Täysistunnon pöytäkirja 115/2004 vp

PTK 115/2004 vp

115. TORSTAINA 28. LOKAKUUTA 2004 kello 16.30 (16.37)

Tarkistettu versio 2.0

Polttonesteiden verotus

Marjo  Matikainen-Kallström /kok:

Arvoisa puhemies! Öljyn maailmanmarkkinahinta on nyt korkeammalla kuin koskaan. Tämä tarkoittaa sitä, että polttonesteiden kuluttajahinnat ovat taivaissa. Syyn tähän me tiedämme kaikki.

Hallitus voi vaikuttaa polttonesteiden kokonaishintaan alentamalla polttonesteiden verotusta. Pitkien kuljetusetäisyyksien maassa hallitus voisi edes vähän yrittää auttaa ja keventää kuljetusyrittäjien, maaviljelijöiden ja meidän muidenkin tavallisten ihmisten taakkaa. Julkisten kulkuvälineiden lippujen hinnat nousevat. Sateisen kesän jälkeen viljan kuivatuskustannukset nousivat entisestään. Talvi on tulossa, ja lämmityskustannukset nousevat. Rahtikustannukset nousevat.

Kuinka paljon hallitus aikoo alentaa polttonesteiden verotusta?

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Polttoainehinnoissa todella raakaöljyn hinta näyttelee merkittävää roolia. Kysymys on siitä, että raakaöljyn hinta voi sekä nousta että laskea niin kuin se on tehnyt. Tänään se on muun muassa laskenut eilisestä, Brent-öljyn pörssihinta. Verotusta ei voi edes teknisesti järkevällä tavalla sillä tavalla muutella, että se seuraisi raakaöljyn hinnan kehitystä. Se ei ole mahdollista, ja jos ajatellaan, että lähdettäisiin keventämään pienellä marginaalilla, niin se ei näy tuolla polttoainepumpulla juuri lainkaan kuluttajan hinnassa. Syyt sitten siihen, mitä raakaöljyn hinnassa on tapahtunut, ovat tietenkin moninaiset. Niistä voidaan keskustella, mutta hallituksella ei ole aikomusta tämän öljyn hinnan sahaamisen vuoksi lähteä todellakaan rukkaamaan polttoaineveroja.

Marjo  Matikainen-Kallström /kok:

Arvoisa puhemies! Kuljetusyrittäjät eivät voi viedä kaikkia kustannuksia näistä korotuksista kuluttajahintoihin. Syynä ovat pitkät sopimukset, ja tämä taas tarkoittaa konkursseja kuljetusyritysalalla ja lisää työttömyyttä, kansantalouden laskua jne. Polttonesteiden hinnat ovat ennätykselliset, sitä me emme voi kiistää. On sitten minkälaisia viilauksia tahansa, niin ne ovat nyt taivaissa, ja energian hinta on huipussa, vuokrat nousevat. Tämä tarkoittaa myös ahdinkoa kotitalouksille. Keskusta, päähallituspuolue, teki neljä vuotta sitten ennen kunnallisvaaleja kaksi välikysymystä tästä asiasta, joten tämäkin osoittaa, että tämä on todella tärkeä asia.

Aikooko siis hallitus laskea polttonesteiden veroa tällä hallituskaudella? Aikooko se puuttua tähän asiaan?

