7) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi lapsen huollosta ja
tapaamisoikeudesta annetun lain, riita-asioiden sovittelusta ja
sovinnon vahvistamisesta yleisissä tuomioistuimissa annetun
lain 5 ja 10 §:n sekä sosiaalihuoltolain
17 §:n muuttamisesta
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Noin 30 000 lasta kokee Suomessa
vuosittain vanhempiensa avioeron, ja kuten kaikki hyvin tiedämme,
ero on useimmiten varsin monimutkainen prosessi, joka koskee paitsi
parisuhdetta myös perheen taloutta ja vanhemmuutta. Aivan liian
usein lapset joutuvat pitkäaikaiskärsijöiksi vanhempiensa
välienselvittelyssä, ja kuten jo maalaisjärkikin
kertoo ja monissa tutkimuksissa on todettu, vanhempien riitely ja
sen jatkuminen eron jälkeen on suuri riski lapsen hyvinvoinnille.
Suomalainen palvelujärjestelmä tarjoaa vanhemmille
useita eri mahdollisuuksia ratkaista lapsen asiat sovinnollisesti.
Valitettavan usein vanhemmat kuitenkin jäävät
erimielisiksi ja hakevat ratkaisua tuomioistuimesta. Tämä hallituksen
esitys lapsiystävällisen sovittelun eli niin sanotun
Follo-mallin laajentamisesta koko maahan on erittäin kannatettava.
Kokeilusta on saatu paljon positiivisia tuloksia. Sovittelu on ollut
tuloksellista, nopeaa ja taloudellisesti edullista, ja siinä voidaan,
mikä hienointa, samassa prosessissa käsitellä eroon
liittyviä juridisia, sosiaalisia ja psykologisia kysymyksiä.
On totta kai tiedostettava, että kaikkiin tapauksiin tämäkään
malli ei toimi, mutta tämä malli tuo varmasti
monen lapsen elämään kaivattua rauhaa
ja vakautta.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Kaksi raadollista asiaa, mitä oikeussaliin voi
tulla perheenjäsenten välille, ovat ensinnäkin huoltajuusriidat,
joista tässä tapauksessa on kysymys, ja toinen
on perinnönjakoasiat. Perinnönjakoasioissa on
kyse kuitenkin aikuisten ihmisten välisistä riidoista,
kun taas näissä huoltajuusriidoissa on kyse tapauksista,
joissa välineenä, kohteena on lapsi, pieni, puolustuskyvytön
henkilö.
Minä haluan tässä verrata tätä kyseistä lakiesitystä nyt
käsiteltäessä perinnönjakoa
ja huoltajuusriitaa eräässä mielessä.
Elikkä perinnönjako voidaan tehdä joko
sopimusjakona, jolloin kaikki osakkaat pistävät
nimensä jakosopimukseen, tai sitten se voidaan tehdä toimitusjakona,
jolloin käräjäoikeudelta haetaan joku
lakimies pesänjakajaksi. Varatuomarina minä tiedän,
että näin myös usein käy. Mutta
jos pesänjakaja on taitava ja omaa edes vähän
psykologista silmää, voi hän saada keskustelun
kautta sovun syntymään, vaikka pesä näyttäisi
hyvinkin riitaiselta tapaukselta.
Kun tosiasiat käydään läpi
kylmän rauhallisesti ja keskustellaan asioista, saadaan
nämä tunteet, koska usein on kyse tunteista, purettua
ja tilanne saadaan sitten jäähtymään
ja päästään tähän
sopimukseen, joka on kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu
ja voidaan sitten allekirjoittaa.
Perinnönjako tapahtuukin sitten usein sopimuksen pohjalta,
vaikka on haettu tätä toimitusjakoa. Monin verroin
tärkeämpää sovittelun ratkaisun
syntyminen on silloin, kun riita on elävän ihmisyksilön
eli lapsen huoltajuus- ja tapaamisoikeuksista.
