3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi Kansallisgalleriasta
ja kulttuuriesineiden maastaviennin rajoittamisesta annetun lain 3
ja 10 §:n muuttamista koskevan hallituksen esityksen
(HE 72/2013 vp) täydentämisestä
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme nyt täydentävää esitystä koskien
Kansallisgalleriasta annettua aiempaa hallituksen esitystä.
Esityksessä ehdotetaan rahankeräyslakia muutettavaksi
siten, että Kansallisgallerialla olisi oikeus toimeenpanna
rahankeräyksiä varojen hankkimiseksi Kansallisgallerian
toiminnan tukemiseen.
Tämä esitys lähti siitä huolesta,
mikä on viime aikoina kohdistunut yliopistojen rahankeräyslupiin,
nimittäin useissa suomalaisissa yliopistoissa on nyt käännetty
anovasti katseet kohti valtiota. Näin siitä syystä,
että yliopistojen uusien rahankeräyslupien kohtalo
on ratkaisematta. Niiden hakemukset odottavat Poliisihallituksessa päätöstä siitä,
täyttävätkö yliopistot keräysluvan kriteerit.
Luvan voivat rahankeräyslain 7 §:n mukaan
saada Suomessa rekisteröidyt yhteisöt tai säätiöt,
joilla on yksinomaan yleishyödyllinen tarkoitus. Laissa
kielletään tällä hetkellä valtiolta,
kunnilta ja kirkoilta rahankeräys.
Ongelmana on, että Poliisihallituksella on uusi tulkinta,
jonka mukaan valtion suurimmaksi osaksi rahoittamat yliopistot rinnastetaan
osaksi valtiota ja näin ollen rahankeräyslupaa
ei enää voitaisi tällä perusteella
myöntää. Esimerkiksi Turun yliopisto
on odottanut uuden rahankeräysluvan myöntämistä jo
keväästä saakka. Tästä syystä monien
yliopistojen varainhankinta onkin pysähdyksissä.
Jotkut yliopistot ovat jo saaneetkin rahankeräyslupa-anomukseensa
kielteisen päätöksen.
Esitystä rahankeräyslain muuttamisesta odottelemme
sisäministeriöstä tänne eduskuntaan. Tarkoitus
on lisätä siihen yliopistojen oikeus rahankeräykseen.
Asiasta myös itse tein lakialoitteen, joka oli lähetekeskustelussa
syyskuussa.
Olemme nyt sivistysvaliokunnassa olleet käsittelemässä hallituksen
esitystä Kansallisgalleriasta. Tässä esityksessä on
tarkoitus mahdollistaa monipuolisesti erilaiset varainhankintamuodot kansallisomaisuutemme
ylläpitämiseksi ja kartoittamiseksi. Nykytulkinnalla,
jonka mukaan siis pääosin valtion rahoituksella
toimivat tahot rinnastetaan valtioksi, ei rahankeräyslupia
tultaisi Kansallisgalleriallekaan myöntämään.
Tästä asiasta on valiokunnassa syntyneen huolen
vuoksi nyt tehty tämä täydentävä esitys,
jossa esitetään Kansallisgallerialle oikeutta
toimeenpanna rahankeräyksiä. Tulevaisuudessa tulisi
mahdollistaa myös Kansallisteatterin, Kansallismuseon tai
Kansallisoopperan rahankeräykset, sillä myös niillä on
oikeushenkilöasema ja niidenkään yleishyödyllisyyttä tuskin
kukaan voi kiistää.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Suomalaista nykytaidetta ostaa Helsingin
kaupunginmuseon lisäksi lähinnä Nykytaiteen
museo Kiasma. Nykytaiteen kysynnän vahvistuminen tietyissä piireissä on
johtanut siihen, että Kiasman kotimaisten taidehankintojen kustannukset
ovat nousseet huomattaviin summiin. Kiasma on tehnyt viime vuosina
useita yli 10 000 euron nykytaidehankintoja, joista esimerkkeinä voidaan
mainita 35 000 euroa maksanut huoneen kokoinen veistos
sekä 20 000 euron arvoinen mediataideteos. Kansainvälisesti
huomioitujen teosten hinta on vielä tätäkin
hintaluokkaa korkeampi. Kiasma on muun muassa hankkinut kokoelmiinsa
80 000 euron arvoisen ulkomaisen videoteoksen. Kokonaisuudessaan valtio
on budjetoinut Kiasmalle 455 000 euron vuosittaiset määrärahat
taiteen hankintoihin.
