5) Hallituksen esitys laiksi Suomen metsäkeskuksesta
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitys yhdestä valtakunnallisesta
Suomen metsäkeskuksesta, joka sitten jaettaisiin alueellisiin
alueyksikköihin, on monella tavalla hyvä, ja uskoisin
näin, että myös metsätalouden
eri toimijat pitävät sitä hyvänä ja
näkevät sen monella tavalla edesauttavan Suomen
metsätaloutta. Eli on syytä yhtyä lakiesityksen
näkemykseen, jonka mukaan maa- ja metsätalousministeriön
vastuulla olevan metsäpolitiikan johto ja valvonta tehostuisi
ja korostuisi yhden perustettavan metsäkeskuksen avulla.
On toki selvää, että vasta asetuksesta
selviävät yksityiskohtaiset toimeenpanoa koskevat
menettelyt, muun muassa alueyksiköitten lukumäärä ja
keskusyksikön sijainti. Toki valmistelussa on puhuttu ja
olen ymmärtänyt myös niin, että ministeri
Anttila useaan otteeseen on itse vahvistanut, että nykyiset
13 metsäkeskusta ovat uudet alueyksiköt. Tämä on
maakuntien ja alueitten kannalta keskeistä, sillä aluejaotuksessa
ainakin minun ymmärtääkseni kannattaa
edetä elyjä ja maakunnan liittoja myötäilevällä jaolla.
Myös henkilöstöä koskevat
siirtymäsäännökset ovat tässä muutosvaiheessa
tuon lakiesityksen mukaisesti hyvin perusteltuja, ja tietystikin on
myös hyvin vahvasti keskusteltu siitä, että keskusyksikkö sijoitettaisiin
yhteen näistä alueellisista alueyksiköistä.
Henkilökohtainen toive on, että tämä keskusyksikkö voisi
sijaita tuolla pohjoisella, metsäisellä Suomen
alueella.
Tavoitteena tulee olla ehdottomasti, että nykyisestä metsäkeskuksesta
ja Tapiosta muodostetaan vain yksi valtionapurahoitteinen metsätalouden
kehittämis- ja edistämisorganisaatio riippumatta
siitä, mikä on Metsätalouden kehittämiskeskus
Tapiota myöhemmin koskeva ratkaisu. Tämä muutos
mahdollistaa erilaisten kehittämistehtävien nopeamman
toteuttamisen.
Keskusyksikölle tulee tämän esityksen
mukaan laaja toimivalta muun muassa tulostavoitteitten sisäisessä määrittelyssä,
resurssien suuntaamisessa ja taloudenhoidossa. Nykyisten metsäkeskusten
kiistaton vahvuus on ollut toiminta maakunnissa, joka pitää pystyä turvaamaan myös
uudessa organisaatiossa. Tässä mielessä alueyksikköjen
alueneuvottelukuntien työstä tulee erinomaisen
merkittävää.
On myös selvää, että maa-
ja metsätalousministeriöllä tulee olla
erittäin vahva ote määrärahojen
tasapuolisessa, ja nimenomaan tasapuolisessa, suuntaamisessa maan
eri osien kesken. Tämä lakiesitys jakaa metsäkeskuksen
kahtia ja säätelee liiketoimintayksikön
eriyttämisen muodot ja periaatteet. Kyseessä on
nykyiseen tilanteeseen nähden erittäin merkittävä muutos,
jolloin arvioni mukaan myös vähintäänkin
tuo esitetty siirtymäaika on tarpeen. Metsäkeskuksen liiketoiminnan
eriyttämistä perustellaan tasaveroisten kilpailuasetelmien
luomisella. Lienee riittävää, ettei tässä yhteydessä metsäkeskusten liiketoiminnalle
tulisi enää sitten muita rajoitteita kuin tässä lakiesityksen
2 §:n 2 momentissa säädetään.
