6) Laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun
lain muuttamisesta
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni koskee lasten kotihoidon ja
yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamista. Lakialoitteessa
ehdotetaan korotettavaksi lasten kotihoidon tuen hoitorahan ja hoitolisän
perustasoa sekä kotihoidon tuen maksamisen laajentamista. Samoin
yksityisen hoidon tukeen ehdotetaan tasokorotuksia. Lakialoite liittyy
kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän esittämään
vaihtoehtobudjettiin, jossa on varattu 200 miljoonan markan lisäpanostus,
jolla parannetaan pienten lasten kotihoidon edellytyksiä.
Perheiden hyvinvoinnista, lasten hyvinvoinnista on tässä salissa
keskusteltu paljon. Lapsiperheiden asema on heikentynyt viime vuosina. Nyt
jos koskaan on etsittävä erilaisia vaihtoehtoja,
joilla lasten ja koko perheen hyvinvointia voidaan parantaa. Lasten
hoitaminen kotona on arvokasta työtä sekä lapsen
kasvun ja kehityksen kannalta että myös yhteiskunnallisesti.
Tämän työn arvostus tulee tunnustaa ja
osoittaa se myös päätöksenteossa.
Tämän toteuttaminen vaatii erilaisia vaihtoehtoja.
Kotihoidon tukeen oikeuttavan ikärajan nostaminen on yksi
niistä. Tavoitteena tulee olla, että kotihoidon
tukea voitaisiin maksaa kaikille alle esikouluikäisille.
Kuitenkin tässä on askel siihen suuntaan, että ikärajaa
laajennetaan.
Kotihoidon tukijärjestelmä toimii pienten
lasten kunnallisen päivähoidon vaihtoehtona. Viime
hallituskaudella lasten kotihoidon tukea leikattiin siten, että tuen
perusosa aleni 1 908 markasta kuukaudessa 1 500
markkaan, ja vastaavasti alenivat sisaruskorotus ja pienituloisia
ja keskituloisia koskeva kotihoidon tuen lisäosa.
Nykyinen laki lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta
tuli voimaan siis vuonna 97. Sen perusteella perheelle maksetaan
hoitorahaa 1 500 markkaa kuukaudessa yhdestä alle
kolmevuotiaasta lapsesta ja kustakin seuraavasta alle kolmevuotiaasta
500 markkaa ja alle oppivelvollisuusikäisestä lapsesta
300 markkaa. Hoitolisää maksetaan vain yhdestä perheen
hoitorahaan oikeuttavasta lapsesta. Me tiedämme, että hoitolisän määrä on
nykyisin noin 1 000 markkaa.
Lakisääteisen kotihoidon tuen supistamisen jälkeen
joissakin kunnissa on otettu käyttöön kuntalisiä,
jotta kotihoidon tuki olisi todellinen vaihtoehto päivähoidolle.
Tämä on johtanut siihen, että eri kunnissa
asuvat perheet ovat eriarvoisessa asemassa lasten kotona hoitamisen mahdollisuuksien
suhteen. Nostamalla kotihoidon tuen tasoa riittävästi
lasten päivähoitovaihtoehdot asetettaisiin tasa-arvoisempaan
asemaan.
Pienten lasten hoitojärjestelmiä kehitettäessä tavoitteena
on ollut tarjota lapsiperheille erilaisia vaihtoehtoja, jotta perheiden
erilaiset tarpeet voitaisiin ottaa mahdollisimman hyvin huomioon.
Pienten lasten vanhemmilla tulee olla mahdollisuus valita keskenään
tasa-arvoisista lastenhoitomuodoista lapsen ja perheen elämäntilanteen
kannalta sopivin.
Tiedämme jo tutkimusten ja selvitysten perusteella,
että monet äidit haluaisivat jäädä kotiin, jos
mahdollisuus ja erilaisia tukimuotoja siihen löytyisi.
Nykyinen lastenhoitojärjestelmä suosii selvästi
lasten kunnallista päivähoitoa muiden hoitojärjestelyjen
sijaan. Nykyisellään kotihoidon tuen määrä on
niin alhainen, että siitä ei muodostu todellista
vaihtoehtoa monellekaan vanhemmalle, joka jo haluaa hoitaa lastaan
kotona.
Lasten kotihoidon tuella järjestetty hoito on toimiva,
lasten ja perheiden edun mukainen sekä yhteiskunnalle edullinen
pienten lasten hoidon muoto. On hyvin luontevaa, että pieni
lapsi saa olla omassa kodissaan oman vanhemman hoitamana. Saa nukkua,
syödä ja leikkiä oman rytminsä mukaan,
saa olla turvallisessa suhteessa läheisiin, siis vanhempiin.
Täällähän on monissa monissa
keskusteluissa peräänkuulutettu aikuisuutta, aikuista
lapsen rinnalle, ja mikä parempi kuin että se
voisi olla vanhempi, isä ja äiti.
Kuopiolainen lastenpsykiatrian erikoislääkäri Anna
Tuliharju on todennut muun muassa seuraavaa: Jos lapsi aloittaa
päivähoidon alle kolmevuotiaana, se on riski lapsen
kehitykselle. Olisikin aika myöntää,
ettei lakia lapsen päivähoidosta tehty lapsen
tarpeista vaan aikuisten ja työelämän
tarpeista. Nykykäytännön seurauksia ja
pitkäaikaiskustannuksia ei haluta nähdä.
Päivähoitojärjestelmä toimii
hyvin, mutta lapset voivat huonosti. Kylläkin tiedämme
ja on todella hyvä tunnustaa, että meillä on
hyvää päivähoitoa. Ei ole kysymys
siitä, että siellä kaikki olisi huonosti.
Päivähoitojärjestelmä toimii
hyvin, mutta lapset voivat kuitenkin huonosti. Tämä on
joka tapauksessa todettava.
Kun ajattelemme maamme tulevaisuutta, meillä ei yksinkertaisesti
ole varaa hyväksyä sitä, että lapsemme
voivat huonosti. Kaikin tavoin perheitä tukemalla on pyrittävä tukemaan
lapsia heidän kasvussaan tasapainoisiksi aikuisiksi. Professori
Lea Pulkkinen on todennut muun muassa, että pienen lapsen
vanhempien runsas erilläänolo heikentää heidän
välistään tunnesidettä, joka
taas saattaa merkitä sitä, että heikentyy
ja vaikeutuu lapsen psyykkisten tarpeitten ymmärtäminen,
siis se, millä tavalla vanhemmat ymmärtävät
lapsen psyykkistä kasvua.
