Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonala 32
Kyösti Karjula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun 03.20 pääsemme käsittelemään
kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalaa, haluan
tämän esittelypuheenvuoron aluksi lausua parhaimmat
kiitokset asiantunteville jaoston jäsenille ja toki myös
valiokunnalle rakentavasta hallinnonalan käsittelystä.
Kiitos kuuluu myös ministerille erittäin hyvästä yhteistyöstä tämän
mietinnön valmistamisessa.
Valtiovarainvaliokunnan mietinnössä kansainvälisen
talouden arvioidaan päässeen vihdoin kasvu-uralle,
mutta Suomessa viennin ja etenkin investointien kehitys on ollut
heikkoa ja teollisuuden tuotantonäkymät ovat yhä vaatimattomat.
Teollisuustyöpaikkojen arvioidaan edelleen vähenevän.
Käsittelyssä olevassa talousarviossa on lähdetty
2,7 prosentin kasvuoletuksesta, jonka voidaan sanoa olevan lupaavaa
mutta ei työllisyyden kannalta sittenkään
riittävää. Lähivuosien taloudellinen
kehitys riippuu paljolti siitä, miten kykenemme tukemaan
innovaatioiden ja uusien yritysten syntyä, yritysten kasvua
ja kehitystä sekä erityisesti yritysten kansainvälistymistä. Nyt
ennakoitu suhteellisen vaatimaton talouskasvu haastaa koko innovaatiojärjestelmämme
etsimään uutta pohjaa tulevaisuuden kasvulle.
Tähän haasteeseen vastatakseen hallitus on nostanut
vuoden 2004 teknologiapolitiikan määrärahoja
6 prosentilla meneillä olevaan budjettivuoteen verrattuna.
Se, että kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan
määrärahoja on lisätty, merkitsi
sitä, että mitään olennaisia
kipupisteitä jaoston käsittelyssä ei
tunnistettu, vaan varsin yksimielisesti päädyimme
siihen, että kohdistetut määrärahat
ovat lähtökohtaisesti riittäviä.
Kauppa- ja teollisuusjaosto korostaa kuitenkin, että innovaatiojärjestelmää tulee
kehittää niin, että teknologioiden ja
teknologiaan perustuvien tuotteiden aktiivista saattamista markkinoille
parannetaan ja samalla tuetaan yritysten kaupallista ja markkina-alan
osaamista. Tähän liittyy nimenomaisesti se kannanotto,
että ehkä jossain määrin uudelleenarviointia
tulevaisuudessa vaaditaan siinä, mikä on suhde
teknologiapanostusten osalta ja mikä on nimenomaan suhde
kaupallistamisen ja markkinointipanosten osalta.
Kauppa- ja teollisuusjaoston yksimielisenä huolena
on se, että kaupallistaminen jää nykyisin
lähes yksinomaan yritysten ja yksittäisten yrittäjien
vastuulle. Kansainvälisen kilpailun kannalta keskeisessä asemassa
ovat innovaatioyritykset, jotka suuntautuvat heti yrittäjyyden alussa
kansainvälisille markkinoille. Kansainvälistyvät
yritykset ovat niin merkittävä tekijä maamme
hyvinvoinnin kannalta, että julkisen sektorin on kyettävä nykyistä paremmin
tukemaan kansainvälistymistä.
Mikäli hallituksen asettama 100 000:ta uutta työpaikkaa
koskeva tavoite halutaan saavuttaa, on välttämätöntä,
että yrittäjyyttä aletaan pitää nykyistä houkuttelevampana
vaihtoehtona. Yrittäjyyden edistäminen on siis
keskeinen lähtökohta. Jaosto katsookin, että yritysperustan
vahvistaminen edellyttää erityishuomion kiinnittämistä starttirahajärjestelmään,
siis yritysten aloitusvaiheen ja yritysten siemenrahoituksen käytäntöjen,
kehittämiseen. Kiinnitämme huomiota myös siihen,
että julkiset rahoittajat lisäävät
valmiutta innovaatioyritysten riskien jakamiseen. Tässä ihan
tänä päivänäkin tuli
esille yksi kannanotto, missä nimenomaan tämä rahoitusongelma
kohdistuu näihin alkaviin yrityksiin.
Hallitusohjelmaan sisältyvillä politiikkaohjelmilla
ei ole erillistä budjettia, vaan ne rahoitetaan eri pääluokista
ja useilta eri momenteilta. Valiokunta katsoo, että jatkossa
yrittäjyyden politiikkaohjelman osalta on tärkeää kiinnittää huomiota
määrärahojen riittävyyteen,
kohdentamiseen ja yrittäjyyden edistämisen käytännön
toteutukseen.
Te-keskuksilla on keskeinen asema yrittäjyyden ja elinkeinopolitiikan
edistäjinä. Yrittäjän kannalta
on myös ensiarvoisen tärkeää,
että esimerkiksi rahoitushakemuksia koskevien asioiden
hoitaminen sujuu nopeasti, joustavasti ja keskitetysti. Niin ikään
keskitetty arviointimenettely nopeuttaisi hakemusten käsittelyä ja
olisi yhteiskunnan voimavarojen kannalta perusteltua. Nykyinen tilannehan
merkitsee sitä, että yrittäjä joutuu
toimittamaan ihan samanlaiset hakemukset, perustiedot, Finnveralle,
yrityspalveluyksikköön, mahdollisesti Sitralle,
Tekesille jne. Tässä mielessä meidän
pitäisi pystyä arvioimaan, miten tätä arviointimenettelyä nopeutetaan
ja yksinkertaistetaan. Yrittäjäystävällisen
lähestymistavan juurtuminen kaikkiin yhteiskunnan eri toimijoihin
edistäisi omalta osaltaan myös kansalaisten kiinnostusta
yrittäjyyteen.
Valiokunta kiinnittää huomiota myös
te-keskusten valvontatehtävien kasvuun, mikä tulee
ottaa huomioon myös toimintamäärärahojen
kehityksessä. Valiokunta toistaa jo aiemmin esitetyn kannan,
että kauppa- ja teollisuusministeriön, työministeriön
ja maa- ja metsätalousministeriön yhteistyötä te-keskusten
johtamisessa on tiivistettävä tavoitteena yksi
yhteinen tulosohjausasiakirja.
Alueellisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannalta
valiokunta pitää hyvänä, että te-keskuksiin
voidaan palkata ensi vuonna 25 uutta teknologia-asiantuntijaa. Te-keskusten
toimintaa on kehitettävä tukemaan sijaintipaikkakuntansa
lisäksi koko alueen vahvuuksia. Yritystoiminnan aktiivisen
kehittämisen lisäksi tarvitaan erityistoimia nimenomaan
niillä paikkakunnilla, joiden elinkeinoelämä on
joutunut erityiseen murrokseen. Valiokunnan mietinnössä nostetaan
erityisesti näitä teollisuuspaikkakuntia esille,
joilla on ollut hyvin merkittäviä työpaikkojen
menetyksiä seurauksena tästä voimakkaasta
globalisaatiokehityksestä, muun muassa Kemijärvi,
Uusikaupunki ja Raahe.
Valiokunta kiinnittää vakavaa huomiota koko kuluttaja-
ja kilpailupolitiikan määrärahatilanteeseen.
Resurssien niukkuus heikentää kansalaisten oikeusturvaa
ja asettaa ihmiset eriarvoiseen asemaan. Myös alalla työskentelevät
virkamiehet ja velkaneuvojat ovat asiantuntijakuulemisen pohjalta
varsin suuren työkuorman alla. Valiokunta toteaa, että tehtävien
asianmukainen hoitaminen edellyttää jatkossa sitä,
että toimintaa arvioidaan niin organisaation kehittämistarpeiden
kuin myös tarvittavien taloudellisten voimavarojen kannalta.
Vuoden 2005 alusta alkava EU:n päästökauppa
muuttaa energiapolitiikan toimintaympäristöä siten,
että ennen päästökauppaa käytössä olleita
ohjauskeinoja, kuten energiaverotusta ja -tukia,
voidaan joutua muuttamaan. Kauppa- ja teollisuusministeriö on
asettanut työryhmään valmistelemaan EU:n
päästökaupan, energiaverotuksen ja energiatuotannon
tukien yhteensovittamista. Työryhmän määräaika
päättyy toukokuussa ensi vuonna. Myös
ilmastostrategian uusimistyö on käynnistetty ja
selvitys valmistuu vuoteen 2005 mennessä.
Valiokunta pitää erityisen tärkeänä,
että päästökauppaan ja ilmastostrategiaan
liittyvien asioiden valmistelussa kiinnitetään
edelleen huomiota kotimaisten energialähteiden käytön
edistämiseen sekä puuperäisten polttoaineiden,
kierrätyspolttoaineiden ja turpeen yhteiskäytön
tehostamiseen. Erityisesti bioenergia työllistää merkittävästi
alueellisesti, tukee yrittäjyyttä ja vahvistaa
myös teknologian vientiä.
Arvoisa puhemies! Lisäksi tässä on
kaksi lausumaehdotusta opposition taholta. Toinen koskettaa yrityspolitiikkaa
ja toinen energiapolitiikkaa. Ajattelen, että tarvittaessa
näihin palataan sitten tarkemmin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan edustajana ed. Karjula erinomaisen selkeästi
toi tämän tärkeän ministeriön
kysymyksen esille niin kotimaisen bioenergian, puuhun perustuvan
energian, käytön lisäämiseksi
kuin myös kaikilta muiltakin osilta. Totean myös
tässä yhteydessä, että tämän
istunnon aikana, osin eilisen päivän aikana, käsitellyt
sektorit, myös koulutuspalvelut ja äskettäiset
liikennepalvelut, ovat tärkeitä tekijöitä elinkeinotoiminnan
sijoittumiselle ja kehittymiselle. Samalla haluan antaa suuren tunnustuksen
ministeri Mauri Pekkariselle, että hän on jaksanut
kellon ollessa jo lähempänä neljää kuin
kolmea yöllä olla paikalla täällä kuulemassa
puheet, ja tunnustuksen puhemiehille, virkamiehille ja koko talon
väelle, että näin ilmeisesti näiden
valtiopäivien pisin istunto on pian päättymässä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kauppa- ja teollisuusjaoston puheenjohtaja
Kyösti Karjula käytti täällä niin
erinomaisen puheenvuoron, että se jo pakottaa tulemaan
hetkeksi näin aamun hämärissä.
Valotkin täällä näkyy jo käännetyn
vähän pienemmälle, ja näin on
varmasti hyvä. Meitä on vähän
vähemmän, ja ehkäpä emme tarvitse
sitä valomäärää, mikä hivenen
suuremmalle väelle olisi hyvinkin tarpeen.
Ed. Karjulan analyysi siitä, mikä ennen kaikkea
kauppa- ja teollisuusministeriön valtiovarainvaliokuntakäsittelyn
aikana on osoittautunut tärkeäksi ja tähdelliseksi,
oli mielestäni tavattoman hyvä. Tätä puheenvuoroa
en käytä siksi, että opponoisin kuultua
kohtaan, ei niin, vaan käytän sen itse asiassa
osoittaakseni tukea monille niille painotuksille, mitä valtiovarainvaliokunta
ja sille pohjatyön tehnyt kauppa- ja teollisuusjaosto on
omalta osaltaan sanonut. Toki tässä puheenvuorossani
haluan kiittää myöskin ed. Oinosta, joka
jaksaa osallistua näihin yöistuntoihin. Ed. Oinosen
erityinen sitkeys liittyy siihen, että vaikka kello menisi
pitemmillekin tunneille, ed. Oinonen jaksaa olla kannustamassa meitä itse
kutakin edustajaa omalla vastuualueellaan, ja niin varmastikin on
hyvä. Budjettien eduskuntakäsittely on sitä varten,
varsinkin palautekeskustelun osalta, että siinä silloin
jo tiedetään, mitä on eduskunnan päätökseksi
tulossa, ja noitten päätösten ikään
kuin saatesanat, nehän ovat sitä varsinaista ruokaa,
jonka valiokunta omassa käsittelyssään
on hallituksen esityksen saatteeksi asetellut. Näistä saatesanoista
todella muutama kommentti ed. Karjulan puheenvuoron pohjalta.
