Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Eläkeyhtiöiden tehtävä on
hoitaa suomalaisten työntekijöiden eläkevaroja
yhteisesti sovitulla tavalla, ja viime päivinä esiin
tulleet tiedot suurimpien eläkeyhtiöiden johtajien
jättibonuksista ovat herättäneet keskustelua.
Esimerkiksi suurimpien eläkeyhtiöiden johtajat
saivat bonuksia, vaikka yhtiöt eivät saavuttaneet
tuottotavoitteitaan, ja samana vuonna, jolloin yhtiöiden
sijoitustuotot laskivat, toimitusjohtajat saivat kuitenkin 47 tai 25
prosentin bonukset hyvästä liikkeenjohdosta, ja
vuosiansiot ovat heillä nousseet lähelle miljoonaa
euroa. Kysyn nyt eläke- ja vakuutusasioista vastaavalta
ministeri Juha Rehulalta:
Aiotteko puuttua tähän johtajien bonusjärjestelmään
ja luoda ohjeistuksen niiden kohtuullistamiselle vähän
samaan tapaan kuin äsken keskustelimme valtionyhtiöiden
johtajien palkkioista?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Niin kansanedustajien, eduskunnan, ministerin
kuin valtioneuvostonkin yksi keskeisiä tehtäviä on
huolehtia siitä, että meidän eläkejärjestelmämme
on uskottava ja luotettava. Yksi toimija tässä eläkejärjestelmässä on
työeläkeyhtiöt. Myös niiden
vastuulla on se, että tämä järjestelmä on
uskottava ja luotettava. Ministerin toimivalta ei ulotu tämänhetkisen lainsäädännön
mukaan työeläkeyhtiöitten sisäisiin
päätöksiin, ei hallitusten ratkaisuihin
eikä henkilöstöpoliittisiin ratkaisuihin.
Ministeriön näkökulmasta, jos on ongelmia,
valvontaa suorittaa Finanssivalvonta.
Kysyn kysymyksen ääneen: tarvitaanko lainsäädännön
muutoksia? Siitä tarvitaan yhteiskunnallinen keskustelu.
Mutta, arvoisa ed. Räsänen, ministerin vastaus
on, että meidän kaikkien, jotka tällä eläkepolitiikan
sektorilla toimimme, yhteisellä vastuulla on se, että järjestelmä on
uskottava ja luotettava.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! On selvää, että ministerin
toimivaltaan ei toki suoraan kuulu päättää näistä johtajien
bonuksista, mutta aivan samalla tavalla, kuin valtionyhtiöiden
toiminnasta vastaava ministeri on voinut puuttua omalla arvovallallaan
näihin optiojärjestelmiin ja ylisuuriin palkkioihin,
kyllä teillä on aivan sama mahdollisuus vaikuttaa
näiden eläkeyhtiöiden ratkaisuihin. Kysyn
myös samalla, kun bonusten ohella eläkeyhtiöt
ovat hankkineet omille toimitusjohtajilleen lisäeläkkeitä,
joiden avulla on myös ollut mahdollista laskea eläkeikää 60—62
vuoden ikään:
Eikö tämä ole ristiriitaista itse
koko eläkejärjestelmän ja eläkeiän
myöhentämistavoitteiden näkökulmasta,
jos näiden lisäeläkkeiden turvin johtajat
voivat jäädä varhaisessa vaiheessa eläkkeelle?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Ed. Räsänen tietää varsin
hyvin, että valtionyhtiöitten ohjauksesta vastaavan
ministerin toimivalta valtionyhtiöihin on aivan erilainen
kuin sosiaali- ja terveysministeriön ministerin, jolla
on vastuu eläkepolitiikasta ja eläkepolitiikan
lainsäädännön kehittämisestä.
Toistan aiemmin vastaamaani: Meidän kaikkien, jotka
tässä eläkepolitiikassa mukana olemme — me,
jotka teemme päätöksiä, valmistelemme päätöksiä ja
joiden tehtävänä on huolehtia siitä, että eläkkeet
ovat maksussa, niin kuin on luvattu, niin tänään,
ensi vuonna kuin kymmenen vuoden päästäkin — vastuulla
on se, että tuo kaikki päätöksenteko,
mitä tehdään, on uskottavan ja luotettavan
eläkepolitiikan mukaista.
Siihen, millaisia ratkaisuja tehdään työeläkeyhtiöitten
sisällä, vastaukseni on se, että kysyn, tarvitaanko
mahdollisia lainsäädäntömuutoksia, ja
toisekseen, ovatko työeläkeyhtiöitten
sisällä tehdyt ratkaisut uskottavuutta ja luotettavuutta parantavia.