7) Hallituksen esitys rautatielaiksi
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Rautatielain uudistamisessahan on kyse Euroopan
unionin direktiivien muutoksista ja niiden kansallisesta täytäntöönpanosta.
Rautatiejärjestelmän yhteentoimivuudesta annetun
direktiivin ja rautateiden turvallisuusdirektiivin tavoitteina on muun
muassa rautateiden kilpailukyvyn vahvistaminen ja rautatieliikenteen
sujuvuuden parantaminen. Tätä lakiesitystä pitääkin
arvioida siitä lähtökohdasta, miten nämä tavoitteet
käytännössä toteutuvat.
Lakiesitys nojaa kahteen pyrkimykseen, joilla on hyvin vähän
tekemistä suomalaisen rautatieliikenteen edun kanssa. Ensinnäkin,
jälleen kerran halutaan mallioppilaan tavoin tulkita yhteisiä EU-direktiivejä tiukemmin
kuin muissa jäsenmaissa. Toiseksi, hallitus on toistamassa
samaa virhettä, jonka se teki postilain yhteydessä: kilpailun
edistämisen nimissä halutaan sallia kermankuorinta
ja antaa uusille yrittäjille suotuisammat ja väljemmät
ehdot kuin valtion omalle yritykselle.
Kun EU-säädöksiä sovelletaan
Suomessa, tulee muistaa, että meidän rautatiejärjestelmämme poikkeaa
olennaisesti keskieurooppalaisesta järjestelmästä.
Raideleveyden ja ennen kaikkea muiden teknisten yksityiskohtien
lisäksi isot erot johtuvat maantieteestä. Meillä ei
käytännössä ole EU-rajan ylittävää kansainvälistä liikennettä. Sen
sijaan EU:n ja niin sanotun kolmannen maan eli Venäjän
välinen liikenne on meille erittäin merkittävää;
se on lähes puolet meidän tavaraliikenteestämme.
Venäjän-liikenteen sujuminen on ison luokan kansallinen
kysymys. EU-säädöksiä ei voi
vain kopioida ja ottaa sellaisenaan käyttöön
Suomessa, vaan on johdonmukaisesti arvioitava niiden soveltuvuus
suomalaisiin olosuhteisiin ja hyödynnettävä säädösten
liikkuma- ja tulkinnanvara.
Lakiesityksen suurimmat vaikutukset kohdistuvat yksityisraiteisiin.
Kaikista Suomen noin 400:sta yksityisraiteen haltijasta ollaan tekemässä rataverkon
omistajia, siis myös yksittäisten teollisuus-
tai pistoraiteiden omistajista. Heihin kohdistuvat nykyistä laajemmin
rataverkon hallinnointia, turvallisuutta ja yhteentoimivuutta koskevat
velvoitteet. Lakiesitys ei ota riittävästi huomioon
yksityisraiteiden eroja. Yhden yksittäisen teollisuuslaitoksen
raidetta kohdellaan samalla tavalla kuin suuren sataman ratapihaa. Edellisellä saattaa
olla satunnaista liikennettä silloin tällöin,
jälkimmäinen on osa yleiseurooppalaista pääväylästöä eli
Ten-verkkoa.
Nyt hallitus on asettamassa kaikille yksityisraiteen pitäjille
joukon uusia hallinnollisia vaatimuksia, joiden vaikutus käytännön
liikenneturvallisuuteen on vähäinen tai olematon.
Täytyy muistaa, että Suomen rautateiden tavaraliikenteestä iso
osa alkaa ja päättyy yksityisraiteilla. Ne ovat
esimerkiksi vientiteollisuutta palvelevia kuljetuksia tehtaalta
satamaan. Erityisesti pienempien teollisuuslaitosten kohdalla uhkana
on, että lisäbyrokratia ja siihen väistämättä liittyvät kustannukset
siirtävät kuljetuksia maanteille. Miten lisähallinto
ja lisäkustannukset vahvistavat rautateiden kilpailukykyä?
Muissa EU:n jäsenmaissa yksityisraiteita on rajattu direktiivien soveltamisalan
ulkopuolelle esimerkiksi kuljetusmäärien ja yksityisraiteen
luonteen perusteella. Miksi Suomessa ei ole halukkuutta tehdä samanlaista
itsenäistä harkintaa?
Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa käytettiin
seuraavaa ilmausta: "Laki sisältää markkinoille
tuloa edistäviä säädöksiä."
Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että hallitus haluaa laajentaa VR:n velvollisuutta
tarjota palveluja kilpailijoilleen. Kilpailun avaamisen nimissä nakerretaan
VR:n toimintaa ja pakotetaan se avaamaan huolto- ja varikkotoimintonsa
kilpailijoiden käyttöön. Kun tiedetään,
että huolto- ja varikkokapasiteetista on pulaa ruuhka-aikoina
ja poikkeustilanteissa, miten se, että VR joutuu tinkimään
omista tarpeistaan kilpailijan hyväksi, parantaa rautateiden
kilpailukykyä suhteessa muihin liikennemuotoihin tai kaikkein
tärkeintä eli asiakkaiden saamia palveluja?
Hallituksen esitys mahdollistaa sen, että uudet yritykset
välttävät omat investoinnit, kun ne voivat
luottaa pääsevänsä hyödyntämään
VR:n varikkoja. Kysymys on ihan samanlaisesta kermankuorinnasta
kuin todettiin hiljattain täällä eduskunnassakin
käydyssä keskustelussa postilaissakin olevan.
Pelisäännöt eivät ole samat
kaikille toimijoille, vaan yksityisiä suositaan valtionyhtiön
kustannuksella.
Hallituksen esitystä tulisikin eduskunnassa korjata
siten, että toimintaedellytykset ovat tasapuolisia ja oikeudenmukaisia
kaikille, myös valtion itse omistamalle yhtiölle.
Erityisen kummalliseksi tämän esityksen tekee
se, että tältä osin direktiivit eivät
ole muuttuneet. Muutosta ei siis voi perustella sillä,
että EU vaatisi sitä. Kysymys on ihan kotimaisesta
harkinnasta ja kotimaisesta päätöksenteosta.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä nostaa esiin Suomen
rautatieliikenteen ja samalla koko elinkeinoelämän
kannalta yhden erittäin keskeisen seikan, Venäjän-liikenteen
sujumisen. Lakiesitys laajentaa rautatiekaluston käyttöönottolupamenettelyä koskemaan
myös venäläistä kalustoa. Jälleen
herää kysymys, tulkitsemmeko me direktiivin vaatimuksia
tiukemmin kuin muut jäsenmaat, esimerkiksi Venäjän-liikenteestä meidän
kanssamme kilpailevat Baltian maat. Komission omat ohjeet direktiivien
soveltamisesta antavat mahdollisuuden sopia kaluston käyttöehdoista
suoraan Venäjän kanssa, kuten tähän
mennessä on tehty yhdysliikennesopimuksella. On syytä muistaa,
että liikenne Suomen ja Venäjän välillä on
päivittäistä ja jatkuvaa. Venäjällä on parituhatta
vaunukaluston omistajaa ja vaunuja on yhteensä noin miljoona.
Aikaa junan kokoamisesta Venäjän-rajan ylitykseen
kuluu muutamasta tunnista muutamaan päivään.
Tätä uutta hallinnollista menettelyä ei
voida perustella liikenneturvallisuudella. Jo nykyisin turvallisuus
varmistetaan teknisillä rajatarkistuksilla, ja niistä on
luonnollisesti pidettävä kiinni myös
jatkossa. On vaikea nähdä, mitä käytännön
hyötyä uudella menettelyllä saavutettaisiin. Tiedossa
on, että se lisää jälleen kerran
rautatieliikenteen kustannuksia. Ja vaikka lakiesityksen perusteluissa
korostetaan automatisoitua sähköistä tiedonsiirtoa
ja luvan myöntämistä jokaisena viikonpäivänä,
uhkana ovat lupamenettelystä tai tiedonsiirto-ongelmista
johtuvat viivytykset ja seisahdukset liikenteessä. Uusi
menettely ei todellakaan vahvista suomalaisen elinkeinoelämän
eikä suomalaisen rautatieliikenteen kilpailukykyä.
Hallituksen esitys on ristiriidassa hallituksen omien niin sanottujen
tuottavuustavoitteiden kanssa. Se pitää sisällään
Liikenteen turvallisuusvirastolle merkittäviä uusia
tehtäviä ja vastuita, joihin viraston nykyiset
resurssit eivät millään riitä.
