7) Laki arvonlisäverolain 85 §:n muuttamisesta
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Eläkeläisten ja lapsiperheiden
asema on ollut useasti esillä viime viikkoina, samoin tilastot
siitä, miten tuloerot ovat kasvaneet merkittävästi
viime vuosien aikana. Tuloerojen kasvua ei yksin voida selittää niin
sanotuilla optiotuloilla, vaan siihen ovat vaikuttaneet myös
hallituksen veropoliittiset ratkaisut ja tosiseikka, että tupopöydästä suurituloisimmat
ovat saaneet enemmän kukkaroonsa kuin pienituloiset.
Pienituloisen väestönosan tukeminen, syrjäytymisen
ehkäisy ja perheen aseman parantaminen ovat keskeisiä lähiajan
tavoitteita. Tämä kysyy kuitenkin varoja. Siksi
kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä ottaisi käyttöön
pörrsiveron ja korottaisi veroa lyhytaikaisista myyntivoitoista.
Savukeveronkin kiristäminen sopii meille hyvin. Muun muassa
näillä toimenpiteillä saataisiin riittävät
varat ruuan arvonlisäveron alentamiseen. Vieväthän
asuminen ja energia, liikenne ja elintarvikkeet reilusti yli puolet
perheiden tuloista. Pienituloisten kohdalla asumis- ja ruokamenot
ovat luonnollisesti suhteellisesti vielä merkittävämpi
menoerä kuin hyvätuloisten kohdalla.
Elintarvikkeiden arvonlisäveron alentaminen kohdistuisikin
tasaisesti kaikkiin väestöryhmiin ja auttaisi
siis erityisesti heitä, joilla elintarvikkeiden kulutusosuus
kaikista käytettävissä olevista tuloista
on suurin. Tämä tietenkin edellyttää sitä,
että alennus menee suoraan hintoihin. Ruuan hinta halpenisi,
ja samalla saisi tukea kotimainen elintarviketeollisuus, jonka merkitys turvallisuustekijänä
on
viime aikoina, erityisesti viime viikkojen tapahtumien seurauksena,
entisestään vain korostunut.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ruuan arvonlisäveron alentamiseen
tähtääviä niin lakialoitteita
kuin kirjallisia kysymyksiä on tällä vaalikaudella
ja varmaan jo aiemminkin tehty lukemattomia. On tunnettua, että Suomessa
ruuan arvonlisävero on 17 prosenttia, joka on noin 10 prosenttiyksikköä korkeampi
kuin keskimäärin Euroopassa. Lakiesitys tähtää tosiaan
3 prosenttiyksikön alv:n alentamiseen. Nosto 17 prosenttiin
tapahtui 12 prosentista. Muun muassa naapurimaissamme eli Ruotsissa
ja Norjassa kyseessä oleva prosenttiluku on 12.
Jos ja kun, niin kuin myös itse toivon, ruuan alv:n
alentamisessa päästäisiin niin sanotusti
liikkeelle, niin totta kai sillä olisi merkitystä suomalaisen
elintarvikeketjun toimintaedellytyksille. Se vaikuttaisi kotimaisen
kulutuskysynnän edistämiseen ja sitä kautta
työllisyyteen.
Tunnetusti verojen ja veronluonteisten maksujen kevennykset
on kohdennettu tällä vaalikaudella ansiotuloihin
ja välillisiin työvoimakustannuksiin. Kun ruuan
arvonlisäveron alentamista on vastustettu, perusteluna
on ollut oletus, että tämä ei siirtyisi
kuluttajahintoihin. Kuitenkin uskon, että kilpailu elintarvikekaupassa
pitää huolen siitä, että tämä myös
menee hintoihin.
Toisaalta silloin, kun alv:n korotus aikoinaan tehtiin, puhuttiin,
että tämä on väliaikainen. Silloin
syyt olivat valtiontaloudelliset. Tällä hetkellä on
tietysti myönnettävä, että suhdannenäkymät
ovat huonommat, mutta kuitenkaan vastaavia syitä ei ole
kuin silloin.
Niin kuin lakialoitteen ensimmäinen allekirjoittaja
ed. Seivästö totesi äskeisessä puheenvuorossaan,
tämä on myös kaikkein sosiaalisin veronkevennys.
Myös itse olen tästä aikoinaan tehnyt
kirjallisen kysymyksen. Todella toivoisin, että arvonlisävero
lähtisi laskemaan vaikkapa pienin askelin.
Hallituksen puolelta tulevissa vastauksissa on tähdennetty
myös sitä, että jos ja kun arvonlisäveroa
ruuan osalta alennettaisiin, siinä tapahtuisi verojen puolella,
totta kai, menetyksiä; 5 prosenttiyksikön alennus
vastaisi noin 2:ta miljardia. Mutta toisaalta on muistettava, että kun
elintarvikkeiden osalta kulutusmenot vähentyisivät, niin
toisaalta sitten muuhun kotimaiseen kulutukseen olisi rahaa enemmän
käytettävissä ja sitten muuta kautta
tulisi veroja valtiolle takaisin. Niin kuin alussa totesin, uskon,
että tällä olisi merkitystä myös
hyvin paljon työllisyydelle.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Ruuan arvonlisäveron alennus on tämän
tästä noussut esille, kun verohelpotuksista yleensä keskustellaan.