Kiasman tekemät taideostokset ovat nousseet suuremman
huomion kohteeksi julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan, joissa
kerrottiin Kiasman keskittävän taideostokset lähinnä kolmeen galleriaan.
Keskittämislinjaansa taidehankinnoissa Kiasman johto on
perustellut ammattimaisesti toimivien nykytaidegallerioiden puutteella. Taideteosten
keskittäminen ainoastaan kolmeen eri galleriaan asettaa
kuitenkin kyseenalaiseksi taiteen hankinnan yleisen hyväksyttävyyden,
sillä siitä näyttää puuttuvan
uskottavat kriteerit.
Vaikka suomalaisten nykytaideteosten hankintahintoja ei voida
pitää kansainvälisesti huomattavan korkeina,
olisi Kiasman yleisen taloudellisen tilanteen sekä valtion
harjoittaman kulttuuripolitiikan tasapuolisuuden kannalta pyrittävä maltillisuuteen
nykytaidehankinnoissa. Ulkomaisten nykytaideteosten hankinnoista
olisi taas mahdollisuuksien mukaan pidättäydyttävä.
Kulttuuripolitiikan yleiseksi ohjenuoraksi pitäisi jatkossa
ottaa kansalaisten eri taidenäkemysten tasapuolisempi huomiointi,
jolloin myös nykytaiteesta poikkeavien teosten hankintoihin
suunnattaisiin riittävät valtion määrärahat.
Arvoisa herra puhemies! Valtion taidemuseo koostuu nykyisellään
Ateneumin taidemuseosta, Nykytaiteen museo Kiasmasta, Sinebrychoffin taidemuseosta
ja Kuvataiteen keskusarkistosta. Erityisesti Ateneumin ja Sinebrychoffin
taidemuseoiden merkitys suomalaiselle kulttuuripolitiikalle on erityisen
tärkeä, sillä ne ovat koonneet kokoelmiinsa
eurooppalaisen ja suomalaisen kuvataiteen klassikoita. Näillä kuvataiteen
mestariteoksilla voidaan katsoa olleen vuosikymmenten ajan keskeinen
merkitys suomalaisen identiteetin muovautumisessa.
Hallitus on nyt tuonut esityksen Valtion taidemuseon muuttamisesta
erilliseksi Kansallisgalleria-säätiöksi
ja nyt täydentää tätä esitystä.
Esityksen valmistelussa olisi tullut ottaa huomioon nykytaidehankintojen
kustannuskehitys sekä kansalaisten nykytaidetta kohtaan
osoittama kritiikki. Nykytaiteen hankintojen suuret määrärahat voidaan
katsoa kyseenalaisiksi, sillä monien nykytaideteosten taiteellinen
arvo on hyvin vaikeasti määriteltävissä.
Miksi näin on? Siksi, että näissä taideteoksissa
usein eivät nämä yhteiset kokemukset
niinkään painotu, vaan jokainen voi nähdä niissä mitä tahansa.
Tässähän on nyt juuri tullut Kulttuurirahaston
tutkimus taidepolitiikasta. Siinä esimerkiksi koettiin
tärkeäksi, että taiteella on tätä yhteisöllistä merkitystä,
ja silloin jos jokainen näkee siinä, mitä itse
haluaa, niin on kovin vaikea nähdä, että sitä yhteisöllisyyttä saataisiin
lisättyä.
