Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomen talous sukeltaa, ja keskustalla on vakava
huoli Suomen talouden ja maakuntien elinvoiman kannalta elintärkeitten
liikennehankkeitten rahoituksesta ja toteutuksesta. Toissa päivänä liikenneministeri
Kyllönen kertoi eduskunnalle, että koko vaalikauden
liikennepolitiikkaa ohjaava selonteko perustuu virheellisiin tietoihin ja
kaikki vuosikymmenen liikennehankkeet joutuvat uudelleenarvioinnin
kohteeksi. Vaadimme hallitukselta tiedonantoa asiasta, että hallitus
olisi oikaissut virheelliset tiedot. Pääministeri
Katainen kieltäytyi oikaisemasta virheellisiä tietoja.
Pääministerin sijainen, valtiovarainministeri Urpilainen,
oletteko te sitä mieltä, että hallituksella
ei ole velvollisuutta oikaista koko liikennepolitiikkaa ohjaavan
selonteon perusteissa olevia virheitä (Puhemies koputtaa)
ja sen perusteella tehtyjä päätöksiä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Uskon, että puoluetaustasta riippumatta
me kaikki olemme samaa mieltä siitä, että se,
mitä liikennehankkeiden valmistelun osalta on tapahtunut,
on hyvin valitettavaa, koska ainakin minulla on se käsitys,
että suomalaisessa hallintokulttuurissa on voitu luottaa
niihin tietoihin, joita virkavalmistelussa meille ministereille
ja ylipäänsä kansanedustajille esitellään
ja tuotetaan. Näin ollen tämä rahoituskuilu
tai -vaje, joka nyt on ilmennyt, on hyvin valitettava,
ja hallitus on ilmoittanut omalta osaltansa palaavansa tähän
asiaan osana kehysriihtä, kun me saamme ensinnäkin
tarkat faktat ja tiedot näistä hankkeista ja sitten
toisaalta pystymme myöskin arvioimaan, mikä taloustilanne
on tulevina vuosina. Täällä juuri äsken
kannettiin huolta meidän talousnäkymistämme,
ja on tietenkin ymmärrettävää,
että meidän täytyy myös yhdessä arvioida, pystymmekö me
osoittamaan näihin hankkeisiin lisää rahaa
vai tarvitsemmeko me ehkä noiden hankkeiden toteuttamiseen
lisää aikaa. Tästä hallitus
on tekemässä kehysriihen yhteydessä päätökset.
(Puhemies koputtaa)
Mutta ministeri Kyllönen on mielestäni ansiokkaalla
tavalla kyllä informoinut eduskuntaa, niin eduskuntaryhmien
puheenjohtajia kuin valiokuntia, siitä, mitä on
tapahtunut, (Puhemies koputtaa) ja ollut myöskin eduskunnan
käytettävissä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskusta ei tässä keskustelussa
ole kaivannut syyllisiä eikä marttyyreitä.
(Naurua) Me haluamme varmuutta liikenneselonteon hankkeitten toteutuksesta
tulevaisuudessa.
Valtiovarainministeri Urpilainen, te vastaatte valtion rahankäyttöä koskevista
esityksistä. Te esitätte budjetin eduskunnalle,
te esittelette kehyspäätöksen eduskunnalle.
Valtiovarainministeriöllä on äärimmäisen
tarkan ministeriön maine. Kun on käynyt ilmi,
että liikenne- ja viestintäministeriö ei
ole onnistunut budjettiesitystä ja kehysesitystä laatiessaan
sovittamaan sovittuja hankkeita tarjolla oleviin kehyksiin, miten
on mahdollista, että edes valtiovarainministeriö ei ole
huomannut, että varatut rahat eivät riitä suunniteltujen
hankkeiden toteuttamiseen, ja miten te ministerinä aiotte
vastata budjettivalmistelussanne sattuneesta virheestä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeriö on ministeriö,
jossa työskentelee erittäin ansioituneita virkamiehiä,
ja luotan heidän asiantuntemukseensa ja osaamiseensa kuin
vuoreen. Mutta meilläkin on rajat, ja sen takia myöskin
meidän budjettivalmistelumme, totta kai, pohjaa siihen asiantuntemukseen,
jota eri asiantuntijavirastot tuottavat asiantuntijaministeriöihin
mutta sitä kautta sitten myöskin valtiovarainministeriöön. Tältä osin
ei ole tietenkään mitään epäilystä,
että me olisimme jollain lailla lähteneet kyseenalaistamaan
niitä tietoja, joita esimerkiksi Liikennevirasto liikenne-
ja viestintäministeriön kautta valtiovarainministeriöön
on toimittanut. Sellaista resurssia meillä ei ole eikä asiantuntemusta,
että me lähtisimme näitä asiakirjoja
ja dokumentteja kyseenalaistamaan.
