8) Laki opintotukilain 7 ja 14 a §:n
muuttamisesta
Kirsi Ojansuu /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä ed. Takkulan puhe oli
sellaista mielenpaloa ja oikein sytyttävää,
että tässä on aikamoiset paineet sen
jälkeen lähteä viemään
asioita eteenpäin, mutta oli kyllä ilo kuulla
se.
Opintotuen taso on nykyisin riittämätön,
ja sitä on syytä kehittää eri
tavoin. Keskeinen ongelmista on sen kesto. Tällä hetkellä näitä tukikuukausia
myönnetään yhden tutkinnon suorittamista
varten 55 kuukaudeksi riippumatta siitä, kuinka laaja tutkinto
on. Meillä on tutkintoja, joissa vaaditaan 180 opintoviikon
suorittamista normaalin 160:n sijaan. Tällaisia ovat esimerkiksi
arkkitehdin, diplomi-insinöörin, maisema-arkkitehdin,
musiikin maisterin ja psykologian maisterin tutkinnot. Näiden
tutkintojen säännönmukainen suorittamisaika
on viisi ja puoli vuotta, kun se ylemmän korkeakoulututkinnon
kohdalla on yleensä viisi vuotta. Näin opiskelijat ovat
eriarvoisessa asemassa siinä, kuinka tukikuukaudet kattavat
tutkinnon suorittamisen.
Opetusministeriön työryhmä selvitti
vuonna 2001 vaihtoehtoja lisätä opintotuen kannustavuutta.
Työryhmä esittää mietinnössään
Kannustava opintotuki, että järjestelmää tulisi
kehittää siten, että se antaisi päätoimisen
opiskelun ajalle paremman toimeentulon, mahdollistaisi tehokkaan
opiskelun ja tutkinnon suorittamisen kohtuuajassa. Opintotukea kehittämällä voidaan
lyhentää tuen käyttöä sekä lyhentää tutkintojen suorittamisaikaa,
ja siitähän nyt laajasti puhutaan ja siihen ongelmaan
halutaan etsiä ratkaisuja monellakin tavalla.
Ensimmäisenä toimenpiteenä tässä työryhmän
mietinnössä ehdotetaan opintotukiajan pidentämistä niillä aloilla,
joilla tutkintojen suorittaminen kestää yli 160
opintoviikkoa. Kategorinen 55 tukikuukauden katto aiheuttaa sen,
että joissakin tutkinnoissa tukikuukaudet kattavat koko
opintoajan, mutta toisissa loppuvat selvästi ennen yleistä suorittamisaikaa.
Tämä muutos olisi opintotuen kehittämisen
kiireellisin toimi. Tämän esityksen kustannusvaikutukset
eivät olisi kovin korkeat, noin yhden miljoonan euron verran.
Tässä lakialoitteessamme ehdotetaan, että kaikki,
joilla yliopistotutkinnon laajuus on enemmän kuin 160 opintoviikkoa,
voisivat saada opintotukea nykyisen 55 opintotukikuukauden sijasta
60 kuukaudelle.
Arvoisa rouva puhemies! Toinen opintotukia koskeva lakialoitteemme
koskee laajempaa joukkoa opiskelijoita. Tällä hetkellä asumislisän
saajista noin puolella todellinen vuokra ylittää opintotukilaissa
määritellyn vuokrakaton. Vuokrakatto ei siis vastaa
todellista vuokratasoa nykyään. Olisi kohtuullista,
että opiskelijoiden ja muun väestön asumista
tuettaisiin samalla tavalla ja samanlaisten periaatteiden mukaan.
Tämä on myös opintotuen kannustavuutta
pohtineen työryhmän kanta. Vuonna 2000 toteutettiinkin opintotuen
ja asumislisän yhteensovitus. Tämän yhteensovituksen
jälkeen asumislisän piirissä olevien
vuokrataso on kuitenkin noussut aravarahoitteisissa vuokrataloissa
3,5 prosenttia. Esitämme, että asumiskustannusten
kasvun huomioimiseksi ja opintotuen riittävyyden parantamiseksi
opintotuessa huomioon otettavaa vuokrakattoa korotettaisiin 228
euroon kuukaudessa. Tämä vastaa osittain yleisen
asumistuen tuettavan vuokran rajoja. Tällöin asumislisä olisi
enintään 182,4 euroa kuukaudessa, kun se nyt on 171,55
euroa kuukaudessa. Tämän muutoksen kustannus olisi
10 miljoonaa euroa.