Maaliskuussa 2011 Helsingin Sanomissa julkaistun kyselytutkimuksen
mukaan yli 50 prosenttia kansalaisista oli halukas lopettamaan valtion
tuet postmodernille nykytaiteelle. Hallituksen olisikin harkittava
Valtion taidemuseon säätiöittämishankkeen
yhteydessä Kiasman erottamista tulevan Kansallisgalleria-säätiön
yhteydestä. Tällöin Kiasma voitaisiin
saattaa täysin yksityistahojen ylläpitämäksi
nykytaiteen museoksi. Yksityisten sijoittajien tuoma pääoma
toisi aidon kilpailutilanteen nykytaidekentälle, jolloin
taloudelliset kilpailukykytekijät määrittäisivät
nykytaiteen teoshankintojen kriteerejä tiettyjen suppeiden
tahojen mieltymysten sijaan. Suppeammalla Kansallisgallerian organisaatiorakenteella
olisi myös mahdollista saada aikaan säästöjä opetus-
ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla. Samalla julkinen
raha tulisi eneneväs-sä määrin
ohjautumaan sellaisen kuvataiteen vaalimiselle, jolla on selkeämpi
yhteys suomalaiseen identiteettiin. Tämä parantaisi
luovan talouden kilpailuedellytyksiä, sillä sen
toimintaympäristön voidaan katsoa vahvistuvan
kulttuurisesti eheän yhteiskunnan myötävaikutuksesta.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Saarakkalan väite nykytaidehankinnoista on
aika uskomaton. Olisi varmaan parempi, et-temme täällä eduskunnassa
lähde arvottamaan nykytaiteen merkitystä. Ja jos
ajatellaan niin, että nyt pitäisi pidättäytyä kokonaan
nykytaiteen hankinnoista, niin ei varmasti ole hyvä, että meidän taideteosten
jatkumossa tulee aukkoja tiettyjen aikakausien kohdalle. Jos ajatellaan
taidehistoriaa, vaikkapa kaikkien tuntemaa Vincent van Goghia, hän
ei ollut ollenkaan omana aikanaan tunnustettu taiteilija, kun sitten
taas tänä päivänä varmasti
Saarakkalakin kenties pitää hänen taiteestaan.
Mutta noista hankintamäärärahoista
sen verran, että meillä ovat todella valitettavan
pienet nämä meidän hankintamäärärahat,
ja vastikään sanomalehdessä oli vertailu
erään yhdysvaltalaisen isohkon taidemuseon henkilökunnasta
verrattuna suomalaiseen vastaavaan ja todettiin, että henkilökuntamäärä on
sama mutta USA:n taidemuseossa kuraattoreita oli vähemmän
ja sen sijaan oli varainhankkijoita, ja minä näkisin,
että olisi hyvä, että Suomessakin mentäisiin
siihen suuntaan, että olisi edes yksi varainhankkija, jolloinka
voitaisiin saada sitä ulkopuolista rahoitusta ja tehdä vaikka
näitä — ainakin itse niitä arvostan — nykytaidehankintoja
myöskin sitten enemmän.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tietysti jotkut voivat olla sitä mieltä, että taidekeskustelua
ei ole syytä käydä eduskunnassa. Mutta
ainakin itse olen tullut siihen tulokseen, että kun olen
tätä keskustelua omaehtoisesti käynyt,
niin todella paljon on ollut kiinnostusta kansalaisten keskuudesta
meikäläisen mielipiteitä kohtaan, ja
sitten myös ihan kulttuuritoimijat ovat katsoneet, että tämä on
hyvää keskustelua ja tämä elävöittää meidän
kulttuurikenttää. Jos otetaan taiteen pitkä historia
parissa sekunnissa Kreikan antiikin ajoista, niin kyllähän
taidekäsitys on tässä viimeisten kymmenten
vuosien aikana radikaalisti muuttunut ja ne ihanteet, mitä liittyy
siihen, että kyllä voi ihan perustellusti sanoa,
että voi kyseenalaistaa tämän pitkän
historiallisen linjan valossa tällaisen suuntauksen ja esittää siitä mielipiteitä.
Esimerkiksi monen yliopiston politiikan ja valtio-opin pääsykoekirjoissa,
joita olen sattunut aikoinaan lukemaan, taidepolitiikka kuuluu politiikkaan,
ja mielestäni demokraattinen päätöksenteko
ei ole uhka taiteelle. Kyllähän kunnissa kulttuurilautakunnat
tekevät varsin pitkälle meneviä päätöksiä koskien
kulttuuripolitiikkaa. Täällä ne päätökset
tehdään sitten ikään kuin piilossa
ja väitetään, että politiikka
ei niihin liity. Mutta varmaan aika moni aktiivinen kansalainen,
joka on seurannut kulttuuriministeri Arhinmäen toimintaa
palkintojenjaossa ja monenmoisissa muissa yksityiskohdissa, huomaa,
että kyllä politiikka vaikuttaa. Se vaikuttaa
virkanimityksiin, ja sitä kautta se vaikuttaa siihen, ketkä näitä rahoja
saavat, taideapurahoja. En näe mitään
ongelmaa siinä, että olen itse esimerkiksi esittänyt,
että taideneuvostoa täydennettäisiin niin,
että siellä olisi eduskunnan nimeämiä henkilöitä vähemmistö — nykyään
ei ole eduskunta nimennyt suoraan ketään — mielestäni
siinä ei ole mitään vaaraa. Se on kansalaisten
tehtävä sitten arvioida, onko se suoraan puoluepolitiikkaa, koska
me voimme nimetä sinne itse kukin taho juuri, kenet me
sitten haluaisimme. Jotkut puolueet voivat painottaa sitten tällaista,
voisi sanoa, (Puhemies koputtaa) niin kuin taidepiirien näkemystä ja
toiset tuoda jotain muuta elementtiä siihen, mutta demokratia
ei ole kyllä uhka taiteelle.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Saarakkala otti esille tällaisen
käsitteen, tarkemmin sitä määrittelemättä,
kuin kulttuurillisesti eheä yhteiskunta. Olisi mielenkiintoista
tietää, mitä edustaja sillä tarkoittaa.