Maassamme harjoitettu verohelpotusten linja ei ole mielestäni
ollut oikea. Se on suosinut liian paljon suurituloisia. On selvää,
että kun verohelpotukset tehdään prosentteina
tuloverosta, markkamääräiset hyödyt
tulevat aina suurituloisille.
Jos ruuan arvonlisäveron alennus toteutettaisiin ja
se vaikuttaisi suoraan elintarvikkeiden hintoihin, se olisi oikeudenmukainen
veropoliittinen toimenpide. Siitä hyötyisivät
erityisesti lapsiperheet, joilla elintarvikkeiden kulutus on suurta.
Samoin kaikkein pienituloisimmat ryhmät, joihin tuloveronalennukset
eivät yllä, hyötyisivät tästä alennuksesta.
Arvonlisäveron alennus olisi siis hyvä ratkaisu
kaikkein köyhimmille sekä lapsiperheille, joiden
tilanteen parantamiseksi on vaadittu käytännön
toimenpiteitä myöskin tässä salissa
useita kertoja. Arvonlisäveron alennus sopisi myös
hyvin hallitusohjelman köyhyydenvastaiseen taisteluun,
joka on valitettavasti edennyt varsin hitaasti. Saa nähdä,
loppuuko tältä hallitukselta aika, ennen kuin
tämä asia on kunnossa.
On esitetty epäilyjä, että arvonlisäveron
alennus ei vaikuttaisi suoraan elintarvikkeiden kuluttajahintoihin.
Yllättävää on se, että tällaisia
epäilyjä esittävät usein ne
tahot, jotka muuten uskovat sokeasti markkinavoimien tehoon ja toimivuuteen.
Herääkin kysymys, mikseivät markkinat
toimi tässä tilanteessa. Itse uskon, että arvonlisäveron
alennus alentaa kuluttajahintoja, varsinkin kun elintarvikekaupan
kilpailutilanne on tällä hetkellä varsin
kova. Jos ihan oikein muistan, arvonlisäveron alennusta
tai korotusta on käytännössä jo
testattu ja veronalennukset tai -korotukset ovat vaikuttaneet myös
kuluttajahintoihin. Mistään suuresta ja tuntemattomasta
asiasta tässä ei ole kysymys.
Arvoisa puhemies! Nyt esitetty lakialoite on hyvä,
ja toivottavasti se ymmärretään myös
hallituksessa ja ryhdytään asian vaatimiin toimenpiteisiin.
Ei ole oikein, että maassamme on Euroopan korkeimpiin kuuluva
arvonlisävero elintarvikkeilla. Hallituskin, joka usein
vetoaa Euroopan unionin käytäntöön,
voisi tässäkin asiassa tehdä niin ja
tehdä arvonlisäveroalennusesityksen.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa puhemies! Ed. Seivästön lakialoite
on kirjoitettuna sitä, mitä varmasti kaikki me
toivomme ja haluaisimme. Tätä on ajateltu ja ehdotettu
ennenkin. Tällainen muutos arvonlisäverolakiin
on varmasti erittäin tarpeellinen. Valitettavasti on vain
realistisesti nähtävä, että aloitteella
on aika pienet läpimenomahdollisuudet. Arvonlisäverolaki
kaiken kaikkiaan on se, joka pitäisi saattaa kokonaisuudistukseen.
Käytän tässä tilaisuutta
hyväkseni heittääkseni haasteen eduskunnalle.
Eduskunta on kuitenkin korkein päättävä elin.
Sen täytyy jo tässä vaiheessa nähdä,
että arvonlisäverolakimme on aikansa elänyt,
itse asiassa jo aikoja sitten. Siinähän on yli
300 pykälää. Ajatelkaa: yli 300 pykälää ja
asetukset päälle! Esimerkiksi yrittäjyyden esteenä se
on aivan ylivertainen Suomessa.
Esimerkiksi rantalaiturin kioskinpitäjämummolta,
joka myy hiekkarannan asiakkaille, kylpijöille, kolmen
kuukauden aikana kesällä lakritsaa ja jäätelöä,
edellytetään yrittäjänä,
että hän hallitsee nämä yli
300 pykälää ja asetukset päälle virheettömästi.
Niiden perusteella hänen pitää kerran
kuukaudessa tilittää arvonlisäveronsa, osata
arvioida, mikä on poistoa ja mikä on lisää, mistä pitää maksaa,
mitä voidaan vetää pois, ja jollei hän
hallitse niitä virheettömästi, verottajalla
ei ole sellaista käsitettä kuin inhimillinen virhe,
vaan se on veronkiertoyritys, josta rangaistaan ankarimman mukaan.
On jotenkin täysin käsittämätöntä se,
että harmaan talouden ykkösvalvojat Suomessa,
verojohtajat Aakko ja Hirvonen, molemmat sanovat todistajien läsnä ollessa
pienyrittäjille, että tehkää eduskunnassa
jotain, mekään emme hallitse enää arvonlisäverolakia.
Ajatelkaa, korkeimmat veroviranomaiset sanovat, että he
eivät enää hallitse arvonlisäverolakia!