Kotihoidon tuen piirissä on nykyisin 85 000 perhettä,
joissa hoidetaan 128 000 lasta. Pienten lasten hoidon tukeen käytetään
vuodessa noin 2 miljardia markkaa. Lisäpanostus, mitä kristillisdemokraattisessa
vaihtoehtobudjetissa tulemme esittämään,
on suuruudeltaan 200 miljoonaa markkaa ja merkitsisi vajaan 10 prosentin
tasokorotusta, kun samalla tuensaajien piiri hieman laajenisi. Korotus
pienten lasten hoidon tuessa kannustaa vanhempia valitsemaan lapsilleen
tällaisen hoitomuodon kunnallisen päivähoidon
sijaan. Tätä kautta kunnilta vapautuu varoja päivähoidon
järjestämisestä ja näitä varoja
kunnat voivat käyttää kuntakohtaisiin
lisiin. Korotus kuntakohtaisissa lisissä taas entisestään
kannustaa kotihoidon valitsemiseen kunnallisen päivähoidon sijaan.
Näin voidaan pienin askelin muuttaa pienten lasten hoitojärjestelmää ja
saada kotihoidosta todellinen vaihtoehto.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskustan eduskuntaryhmä on ja keskustalaiset
kansanedustajat ovat kautta vuosien täällä salissa
puhuneet kotihoidon tuen puolesta. Puolueemme ideologiaan ja arvopohjaan
kuuluu arvostaa kodeissa tehtävää työtä,
on se sitten omaishoitoa, lastenhoitoa tai muuta työtä.
Tältä pohjalta olemme katsoneet, että perheillä tulisi
olla valinnan mahdollisuuksia myöskin lastenhoidon suhteen. Valinnan
mahdollisuuksia täytyy yhteiskunnan olla valmis tukemaan.
Ihan noin vain ne eivät synny, ellei niissä ole
mukana poliittista päätöksentekoa.
Ikäväksemme viime vuosina päätöksenteko on
suosinut perheen ja kodin ulkopuolista hoitoa perheissä ja
kodeissa tapahtuvan hoidon kustannuksella. Mielestämme
näiden pitäisi olla saman veroisia, ihan kuten
edellinen puhuja juuri totesi. Jos yhteiskunnalla on varaa maksaa
laitospäivähoidosta keskimäärin
esimerkiksi alle kolmivuotiailla 4 000 markkaa kuukaudessa, mihin
eivät sisälly vielä rakennuskulut useinkaan,
kiinteistön ylläpitokulut, niin kyllä kai
silloin täytyy yhteiskunnalla olla varaa myöskin
tukea kodeissa tehtävää hoitotyötä.
En tarkoita, että tuen tarvitsisi olla samaa luokkaa kuin
laitospäivähoidon kulut, mutta jos se olisi murto-osakin
siitä, varmasti perheet arvostaisivat sitä. Tästähän
on esimerkkejä ja myöskin tutkimuksia tehty, mikä on se
rahasumma ja ne reunaehdot, joilla perheet voisivat toteuttaa valinnan
vaihtoehtoa. Siitä on todellakin selvityksiä,
joista hetken kuluttua kerron.
Nyt ilokseni olen tänä syksynä huomannut lehdissä useita
artikkeleita, joissa on alettu kiinnittää huomiota
kodeissa tapahtuvaan hoitoon. Pontimena näille artikkeleille
ovat tutkimustulokset, joita on nyt laajasti julkaistu ja jotka
kertovat lasten varhaiskehityksestä. Esimerkiksi tänään
olen valiokunnassa kuullut lastenpsykiatrian professorin lausunnon
siitä, että syrjäytymiskehitys — oli
kysymys huumenuorista — on tutkimusten mukaan havaittavissa
lapsissa ennen kouluikää. Se alkaa sieltä ennen
kouluikää, joten kuinka tärkeä on
lapsuusvaihe tässäkin? Huumenuori ei ole aineenkäyttäjä sinänsä,
vaan kyse on oireyhtymästä, ja siinä oireyhtymässä ne
juuret tutkimusten mukaan ovat useimmin varhaislapsuudessa. Tämä oli
meillä valiokunnassa esillä.
Minulla on tässä mukana muutamia lehtiartikkeleita,
jotka ovat aivan tuoreita, juuri hiljattain ilmestyneitä.
Olen ilokseni huomannut, että asiantuntijat ovat käynnistäneet
tämän keskustelun, mihin me poliitikot emme ole
kyenneet. Huolimatta siitä, että olemme runsaastikin
lähettäneet lehtiin artikkeleita, toimitukset
eivät ole kiinnostuneita olleet lasten kotihoidosta. Se
ei ole ollut kovin muodikasta, että hoidettaisiin kotona.
Nyt on muotia, että ulkoistetaan toiminnot. Kodin toiminnot
kuuluu ikään kuin ulkoistaa johonkin kauas sieltä kotoa
pois. Tämä ei ole ollut todellakaan ajankohtaista.
Luulisin, että nyt kun työttömyys lisääntyy,
taas sitten ruvetaan kiinnittämään katseet
johonkin muuhunkin kuin vain kodin ulkopuolella tapahtuvaan hoitoon.
Minä myönnän, että totta
kai on perheitä, joissa tarvitaan laitospäivähoitoa.
Useimmissa perheissä tarvitaan kaikkia näitä hoitomuotoja,
jos on useampia lapsia, lasten kasvukauden aikana. Voidaan tarvita
yksityistä hoitoa, mielellään yksityinen
hoitaja kotiin; voidaan tarvita perhepäivähoitoa;
voidaan tarvita kunnallista laitospäivähoitoa;
ja voidaan tarvita myöskin kotihoidon tukea, jolla hoidetaan.
Paletin täytyy olla erittäin laaja, koska perheillä on
monenlaisia tarpeita lasten kasvukauden aikana.
Käyn läpi tässä muutamia
asioita, jotka näissä lehtiartikkeleissa ovat
tulleet esille.
