6) Hallituksen esitys laiksi valtion pääomasijoituksista
talletuspankkeihin
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästäkin muutama sana.
Tämähän liittyy eräänä osana
tähän hallituksen kokonaisuuteen, jolla finanssikriisin
ja pankkeihin liittyvien toimintojen turvaamista koitetaan Suomen
osalta säädellä osana Euroopan unionin
toimenpiteitä.
Valtion talousarviossa myönnettyjen määrärahojen
tai valtuuksien puitteissa tapahtuvaan tukimenettelyyn maksimissaan
4 miljardiin euroon liittyy tämä hallituksen esitys.
Talousvaliokunnan enemmistö esittää,
että tämä laki hyväksytään.
Talousvaliokunnalle annetun tiedon mukaan pankkien vakavaraisuus
on pysynyt vahvana. Pankkisektorin kannattavuus on heikentynyt, mutta
se on edelleen positiivinen. Näillä näkymin
valtiolla ei ole tarvetta tehdä laissa tarkoitettua pääomasijoitusta
mihinkään Suomessa toimiluvan saaneeseen pankkiin.
Valiokunta pitää kuitenkin tärkeänä,
että tarkasti säännelty, määräaikaiseksi
säädettävä mahdollisuus pankin
vakavaraisuuden vahvistamiseksi ja siten luotonannon turvaamiseksi
on käytettävissä olosuhteiden niin vaatiessa.
Tämä mahdollisuus lisää osaltaan
luottamusta rahoitusmarkkinoihin ja tasoittaa kilpailuasetelmaa
tärkeimpien kilpailijamaiden kanssa.
Talousvaliokunta painottaa valvonnan tehokkuutta ja valvojien
yhteistoimintaa yli rajojen, kun laki koskee kotimaisten pankkien
lisäksi myös sellaisia Suomessa toimiluvan saaneita
tytärpankkeja, jotka ovat ulkomaisten emoyhtiöiden
omistuksessa. Tällä tarkoitetaan lähinnä Nordeaa
ja sitten Danske Bankin suomalaista tytärpankkia Sampoa.
Valvojalla on oltava tehtävään riittävät
ja osaavat resurssit. Valtiovarainministeriön on nimettävä pääomalainaa
ottavan pankin hallitukseen pätevät, valtion eduista
huolehtivat henkilöt.
Tässä lakiehdotuksessa luottolaitoslain mukaan
omia varoja on oltava vähintään 8 prosenttia
luottolaitoksen varojen ja taseen ulkopuolisten sitoumusten riskituotteisesta
määrästä. Vähintään
puolet vaaditusta omien varojen määrästä on
katettava ensisijaisilla omilla varoilla.
Kriisissä olevan pankin tukemiseen sovelletaan Valtion
vakuusrahastosta annettua lakia. Vakuusrahastolain mukaan valtioneuvosto
voi määrätä Suomessa toimiluvan
saaneen pankin tekemään rahastolle hakemuksen
rahoitustuen saamiseksi, jos pankin vakavaraisuus on heikentynyt
eikä vakavaraisuuden turvaaminen ole mahdollista ilman
valtion rahoitustukea. Valtio voi tehdä pääomasijoituksen
talletuspankkiin, jolle on myönnetty toimilupa Suomessa.
Talousvaliokunta teki tähän muutaman tärkeän
muutoksen. Yksi niistä on ensinnäkin se lähtökohtaisuus,
että talousvaliokunta pitää tärkeänä,
että pääomalainan ehdot ovat tiukat mutta
eivät kuitenkaan niin tiukat, että pankin ei kannata laskea
pääomalainaa liikkeeseen ja tällä tavoin vahvistaa
vakavaraisuuttaan. Liian tiukoilla ehdoilla laki menettäisi
tarkoituksensa lisätä pankin riskinotto- ja luotonantovaraa.
Talousvaliokunta pitää välttämättömänä huolehtia
muun muassa siitä, että Suomessa toimiluvan saanut
valtion pääomalainaa ottanut pankki ei siirrä varojaan
konsernin sisällä ulkomaiselle emopankilleen.
Tässä juuri on kysymys tästä Nordean
ja Danske Bankin tilanteesta suhteessa Nordea Suomi Oyj:hin ja Sampo
Oyj:hin. Valtion etujen turvaaminen on otettava huomioon, kun valtioneuvoston
asetuksella säädetään pääomalainan
ehdoista ja muista pääomalainaan liittyvistä toimista.
Tätä esitystähän on ollut
tarkoitus soveltaa tämän vuoden loppuun, mutta
kun vuosi loppuu ja komission kanta Suomen hallituksen toimenpiteisiin
tuli vasta äskettäin, niin tätä on
jatkettu 30.4.2010 asti. Lisäksi talousvaliokunta teki
tähän lakiin sellaisen muutoksen, joka näissä säännöksissä ilmenee,
että täällähän tiettyjen
edellytysten vallitessa on valtioneuvostolla oikeus nimittää kriisipankkiin
kaksi hallituksen jäsentä, jos näitä korkoja
ei ole vuoteen maksettu.
Tähän valiokunnan enemmistön äänin
syntyneeseen mietintöön liittyy hylkäykseen
päättyviä vastalauseita.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Muutamalla sanalla siitä vastalauseesta,
mistä valiokunnan puheenjohtaja tässä jo
mainitsi.
