9) Hallituksen esitys laiksi kuntien valtionosuuslain muuttamisesta
Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Käsittelyssä on mielestäni
periaatteellisesti hyvin tärkeä lainsäädäntöasia.
Tässä hallituksen esityksessähän
ehdotetaan muutettavaksi kuntien valtionosuuslakia niin, että tulisi käyttöön
uusi yhteistoiminta-avustus kuntien yhteisen palvelujen järjestämisen
osalle. Ehdotus perustuu sisäasiainministeriön
asettaman työryhmän esitykseen. Avustus koskisi
siis ylikunnallisten toimenpiteiden järjestämistä muutosvaiheen
avustuksena.
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on pitänyt asiaa
hyvänä. Mietintö on yksimielinen. Me
näemme, että tällä on mahdollista
saavuttaa sekä pienten kuntien yhteistoiminnan osalta että myös
suurten kaupunkikuntien yhteistoiminnassa merkittäviä toiminnallisia
ja taloudellisia hyötyjä. Yhteistoiminta-avustuksen
käyttöönotto on siis tärkeä lisä kuntien
toiminnallisen yhteistyön edistämiseen. Se helpottaa
erityisesti yhteistoiminnan aloittamisvaihetta, jolloin tarvitaan
usein panostusta erilaisiin käytännöllisiinkin
kysymyksiin, esimerkkeinä vaikkapa tietojärjestelmien
yhteensovittaminen, tarvittava henkilöstön koulutus
ja myös toiminnan organisointi.
Valiokunta pitää perusteltuna, että yhteistoiminnalta
edellytetään laaja-alaisuutta tai merkittävyyttä ja
kuntien päätöksiä yhteistoimintaan ryhtymisestä.
Työryhmähän on esittänyt kriteereitä,
joita olisivat muun muassa: Yhteistoiminnasta on oltava päätös
ennen avustuksen myöntämistä, yhteistoiminnan
tulisi muodostaa asukkaiden ja palvelujen käyttäjien
kannalta merkittävä kokonaisuus ja edelleen yhteistoiminnassa
hoidettavien tehtävien tulisi muodostaa myös kuntien
talouden kannalta merkittävä kokonaisuus, ja kriteereihin
kuuluu myös se, että avustusta myönnettäisiin
aloitusvaiheen kustannuksiin, jolloin voitaisiin ottaa huomioon
myös yhteistoiminnan selvittämiskustannukset.
Mutta pelkästään yhteistoiminnan selvittämiseen
ja käynnistämiseen tätä ei voitaisi
myöntää, vaan pitää siis päätösten
pohjalta ryhtyä yhteistoimintaa toteuttamaan.
Tämä on nähtävä eräänlaisena
kannustimena, joka onnistuessaan voi merkitä sekä palvelujen saatavuuden
ja laadun että myös kustannusten osalta myönteisiä tuloksia.
Alkuvaiheessa kustannukset voivat lisääntyä,
ja sen vuoksi tällainen avustus on nähty hyvänä kannustimena.
Kun alkuvaiheessa kustannukset yksittäisen kunnan näkökulmasta
usein lisääntyvät, niin tässäkin mielessä on
hyvä, että niihin on saatavissa ylimääräistä avustusta,
jolloin kunnan päättäjille asia on myös
helpommin perusteltavissa ja päätös on
helpommin toteutettavissa tilanteessa, jossa monet kunnat ovat talouden
osalta tiukilla.
Herra puhemies! Kaikkinensa tämä kuntien yhteistoiminta-avustus
on nähty täydentävänä tekijänä.
Tämän ohellahan meillä tarvitaan toki kuntien
yhdistymiseen avustusta jatkossakin, ja nämä on
nähtävä tavallaan toisiaan täydentävinä palvelujen
järjestämisen, tehostamisen ja tuloksellisuuden
muotoina. Esimerkkinä on otettu esille vaikkapa Joensuun
seutu, missä ensi vuoden alussa tapahtuu kolmen kunnan — Joensuun,
Kiihtelysvaaran ja Tuupovaaran — yhdistyminen, ja siihen
kunnat ovat saamassa yhdistymisavustusta. Tämän
ohella Joensuun seudulla laajemminkin on käynnissä ja
jo toteutunut merkittävää palvelujen
yhteistä tuottamista ja järjestämistä,
ja siitä on saatu hyviä kokemuksia.