Ed. Karjula ja näin ollen myöskin kauppa-
ja teollisuusjaosto on tavattoman oikeassa siinä oivalluksessa,
että Suomen tulevan menestyksen tie on ennen kaikkea ja
vain ja ensisijaisesti, sanon näin, siinä, että me
jatkamme uusin voimin, entistä mittavammin panoksin, sijoittamista osaamiseen,
tietoon, taitoon, tutkimukseen ja kansallisen teknologiaperustan
vahvistamiseen. Oli kysymys Kiina-ilmiöstä, joka
haastaa meidät, siis suomalaiset yritykset, suomalaiset
työpaikat, joka päivä, tai oli kysymys
Suomenlahden eteläpuolella olevista kohta EU:n jäseniksi liittyvistä maista,
EU:n tulevista uusista jäsenmaista, kaikissa näissä haasteissa,
jotka haastavat meitä, niihin haasteisiin vastaamisessa,
on muistettava, että niillä konsteilla emme pärjää, joilla
nuo haastajat meidät ensisijaisesti haastavat. Ne haastavat
meidät tuotantokustannuksista erityisesti halvalla työn
hinnalla. Ne ajat ovat olleet ja menneet, jolloin Suomi niillä tekijöillä voisi
pärjätä. Meidän sauma on siinä,
että me osaamme, tiedämme ja taidamme paremmin, enemmän
kuin muut, kykenemme tekemään oli kysymys pöydän
tekemisestä, radiopuhelimien tekemisestä tai mistä tahansa
vastaavasta sen tekemämme tehokkaammin, tuottavammin ja
taloudellisimmin ja korkeampaa teknologiaperustaa hyödyntäen.
Siinä, että tässä onnistumme,
siinä mielestäni on meidän menestyksen
salaisuus vastata näihin haasteisiin, oli kysymys Kiina-haasteista,
Baltia-haasteista tai muista EU:hun liittyvistä vanhan
sosialistisen Euroopan jäsenmaista.
Hallitus onkin nyt jo tässä budjettiesityksessään,
joka kohta tulee olemaan lopullinen budjetti tämän
päivän äänestysten jälkeen,
hallitus on tässä budjettiesityksessään
todella nyt lisännyt selvästi t&k-panostuksia.
Vaalikauden aikaan tämä lisäys tulee
olemaan 235 miljoonaa euroa. Jos käy niin, että hallitus
omalta osaltaan toteaa, että syntyy sauma ja tilaisuus
myydä valtion omaisuutta, on näistä myyntituloista
tarkoitus tiettyjen pelisääntöjen mukaisesti
osoittaa osa vielä lisäpanostuksena nimenomaan
t&k-tarpeisiin, nimenomaan myöskin sitten esivaiheen
tällaiseen riskisijoitustoimintaan ja myöskin
siihen perusinfraan, josta äskeisen pääluokan
kohdalla täällä puhuttiin. Hallitus on
määritellyt juuri nämä neljä asiaryhmää niiksi
kohteiksi, joihinka tarvittaessa, mikäli näitä varoja
irtaantuu valtion omaisuudesta, noita irtaantuvia lisäresursseja
sitten käytettäisiin. Mutta jo päätöksen
saanut, siis hallitusohjelmassa ja kehyspäätöksissä ratkaisunsa
saanut, 235 miljoonaa lisää vuoden 2003 tasoon
t&k-varoissa on merkittävä lisäys.
Siitä hallitus taatusti minimissään siis
pitää kiinni, ja siihen tuleva lisä on,
niin kuin sanottu, kiinni nyt siitä, voidaanko tätä valtion
omaisuutta enemmän jatkossa sitten myydä.
Mitä tulee erityisesti tähän innovaatiorahoitukseen,
siinä tapahtuviin ja toteutettaviin tarkennuksiin tai tarkistuksiin,
haluan kahteen seikkaan tässä kiinnittää huomiota.
Toiseen myös ed. Karjula omassa puheenvuorossaan kajosi.
Se liittyy niihin arviointeihin, evaluointeihin, jotka on tehty
Suomen ulkopuolelta käsin Suomen innovaatiojärjestelmää koskien,
mutta myöskin moniin kansallisiin arviointeihin siitä,
miten nykyinen innovaatiojärjestelmä Suomessa
toimii. Todettu on, että perustutkimus ja innovaatioketjun alkupää nyt
niillä lisäyksillä varsinkin, mitä tulossa
on, alkaa olla aika hyvin resursoitu, siihen hirveän suuria
lisäyksiä ei enää volyymimitassa tarvittaisi.
Sen sijaan tuon innovaation alkupään jälkeen,
kun ollaan siinä vaiheessa, että innovaatiot pitäisi
tuotteistaa, kaupallistaa ja kansainvälistää,
meiltä puuttuu liiketoimintaosaamista, joka liiketoimintaosaamisen
käsite tässä yhteydessä kattaa
myöskin markkinoinnin ja kansainvälistymisen.
Tällaisessa liiketoimintaosaamisessa on selvä pullonkaula,
ja paraikaa kauppa- ja teollisuusministeriön johdolla hallituksen
piirissä arvioidaan, pohditaan sitä, millä tavalla
tuota pullonkaulaa voitaisiin avata, millä tavalla liiketoimintaosaamista
voitaisiin vahvistaa ja sitä kautta varmistaa, että Suomessa
syntyvät innovaatiot todella voidaan kaupallistaa, kansainvälistää ja
ottaa niistä Suomen talouteen se hyöty, mikä arvokkaasta
innovaatiotyöstä täällä meillä periaatteessa
on aikaan saatavissa.
