20) Hallituksen esitys laeiksi avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! 2010-luvun Suomessa meidän päättäjien
olisi syytä tunnustaa, että keskuudessamme on
avoliittoja ja muitakin esiaviollisia suhteita. Kaikista perheistä jopa
viidesosa on avoliittoperheitä, ja avoliittoperheissä elää jopa
600 000 suomalaista. Avoliittojen määrän
kasvaessa lainsäädäntöä on
ajanmukaistettava. Hallituksen lakiesityksen tarkoitus on turvata
avoliiton päättyessä molempien osapuolten
oikeudet. Mikäli avoliiton purkautuessa ajaudutaan ristiriitatilanteeseen,
omaisuudenjako ei nykyään aina toteudu kohtuullisesti.
Nykyinen lainsäädäntö ei ole
pystynyt kokonaan poistamaan ongelmia, ja säännökset
ovat kovin sekavia.
Tämän lakiesityksen mukaan eron sattuessa kumpikin
puolisoista pitää edelleen oman omaisuutensa.
Tähän esitys ei puutu. Avoliiton myötä ei
siis synny mitään avioliiton tapaista avio-oi-keutta.
Kyseessä ei ole omaisuuden ositus vaan omaisuuden erottelu.
Lain mukaan puoliso voi olla oikeutettu hyvitykseen toiselta puolisolta, jos
on esimerkiksi kotona tekemällään työllä mahdollistanut
toisen omaisuuden kartuttamisen.
Käytännössä olen asianajajana
törmännyt tähän ongelmaan lukuisia
kertoja. Lapsia kotona hoitanut on käyttänyt kaikki
tulonsa perheen arkimenoihin, kun toisen nimiin on kerääntynyt kaikki
omaisuus asunnosta kodin elektroniikkaan. Ei tietenkään
voi olla kohtuullista, että kotona lapsia hoitanut jää erossa
puille paljaille. Vastaavanlaisia kohtuuttomuuksia syntyy, jos esimerkiksi
toinen puoliso on rakentanut tai remontoinut toisen nimissä olevaa
asuntoa tai mökkiä.
Arvoisa puhemies! Tämä laki on sovittu hallituksen
piirissä omantunnon kysymykseksi, ja tässäkin
kysymyksessä minun omatuntoni on heikomman puolella. Ihmettelen
todella, kuka tätä esitystä vastustaa.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käytin tämän
lain ja mietinnön ensimmäisessä käsittelyssä jo
pitemmän puheenvuoron ja esittelin tämän
vastalauseen, jonka lisäkseni on allekirjoittanut kolme
muuta keskustalaista valiokunnan jäsentä.
Arvoisa puhemies, ihan muutama asia tästä vastalauseesta.
Toteaisin, että hallituksen esityksen mukaan Helsingin
hovioikeuteen on päätynyt vuodesta 1986 maaliskuuhun
1998 vain 73 avopuolisoiden keskinäistä riita-asiaa.
Tämä osoittaa, että varallisuusoikeudelliset
epäselvyydet ovat melko harvinaisia. Avoliitossa elävät ovat
tietoisesti menneet parisuhteeseen, joka ei ole samalla tavalla
sitova kuin avioliitto. Avopuolisot eivät halua niitä oikeusvaikutuksia,
joita avioliiton solmimisen myötä syntyy. Avioliiton
solmimista pidetään hyvästä syystä merkittävänä sitoumuksena.
Lainsäädännöllä ei
pidä luoda mielikuvaa, jonka mukaan avioliiton solmiminen
ei oikeudellisen suojan saamiseksi olisi tarpeen.
Arvoisa rouva puhemies! Edellä olevan perusteella ehdotan,
että lakiehdotus hylätään.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä olevan
lakiesityksen avopuolisoiden yhteistalouden purkamisesta toinen käsittely
on meneillään, ja ed. Esko Ahonen äsken
oivallisesti kuvasi tätä ongelmaa, mikä tähän
lakiesitykseen sisältyy. Nimittäin itsekin näen
asian niin, että avioliiton asemaa ei mielestäni
pidä lainsäädännöllä heikentää.
Kun ihmiset menevät avoliittoon, se on heidän
oma tahdonilmaisunsa sellaisenaan, ja jos avoliitto purkautuu mahdollisesti,
niin sitä koskevat sitten normaalit varallisuusoikeudelliset
lait, joita Suomeen on jo säädetty. Siis miksi
säätää enää toista
lakia tämän asian päälle?
Näin ollen kannatan ed. Esko Ahosen tekemää hyvää esitystä.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tätä lakivaliokunnassa
käsiteltiin, niin pikkuisen yllätyksenä tuli
tämä keskustalaisten vanhakantaisuus. Tuntuu siltä,
että he elävät vallan jotain 1950-lukua.
Ihmettelen kyllä sitä, kun näitä ongelmia
on itsellekin tullut esiin. Ihmiset ovat ottaneet yhteyttä ja
sanoneet, että kun heidän täytyy laatia
kaiken näköisiä varojen jakoja ja testamentteja
ja monta muuta kuviota, hankalia juttuja.