Juha Korkeaoja /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nykyinen opintotukijärjestelmä on
keskustan lapsi. Se toteutettiin Ahon hallituksen aikana, kun juuri
elettiin lama-aikaa eikä ollut varaa juuri mihinkään;
tämän halusimme silloin toteuttaa. Nyt kun vihreät
esittävät tässä uudistuksessa,
että normaalia pitemmät opinnot saisivat myöskin
pidempikestoisen opintotuen, käsittelimme sitä eduskuntaryhmän
kesäkokouksessa ja otimme asiaan myönteisen kannan jo
silloin. Edustajamme ovat tehneet saman sisältöisiä esityksiä.
Se on myös keskustan ryhmän esityksenä.
Me tervehdimme todella tyydytyksellä sitä, että nyt
rintama on laveampi ja voimme yhdessä ajaa tätä muutosta,
uudistusta, jonka, niin kuin ed. Ojansuu totesi, kustannusvaikutus
on mitätön. Asia ei (Puhemies koputtaa) missään
tapauksessa näihin kustannuksiin kaadu.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun tässä on puhuttu koulutuspolitiikan
alkupäästä, opiskelijapolitiikka on yksi
vaihe siitä. Tuntuu todella siltä, että viime
vuosina, vaikka opiskelijoiden varassa on koko suomalaisen yhteiskunnan
tulevaisuus, he ovat olleet syyllistämisen kohteina. Koko
yliopistolaitos on ollut sellainen paikka, minne vuosisatoja ihmiskunta
on säilönyt ja kerännyt pääomaa,
mutta meidän aikakautemme haluaisi elää vain
koroilla ja kiskoa sieltä kaiken hyödyn irti mahdollisimman
pienellä panostuksella. Sen takia tämä konkreettinen
aloite opiskelijoiden toimeentuloturvan parantamiseksi on myös
kannanotto siihen suuntaan, että opiskelijallakin, opiskelijaihmiselläkin,
on ihmisarvo, että hän ei ole siellä vain
keräämässä tietoa, että hän
ei ole niin kuin patteri jossain lataamossa, johon vain nopeasti
syötetään virtaa, jonka hän
voi sitten laittaa työelämään.
Opintotukikuukausien pidentäminen on minusta ihan oikeusturva-asia,
jos kuitenkin yliopistolla on autonomia päättää opintojen
pituudesta ja tarkoitus on tukea. Tässä voi vielä sanoa, että semmoisten
ammattien, joissa oppimisen lisäksi pitää osata
ja joihin liittyy myös jollain tavalla käytännön
harjoittelua, ei ehkä ihan kädentaitoja mutta
kuitenkin kokonaisvaltaisempaa ihmisen osaamisen käyttöalaa
kuin pelkkä kapea ajatteleminen, kuten arkkitehdin ammatti
ja nämä, todella semmoisten käsityöammattien
oppiminen on hitaampaa. Tässä myös arvostetaan monipuolista
osaamista. Toinen on tietysti opiskelijoiden asumisasia.
Kun teimme vihreiden varjobudjettia, olimme juuri niin realistisia,
että niin kuin ed. Janina Andersson sanoi tiedotustilaisuudessa,
"tämän voi ottaa käyttöön
vaikka heti". Päätimme tukeamme yliopistolaitokselle
kanavoida nyt opiskelijoiden kautta, mutta tietysti sitten, kun
teemme yhdessä vaikka ed. Korkeaojan kanssa koulutuspolitiikkaa,
yliopistolaitoksen kehittäminen pitäisi ottaa
tarkasteluun.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin haluan todeta, että nykyinen
opintotukijärjestelmä on ollut kymmenen vuotta
voimassa. Sen aikana siihen ei ole tehty parannuksia, mutta eräs
heikennys on tehty, eli Lipposen ensimmäisen hallituksen
aloittaessa siihen tuli heti leikkaus. Siitä olette vastuussa
tekin, vihreät, vaikka olette nyt oikealla asialla ja hyvä aloite on
olemassa.
Tässä tuli esille opintotukityöryhmä vuodelta 2001.
Siellähän oli asiallisia huomioita ja kehittämisehdotuksia,
mutta hallitus ei ole vain tuonut niitä esityksiä tänne.
