden jäte
hoidettaisiin jotenkin niin, että valtio ohjaisi tämmöistä kehittämisrahaa
siihen, että tämä jätekivi voitaisiin
murskata, jalostaa eteenpäin ja saattaa muun muassa vaikkapa
tienrakennusraaka-aineeksi, jolloin soraharjuja ei tarvitsisi tähän asiaan
käyttää.
Mitä muuten tähän tulee, niin tuntuu
siltä, että vihreät verottavat kaikkea
jätettä, kaikkea raaka-ainetta, kaikkea syntyvää,
kaikkea maatuvaa ja kaikkea liikkuvaa siinä sivussa. (Naurua)
Tällä menolla tämä yhteiskunta
ei tule kestämään tällaisia
esityksiä eikä tällaista näköalaa,
joka vihreässä eduskuntaryhmässä nyt
vallitsee. Tässä yhteydessä voisin todeta
ed. Pulliaiselle, kun te sanoitte, että Saksassa on tehty
niin ja niin, että Saksassa kyllä on tehty, mutta
kilpailukyky ei ole kovin kehittyvä eikä valtiontalouskaan
ole kovin ylijäämäinen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela on taas tämän
vihreän haulikon keksinyt, joka on katkaistu piipultaan
ja osuu kaikkialle. Nyt vaan on sillä tavalla, että ed.
Seppo Lahtelalla nyt tässä määrittelyssä menee
se vähän jollakin tavalla pieleen, että meillä on
paljon sivukiveä, joka on aivan selvästi käyttökelpoista
raaka-ainetta. Meillä on kipsivuoret siellä Siilinjärvellä,
missä ongelmana on vain se, että se on täysin
hyötykäyttöistä materiaalia,
mutta kun yhteiskunta elää sellaisessa, mitenkä sen
sanoisin, kohtuuttomassa runsauden tilassa, sen on varaa jättää arvokkaat
aineet käyttämättä, ja tämä on
se ongelma. Ed. Seppo Lahtela, meillä ei ole mitään
kuin korkeintaan määrittelyongelma; meidän
täytyy sessio järjestää, jossa
me kehitämme keskinäisen ymmärtämisen
kerhon kautta saman terminologian. (Naurua)
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Vihreät ajoivat tuossa edellä äärettömän rajua
energiaveron korotusta, ja sitä vähän
kritisoin, että varsinkin talouden tilanteeseen sillä voi olla
hyvinkin arvaamattomat seuraamukset, työllisyyteen ja tulonjakoon
ja muihin vakaviin kysymyksiin. Tämä oikeastaan
on nyt samalla linjalla oleva aloite. Hyvää tavoitetta
ajetaan, jätteiden määrän vähentämistä,
lajittelun tehokkuuden lisäämistä jne.,
mutta keinona tämä ankara rangaistusvero alkaa
olla kyllä jossakin kohdassa sellainen, että sitä pitää myös
uskaltaa arvioida kriittisesti.
Tässäkin nyt kun tiedämme, että esimerkiksi sen
pihtiputaan mummon, josta täällä on puhuttu enemmänkin,
jätteet kuljetetaan nyt Pihtiputaalta 100 kilometrin päähän
Saarijärvelle, ja kun ne kuljetuskustannukset (Vihreiden
ryhmästä: Saarijärven Paavolle!) energialaskun
nousun johdosta liikennepolttonesteiden ankaran korotuksen jälkeen
maailmanmarkkinahintojen nousun johdosta rajusti nousevat, niin
se mummo joutuu maksamaan aika pienistä tuloista, ja ne
ovat asumiskustannuksia nekin. Tämän on lisä siihen, mitä te äsken
laskitte, kuinka paljon häntä tuo lämmityskustannusten
nousu, sähkön hinta, rokottaa. Tämä johtaa
samaan suuntaan, eli tätä pitää kyllä vakavasti
miettiä, onko tämä oikein.