Suomen vahvan innovaatioperustan ovat toki huomanneet erilaiset
tällaiset ikään kuin yritysheadhunterit,
jotka tarkastelevat ja tarkkailevat Suomessa syntyvää innovaatiotuotosta
napatakseen niistä ne aihiot, jotka näyttävät
kuin olevan vietävissä nopeasti kansainvälisille
markkinoille. Monta kertaa nämä nappaamiset tapahtuvat niin
aikaisessa vaiheessa, että niistä innovaatioiduista
ei Suomen kansantalous saa sitä lisäarvoa, sitä lisähyötyä,
mikä parhaimmillaan voisi olla saatavissa. Nimenomaan tähän
ongelmaan on sitten tarkoitus nyt eri toimin kajota. En käy
tässä esittelemään niitä erillisiä toimia,
millä näin on tarkoitus menetellä. Monin
eri toimin tuohon sanottuun saumaan on tarkoitus nyt sitten puuttua.
Toinen erityinen piirre, mikä liittyy tähän
innovaatiojärjestelmään, on se, että siihen
tällä hetkelläkin vielä käytettävissä olevat
voimavarat kohdentuvat maantieteellisesti, osin ymmärrettävästi,
mutta ehkä kumminkin jonkun verran ylikorostetusti, muutamaan
harvaan keskukseen tai niiden välittömään
tuntumaan. Kauppa- ja teollisuusministeriössä olen
asettanut selvitysmiehen jo muistaakseni tuossa elokuussa, vai elo—syyskuun
vaihteessa, selvittämään sitä,
millä tavalla ja millä toimin voitaisiin herättää tällaisen
t&k-resurssin kysyntää keskusten ulkopuolisessa elinkeinoelämässä,
millä tavalla keskusten ulkopuolinen elinkeinoelämä voisi
tunnistaa oman osaamisensa, tietotaidon ja teknologiaperustan kohentamisen
tarpeen ja millä tavalla toisaalta julkisten teknologia-
ja kehittämis-, innovaatioinstituutioitten vipuvarsia
jatkettaisiin lähemmäksi tätä kysyntää niin,
että keskusten ulkopuolellakin kysyntä ja tarjonta
näissä asioissa voisivat kohdata nykyistä paremmin.
Helmikuun loppuun mennessä maaherra Eino Siuruaisen — aluemaantieteen
professori siviiliammatiltaan, kansanedustajakollega meille monille menneiltä vuosilta
— tarkoitus
on jättää raporttinsa niistä toimista,
mitä hän katsoo selvitysmiehenä aiheelliseksi
tässä asiassa viedä eteenpäin.
Vielä haluan tähän innovaatiopolitiikkaan
liittyen, jos sitä nyt politiikaksi sanoo, tavallaan sitä sivuavana
asiana haluan vielä kajota kysymykseen, johon myös
tavallaan ed. Karjula omassa puheenvuorossaan tuli. Suomessa näihin
asti meillä on aika hyvin organisoitu toimet, joilla Suomessa
toimivan yrityksen tuotteitten menekkiä maailmalle on eri
toimin pyritty edistämään ja vauhdittamaan.
Niin ikään meillä on monet toimet aika
hyvin organisoitu, sellaisetkin toimet, että kun Suomessa
kasvava ja kehittyvä yritys tulee tilanteeseen, jossa se
katsoo olevan aihetta osin etabloitua myöskin muihin maihin maailmalle,
meillä on myöskin niitä toimia valmisteltu
julkisenkin vallan toimesta, joilla edesautetaan suomalaisen yrityksen
etabloitumista milloin Kiinaan, milloin Baltiaan, milloin minnekin
puolelle maailmaa. Monilla suomalaisilla yrityksillä on
tuotantotoimintaa eri puolilla maailmaa, ja se kaikki katsotaan
sinänsä ihan hyväksi, niin kuin mielestäni
pitääkin katsoa hyväksi.
Vaara kuitenkin on, ja nyt se seuraava vaihe tässä ketjussa
on mielestäni vissi vaara, että jatkossa suomalaisten
yritysten kohdalla ei vain käytännön
tuotanto, ikään kuin prosessituotanto, siirry
meiltä pois, vaan vaara on, että houkuttimet maailmalle
kasvavat myöskin sitten tämän innovaatiotoiminnan,
siis tutkimus-, kehittämis- ja teknologiatoiminnan, osalta
että joidenkin yritysten kohdalla, yhä useampienkin
kenties, myöskin näiden toimien kohdalla imu meiltä pois
maailmalle kasvaa kaiken aikaa. Jos tätä imua
alkaa esiintyä enemmän, silloin mielestäni on
jo vaara Suomen talouden kannalta aika suuri olemassa, ja silloin
on vaikea enää nähdä, mitä näistä yrityksistä ja
niihin kansallisesti tavallaan tehdyistä satsauksista,
aiemmissa vaiheissa tehdyistä satsauksista, enää Suomeen
jää. Se jääntö on varmasti
tavattoman vähäinen, ja tästäkin syystä se,
mihin äsken kiinnitin huomiota ja mistä myös
ed. Karjula puhui, on tavattoman tärkeää:
huolehtia jatkossakin siitä monin eri toimin, mutta ennen
kaikkea lisäämällä resursseja,
innovaatio- ja t&k-järjestelmään
ja katsomalla, että se järjestelmä muuten
on siinä terässä niillä resursseilla,
mitä sille on osoitettu, että se terä on
optimaalinen terä vastaamaan näihin haasteisiin, mitä tässä äsken
kuvasin.
Kysymys mielestäni myös kuuluu, että siinä missä suomalaiset
vienninedistämisjärjestelmät ovat tällä hetkellä kunnossa — kuvasin äsken, miten
yrityksiä autetaan monien eri organisaatioiden, Finpron
sun monien muiden, toimesta — niin sitten joudutaan kysymään
ja olen tehnyt havainnon, kun olen nykytehtävässä ollut,
että hetkinen, kuinkas meillä on järjestetty
asian hoito toisin päin: mitkä suomalaiset julkiset
instituutiot tekevät työtä sen
hyväksi, että ulkoa investoitaisiin myös
meille Suomeen, ja kun sen kuvan käy läpi, joutuu
tunnistamaan sen totuuden, että erittäin harva.