Arvoisa rouva puhemies! Aloitan Pekka Reinikaisesta, joka on
lääketieteen lisensiaatti. Hän on kirjoittanut
Helsingin Sanomissa syyskuun 19. päivä olleessa
mielipidekirjoituksessaan seuraavaa: Hän siteeraa tässä ilmeisestikin
tutkimuksia ja mainitsee täällä aikaisemmin
myöskin tutkijoitten nimet sekä toteaa, että päiväkodissa oleva
alle kolmivuotias lapsi sairastaa infektioita kuusi kertaa enemmän
kuin kotona hoidettu, siis kuusi kertaa enemmän kuin kotona
hoidettu. Jos ajattelemme, että näiden infektioiden
takia lapsella täytyy kotona olla silloin hoitaja, yleensä isä tai äiti,
joka jää pois töistä myöskin
sitten hoitamaan lasta, se on aikamoinen yhteiskunnallinen kustannus
myöskin, jos tätä puolta ajatellaan.
Haluaisin ajatella tätä enemmän lapsen
tarpeista kuin yhteiskunnallisena kustannuskysymyksenä,
mutta me tiedämme poliittisina päättäjinä,
että nämä kaikki on otettava huomioon.
Hänen mukaansa myöskin — tässä kirjoituksessa
edelleen todetaan — on epäiltävissä myös, että varsinkin
alle kolmivuotiaiden psyykkinen kehitys voi kärsiä,
jos tämä on erossa omasta vanhemmastaan. Kun näin
hoidetut lapset puolestaan saavat omia lapsia, on mahdollista, että he
eivät pysty luomaan lapsiinsa kiinteitä tunnesiteitä.
Pekka Reinikaisen mukaan tosiasia on, että lasten oppimishäiriöiden
ja psykiatrisen hoidon tarve on räjähdysmäisesti
lisääntynyt ja lasten sairaalahoitovuorokausien
psykiatrisista syistä kaksinkertaistunut 90-luvulla.
Tähän lääkkeeksi hän
esittää, että alle kolmivuotiaat ja varsinkin
alle kaksivuotiaat lapset olisi luonnollisesti paras hoitaa kotona.
Koska tähän ei aina voida päästä,
pitäisi suosia perhepäivähoitoa, missä infektioita
on puolet vähemmän. Päiväkodeissa
alle kolmivuotiaiden ryhmäkokoja pitäisi pienentää ja
kiinnittää entistä enemmän huomiota
infektioiden torjuntaan.
Sitten, arvoisa puhemies, minulla on toinen artikkeli, joka
on Turun Sanomista syyskuun 3. päivältä.
Tämä on erityisopettaja Marjaana Siltala-Kaplaksen
artikkeli, jossa hän toteaa, että hän on
erityisopettaja ja kotiäiti ammatiltaan. Hän toteaa,
että perheille on annettava todellinen mahdollisuus lasten
kotihoitoon. Hänen mukaansa nykyinen tuki ei määrältään
eikä kestoltaan ole riittävä. Hän
on saanut koulutuksensa kasvatustieteissä ja on varmasti
asiantuntija. Hän myöskin toteaa tässä artikkelissaan,
että "lapsen kehityksen psykologisille faktoille ei näytä olevan tällä hetkellä minkäänlaista
sijaa yhteiskunnassamme eikä etenkään
päättäjiemme silmissä. Olemme
normalisoineet tilanteen, joka on lapsille aivan liian suuri pala,
olla suurimman osan hereilläoloajastaan erossa vanhemmistaan".
Me, arvoisat edustajat, olemme hyvin taipuvaisia ottamaan huomioon
tutkimustulokset, jotka koskevat esimerkiksi it-alaa ja teknologiaa. Me
olemme välittömästi täällä vaatimassa
niitten soveltamista käyttöön ja käytäntöön,
mutta kun tutkimustulokset tulevat tässä tapauksessa lastenpsykiatriasta
tai kehitysbiologeilta ja kehityksen tutkijoilta, me emme ole täällä vaatimassa
näiden tutkimustulosten huomioimista lainsäädännössä emmekä ole
täällä vaatimassa, että ne pitäisi
huomioida jo ensi vuoden budjetissa. Nämähän
ovat myöskin aivan selkeitä uusia tutkimustuloksia,
joita tässä siteeraan. Tosin näistä suurin
osa on tiedetty ja niistä käytännön
kokemusta saatu jo aikaisemmin, mutta on varmasti otettava myöskin
huomioon nämä uudet asiat.
Edelleen Marjaana Siltala-Kaplas toteaa, että "perhe
voi hyvin, kun vanhemmat voivat hyvin ja ovat todella läsnä lastensa
elämässä heidän tärkeinä kasvuvuosinaan.
Kun vanhemmat syystä tai toisesta uupuvat tai ovat paljon
poissa joko henkisesti tai fyysisesti, alkavat myös lapset
oireilla". Edelleen kirjoituksessa sanotaan, että "Suomessa
päättäjillä näyttää olevan
vallalla mentaliteetti, jonka mukaan lapset ja heidän kanssaan
vietetty aika eivät ole lainkaan niin tärkeitä kuin
työ".
Sitten tässä on kaksi artikkelia lastenpsykiatrian
erikoislääkäriltä Anna Tuliharjulta.
Toinen on Suomen Kuvalehdestä numerosta 34/2001,
juuri tältä syksyltä, ja toinen on Helsingin
Sanomista perjantaina 12. päivänä lokakuuta.
Molemmissa artikkeleissa lastenpsykiatri Anna Tuliharju osoittaa
tutkimuksiin nojaten, että lasten varhaisvaihe on erittäin
tärkeä lapsen kehitykselle. Hän esittää kysymyksenomaisestikin,
olemmeko menneet liian pitkälle tasa-arvokäsitteessä,
kun olemme täällä eduskunnassakin vaatimassa isyysloman
pidentämistä. Hän on sitä mieltä,
että lapsen luonnollisin hoitaja on useimmiten äiti. Hän
kirjoittaa, että äiti siirtää lapselle
valmiuksien ja taitojen mukana myös arvostuksen ja rakkauden,
terveen itsetunnon perustan. Hän on myöskin sitä mieltä,
että me ehkä emme tunnusta sitä, että on
fyysisiä ja biologisia eroja kehityksessä. Isä on
isä ja äiti on äiti ja tämä ehkä unohtuu
tänä suurena tasa-arvon aikakautena. Hänen mukaansa
pysyvien kiintymyssuhteiden merkitys lapselle tunnetaan ja se tunnustetaan
yleisesti, mutta hän kirjoittaa, että perhepoliittisissa
ratkaisuissa se ei kuitenkaan näy. Hän ehdottaa,
että päivähoitolaissa voisi olla 0—3-vuotiaille
lapsille subjektiivinen oikeus vanhempiensa antamaan hoitoon. Hänen
mielestään taloudelliset mahdollisuudet tähän
on turvattava.