Erityisesti minua ihmetyttää opintotukikuukausien
pidentämisen tuomattomuus tänne, koska kysymyksessä on
todellakin vain yhden miljoonan euron kustannusvaikutus. Se ei todellakaan
olisi valtion budjettia kaatanut, jos tämä parannus
olisi tehty. Kysymyksessä on epäoikeudenmukaisuus
eri opiskelijoitten välillä, kuten ed. Krohn puheenvuorossaan
toi esille. Itseäni erityisesti ihmetyttää lääkärikoulutus,
koska sehän on 180 opintoviikon koulutusta ja meillä puhutaan
paljon lääkäripulasta jnp. Tämä olisi
erityisen tärkeä. Ei pidä nostaa yhtä ryhmää ulkopuolelle,
mutta viitaten näihin keskusteluihin tämä pitäisi
ehdottomasti korjata. Toivon, että täällä saadaan
tämä asia hoidettua.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Koulutusmyönteisyys ja hyvä koulutus
luo yhteiskunnassa turvallisuutta. Kyse on luottamuksesta ja tärkeästä yhteiskunnan
voimavarasta. Tässä mielessä Ahon hallituksen
toteuttama opintotukijärjestelmän kokonaisuudistus
90-luvun alussa oli erinomainen kädenojennus opiskelijoiden
ja koulutusyhteiskunnan kehittämisen suuntaan. Valitettavasti
Lipposen ensimmäinen hallitus 90-luvun puolivälissä leikkasi
näitä etuuksia opiskelijoiltakin. Oli hämmästyttävää,
että lasten ja nuorten osalta ja näiden perheiden
osalta juuri näitä ratkaisuja tehtiin. Nyt olisi
ollut jo korkea aika palauttaa edes kohtuullinen taso opintorahaan,
lisätä, niin kuin nyt on myöhemmin esitetty
ihan yleistä hyväksyntää saaneen
työryhmän esityksessä, opintotukikuukausia
niille aloille, joilla opinnot kestävät ja koulutustaso,
lisensiaattitaso, vaatii pidemmän koulutusjakson, ja tietysti
myös ottaa huomioon asumisen kustannukset asumislisässä tai
opiskelijoiden asumistuessa. Jäämme odottamaan,
että vihreät osaltaan nyt ovat vaikuttamassa siihen,
että nämä toteutuvat. Keskusta on myönteisellä kannalla
ollut jo pitkään näiden uudistusten toteuttamisen
osalta.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Ei varmaan kenellekään
ole yllätys, että kannatan tätä lakialoitetta,
eikä varmaan sekään ole meille uutta,
että sekä opposition että myös
nykyisten hallituspuolueitten piiristä on vastaavia aloitteita
tehty. Tämä on niin selvä vääryys
koko järjestelmässä, että rohkenisin
epäillä, että tänään
käsittelyssä olevista esityksistä yksi
todennäköisimpiä, joka jossain valiokunnassa
nousee yli puoluerajojen hyväksyttäväksi,
olisi juuri tämä.
Mutta puuttuisin hieman siihen, että edustajat Vehviläinen
ja Väistö aloittivat taas kerran vuoden 95 leikkauslitanian.
Saattaisin kuvitella, että jos täällä olisi
hallituspuolueiden edustaja, taas aloitettaisiin puhe Ahon hallituksen
konkurssitilaan jätetystä valtiontaloudesta. Aivan
oikeasti se keskustelu, mitä me aikaisemmin täällä kävimme
muun muassa rakenneuudistuksesta tämän istunnon
alussa, katsoi eteenpäin, katsoi siihen, mitä Suomelle
pitää tehdä. Ihan oikeasti olisi todellakin
rakentavaa, jos puolin ja toisin lopetettaisiin loputon tappelu
siitä, mitä Ahon hallitus teki väärin
ja kuinka paljon se pakotti seuraavan hallituksen aloittamaan julmalla
säästölistalla ja kuinka sitten tämä säästölista
oli väärin tehty.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Yhdyn ed. Braxin äsken mainitsemiin
sanoihin. Kuulun niihin hallituspuolueisiin, jotka ovat olleet sekä Ahon
hallituksessa että Lipposen ykkös- ja kakkoshallituksessa.
(Ed. Väistö: Itse asiassa Holkerin hallitus oli
pahin!) — No niin, näinhän tämä etenee,
nyt mennään jo 80-luvulle, siihen aikaan, kun
Suomella piti mennä paremmin kuin koskaan aikaisemmin. — Jokainen
hallitus on tehnyt tietenkin omana aikanaan oikeita temppuja mutta
on tehnyt myöskin vääriä temppuja.