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Jos nyt ovat hinnat taivaissa, niin ed. Matikainenkin ehkä muistaa, että vuonna 2001 ne olivat vielä korkeammalla, siis taivaasta ylöspäin. (Eduskunnasta: Ei! — Ed. Elo: Huomattavasti!) — Kannattaa tarkistaa. — Mitä tulee kuljetusyrityksiin ja niiden polttoainehintoihin, kyse on siis silloin dieselverosta. Siinähän on niin kuin muissakin polttoainehinnoissa EU:n minimidirektiivit olemassa. Meillä dieselverotuksen taso on noin 32 senttiä litralta ja tuo minimiverotaso on pari senttiä alempi. Eli meillä ei ole pelivaraakaan laskea. Siinä ei ole ratkaisua kuljetusyritysten polttoainehintakysymykseen. Meillä on EU15-maitten alhaisimpia dieselveroja.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Tässä alkuperäisessä kysymyksessä viitattiin lämmityskuluihin jnp. Tämä johtaa ilman muuta miettimään sitä, millä tavalla uusiutuvien energianlähteitten osuutta voitaisiin energiapuolella lisätä. Meillä on tiedossa, että on 80 000 hehtaaria kai raivattu juuri uutta peltoalaa jnp. Mihinkä toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että uusiutuvien energianlähteitten osuutta voitaisiin lisätä, että tämän metsähakkeen lisäksi, joka juuri käsiteltiin, pystytte peltoenergian käyttöä lisäämään Suomessa, koska siinä on valtava potentiaali juuri tällä hetkellä?

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Meillähän on esimerkiksi puun verokäytäntö hyvin edullinen, taitaa olla niinpäin, että sitä ei veroteta, vaan veronpalautusten kautta annetaan tukea, eli verohuojennus on tällainen käänteinen. Tähän saakka se on toiminut ihan hyvin. Mitä yleisemmin tulee energiaveroihin, niin Euroopan unionissahan tästä on keskusteltu, ennen kaikkea nyt polttoaineverojen osalta. Öljyn hintaa peilattiin, ja siellä on yhteinen näkemys ja yhteinen päätöskin olemassa valtiovarainministerikokouksesta, että ei pitäisi yksittäisten maitten lähteä omana operaationaan vähentämään energiaveroja, vaan pitää pyrkiä toimimaan globaalitasolla. Silloin puhutaan muun muassa Opec-maitten kanssa käytävistä keskusteluista, tavasta, jolla pyritään tähän hintamekanismiin vaikuttamaan globaalitasolla, koska yksittäisessä operaatiossa on se vankka uhka, että käy juuri päinvastoin. Öljyn tuottajat kysyntä—tarjonta-asetelmassa lähtevät toimimaan toiseen suuntaan kuin tavoite. (Puhemies: Aika!)

Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja

Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen viittasi mahdollisuuksiin, joita tarjoutuu uusiutuvan energian käytön lisäämisen kautta. Alkuperäisessä kysymyksessä olivat esillä viljan kuivatuskustannukset. Meillä on tässä suhteessa tarpeen parantaa teknologiaa. Tällä hetkellä vilja kuivataan osin öljyllä, mutta varmasti tulevaisuudessa kehitys menee siihen suuntaan, että myös kotimaiset polttoaineet tulevat tässä suhteessa paremmin käyttökelpoisiksi, tekniikka paranee. Meillä on tehty selvittelytyötä. Aivan hiljattain valmistui maa- ja metsätalousministeriön asettaman bioenergiatyöryhmän väliraportti, jossa parhaiksi mahdollisiksi alueiksi bioenergian kehittämiseen todetaan paitsi metsähakkeen käytön lisäämismahdollisuus, pellolla tapahtuva ruokohelven tuotannon kasvattaminen ja sitten biojätteiden lannan biokaasun hyödyntäminen.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Edellä sanottujen lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että valtion budjetissa, esimerkiksi budjettiesityksessä ensi vuodellekin, on varattu vähän yli 30 miljoonaa euroa investointihankkeisiin tai tukeen uusiutuvia energialähteitä ja osin turvetta käyttävien hankkeitten ylösrakentamiseen, tuulivoiman ylösrakentamiseen ja vastaavaan. Tämän runsaan 30 miljoonan euron lisäksi siellä on noin 10 miljoonaa euroa tällaisia uusia demohankkeita varten. Yhteensä tämä summa taitaa olla korkeampi kuin koskaan ennen on ollut.