Siinä saattaa olla vivahteita sellaisiin tapahtumiin maailmanhistoriassa,
missä eri valtiot ovat tehneet erilaisia kokeita tai kokeiluja
kulttuurillisesti eheistä yhteiskunnista, ja ne kokeilut
eivät todellakaan ole rohkaisevia.
Sitten edelleen Saarakkala puhui kulttuurikäsitteiden
muuttumisesta. Se on totta, että kulttuuri ja yhteiskunta
muuttuvat. Mutta kun minä liitän, edustaja Saarakkala,
nämä kaksi asiaa yhteen, että jos pyritään
kulttuurillisesti eheään yhteiskuntaan ja se on
tavoite, niin miten kulttuuri ylipäätään
voi yhteiskunnassa muuttua? Tässä on vähän
niin kuin ristiriitaisia ja toisiaan poissulkevia käsitteitä samaan
aikaan käsittelyssä.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Esimerkiksi, jos ajatellaan suomalaisen taiteen
kultakautta, teoksia, joita Suomen kansa tällä hetkellä rakastaa,
niin aika usein nuokin teokset olivat sinä aikana, jolloin
ne tehtiin, teoksia, joita kyseenalaistettiin, joita pidettiin ylipäätään
aivan sopimattomina. Tänä päivänä ne
ovat rakastettuja ja pidettyjä.
Taiteen merkitys on myöskin siinä, että se
kyseenalaistaa ajattelua. Jos ajatellaan vaikka Harro Koskisen sikatauluja,
jotka olivat aivan sopimattomia omana aikanaan, tänä päivänä niin
sanottu laaja kansakin menee mielellään niitä katsomaan
ja näkee ne kuvana siitä ajasta, jolloin ne on
tehty. Samalla tavalla nykytaide tänä päivänä voi
tuntua oudolta, mutta on hyvin tärkeää,
että me teemme teoshankintoja myöskin tältä ajalta, jotta
sitten vaikka 50 vuoden päästä nähdään,
että "hei, tuona aikana tehtiin tuollaista ja nyt taas
tällaista". Se on hyvin tärkeätä,
että tämä taiteen jatkumo voidaan säilyttää.
Ei voida jättää välejä sinne.
On hyvin tärkeätä, että julkisia
hankintoja tehdään. Julkisia hankintojakaan ei
tehdä koskaan yhden ihmisen subjektiivisen arvioinnin perusteella,
vaan ne perustuvat aina laajemman asiantuntijaryhmän arviointiin.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tällä kulttuurisen
eheyden käsitteellä itse ymmärrän
sitä, että ainakin pyritään
siihen, että meillä olisi enemmän sen
tyyppisiä taidekokemuksia, joissa voidaan olla ikään
kuin samaa mieltä siitä, mitä esimerkiksi
jokin taideteos esittää. Niin kuin minä sanoin,
niin viimeisten kymmenien vuosien aikana on tultu sellaiseen aikakauteen
tässä taidepolitiikassa, että ensimmäistä kertaa
voidaan sanoa, että on todella vaikeaa nähdä jossakin
taideteoksessa vaikkapa samoja asioita toisten ihmisten keskenään.
Ne ovat hyvin vaikeasti ymmärrettäviä,
ja jokainen näkee niissä, mitä haluaa,
ja silloin voidaan kyseenalaistaa sellaisen teoksen arvo ainakin
nyt yhteisöllisestä näkökulmasta.
Sitten sillä voidaan tietysti lievittää pahaa
oloa tai saada jokin subjektiivinen kokemus, mikä se kokemus
tietysti aina on jossain määrin. Mutta tässä näkökulmassa
olen mielestäni ihan hyvällä asialla.