Mutta väitän, että paljolti Ahon hallituksen ja
myöskin Lipposen ykköshallituksen päätökset perustuivat
siihen, että näin oli pakko tehdä. Vuonna
95 tämä maa otti yksinkertaisesti vielä 50
miljardia markkaa velkaa siihen, että saimme pidettyä yhteiskunnan
pystyssä. Näin on moneen kertaan todettu.
Tämä lakialoite on hyvä. Luulen,
että siitä vallitsee yksimielisyys niin hallituksen
kuin oppositionkin välillä. Mutta totean vain,
että tämä on riittämätön.
Jos katson esimerkiksi omaa tytärtäni, joka asuu
vajaan parin kilometrin päässä, hän maksaa
25 neliön yksiöstään 350 euroa
vuokraa käydäkseen kauppakorkeata. Hän
tekee 15 tuntia viikossa töitä pystyäkseen
selviämään vuokrista, kun ei aina halua
isänkään kukkarolla olla. Ei tämäkään
vastaa vielä tätä aikaa, mikä on
realismia esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla. Luulen, että seuraavassa
hallitusohjelmassa tämä nousee vahvasti esiin,
on pohja sitten, mikä tahtoo.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! On pakko lähteä ed. Salon
puheenvuorosta. Te totesitte, että tämä on
riittämätön mutta oikean suuntainen.
En tiedä, minkälainen varjobudjetti tarvittaisiin
ja kuinka paljon sinne lisälainanottoa, että teidän
suunnitelmanne voitaisiin toteuttaa. Mielestäni tämä on
jo riittävän hyvä askel oikeaan suuntaan
toteutettavaksi. Jos me voimme saada parempaa, niin miksi tyytyä huonoon
tilanteeseen? Aina pitää kulkea kohti parempaa.
Toteutetaan tällä hallituksella tämä,
ja seuraava hallitus voi sitten jo parantaa tätä.
Tässä suhteessa olisi kiva nähdä,
että tämä hallitus voisi ottaa edes yhden
askeleen myönteiseen suuntaan.
Kävin juuri omassa työhuoneessani ja silmäilin
syvänvihreää ohjelmaa ja huomasin, että tämä asia
on myös siellä mainittu. Näin ollen täytyy sanoa,
että olen erittäin iloinen siitä, että myös tältä osin
vihreät ovat tulleet syvänvihreille keskustalaisille
jäljille ja juurille. Me olemme valmiita tukemaan tätä teidän
nimissänne, vaikka vuosien aikana eduskunnassa te ette
ole olleet valmiit tukemaan meidän vastaavaa esitystämme,
mutta minä lupaan keskustan puolesta, että me
tulemme tukemaan teidän esitystänne. Meille on
ihan sama, kuka sen esityksen tekee, koska huolihan on isänmaan
tulevaisuudesta, huolihan on siitä, että me voimme
rakentaa ehyempää ja parempaa yhteiskuntaa. Ei
meille ole tärkeitä irtopisteet, että tekee
sen kokoomus tai vasemmisto, mutta jos se on oikea, yli puoluerajojen
me olemme valmiita tukemaan. Tämä on oikean suuntainen,
ja siinä mielessä voitte olla varmoja, että me
olemme tätä mukana tukemassa. Niin kuin sanoin,
olen ilahtunut tänä iltana, ja erityisen riemullinen
sydän on siitä, että vihreät
ovat, voi sanoa, että tuhlaajatytöt ovat palanneet
kotiin ja tätä kautta ovat kehittämässä yhteiskuntaa hyvään
ja rakentavaan suuntaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä aloite on todella
hyvä. Jos katsoo eri yhteiskuntaryhmiä ja poliittisia
ryhmittymiä, tästä lienee eniten puhuttu
jokaisessa ryhmässä. Voisi katsoa, ketkä oikein
tarvitsevat tätä. Kyllähän työväenliikkeen
puolella yleisesti ollaan keskimäärin köyhempiä kuin
oikealla olevat ihmiset tai keskelläkin olevat ihmiset.
Siinä mielessä, jos ajatellaan lasten tulevaisuutta
ja mahdollisuutta, miten voi käydä kouluja, jos
se taustasta riippuu, minusta tämä on tärkeä juttu,
että turvataan lapsille siitä huolimatta, millaisissa
olosuhteissa on syntynyt, myös tasavertainen mahdollisuus
koulutukseen. Siinä mielessä tätä pitää tyydytyksellä tervehtiä.