Arvoisa puhemies! Olen hyvin pitkälle samaa mieltä näitten
asiantuntijakirjoitusten kanssa, että vaihtoehtoja täytyy
luoda ja poliittisessa päätöksenteossa
tämä on otettava huomioon todella vakavasti.
Itse tulen Liedon kunnasta, jossa keskustan ja kristillisdemokraattien
voimin olemme ajaneet läpi Lieto-lisän, jossa
alle kolmivuotiaiden lasten hoidosta maksetaan 800 markkaa Lieto-lisää, ja
jos samassa taloudessa hoidetaan vielä omia alle kouluikäisiä lapsia,
on summa heistä 600 markkaa per lapsi.
Kun alun perin teimme Liedossa, joka on hyvin lapsirikas kunta,
14 000 asukasta, kyselyn perheissä, kuinka moni
olisi valmis jäämään kotiin
hoitamaan omia lapsiaan, jos Lieto-lisä tulisi, niin saimme
30 perheeltä vastaukseksi, että he jäisivät
Lieto-lisällä hoitamaan omia lapsiaan. Tällä hetkellä Lieto-lisällä hoidettavia
lapsia on 207 ja perheitä on 120, eli tämä kunnallinen
Lieto-lisä — niin pieni, ajatelkaa, 800 markkaa
ja 600 markkaa — on toiminut vanhemmille sellaisena kimmokkeena,
että he ovat ryhtyneet ajattelemaan, olisiko heillä mahdollisuus
hoitaa omia lapsiaan kotona enemmän. Ihan hävettää,
kun ajattelee, että näin pienistä panostuksista
kunnassa on kysymys. Tästä oli kova poliittinen
kädenvääntö ja kovat äänestykset,
mutta saimme tämän läpi jo viime kaudella
kokoomuksen tuella. Meillä oli hyvin vahva näkemys,
että tämä pitää toteuttaa.
Meillä on myöskin yksityisen hoidon tuki ja sillä on
Liedossa tällä hetkellä 6 lasta. Tässä on
kyllä selkeä ero.
Toivomme, että meillä olisi jatkossa mahdollisuus
siihen, että kaikki alle kouluikäiset saisivat
tämän 800 markkaa ja että tämä kannustaisi perheitä tähän
vaihtoehtoon. Tietenkin toivomme, että samanaikaisesti
kotihoidon tukea kehitetään myöskin valtakunnan
tasolla, jotta perheillä olisi tähän
mahdollisuus.
En halua tässä puheenvuorossa sanoa, että tämä olisi
kaikille perheille mahdollinen, paras ja hyvä. Kuten alussa
totesin, tarvitaan monia vaihtoehtoja, mutta haluan tässä puheenvuorossa
sanoa, että olemme väheksyneet tätä vaihtoehtoa. Emme
ole halunneet sitä kehittää. Meillä ei
ole siihen panostettu. Muistan ministeri Mönkäreen lausunnon
salista, että terveitten lasten hoitamisesta Suomessa maksetaan,
sehän on suurin piirtein — en muista, mitä sanaa
hän käytti — mutta ymmärsin,
että se oli väärin.
Muissa Pohjoismaissahan on paljon parempi sosiaaliturva niillä,
jotka hoitavat lapsia kotona. Ruotsissa on sairauspäiväraha
kotona hoitavalla vanhemmalla, meillähän sitä ei
ole. Ruotsissa ja Norjassa myöskin eläketurva
kertyy siltä ajalta, kun äiti tai isä on
kotona hoitamassa omia lapsiaan. Suomessahan sitä ei kerry.
Norjassa kotihoidon tuki on yli 3 000 Norjan kruunua kuukaudessa,
joten kyllä tätä on muissakin maissa
mietitty ja kehitetty. Me tulemme jollakin tavalla tässä jälkijunassa.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies
Mikkola.
Leena-Kaisa Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Rauhalan kanssa samaa mieltä siitä,
että lasten hoitaminen kotona on arvokasta työtä lapsen
sekä kasvun että kehityksen kannalta, mutta myös
yhteiskunnallisesti. Lakialoitteensa perusteluissa hän
sanoo näin: "Nykyinen lastenhoitojärjestelmä suosii
- - kunnallista päivähoitoa. - - Korotus pienten
lasten hoidon tuessa - - vapauttaa varoja päivähoidon
järjestämisestä ja näitä varoja
kunnat voivat käyttää" — ikään kuin
kierrättää — "kuntakohtaisiin
lisiin." Itse epäilen vähän tätä yhtälöä.
Käsittääkseni säästöt muodostuisivat
vähäisiksi, sillä kiinteät kustannukset,
erilaiset kiinteistöjen ylläpito-, sähkö-
ja lämmityskustannukset, ovat suuri kuluerä. Vain pienet
säästöt olisi saavutettavissa muuttuvien kulujen
kautta, henkilöstökuluissa, erilaisten materiaalihankintojen
kuluissa, jotka ovat enemmän riippuvaisia lapsimääristä ja
ryhmäkoosta. Meillä vaaditaan jo pienempiä ryhmäkokoja,
jolloin päivähoitohenkilökunnan tarve
säilyisi ennallaan. On olemassa merkittäviä paineita
hoitohenkilökunnan palkkauksen parantamiseksi. Näin
ollen epäilen tämän yhtälön
balanssia, näinkö se hoituisi.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite lasten
kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamisesta
pitää sisällään hoitotuen
korottamisen ja on varmasti siinä mielessä hyvin
perusteltu ja paikallaan. Haluan näihin perusteluihin liittyen
puheenvuorossani tarttua muutamaan asiaan.
