Anne Huotari /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kysymys tässä lainsäädännössä on
            työttömyysturvalain 15 luvun 1 §:n muuttamisesta,
            mikä tarkoittaa, että työttömyysturvan
            sovitellun päivärahan enimmäismaksuaikaa
            ei toteuteta. Tämä on mielenkiintoinen lakiesitys.
            Tässähän tehdään kahden
            vuoden väliaikainen ratkaisu.
         
         
         Tämä laki alun pitäen tuli voimaan
            vuonna 1994. Olin silloin itse työttömyyskassassa
            työssä ja ihmettelin, miten näin älytöntä lakia
            ylipäätään voidaan tehdä,
            koska se olisi tarkoittanut sitä, että ne ihmiset,
            jotka tekevät osa-aikaista työtä tai
            lyhytaikaisia pätkätöitä, olisivat
            tietyn ajan kuluttua menettäneet tämän
            sovitellun päivärahansa, joka siis on vain täydentämässä tätä osa-aikaisen
            työn palkkaa. Sen jälkeen he eivät olisi enää saaneet
            tätä soviteltua päivärahaa,
            mutta heillä olisi ollut oikeus lopettaa ne vähäisetkin työt,
            mitä he olivat tehneet. Minusta sellaisessa ajattelussa
            ei ollut mitään järkeä, että ihmisiltä ikään
            kuin viedään työntekomahdollisuus pois.
         
         
         Voimassa olevassa laissa on tämä säännös enimmäismäärän
            täyttymisestä, mutta sitä ei ole vielä koskaan
            sovellettu. Laki oli jonkin aikaa voimassa, mutta se ei kerinnyt
            olla niin pitkään voimassa, että ihmisillä olisi
            tullut täyteen näitä päivärahan
            enimmäismääriä. Vuosien varrella useita
            kertoja on aina tällä tavalla pätkittäin
            jatkettu tätä jäädyttämistä,
            ja minusta nyt olisi ollut aika jo lopettaa tämä jäädyttäminen
            ja kumota koko laki enimmäismäärästä,
            koska tämä ei ole järkevä työllistymisen
            eikä kannustamisen kannalta.
         
         
         Kun nyt tänä syksynä näytti
            siltä, ettei tätä jäädyttämisesitystä eikä myöskään
            kumoamisesitystä olisi ollut tulossa laisinkaan ministeriöstä, niin
            tein lakialoitteen, että kumotaan koko laki. Työttömyyskassat
            ottivat myöskin julkisesti kantaa siihen ja perustelivat
            aika monipuolisesti sitä, miksi tämä lainsäädäntö on
            vääränlainen. Tämän
            julkisen keskustelun jälkeen sitten ministeri Haatainen
            on tehnyt sen ratkaisun, että hän on tuonut tänne
            tämän kahden vuoden lakiesityksen, ja taas jälleen
            kerran kirjoitetaan, niin kuin joka kerta näissä lakiehdotuksissa
            on ollut, että pitää löytää pysyvä ratkaisu.
         
         
         No, se pysyvä ratkaisu voi olla vain kaksi eri tapaa
            hoitaa asia: Joko koko tämä laki kumotaan ja soviteltu
            päiväraha voi olla kannustava niin kuin nytkin,
            tai pitäisi olla vieläkin kannustavampi kuin nykyinen,
            tai sitten tämä jäädyttäminen
            lopetetaan ja nämä enimmäismäärät
            alkavat useilla tuhansilla tulla täyteen heti, kun tämä tulee
            voimaan, ja ihmisiä kannustetaan siihen, että he
            eivät menisi töihin, mikä minusta on
            tämmöistä negatiivista kannustamista
            eikä sellaista pidä missään
            tapauksessa hyväksyä. Eli on vain yksi mahdollisuus,
            miten tämä asia voidaan hoitaa, eli pitää kumota
            tämä laki. Toivon, että ministeri Haatainen,
            joka varmasti hyvin tuntee tämän lain, näkee,
            että tämä on tärkeä,
            ja ainakin hänellä on käytettävissään
            asiantuntijoita, jotka tämän tietävät.
         
         
         Sen sijaan soviteltuun päivärahaan pitäisi
            tehdä muutoksia niin, että se kannustaisi ottamaan vastaan
            nykyistä paremmin myöskin lyhytaikaisia töitä,
            koska niistä lyhytaikaisista töistä on mahdollisuus
            päästä pitempiaikaisiin töihin,
            paljon parempi mahdollisuus kuin työttömyydestä ja
            ennen kaikkea pitkittyneestä työttömyydestä.
         