Odotan kyllä, että tämä otetaan
seuraavaan hallitusohjelmaan sillä tavalla, jotta kun keskusta
tulee, ainakin kaikkien gallupien mukaan, voittamaan murskavoitolla,
kyllä demarit ovat valmiit siihen yhteistyöhön,
jotta tämä korjataan sitten, ja ilmeisesti vihreät
ovat samaa mieltä tässä asiassa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! En tiedä, kuinka viisasta on
opintotukilakia lähestyä puoluepoliittisesta näkökulmasta.
Me kaikki tiedämme, jotka täällä olemme
tämänkin kauden olleet, että tässä salissa
vallitsee aika pitkälle menevä yksimielisyys siitä,
että jos joku yhteiskunnassa tänä päivänä on
niin sanotusti vähäosainen tai vähätuloinen,
hän on pitkään opiskellut, 180:tä tai
jopa 160:tä opintoviikkoakin opiskeleva opiskelija, vertaamme
häntä sitten sotaveteraaneihin, pienituloisiin
eläkeläisiin tai mihin tahansa yhteiskunnan ryhmään.
Kumminkin samanaikaisesti meillä on kykyä sanoa,
että vain kouluttautumalla ja sitä kautta Suomi
menestyy. Nämä ovat niitä panostustekijöitä,
mihin halutaan satsata ja kaikki puolueet yksimielisesti haluavat
satsata. En minä pysty sanomaan, että tässä on
mitään syvänvihreää tai
vihreää. Tämä on sivistyspoliittinen
Suomen linja, josta Suomen eduskunta varmasti on yhtä mieltä.
Mutta sen totean vaan, ed. Takkula, kun sanoin "riittämätön",
että en itse ole helsinkiläinen enkä pääkaupunkiseutulainen.
Meillä Seinäjoella asuntojen hinnat ja vuokrat
ovat kyllä aivan toista luokkaa kuin Helsingissä.
Totesin vain oman perheeni kokemuksen kautta, että tänä päivänä vuokra
Helsingissä on 350 euroa, kun tässä kumminkin
puhutaan 225 eurosta. Tarkoitan sitä, että tämäkään
lakiesitys ei vastaa vielä tämän päivän
tilannetta Helsingissä, jos haluttaisiin, että opiskelija
saa tukea 80 prosenttia 25 neliön yksiön asumiskustannuksista.
Sitä tarkoitin.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelalle haluaisin huomauttaa,
että on mielestäni kohtuutonta, että työväenliike
omii itselleen köyhyyden kuvat ja mytologian, kun kuitenkaan
todellista köyhyyttä ei välttämättä ainakaan järjestäytyneen
työväenliikkeen parissa ole. Juuri tänään
esimerkiksi Akavan naisvaltaiset alat jättivät
kirjelmän "Ei enää lahjaksi". Hyvin paljon
on tämän kaltaisia aloja. Todellista köyhyyttä on
tietysti niillä, jotka ovat syrjäytyneet jo työelämän
ulkopuolelle niin, etteivät pysty itseänsä mieltämään
työväenliikkeen osaksi. Sen takia, kun puhutaan
köyhyydestä, sen kasvot ovat usein yksinhuoltajaäidin
tai jonkun aivan toisenlaisen kuin tällaisen stahanovilaisen,
veistoksellisen, lihaksikkaan, työväenliikkeen
lippua hulmuttelevan herrahenkilön.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Salo sanoi, että eihän
tässä ole puolueiden välisiä eroja
eikä asiaa voi lähestyä puoluepoliittisesti.
Te olette siis sitä mieltä, että ei tarvita enää esimerkiksi
eduskuntavaaleissa puoluepolitiikkaa eikä tarvita puolueita,
on Suomen linja, kaikki voivat olla samalla listalla Suomen linjan puolesta.
Kyllähän puolueiden kautta erilaiset linjat ja
painotukset tulevat esille. Kyllä, ed. Salo, näin
on. Jos me alamme nyt katsoa, onko tässä vihreää tai
syvänvihreää, minkä puolueen
aatemaailmaan tämä liittyy, kyllä se
näin vaan on, että poliittisille keskiryhmille
tämä on ollut erittäin tärkeä.
Tämä on ollut erittäin tärkeä.
Poliittiset keskiryhmät ovat antaneet kahdeksan viime vuoden
aikana, ja jo Ahon hallituksen aikana tätä uudistusta
tehtiin, monta kertaa mahdollisuuden niille oikean ja vasemman laidan
kulkijoille, jotka katsovat Suomen linjaa, tulla mukaan tälle
linjalle, mutta syystä taikka toisesta ja nimenomaan puoluepoliittisista
syistä te ette ole tulleet tälle linjalle.