Edellä ed. Hyssälä tarkasteli sitä,
miten kotona tapahtuva lasten hoito on jäänyt
taka-alalle. Mehän viime hallituskaudella säädimme
subjektiivisen päivähoidon mahdollisuuden lasten
hoitoon, joka merkitsee sitä, että tänä päivänä lapsilla
ja perheillä on nimenomaan mahdollisuus subjektiiviseen
päivähoitoon kodin ulkopuolella, mutta lapsilla
ei ole oikeutta vanhempiin, saati että tuettu subjektiivinen,
tasavertainen hoitomahdollisuus ulottuisi kotona tapahtuvaan hoitotyöhön.
Minusta tämä on se iso periaatteellinen kysymys,
ei niin että suljetaan silmiä siltä,
että todella perheiden tilanteet ovat hyvin erilaisia. On
ymmärrettävää, että hyvin
monissa tapauksissa vaaditaan erilaisia päivähoidon
järjestelyn muotoja: päiväkotihoitoa,
yksityistä perhepäivähoitoa jne. Mutta
jos ajattelemme todellista hyvinvointiyhteiskunnan lasten hoidon
järjestämismuotoa, kyllä tasavertaisena
vaihtoehtona meillä pitäisi olla myös
yhteiskunnan taholta tuetun kotona tapahtuvan lasten hoidon.
Jos me ajattelemme kustannuksia kotihoidon tuen näkökulmasta,
on varmasti kiistaton tosiasia, että tämä on
jopa taloudellisesti varsin edullinen muoto. Sen vuoksi meidän
pitäisi ehkä avoimemmin tarkastella sitä,
miten kotihoidon tuen taso nousee taloudellisesti sillä tavalla
merkittäväksi, että yhä useampi
perhe ja yhä useammat vanhemmat voivat tarjota lapsilleen
hoidon. Nimittäin on selvästi tunnistettavissa
se, että valtion vetäytymistä nyt tästä perusvastuusta
varsin monet kunnat palkkaavat, niin kuin lakialoitteen perusteluissakin
todetaan, erilaisilla kuntakohtaisilla lisillä. Tämähän
johtaa tilanteeseen, että perheet ovat hyvin erilaisissa
lähtökohdissa tänä päivänä eri
kunnissa ja kaupungeissa.
Arvoisa puhemies! Ehkä jollakin tavalla pysäyttävä näköala
oli erään asiantuntijan toteamus nykyiseen tilanteeseen,
että kyllä hyvinvointi-Suomen menettely on aika
erikoinen, kun meillä on varaa verovaroin katkoa lasten
ja vanhempien tunnesiteet. Ed. Hyssälä omassa
puheenvuorossaan tarkasteli varsin onnistuneesti niitä tutkimustuloksia,
jotka koskettavat ennen kaikkea alle kolmivuotiaiden lasten hoitoa.
Tässä mielessä pitää nähdä se
tosiasia, mitä merkitsee, jos me todella luomme sen mahdollisuuden, että nämä aidot
kiintymys- ja tunnesiteet voivat rakentua myös omiin vanhempiin.
Edellä on tarkasteltu myös eläketurvaa,
joka on mielestäni ongelma, jos kotona tapahtuvaa hoitoa
tuetaan ainoastaan kotihoidon tuen kautta. Tätä kautta
ei löydy tavallaan sitä avausta, että myös
eläkejärjestely ja eläketurva voidaan
hoitaa siitä työstä kotona vastaavalle
vanhemmalle. Sen vuoksi minä toivoisinkin, että kotihoidon tuen
korottamisen rinnalla kävisimme keskustelua myös
kotona tapahtuvan työn hoitopalkkauksesta, johon voitaisiin
kytkeä myös eläkejärjestely.
Tällä tavalla me kaikissa suhteissa varmistaisimme
tasavertaisen mahdollisuuden myös niille vanhemmille, jotka
kotoa käsin ja kotona hoitavat omia lapsiaan.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä kristillisdemokraattien
ryhmäaloitehan on tehty hyvin maltillisena. 200 miljoonan
markan lisäys valtion budjetissa, jos se kokonaisuudessaan
siirrettäisiin kunnille, ei aiheuttaisi kunnille lisäkustannuksia.
Se merkitsisi nykyisiin tukiin noin 10 prosentin korotusta.
Mitä säästyisi kunnilta vastaavasti
itse asiassa kunnallisen päivähoidon kustannuksista,
sen osoittaisimme ikärajan nostoon 3,5 vuoteen. Saattaa
olla, että se lisäresurssi tarpeesta riippuen
saattaisi olla noin 100 miljoonan luokkaa. Mutta uskomme, että tämä säästö sieltä
rakenteellisesti
kyllä löytyisi.
Mitä suurempaan muutokseen tulee, se tarvitsisi huomattavasti
pidemmän aikajänteen ja olisi meidän
mielestämme perusteltu, mutta tämä erittäin
maltilliseksi rakennettu muutos pystyttäisiin jo yhden
budjettivuoden sisällä toteuttamaan.
Vastaisinkin ed. Harkimolle, kun hän arvioi tämän
yhtälön toimivuutta, voidaanko tästä säästää ja
tuo toteuttaa. Oikeastaan jo perustelin meidän tulokulmaamme
tähän asiaan, koska todella pelkällä valtion
200 miljoonalla, jonka rahoituksen olemme muuta kautta osoittaneet,
pystyttäisiin tämä muutos hoitamaan.
Täytyy kuitenkin muistaa, että kun noin vähän
yli 2 miljardin kotihoidon tukisatsista tai kokonaismäärärahasta
saa noin 85 000 perhettä tukea, sehän
tarkoittaa kotitaloutta kohden noin 25 000:ta markkaa karkeasti
yhtä lasta kohden.
Esimerkiksi Vantaan luvut ovat kuitenkin sitä luokkaa,
että yhden päiväkodin juoksevat kustannukset
ovat 4 miljoonan markan luokkaa. Kun päiväkodit
kuitenkin yleensä ovat alle satapaikkaisia, kaikesta huolimatta
varovaisestikin arvioiden sieltä löytää 40 000—50 000
markan vuosittaiset kustannukset, juuri juoksevat hoitokustannukset,
joihin ed. Harkimo osaltaan viittasi. Ollaan nyt varovaisia tai
ei, puhutaan kuitenkin noin puolikustannuksesta tai vähän
yli puolikustannuksesta, jos verrataan näitä ja
unohdetaan verotukseen liittyvät ja tällaiset
edestakaisin kuntatalouden kannalta kulkevat summat. Sen lisäksi
päiväkodit tulee rakentaa, mikä merkitsee
varovaisestikin arvioiden 100 000 markan panostusta per
lapsi ja per päiväkoti, eli ei ole ollenkaan pienistä kustannuksista
kysymys.