Invest in Finland oikeastaan on ainut merkittävä organisaatio,
eikä sekään ole merkittävä organisaatio,
koska sen rahat ovat tavattoman mitättömät
ja vähäiset.
On aivan välttämätöntä,
että me aika nopeasti arvioimme tämän
puolen, millä tavalla Suomi tekee tunnetuksi ja tiettäväksi
ne mahdollisuudet, jotka Suomi pystyy tarjoamaan investoinneille, oli
kysymys juuri tähän meidän vahvaan innovaatioperustaan
tukeutuvista investoinneista tai vaikkapa investoinneista teolliseen
tuotantoon Suomessa. Mutta ennen kaikkea uskon, että se uusi
alue voi olla nimenomaan sellaiset investoinnit, jotka pohjaavat
täällä rakennettuun vahvaan innovaatioperustaan.
Siihen investointien houkuttaminen muualta maailmalta on kenttä, jossa
on tavattoman paljon vielä tehtävää.
Täällä ed. Karjula puhui myös
yrittäjyyden politiikkaohjelmasta. Ajanpuutteen vuoksi
en siihen enempää tässä yhteydessä kajoa.
Totean vain, että noin 30 erillistä projektia
on pantu liikkeelle. Ne on sillä tavalla vastuutettu, että jokaisen
ministeriön kohdalla on kutakin projektia kohti määritelty
henkilö, ministeri ensinnäkin, mutta sitten myös
virkamies, joka vastaa kyseisessä ministeriössä siitä,
että projekti etenee siellä eteenpäin.
Ministeriryhmä seuraa näiden hankkeiden etenemistä,
sparraa valmistelutyötä, jota tehdään
eri ministeriöissä ja hallinnonaloilla, antaa
palautetta ja pitää huolen siitä, että aikataulusta
pidetään kiinni. En käy tässä yhteydessä näihin
yksittäisiin hankkeisiin nyt tarkemmin kajoamaan, mutta
asia etenee tähän tapaan.
Energiapolitiikan osalta täällä kiinnitettiin huomiota
muun muassa päästökauppaan ja uusiutuviin
energialähteisiin. Tyydyn näiltä osin pariin
kommenttiin.
Ensinnäkin koko Euroopan unionin alueella lähimpien
aikojen kuluessa yksi tärkeimmistä energiapolitiikan
haasteista on kysymys, millä tavalla Eurooppa pystyy hyödyntämään
tähänastista radikaalisti enemmän uusiutuvia
energialähteitä. Kutakuinkin kaikissa energiaministerineuvoston
kokouksissa kulmalta tai toiselta tämä kysymys
on esillä, erilaisia ohjelmia ja hankkeita on vireillä ja
niitä myöskin jo toteutetaan, jotka tähtäävät
uusiutuvien energialähteiden entistä radikaalisti
vahvempaan hyödyntämiseen.
Kyllä Suomessakin tässä on paljon
tehtävää. Vaikka me tässäkin
budjetissa määrärahoja lisäämme
ja lisäbudjetissa lisättiin 10 miljoonalla eurolla
määrärahoja, siitä huolimatta
meillä on vielä tavattoman paljon jatkossakin
näiltä osin tehtävää.
Suomi on sitoutunut siihen, että vuoteen 2010 mennessä noin
32—33 prosenttia kaikesta käytettävästä sähköstä tuotetaan
biopohjaisilla uusiutuvilla energialähteillä.
Tämän tavoitteen saavuttaminen edellyttää sitä,
että Suomeen rakennetaan hivenen laskutavasta riippuen 900—1 400
megawattia uutta kapasiteettia, nimenomaan sellaista kapasiteettia,
joka käyttää uusiutuvia energiavaroja.
Meillä on vähän erilainen laskutapa.
Sen takia haarukka tässä tuntuu vähän
suurenlaiselta. Tämä kertoo kuitenkin suuruusluokan
siitä, että kyse on parista tällä hetkellä käytössä olevasta
ydinvoimayksiköstä. Peräti sen verran
pitäisi pystyä rakentamaan uutta nimenomaan biopohjaista
energiakapasiteettia Suomeen. Hallituksen tavoitteena kyllä on
pyrkiä pitämään tästä myös
käytännössä kiinni.
Minä myönnän, että ne rahat,
mitkä budjettikehyksissä on varattu, vaikka ne
ovat kasvavia määrärahoja, siitä huolimatta
eivät taida riittää kuin katalysaattoriksi
tällaiseen rakennustyöhön, mutta toisaalta,
kun päästökauppajärjestelmä lähtee
liikkeelle, tämä järjestelmä itsessänsä piiskaa
elinkeinoelämää investoimaan myös omalla
rahalla ilman, että siinä välttämättä on edes
valtion avustusta, koska investoimalla päästöjen
putsaamiseen välttyy maksamasta päästökauppamaksuja,
joita joutuu maksamaan, mikäli oikeuksia joutuu ostamaan.
Arvoisa puhemies! Kello on kohtuullisen pitkällä,
ja olen tuon aikani jo vähän ylittänytkin,
17 minuuttia on kulunut. Arvoisa puhemies! Haluan myös
minä oman pääluokkani osalta kiittää siitä työstä,
mitä valiokunnassa on tehty, niistä puheenvuoroista,
mitä tässä tilaisuudessa on nyt jo käytetty,
ja siitä puheenvuorojen tulvasta, mitä arvelen
vielä syntyvän ainakin edustajien Ala-Nissilä ja
Leppä toimesta tämän illan ja aamun kuluessa.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kauppa- ja teollisuusministeriöllä ja
-ministerillä on suuri vastuu siitä hallituksen
tälle vaalikaudelle asettamasta erittäin vaativasta
tavoitteesta, 100 000 uudesta työpaikasta ja työllisyysasteen nostosta
ja sitä kautta kansantalouden nostamisesta. Kun kuuli tuossa,
mitä ministeri Pekkarinen sanoi, ja katsoi kelloa, jolloinka
siellä Kiina-ilmiön alueella toisella puolella
maapalloa on töitä paiskittu tähän
aikaan vuorokaudesta jo puoli päivää ainakin,
ja myös mekin asialla olemme, niin tuli mieleen se, että tässä myöskin ministeri
Pekkarinen on avannut erittäin monta asiaa ja ovea, joilla
hän näihin tavoitteisiin pyrkii vakavalla mielellä,
ja on aikaansaamassa sitä Suomi-ilmiötä,
joksi sitä myöskin voisi nimittää, ja
siihen me varmasti kaikki haluamme yhtyä ja panoksemme
tuoda, että se aikaansaataisiin. Taitaa muuten tuon Suomi-ilmiön
tekijänoikeudet olla Eppu Normaali -yhtyeellä,
joka sekin on aikamoinen liikeyritys omalla alallaan.