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Meillä on samanaikaisesti käsiteltävänä täällä ensi vuoden budjetti, ja polttoaineverotus liittyy tietenkin siihen hyvin olennaisesti. Tuon budjettiesityksen mukaan meiltä on lakkaamassa noin 600 bussivuoroa, kun joukkoliikennerahoja vähennetään. Tällä hetkellä, justiin äsken tarkistin polttoaineen hinnan, polttoaineen hinta on 1 euro 30 senttiä, diesel ja bensa. 1 euro 30 senttiä elikkä 7 markkaa 80 penniä. Kun se kipuraja oli 7 markkaa silloin, kun ministeri Pekkarinen sitä kipurajaa esitteli, niin oikeastaan kysymys kuuluu hänelle: Onko se kipupiste siirtynyt, vai onko kipuraja noussut? Aiotteko te tehdä mitään tämän asian eteen? 7 markkaa 80 penniä on niin paljon. Kun se kohdentuu nimenomaan nyt ongelma-alueille, pitkiin kuljetusetäisyyksiin, joukkoliikenteen vuoroja joudutaan täyttämään pienauton käytöllä jne., niin onhan tämä kohtuutonta. Teillä oli lääkkeet oppositiossa siihen. Nyt te istutte hallituksessa. Milloin te teette esityksen, että polttoaineveroa pienennetään? Se oli teidän ratkaisunne viimeksi.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Tämän nykyisen hintatason suhteellisesta tasosta, missä se on nyt verrattuna muutaman vuoden takaiseen, ministeri Kalliomäki täällä jo antoi hyvin selvän vastauksen. Mitä tulee siihen, että muutama vuosi sitten tästä asiasta tehtiin välikysymys (Ed. Zyskowicz: Kaksi!) — kaksi kappaletta välikysymyksiä — ja mitä nyt sitten tällä hetkellä pitäisi tehdä: ehkä tässä on kuitenkin aavistuksen vertainen ero. Se ero on mielestäni kuitenkin siinä, että tämän hallituksen toimesta ei ole polttonesteiden veroa kiristetty. Kun me teimme välikysymyksiä, niitä olivat edeltäneet polttonesteiden verotusten kiristämiset ja ne toimet, välikysymysvaateet, silloin liittyivät myöskin siihen.

Ed. Anni Sinnemäki merkitään läsnä olevaksi.

Kimmo Kiljunen /sd:

Arvoisa puhemies! Valmistevero maksetaan Suomessa bensiinistä, jonka lämpötila on 15 celsiusastetta; tämän määrää EU-direktiivi. Todellinen lämpötila Suomessa on keskimäärin vuodessa 8, ja tämä aiheuttaa lämpötilahävikin, jonka maksavat yleensä bensakauppiaat. Keskimääräinen bensakauppias maksaa Suomessa 26 000 litrasta lämpötilahävikin kautta veroa, joka ei ole asiallista. Tässä suhteessa Suomessa voitaisiin EU-direktiiviin viitaten itse asiassa ottaa sama käytäntö kuin Ruotsissa, että käytettäisiin sitä todellista lämpötilaa. Valtio ei tästä kärsisi, mutta siinä joutuisivat todelliseksi maksajaksi suuret öljy-yhtiöt, ja tämä tukisi pieniä bensakauppiaita ympäri Suomea. Toivoisin, että valtioneuvosto voisi tähän tarttua.

Mikä on valtioneuvoston kanta tähän asiaan? (Ed. Zyskowicz: Onko Pekkarisella selitys tähänkin? — Eduskunnasta: On! — Naurua)

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Äskeiseen todellakin, ed. Zyskowicz, minulla oli selitys. (Ed. Dromberg: Niitä riittää!) Se on äsken kerrottu ja kuultu. Tätä ed. Kiljusen ajatusta kannattaa varmaan tutkailla. Tähän minulla ei ole valmista vastausta, mutta kirjasin sen. En tiedä edes, olenko ihan oikea ministeri vastaamaan, mutta olen valmis omalta osaltani asiaa tutkailemaan.