Se ei parane enää osakorjauksilla. Arvonlisäverolakimme
alkaa olla kuin pärekatto, jossa reiät on paikattu
milloin huopatilkuilla, milloin pellinpaloilla, milloin kattotiilillä,
muovilevyllä, kelmuilla ja ties millä muulla.
Ei se enää toimi millään tavalla.
Kun tehdään korjauksia, osakorjauksia ja palakorjauksia,
siitä ei sen kummempaa tule.
Tässä on ongelmallista se, että Suomen
EU-direktiiveihin perustuvissa arvonlisäverotulkinnoissa
noudatetaan sellaista luterilais-kalvinistis-tsaristista perinnettä kuin
vain Suomessa osataan. Aivan räikeänä vastakohtana
on samojen direktiivien tulkinnat Keski-Euroopan ja Etelä-Euroopan
maissa, joissa niitä villisti ja vapaasti sovelletaan tavallaan
kansallisen edun mukaisesti. Niinpä arvonlisäverovelvollisuudesta
on vapautettu monet pienyrittäjät, perheyritykset,
mikroyritykset. Täällähän sitä ei
tunneta ollenkaan. Arvonlisävero meillä on muodostunut
erittäin pahaksi työllistymisen esteeksi. Keski-Euroopassa
ja Etelä-Euroopassa ensimmäinen tulkintalähtökohta
on se, että siitä ei saa tulla työllistymisen
estettä.
Ed. Seivästön ehdotus on tärkeä ja
kannatettava, mutta se toteutuisi parhaiten, jos eduskunta löisi
nyrkkiä pöytään ja sanoisi:
nyt on aika uudistaa koko arvonlisäverolakimme, kaikki
yli 300 pykälää kerralla.
Reijo Kallio /sd:
Arvoisa puhemies! Ruoan arvonlisäveron alentamiselle
on monia hyviä perusteluja. Niitä edelliset puhujat
ovat ansiokkaasti jo tuoneet esiin. Erityistä merkitystä alennuksella
mielestäni olisi siinä, että se parantaisi
kansantaloudellemme tärkeän elintarvikeketjun
toimintaedellytyksiä ja parantaisi toimialan työllisyyttä.
Kuten ed. Kähkönen puheenvuorossaan aiemmin
totesi, tämänhetkinen 17 prosentin verokantamme
ylittää 10 prosenttiyksiköllä Euroopan unionin
maiden keskimääräisen tason. On kuitenkin
syytä muistaa, että meillä verotuksen
rakenne on muiltakin osin kovin erilainen moniin EU-maihin nähden.
Katsoisinkin, että tältä osin ei ole
syytä tehdä mitään liian yksioikoisia
vertailuja. Jos vertaillaan, on syytä tietysti vertailla myös
sitä, mitä verotuksella saadaan aikaan.
Sinänsä näen, että on perusteltua
meilläkin, ainakin pidemmän päälle,
pyrkiä kohti yleistä eurooppalaista tasoa ruoan
arvonlisäverotasossa. Tämä asia onkin
syytä hoitaa viimeistään seuraavan hallitusohjelman
yhteydessä.
Mitä tulee vielä siihen, mihin ruokamenoissa säästetyt
rahat käytettäisiin, erään näkemäni
selvityksen mukaan runsaat 40 prosenttia ihmisistä käyttäisi
säästyneet varat säästöihin
ja velkojen maksuun, joten tältä osin on ehkä syytä välttää liian
positiivisia odotuksia kulutuskysyntää kohtaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Edellinen puhuja totesi tuossa, jotta
EU:ssa pitäisi pyrkiä harmonisoimaan myös
arvonlisäverotusjärjestelmää.
Minä olen samaa mieltä. Kaikissa kysymyksissä,
jotka liittyvät veromuotoihin, meillä pitäisi
olla aika lähellä toisiaan olevat systeemit, jotta
niitä ei lähdettäisi käyttämään
väärin, onko se kilpailuetua, vai miksi sitä voi
nimetä, mutta kuitenkin. Pääomaverotuksen
puolella voivat pääomat liikkua maasta toiseen
sillä perusteella, jotta toinen maa on edullisempi. Tai tässäkin
tapauksessa, jos erot naapurimaiden välillä olisivat
hyvin suuret arvonlisäveron osalta elintarvikkeissa, siinähän
tulee se ajatus, jotta ainakin rajaseudun osalta sopivan matkan
päässä käydään
hakemassa naapurimaasta tavarat. Sehän vääristää sinällään
kilpailua ja tekee ylimääräistä liikennettä ja
kaikin puolin vaikeuttaa kalliimmalla puolella olevien kauppojen
ja yritystoiminnan selviytymistä. Siinä mielessä nämä pitäisi
jotenkin saada lähemmäs toisiaan.
Ed. Seivästön aloitteessa pyritään
lähemmäs EU-tasoa. Taikka se ei vielä lähelläkään
ilmeisesti keskiarvoa ole, mutta kuitenkin pyritään
vähän alentamaan. Tätä on hyvä tarkastella,
kun tehdään päätöstä.