Mutta, herra puhemies, yrittäjyyden politiikkaohjelma
on uudenlainen tapa koota yrittämisen, elinkeinoelämän
asioita yhteen ja toimia poikkihallinnollisesti niin, että ei
toisaalla valtionhallinnon piirissä luoda esteitä yrittämisen tielle,
vaan että kaikki toimialat, kaikki ministeriöt,
myöskin toimivat samaan suuntaan. Tämä on
erittäin vaativa tehtävä, mutta uskon,
että ministeri Pekkarinen on kyllä varmasti yksi
parhaita henkilöitä hoitamaan tätä,
sanotaan niin, että hyvin uuden tyyppinen ja tämmöinen
eeskäypä tapa löydetään
tähän asiaan.
Siitä esimerkkejä on täällä jo
tullutkin. Ihan lyhyesti tuo alueellisen tasapainon saavuttaminen,
suunnanmuutos siinä, on yksi näitä tärkeimpiä.
Siinähän on jo lähdetty liikkeelle tuon
selvitysmiehen asettamisella teknologiarahoituksen kohdentamisen
suhteen, miten se entistä tehokkaammin saadaan pienen ja
keskisuuren yritystoiminnan ja myöskin alueellisesti saataville. Pyrkimys
saada nuo t&k-rahoitukset paremmin näiden ulottuville
on tosiaan selkeä suunnanmuutos ja myöskin tuen
ilmaisu sille, että pk-yrityksille on myöskin
mahdollista saada näitä merkittäviä varoja,
jotka kaiken kaikkiaan nousevat 527 miljoonaan euroon. Se on hurja
määrä rahaa, ja siitä on hyvä päästä kaikkien
teollisuudenalojen ja kaiken kokoisten yritysten myöskin
oma pottinsa saamaan.
Tuo high techin osuus kaikilla toimialoilla on lisääntynyt
voimakkaasti. Voidaan oikeastaan sanoa näin, että sellaista
toimialaa ei enää ole olemassakaan, johon ei tämä t&k-rahoitus
sopisi. Siksikin on tärkeää, että sinne
uusia toimintatapoja mietitään. Tätä tukee
voimakkaasti teknologia-asiamiesten, alueellisten sellaisten, tulo
te-keskuksiin. Se on juuri sitä jalkatyötä,
toivon mukaan, jota nämä asiamiehet tekevät,
jotta Suomessa, niin kuin valiokuntakin mainitsee, lukuisat kaupallisesti
lupaavat ideat saadaan kaupallistettua niin, että ne tähtäävät
yritystoimintaan ja sitä kautta työpaikkojen luomiseen
ja uusien tarvittavien tuotteiden saattamiseen markkinoille. Tämähän
se idea on. Tässä varmasti myöskin erityisen
hyviä mahdollisuuksia onnistumiseen on.
Myöskin talousvaliokunta käsittelee näitä asioita.
Meillä oikeastaan oli ainoastaan kaksi kappaletta tähän
suoranaisesti liittyviä asioita tapetilla tämän
vuoden aikana. Ne olivat ensinnäkin alueellinen kuljetustuki
ja sen jatkaminen myöskin. Tämän hallituksen
aikana sitä jatketaan nyt huomattavasti pitemmälle
kuin aikaisemmin. Se on ollut vuoden tai kahden pätkissä.
Nyt siitä tehdään kuitenkin koko vaalikauden
mittainen paketti. Tässä toivon, että voimme
myöskin katsoa sitä Ruotsin-mallia hyvin vakavasti,
jotta varsinkin tuolla rajaseudulla ja pohjoisemmassa olevat suomalaiset
yritykset olisivat sitten samalla viivalla ruotsalaisten yritysten
kanssa ja tätä ministeri Pekkarisen mainitsemaa
asiaa myöskään sillä puolella
rajaa tapahtuvasta liikehdinnästä yritysten osalta
ei pääse tapahtumaan. Toinen pieni mutta periaatteellinen
edistysaskel on ollut myöskin kyläkaupoille suotava
mahdollisuus investointi- ja kehittämistukiin. Myöskin
hallituksen ripeästi aikaansaama veropoliittinen linja
tukee näitä tavoitteita, joita kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonalalla on mitä suuremmassa määrin.
Puhemies! Ihan lopuksi päästökaupasta
aivan sen verran, että linjaukset ovat juuri noin, kuin ministeri
Pekkarinen sanoi, ja tavoitteet ovat erinomaiset. Haluan kuitenkin
muistuttaa siitä, että toivon Euroopan tasolla
sitä, että tässä ei Euroopan
unioni aja itseään nurkkaan kuitenkaan tämän
EU:n ja ennen kaikkea maailmanlaajuisen päästökaupan
osalta, vaan että pyrimme siihen, että myöskin
maailmanlaajuisesti maat sitoutuvat tähän, ettei
entisestään kärjisty se tilanne, että me
tällä tavalla omaa kilpailukykyämme erinomaisen
hyvillä tavoitteilla sitten olemme alentamassa. Tämä on
vakava paikka, ja viittaan edelleenkin siihen, mistä aloitin,
tuosta Kiina-ilmiöstä, että myöskin
tämän tapaiset maat saadaan sitoutumaan ihan aidosti
siihen, että olemme kaikki samalla viivalla hyvän
asian puolesta.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oli tärkeää tulla
kuulemaan ministeri Pekkarisen viiltävää analyysiä pääluokan
osalta. Ensinnäkin on hyvä todeta se, että valtiovarainvaliokunnassa
ja kauppa- ja teollisuusjaostossa ei ole tarvinnut tehdä muutoksia
varsinaisesti kauppa- ja teollisuusministeriön pääluokkaan,
se on hyvin valmisteltu, vaan sitten valiokunnan mietinnössä on
nostettu eräitä asioita esille. Tällä tavalla
budjettikehyksen pysyminen on maininnan arvoista.