Eräässä asiantuntijakuulemisessa
tuli esille sekin, olisiko tarpeen olla vielä yksi kriteeri
eli se, että pelkästään kahden
kunnan välisen yhteistoiminnan järjestämiseen
tätä avustusta ei annettaisi. Nykymuodossaan tämä kyllä pitää myös
nämä tapaukset sisällään.
Tietysti tällaisessa tilanteessa voi tulla herkästi
harkittavaksi se, kun yhteistoimintaa palvelutuotannossa ja palvelujen
järjestämisessä kuntalaisille toteutetaan,
olisiko tarpeen edetä askel pidemmälle eli kuntien
yhdistymiseen, jos kahdesta kunnasta vain on kyse.
Valiokunnassa tuli esille myös se, että tästä ei saisi
muodostua jarrua myöskään kuntien tarpeelliselle
ja esillä olevalle yhdistymiselle. Tavallaan tämä voisi
olla tässä suhteessa neutraali, täydentävä kannustinjärjestelmä.
Alkuvaiheessa rahaa on niukanlaisesti, mutta jatkossa meille kerrotun
mukaan määräraha on tässä suhteessa kyllä lisääntymässä myös
kuntien yhteistoiminta-avustusten osalta.
Tapani Tölli /kesk:
Herra puhemies! Esitetty lainmuutos tuo merkittävän
lisän kehittää kunnallisia peruspalveluja,
niiden tuottamista ja järjestämistä.
Tämä lakiesityksen mukainen harkinnanvarainen
yhteistoiminta-avustus on uusi väline kuntien kannustamisessa
yhteistyöhön. Yhteistyö ei tietenkään
ole itsetarkoitus, vaan sen tavoitteena on edullisemmin ja laadukkaammin tuotetut
ja järjestetyt palvelut. Tämän esityksen tarkoituksena
on helpottaa nimenomaan yhteistyön aloittamista, toisin
sanoen madaltaa lähtökynnystä.
On hyvä, että avustusta ei ole tarkoitus maksaa
pelkästään yhteistyön aikomuksesta
vaan todellisesta yhteistyöstä. Lähestymiskulma
tähän asiaan on palveluista käsin, joka
on tärkein näkökulma. Rahaa alkuvaiheessa
tätä varten on varattu aika vähän
eli 500 000 euroa. Valtiontalouden vuosille 2005—2008
hyväksyttyjen kehyksien mukaan kuntien yhteistoiminnasta
arvioidaan syntyvän kustannuksia vuosina 2006—2008
kunakin vuonna noin 1—3 miljoonaa euroa. Yhteistoiminta-avustusta
on syytä tulevaisuudessa lisätä merkittävästi.
Yhteistoiminnassa tuotetut ja järjestetyt palvelut tulevat
tuomaan huomattavasti merkittävämpiä säästöjä kuin
nämä yhteistoiminta-avustukset ovat.
Herra puhemies! Kuntien välinen yhteistyö on muutoinkin
viime aikoina tiivistynyt ja on tiivistymässä.
Kahden ja useamman kunnan välisiä yhteistoimintamalleja
palveluiden tuottamisessa ja järjestämisessä on
eri puolilla maata suunnitelmissa ja valmistelussa, ja niistä,
joita on saatu liikkeelle, on kohtuullisen hyviä kokemuksia.