Toivon mukaan tässäkin jossakin vaiheessa käy
vielä ihan oikein niin, että me tulemme alentamaan
arvonlisäveroa elintarvikkeissa. Kuitenkin pitää tietää,
mitä ollaan tekemässä. Niistä perusteluista,
joita täällä on puhuttu siitä,
että tämä on sosiaalisesti kaikkein parhaiten
kohdentuva, olen eri mieltä. Sekin meidän pitää tässä tietää.
Jos ajatellaan, ketkä tässä maassa
ovat heikoimmassa asemassa, niin ne ovat perustoimeentulon varassa
olevat ihmiset. He tarvitsevat apua. He tarvitsevat lisää fyrkkaa,
jotta heillä paremmin menisi ja voivat saada enemmän
kenkiä, vaatteita ja enemmän sapuskaa, ei tarvitse
nälissään olla, jos sanoisi niinpäin.
Tämähän tarkoittaa sitä, jotta
ketkä meillä voivat hyvin sitten, nehän
ovat ne ihmiset, joilla on hyvät tulot, paljon tuloja.
Tämähän tekee sen, jos puhutaan kohdentuuko
tämä sosiaalisesti oikein, jotta tämähän
antaa myös heille. Jos arvonlisäveroa elintarvikkeista
alennetaan, se antaa myös hyvin toimeen tuleville etua,
eikös niin? Silloin ei pidä puhua niillä nimikkeillä,
että tämä on sosiaalisesti parhaiten
kohdentuva, koska se antaa myös semmoisille parempaa toimeentuloa,
jotka eivät sitä tarvitse.
Sen takia jos ihan puhutaan, miten voisi parhaiten tehdä sosiaalisesti
oikein, kysehän on siitä, millä tavalla
tulonsiirrot tehdään, koska tulonsiirtojen kautta
peruspäivärahan varassa olevat heikommat ihmiset
elävät ja sinne tarvitaan lisää.
Nykyinen hallitus on tehnyt tässä toimenpiteitä.
Muun muassa lapsiperheiden osalta työmarkkinatukea korotetaan,
kansaneläkkeen lapsikorotuksia korotetaan. Nyt vain toimeentulotuen
perusnormia pitäisi korottaa. Jostakin pitää rahat
siihen hankkia.
Sitten pitää kysyä myös
veropuolen osalta sitä, jotta voitaisiinko tehdä semmoinen
systeemi — joka pitäisi tehdä, ja toivon,
että seuraavassa hallitusohjelmassa tehdään,
ketkä siinä ovatkin sitten mukana — jotta
myös kunnallisverotuksessa alin verotettava tuloraja saataisiin
hilattua pikkuhiljaa sille tasolle, jotta perusturvan pitää olla
verotonta tuloa. Minkä takia ihmisen pitää maksaa
peruspäivärahastaan veroja ja sitten käydä soskusta
ruinaamassa lisää, kun ei tämä riitä oikein?
Ensin yhteiskunta ottaa, sitten se antaa, tosin hyvin tarveharkintaisesti,
jotta pärjääkö se vai ei pärjää.
Kuitenkin kun tämmöisestä aikanaan
eduskunnassa tullaan päättämään,
puhutaan oikeilla nimikkeillä tässä.
Minä nimittäin en vastusta elintarvikkeiden arvonlisäveron
alentamista, mutta tiedän, jotta tämä ei
välttämättä sillä tavalla
ole sosiaalisesti juuri oikein kohdentuva, juuri niihin heikoimpiin
ihmisiin kohdentuva.
Sitten tuli mieleen sekin tässä, jotta voitaisiinko
katsoa, olisivatko jotkin elintarvikkeet ... Kuten tiedetään
ja ed. Bremer totesi, tämä on niin iso potti,
jotta kertaheitolla tätä ei voi hoitaa. Se on
ihan totta. Tähän vaaditaan aika paljon varoja.
1 prosentti ilmeisesti on kuitenkin satoja miljoonia. Minä ajattelin
sitä, olisiko mahdollista luokitella jo jotkin eliittiruoat
erikseen, ja sitten olisi kansan peruselintarvikkeet, joiden veroa voitaisiin
alentaa. Mutta se lienee mahdottomuus, ja se voi johtaa semmoiseen
lopputulemaan, jotta sitten köyhä kansa söisi
huonompia sapuskoita. Siihen minä en halua mennä.
Nimittäin minä olen sitä mieltä,
jotta köyhänkin pitää saada
syödä ihan samaa sapuskaa ja yhtä hyvin kuin
rikkaankin. Sen takia hänellä pitää olla myös
ostovoimaa siihen systeemiin, jotta pystyy silloin tällöin
vaikka ravun ostamaan, jos kuka tykkää, itse en
kyllä tykkää ravuista. Mutta vaikka se
on sellainen eliittiruoka, miksei työtön, peruspäivärahalla
oleva ihminen, jos tykkää ravuista, saisi jotain
semmoistakin syödä?
Sitten yksi asia, jonka täältä pykälistä luin, koskee
kaikkia rehuja. Hiljattain oli kova keskustelu ja tullaan toinen
käymään ilmeisesti yhden lakialoitteen
pohjalta turkistarhauksesta. Jos tämä koskee myös
turkistarhauksen kalarehua, kun täällä todetaan
kalarehut, niin en minä siinäkään
pane hanttiin. Nimittäin köyhäkin tulee
saamaan sitten turkin. Nimittäin tänä päivänä turkit ovat
niin kalliita, jotta oikein köyhempi ihminen ei pysty ostamaan.