Minusta tämä lainsäädäntö puolustaa
paikkansa. Näitä avoliittoja on entistä enemmän
ollut, ja kuten ed. Kataja tuossa perusteli, niin tälle
on tarvetta. Minun mielestäni tämä ei
kyllä minkäänlaista avioliiton asemaa
horjuta eikä mitään. Tämä varmasti
selkeyttää. Sanoisin näin, että vaikka
ed. Ahosen luettelemat määrät voivat
olla pieniä, niin kuinka monta on sitten semmoista, joka
on jäänyt kärsimään
ja pitänyt mölyt mahassaan ja jättänyt
oikeuksiaan hakematta; niitä voi olla kyllä lukematon
määrä. Ihmiset ovat joutuneet lähtemään
puilla paljailla ja korkeintaan alle sadan metrin etumatkalla sieltä pois,
kun on se riita tullut. Täytyy sanoa, että ehkä tässä kannattaisi,
ed. Ahonen, elää tätä päivää ja
unohtaa ne 1950-luvun asiat. Sinä et voi niistä kovin
paljon muistaa.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Se, että hovioikeuksiin ei ole päätynyt
joitakin riita-asioita avoliittojen perusteella, ei tietenkään osoita,
ettei avoliittoihin sisältyisi ongelmia. Se osoittaa sen,
ettei ole säädöspohjaa, jolla lähtisi vaatimaan
oikeutta ja tästä kysymyksestä voitaisiin
oikeudessa riidellä. Oikeastaan puolin tai toisin argumentti
tuomioistuinkäsittelyjen lukumäärän
perusteella on aika heikko. Tämä avoliittolaki
säädetään siis, jotta kohtuuttomuuksista päästään.
Tällä lailla ei millään tavoin
murenneta avioliiton asemaa. Avioliitto on kokonaan toinen kysymys,
avoliitto on oma kysymyksensä. Jokainen saa tästä lähtienkin,
uuden lainkin tultua voimaan, ihan varmasti itse päättää,
miten haluaa parisuhteessaan elää. Tämä puheena
oleva laki on kokonaan tahdonvaltainen laki. Siitä voivat
puolisot sopia toisella tavalla, jos haluavat niin tehdä.
Se on, ed. Ahonen, sitten kokonaan toinen kysymys, jos toinen puoliso
ei halua sopia samalla tavalla kuin ehkä se vahvempi tai
kovempi puoliso.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Ehdotetussa laissa määritellään avopuolisoiksi
yhteistaloudessa asuvat parisuhteen osapuolet, joiden asuminen yhteistaloudessa
on kestänyt vähintään viisi
vuotta tai joilla on tai on ollut yhteinen tai yhteisessä huollossa
oleva lapsi. Uskon, että pelkästään
tämä avoparisuhdemääritelmä tulee
aiheuttamaan kansalaisten keskuudessa epätietoisuutta ja
epävarmuutta elämäntilanteesta, jossa
he asuvat ja elävät.
Tilastokeskuksen vuoden 2009 perhetilaston mukaan avoliittoja
oli 310 000 eli 21 prosenttia suomalaisista perheistä eli
avoliitossa ja lähes 40 prosentissa avoliittoperheistä oli
lapsi tai lapsia, joten uudistus koskee todella suurta ihmismäärää ja
tulee aiheuttamaan paljon epätietoisuutta ja epävarmuutta.
Jo nykyisen lainsäädännön nojalla
voidaan vaatia perusteettoman edun palautusta, jos avopuoliso on
työllään, varoja sijoittamalla tai muutoin
parantanut toisen osapuolen varallisuusasemaa ilman kohtuullista
vastiketta, joten tämä ei ole ongelma tällä hetkellä.
Avoliitto on yleensä parisuhteen osapuolten hyvin harkittu
ratkaisu. Avoliitossa elämisellä on usein haluttu
välttää ne oikeusvaikutukset, jotka liittyvät
avioliittoon. Tämän vuoksi suhtaudun kriittisesti
hallituksen esitykseen.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Tero Rönnille toteaisin
tuohon 1950-luvulta poistuloon sen, että olen kyllä syntynyt 1950-luvulla,
1955, ja täyttänyt 55 vuotta vuonna 2010, että reippaasti
sieltä 1950-luvulta on tultu pois.
Arvoisa rouva puhemies! Ihan viittaisin näihin ongelmiin,
mitä tämä laki pitää sisällään,
ja niihin perusteluihin, joilla me lähdimme allekirjoittamaan
tämän hylkäysesityksen. Nimittäin jatkossa
olisi kolmen tyyppisiä avoliittoja: Osaan avoliitoista
sovellettaisiin yhteistalouden purkamista koskevaa lainsäädäntöä.