Mutta niin kuin totesin, tämä on erittäin
valitettavaa kaikkien meidän kannalta. Minusta tällaista
ei pitäisi tapahtua suomalaisessa hallintokulttuurissa.
Sen takia on hyvä, että tämä on
nostettu avoimesti myöskin keskusteluun ja tietoisuuteen
ja nyt tähän asiaan kehysriihen yhteydessä palataan.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä on viikon
ajan tarmokkaasti vaatinut vastauksia kahteen peruskysymykseen.
Yksi on se, miten eduskuntaa on johdettu harhaan vaillinaisin perustein
liikennepäätöshankkeita tehdessämme.
Miten hallitus aikoo nyt oikaista tämän virheen?
Me esitimme, että tiedonanto olisi mahdollinen, mutta kuten
tiedämme, pääministeri on sanonut siihen
"ei". Me haluamme selvyyden myös siihen, miten ja missä vaiheessa
nuo puuttuvat rahat, 50—150 miljoonaa euroa, saadaan eduskuntakäsittelyyn. Budjettiriihessä
ensi
keväänä se on liian myöhäistä meidän
mielestämme. Yksinkertainen kysymys teille, valtiovarainministeri
Urpilainen: miten tulevat liikennehankkeet tämän
vaalikauden osalta mahtuvat seuraavien vuosien kehysbudjettiin,
vai aiotaanko liikennehankkeita karsia?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minulle jäi hieman epäselväksi
se, onko keskusta siis sitä mieltä, että meidän
pitäisi nyt ottaa lisää velkaa, jotta
me voisimme ikään kuin tuon rahoitusvajeen paikata.
(Välihuutoja keskustan ryhmästä) Minä uskon
valtiovarainministerinä siihen, että meidän
pitää myöskin taloudessa tehdä politiikkaa
ajassa ja tässä erittäin vaikeassa ja
haastavassa kansainvälisen talouden tilanteessa hyvin huolellisesti
arvioida se, mihin meidän taloudelliset resurssimme riittävät.
Sen takia, kun me valmistaudumme hallituksen puoliväliriiheen,
joka käydään helmikuun lopussa, kehysriiheen,
joka käydään maaliskuun lopussa, se on
se paikka, jossa me myöskin arvioimme tulevien vuosien
kehyksiä ja sitä mahdollisuutta osoittaa liikennehankkeisiin
lisää rahaa tai sitten vaihtoehtoisesti jaksottaa
aikataulullisesti näitä hankkeita uusiksi.
Uskon, että jokainen meistä haluaa nuo hankkeet
toteuttaa, se on eduskunnan yhteinen tahtotila. Mutta kysymys on
siitä, mikä on meidän taloudellinen liikkumatilamme
tässä erittäin vaikeassa kansainvälisessä taloustilanteessa.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten on edellä jo kerrottu, niin
eduskunnalle on tullut esille, että liikenneväylähankkeista
puuttuu 50—150 miljoonaa euroa neljän vuoden aikana,
siis haitari on tässäkin suhteessa kovin lavea.
Arvoisa liikenneministeri, onko teillä tarkempaa tietoa,
mistä kohteesta nämä rahat puuttuvat
yksilöitynä?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Rahat puuttuvat koko siitä kehyksestä.
Sitä ei pysty lähtemään sanomaan,
mistä yksittäisestä hankkeesta, vaan
koko siitä hankelistasta, sen toteuttamisesta ja järkevästä eteenpäin
hoitamisesta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tosiaan, noista hankkeista puuttuu paljon
rahaa. Perusväylänpidosta puuttuu rahaa arviolta
noin 100 miljoonaa, että tiet pysyisivät nykykunnossaan. Kaiken
lisäksi tulossa on myös TEN-T-verkko, joka ohjaa
rahankäyttöä huomattavasti, ja se heikentää alempiasteisen
tieverkon kuntoa. Lisäksi tästä on mainintakin
hallitusohjelmassa, joka todennäköisesti siis
toteutuu. Aiotteko te nyt todellakin hankkia nämä puuttuvat
hankerahat, etteivät nämä ongelmat kasaannu
ja tule niin isoksi ongelmaksi, ettei niitä pystytä ratkomaan?