Sitten toinen tekijä ovat pk-yritykset haja-asutusalueilla
maakunnissa. Ne maksavat entistä ankaramman laskun, ja
kustannukset tulevat johtamaan siihen tältäkin
osin, että työllisyys heikkenee, maakunnat tyhjenevät
entisestään, ja näitten asioiden taloudellisia,
yhteiskunnallisia, sosiaalisia vaikutuksia tässä ei
ole ollenkaan arvioitu. Kyllä, vihreät, teidän
pitää nyt paneutua paljon vakavammin näihin
esityksiinne.
Tuija Brax /vihr (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemelle on täällä aikaisemmissa
keskusteluissa kerrottu, että ei vain vihreät,
vaan lukuisat kansainväliset tutkimuslaitokset. Elinkeinoelämän
Tutkimuslaitos ja Valtion taloudellinen tutkimuskeskus ovat kaikki
tulleet samaan tulokseen kuin meidän veroehdotuksemme,
että verotetaan enemmän ympäristön
kulutusta ja vähemmän työtä.
Se tuottaa enemmän työtä ja hyvinvointia
ja kestävää kehitystä siinä samassa.
Ne kaikki tutkimukset ovat julkisia, ne löytyvät
monesta paikasta. Jos on jokin ankara ja rangaistusluonteinen vero
tässä maassa, niin se, totta vie, on työn
tekemisestä. Meidän esityksemme tarkoittaa sitä,
että sitä verotusta vähennetään
ja siirretään verotuksen painopistettä muualle.
Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun tuossa kuuntelin ed. Kankaanniemeä,
niin tuli sellainen olo, että hän ei oikeastaan
tunne tätä pihtiputaalaista mummoa kunnolla, sillä yleensä mummot
elävät erittäin vihreästi. He
keräävät kaikki narunpätkät ja
järjestävät ja kompostoivat ja liikkuvat
joukkoliikenteessä ja käyttävät
polttopuuta, kun keittävät kahvia. Ainakaan minun
tuntemani mummot eivät ollenkaan ole tällaisia
ei-vihreitä mummoja, joihin nämä meidän
verot niin hirveästi sattuisivat.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Satun tuntemaan pihtiputaan mummon, ensimmäisen
Pihtiputaan Mummon rouva Varhan, joka on erittäin fiksu
ihminen, ja kyllä hän joutuu nämä laskut
maksamaan aivan siitä hallituksen, jossa vihreätkin
olivat, leikkaamasta pienestä eläkkeestään.
Näin se menee valtaosalle lapsiperheitä, eläkeläisiä: nämä laskut
tulevat maksettaviksi, mitä te esitätte, varsin
puhtaana, heillä ei ole vaihtoehtoa. Tokihan se jätemäärä on
pieni heidän osaltaan, ja enemmän huolta kannan
ehkä kuitenkin siitä pienyritystoiminnasta, teollisuudesta,
joka on maakunnissa nyt jo vaikeuksissa. Edes joku palautusjärjestelmä niin,
että niille välttämättömille
jätteille, mitä näin syntyy siinä järkevässä tuotannossa,
työllistämisessä, pitäisi teidän
luoda, mutta sitäkään te ette ole tähän
kehittäneet.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemelle: Kun kuuntelen teidän
esitystänne, tulen siihen tulokseen, että siellä pihtiputaan
mummo on hiukan kunnallisvaaleissa epäonnistunut valitessaan
edustajia kunnallishallintoon. Jos hän olisi siinä suvereenisesti
pärjännyt, mitään tällaisia
ongelmia ei olisi. Minä pyytäisin ed. Kankaanniemeä siellä Keski-Suomessa
kertomaan siitä, että on olemassa sellainen instituutio
kuin logistiikka. Kun siitä oivallus tulee Keski-Suomeen,
niin paljon asioita korjaantuu aivan itsestään.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuunnellessani edelleenkin tätä sananvaihtoa
tässä asiassa kyllä mieleen tulisi enemmän
kuin se pihtiputaan mummo tämä lievestuoreen isäntä,
joka ed. Korkeaojan viittaamalla tavalla ajaa autonsa perävaunulla
tavaraa ja kippaa sen naapurin metsään ja isäntä joutuu
sen sieltä korjaamaan ja häneltä verotetaan
ja hänellä maksatetaan. Tältä osin
näkisin, että nämäkin asiat pitäisi
ottaa huomioon niin, että todettaisiin, että se
joka tuottaa ja aiheuttaa, myöskin korvaa, eikä niin,
että omistamisesta tässäkin asiassa rangaistaan.