Lyhyellä aikajänteellä jo yhdenkin
budjettivuoden puitteissa meidän aloitteemme olisi toteutettavissa.
Se toisi lisää valinnanvaraa ja mahdollisuuksia
perheelle. Se hillitsisi kuntien kustannusten lisäämistä,
joka kuitenkin selvästi esimerkiksi kotikunnassani Vantaalla
on nähtävissä. Päiväkoteja
rakennetaan jatkuvasti lisää. Jos jokin päiväkoti
jäisi rakentamatta, hoitovaihtoehtojen monipuolisuutta
voitaisiin lisätä. Saattaa olla tietysti Suomessa
paikkakuntia, joissa päiväkodit on jo valmiiksi
rakennettu, mutta ne ehkä kuitenkin ovat poikkeuksia. Luulenpa,
että rakennuksille muutakin käyttöä varmasti
löytyy.
Vantaan luvut ovat tietysti pikkuisen poikkeuksellisia koko
maata ajatellen. Kunnallisessa päivähoidossa,
laitoshoidossa, kuinka tahansa halutaan sitä nimittää,
on ehkä 61 prosenttia tällä hetkellä,
ja kotihoidon tukea saa 31 prosenttia perheistä tai alle
7-vuotiaista lapsista. Sen lisäksi tietysti on perhepäivähoitoa,
suhteellisen vähän itse asiassa meidän
leveysasteillamme.
Minusta on aivan oikein aikaisemmissa puheenvuoroissa viitattu
siihen, että lapsillakin on subjektiivisia oikeuksia, oikeuksia
myöskin vanhempiinsa, samalla kun huolehdimme siitä,
että perheillä on subjektiivisia oikeuksia saada
lapsensa hyvin hoidetuiksi. Voikin itse asiassa esittää kysymyksen
viime eduskunnan aikaisemmasta päätöksestä,
jolla muinoin puoluesihteerit rakensivat suomalaisen päivähoitomallimme, jossa
sekä kotihoidon tukea että päivähoitoa
lähdettiin rakentamaan kymmenestä kuukaudesta ylöspäin,
eikö silloinen kompromissi olisi ollut järkevämpi
rakentaa niin, että laitos- tai päiväkotioikeus
olisi lähtenyt seitsemästä vuodesta alaspäin
ja kotihoidon tukioikeus kymmenestä kuukaudesta tai äitiyspäivärahan
jälkeen ylöspäin? Luulen, että sillä mallilla
olisimme tänä päivänä hieman
paremmassa kokonaisuudessa.
Joku on joskus toivonut, että lasten päivähoidossa
pitäisi olla pienemmät yksiköt. Toinen
vastasi siihen, että nehän on jo keksitty. Ne
ovat kodit. Minusta tämä näkökulma
kannattaa pitää mielessä eikä vähiten
muistaa aloitteemme ajattelutapaa, jos työllisyysluvuissa
tapahtuu muutoksia. Kun mietimme tilannetta, että joku
joutuu työttömäksi, päivärahalle
jne., ei voisi olla huono vaihtoehto se, että kotihoidon
tuki olisi niin korkea, että se koettaisiin myöskin
ei ikään kuin velvollisuutena tai uhkana, vaan
tietyssä elämäntilanteessa myös
aivan todellisena vaihtoehtona. Tällä hetkellähän
se suinkaan ei ole todellinen vaihtoehto taloudellisesti, koska
Lipposen edellinen hallitus sitä leikkasi aika rajuilla määrillä,
niin kuin on todettu, noin miljardin leikkauksilla.
Haluan tässä yhteydessä vielä,
arvoisa puhemies, lopuksi muistuttaa siitä, mikä muutamassa puheenvuorossa
on mainittu: Kotona tapahtuvasta hoivatyö ei ainoastaan
lasten kohdalla vaan myöskin vanhusten, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
kohdalla kyllä vaatii meillä Suomessa myöskin
eläkeoikeutensa. Toivon, että Kari Puron työryhmä käy
tämän asian kimppuun myöskin vakavasti
niin pian kuin ehtii, toivottavasti mahdollisimman nopeasti. Minusta
se olisi kuitenkin meille näissä asioissa muutos
kivikaudesta nykyaikaan ja vähintäänkin
välttämätöntä ja oikeudenmukaista.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! Monet meistä vanhemmista arvostavat
tietenkin suomalaista päivähoitojärjestelmää.
Voimme valita itsellemme päivähoidon tavaksi perhepäivähoidon,
kotihoidon tai yksityisen hoidon tai hoitaa lapsemme itse. Olen
itse kokeillut näitä jokaista eri vaihtoehtoa,
ja aina ne johonkin aikakauteen ovat sopineet minun perheelleni
parhaalla mahdollisella tavalla. Tiedän tietenkin, että täällä hyvinkin
kovaäänisesti joskus puhutaan laitospäivähoidosta.
En tiedä, onko 15 hengen päiväkoti Alahärmän
kunnassa ollut niin hirveän laitostunut, että se
olisi lapsiani mitenkään ainakaan vahingoittanut.
Se on sopinut meidän perheellemme ja ollut hyvä,
tarkoituksenmukainen tapa. Ideologisesti voimme olla sitä mieltä,
että oman isän ja äidin antama hoito
kotona on varmasti kestävintä ja pisimpään
myöskin edullisinta.
Sen haluan todeta — meilläkin on kunta, joka maksaa
erityistä Alahärmä-lisää niin
päiväkodissa kuin kodissa tapahtuvasta hoidosta,
tukee myös päiväkotihoitoa — että kun
perusteluissa lukee, että kunnissa asuvat perheet ovat
joutuneet eriarvoiseen asemaan siitä johtuen, että kunnat
maksavat erityisiä lisiä, niin vaikka tämä 200 miljoonaa
jostakin löytyisi ja korotus menisi tässä salissa
läpi, me aiomme Alahärmässä edelleen
maksaa ylimääräistä lisää kunnanvaltuuston oman
arvoperustan mukaisesti. Tätä ei laki tule muuttamaan.