Sosialidemokraattinen ryhmä valiokunnassa on kyllä huolissaan
niin suomalaisten pankkien kuin yritystenkin tulevaisuudesta, ja
haluamme nähdä kyllä, että elvytystä jatketaan,
mutta parhaiten myöskin pankit pysyvät pystyssä,
kun meillä elvytys toimii muuten. Elikkä kun ihmisillä ja
yrityksillä on rahaa ja töitä, jotka
myöskin sitten pyörittävät pankkeja,
niin se olisi meidän mielestämme se paras keino
myöskin pankkien tilanteen turvaamiseen. Nythän
tilanne on se, että yksikään pankki ei
ole tarvinnut tätä eikä myöskään
sitten näitä valtiontakauksia, jotka ovat tänään
tulleet myöskin uudelleen pöydälle.
Vastalauseemme ja hylkäyksemme perustuu muutamiin kohtiin,
joista ensimmäisenä on tämä suomalaisen
pankin yhä edelleen epäselvä määritelmä.
Missään asiantuntijakuulemisessa emme vakuuttuneet
siitä, etteikö Suomen valtion antamilla tuilla
voitaisi siirtää näitä rahoja
yli rajojen näiden emopankkien hyödyksi tai toisinpäin, sieltä riskisijoituksia
Suomeen päin.
Tässä on otettu hyvin huomioon pankkien etu ja
pankkien omistajien etu, mutta valitettavasti tässä ei
ole huomioitu niinkään pankkien asiakkaiden etua,
kuinka nämä kuitenkin kaatuisivat pankkien asiakkaiden
maksettaviksi tai jopa irtisanotuiksi lainoiksi tai suuremmiksi
koroiksi pankkien asiakkaille tai jopa palvelumaksuina. Tähän
olisi pitänyt siis kirjoittaa ehdot myös niin,
että pankit eivät saa irtisanoa lainojaan muuten
kuin tiukennetuilla ehdoilla.
Sitten tämä riittävä määrä,
4 miljardia, joka on kirjoitettu tähän lakiesitykseen:
Ei selvinnyt, mistä se perustellusti on tullut, ja mielestämme myöskin
pienemmällä summalla tähän olisi
riittävä valtuutus voitu antaa.
Sitten iso kysymys, mistä on tässä salissa
puhuttu useampaan kertaan: Jos valtio lähtee mukaan näihin
pankkeihin, niin sinne on saatava myöskin hallitukseen
edustus. Tässä lakiesityksessä on edetty
hieman pieni askel, kun on kirjattu, että jos korot jäävät
vuoden ajalta maksamatta, niin hallitukseen voidaan ottaa kaksi
jäsentä. Meidän mielestämme
olisi ollut perusteltua saada ne kaksi jäsentä sinne
välittömästi, jos lainmukaisiin toimenpiteisiin
lähdetään.
Sitten oma lukunsa on tietenkin myöskin tämä koron
hinta, josta saimme myöskin kritiikkiä. Tiedämme,
että se on EU:n tasolla yhteisesti sovittuna, mutta onko
se vaikeuttamassa sitten myöskin tämän
keinon käyttämistä?
Kansainvälinen valvonta on valiokunnassa ollut käsittelyssä,
ja siihen on tulossa muutoksia, ja huoli sekä kansainvälisen
valvonnan yhtenäisyydestä että finanssivalvonnan
resurssien riittävyydestä täällä Suomessa
on kyllä viikoittainen puheenaihe valiokunnassa. Siihen
olisin toivonut myöskin kiinnitettävän
enemmän huomiota.
Tänään omalta pöydältäni
löysin uuden esityksen, hallituksen esitys talletuspankkien
ja kiinnitysluottopankkien varainhankinnalle annettavista valtiontakauksista
17 miljardin valtuutuksella, joka on uudelleen käsittelyssä,
ja kun tämä on ollut jo vuoden verran olemassa — kylläkin
50 miljardin valtuutuksilla ja kertaakaan sitä ei ole käytetty — niin
en myöskään näe perusteltuna,
että meillä tulee olla monta erilaista elementtiä pelastaaksemme
pankit, jotenka ehkä tämä yksi riittää,
ja tämä valtiontakaus voisi sitten olla se keino,
millä pärjättäisiin, jotenka
tätä, josta olemme nyt tänään
hylkäyksen näihin pääomasijoituksiin
jättäneet, ei näin tarvittaisi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi valtion pääomasijoituksista talletuspankkeihin:
Oli hyvä, että siitä täällä valiokunnassakin
keskusteltiin ja mietintö saatiin aikaan, mutta se nyt
ei ollut yksimielinen mietintö. Voi myös todeta,
että Suomessa toimivat pankit eivät ole joutuneet
vielä turvautumaan valtiontakaukseen, ehkä siitäkin
syystä, että nyt on verorahoilla voimakkaasti
elvytetty Suomen taloutta ja maailman taloutta. Nähtäväksi
jää, kuinka pitkälle se vie ja jatkuuko
se sen jälkeen, kun se veto alkaa loppua, että markkinavoimat
rupeavat sitten viemään. Tässä on
vielä isoja kysymysmerkkejä.