Uskon, ja myös hallituksen esityksen perustelut sen
osoittavat, että sovintomenettelyn vahvistaminen lasten
huoltajuutta ja tapaamisoikeuksia koskevissa kysymyksissä on
kannattavaa niin lapsen edun kuin kansantaloudenkin kannalta. Ristiriidat
lapsen ympäristössä lieventyvät,
ja huoltajuusprosessi sujuu nopeammin.
Hallituksen esityksessä kerrotaan neljän käräjäoikeuden
tuomiopiirin alueella kahden edellisvuoden aikana toteutetusta kokeilusta,
jossa tuomarin apuna toimi eroperhetyöskentelyyn perehtynyt
psykologi. Kaikissa neljässä käräjäoikeudessa
sovintoratkaisut lisääntyivät vuoteen
2010 verrattuna lisäyksen ollessa 6—11 prosenttia. Kun
sovittelutoiminnasta tulee kokemusta ja ammattitaito lisääntyy,
niin sovintoratkaisujen voi odottaa lisääntyvän
vielä näistäkin luvuista.
Kokeilu on ollut varmasti kannattava ja perusteltu, mutta kansalaisten
yhdenvertaisuuden ja oikeusturvan toteutumisen kannalta tällaisia
kokeiluja ei voida jatkaa kovin pitkiksi ajoiksi. Menettely on joko
vakinaistettava koko maahan tai lopetettava kokonaan. Tulokset puhuvat
ensimmäisen vaihtoehdon puolesta, elikkä se tulee
vakiinnuttaa koko maahan.
Tavoite huoltajuusriitajuttujen käsittelyajan lyhentämiseksi
on erittäin kannatettava. Jos ja kun tämä laki
toteutuu, niin toivoakseni sen vaikutuksia erityisesti käsittelyaikojen
suhteen seurataan ja tehdään niitä jatkuvasti
tarvittavia johtopäätöksiä.
Sitten asiantuntijapalveluista. Koska ne tulisivat kuntien hoidettavaksi,
niin asiantuntijapalveluiden korvaaminen kunnille on välttämätöntä. Se
sisältyykin hallituksen esitykseen, mutta on huolehdittava,
että tämä malli tulee säilymään
ja että korvaukset suoritetaan täysimääräisesti. Korvauksen
määrää esitetään
säädettäväksi valtioneuvoston
asetuksella. Jos näin käy, että säädetään
asetuksella, niin valtioneuvoston on pidettävä korvaukset
reiluina. Kuntien syliin on jo nyt kaadettu liiaksi tehtäviä,
joista valtiovallan tulisi paremminkin vastata, ja sitten syyllistetään kuntia
huonosta taloudenpidosta. Eli yksi tehtävä jälleen
lisää kunnille.
Oikeusvaltiossa on oikeuden toteutumisen lisäksi tärkeätä myös
se, että oikeus näyttää toteutuneen.
Osapuolten ja ulkopuolistenkin on voitava luottaa oikeuslaitokseen.
Huoltajuusriitojen sovitteluun voi toinen osapuoli tulla vaikean
eron järkyttämänä ja henkisesti
väsyneenä. Tällainen ihminen voi antaa
helposti periksi omista näkemyksistään
tai toisaalta herkässä tilanteessa kokee helposti,
että tuomari on puolueellinen. Kaikkia tällaisia
hyvin herkkiä näkökulmia on muistettava
ottaa huomioon sovittelussa.
Samalla on kuitenkin muistettava, että löytyy tilanteita,
joissa sovittelulle ei ole edellytyksiä, vaan tuomioistuimen
tekemä päätös on lapsen etu.
Tällaisia tapauksia ei tule pakottaa sovitteluun, vaan
jokainen juttu on voitava ilman osapuolten syyllistämistä saattaa
tuomioistuimen käsiteltäväksi. Toivottavasti
tämän lakiuudistuksen myötä näitä tapauksia
on kuitenkin entistä vähemmän.
