Täysistunnon pöytäkirja 115/2009 vp

PTK 115/2009 vp

115. MAANANTAINA 30. MARRASKUUTA 2009 kello 14.04

Tarkistettu versio 2.0

5) Hallituksen esitys laeiksi palvelujen tarjoamisesta, rajat ylittävästä kieltomenettelystä annetun lain 1 §:n muuttamisesta ja Kuluttajavirastosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta

 

Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Tästä palveludirektiivistä ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä, jota viime eduskunnassa hartaasti käsiteltiin eri valiokunnissa, on nyt esillä palvelujen tarjoamisesta, rajat ylittävästä kieltomenettelystä ja Kuluttajavirastosta annetun lain muutokset. Tässä esityksessä on säädöksiä palvelujen tarjoamisesta. Lisäksi ehdotetaan rajat ylittävästä kieltomenettelystä annettuun lakiin ja Kuluttajavirastosta annettuun lakiin lisättäväksi viittaukset palveludirektiiviin. Esitys liittyy palveludirektiivin täytäntöönpanoon.

Tämän koko direktiivin ja siihen liittyvien säännösten ideanahan on se, että Euroopan unionin alueella palvelut voisivat siirtyä ja niitä voitaisiin tarjota yli rajojen, kun palvelut erityisesti Keski-Euroopassa, ranskankielisillä tai englanninkielisillä, saksankielisillä alueilla, muista kielistä puhumattakaan, eivät tunne rajoja vaan tuntevat ennen kaikkea kielen tai sitten erilaisia uskontoja. Suomikin pyrkii tästä palvelujen tarjoamisesta yli rajojen hyötymään mahdollisimman paljon.

Ehdotetun lain tavoitteena on edistää palvelujen tarjoamisen vapautta. Ehdotus koskee sekä sellaisia palveluntarjoajia, jotka sijoittuvat Suomeen, että sellaisia palveluntarjoajia, joilla on asuin- ja kotipaikka toisessa Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa ja jotka sijoittumatta Suomeen tarjoavat täällä tilapäisesti palveluja. Tuomioistuin tai toimivaltainen viranomainen saisi kuitenkin ehdotetussa laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä rajoittaa tietyn palvelun tilapäistä tarjoamista.

Valiokunnan kannanotoissa tuodaan esille nämä esityksen lähtökohdat ja todetaan, että ehdotus täyttää direktiivin asettamat minimivaatimukset. Se ei merkittävästi muuta nykyistä sääntelyämme, mutta vaikuttaa tiettyihin menettelytapoihin. Keskitetty asiointipiste, sähköisen asioinnin lisääminen ja käsittelyaikojen ilmoittaminen ovat kannatettavia uudistuksia myös kansallisten palvelumarkkinoidemme kannalta. Kuluttajien turvallisuutta puolestaan lisäävät palveluntarjoajille asetetut tietojenantovelvoitteet, joiden noudattamista kuluttaja-asiamies valvoo. Kuluttajaviraston tehtäväksi tulee vastata hallinnolliseen yhteyspisteeseen ja viranomaisten väliseen hallinnolliseen yhteistyöhön liittyvistä tehtävistä. Tähän liittyy myös säännöksiä valvonnasta ja muustakin.

Yleiskeskustelu päättyi.