Hallitus esittää pankkituen muodoksi suomalaisen
talletuspankin liikkeelle laskeman pääomalainan
merkitsemistä. Me vasemmistoliiton eduskuntaryhmä olemme
ehdottaneet, että pääomalainan asemesta
valtio merkitsisi talletuspankin osakkeita. Rinnakkaislakialoite
on tarkoitettu pienentämään pankkikeinottelun
tuottamien tappioitten riskiä tavallisille ihmisille. Me
vasemmistoliitossa emme tahdo, että tappiot olisivat yhteisiä,
mikä tapahtuu riskipankkien pääomalainoittamisella,
jos pankkisektori joutuu ongelmiin. Kuten olemme nähneet,
pankit joutuvat vähän väliä ongelmiin.
Avokätisellä tuella ongelmiin jopa houkutellaan.
Arvoisa puhemies! Erityisen ongelman muodostaa Suomessa se,
että pankkisektorimme käytännössä tuhoutui
viimeisen, 1990-luvun velkadeflaatiolaman aikana. Pääosa
Suomen pankkisektorista on tällä hetkellä ulkomaisessa
omistuksessa. Ulkomaiset pankit voivat käyttää Suomen
tarjoamia pääomalainoja pelastaakseen kotimaiset
osansa Tanskassa tai Ruotsissa. Näin on vaarana, että esimerkiksi
Baltian kasinopelissä menetetyt pankkivarannot paikataan
suomalaisten veronmaksajien rahoilla.
Järjestelyt, joilla pankkien taseita ja tappioita siirretään
rajojen ylitse, eivät ole mahdottomia toteuttaa. Mehän
kaikki olemme huomanneet, kuinka innovatiivisia pankkisektorilla
ollaan, kun kyse on rahan hankkimisesta. Pääomalainojen
suuri riski on nimittäin se, että pankki tai tytäryhtiö ajautuu
tai ajetaan niin pahoihin ongelmiin, että valtion pääomalainan
takaisinmaksu vaarantuu. Vasemmistoliiton esittämällä pääomasijoituksen
mallilla päästäisiin sisään
pankkien päätöksentekoon ja voitaisiin
välttää suomalaisille katastrofaalisen
päätöksen tekeminen.
Arvoisa puhemies! Pääomasijoitukset pankkeihin
ovat täysin mahdollisia myös osuuspankkien kohdalla.
Pankin ei tarvitse olla osuuspankkimuotoinen, sillä osuuspankkimuodon
sisään voidaan rakentaa esimerkiksi osakeyhtiö,
joka ottaa vastaan valtion mahdolliset pääomasijoitukset.
Osuuspankkimuotoa ei voida käyttää suorien
sijoituksen mallimme perustelujen esteenä.
Arvoisa puhemies! Osakeomistus ulkomaisten pankkien suomalaisissa
tytärpankeissa ei toisi osuutta koko konsernista, mutta
antaisi valtiolle osakkuusaseman kautta oikeuden tytäryhtiön myöhempään
arvonnousuun. Valtio-omistus antaisi valtiolle mahdollisuuden käyttää omistusohjausta
tarkoituksenmukaisella tavalla ja laajuudessa yhteiskuntamme hyväksi.
Olen tästä tehnyt talousvaliokunnan mietintöön
eriävän mielipiteen ja esitänkin — tämä meidän
rinnakkaislakialoitteemme on ed. Esko-Juhani Tennilän nimissä tehty — että tämä lakiesitys
saisi sellaisen muodon kuin siinä rinnakkaislakiesityksessä on.
Teen tässä sellaisen esityksen.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Globalisaatiotalouden professori Heikki Patomäki
arvioi Iltalehdessä, että maailmassa kytevät
jo uuden, nykyistä pahemman talouskriisin siemenet. Seuraava
romahdus tulee olemaan niin suuri, että valtiot tuskin
pystyvät siihen vastaamaan, Patomäki sanoo. Hän
muistuttaa Iltalehdessä, että edes finanssikriisin
seurauksena maailmassa ei ole onnistuttu juuri suitsimaan kansainvälisiä rahoitusmarkkinoita.
Professori arvioi, että seuraava talouskupla puhkeaa noin kymmenen
vuoden kuluttua tai 2020-luvun alussa. Hänen mukaansa kuplan
kehittymistä voidaan hillitä ainoastaan, jos maailman
valtiot saavat nuijittua lävitse kaikkein kunnianhimoisimmat
suunnitelmansa rahoitusmarkkinoiden säätelemiseksi.
Arvoisa puhemies! Viitaten Patomäen lausuntoon ja ylipäätänsäkin
kuluneen vuoden kokemuksiin siitä, että pahimmillaan
valvomaton ja suitsimaton sekä äärimmäiseen
riskinottoon kannustava rahoitusjärjestelmämme
ei ole vakaalla pohjalla, kannatan ed. Kankaan tekemää esitystä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kun 1980-luvun melko holtittoman talouspolitiikan
seurauksena ja rahamarkkinoiden vapauttamisen jälkeen Suomi
ajautui syvään lamaan 1990-luvun alussa, meillä iski
pankkikriisi. Tuota pankkikriisiä alettiin luonnollisesti
hoitaa niillä eväillä, mitkä silloin
olivat, ja ne olivat aika vähäiset, koska lainsäädäntöä ei
ollut pantu lainkaan kuntoon sellaista tilannetta varten. Ei ollut vakuusrahastoa.
Pankkitarkastus oli hyvin olematonta ja niin edelleen. Siinä tilanteessa
jouduttiin ratkaisemaan ne keinot, joilla pankkikriisiä lähdettiin
hoitamaan.