Todellakin olen kiitollinen tästä esityksestä, sillä käräjäoikeudessa
olen joutunut seuraamaan todella inhottavia lapsen huoltajuusriitatilanteita,
ja näissäkin olisin toivonut, että olisi
päästy asianmukaisen psykologin avulla edes osittain sovittelua
viemään eteenpäin.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt esitetyt lakimuutokset ovat tärkeä askel
oikeaan suuntaan. Laiha sopu on aina parempi kuin lihava riita,
ja haluan uskoa, että lapsen etu tulee esitetyn kaltaisella
sovittelujärjestelmällä nykyistä paremmin
huomioiduksi.
Lakiesitys jättää kuitenkin aukon.
Tilanteessa, jossa riidan toinen osapuoli on haluton sopimaan, ei
tapahdu muutosta, ja lopputuloksena on päätyminen
käräjille. Mikään pakkohan ei
ole tämänkään jälkeen
sopia, jos ei halua. Tämän sovittelun lisäksi
tarvittaisiin siis muita muutoksia lakiin.
Lakivaliokunnalla on nyt pitkään ollut käsittelyssä kaksi
lakialoitetta, jotka molemmat olisivat tuoneet ne tarvittavat muutokset.
Kokoomuksen Pauli Kiurun, joka täällä salissakin
istuu, rikoslakiin liittyvällä lakialoitteella
oli yli 140 allekirjoittajaa, ja minunkin aloitteellani yhden momentin
lisäämisestä lakiin lapsen huollosta
ja tapaamisoikeudesta oli 60 kansanedustajan takaus. Yhteensä siis
200 kansanedustajaa oli sitä mieltä, että pahimpien
huoltokiusaajien varalle tarvitaan vahvempia toimia.
On tunnustettava ilmiö, jonka nimi on vieraannuttaminen.
Valitettavan usein näiden huoltajuuskiistojen taustalla
on se, että toinen vanhemmista, yleensä tämä niin
kutsuttu lähivanhempi, yrittää joko tietoisesti
tai tiedostamattaan vieraannuttaa lapsen etävanhemmaksi
kutsutusta henkilöstä. Vieraannuttaminen on lapsen
ja toisen vanhemman tapaamisten systemaattista estämistä ja
toisen osapuolen perusteetonta mustamaalaamista lapsen kuullen.
Niin kauan kuin tämän ilmiön olemassaoloa
ei ole tunnustettu ja niin kauan kuin sitä ei ole säädetty
laissa kielletyksi ei kaikkein pahimpiin huoltajuuskiistoihin nyt
esitetyn kaltaisella sovittelulla saada yhtään mitään
ratkaisua. Lopputulema on lähes aina se, että vieraannuttaja
vie riidan käräjille ja lopulta saa tahtonsa läpi,
koska tuomarit näkevät tämän niin
kutsutun lapsen edun olevan riidan lopettaminen, ja se loppuu siis
ainoastaan sillä, että lapsen ja etävanhemman
välit katkaistaan. Näin siis näissä kaikkein
ikävimmissä ja pisimmälle etenevissä tapauksissa.
Mutta, arvoisa puhemies, joka tapauksessa tämä hallituksen
esitys on oikean suuntainen. Tällä ehkä saadaan
estettyä muutamien tilanteiden eskaloituminen niin pitkälle
kuin aiemmin on käynyt. Kuitenkaan, kuten sanoin, sellaiseen henkilöön,
joka ei sopua halua, ei tämä vaikuta mitenkään.
Näille sovittelijoille, jotka näiden asioiden
kanssa sitten tulevaisuudessa tulevat painiskelemaan, tulisikin
koulutuksen yhteydessä kertoa ilmiöstä nimeltä vieraannuttaminen
ja se, että sen mahdollisuus tulisi ottaa jokaisen riitatilanteen
taustoja aina kartoitettaessa hyvin huomioon.