Kyllä näyttää siltä,
että tämä jäte- ja jäteverotuskysymys,
niin kuin entisten eduskuntien säätämä jätelakikin,
ovat sellaisia, että vaatii aikaa, ennen kuin siihen voidaan
sopeutua ja ne alkavat kunnialla toimia. Tältä pohjalta
kyllä ajatukset voivat olla hyviä tässä,
mutta edetä pitäisi niin hitaasti, että kansa
pysyisi myöskin mukana tässä asiassa
ja, niin kuin ed. Kankaanniemi sanoi, että pienen teollisuuden
kilpailukyky ja toimintaedellytyksiä mieluummin tuettaisiin
kuin että kaikin keinoin, kaikilla tavoilla, niin kuin
olen ymmärtänyt, vihreä eduskuntaryhmä haluaa
lainsäädäntötoimillansa tuhota
ja vaikeuttaa pienen yritteliäisyyden menestymisen mahdollisuuksia
Suomenmaassa ja siinä sivussa isoakin kampittaa niin paljon
kuin se on mahdollista.
Tuija Brax /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin roskien, ja varsinkin
vakavamman jätteen, luontoon jättäminen
on rikos, ja on hyvin vastuutonta ajatella niin, että ikään
kuin puolustellaan nykyistä matalaa verokantaa sillä,
että sitten ihmiset tekevät enemmän rikoksia,
jos verokantaa nostetaan. Sen sijaan nykyinen työn verotus,
joka on niin korkeata kuin se on, se on Oecd-maiden ja EU:n vertailuissa hyvin
korkeata, johtaa käytännössä veronkiertoon,
pimeisiin työmarkkinoihin ja harmaaseen talouteen. Sitä me
yritämme vähentää vähentämällä työn
verotusta ja siirtämällä verotuksen painopistettä ekologisesti
kestävämmälle tavalle.
Janina Andersson /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Siis pienyrittämistä jos jotain
me olemme yrittäneet ymmärtää koko
ajan ja olemme myös hakeneet siinä yhteisymmärrystä keskustan
kanssa, että voisi löytyä keinoja tukea
sitä, senkin takia, koska sitä minun mielestäni
aivan liian vähän hallitus tähän
asti on nyt tehnyt. Erinäisistä syistä katsotaan
mieluummin suurempaan teollisuuteen päin kuin pienyrittämistä.
Yleensä se on kyllä se työn tekeminen, joka
on kallista siellä, ei niinkään sähkö tai
jäte, vaan jos jokin on niille liian kallista, se on työ.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä yritän antaa
täältä oikealta vähän
tukea nyt vihreän eduskuntaryhmän ajatteluun,
nimittäin asun semmoisessa pienessä kunnassa kuin
Alahärmä, jossa on alle 5 000 asukasta.
Meillä ei ole ainuttakaan vihreää valtuutettua
ollut eikä taida koskaan tullakaan, mutta noin vuonna 95
me siirryimme jätteiden käsittelyyn, siirryimme
viemään kaikki jätteet Botniaroskille
Pietarsaareen, lajittelemme lasit, metallit, teollisuus huolehtii siitä samalla
tavalla, maksamme kulutuksen mukaan, kuutioiden mukaan, mutta sinä aikana,
tämän seitsemän vuoden aikana, en muista
yhtään kuntalaista, en muista yhtään
kirjoitusta lehdessä, jossa tätä meidän
menettelytapaamme olisi kritisoitu. Kysymyksessä on maaseutukunta Pohjanmaalla,
konservatiivisella alueella, jollaista edustaa myöskin
ed. Seppo Lahtela. Minä olen omakohtaisesti huomannut,
että me teimme silloin, nuoret poliitikot, viisaita päätöksiä,
ja nyt se alkaa olla meille vetovoimatekijä. Me emme menetä asukkaita,
meillä on työttömyys alle 5 prosenttia,
nuoria ja perheitä muuttaa meidän kuntaamme. Kyllä näitä asioita
voi ideologisten rajojen yli nähdä vähän
laajemminkin.
Keskustelu päättyy.