Keinoksi valittiin valtion rahoitus pankeille eli niin sanottu
pankkitukipiikki, joka täällä eduskunnassa
yksimielisesti avattiin. Näin sitten pankit saattoivat
panna roskalainansa valtion vastuulle ja säilyttää hyvät
asiakkaat itsellään. Tällä tiellä edettiin,
ja miljardeja paloi rahaa tuossa operaatiossa. Tämän
seurauksena luonnollisesti osa kriisipankkien asiakkaista pelastettiin,
mutta valtavan suuri osa joutui ahdinkoon niin yrityksistä kuin
kotitalouksistakin. Ja ne vaikeudet, kriisit, jatkuivat pitkälle,
ehkä vielä tänäkin päivänä osittain.
Tuolloin tietysti pankkimaailma oli aivan erilainen kuin on
tänä päivänä Suomessa.
Silloin oli valtavan paljon pieniä säästöpankkeja
ja myös osuuspankkeja ja sitten muutama valtakunnallinen
pankki, ja kaikki olivat suomalaisessa omistuksessa. Erityisestihän
tuo kriisi oli säästöpankkikriisi. Silloin
ei välttämättä ollut mahdollisuuksia
kovin monenlaisiin vaihtoehtoisiin toimenpiteisiin, mutta ymmärsin,
että Norjassa valittiin hieman erilainen menettelytapa
kuin Suomessa, kun siellä myös pankkikriisi oli.
Siellä kaatuvat pankit otettiin valtion haltuun ja sitten asiakkaat
pelastettiin, niin yritykset kuin yksityisetkin kotitaloudet, ja
sen jälkeen valtio siis takasi, että ne asiakkaat
hoidetaan, ja sen jälkeen pankit nostettiin jaloilleen
valtion toimesta. Ja sitten kun oli nousu alkanut ja kriisi ohi,
niin valtio myi pankit hyvällä voitolla yksityisille
omistajille takaisin. Eli Norjassa tehtiin vähän
toisella tyylillä kuin Suomessa.
Tästä mallista keskusteltiin Ahon hallituksessa
myös silloin, mutta silloinen valtiovarainministeri totesi,
että hän ei ole sellaisessa hankkeessa mukana,
jossa pankkeja sosialisoidaan. Tavallaanhan ne kuitenkin sosialisoitiin,
mutta se tapahtui Arsenalin kautta.
Kun noita toimenpiteitä silloin tehtiin ja tietysti
ei tiedetty, mitä huomispäivä tuo tullessaan — ei
ollut paljon viisautta eikä ollut mahdollisuuksia ajatella,
tutkia ja selvittää asioita, vaan piti nopeasti
edetä, koska velkahanat olivat niin suurella kuin ne sai
ja uutta velkaa ei valtiolle enää voinut saada — niin
siihen ei voinut pankkikriisiä päästää ihan
hallitsemattomasti lisäongelmia tuottamaan, siis pankkien
konkursseja. Näin ollen sitten mentiin tuota tietä.
Olisiko voitu mennä Norjan mallin mukaan, sitä en
pysty tänä päivänäkään
sanomaan. Mutta nyt kun katsomme tätä tilannetta,
missä olemme tänä päivänä,
me emme ole sellaisessa kriisissä kuin olimme silloin.
Nyt voimme harkita asioita hyvin rauhallisesti ja miettiä,
millä eväillä mennään
eteenpäin, jos tilanne nyt kaatuisi päälle
jonkun pankin osalta, yhden tai useamman. Toisaalta tätä tilannetta
vaikeuttaa tänä päivänä tämä pankkien pääasiallinen
ulkomainen omistus, joka meillä on.
Herra puhemies! Kun nyt sitten tätä hallituksen
esitystä laiksi valtion pääomasijoituksesta talletuspankkeihin
ajatellaan, niin meillä on mahdollisuus miettiä,
onko tälle mallille vaihtoehtoa. Viime keväänähän
me käsittelimme täällä lakia
valtion vakuusrahastosta. Eli meillä on tämä vakuusrahastojärjestelmä käytössä,
ja vakuusrahasto voi kaatuvan pankin ottaa valtion haltuun ja hoitaa
sen asiat siihen kuntoon, että asiakkaat eivät
kärsi, mutta luonnollisesti omistajat kärsivät,
jos tuo tilanne on. Silloin 1990-luvun alussa pelastettiin omistajat,
ei pelastettu asiakkaita. Nyt mielestäni on syytä kyllä harkita
pitemmälle ja tehdä toisinpäin eli varmistaa
se, että pankin asiakkaat, terveet asiakkaat, jotka ovat
rehellisiä, voidaan pelastaa, mutta omistajia ei ensi sijassa
lähdetä pelastamaan. Tälle luo erityistä pohjaa
se, että omistajat ovat suurelta osin ulkomaisia tänä päivänä.
Eli tämä lakiesitys mielestäni ei
ole tarpeen. Kanta on aika kova, kun tätä miettii,
mutta siihen päätelmään tulin,
että tämä lakiesitys ei ole tarpeen.
Me voimme toimia niiden mallien mukaan, jotka meillä nyt
on vaihtoehtoina, eli lähinnä kriisin kohdatessa
tuo vakuusrahastomenettely, jolloin valtio ottaa vastuun asiakkaiden
hoitamisesta ja hoitaa pankin kuntoon tai yhdistää sen johonkin
tai tekee joitakin järkeviä toimenpiteitä ja
sen jälkeen yksityistää sen uudelleen,
jos niin halutaan.