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin ministeri Pekkariselle, että se nyt vielä puuttuisi, että olisitte korottaneet sitä veroa, kun ensin vaaditte sitä laskettavaksi. Mutta ei kai tämä verojärjestelmä voi olla kiveen hakattu. Esimerkiksi Unkarissa on kehitelty näitä malleja, että veron määrä voisi silloin laskea, kun hinta nousee, ja sitten kompensoitaisiin, kun maailmanmarkkinahinta tulisi alas, ja kerättäisiin tätä. Eihän se nyt niin voi olla, että on ainoastaan yksi malli olemassa, jota yksi insinööri osaa vain laskea. Kyllähän tässä täytyy olla muitakin malleja. Miksi tällaista ei tehdä? Kun siellä valtiovarainministeriössä on viisaita laskutaitoisia ihmisiä, niin kyllähän tällaisen mallin varmasti joku voisi kehitellä, vaikkapa valtiosihteeri Sailas, hänellä kun on paljon tuoreita ajatuksia. (Naurua)

Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki

Puhemies! Valtiosihteeri Sailas ei ole insinööri, suattaapi ministeriöstä tietysti löytää joitakin insinöörejäkin. Meillä on varsin selkeä polttoaineverotus. Vero määräytyy kiinteänä, ja se on toiminut tähänkin saakka hyvin. Maailmanmarkkinahintojen heijastukset öljyn tasolta sitten jalostettuun materiaaliin, bensiiniin, dieseliin jne. ovat varsin maltillisia, eli tämä järjestelmä on toiminut hyvin eikä ole minusta mitään syytä lähteä sitä muuttamaan. Öljyn hintakehitys nyt nähtävien ennakointien mukaan on kuitenkin sellainen, että se lähtee alaspäin, ja syyt siihen ovat suhteellisen selviä. Kaikista merkittävin syy ilman muuta on maailmantalouden vahva veto. Tuommoinen 4—8 prosentin kasvu maailmantaloudessa on tietysti aikamoista, aika hurjaa, se ei voi pitkään jatkua. Toinen syy on sitten (Puhemies koputtaa) jalostamokapasiteetin puute. Kannattaa ottaa rauhallisesti tässä asiassa.

Ben Zyskowicz /kok:

Arvoisa herra puhemies! Suora sitaatti: "Te olette puolitoista vuotta nyt pohtineet, hinnat ovat nousseet, ja hallituksen vastaus osoittaa, että tässä asiassa ei tulla tekemään mitään." Pääministeri Vanhanen, tuntuuko tutulta? Syytä olisi, nimittäin näin sanoitte 9. kesäkuuta 2000, kun teitte välikysymyksen siitä, miksi hallitus ei alenna polttonesteiden verotusta, kun hinta on liian kova. Kysymys kuuluu:

Miksi toimitte tässäkin asiassa täysin päinvastoin, kuin oppositiossa itse vaaditte?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Muistan oikein hyvin nuo keskustelut ja muistan myös sen, mitä valtiovarainministeri Niinistö vastasi silloin. Me kävimme kahteen kertaan viime vaalikaudella tämän keskustelun läpi erittäin perusteellisesti välikysymysten kautta. Molemmilla kerroilla laaja enemmistö katsoi, että me emme lähde yksittäisenä maana keventämään verotusta silloin, kun Opec nostaa hintaa. Tämä kyllä silloisen opposition puolelta sitten lopulta kuitattiin. (Ed. Zyskowicz: Äänestitte epäluottamusta!) Näiden käsittelyjen jälkeen tämä kuitattiin, koska viime eduskuntavaaleissa aiheeseen ei enää esitetty mitään vaatimuksia, asia ei ollut hallitusohjelmavaiheessa myöskään meidän puoleltamme mitenkään esillä. Tähän on tyydytty, ja nyt tälläkin kaudella, niin kuin valtiovarainministeri totesi, EU-maiden kesken vallitsee yhteisymmärrys siitä, että EU-maiden ei pidä lähteä nyt omia verojaan alentamaan ja ruokkimaan sillä sitä, että öljynmyyjät voivat nostaa hintaa kuinka paljon hyvänsä. Tässä pitää toimia yhtenä (Puhemies koputtaa) rintamana, (Ed. Zyskowicz: Juuri tätä te vaaditte välikysymyksessä neljä vuotta sitten!) ja näin hallitus toimii.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.