Tässä hallituksen esityksessä sanotaan
näin, että pyritään tukemaan
tätä tapaavaa vanhempaa eli etävanhempaa.
Ei kai tällä vaan tarkoiteta sitä, niin
kuin joissakin kansainvälisissä esimerkeissä muutamissa
muissa maissa on käynyt, että sitten se sopiminen
on sitä, että suositellaan sitä tapaavaa
vanhempaa, usein juuri isää, suostumaan siihen,
että joka toinen viikonloppu riittää, ja
sitten ne elatusapumaksut siihen päälle? Toivottavasti
tämä ei tarkoita tätä, mitä täällä esitetään.
Kun tätä sovittelua on nyt muutamilla alueilla kokeiltu,
niin haluaisin seurantaa siitä, kumman vanhemman alkuperäiseen
tahtoon on näiden sovittelujen kautta useimmiten päädytty.
Kumman alkuperäinen tahto on ollut lähempänä sitä,
mikä lopulta on tullut tämän sovittelun
tulokseksi? Kun olen skeptikko monessakin asiassa, niin veikkaan,
että sen lähivanhemman.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä eduskunnalle laeiksi
lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta ja riita-asioiden sovittelusta.
Noin 30 000 lasta kokee vuodessa vanhempiensa eron, ja
näistä lapsista noin 2 500 joutuu vakavien
huoltajuusriitojen keskipisteeseen. Se on iso luku ja koskee lasten
lisäksi tietysti molempia vanhempia, ja mitä itselleni
tuli oman lakialoitteeni ja Juho Eerolan lakialoitteen teon ja palautteen
yhteydessä ilmi, niin se koskee myös isovanhempia
monissa ta-pauksissa. Se pitää muistaa.
Tämä hallituksen esitys tapaamisoikeuslain muuttamisesta
on askel oikeaan suuntaan. Tällainen sovittelu, ohjattu
sovittelu, mahdollisimman nopeasti, kun ongelmia alkaa ilmetä,
on varmasti se oikea ja paras tapa lähteä liikkeelle,
niin kuin tässä jo aikaisemmin on todettu. Mutta
tässä on myös aikaisemmin todettu, että kaikissa
tapauksissa sovittelu ei kerta kaikkiaan toimi. On erilaisia sairauksia,
luonnehäiriöitä, narsismia, mustasukkaisuutta
ynnä muuta, haluttomuutta päästä minkäänlaiseen
sopimukseen ja yhteisymmärrykseen huoltajuuden ja muiden
asioiden sopimisen suhteen. Tällaisissa tapauksissa sovittelu
ei johda toivottuihin tuloksiin. Mutta jokainen hyvä tulos
on tietysti askel oikeaan suuntaan, ja kun tämä perustuu
nyt kokeilulle ja siitä on saatu hyviä tuloksia,
niin ilman muuta sitä kannattaa jatkaa ja laajentaa.
Puolitoista vuotta sitten edustaja Eerola teki lakialoitteen
vieraannuttamisen tuomisesta lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta,
ja oma aloitteeni lähestyi samaa asiaa hieman toisesta
näkökulmasta eli lapsen tapaamisoikeuden tahallisen
estämisen tuomisesta rikoslakiin ja sen sanktioimisesta.
Molemmat aloitteet olivat tietysti sukupuolineutraaleja. Palautetta
on tullut paljon, ja yksi palaute, mikä on tietysti myös
tullut, on se, onko tämän oman aloitteeni osalta
oikea tapa sitten laittaa jommallekummalle vanhemmalle sakko tai
pahimmassa tapauksessa vankeustuomio. No, vastaus on tietysti, että ei ole
tavoiteltavaa. Mutta tavoiteltavaa on se, että tehtyjä sopimuksia
noudatetaan, ja jos sopimuksella ei ole minkään
näköistä sanktiota tai se sanktio on
erittäin heikko, niin kuin se tällä hetkellä on,
niin se ei ohjaa ihmisten käyttäytymistä sellaisissa
tapauksissa, joissa niitä ohjausvaikutuksia tarvitaan.