Yrittäjyyspolitiikkaohjelma, jota mietinnössä on
kehitelty, on iso haaste, kun muistamme sen, että edellisen
vaalikauden Yrittäjyys-hankkeesta, jossa taisi olla satakunta
asiaa, ei oikein tullut lainkaan villoja ja jäi tietyllä tavalla
puhallukseksi koko hanke. On tärkeätä ja
hyvä kuulla, että nyt on organisoitu yrittäjyyspolitiikkahanketta
ja vastuutettu eri tahoja, jotta saamme sitä konkretiaa,
mitä välttämättä tarvitsemme.
Myöskin verojaostossa kuultiin selvitysmies Siuruaista
hänen työstään. On iso haaste
siinä, miten osaaminen, yrittäjyys ynnä innovaatiot verkottuvat
paitsi maakuntakeskuksiin myöskin seutukuntiin. Siinä voidaan
asettaa paljon ministeriön ja selvitysmiehen työn
tuloksille toiveita.
Puhemies, vielä lopuksi: On hyvä näkökulma myöskin
kysyä sitä, miten me edistäisimme ulkomaisia
investointeja Suomeen. Kun on kuunnellut esimerkiksi yritysverokeskustelua
viime aikoina, on aina nähty hirveänä peikkona
se, että Suomeen tulee rahaa. Se ei ole aina huono asia. Suomi
tarvitsee ulkomaista pääomaa, ulkomaisia työntekijöitä enemmän
tulevaisuudessa, ja on tärkeää myöskin,
että tämä näkökulma
on ministeriön politiikkanäkemyksen mukainen.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Pekkarisen erinomaisen puheenvuoron
innoittamana muutamia ajatuksia ja näkemyksiä.
Minusta on aivan oikein, että korostetaan tätä tutkimuksen
ja tuotekehityksen merkittävää roolia
ja samoin koulutuksen ja osaamisen, mutta tässä minusta
nyt unohtui eräs hyvin keskeinen asia, ja se on, että ilman
yrittäjiä me emme käytännössä pääse
eteenpäin, tätä talouskasvua ei synny,
ja ilman yrityksiä myöskään
tätä tutkimusta ja tuotekehitystä ei
saada muutettua työpaikoiksi. Tässä olemme
suurien haasteitten edessä. Itse näen näin,
että kun Suomi tällä hetkellä on
Euroopan unionin maista ilmeisesti kaikista alhaisimmalla tasolla,
jos mitataan, miten uusia yrityksiä syntyy, niin tässä on
aivan erityinen haaste meille. Kun itsekin jonkinlaisena yrittäjäedustajana
koen täällä olevani, näen tässä kyllä meillä hyvin
merkittävän työsaran, ja toivottavasti
tämä yrittäjyysohjelma sitten tuo mukanaan
sen, että yrityksiä maahamme syntyy.
Erityisen huolissani olen oikeastaan siitä, että yrittäjät
ovat tänä päivänä omasta
sosiaaliturvastaan varsin merkittävästi huolissaan,
ja tässä toivon, että myös uusia
päänavauksia saadaan aikaiseksi. On kiitettävä hallitusta
siitä, että se on hyvin nopeasti avannut tätä veropolitiikkaa
siten, että yrityksillä tänä päivänä on
aivan erilaiset toimintamahdollisuudet, ja uskon, että myös
nämä sukupolvenvaihdoslinjaukset, joita on tehty, edesauttavat
sitä, että yrityksille löytyy uusia vetäjiä,
koska hyvin merkittävä osa yrityksistä on siinä tilanteessa,
että nykyiset vetäjät alkavat olla jo
sitten oman työuransa loppupäässä.
Aluepolitiikan näkökulmasta nostan vielä esille
kuljetustuen ja kauppojen tuen. Tämä on erittäin
tärkeä päänavaus, ja uskon,
että tältä pohjalta voimme mennä hyvin
luottavaisin mielin eteenpäin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ed. Reijoselle toteaisin vaan tässä,
että yksi näistä noin 30 erillisestä projektista,
jotka yrittäjyysohjelman tiimoilta on pantu liikkeelle,
koskee nimenomaan yrittäjien sosiaaliturvan aukkojen paikkaamista,
ja samalla kertaa tämän projektikokonaisuuden
tehtävänä on myöskin tarkastella,
millä tavalla se sosiaaliturvan rasite, joka tällä hetkellä painaa
muita enemmän nimenomaan naisvaltaisia yrityksiä, voisi
olla kohtuullinen ja oikeudenmukainen, kaikkia yrityksiä suurin
piirtein samalla tavalla kohteleva. Tämä hanke
on nyt lähdössä liikkeelle. Sen valmisteluvastuu
on sosiaali- ja terveysministeriöllä näiltä osin,
ja uskon, että siinä edetään.
Mitä tulee vielä tähän päästökauppaan,
haluan siihen liittyvänä vaan todeta, että tänä päivänä me
olemme tulleet siinä julki niillä toimilla, miten
on tarkoitus Suomen tapauksessa menetellä. Puuttumatta
niihin menettelytapoihin nyt tässä yhteydessä enempää joudun
toteamaan, että kyllä se urakka, minkä Suomi
otti vuonna 97 kantaakseen, oli huikea urakka. Suomi sitoutui silloin
siihen, että Suomi vastaa Kioton linjausten mukaisessa
taakanjaossa siitä, että Suomessa kasvihuonepäästöjen
taso keskimäärin vuosina 2008—2012 tulee
olemaan samalla tasolla kuin se oli vuonna 1990. Se oli huikea tavoite
vuoden 90 jälkeen, jolloin tiedettiin, mitä tuotannossa
oli silloin tapahtunut; päästöjen määräthän
ovat nousseet aivan hurjasti ja tuotanto lisääntynyt suuresti.
