Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kaksi viikkoa sitten työmarkkinoiden
keskusjärjestöt ja hallitus allekirjoittivat kattavan
työllisyys- ja kasvusopimuksen. Merkittävä saavutus
tämä oli hallitukselle ja sen talouspolitiikalle,
ja olennaista oli se, että kuljetusala oli sopimuksen piirissä, koska
vienti haluttiin turvata. Vain ilmailuala jäi ulkopuolelle.
Lopulta neuvottelujen jälkeen 400 työntekijän
catering-alan yrityksen sopimusriita johti siihen, että kuljetusalan
tukilakkouhka oli päällä, ja jos se olisi
toteutunut, se olisi rikkonut sovitun työrauhan totaalisesti,
pysäyttänyt viennin ja suuren osan Suomen teollisuutta.
Näyttää siis siltä, että Suomessa
työrauhaa ei voi turvata. Nyt kuitenkin onneksi työmarkkinajärjestöt
neuvottelevat työriitojen sovittelusta.
Kysynkin teiltä, ministeri Ihalainen, kun teidät
tunnetaan työrauhan suurena ystävänä:
Pitäisikö meidän puuttua näihin
tukilakkoihin ja pitäisikö meidän muuttaa
lainsäädäntöä tältä osin
ja pitäisikö ainakin noudattaa suhteellisuusperiaatetta?
Ymmärrän jos Finnairiin olisi kohdistunut joku
tukilakko, mutta jos koko Suomen teollisuus pysäytetään,
niin se olisi aivan kohtuutonta. Teillä on paljon arvovaltaa.
Aiotteko käyttää sitä tässä yhteydessä?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin edustaja Sasi sanoi, tämän maan
kannalta on ollut tosi tärkeätä, että lähes kahta
miljoonaa palkansaajaa koskeva kasvu- ja työllisyyssopimus
on saatu aikaan lähes kolmeksi vuodeksi. Se on hyvin harvinainen
saavutus Euroopassakin, ja neuvotellen ja sopien ilman työtaisteluja.
Ehkä tämä on nyt hyvä aloittaa
tästä. Loppuvaiheessa näitä haasteita
tosin oli. Ylimalkaan meillä tukilakkoja tai lakonuhkia
Suomessa on ollut varsin vähän, joka toimenpide
sinänsä on laillinen, ettei siitäkään
ole kysymys.
Kasvu- ja työllisyyssopimukseen sisältyy kohta,
jossa järjestöt ovat nyt käynnistämässä neuvottelut
neuvottelu- ja sopimusjärjestelmän, työriitalain
ja työehtosopimuslain kehittämisestä ja sen
epäkohtien läpikäymisestä, ja
se on hyvä. Sitten olemme sopineet hallituksen rakenneohjelmassa,
että jos näistä neuvotteluista, jotka
he keskenään käyvät, seuraa
lainsäädännöllisiä muutostarpeita,
niin ne ollaan sitten kolmikantaisesti valmiita tekemään,
ja sitä vaihetta tietysti me poliittisina päättäjinä odotamme.
Lopuksi sanoisin sen, että aina tukilakkouhkatkin pitää suhteuttaa
siihen itse ongelmaan ja vähemmälläkin
solidaarisuudella ehkä olisi voitu tätäkin
kiistaa koettaa ratkoa, mutta olemme sen ratkoneet, ja se on kuitenkin
lopputulokseltaan hyvä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Monessa maassa täysin rajoittamattomat
myötätuntolakot on kielletty. Pitäisikö meidän
pyrkiä harmonisoimaan työmarkkinoiden pelisääntöjä ja vähän
katsoa, mitä muualla on, ja pyrkiä yhtenäistämään
suomalaisia sääntöjä tässä suhteessa?
Onko tässä nyt pelko, että jos tätä asiaa
ei kyetä ratkaisemaan, niin tulevaisuudessa on hyvin vaikea
tehdä enää tämmöisiä laajoja,
kattavia työmarkkinasopimuksia, jos näissä asioissa ei
saada luottamusta aikaiseksi? Pitäisikö tältäkin
kannalta tätä asiaa vielä katsoa? Ja
ihan vielä lopuksi olisin kysynyt sitä, että jos
meillä on laittomia lakkoja, niin kuin meillä on
hieman liian paljon niitä, niin pitäisikö niitä seuraamuksia, mitä niistä aiheutuu,
myöskin pyrkiä tässä yhteydessä tarkastamaan.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessähän
ei voida nyt laittomista lakoista sinänsä puhua,
ja on hyvä muistaa, että valtakunnansovittelija
teki esityksen, joka koski myös tätä kyseistä firmaa,
joka ruokapalveluja hoitaa, ja se firma hylkäsi sen sovittelijan
esityksen. Se on niin kuin siinä taustalla. Mutta senkin
jälkeen oli tärkeätä, että tähän
löydettiin ratkaisu. Olen sitä mieltä,
että sivistyneeseen yhteiskuntaan kuuluu työtaisteluoikeus,
ja se on ihan selvä asia, mutta sitä pitää käyttää harkiten
ja pelisääntöjä noudattaen.
Mutta ei voida lähteä siitä, että näitä perusoikeuksia
lähdetään rajoittamaan.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Toistan oikeastaan sen, mitä aikaisemminkin
olen tästä asiasta sanonut. Näihin riitoihin tarvitaan
aina kaksi osapuolta: on työnantaja- ja työntekijäpuoli.
Tukilakko — minusta se on aivan väärä sana,
se on yleensä mielenosoitus. Se on mielenosoitus silloin,
jos toinen osapuoli provosoi tekemällä esimerkiksi
jotain uudelleenjärjestelyjä, työaikamuutoksia,
ulkoistamisia, yt-neuvotteluja. Se on reaktio ja minusta siinä mielessä ymmärrettävä.
En sitä missään nimessä suosittele
toimenpiteenä, mutta se on oikeastaan työntekijäpuolen
ainoa tapa reagoida näihin.
Toistan oikeastaan kysymyksen ministeri Ihalaiselle: mitä voidaan
tehdä sille, että tämä luottamus
näihin sopimuksiin molemmin puolin saadaan hoidettua kuntoon?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tämä on tärkeä lähtökohta,
koska eihän tätä suomalaista hyvää sopimusyhteiskunnan mallia
voida tehdä millään muulla kuin hyvällä yhteistyöllä ja
vahvalla luottamuksella. Kyllähän me olemme osoittaneet
nyt tässä yhteiskunnassa sen, että me
olemme saaneet aikaan erittäin kattavan, kaikkia aloja
koskevan työmarkkinaratkaisun useammaksi vuodeksi. Mikä sen vahvempi
luottamuksenosoitus neuvottelukykyyn ja sopimisen kykyyn kuitenkin
on? Totta kai nämä viimeiset vaiheet olisivat
voineet mennä fiksumminkin, mutta näidenkin osalta
nyt on onneksi ratkaisut saatu aikaan.
Meillä ovat vielä posti- ja logistiikka-alan
eli Itellan osalta sopimukset Suomessa auki, ja niitäkin
nyt valtakunnansovittelijan toimesta koetetaan ratkoa ja koetetaan
sekin saada päätökseen. Mutta luottamus
on kaiken perusta myös hyvälle sopimustoiminnalle.
Luottamus on kaiken perusta myöskin sille, että me
voimme tässä poliittisessa elämässä tehdä fiksuja
ja hyviä päätöksiä.