Ymmärtääkseni metsäkeskuksella
on käynnissä organisaatiomuutoksen rinnalla myös
laaja tuotteitten ja palvelujen uudistamisprosessi laskevien budjettikehysten
vallitessa. Esityksen henkilöstövaikutuksista
todetaan, että valtion tuottavuusohjelman mukainen vähentämistarve on
peräti 160 henkilötyövuotta vuoteen 2014 mennessä,
ja varmasti on harkittava myös metsäkeskusten
tietojärjestelmäkysymyksiä. No, uutta organisaatiota
rakennettaessa tarvitaan tietysti monia uusia hallinnon ja tietohallinnon
ohjelmia, henkilöstön koulutusta ja uusia investointeja,
ja erityisesti näitten eri investointien vuoksi tuottavuusohjelman
henkilöstön supistamistavoitteen siirtämistä myöhemmäksi
kuin nyt voimassa olevaan vuoteen 2014 olisi harkittava.
Mutta kaiken kaikkiaan ministeri Anttila on johtanut erittäin
hyvin valmisteltua lakiprosessia. Tuloksena on hyvä lakiesitys.
Myönteistä tässä on myös
se, että vielä tuon lausuntovaiheen jälkeen
on näköjään paneuduttu metsäkeskuksen julkisen
vallan käyttökokonaisuuteen. Ovatko ne tehdyt
muutosesitykset nyt sitten riittäviä, sitä on syytä käsitellä ja
arvioida tämän lain käsittelyn yhteydessä täällä eduskunnassa.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
metsäkeskusuudistus on tavallaan samanlainen kuin Suomen
riistakeskuksen perustamisuudistus. Me kaikki tiedämme
sen, että toimintaympäristö on muuttunut
vuosien mittaan varsin paljon metsäsektorilla ja tulee
myös muuttumaan. Meillähän on se tilanne,
että metsänomistajien keski-ikä nousee
ja kaupunkilais- ja naismetsänomistajien määrä kasvaa
ja viljelijöitten määrä vähenee.
Tavoitteet monipuolistuvat ja varallisuustaso nousee koko ajan.
On suuri riski, että metsätilojen keskimääräinen
koko myös pienenee ja monelle metsätalouden tulojen
merkitys omistajan taloudessa vähenee, ja saattaa olla
riski, että myös metsien käyttö vähenee.
On tärkeätä, että toimimme niin,
että annetaan sitä tukea ja turvaa, mitä yhteiskunta
voi antaa. Jokainen metsänomistaja pystyy arvioimaan metsän
ja siitä saatavan hyödyn oikealla tavalla.
Uudistuksen lähtökohta on selkeästi
se, että perustetaan julkisen palvelun yksikkö ja
liiketoimintayksikkö ja nämä selkeästi
eriytetään toisistaan. Tämä on äärettömän
tärkeä asia. Keskeisenä tavoitteena onkin
nostettu esille se, että hyvä hallinto on tärkeä,
sen me kaikki alleviivaamme. Toiseksi esitykseen on pyritty varmistamaan puolueettomuus
julkisten hallintotehtävien hoitamisessa. Tästä aina
silloin tällöin tulee erilaisia näkemyksiä ja
arvioita. Tässä esityksessä selkeästi
metsäkeskuksen julkiset hallintotehtävät eriytetään
metsäkeskuksen harjoittamasta liiketoiminnasta, ja tämä on
varmasti se keskeinen uudistus.
Sitä, missä määrin metsäkeskusten
toiminta sidotaan aluehallintovirastoon ja elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksiin, on arvioitava hieman laajemmin.
On kuitenkin niin, että metsäkeskus on aika suuri
ja erillinen kokonaisuus, ja en hirvittävän paljon
näe hyvää siinä, jos se sulautetaan
aluehallintoyksikköön, jossa on monia muita keskuksia
jo olemassa. Sen merkitys saattaa siellä vähentyä.
Mutta toki tätä keskustelua voidaan tulevaisuudessa
oikeasti käydä. Nythän julkisuudessa
on ollut myös keskustelua siitä, että muun
muassa Maanmittauslaitos aviin sijoitettaisiin, ja sitä en
missään tapauksessa pidä hyvänä.