Tiedän ja muistan, että Helsingissä,
Espoossa ja Vantaalla maksettiin joskus aikoinaan jopa 3 000
markan ylimääräistä kotihoidon
tukea. (Ed. Jääskeläinen: Hyvinä aikoina!) — Näin
tapahtui, ja on jouduttu muuttamaan käytäntöä sen
takia, että rahat ovat loppuneet, mikä on tämänkin
päätöksen takana.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Tuskinpa tässä salissa
on ketään, joka vastustaa ed. Rauhalan aloitetta.
Haluan kuitenkin todeta sen, että aloite on aika helppo
sen takia, että kyllä suurin ongelma kotihoidon
tuessa liittyy tällä hetkellä eläketurvaan
ja sairausvakuutukseen. Meidän ei pitäisi pohtia
pelkästään tuen korottamista vaan selkeämmin
kokonaisremonttia, sairausturvaa ja myöskin eläketurvaa.
Tämä on sikäli olennainen kysymys,
että niin kuin tiedämme, omaishoidon tuki kuitenkin
kasvattaa hoitajan eläketurvaa. Minkä takia vanhuksen
hoitaminen on eri asemassa kuin lapsen hoitaminen?
Mirja Ryynänen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä keskusteluun
osallistuneet edustajat ovat varmasti lähes kaikki vuosikausia
tehneet työtä kotihoidon tuen puolesta, ja meillä on
siihen ollut hyvin vahvat perustelut; en niitä tässä halua toistaa.
Mutta haluan vielä korostaa sitä, että me kaikki
kyllä toimimme tässä vaihtoehtojen puolesta.
Kun täällä on vähän
tuotu esille sitä, että päiväkotikin
on hyvä ja tarpeellinen vaihtoehto, totta kai on ja monille
ainoa vaihtoehto. Siksi on tavattoman tärkeää kehittää hoidon
laatua ja tasoa myöskin päiväkodeissa
ja huolehtia siitä, että esimerkiksi ryhmäkoot
ovat tarpeeksi pieniä, mikä on ihan oleellinen
asia. Ongelma juuri tässä vaihtoehtopolitiikassa
on se, että kotihoidon tuen taso on liian heikko ja se
ei tätä käytännön vaihtoehtoa
turvaa ja, niin kuin täällä sanottiin, eläketurva
on hoitamatta.
Haluaisin kuitenkin vielä muistuttaa isän
roolista. Äidin roolia on kovasti korostettu, mutta kyllä isän
rooli on yhtä lailla tärkeä vanhemmuudessa.
Lapsiperheissä todella tarvitaan aikaa vanhemmuuteen myöhemminkin
ihan sen pikkulapsikauden jälkeen. Me tiedämme,
että monet ongelmat, jotka näkyvät lasten
ja nuorten pahoinvointina, johtuvat juuri ajan puutteesta.
Siinä mielessä tarvitaan hyvin monenlaisia toimia:
Tarvitaan osa-aikatyömahdollisuuksia perheen ehdoilla,
tarvitaan isäkuukautta, tarvitaan aikaa vanhemmuuteen ja
niin, että se on taloudellisesti mahdollista. Tässä tarvitaan
hallituksen toimia esimerkiksi perhepoliittisen verovähennyksen
muodossa, eli näitä jatkotoimia jäämme
odottamaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 88/2001 vp, laki
lasten kotihoidon ja yksityisen tuen annetun lain muuttamisesta,
on erittäin hyvä aloite, jolle sopii toivoa menestystä jatkokäsittelyssä.
On oikein hyvä, että kiinnitetään
huomiota kansamme tulevaisuuteen, silloin kun on kysymys lapsista
ja lapsiperheistä. Täällä käydyssä keskustelussa
tuotiin hyvä lause, perusasia, esille: koti on lapsen varttumisen
ja hoitamisen lähtökohta. Näinhän
tämä ihan luonnollisen järjestyksen mukaan
on, ja näin on menneiden sukupolvien aikana ollut. Mutta sitten
kun yhteiskuntamme on muuttunut, on tullut tarve etsiä muuttuneissa
oloissa ratkaisuja, jotka ovat auttaneet siinä, että perheistä molemmat
vanhemmat ovat voineet olla työssä.
Mutta peruslähtökohdan tulisi olla se, että autetaan
siinä, että jompikumpi vanhemmista voisi olla
silloin kotona, kun lapset ovat pieniä. Se olisi minusta
yhteiskunnalta kyllä arvokas panostus tulevaisuuteen, sellainen
panostus, jonka arvo on suurella rahalla mitattavissa siten, että sillä voidaan
saavuttaa tälle yhteiskunnalle todella sijoituksena paljon.
Monet ongelmat voidaan välttää, jos lapsi
saa varttua siellä kotona. Kyllä se niin on, että omat
vanhemmat — tässä vielä korostan omaa äitiä,
isää millään tavalla väheksymättä, päinvastoin — ovat
kaikkein tärkein lapsen tulevaisuuden antaja. Sen takia
pitäisi luoda niitä taloudellisia edellytyksiä,
joilla lapsuuden voisi viettää kotona. Tällä aloitteella
tähän halutaan tähdätä.
Jos verrataan kotihoitoa yhteiskunnan järjestämään
hoitoon, niin täytyy muistaa, että silloin kun
hoito- ja hoivatyö niin lasten kuin myöskin kaiken
muun omaishoidon osalta tapahtuu kotona, siellä on kaikki
valmiina: Koti on valmiina, ei sinne oikeastaan tarvitse mitään
juuri nimenomaan tämän takia hankkia. Tämä on
yhteiskunnan kannalta luonnollinen ja edullinen ratkaisu.
Pitäisi vain kiinnittää siihen huomiota,
että henkilöt, jotka jäävät
kotiin hoitamaan lapsia, eivät menettäisi eläketurvassa,
ikä- tai kokemuslisissä. Pitäisi luoda
lainsäädäntöä, että siitä ei
jäätäisi kärsimään.
Toivon, että siihen tulevaisuudessa voitaisiin hyvinkin
rakentavasti ja myönteisesti ottaa kantaa, kun valmistellaan
lainsäädäntöä. Kyllä minusta
lasten hoitaminen on niin arvokas asia, että sen eteen
kannattaa yhteiskunnan nimenomaan kotihoidossa panostaa, samalla kun
on sitten lasten päivähoitoa kunnallisesti järjestettynä.