Se kyllä tasa-arvoistaisi huomattavasti, jos peruspäivärahankin
varassa oleva ihminen pystyisi ainakin semmoisen lyhemmän turkin
hankkimaan, ei hän nyt ihan pitkää varmaan.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoro 1 minuutti, ed. Valpas.
Unto Valpas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelalle sen verran tarkennusta,
että kyllä arvonlisäveron alennus antaa
markkamääräisesti yhtä paljon
suurituloiselle kuin pienituloiselle. Mutta nykyinen tuloveron alennuslinjahan
antaa suurituloiselle markkamääräisesti
huomattavasti enemmän kuin pienituloiselle, ja kaikkein
pienituloisimmat jäävät aivan ilman minkäänlaisia
alennuksia. Tämä kai tässä on
se kysymys, mistä nyt keskustellaan. Varmaan ed. Esa Lahtelakin
tämän asian tietää mutta ilmeisesti
halusi asiasta vähän keskustelua.
Toinen varapuhemies:
1 minuutin vastauspuheenvuoro, ed. Esa Lahtela!
Esa Lahtela /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Valppaalle voisi todeta, että käytettiin
sellaisia sanontoja korokkeelta ja paikalta, jotta tämä olisi
sosiaalisesti juuri oikein, kohdentuu köyhiin. Se ei sitä ole,
koska tässä myös rikkaat, hyvin toimeentulevat,
joilla on iso palkka, saavat etua. Se tarkoittaa, jotta kun tulonsiirtojen
kautta köyhien asemaa yritetään korjata,
isotuloiset eivät tarvitse enää yhtään
lisää, koska he voivat ennestäänkin
hyvin.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoro, ed. Seivästö, 1 minuutti!
Ismo Seivästö /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun katsoo veronkevennysehdotusta ensi vuodelle,
yli 30 000:n palkalla se on 166 markkaa ja alle 6 000:n
palkalla 41 markkaa. Miten, ed. Esa Lahtela, olisi, jos olisi luovuttu
kokonaan näistä ja laitettu tämä kaikki
tuki tasasuuruisesti ruoan arvonlisäveron alentamisen kautta
kaikille ihmisille?
Esa Lahtela / sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä tuli äkkiä niin
kuin jollekin kosinta. Tässä vaiheessa en syvällisiä laskelmia
tästä kysymyksestä ole tehnyt, mutta olisin
valmis luopumaan kyllä kokonaan suurituloisten palkankorotuksista.
Annettakoon ne sitten vaikka alapäähän,
että verotettavan tulon alarajaa nostetaan, ja osa elintarvikkeiden
arvonlisäveron alentamiseen. Tehdäänkö näin,
tällainen kompromissi, ed. Seivästö?
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Seivästön aloite kuuluu
joukkoon aloitteita, jotka ovat erittäin hyviä ja
kannatettavia, mutta kuitenkin aika helppoja ratkaisuja vaikeaan
ongelmaan. Olen ed. Bremerin kanssa samaa mieltä siinä,
että tällaisten yksittäisratkaisujen
aika on ohi ja meillä tosiaan pitäisi miettiä arvonlisäverolain
kokonaisuudistusta. Muutama esimerkki:
Parturi-kampaajat: 22 prosenttia arvonlisäveroa, minkä takia?
Kuitenkin jokaisen hiukset pitää leikata kuukausittain — paitsi
ed. Bremerin ei tarvitse tietenkään. Silmälasien
arvonlisäverokohtelu, minkä takia se on 8 prosenttia?
Esimerkkejä siitä, että kokonaisuudistukseen
on tarvetta, on erittäin paljon. Sen sijaan, että mennään
tällaisten pienten uudistusten kautta, pitäisi
keskittyä kokonaisuudistukseen.
Ed. Esa Lahtela herätti aika mielenkiintoisen kysymyksen
siitä, onko elintarvikkeitten arvonlisäveron alentaminen
oikeudenmukainen ratkaisu. Ihmettelen kyllä hänen
kantaansa siitä, että se ei ole, koska sehän
kohdistuu kaikkiin ihmisiin samalla tavalla ja samalla suuruudella.
Tämän oikeudenmukaisempaa alennusta ei ole olemassa. Muistan
kyllä itse sen, että aikoinaan, kun opiskelin,
silloin syötiin kaurapuuroa, ja nyt pystyy ostamaan joskus
pihvinkin. Täytyy silloin, ed. Lahtela, muistaa, että 17
prosenttia markasta on vähemmän kuin kympistä.
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja ja ed. Bremer totesivat,
että arvonlisäverojärjestelmän
kokonaisuudistukseen olisi syytä, ja olen osittain samaa
mieltä, että monia eri asioita pitäisi
tarkentaa arvonlisäverojärjestelmän eri
kohdissa. Ennen kaikkea ihmetyttää se, että palveluiden
arvonlisäveron alentamisessa parturi-kampaajien kohdalla
ei lähdetty kokeilumielessä liikkeelle. Se tyrmättiin
täysin.