Uskon, että tämän päivän
keskustelussa lähes jokainen puheenvuoron käyttäjä ottaa
kuitenkin esille sen, mikä olisi tämän
Suomen metsäkeskuksen sijoituspaikkakunta, ja niin teen
minäkin. Me kaikki tiedämme sen, että Suomen
metsäosaamiskeskus on Joensuussa Pohjois-Karjalassa Euroopan
Metsäinstituutti. Siellä on yliopistotasoista
metsäalan koulutusta hyvinkin laajasti. Näen tärkeänä sen,
että kun näitä alueellistamistoimenpiteitä tehdään,
niin myöskin Joen-suu pääsisi osalliseksi
niistä. Mehän olemme jääneet
hieman jalkoihin tässä, kun muut vahvat maakunnat
ovat rynnistäneet. Kyllä on kaikki perustelut
sille, että Joensuu olisi se oikea keskuspaikka, jo senkin
takia, että se vahvistaisi kokonaisuudessaan sitä vahvaa
osaamispohjaa, mikä siellä on. Kuten totesin,
tämä on hyvin tärkeä asia, ja
uskon, että tässä salissa enemmistö on
samaa mieltä kanssani.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ehkä on parasta, että tartun
heti härkää sarvista ja sanon, ihan niin
kuin täällä ed. Reijonen totesi, että varmasti
jokainen haluaa Suomen metsäkeskuksen omalle paikkakunnalleen.
Joku asiantuntija on sanonut menneinä vuosina allekirjoittaneelle, että Lahden
seudulla eli Päijät-Hämeessä on Suomen
parhaimmat metsät. Siitä varmasti kaikki olemme
samaa mieltä. Siellä on hyvin hoidetut kunnon
metsät ja siellä on myös toimiva metsäkeskus.
Lahti tunnetaan myös ympäristöosaamispaikkakuntana,
jonka vuoksi nyt olisi mahdollista yhdistää ympäristö ja
metsäosaaminen yhdelle paikkakunnalle, joka olisi vielä lähellä pääkaupunkia.
Lahdessa on myös korkea työttömyys,
ja Lahti ei ole myöskään päässyt
mitenkään suuremmin nauttimaan hallituksen alueellistamistoimenpiteistä.
Eli kyllä uskon, että Suomen metsäkeskusyksikkö otetaan
mielellään Lahteen. (Ed. Ahde: Siihen Aran naapuriin!)
Ministeri Anttilan tuntien uskon, että hän paneutuu
asiaan perin pohjin ja tekee varmasti tässä vaikeassa
asiassa sitten parhaan mahdollisen ratkaisun.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
metsäkeskuslaki on äärimmäisen
tärkeä ja sopii tähän hetkeen
erittäin hyvin. Metsätalouden merkitys tulevaisuudessa tulee
kasvamaan, kotimaisen puun kysyntä kasvaa ja myös
energiapuuta tarvitaan lisää. Näin ollen
lainsäädännönkin pitää vastata
ajan henkeä ja nykyisiä kilpailulakeja.
Nykyiset 13 metsäkeskusta sulautetaan yhdeksi ainoaksi,
jolle ministeriö valtioneuvoston asetuksella tulee sitten
aikanaan määräämään keskuspaikan.
Tästähän on peistä taitettu,
missä sen tulisi olla. Mielestäni Joensuu tässä asiassa on
aivan ylivertainen Suomen metsäpääkaupunki,
ja olisi tämän asian kannalta erittäin
hyvä, että metsäkeskuksen pääpaikka
sijaitsisi Joensuussa. Sitä ajatusta lämpimästi
kannatan.