Tämän lakiesityksen yhteydessä on
keskusteltu myös kuntaliitoksista ja on jopa esitetty huolta siitä,
hidastaako tämän yhteistoiminta-avustuksen käyttöönotto
kuntaliitoksia. Mielestäni näin ei tule tapahtumaan,
vaan päinvastoin tämä yhteistoiminta-avustus
pikemminkin rohkaisee liitoksiin, koska nähdään,
että yhteistoiminnalla palvelut pystytään
paremmin järjestämään. Kuntaliitoskaan
sinänsä ei ole itsetarkoitus, vaan aina kuntaliitosta
valmisteltaessa asiaa on lähestyttävä palveluista
käsin niin, että voidaan todeta, että liittämällä kunnat
yhteen pystytään palvelut tuottamaan taloudellisemmin
ja laadukkaammin. Pelkästään hallintorakenteiden
muutos ei tuo säästöjä. Kuntaliitoksia
valmisteltaessa on kiinnitettävä huomio tietysti
talouteen, hallintoon, palveluihin, mutta myös identiteettiin,
joka monessa kuntaliitosselvityksessä on jäänyt
vähemmälle.
Herra puhemies! Kaiken kaikkiaan on todettava, että on
hyvä, että tällainen uusi väline
tiivistää kuntien yhteistyötä on
tulossa käyttöön.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä on erittäin
kannatettava esitys. Aivan kuten edustajat Väistö ja
Tölli ovat tässä tuoneet esille, yhteistyö on
aina kannatettavaa. Olen itse sitä mieltä, että oikeastaan
me emme tulevaisuudesta selviä, jos eivät kunnat
tee entistä enemmän yhteistyötä.
Olen törmännyt omalla alueellani muun muassa
siihen, että lastensuojelutyötä, joka
vaatii valtavasti osaamista ja organisointia, on erittäin
vaikea järjestää sillä resurssilla,
jos kunnassa on yksi ainoa sosiaalityöntekijä.
On hyvä, että kunnat liittyvät siinä toiminnassa
yhteen ja voivat sen järjestelmän kehittää yhdessä.
Samoin kuntien yhteinen varahenkilöjärjestelmä esimerkiksi sosiaali-
ja terveydenhuoltoon on kannatettava asia mielestäni.
Mutta tietenkin sen hankkeen ja järjestelmän ja
yhteistoiminnan kokoonjuoksijoita tarvitaan ja näitä täytyy
sitten pystyä resursoimaan. Tämä toiminta-avustus
on apuna siihen, että uskaltaudutaan uutta kokeilemaan
ja uusia järjestelmiä luomaan.
Toivoisin kuitenkin, että kaiken kaikkiaan kuntien
yhteistoimintaa seurattaisiin ja sen vaikuttavuutta arvioitaisiin,
myös kustannusvaikuttavuutta, ja myöskin tämän
toiminta-avustuksen kustannusvaikutuksia seurattaisiin.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Ed. Risikko otti esille kustannusvaikutusten
seuraamisen. Ymmärrän niin, että näin
tulee hyvin tarkoinkin tapahtumaan sisäasiainministeriön
toimesta. Meillähän on monia muita kokeiluja ollut ja
on, joilla yhteistoimintaa on pyritty edistämään
ja lisäämään.
Myös tämä kysymys, herra puhemies,
kuntien yhteistoiminta-avustus, oli esillä jo ainakin edellisen
eduskuntakauden aikana. Tuolloin kuitenkin valtioneuvoston piirissä katsottiin,
että jos yhteistoiminta tuo taloudellista hyötyä,
jos se merkitsee parempia palveluja, niin miksi ihmeessä kunnat
eivät siihen lähde ja miksi ihmeessä sitä pitäisi
vielä avustaa.
Mielestäni ed. Tölli totesi asian oikein.
Tässä tarvitaan avustamista juuri aloitusvaiheen
kustannuksiin, niihin lisäkustannuksiin, joihin ed. Risikkokin
viittasi muun muassa kokoonjuoksijoiden osalta, lisäkoulutuksen
osalta, tietojärjestelmien yhteensopivuuden aikaansaamisen
osalta jne. Siis tällä, kuten ed. Tölli
totesi, madalletaan yhteistoiminnan aloituskynnystä. Tämä on eräänlainen
kannustin. Pienellä rahalla uskomme saatavan paljon hyvää ja
ainakin mahdollisuuksia nyt kunnille lisää, yksi
mahdollisuus aiempien palvelujen yhteistyöjärjestelyjen
joukkoon.
Yleiskeskustelu päättyy.