Osaan avopareista lakia ei sovellettaisi, koska niissä eivät
täyty lain asettamat avopuolison edellytykset. Kolmannen
kategorian muodostaisivat avoparit, joihin lainsäädäntöä ei
sovelleta, koska he ovat ilmoittaneet jättäytyvänsä sääntelyn
ulkopuolelle.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Pitää sanoa, että harvoin
olen yhtä paljon samaa mieltä kuin ed. Kataja
jostakin asiasta. Meillä on varmaan erilaisia näkemyksiä ja
erilaisia painotuksia asioitten tarkastelussa. Kyllähän peruslähtökohdan
pitää kumminkin olla se, ettei lainsäädännöllä voi
aiheuttaa tilannetta, jossa joku heikommassa asemassa oleva joutuu
vielä heikompaan asemaan. Ei sellainen minusta hyvän
lainsäädännön edellytyksiä missään
nimessä voi täyttää, tai sitten
toisinpäin katsottuna se, että meillä olisi
lainsäädäntöä, joka
pakottaa jonkun asteiseen muodolliseen parisuhteeseen, jotta tietyt
edellytykset täyttyisivät. Kyllä minusta
tämä on tähän päivään,
tulevaisuuteen vastaavaa lainsäädäntöä.
Tilanteet muuttuvat, elämä kulkee eteenpäin,
ja parisuhteetkin hakevat uusia tapoja, miten ne hoituvat tulevaisuudessa,
ja lainsäädännön pitää kulkea
myös siinä rinnalla mieluummin niin, että se
vastaa tulevaisuuden haasteisiin eikä elä menneisyydessä.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kyllä se juuri näin on,
että emme voi lähteä siitä, että lait
säädettäisiin vain, koska ne koskevat kaikkia,
tai että ne olisivat sekä heikomman että vahvemman
mielestä molemmille edullisia parisuhteessa. Tämä laki
säädetään nimenomaan sen heikomman
suojaksi, ja jos molemmat kokevat olevansa tuossa parisuhteessa
vahvoilla, niin silloin heidän tietysti kannattaa tehdä siitä sopimus,
jossa he sopivat, että kumpikin pitää kaikissa
tilanteissa oman omaisuutensa eikä puolin tai toisin hyvityksiä makseta.
Tämä laki ei monimutkaista tilannetta vaan selkeyttää sitä.
Meillä on erittäin vaikeasti avautuva perusteettoman edun
palautussäännöstö, ja tässä laissa
yksiselitteisesti säädetään,
millä edellytyksillä avopuoliso voi toiselta hyvitystä saada,
kun suhde purkautuu.
Tällä lain määritelmällä siitä,
mikä on avoliitto, on varmasti merkitystä myös
meidän muulle lainsäädännölle,
jossa avosuhteen ja avoliiton määritelmä on
epäselvä. Muun muassa todistamisesta oikeudessa
on ollut epäselvyyttä, kun meillä on
säännökset, jotka koskevat lähinnä vain
lähisukulaisia ja aviopuolisoita, mutta avopuolisosta ei
ole mitään omaa määritelmää.
Nyt kun selkeä kriteeristö tulee sille, minkälaista
suhdetta on pidettävä avosuhteena, tämä helpottaa myös
tuon säännöstön uudistamista.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan vain tähän lopuksi
vielä toteamus tähän lakiin ja näihin
ristiriitatilanteisiin, joita ed. Kataja omassa puheenvuorossaan
kuvasi. Näkemyksemme mukaan ehdotuksen mukaan laki vahvistaisi
jo nyt noudatetun oikeuskäytännön. Avopuolisoilla
on jo ilman erityislainsäädäntöä oikeus
saattaa tuomioistuimen ratkaistavaksi omaisuuden jakamista koskeva
erimielisyys. Avopuolisolla voi yleisten siviilioikeudellisten periaatteiden
ja oikeuskäytännön nojalla olla oikeus
niin sanotun perusteettoman edun palautukseen, jos hän
on työllään, varoja sijoittamalla tai muutoin
parantanut toisen osapuolen varallisuusasemaa ilman kohtuullista
vastiketta. Siksipä meillä heräsi kysymys,
miksi pitäisi säätää laki, joka
vahvistaa olemassa olevan oikeustilan.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! En enää lähde toistamaan
tuota, kuinka tämä laki selkeyttää tilannetta,
mutta kuten havaitaan, niin eihän tässä vastustuksessa
loppujen lopuksi ole kyse muusta kuin sinänsä kauniin
avioliittoinstituution puolustamisesta, tosin tässä nyt
vailla perusteita, koska tällä lailla ei mitenkään
puututa avioliiton oikeusvaikutuksiin ja sen merkitykseen kauniina
instituutiona.
Sen sijaan teimme lakivaliokunnassa kompromissin näistä kaikista
kauniista instituutioista ja nostimme vielä valiokuntakäsittelyssä esiin,
että kihlauksellekin voidaan jättää tiettyjä oikeusvaikutuksia.
Kuvitelma tuossa vaiheessa oli, että tällä saataisiin
kaikkien kauneuden tarpeet tyydytettyä, mutta jostakin
syystä loppumetreillä sitten palasimme tähän
varsin kummalliseen vetoon, että avoliitossa heikompaa
ei sitten suojeltaisikaan.
Keskustelu päättyi.