Joka tapauksessa metsäkeskuksen tehtävät pääosin
säilyvät ennallaan, eivät vain pääosin vaan
kokonaan. Edistämistoiminta säilyy edelleen tärkeänä:
koulutustehtävät, neuvonta ja metsälain
valvonta. Se, että nyt voimassa olevat Euroopan unionin
kilpailulainsäädännön vaatimukset
tullaan tässä laissa huomioimaan, tarkoittaa sitä,
että metsäkeskukseen muodostetaan erillinen liiketoimintayksikkö,
joka tekee sen perinteisen liiketoiminnan alalla tapahtuvan toiminnan,
ja sitten julkista tehtävää varten perustetaan oma
yksikkö. Tämä eriyttäminen toteutetaan
nyt sitten tällä lailla. Laki on tämän
takia säädettävä, ja on hyvä,
että esityksestä on tullut näin selkä ja hyvin
perusteltu.
Tärkeää on, että metsätaloustoiminta
Suomessa jatkuu tehokkaana, ja nimenomaan tämä laki tukee
sitä toimintaa parhaalla mahdollisella tavalla. On huomattava,
että tämän lain yksi merkittävä tekijä on
se, että alueellinen toiminta maakunnissa säilyy
ennallaan. Ne toimistot, jotka maakunnissa ovat, ovat edelleen siellä olemassa
tämänkin lain voimassa ollessa, ja niitä ei missään
nimessä vähennetä vaan niiden toimintaa
pyritään tukemaan ja vahvistamaan. Suomen metsät
sijaitsevat joka puolella valtakunnassa. Metsäkeskus on
hyvin vahvasti alueellinen yksikkö, ja sellaisena sen tulee
säilyäkin.
Sitten, kun uusi metsäkeskuslaki astuu aikanaan voimaan
vuoden 2012 alussa, tärkeintä on, että tässä asiassa
saavutetaan sellainen hallinnollinen tilanne, että metsäkeskusta
ei alistettaisi aluehallintovirastoon, jonnekin sinne suuren viraston
käytäville, vaan se saisi jatkaa itsenäisenä toimijana
kuten tähänkin asti maa- ja metsätalousministeriön
alaisuudessa. Tämän menettelytavan soisi jatkuvan,
koska jos tässä tapahtuisi tällainen
aluehallintoviraston malliin meneminen, niin se olisi metsätalouden
kannalta, joka on Suomelle äärimmäisen
tärkeä, erittäin vahingollinen ja haitallinen
tapahtuma.
Organisaatiota viilataan, kuten sanottu. Valtiohan rahoittaa
metsäkeskuksen toiminnan. Ensi vuodelle on rahaa varattu
muistamani mukaan 49 miljoonaa euroa. Näillä sitten
tätä yksityismetsätaloutta edistetään.
On muistettava, että metsäkeskukset ovat alueellisesti
merkittäviä toimijoita. Ne tekevät yhteistyötä niin
metsänhoitoyhdistysten, metsäyhtiöiden,
metsänomistajien kuin eri sidosryhmien kanssa niin kunnittain
kuin maakunnittainkin. Näin ollen tämän
uuden lain laatimisessa on tämä vaativa seikka
tullut ottaa erittäin hyvin huomioon, ja mielestäni
siinä on hyvin onnistuttu.
Kun katsotaan sitten tulevaisuuteen, peilataan sitä aikaa
tulevaisuudessa, minä aikana tämä uusi laki
metsäkeskuksista on voimassa, on syytä nostaa
esille se, että tulevaisuudessa esimerkiksi metsävaratietojen
keruu — ja siitähän meillä on tänä päivänä lähetekeskustelussa
asiaa koskeva laki — tulee olemaan metsäkeskuksille
hyvin tärkeä tehtävä. On syytä muistaa
se, että näihin asioihin monesti liittyy juridisia
kysymyksiä, ja metsäkeskus on erittäin
hyvin hoitanut tätä tehtävää metsätaloussuunnitelmien
tietoja säilyttävänä organisaationa
ja päivittävänä ja ennen kaikkea
myös metsäsuunnitelmia tekevänä organisaationa.