Muun muassa vt 8 on ympäristöluvan kohdalta niin
kiireellisessä aikataulussa, että todennäköisesti
tuo maaliskuun kehysriihi ei riitä. Aiotteko kiirehtiä hankkeita?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Kuten valtiovarainministeri Urpilainen
jo vastasi, hallitus yhteisesti päättää maaliskuun
kehysriihessä siitä, mitä me yhteisesti
päätettynä asian suhteen teemme. Liikenneministerinä tietysti
teen kaikkeni, että pystyn pitämään
kiinni siitä hankelistasta, mutta kuten täällä jo
useamman kerran sanottiin, me yhteisesti päätämme
siitä tulevassa kehysriihessä.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Tiehankkeiden rahoitus on ollut kuuma puheenaihe
tässä viime päivinä, ja liikenneministeri
on todella ollut kovassa helteessä. Jo ennen tätä keskustelua
on kansalaisten ja elinkeinoelämän suunnalta ilmaistu
vakava huoli siitä, että julkisen talouden tasapainotustarpeiden
takia elinkeinoelämän kannalta kriittisiä tiehankkeita
saattaa jäädä vaille riittävää rahoitusta.
Kireässäkin taloustilanteessa on pidettävä huoli
siitä, että kehityksen kannalta kaikkein vaikuttavimmat
hankkeet toteutuvat. Viittaan tässä vaikkapa tuohon äsken
mainittuun vt 8:aan. Kysyisin ministeriltä: eikö nyt
olisi jo aika laajentaa elinkaari- tai jälkirahoitustyyppisten
välineiden käyttöä kansallisesti
tärkeiden liikenneinfrahankkeiden rahoituksessa?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Elinkaarimallina tai PPP-hankemallina
tunnettu malli on toki meillä ollut kolmessa hankkeessa
käytössä, ja tällä hetkellä rakennamme
vielä Kotka—Koskenkylä-väliä tuolla
E18:lla tällä kyseisellä yhteisrahoitusmallilla. Se
on tietyllä tapaa mahdollinen ja hyvä vaihtoehto.
Siinä saadaan hankekokonaisuus nopeammalla aikataululla
valmiiksi, todennetusti myös paremmalla laadulla valmiiksi.
Mutta siinä on myös se iso heikko kysymys, että se
tulee rahoituksellisesti pidemmällä aikavälillä kalliiksi
ja kalliimmaksi, elikkä se itse asiassa on valtiolle osamaksukauppa,
jossa on tietyt hintalaput joka tapauksessa olemassa. Se tietysti
mahdollistaa sen, että siihen liikennehankekehykseen voi
sopia sitten enemmän hankkeita. Mutta jossakin vaiheessa
velat tulevat aina maksettaviksi, ja valitettavia esimerkkejä on
esimerkiksi Kreikasta ja Portugalista viimeisten vuosien aikana,
kun taloudellinen tilanne on hankala, että tämä Public Private
Partnership elikkä PPP ei ole oikein toiminut, (Puhemies
koputtaa) ja tämänhetkisessä taloudellisessa
tilanteessa ei näytä hirvittävän järkevältä sitä Suomessakaan
käyttää.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin valitettavaa,
että liikennehankkeiden aloitusrahoissa on tuollainen vaje,
niin kuin on kerrottu, 50—150 miljoonan euron vaje. Ministeri
on pitänyt valiokuntaa kyllä hyvin ajan tasalla
tästä asiasta. Nyt pitää kuitenkin
ajatella niin, että eduskunta on vahvistanut tuon liikennepoliittisen
selonteon, jonka yksi ydinajatus oli, että liikennesuunnittelu
ja liikennehankkeet tukevat kasvua ja elinkeinoelämän
tarpeita. Sehän on juuri tämän ajan kysymys,
kun me olemme taantuman kynnyksellä ja mietimme, miten saamme
aikaan kasvua. Nyt nämä kaksi kysymystä pitäisi
yhdistää ja sitoutua näihin liikennehankkeisiin.