         
         Olen paljon miettinyt sitä, millainen se nykyistä kannustavampi
            soviteltu päiväraha sitten voisi olla. Ihan se
            ikivanha systeemihän oli sellainen, että maksettiin
            työttömyysajasta, siis niistä työttömistä päivistä.
            Mutta nykyään, kun tämä työelämä on
            muuttunut niin paljon, että ei ole selkeätä työaikaa
            enää välttämättä,
            vaan tehdään joku keikka, jossa ei voi määritellä,
            mitkä päivät ovat työttömiä,
            mitkä työpäiviä, tai saadaan
            joku korvaus, mistä ei välttämättä tiedä,
            kuinka paljon todellisuudessa siihen on käytetty työaikaa, on
            aika vaikeata palata siihen ihan vanhaan systeemiin, jossa maksettiin
            työttömyysajalta päivärahaa.
         
         
         Sitten oli se välimuoto, jossa oli markka-aikaan tämä 750
            markan suojaosuus, mikä tarkoitti, että se ei
            vaikuttanut vielä työttömyyspäivärahaan,
            mutta sen ylimenevältä osalta palkkatulo leikkasi
            80 prosenttia työttömyyspäivärahaa. Käytännössä se
            teki kannustinloukun siihen 750 markan kohdalle eli kenenkään
            ei kannattanut hankkia enempää kuin se 750 tai
            menetti osan sitten, jos näin ylipäätään
            ajatteli, saako työttömyyspäivärahaa
            vai ei. Tai sitten se johti siihen, että hankittiin 750
            markkaa ja loppu pimeänä, jos semmoinen mahdollisuus
            oli, ja työnantajan kanssa osa varmasti näin sopikin.
            Siihen meidän ei pidä missään
            tapauksessa kannustaa, että ihmiset tekisivät
            tai ihmisillä teetettäisiin pimeätä työtä.
         
         
         Eli nyt jos halutaan sellainen suojaosuus tehdä — eli
            se käytännössä tarkoittaisi,
            että siihen tulisi joku 100:n tai 150 euron suojaosuus — niin sitten
            sen ylimenevän tulon leikkurin pitäisi olla niin
            loiva, että se ei johtaisi siihen, että ei kannattaisi
            tienata enempää kuin mitä se suojaosuus
            on. Suurin ongelma, mikä tässä on ollut
            monta vuotta, on ollut se, että kun pienestäkin
            palkkatulosta joutuu aina toimittamaan palkkatodistuksen työttömyyskassalle
            tai Kelalle soviteltua päivärahaa varten, niin
            se ei poistu myöskään tämän
            suojaosuuden myötä, niin kuin täällä ovat
            uskoneet jotkut, jotka ovat lakialoitteita asiasta tehneet. Eli vaikka
            se palkkatulo käytännössä jäisikin
            alle suojaosuuden, niin joka tapauksessa täytyy toimittaa
            työnantajan palkkatodistus siitä, että se raha
            on ollut alle sen suojaosuuden, minkä työstä on
            hankkinut. Oma ilmoitus siitä ei riitä.
         
         
         No tietenkin voidaan sitten miettiä sitä,
            onko oikein se, että opiskelijat tällä hetkellä voivat hankkia
            noin 500 euroa ilman, että se vaikuttaa heidän
            opintotukeensa ollenkaan, mutta heti kun työtön
            menee töihin, se vaikuttaa 50-prosenttisesti pienentävästi.
            Opiskelijathan eivät ole olleet edes tyytyväisiä tähän,
            että se raja on niin alhainen, mutta käytännössä he
            ovat huomattavasti paremmassa asemassa kuin työttömät
            tällä hetkellä työn vastaanottamisessa.
            En halua olla heikentämässä missään
            tapauksessa opiskelijoiden asemaa. Opiskelijoilla on paljon joustavampi tämä systeemi.
            Eli käytännössä vuoden lopussa tai
            seuraavan vuoden alussa katsotaan, kuinka paljon he ovat ansainneet,
            ja jos se sitten on mennyt yli niitten rajojen, tulee opintotuen
            takaisinperintöjä.
         
         
         Työttömän pitää toimittaa
            todistus joka ikinen kuukausi, joskus odottaa myöskin sitä työnantajan
            palkkatodistusta, että pystyy sitten lähettämään
            sen työttömyyskassalle, ja se vie aikaa, mikä sitten
            johtaa siihen, että esimerkiksi kerran eräs perushoitaja
            soitti, että hänen ei kannata ottaa marraskuussa
            pätkätyötä vastaan, koska hän ei
            saa jouluun mennessä työttömyyspäivärahaansa.
            Eli sekään ei voi kyllä olla oikea systeemi. Kyllä kehottaisin
            työttömyyskassoja hoitamaan asian niin, että nämä päivärahat
            nopeasti kulkevat. Mutta aina kysymys ei ole työttömyyskassan
            ongelmasta, vaan siitä, että tilinauha voi tulla
            esimerkiksi seuraavan kuun 15. päivä, vaikka se
            työ olisi tehty edellisen kuukauden alussa.
         
         
       
      Keskustelu päättyy.