Täysistunnon pöytäkirja 115/2012 vp

PTK 115/2012 vp

115. TORSTAINA 22. MARRASKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

7) Laki valtion virkamieslain 6 ja 59 §:n ja kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 6 ja 12 §:n muuttamisesta

 

Pirkko Ruohonen-Lerner /ps(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Onko Suomen julkishallinnossa rakenteellista korruptiota? Ikävä kyllä on. Suomi tosin sijoittuu maailmanlaajuisessa, lähes 200 maata käsittävässä korruptiolistassa sinänsä tyydyttävästi sinne suhteellisen vähän korruptoituneiden maiden joukkoon. Silti meillä on parantamisen varaa, myös vaikka vaalirahoituslainsäädännöllä on jossakin määrin saatu kitkettyä sen sektorin korruptiota.

Pahin jäljellä olevista rakenteellisen korruption lajeista Suomessa on poliittiset virkanimitykset. Meillähän on edelleen valitettavan yleistä julkisella sektorilla, että ratkaiseva, tosiasiallinen virkanimityksen peruste on puoluekanta eli jäsenkirja ja osoitettu puolueuskollisuus tai vähintäänkin tiedossa oleva poliittinen samanhenkisyys. Lisäksi vielä nämä korruptiiviset virkavalinnat usein paketoidaan sulle—mulle-lahjakoriksi, ja usein valinnan kohteeksi osuu hyvä veli tai hyvä sisko tai vaikkapa uskonsisar. Tällaiset poliittiset virkanimitykset rikkovat perustuslakia, sen 125 §:n 2 momenttia, joka säätää yleiset virkanimitysperusteet, ja myös rikotaan perustuslain 6 §:stä seuraavaa suosinnan ja syrjinnän kieltoa. Valitettavasti korruptiivisten virkanimitysten perinne meillä on valtion ja kuntien nimityksissä niin vahvasti juurtunut, että useimmat poliittiset päättäjät eivät edes näytä mieltävän toimivansa korruptiivisesti ja perustuslakia rikkoen.

Arvoisa puhemies! Kutsun tänne todistajakseni hallituspuolueiden piiristä erään etevän, korkean laintuntijan, yli puoluerajojen arvostetun sosialidemokraatin, eduskuntamme oikeusasiamiehenä ja Euroopan unionin oikeusasiamiehenä toimineen Jacob Södermanin. Esitän seuraavassa lyhyesti ydinsanoman Suomen Kuvalehden haastattelusta, joka julkistettiin aikaisemmin tänä vuonna. Söderman katsoo, että virkanimityksissä toistuvasti rikotaan perustuslakia: "Tämä on tietysti jossain määrin tulkinnanvaraista, mutta minusta kyseessä on pohjimmiltaan rikos, koska syrjintämääräysten rikkominen on kriminalisoitu. Perustuslain syrjintäkieltoa ei ole oikein koskaan noudatettu, vaan käytäntö on valunut avoimiin poliittisiin virkanimityksiin." Edelleen Söderman jatkaa: "Oikeuskanslerin tai oikeusasiamiehen pitäisi tutkia yksi tällainen nimitys perusteellisesti. Siihen heillä on täydet mahdollisuudet. Myös perustuslakivaliokunta voi puuttua asiaan. Uskon myös, että aika olisi kypsä sille, että valituskielto virkanimityksissä kumottaisiin."

Arvoisa puhemies! Nyt esiteltävänä oleva, jo kevätistuntokaudella jätetty lakialoitteeni poliittisten virkanimitysten kieltämisestä on 100-prosenttisesti samalla kannalla kuin Jacob Södermanin näkemykset. Nyt katoaisi tulkinnanvaraisuus ja virkanimityskorruptio tulisi selkeästi kielletyksi. Jacob Södermanin viisaisiin, lakia kunnioittaviin lausumiin nojautuen vetoan lopuksi erityisesti hallituspuolueiden edustajiin ja teidän joukossanne erityisesti sosialidemokraatteihin, että yhdessä nyt kitkemme Suomesta rakenteellisen korruption viimeisen suuren linnakkeen.

Jari Lindström /ps:

Arvoisa herra puhemies! Aivan oikein, ketään ei saa syrjiä eikä myöskään suosia poliittisen suuntauksen vuoksi, mutta virkanimitys ei saa olla mikään palkintovirka puolueen hyväksi tehdystä työstä.

Tästä kunnallisesta viranhaltijapuolesta tämän lakiesityksen osalta ihan lyhyesti kaupunginjohtajasta: vaikkei kaupunginjohtaja suoraan tunnustaisi mitään poliittista väriä, niin varsin usein hänellä sellainen kuitenkin on, ja tämä väri ei saa vaikuttaa hänen työhönsä eikä asennoitumiseensa eri poliittisiin ryhmiin, eli hänen tulee säilyttää se objektiivinen asenne kaikkia kohtaan.

Hanna  Mäntylä  /ps:

Arvoisa puhemies! Näistä poliittisista virkanimityksistä on useita ja hyvin räikeitäkin esimerkkejä ihan omassakin tiedossani. Tiedän itsekin tilanteita, joissa puoluekanta on ollut virkaan valinnan peruste tai syy, ei todellinen hakijan niin sanottu pätevyys. Olen myös itse kuullut aikanani, etten koskaan tulisi saamaan vakituista sosiaalityöntekijän virkaa, vaikka muuten pätevyys ja koulutus riittäisivätkin, ja syynä se, että edustan niin sanottua väärää puoluekantaa näiden henkilöiden mielestä. Näinhän asian ei tulisi olla, vaan poliittiseen aktiivisuuteen tulisi kannustaa ja aktiiviseen yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen puoluekannasta tai sen puuttumisesta huolimatta. Missään tapauksessa virkaan valinnan peruste sen ei tule olla.

Keskustelu päättyi.