Tämä tie on siis koko ajan käytettävissä.
Mielestäni professori Vesa Kanniainen totesi valiokunnassa — tätähän
käsiteltiin viime maaliskuussa, kun tämä koko
esitys oli Brysselissä komission mietittävänä,
onko tämä mahdollinen vai ei, ja totean, että tuo
edustaja Kankaan esittämä vaihtoehtoinen laki
ei täytä niitä Brysselin vaatimuksia,
ja kai meidän täytyy sitä sitten hiukan miettiä,
voidaanko sitten tehdä niin.; no, se on harkintakysymys — muun
muassa, että "Suomen valtion tulee taata kotimaiset tallettajat
mutta rajallisesti". Sitten hän edelleen sanoi: "Huomattava
osa Suomen pankkijärjestelmää on pääosin
ulkomaisessa omistuksessa, Nordea ja Danske bank. Näiden
osalta Suomen eli veronmaksajien tehtävänä ei
voi olla näiden pankkien osakkeenomistajien tukeminen,
saati sijoitusten pelastaminen." Ja hän pitää tätä pankkitukea
lainana toissijaisena osakkeenomistukseen verrattuna, ja sen tulee
olla vaihtovelkakirjaluonteista lainaa, jos pankkitukea lainana
annetaan, niin kuin tässä esityksessä on
sanottu.
Myös pankinjohtaja, ministerin arvonimen saanut Matti
Louekoski, joka on todella vahva asiantuntija — hänhän
oli pankkikriisin aikana talousvaliokunnan puheenjohtaja, ja sen
jälkeen on ollut pankkimaailmassa vahvasti mukana — niin
hän myös totesi lausunnossaan muun muassa, että on
tarkkaan valvottava tapauksia, joissa lainaa annettaisiin enemmistöltään
ulkomaalaisomistuksessa oleville pankeille, ja sitten hän
korosti tätä riittävää edustusta
ja sitä, että ennalta tulee kieltää varojen
siirrot ulkomaille konsernin sisäisesti ja niin edelleen.
Louekoski tosin puolsi tämän lain hyväksymistä.
Kanniainen ei ota suoraa kantaa, mutta teksti on kyllä varsin
kriittistä nimenomaan tähän malliin,
jota hallitus esittää.
Herra puhemies! Tästä itse esityksestä pari huomiota.
Tämän esityksen otsikko, lain nimike, on siis
"Laki valtion pääomasijoituksista talletuspankkeihin".
Heti kuitenkin, kun alkaa lukea pykäliä, niin
toteaa, että tämä sijoitus on laina eli pääomalaina.
No, voidaan tietysti todeta, että kyllä lainakin
voi kai sijoitus olla, mutta pääasiassa tällainen
maalaismies ajattelee, että sijoitus on muuta kuin laina.
Se on sijoitus, jolla saa myös päätösvaltaa.
Hallitus puhuu sijoituksista ilman todellista päätösvaltaa
siihen yhtiöön, johon sijoitus tehdään.
Eli kaikissa pykälissä tästä eteenpäin
puhutaan pääomalainasta.
Viidennessä pykälässä todetaan,
että pääomalainan, pääoman
ja koron saa maksaa sen liikkeeseen laskijan konkurssissa vain kaikkia
muita velkoja huonommalla etuoikeudella. Eli tämä on kaikkein
viimeksi takaisin maksettava laina, jos huonosti menee. Ja seitsemännen
pykälän kolmannessa momentissa todetaan, että "korko maksetaan
vain, jos talletuspankin ja sen konsernin viimeksi vahvistetun konsernitilinpäätöksen
osoittamat
voitonjakokelpoiset varat ennen koron vähentämistä riittävät
koron maksuun".
Eli tämä on ehdottomasti riskisijoitus pankkeihin.
Minkälaisessa tilanteessa silloin ollaan kun tätä käytetään,
se on tietysti hankala, vaikea kysymys. Voi olla, että meikäläinen
sitä ei oikein ymmärrä. Mutta, herra
puhemies, kun ne 1990-luvun alun kokemukset niin elävästi
muistan, kun itse olin mukana niissä, niin silloin tulin siihen
päätelmään, että en
enää ole toista kertaa tukemassa pankkien omistajia
ja pelastamassa heitä, vaan olen pelastamassa pankkien
asiakkaita. Olkoon se sitten sosialismia tai mitä tahansa, mutta
tällä ajatuksella, johon nämä asiantuntijalausunnotkin
antavat pohjaa, niin olen tuon hylkäysesitykseen päätyvän
vastalauseen tehnyt, johon myös edustaja Uusipaavalniemi
yhtyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti muutama näkökohta
tähän asiaan.
Olen tarkkaan kuunnellut edustajien Paatero ja Kankaanniemi
puheenvuoroja. Tässä asiassahan ei ole yhtä yksityistä totuutta
olemassakaan. Sitä kuvaa hyvin se, kuinkas monta tämmöistä hallituksen
esitystä siellä talousvaliokunnassa oikein on
ollutkaan pitkin tätä vuotta. Niitähän
on pilvin pimein eri muodoissaan, joissa puskuroidaan eri suunnista
sitä, että jos rupeaa menemään
huonosti, niin sitten on tämmöinen vaihtoehto
käytettävissä.