Mitä tulee totalitarismiin, niin näissä esimerkeissä,
jotka itse asiassa edustaja Kiuru jätti yksilöimättä,
mainitsematta, tuskin on lähdetty liikkeelle siitä,
että taide ja siihen kantaa ottaminen politiikan piirissä jotenkin
tekisi yhteiskunnasta totalitäärisen. Siinä ovat
olleet aivan muut tekijät taustalla, ja on mielestäni
aika kapea näkemys historiasta, jos lähtee liikkeelle
siitä, että jos me nyt keskustelemme politiikan
piirissä taiteesta, haluamme siihen jonkin tyyppistä ohjausta,
ja jokainen puolue päättäköön
itse, mitkä ovat oman ohjauksensa kriteerit... En osaa
nähdä, että siitä automaattisesti
seuraisi joku huono yhteiskunnallinen järjestelmä,
etenkin kun me elämme kuitenkin demokratiassa ja kaikki
puolueet mielestäni täällä kunnioittavat
sitä.
Kyllä tämä tähän
asiaan kantaa ottaminen, niin kuin olen sanonut, on myönteisesti
otettu vastaan, ja jos nyt onkin erimielisyyksiä, niin
ainakin voin sen sanoa, kun esimerkiksi (Puhemies koputtaa) tässä toinen
edustaja otti esille niitä aikoja, kun on kyseenalaistettu
näitä taideteoksia, että niinpä,
niin on kyseenalaistettu, ja taidepolitiikkaa. Sitä debattia
on käyty paljon aktiivisemmin politiikan piirissä,
ja sivistyneet yhteiskunnalliset toimijat ovat ottaneet siihen kantaa
eivätkä ole pelänneet, että tässä nyt
jotenkin leimautuu totalitarismin kannattajaksi.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vanha viisaus on, että ihminen ei
elä ainoastaan leivästä, kulttuuriakin
tarvitaan. Henkilökohtaisesti yhtenä tämän
salin vanhimmista olen tässä kahden ja puolen
vuoden aikana joutunut perehtymään erilaisiin
kulttuurilajeihin johtuen tästä valtiovarainvaliokunnan
sivistys- ja tiedejaoston puheenjohtajuudesta. Olen tutustunut Kiasmaan,
Kansallisteatteriin, Kansallisoopperaan, olen seurannut teatteriesityksiä, konsertteja,
oopperoita ja jopa balettia ja pidän kaikkia näitä muotoja
erittäin tähdellisinä myös Suomen
kansalle.
Arvostan myös taiteen tekemistä ja taiteilijoita
kaikilla sektoreilla ja toivonkin, että pystymme jatkossa
säilyttämään valtion budjetissa
ne määrärahat, mitkä tänä päivänä siellä ovat.
Tiedän, että kaikesta pitää tinkiä,
mutta sillä tapaa olen ehkä eri mieltä kuin äskeinen
edustaja Saarakkala, että kyllä me tämänkin
tyyppistä toimintaa tässä maassa tarvitsemme,
ja myöskin uskon, että perussuomalaisten kannattajissa, äänestäjissä on
myöskin taiteen ja kulttuurin ystäviä.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eloranta nosti esille tuossa Harro
Koskinen Sikamessiaan. Samoin hän puhui teoksista, joita ensin
aikanaan on aliarvostettu mutta joista nyt sitten pidetään
ja joita Suomen kansa on oppinut rakastamaan. Mainitsen esimerkkinä vaikkapa Aleksis
Kiven teoksen Seitsemän veljestä ja muunkin hänen
tuotantonsa, joka silloin aikanaan kovasti lytättiin.
Yhteistä näille kaikille on ollut se, että niistä teoksista
silloin aikanaan tavallinen kansa, tavallinen peruskansa Suomessa,
on kyllä pitänyt, mutta eliitti on niitä vihannut.
Nyt on tilanne kääntynyt toisinpäin,
että ikään kuin suomalainen eliitti tavallaan
rakastaa tämmöistä erikoisuuden tavoittelua
taiteessa, mutta tavallinen kansa ei oikein ymmärrä.