Myöskin sille tulee antaa mahdollisimman hyvät
puitteet, mutta uskon, että kunnillakin voimavarat riittävät
paremmin siihen, kun mahdollisimman paljon panostamme kotona tapahtuvaan
hoitoon.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! On ihan selvää, että lapsiperheet
tarvitsevat erilaisia vaihtoehtoja lastenhoidon järjestämisessä.
Lähtökohdan tulee olla tietenkin lapsen ja perheen paras
ja se tilanne, jossa kulloinkin eletään. Tarvitsemme
päiväkoteja, perhepäivähoitoa,
yksityistä hoitoa ja tässä lakialoitteessa
esitettyä kotihoidon tukea. Nämä vaihtoehdot
eivät lyö toisiaan korville vaan tarjoavat sitä vaihtoehtoa
ja todellista valinnanvapautta.
Meidän on hyvä muistaa, että on hyvin
suuri joukko lapsia meidän yhteiskunnassamme. Alle 18-vuotiaita
on tällä hetkellä runsaat 1,1 miljoonaa,
ja noin joka seitsemäs lapsistamme on alle 3-vuotias, joita
erityisesti tämä lakialoite koskettaa. Samoin
tässä kysymyksessä on meidän
hyvä muistaa, että meidän maassamme asuu
lukuisia sellaisia lapsia, jotka eivät puhu ruotsia tai
suomea äidinkielenään. Heitä on
kaiken kaikkiaan yli 25 000. Mikäli terrorismin seuraukset
taloudelle pystytään voittamaan, näitä leikkauksia, jotka
lamavuosina kohdistuivat erityisesti lapsiperheisiin, tulee lähteä hiljalleen
purkamaan, koska ne kohdistuivat silloin hyvin voimakkaasti sekä henkilöstöön
että toimintamäärärahoihin.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron ed. Lehtimäen
puheenvuoron johdosta. Olen ihan samaa mieltä, että sosiaaliturva-
ja eläkekysymykset pitäisi ikään
kuin samalle pöydälle nostaa. Puutteita on niin
paljon, että yhtä palikkaa siirtämällä ongelma
ei ratkea. Omaishoidon tuessa todellakin eläkekertymä on, mutta
toisaalta eläkeläisten verotus on niin epäoikeudenmukainen,
että ei kannata sitä tehdä. Kotiäidillä ei
ole eläkettä eikä sosiaaliturvaa.
Seuraavissa hallitusneuvotteluissa pitää olla iso
perhepaketti pöydällä. En usko, että tämä hallitus
saa enää mitään aikaan. Pitää olla
iso perhepaketti, jossa kaikkia näitä asioita
tarkastellaan myöskin hoidon kannalta. Silloin subjektiivinen oikeus
tulee varmasti kriittiseen tarkasteluun siinä mielessä,
että nyt, kun perheeseen syntyy lapsi, kuten juuri meillä kerrottiin
kunnassa, hyvin usein vanhempi lapsi tuodaan päivähoitoon
kuntaan, kaksivuotias, joka mielellään haluaisi
hoitaa vauvaa kotona. Mutta kun äidin mielestä on helpompaa,
että saa olla vauvan kanssa kahdestaan, niin ei muuta kuin
kunnalliseen hoitoon vaan sisarukset. Tässä on
vastuu myöskin vanhemmuudesta hämärtynyt
vanhemmilla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sinällään
kaikki toimet, joilla pyritään siihen, jotta lapsiperheitä tuettaisiin,
ovat kannatettavia niissä puitteissa, mitä valtion
budjetissa on varaa käyttää.
Kotihoidon tukeen haluan sen verran todeta, jotta minusta tämän
pitäisi olla nimenomaan sellainen vaihtoehto, että silloin
vanhempi jää hoitamaan lastaan kotiin, ei sillä tavalla,
jotta otetaan tuki ja lapsi viedään, vaikka yksityiseen
hoitoon, saadaan siitä huolimatta tuki ja itse käydään
töissä. Tällaisen nykyinen järjestelmä mahdollistaa,
ja minusta nimi on jo väärä, sehän
on jo vierashoitoa sinällään, viedään
toiseen paikkaan. Se vääristää muuta
systeemiä, kun tavallaan yksityistetään
hoitoa. Kunnalliseen hoitoon jos viedään, silloin
ei saa kotihoidon tukea, mutta kun viedään yksityiseen
hoitoon, silloin saa. Tämä on minusta jotenkin
omituinen järjestelmä, joka on aikanaan luotu.
Tätä pitäisi muuttaa siihen suuntaan,
jotta aina kun hoitaa kotona, maksetaan korkeampi tuki, jotta ihminen
pystyy olemaan hoitamassa omaa lastaan nimenomaan ja kotona.
Petri Salo /kok:
Herra puhemies! Arvokeskustelusta vielä muutama sana.
Me vanhemmat pystymme tekemään nämä arvovalinnat
tänä päivänä niin,
että me voimme hoitaa omaa lastamme kolmivuotiaaksi kotona. Me
saamme siitä korvausta 1 500 markkaa ja seuraavasta
lapsesta 500 markkaa. Monet päätyvät
arvovalinnallaan siihen lopputulokseen, että heidän
elämäänsä ja lapsen etuun kuuluu
se, että hänellä on oikeus tämä kolme
vuotta saada vanhempien omaa hoitoa. He valitsevat sen siitä huolimatta,
että heidän ansiotasonsa merkittävästikin
heikkenee.
Meillä on samanaikaisesti esimerkiksi joitakin yrittäjiä tai
maaseutuyrittäjiä, jotka siitä huolimatta,
että nämä etuudet ovat meidän
lainsäädännössämme
tällä hetkellä, käyttävät
subjektiivista oikeuttaan viedä omat lapsensa päiväkotiin,
toimivat saman lain alla juuri päinvastaisesti. Eli joskus
tulee vähän kyyniseksi siitä, paljonko
nämä taloudelliset asiat loppujen lopuksi kannustavat.
Luulen, että ed. Lehtimäki oli aika oikeassa, kun
hän sanoi, että nämä paketit
pitäisi yhdistää siten, että otetaan
kysymykseen sekä eläkekertymä, sairausvakuutusturva
ja muu turva. Siinä ehkä löytyisi riittävästi
kannustusta, että kaikki miettisivät arvovalinnoissaan
tätä asiaa kokonaisuutena.
Keskustelu päättyy.