Tämän takia, arvoisa puhemies, minulle tuli mieleen,
kun ed. Skinnarin esittelypuheenvuoroa kuuntelin, että yksi
semmoinen hyvin selventävä asia saattaisi olla
se, että kun talousvaliokunta nyt jatkossakin käsittelee
näitä — täällä on hallituksen
esityksiä tulossa taas tänäkin päivänä käsittelyyn — niin
on semmoinen ajantasainen review siitä, mitä kaikkia
sitoumuksia Suomen valtiolla oikein on sillä hetkellä olemassa.
Niitä oli yli 50 miljardia euroa ainakin tässä,
ja niitä saattaa olla vieläkin paljon enemmän,
yksi 17 miljardin potti oliko siellä jossakin hallituksen esityksessä parasta
aikaa? Pitäisi tietää eduskunnan se,
missä mennään kulloinkin. Eri asia, mitä niistä realisoituu — toivottavasti
ei mikään.
Arvoisa puhemies! Minä vielä kiinnitän
huomiota siihen, kun täällä käsiteltiin
pankkivaltuuston kertomuksen yhteydessä finanssivalvontaa EU:n
puitteissa. Luin tänä aamuna asiantuntija-artikkelin,
josta kävi selville, että sen enemmän levällään
ei mikään voi olla kuin se asia on, siinä kaksitahoisessa
järjestelmässä ei ole oikeastaan mitään
toimivaa tällä hetkellä. Tilanne on todella
hankala.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on vaikea asia tavoitteiltaan
ja myös toteutukseltaan, muun muassa juuri tämä kaksijakoinen
Euroopan unionin rakenteilla oleva valvonta.
Mutta näissä hylkäysvaihtoehdoissahan
on nyt sillä tavoin eroa, että tässä sosialidemokraattien esityksessä,
joka aika paljon nojaa Matti Louekosken asiantuntijalausuntoon,
lähdetään siitä, että hallituksen
malli sinänsä olisi yksi käytettävissä oleva
mahdollisuus mutta että eduskunnan rooli olisi keskeisempi.
Se tulee sillä, että summa on puolet siitä,
mitä on tässä hallituksen esityksessä,
jolloin eduskuntaa joudutaan sitten vaivaamaan, jos nyt demokratiasta
voidaan niin sanoa. Tämä on se yksi tapa pitää tätä asiaa
eduskunnan hallinnassa.
Ed. Kankaanniemen ehdotuksessa eduskunnan rooli on vielä keskeisempi
niin, että sitten kun alkaa tapahtua, silloin nimenomaan
eduskunnalle tuodaan esitys siitä, että me haluamme nyt
esimerkiksi juuri näitten tallettajien etua suojata tällä tavoin.
Tämä on yksi tapa.
Mutta kyllä tosiasia on se, että Euroopan
unionin tasollakin ollaan nyt etsimässä sitä mallia, jolla
tästä parhaiten päästäisiin
eteenpäin. Sen heikkous on ihan sama kuin meillä tämän
oman finanssivalvonnan toiminta Nordean ja Danske Bankin suhteen,
koska kun täällä on paljon amerikkalaisia
pankkeja tai muita kansainvälisiä isoja pankkeja
Euroopassa, niin vaikka me kuinka Euroopan unionin tasolla tätä laitamme
kuntoon, niin globaalisti tämä asia on kaikkea
muuta kuin kunnossa. Rahaa on annettu lisää, eli
toisin sanoen rahaa on tullut sinne, mistä nämä ongelmat ovat
syntyneet, ja nyt vaan odotetaan kädet ristissä,
että toivottavasti ei sellaisia virheitä enää tapahdu
ainakaan sillä tavoin kuin tähän mennessä on
tapahtunut. Voi olla, että tapahtuu jotain muuta ja tulee
tämä W-ilmiö.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämähän on erittäin
haasteellinen kysymys, kun puhutaan valtion pääomasijoitustoiminnasta
talletuspankkeihin ja näitten prosessien hallinnasta. Vastalause
lähtee siis hyvin toisen tyyppisestä asiakasnäkökulman
turvaamisesta, mutta minusta tässä tavallaan on
lähestytty myös sitä kysymystä,
mikä kaiken kaikkiaan valtion rooli on pääomavirtojen
pehmentämisessä. Tässä on viitattu
Valtion vakuusrahaston rooliin, että se olisi tavallaan
näiden tilanteiden haltuunottaja. Minusta todella on perusteltua
kysyä, mihinkä ja mille tasolle valtio menee kaiken
kaikkiaan näissä sitoumuksissa tilanteessa, jossa
näitten kansainvälisten pääomaliikkeiden
haltuunotto tuntuu äärimmäisen haasteelliselta.
Minusta huomionarvoinen asia on se, että Euroopan unionin
ja Euroopan keskuspankin roolikin mieluummin on ohenemassa kuin
vahvistumassa, kun katsotaan koko rahoitusmarkkinoiden säätelyä.
G20-maat ovat nousseet temppelin harjalle, ja minusta samanaikaisesti
on tunnistettu tavallaan se, että tämmöistä kattavaa
säätelyä on lähes mahdoton aikaansaada.
Silloin joudutaan kysymään, mikä on pienen
Suomen valtion mahdollisuus käytännössä lopullisesti
tilkitä näitä virtauksia, ja aika nöyrästi
me joudumme näitä eri vaihtoehtoja tarkastelemaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Karjula kysyi, miten pitkälle
valtio menee, niin vastaus on se, että niin pitkälle
kuin hallitus esittää. Se, mitä hallitus
esittää, menee aina tässä salissa
läpi.