Nyt on hyvä asia kuitenkin se, että arvonlisäverolain
muuttaminen koskien elintarvikkeita on ed. Seivästön
lakialoitteena käsittelyssä. Tämä on
aloite, joka kaikkein selkeimmin ja tarpeellisimmin kohdistuisi
tällä hetkellä oikeudenmukaisesti. Tässä asiassa
olen täysin eri mieltä kuin ed. Esa Lahtela siitä,
onko tämä sosiaalinen vai ei. Ilmeisesti ed. Lahtela
haluaa periaatteessa olla tässä asiassa eri mieltä,
että sai keskustelua aikaan. Olen edelleenkin sitä mieltä,
että tämä jos mikä kohtelee
oikeudenmukaisesti juuri pienituloisia, koska tällä alentamisella
mahdollistetaan se, että hekin saavat syödä kunnon
ruokaa ja saavat ruokaa niin kuin muutkin ihmiset, jotka käyvät
palkkatyössä.
Hinnoittelun uudelleenmäärittelystä hyvätuloisten
ja pienituloisten kohdalla sanoisin, että kyllähän
sitä tapahtuu tänä päivänäkin.
Hanhenmaksaa ei työtön kovin usein osta. Ravintolahinnoissakin
katsotaan menulistaa, mitä mikin annos maksaa. Se erottelee
ihan tarpeeksi. En kadehdi sitä, jos varakkaampikin syö muutaman prosentin
hyödyllä vielä parempaa ruokaa, ei se ole
sellainen asia. Tämä hyödyttää kaikkein
parhaiten juuri niitä pienituloisia.
Ehdotus lähtee 3 prosentin alennuksesta. Olisi hyvä,
että liikkeellelähtö tapahtuisi, vaikka
on epäilty, että tämä on epärealistinen,
ettei tämä eduskunta tälle tielle lähde,
että 3 prosenttia alennettaisiin. Mutta koetetaan olla
sitkeinä ja ajaa asiaa eteenpäin, jotta saataisiin
ainakin jollakin tapaa kokeellisesti. Se ihmetyttääkin,
että ei edes kokeiluna arvonlisäveroa lähdetä alentamaan.
Mitä tämä tarkoittaa koko elintarvikeketjun osalta?
Siinähän tulee esiin tämä toinen
puoli. Osaltaanhan tämä turvaa sen, että elintarvikeketjun,
elintarviketeollisuuden, työllisyys on turvatumpaa, jos
arvonlisäveroa alennetaan tältä osin. Sehän
koskettaa useiden kymmenien-, jopa satojentuhansien ihmisten turvallisuudentunnetta,
jos tässä mahdollistetaan se, että vero
alenee ja sitä kautta vaikutetaan työllisyyteen
ja koko ketjun toimivuuteen. Koko ketjun toimivuuteenhan liittyy
myös laatukysymys. Mitä enemmän kotimaassa
tuotetaan elintarvikkeita, sitä enemmän ollaan
vakuuttuneita siitä, että laatutaso on toista kuin
maailmalta tulee, kun tänä päivänä ei
tiedä, minkälaista pulveria missäkin
purkissa on, voiko sitä syödä vai miten
sen kanssa pitää käyttäytyä.
Olen sitä mieltä, että tämän
lakialoitteen pohjalta pitäisi lähteä etenemään
ja ainakin kokeilla, mitkä tämän vaikutukset
ovat.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Elintarvikkeiden arvonlisävero on yksi
epäsosiaalisimmista verotusmuodoista, koska kaikista pienituloisimpienkin
ihmisten on ostettava ruokaa, jos he meinaavat elää.
Mielestäni ed. Esa Lahtela ei erotellut, kun pitäisi
erotella veroratkaisut ja sosiaaliset tulonsiirrot toisistaan. Jos
sosiaaliset tulonsiirrot ja veroratkaisut pannaan yhteen, silloin
voidaan ruveta keskustelemaan monellakin tavalla. Mutta jos puhutaan
vaan veroasioista, elintarvikkeiden arvonlisävero on mielestäni epäsosiaalisin
verotusmuoto.
Jos ajatellaan nykyistä tilannetta, ensi vuonnakin
valtionveroon tulee alennukset, taulukkotarkistukset, valtionverotuksen
alarajaa nostetaan, mikä on hyvä asia, mutta huomattava
osa kaikista pienituloisimmista ihmisistä ei saa minkäänlaisia
veronalennuksia. Tähän kuuluu suuri osa esimerkiksi
työttömistä. He eivät saa veronalennusta.
Näin ollen itse asiassa suhteessa heidän verotuksensahan
kiristyy. Kun vielä työttömyyspäivärahaan
tulee pieni indeksitarkistus, joka on sekin täysin riittämätön — pitäisi
olla huomattavasti suurempi — se nostaa heidän
verotustaan. Kun ennestäänkin jää riittämättömän
vähän rahaa käteen välttämättömän
ruoan ostamiseen, siinä mielessä elintarvikkeitten
arvonlisäveron alennus olisi entistä tärkeämpi.
Arvonlisäveroahan kerätään
Suomessa ensi vuonna yli 10 miljardia, noin 10,2 miljardia euroa.