Nyt se, että me puristamme päästömme tuohon äsken
sanottuun tasoon, tulee merkitsemään sitä,
että suomalaiset yritykset joko investoivat rajusti vielä niihin
puhdistusjärjestelmiin, joilla päästöjä voidaan
putsata, tai sitten ne joutuvat ostamaan näitä päästöoikeuksia
tämän päästökauppajärjestelmän
mukaisilla toimilla muilta mailta ja muilta yrityksiltä,
monta kertaa sellaisilta yrityksiltä, joiden yritysten
ominaispäästöt ovat paljon huonommalla
tasolla kuin näiden suomalaisten yritysten, jotka sitten
joutuvat ostamaan näiltä huonojen ominaispäästöjen yrityksiltä.
Tämä on kova paradoksi, mutta tämän
kanssa nyt on elettävä. Me emme voi enää mitään
siihen. Suomi on sitoumuksensa tehnyt, ja nyt sen kanssa on elettävä ja
hoidettava tämä asia sovitulla tavalla.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vielä siihen, miten Suomeen
syntyy uusia yrityksiä: On totta kai niin, että kun
yrittäjillä on huonompi sosiaaliturva, mihin ministeri äsken
viittasi, ja myöskin enemmän riskejä,
niin on oltava kannustimia. Niin kuin ed. Reijonen täällä viittasi,
veropolitiikassa on tapahtumassa paljonkin myönteistä.
Täällä oppositio pelottelee ihmisiä eduskunnassa
ja maakunnissa turhaan. Tässä on myöskin
eräitä pienempiä asioita: tiedämme tämän
alvin alarajan, on ansiotuloverotuksen vähennys ja sitten
nyt myös ilmeisesti ruokatarjoilun alvin alaraja. Näiden
alentaminen onnistuu, kun EU:ssa liikehdintää tapahtuu.
Sitten on tämä yritysverouudistus kokonaisuudessaan,
joka on tietenkin keskeinen, ja on tärkeätä,
että säädöstasolla onnistumme.
Kun ministerikin on paikalla, niin otan vielä esille
tämän sukupolvenvaihdosasian, johon täällä viitattiin.
On todella tärkeätä, että tämä säännös
onnistuu aitona huojennuksena ja että saisimme sen tänne
eduskuntaan helmikuussa ja että se voitaisiin laittaa vuoden
alusta voimaan. Se olisi merkittävä kädenojennus
psykologisesti yrittäjyyden suuntaan. Kun se asia on tuolla
valtiovarainministerin pöytälaatikon alimmaisena maannut
kymmenen vuotta ja nyt se rohkeasti esille otetaan ja toteutetaan,
niin minusta tuolla pitää ensi vuonna lähteä liikkeelle,
ja uskon, että ministeri Pekkarinen tätä erityisesti
vartioi.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Ed. Ala-Nissilä innoitti toiseen kysymykseen,
joka nyt ei ministeri Pekkariselle kuulu vaan valtiovarainministerille,
mikä on verotilijärjestelmän tämänhetkinen
tilanne. Se on yksi niitä selkeitä keinoja, joka
myöskin on kirjattuna hallitusohjelmaan, ja siihen oli
jo edelliseltä kaudelta selkeä malli. Jäämme
odottamaan innokkaasti sitä, että tämä saataisiin
nimenomaan tälle kaikkein pienimmälle yritystoiminnalle
helpotuksena yritystoimintansa osalle. Se on yksi niitä konkreettisia toimia,
joita myöskin varmasti yrittäjäkenttä odottaa.
Toinen asia, mikä on myöskin tapetilla, on
kilpailupolitiikan uudistaminen. Senhän jo tiedämmekin,
että tästä uudistusesitys tulee, ja siinä nimenomaan
myöskin tämä epäsuhta pienten
ja suurten, globaaleiden yritysten välillä ja
asiakassuhteiden ollessa täytyy korjata ja sille myöskin kannustimia
pienyrityksen näkökulmasta saada.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kilpailupolitiikan osaltahan vapuilta astutaan
uuteen järjestelmään, eurooppalaiseen
järjestelmään, jossa kansallisen kilpailupolitiikan
hoitovastuu, käytetään ilmaisua, itse
asiassa lisääntyy tai työnjako selkeytyy
EU:n ja sitten kansallisten viranomaisten välillä.
Työnjako selkeytyy myös sillä tavalla, että käytännön
kenttätoimissa Suomen tapauksessa Kilpailuviraston asema
entisestään vahvistuu. Tämä näkyy
myöskin siinä, että Kilpailuvirasto tulee
tarvitsemaan lisäresursseja, ja jonkunmoisiin lisäresursseihin
myöskin ministeriön sisällä on
varustauduttu.
Tähän ensimmäiseen kysymykseen liittyen: Myöskin
tämä on osa näitä projekteja,
jotka yrittäjyyshankkeeseen liittyen on viritetty. Nyt
en ihan varmaa takuuta voi mennä sanomaan, mutta minulla
on semmoinen muistikuva, että peräti ensi kevätkauden
aikaan pitäisi tulla tästä jo konkreettinen
esitys. Tässä pohjat ovat olleet kauemmassa menneisyydessä,
ja tämän valmistelun loppusuora on ymmärtääkseni
etenemässä tällä hetkellä aika
hyvin. Muistaakseni ensi vuoden puolella tästä saadaan
sitten esitykset. En uskalla mennä mitään
takuuta antamaan, milloin tarvittavat säädökset
valmistuvat. Tämä nimittäin vaatii joitakin
säädösmuutoksiakin, mutta en uskalla
mennä sitä takuuta antamaan, missä vaiheessa
nämä säädösmuutokset
ovat täällä eduskunnassa.
Yleiskeskustelu päättyy.