Arvoisa puhemies! Kyllä pankkisektorilta on tullut
erittäin ristiriitaisia tietoja. Välillä pankit ovat
rapakunnossa, välillä tulee ilmoitus, että kriisi
on ohi ja pankit ovat vahvoja, niillä on vahvat taseet.
Minä en ainakaan tiedä, mitä pommeja
piilee nurkan takana, ovatko pankit hyvässä kunnossa
vai ovatko ne huonossa kunnossa. Joka tapauksessa voi todeta, että se
kriisi, joka syntyi 1990-luvulla, johtui puutteellisesta finanssivalvonnasta.
Se oli onneksi rajoitettu lähinnä Pohjoismaihin,
jonkin verran koski Eurooppaa mutta pääasiallisesti
Pohjoismaita. Se kriisi, mikä meillä tänä päivänä on,
globaali kriisi, ei johdu mistään muusta kuin
puuttuvasta finanssivalvonnasta. Luulenpa, että finanssivalvontaan
tulisi kiinnittää paljon paljon enemmän
huomiota ja finanssisektorin niin kuin pankkisektorinkin pitäisi
olla aika pitkälle säänneltyä toimintaa.
Haluan nyt ihan lopussa todeta, mitä nobelisti, professori
Paul Krugman esitti tässä joitakin päiviä sitten,
kun hän rupesi puhumaan pääomaliikkeiden
keinottelusta. Hän otti esille tämän
veron, että finanssi- ja pääomaliikkeitä verotettaisiin,
nyt en tarkoita yksinomaan valuuttasiirtoja vaan myöskin
pörssikauppaa. Hän totesi sen, minkä me
olemme monta kertaa tässä salissa todenneet, että pienellä verolla
ei ole minkäänlaista merkitystä pitkäaikaissijoittajille
mutta sillä voidaan jonkin verran hillitä keinottelua.
Jos nyt nobelisti sanoo näin ja monet monet muut, niin kyllä meidän
tulisi vakavasti harkita ja pikaisesti ryhtyä toimenpiteisiin,
niin että näitä pääomaliikkeitä voitaisiin
tällä tavalla hillitä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa puhemies! Tuo kysymys, mihin asti, jos nyt tässä käsitellään
Suomen omaa sisäistä lainsäädäntöä,
on syytä mennä valtion näissä turvaamistoimenpiteissä,
on tietysti hyvin mielenkiintoinen ja varmasti äärettömän
vaikea kysymys, eivätkä nuo professorit ja asiantuntijatkaan
siihen pysty sanomaan eivätkä uskalla sanoa ihan
selvää näkemystä. Pankkipuolella
on tietysti oma lehmä ojassa, niin kuin valiokunnassakin
hyvin huomaa. Siellä tietysti halutaan, että rahat
tänne mutta ei mitään määräyksiä,
ei mitään sitoumuksia saa panna heille.
Sitten meillä on tämä ulkomaisten
pankkien vahva osuus markkinoista, joka tekee tämän
erityisen hankalaksi, ja sitä kautta tämä valvontajärjestelmä siirtyy
kyllä nimenomaan eurooppalaiseksi ja vielä sitäkin
laajemmaksi, koska, niin kuin puheenjohtaja Skinnari totesi, Euroopassa toimii
amerikkalaisia ja muita pankkeja ja niiden valvonnan järjestäminen
ei ole kyllä helppoa.
Lähipäivinähän EU:n huippukokous
käsittelee tätä pankkivalvonnan järjestämistä sen
mallin pohjalta, joka nyt siellä on laadittu. Kun sitä talousvaliokunnassa
viime viikolla käsiteltiin, niin en minä kyllä tullut
ollenkaan vakuuttuneeksi, että järjestelmästä tulee
sellainen, että se käytännössä toimii.
Se on kaksiosainen ja erittäin byrokraattinen. Voi olla,
että se on liian hidas, sillä ei ole riittävästi
valtuuksia, kun rajojen yli ovat nämä sitoumukset
niin mittavat. Meitä todellakin koskettaa paljon myös
se, mitä esimerkiksi Saksassa tapahtuu. Ei Saksa ole julkistanut stressitestejään,
jotka siellä pankeille on tehty. Meilläkin ne
on julkistettu vain koko pankkisektoria koskien yhtenäisinä lukuina,
eli siellä tulevat liikesalaisuudet vastaan, ja silloin
me joudumme antamaan täällä vähän
niin kuin säkki päässä valtuuksia
tällaisille summille ja menetelmille tietämättä tosiasiassa,
mihin olemme veronmaksajamme sitomassa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Euroopan suuret maat eivät halua
laajentaa finanssivalvontaa, niin kuin tuolla vakuusrahaston kokouksessa
kuultiin. Finanssineuvos kertoi, että siellä voi
olla kyllä luurankoja kaapissa näillä suurilla
mailla, että ne eivät ole vielä kaikkia
ongelmiaan paljastaneet. Ja tämä on se, mikä nyt
niin kuin huolestuttaa, mihinkä mennään,
koska tuon kymmenen vuoden sisällä pari isoa lamaa
on ollut ja pankit, yhteiskunnat eivät kumminkaan halua
ruveta valvomaan näitä tahoja, jotka tämmöisiä ovat
aiheuttaneet.