Tästä summasta on arvioitu, jos puhutaan nykyisissä miljoonissa
markoissa vielä, että 6,4—7 miljardia
markkaa, arvonlisäveropotista, kertyy elintarvikkeista.
Tämä kaikki arvonlisävero, jota kerätään,
ei tietenkään kerry elintarvikkeista. Tämmöinen
potti on kyseessä. Mielestäni, jos poliittista
tahtoa löytyy, elintarvikkeitten arvonlisäveroa
varmasti pystytään alentamaan, sillä Suomessahan
elintarvikkeitten arvonlisävero on EU-maiden korkeimpia.
Mielestäni aloitteessa esitetty 14 prosentin elintarvikkeitten
arvonlisävero on aika vaatimaton alennustaso. Mielestäni
pitäisi mennä ilman muuta ainakin 12 prosenttiin
ja pyrkiä siihen, mikä on Euroopan unionin maiden
keskiarvo elintarvikkeitten arvonlisäverossa. Ei ole mitään mieltä siinä,
että suomalaisia verotetaan elintarvikkeitten osalta enemmän
kuin muita EU-kansalaisia, koska jos mikään niin
tämä on välttämättömyyshyödyke,
elintarvikkeet, jokaiselle, oli työssä oleva,
pienipalkkainen lapsiperhe tai pientä eläkettä saava
ihminen. Jokaiselle se on yhtä tärkeä,
kaikkien tulee syödä. Suurituloisilla ihmisillä taas
toisaalta heidän kulutuksessaan ruoan osuus on suhteessa
pienempi kuin pienituloisilla ihmisillä, joilla ruoan osuus
tuloista kumminkin on huomattavan suuri.
Kun tutkimuksia tehdään, väitetään
jopa, että huomattava osa, jopa kymmeniätuhansia
suomalaisia, näkee nälkää. En
tiedä, onko se elintarvikkeitten arvonlisäveron
syy vai sosiaalisten tulonsiirtojen syy. Voivat olla molemmatkin
syynä siihen. Näin ollen näitä molempia
tietenkin tulisi kehittää: elintarvikkeitten arvonlisäveroa
alentaa ja sosiaalisia tulonsiirtoja lisätä sinne,
missä elintaso on kaikista alhaisin ja kaikkein kipeimmin
niitä tarvitaan.
Herra puhemies! Suomalaisten verotustahan on viime vuosina merkittävästi
alennettu. Kaikista merkittävimmät alennukset
ovat tulleet kaikista hyvätuloisimmille suomalaisille.
Elintarvikkeitten arvonlisäveron alennus poikkeaisi siinä suhteessa
nyt tästä linjasta. Se merkitsisi sitä,
että myös kaikista pienituloisimmat suomalaiset
saisivat veronalennuksen ja tätä kautta heidän
kulutuskykynsä paranisi. Myös suomalaisen elintarviketeollisuuden
työllisyyden turvaamiseksi olisi tärkeää,
että elintarvikkeitten arvonlisäveroa alennettaisiin
ainakin samalle tasolle, missä se on EU-maissa keskimäärin.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoro, ed. Esa Lahtela, 1 minuutti!
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kuoppa etevänä kansanedustajana
oivalsi puheestani olennaisen osan, jotta totta kai eri asia ovat
veroratkaisut ja sosiaaliset tulonsiirrot. Jos pelkästään
paneudutaan veroratkaisuihin, jos puhutaan pelkästään verosta,
tämä sillä tavalla pitää korjata,
mutta puhutaan oikeilla nimillä. Kun minulla on vilkas mielikuvitus,
minä aina mietin toisenkin puolen. Jos ei kerätä veroja,
ei voida tehdä sosiaalisia tulonsiirtojakaan eikä parantaa
niitä. Sen takia tämä on kokonaisuus.
Minä kanssa totesin, että pitää tehdä tämä alennus,
mutta samalla pitää olla valmis siihen, että nostetaan
alarajoja, jotta köyhimmät ihmiset saavat myös
ostovoimaa sitä kautta, ei pelkästään
elintarvikkeisiin vaan moniin muihin asioihin.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. E. Lahtela vastauspuheenvuorossaan selvensi
kantaansa siihen, mitä hän äsken puhujakorokkeella
kertoi. Halusin nimenomaan, että nämä kaksi
asiaa erotetaan, koska ne ovat eri asioita kuitenkin, sosiaaliset
tulonsiirrot ja verotus. Tietenkin ne kohdistuvat samoihin ihmisiin,
mutta ne ovat kaksi eri asiaa. Näin ollen ne tulee siinä mielessä pitää erossa, että
kun
käsitellään elintarvikkeitten arvonlisäveroa,
se on välttämättömyyshyödykkeistä kerättävä vero,
jonka kaikki joutuvat maksamaan, mutta sosiaalisia tulonsiirtoja
ei sentään ihan kaikille Suomessa makseta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 91 arvonlisäverolain
85 §:n muuttamisesta on erittäin oikeaan osunut
aloite. Meidän tulee tällä edistää myös
kotimaista elintarviketuotantoa ja ennen kaikkea auttaa sitä,
että pienituloisimmat, joissa on paljon muun muassa opiskelijoita
ja eläkeläisiä, voisivat saada ruokakassiinsa
edullisesti hyviä ja laadukkaita kotimaisia elintarvikkeita.