Se, että monet nämä vanhat teokset ovat
nykyään arvostettuja ja niistä pidetään,
johtuu nimenomaan ehkä juuri siitä, että siellä ovat
kaiken maailman August Ahlqvistit ja kumppanit inhonneet näitä teoksia,
lytänneet ne ja se on nostanut ne tavallisen kansan silmissä eräänlaisiksi
messiaiksi.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! Nykytaiteen muodot ja tekniikat ja teemat ovat
hyvin toisenlaisia kuin klassisessa taiteessa, tavallaan nykytaiteessa
mikään ei ole pyhää. Nykytaiteessa
lainataan ja viitataan paitsi aiempiin taideteoksiin myöskin
koko ympäröivään maailmaan,
yksilöön ja yhteiskuntaan, perinteisiin ja traditioihin
ja asenteisiin, ja muutenkin nykytaiteessa taidelajien perinteiset
rajat ylittyvät. Aika usein voi olla niin, että nykytaiteen
edessä ihmisellä voi olla hämmentynyt
olo. Nykytaiteessa onkin olennaista tavallaan se vuoropuhelu taideteoksen,
taitelijan ja katsojan välillä. Taiteen ymmärtäminen
on prosessi, ja se ei avaudu kerralla, ja ymmärtämisessä,
varsinkin nykytaiteen ymmärtämisessä,
tarvitaan aikaa, eikä silloinkaan kannata välttämättä mitään
lopullista oivallusta odottaa. Samalla tavoin taideteoksen merkitys voi
muuttua ajan kuluessa, ja samakin taideteos voi merkitä samallekin
katsojalle ihan erilaisia asioita eri elämänvaiheessa.
Tämä on hyvä ottaa huomioon, kun nykytaidetta
arvioidaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä entisestään
vahvistuu itsellä se käsitys, että tämä kulttuuripolitiikka
kokonaisuudessaan tarvitsee ravistelua. Siis se on sitä eteenpäin
menoa, että me käymme tätä keskustelua. Minua
ei häiritse se, että tästä asiasta
ollaan eri mieltä. Kyllä itselleni se kertoo,
että kun 2011 Helsingin Sanomien gallupissa laajalla otannalla,
muistaakseni ainakin 1 000 tai 2 000 ihmistä, kysyttiin,
että pitääkö postmodernia nykytaidetta
tukea yhteiskunnan varoilla, ja enemmistö vastaa, että ei,
niin jos siitä on ajatuksia, että tuo on väärä linja,
niin sitä mieltähän sopii aina olla, mutta
minä muistutan kuitenkin, että demokratiassa enemmistö päättää ja
tietysti vaaleilla valitaan. Mutta ei voi sivuuttaa tuota näkemystä,
tai silloin kyseenalaistaa koko sen mandaatin, mitä me
olemme kansalaisilta täällä saaneet.
Ei se ole vaarallista, että kansalaiset ottavat kantaa
ja poliitikot siinä samalla.
Arvoisa herra puhemies! Minä muistutan, että perussuomalaisten
vaaliohjelmassa kerrotaan seuraavaa: "Perussuomalaiset kokevat suomalaisen
kulttuuriperinnön säilyttämisen olevan
ensisijaista postmodernin nykytaiteen tukemiseen verrattuna. Valtion
myöntämiä kulttuuritukirahoja on ohjattava
siten, että ne vahvistavat suomalaista identiteettiä.
Tekotaiteelliset postmodernit kokeilut sen sijaan olisi syytä jättää taloudellisesti
yksittäisten henkilöiden ja markkinoiden vastuulle."
Olemme kaikki perussuomalaiset kansanedustajat aikoinaan lukeneet
tämän vaaliohjelman ja toivottavasti myös
kaikki hyväksyneet. Ainakin itse olen tämän
takana vahvasti, ja siten tässä samalla lievä vastaus
tuonne edustaja Tuupaisen suuntaan, vaikka edustammekin samaa ryhmää. Sallin
mielelläni erilaisia näkemyksiä, mutta muistutan
todella siitä, että tämän ohjelman
puolesta on kansa meitä tänne äänestänyt,
ja katson velvollisuudekseni muistuttaa siitä sekä omia edustajia
että tarvittaessa tietenkin myös muitten ryhmien
edustajia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Asia, mistä nyt keskustellaan, on Kansallisgallerian
rahankeräys, niin että tämä on
vähän laajalle mennyt, mutta toivotaan, että päästään
tähän Kansallisgallerian rahankeräykseen
takaisin.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Puheenjohtaja! Ihan lyhyesti: Taidepolitiikka todella tarvitsee
ravistelua, olen siitä Saarakkalan kanssa samaa mieltä.
Korjaisin vielä sen, että — sanani ehkä ymmärrettiin
väärin — olen sitä mieltä,
että taide kyseenalaistaa eikä niin, että taide
on kyseenalaista.
Keskustelu päättyi.