Kysynkin sitä, milloin tuo hankerahoituksen vaje selviää — milloin
selviää, onko se 50 vai 150 miljoonaa euroa — ja
toivon, että hallitus mahdollisimman pian kertoo sen, että tästä hankelistasta,
jonka eduskunta on päättänyt tuossa selonteossa
ja antanut sille suostumuksensa, pidetään kiinni
ja se tavalla tai toisella toteutetaan. (Puhemies koputtaa) Vastaus
mieluimmin ennen maaliskuun kehysriihtä.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Jokinen, kysymys tästä 50—150
miljoonan haarukasta lähtee siitä, että sillä 50
miljoonalla eurolla lisää kehysrahaa me selviämme
juuri ja juuri nenä pinnan yläpuolella elikkä pystymme
käynnistämään tällä hallituskaudella
niitä hankkeita, mutta jotta hankkeiden toteuttamistapa
ja niitten aloitusrahat olisivat järkevällä tasolla,
ne pystyttäisiin käynnistämään
niin, että ne hankkeet myös etenevät
järkevästi ja taloudellisesti, se yläraja
on sitten se 150 miljoonaa. Elikkä se kokonaisuus lähtee
50—150 miljoonasta. Mikä raha tahansa sillä välillä auttaa
näiden hankkeiden järkevässä toteutuksessa,
käynnistämisessä ja eteenpäinviennissä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministerin vastauksesta saattoi
saada kuvan, että meillä ei ole varaa investoida
tulevaisuuteen. Minusta meillä ei ole varaa olla investoimatta
tulevaisuuteen.
Puhemies! Liikenneviraston tehtävänä on suunnitella
hankkeet ja laskea niille hinta. Liikenneministeriön ja
valtiovarainministeriön tehtävänä on
esittää valtion budjetti ja laatia kehyspäätös
niin, että sopiva määrä hankkeita
pystytään käytettävissä olevilla
rahoilla toteuttamaan. Jos te — kuten, ministeri Urpilainen,
teitte — sanoitte, että kyse on viraston virheestä,
tarkoittaa se siis sitä, että on hankkeita, joitten
suunnittelu on pielessä. Vai onko sittenkin kyse ministeriön virheestä,
että ette ole osanneet laskea oikein, kuinka paljon valmiiksi
suunniteltuja hankkeita pystytte rahoillanne toteuttamaan? (Puhemies koputtaa)
Kumman virheestä on kyse: ministeriön vai viraston?
Niillä on eri tehtävät.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Taisitte todeta ensimmäisessä puheenvuorossa,
edustaja Tiilikainen, että keskusta ei etsi syyllisiä eikä marttyyreitä.
(Naurua) Minusta tuo äskeinen kysymyksenne taisi olla hieman
toisentyyppinen. Minä kuvasin budjettiprosessia, joka valtiovarainministeriön
johdolla käydään, ja se on se, että meille
sektoriministeriöt ja niiden alaiset asiantuntijavirastot tuottavat
aineiston ja sen aineiston pohjalta me teemme valmistelua ja myöskin
päätöksiä, eikä meillä ole
mahdollisuutta lähteä sitä informaatiota,
joka meille annetaan, kyseenalaistamaan, ja tämä on
ihan normaali käytäntö.
Mitä tulee investointeihin, niin me olemme, tämä hallitus,
investoimassa vahvasti tulevaisuuteen, ja näin pitääkin
tehdä. Mutta pidän tärkeänä myöskin
sitä, että pidetään kiinni siitä,
että ikään kuin kesken kehyskauden ei
voida lähteä lisäämään
rahoja, ennen kaikkea tällaisessa hyvin vaikeassa taloustilanteessa.
Meistä ei kukaan tiedä, miltä kansainvälinen
taloustilanne keväällä näyttää,
joudummeko me tekemään lisää ikäviä päätöksiä julkisen
talouden turvaamiseksi, ja sen takia meidän täytyy
osana (Puhemies koputtaa) tätä kehysvalmistelua
myöskin katsoa nämä liikennehankkeet
ja arvioida, pystymmekö tuon tarvittavan rahoituksen löytämään.