Arvonlisäverouudistus tässä suhteessa
aloitteessa esitetyllä tavalla toisi jo kaivattua parannusta,
mutta samalla on tietysti totta se, että kysymys on myöskin
laajemmasta kokonaisuudistamisen tarpeesta. Aivan kuten ed. Bremerkin täällä viittasi,
meidän tulisi arvonlisäverotuksella edistää yrittäjyyttä,
edistää työllisyyttä. Nyt valitettavasti
monessakin yksityiskohdassa voidaan esittää arvostelua.
On viitattu tätä hieman sivuten palvelualayrittäjiin;
arvonlisävero haittaa yrittäjyyttä ja
työllistämistä.
Se, että kotimaisissa elintarvikkeissa voitaisiin alentaa
arvonlisäveroa, on laajalti hyväksytty periaate.
Muun muassa Keski-Suomessa Maataloustuottajain Keskusliiton piiri
ja SAK:n vastaava piirijärjestö ovat pitkälti
tehneet yhteistyötä ja avanneet yhteistyön
näköaloja valtakunnallisellekin kentälle
ja on virinnyt niin sanottu reikäleipätoimikunta,
jossa nähdään, että koko elintarvikeketju
on yhteistoiminnassa ja tätä tarvitaan.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että aloite elintarvikkeitten
arvonlisäveron alentamisesta voisi johtaa myönteiseen
ratkaisuun.
Klaus Bremer /r:
Arvoisa puhemies! Ed. Lehtimäki toi esille muutamia
esimerkkejä arvonlisäveron tulkintojen mahdottomuuksista. Haluaisin
lisätä siihen yhden: Joka kerta, kun käytte
kahviossa ostamassa pullaa tai wienerleipää, myyjän
pitäisi kysyä arvonlisäverolain vaatimusten
mukaan, syöttekö täällä vai
pannaanko pussiin. Nimittäin jos syötte täällä,
pitäisi merkata kassakoneeseen 22 prosenttia arvonlisäveroa, mutta
jos ostos pannaan pussiin ja viedään pois, siihen
tulee 12 prosenttia — vai oliko se päinvastoin.
Joka tapauksessa tällainen ero syntyy välittömästi.
Joka kerta kun myyjä kahviossa ei kysy, syöttekö täällä vai
pannaanko pussiin, hän tekee periaatteessa virheen. Onhan
tämä tällainen arvonlisäverosysteemi
ihan mahdoton!
Ed. E. Lahtela paljasti mielestäni aika yllättävää luuserimentaliteettia,
kun hän sanoi, että on mahdotonta soveltaa arvonlisäveroa
sillä tavalla, että vähätuloisemmilla
olisi pienempi arvonlisävero kuin suurituloisilla. Onhan
meillä jo sakkolaki, joka määrää sakot
tulojen ja maksukyvyn mukaan poiketen muusta rangaistuslainsäädännöstä.
Mikään ei ole mahdotonta. Kyllähän
arvonlisävero varmaan olisi tässä maassa
mahdollista säätää tulojen mukaan
maksettavaksi ja miksei myöskin ed. E. Lahtelan etevien
ajatusten mukaan ruokalajien elitistisyyteen perustuvan luokituksen
mukaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Elintarvikkeiden hinta vaikuttaa yllättävällä tavalla
meidän ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Muistan
80-luvun, kun Vaasasta oli vielä linja Uumajaan ja Sundsvalliin.
Tuhatmäärin ympäri maakuntaa ihmisiä lähti
laivareissulle sen takia, että Ruotsissa oli voi ja margariini
huomattavasti halvempaa kuin Suomessa. Sitä raahattiin,
sitä raahasivat hyvätuloiset lääkärit
ja yrittäjät ihan samalla lailla kuin köyhätkin.
Kädet suorastaan notkuivat, kun toisessa kädessä oli
voipaketteja ja toisessa oli jotakin muuta, nestemäistä ainetta. Tehtiin
jopa 500—1 000 markan matka, jotta olisi saatu
50 markan etu siitä, että elintarvike oli halvempaa
Ruotsin puolella. Sillä on suuria alueellisia vaikutuksia.
Mutta siihen en usko, että ilman SAK:n puheenjohtajaa
Lauri Ihalaista, TT:n puheenjohtajaa Koromaa ja muita työmarkkinajärjestöjä seuraavassa
työmarkkinaratkaisussa tehdään sellainen
veronalennusratkaisu poikkeuksena menneisyydestä, että kaikki
kohdennetaan elintarvikkeiden verotuksen alentamiseen. Nimenomaan heidän
vaatimuksestaan ja yhteisesti on kolmikannassa sovittu, että painopiste
on tällä vaalikaudella nimenomaan kaikkien veronalennusten kohdistaminen
tuloverojen alennukseen. Enkä jaksa vieläkään
uskoa, että työmarkkinaosapuolet suostuvat siihen,
että varat kohdennetaan elintarvikkeiden veronalennukseen.
Hinta meillä on pohjoismaisittain kuitenkin kilpailukykyinen Suomessa
tällä hetkellä.
Keskustelu päättyy.