Tässä suhteessa minä näen
näin, että politiikkaan tarvitaan politiikkaa
ja tarvitaan puolueita ja puolueiden pitää olla
uskollisia omille näyilleen, mutta ehkäpä tämä on
hämärtynyt teillä, ed. Salo, kun te olette
vasemmistoliiton kanssa tehnyt samaa politiikkaa monta vuotta. Ideologia
on teillä ollut sama. Te olette niin kuin veli veljenä kulkeneet.
Ainut ero on se, että toinen ei marssi vappumarssia. Mitään
muuta poliittista ideologista eroa ei ole löytymässä.
Sen vuoksi minä ymmärrän, että pyritte
häivyttämään kokonaan poliittisen
ulottuvuuden.
Kyllä tämä on keskustaliikkeelle
erittäin tärkeä tasa-arvoistava, yhteiskunnan
kehityksen kannalta merkittävä lakialoite ja merkittävä uudistus,
minkä puolesta me haluamme tehdä työtä.
Sen vuoksi katson näin, että myöskin
poliittisella liikkeellä on oikeus omaan ideologiaan, omiin
arvovalintoihin ja esityksiin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Jos olisin nyt ollut lappilaisessa
mökissä ja kuunnellut ed. Takkulaa, ei tuollaisen
puheen jälkeen voi olla mitään muuta
kuin äänestämättä häntä. Täytyy
katsoa, että hänhän on ratkaissut kaikki Suomen
lait ja yhteiskunnan painotukset ihan omassa päässään.
Ei se, ed. Hannu Takkula, ihan näin ole. Kyllä se
tarkoittaa sitä, että on paljon myöskin
sellaisia poliittisia kysymyksiä, missä Suomen
poliittiset ryhmät vasemmalta oikealle näkevät
painotukset aivan samalla tavalla. Sivistyspolitiikka ja koulutuspolitiikka
ovat olleet Lipposen hallitusten aikana kaikkein vahvinta suomalaista
politiikkaa. Jos emme olisi satsanneet koulutukseen, osaamiseen,
tuotekehitykseen, me emme olisi selvinneet tästä lamasta,
mihin me 90-luvun alussa jouduimme. Se on ollut se yhteinen tekijä,
joka on yhdistänyt varmaan niin vasemmistoa kuin oikeistoakin
ja myös oppositiota. Minä luulen, että oppositiokin
on antanut vankan tukensa sille sivistyspoliittiselle painotukselle,
millä me yleensä olemme selvinneet, niin että meillä on
hyvinvointiyhteiskunta, joka on pystynyt myöskin nousemaan
kuiville. Ei tätä pidä lähestyä edelleenkään
niin puoluepoliittisesti kuin te teette.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Me voimme varmaan jatkaa tästä ed.
Salon kanssa. Mutta kysymyshän on siitä, että aina
politiikassa tehdään arvovalintoja. Jokainen poliittinen liike
tekee niitä omista lähtökohdista käsin.
Mutta, ed. Salo, kansalaisten kannalta ei ole rehellistä se,
että te siellä Isossakyrössä pitämässänne
tupaillassa olette sitä mieltä, että opintotukea
pitää kehittää, mutta te tulette
eduskuntaan ja äänestätte sen kehittämistä vastaan.
Minun mielestäni se on erikoista demokratiaa, se on erikoista
kansanvaltaa. Kyllä on helppo olla Isossakyrössä ja
Alahärmässä jotakin mieltä,
mutta se sama mieli pitäisi olla täällä.
Siitä syntyy poliittinen linja, siitä syntyy politiikan
uskottavuus, ja siitä syntyy se suomalainen suunta, mikä on
merkityksellinen ja tärkeä. Tässä suhteessa
minä ymmärrän kyllä, ed. Salo,
että kun te tarkastelette tätä asiaa
sydämessänne, te huomaatte sen, että tällä tavalla
pitäisi politiikassa toimia. Nyt valitettavasti niin opintotukilain
kuin monen muunkin kohdalla teidän sananne ja tekonne,
Lipposen hallituksen sanat ja teot, ovat olleet eri puuta. Teillä on
kahden kortin taktiikka. Tällä tavalla ei voida
mennä kestävästi eteenpäin.
Siinä mielessä toivon, että te, kun teille
tulee mahdollisuus, äänestätte joko tämän
lakiesityksen puolesta taikka tätä vastaan ja seisotte
sillä linjalla suorana pystypäin, minkä valitsette.
Keskustelu päättyy.