Suomessakin vasta nyt sanotaan, että ensi vuonna ja
seuraavana vuonna työttömyys on pahimmillaan.
Silloin pankkien vastuut kasaantuvat, ja kuinka ne sitten kestävät?
Pankkien ei ole nyt tarvinnut hakea tukea, mutta kyllä ne
sitten taas luopuivat pankkitoiminnasta, eivät antaneet pienille
yrittäjille eivätkä ihmisille lainoja,
vaan sulkeutuivat niin kuin kuoreensa, ja se oli varoittava esimerkki.
No, nyt on vähän ruvennut lainojakin löytymään,
mutta kyllä tässä ei vielä olla selvillä vesillä.
Se on parasta, että silloin, kun pankki hakee tukea, niin
otetaan silloin vastikkeet taikka osakkeita ja mennään
sinne mukaan. Niinhän Obamakin teki Amerikassa, otti pankkeja
ja yrityksiä valtion haltuun, ja ne sitten vietiin ja nyt
myydään sitten yksityisille takaisin, niin että eihän
tämä ole mikään maailmaa mullistava asia.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomessa toimivien pankkien tilanne on varsin
hyvä. Finanssivalvonnan antamien selvitysten mukaan meidän
pankkien tilanne on, voi sanoa Euroopan ja maailman mittakaavassakin, sellainen,
että pankit pystyvät hoitamaan yritysten ja kotitalouksien
rahoitushuollon hyvin, ja se on tietenkin myönteinen asia,
siis aivan toisenlainen tilanne kuin edellisen talouslaman aikaan. Suomessa
on myös hoidettu tämä pankki- ja rahoitusvalvonta
hyvin. Mutta sen toiveen talousvaliokunta on esittänyt
ja laajemminkin, että tätä globaalia
valvontaa ja ohjeistusta ja säätelyä tarvitaan
lisää. Tässä eivät
pienen maan voimat yksin riitä. Tarvitaan valvontaa, ohjeistusta
ja säätelyä Euroopan unionin tasolla
mutta myöskin maailmanlaajuisesti, ja itse asiassa se on
aivan ratkaisevaa. Toivon mukaan näitä säädöksiä saadaan
aikaan, jotta nyt koetulta voitaisiin välttyä jatkossa.
On ymmärrettävää, että opposition
puolella on vaikeuksia hyväksyä hallituksen hyviäkin
esityksiä. Tässä tapauksessa tämän
lakiesityksen tavoitteena on antaa varmistus sille, että jos
olisi tarvetta pääomatukeen, niin sitä olisi
saatavilla, mutta nyt niitten selvitysten mukaan, mitä talousvaliokunta
on saanut, tällaiseen tukeen ei ole tarvetta. Mutta tämä lakiesitys
on kuitenkin perusteltu ja tässä muodossa, mitä hallitus
on sen esittänyt.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt me kuulimme ed. Rantakankaalta,
että Suomen pankit ovat vahvoja. Meillä ei oikeastaan ole
suomalaista pankkia; Nordea, Pohjola, ne eivät ole suomalaisia
pankkeja. (Ed. Skinnari: Pohjola on!) — No, Pohjola on,
mutta Nordea ei ole suomalainen pankki, ja Nordea on kuitenkin Suomen
suurin pankki. — Niiden viestien mukaan, mitä esimerkiksi
Ruotsista tulee, kyllä siellä pelätään,
että luotonannot Baltiaan tulevat lyömään
aika lujaa ja voi tulla ihan minkälaista pommia hyvänsä.
Mutta tässä kuulimme, että suomalaiset
pankit ovat hyvässä kunnossa. Kun avaa ruotsalaiset,
tanskalaiset lehdet, niin silloin viesti on toinen. Ei ole helppo
tietää, kumpaan luottaisi, ed. Rantakankaaseen
vai sitten johonkin toiseen tietolähteeseen.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis, luottakaa vain hallitukseen,
hyvään hallitukseen. (Ed. Kallis: No, se on nähty!) Sanoin,
että Suomessa toimivat pankit hyvin, ja tämä sanomani
perustuu siihen tietoon ja aineistoon, mitä talousvaliokunta
on saanut Finanssivalvonnalta. Minusta meidän ei kannata
paniikkia pyrkiä rakentamaan täällä Suomessa
eikä eduskunnassa. Meidän pitää luottaa
tähän omaan järjestelmäämme,
(Ed. Kallis: Luottaa hallitukseen?) kun meille on vakuutettu, että näitten
selvitysten mukaan ja niitten tietojen mukaan meidän pankkijärjestelmämme
on olosuhteisiin nähden varsin hyvässä tilanteessa.
Se on tärkeää sen takia, että suomalaisten
yritysten, pk-yritysten ja kaikkien yritysten rahoitushuolto pystytään
varmistamaan. Se on Suomen talouden nousun kannalta välttämätöntä.
Nyt tarvitaan investointeja, tarvitaan kotitalouksien investointeja
ja yritysten investointeja, joita julkinen valta tukee muun muassa
vientitakuujärjestelmillä, yritysrahoitusjärjestelmillä ja
mittavilla elvytystoimenpiteillä. Tästä syntyy
hyvä kokonaisuus, mutta tällaisen talouden paniikkitilan
lietsominen ei ole kenenkään etu, ei myöskään
opposition etu pitkällä tähtäimellä.
(Ed. Kallis: Siis lietsominen?)
Yleiskeskustelu päättyi.