On olemassa uhkasakkokäytäntö, ja
nyt ihan ulkomuistista muistelen, että viiden tai kuuden vuoden
aikana tällainen uhkasakko on tullut maksettavaksi viidessä tai
kuudessa tapauksessa, ja kun se suhteutetaan nyt sitten tähän
huoltajuusriitojen määrään,
2 500 lapseen, joita tämä huoltajuusriita
vuodessa koskee, niin se kertoo siitä, että ihmiset
eivät jaksa lähteä taistelemaan. Se taistelu
on liian kallista ja tuloksiltaan todellakin epävarmaa,
ja jotain muutosta siihen kaivataan.
Hallituksen esitys on siis hyvä, mutta nämä pari
lakialoitetta olisivat olleet voimakkaampia keinoja asioitten saamiseksi
kuntoon. Kiitän tässä yhteydessä lakivaliokuntaa
oman ja Eerolan aloitteiden käsittelystä. Lakivaliokunnassa
on kuultu todella laaja joukko asiantuntijoita. Asia on otettu tosissaan,
ja lakivaliokunta viime viikolla teki päätöksen
siitä, että he laativat kirjeen, joka lähetetään
oikeusministeriölle ja sosiaali- ja terveysministeriölle.
Siinä kirjeessä, lainaan nyt sitä kirjettä suoraan,
"valiokunta edellyttääkin, että oikeusministeriö ja
sosiaali- ja terveysministeriö yhdessä kokonaisvaltaisesti
arvioivat lapsen tapaamisoikeutta koskevaa lainsäädäntöä ja käytäntöä sekä niiden
kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia ottaen muun muassa
huomioon lakialoitteista annetuissa asiantuntijalausunnoissa esitetyt
näkemykset". Tämä on vahva viesti molemmille
ministeriöille siitä, että siinä on
korjaamisen paikka ja harkinnan paikka, miten niitä asioita
kannattaa pyrkiä viemään eteenpäin.
Muistutan vielä tässä yhteydessä,
että valiokunta teki päätöksen
siitä, että valiokunnan kuulemat asiantuntijalausunnot
ovat julkisia käsittelyn päättymisestä lähtien,
eli viime perjantaista lähtien ne ovat olleet niiden kaikkien
saatavilla, jotka haluavat niihin tutustua.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys lastenhuolto- ja sosiaalilain
muutoksesta on pääosin hyvä ja kannatettava
mutta ei vielä riittävä. Lakisääteisen
asiantuntija-avun saaminen riita-asioiden sovittelumenettelyyn nopeuttaa
asioiden etenemistä, mikä on tietenkin positiivinen
asia. Nykylain mukaan asiantuntija-avun kulut koituvat perheiden
maksettaviksi. Tämä rajoittaa avun käyttöä.
Pitkittyneet oikeudenkäynnit ovat omiaan lisäämään
katkeruutta ja kaunaa vanhempien välillä sekä luomaan
ahdistusta lapsissa.
Vanhemmuus ei lopu avioeroon, ei myöskään isovanhemmuus.
Isovanhemmat ovat yksi merkittävä osa lapsen kasvua
ja kehitystä. Perheiden kriisitilanteissa, kuten avioeroissa,
lapsen yhteys myös isovanhempiin voi useissa tapauksissa
olla uhattuna tai jopa katketa. Laki ei suojaa isovanhempien tapaamisoikeutta.
Toivoisinkin, että lakiehdotukseen voitaisiin lisätä myös
se, että isovanhemmillakin olisi mahdollisuus tulla kuulluksi
sovittelumenettelyn yhteydessä.
Keskustelu päättyi.