Nyt, kun tämä metsävaratietojen keruu on
mennyt uudelle vuosituhannelle uusine menetelmineen, on tärkeää,
että metsäkeskusten asema säilyy vahvana
ja tämä metsävaratietojen keruu jatkuu
ja se pystytään viemään uudelle
vuosituhannelle nykyaikaisilla välineillä ja ennen kaikkea
ihmisten oikeuksia kunnioittaen.
Toivon, että laki saa hyvän käsittelyn
tässä. Sitten, kun se tulee voimaan, on yhtä toivottavaa myös
se, arvoisa puhemies, että Suomen valtio, Suomen eduskunta
pystyy vuosittaisissa budjeteissaan takaamaan metsäkeskuksille
ne toimintavarat, joilla metsäkeskusten toiminta tässä maassa
pystytään pitämään
hyvällä tasolla ja ennen kaikkea kehittämään
metsäkeskusta edelleen aikaansa vastaavaksi nykyaikaiseksi
organisaatioksi.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi Suomen metsäkeskuksesta
on noin vuoden ajan hartaasti odotettu esitys. Perustettavalle Suomen
metsäkeskukselle luodaan vahva strateginen asema metsiin
liittyvän elinkeinotoiminnan edistämisessä.
Samalla yksinkertaistetaan ja tehostetaan metsähallintoa. Nykyisistä alueellisista
metsäkeskuksista muodostetaan yksi, koko maan kattava kehittämis-
ja toimeenpano-organisaatio. Perustettavaan metsäkeskukseen
siirretään osa Metsätalouden kehittämiskeskus
Tapion nykyisistä tehtävistä.
Perustuslain 124 §:n mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan
antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla. Toiminnassa
pyritään noudattamaan julkisuusperiaatetta, julkisesta
hallintotehtävästä kun on kysymys. Toisaalta
tässä myös puolueettomuus pyritään
parhaalla mahdollisella tavalla takaamaan.
Päättävä elin tässä metsäkeskuksessa
on johtokunta. Johtokunnassa tulee olla toiminnan kannalta keskeinen
asiantuntemus. Siinä tulee olla edustettuina valtion, metsänomistajien,
yritystoiminnan, kehittämistoiminnan ja henkilöstön edustajat.
Johtaja olisi aluejohtajien esimies.
Kun tässä on mietitty sitä, mikä olisi
sopiva paikka tälle metsäkeskukselle — Lahti
ja Joensuu ovat saaneet jo kannatusta — niin yhtenä vaihtoehtona
Oulu voisi myöskin tulla kysymykseen. Meillä on
vahva luonnontieteisiin suuntautunut yliopisto, ja myöskin
metsäntutkimusasema on nyt siirtynyt sinne yliopiston piiriin.
Toki nämä muutkin ovat varteenotettavia ehdokkaita.
Suomen metsäkeskuksen julkisen palvelun yksikkö hoitaa
edelleen metsätaloutta koskevia tehtäviä,
ja tämän lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden
2012 alussa.
Arvoisa puhemies! Me salissa varmaankin kaikki toivomme tälle
hyvin jouhevaa ja yksityiskohtia ja toimivuutta vielä parantavaan
suuntaan tapahtuvaa hiomista.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suuresti arvostamani ed. Reijonen aloitti puheenvuorossaan
metsäkeskuksen keskusyksikön sijoittamispaikan
pohdiskelun ja esitysten tekemisen. En malta olla lyhyesti toteamatta
kuitenkin sitä, että valtion toimintojen alueellistamistoimenpiteet
ovat kohdistuneet ensinnäkin aivan liikaa Etelä-Suomeen
ja muualla maassa tällaisia suurempia ratkaisuja on tehty
vain eräisiin yliopistokaupunkeihin, kuten, toisin kuin
ed. Reijonen totesi, Joensuuhun ja Kuopioon. Sanottakoon nyt kuitenkin,
että Kainuuseen kohdistuvat alueellistamisratkaisut ovat
jääneet toteutumatta. Mutta ministeri Anttila
varmasti tunnetulla taidollaan löytää myös
tälle keskusyksikölle hyvän ja toimivan
paikan.
Keskustelu päättyi.