Sekä yksityisraiteiden ottaminen turvallisuusvaatimusten
piiriin että venäläisen kaluston käyttöönottolupamenettely
edellyttävät merkittäviä lisämäärärahoja
liikenteen hallintoon. Kun tiedämme, kuinka vaikeaa on
löytää rahoitusta välttämättömille
väylähankkeille tai vaikkapa joukkoliikenteen
tukemiseen, on pakko kysyä, onko lisäresurssien
painopiste kohdallaan.
Kovasti toivonkin, että kun asianomainen valiokunta
ryhtyy käsittelemään tätä isoa,
laajaa lakikokonaisuutta, se kiinnittää huomiota
näihin edellä esittämiini asioihin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Ahde toi hyvin kattavasti esille
päälinjat tämän lakiesityksen
tarkoitusperistä, ja minäkin viittaan muutamiin
niistä.
Ensinnäkin viittaan tähän niin sanottuun
Euroopan komission valkoiseen kirjaan, joka on julkaistu vuonna
2001, ja sillä on lähdetty, sanon nyt näin,
avaamaan kilpailua niin henkilöliikenteessä kuin
tavaraliikenteessä. Tällä hetkellähän tavaraliikenne
on vapaan kilpailun alla, mutta ei yhtään kilpailijaa
ole tällä hetkellä VR:lle tullut. Nyt
henkilöliikennettä oltaisiin pikkuhiljaa kanssa
avaamassa, ja epäilenpä, että tämä johtaa
siihen niin sanottuun kermankuorintaan.
Mutta Euroopan komission liikenteestä vastaavan varapuheenjohtajan
Siim Kallasin mukaan Eurooppa on rautatieteknologian eturintamassa,
ja näin varmasti pitää ollakin. Rautatieverkkomme
kuuluvat maailman nykyaikaisimpiin. Eurooppa tarvitsee kuitenkin
nykyistä parempia rautatiepalveluja, ja hän viittaa
palveluihin. Siihen liittyy paljon muutakin kuin liikenne. "On tarpeen
parantaa laatua ja luotettavuutta sekä lisätä matkustajien
ja rahdinkuljettajien valinnanvapautta ja kannustaa näitä hyödyttäviin innovaatioihin.
Se on tämän paketin tarkoitus. Tavoitteenani on" — hän
toteaa itse näin — "lisätä kilpailua
matkustaja- ja rahtiliikenteessä. Se hyödyttää sekä matkustajia,
rahdinkuljettajia ja korkealaatuisten ratalaitteistojen tuottajia
että myös ympäristöä."
Osa tästä, mihin hän viittasi, liittyy
hyvin paljon rataverkkoon, informaatioon asemilla jnp. Nämä tulevat
hyvin pitkälle tällä hetkellä liikenneministeriön
alaisesta toiminnasta ja liikenneviraston vastuulla. Ne ovat aivan
eri asioita kuin liikenteen harjoittaminen.
Muutama vuosi sitten Euroopassa tavaran liikkumisnopeus tavaraliikenteessä oli
noin 20 kilometriä tunnissa, kun se mitattiin vuorokautisena aikana,
ja Suomessa se oli noin kolminkertainen. Euroopan näkökulmasta,
kun asiaa tarkastellaan, hyvin pitkälle on kysymys siitä,
että Euroopassa on pieniä maita ja rajanylitykset
aiheuttivat aina tiettyjä tarkastuksia. Sen takia on haluttu
kehittää Euroopassa rautatieliikennettä,
ja se toimii hyvin keskisessä Euroopassa.
Mutta, niin kuin ed. Ahdekin totesi, Suomi on hyvin pitkälle
tämmöinen saarivaltio, ja meillä on eri
raideleveys vielä esimerkiksi Ruotsin kanssa ja koko keskisen
Euroopan kanssa. Kansainvälistä liikennettä meillä on
ainoastaan Ruotsin kanssa jonkin verran tavaraliikenteen osalta ja
sitten kolmansien maiden liikennettä Venäjälle.
Minä kyllä uskon tämän, että koska
Suomi on pitkä maa ja tällä hetkellä toimii
rautatieliikenne erittäin hyvin, tavaraliikenne on tehokasta,
sen takia juuri sinne ei ole tullutkaan kilpailijoita, koska he
eivät pärjää.
Nyt tämä palvelujen tarjoamisvelvollisuus velvoittaisi
sitten VR:n, nykyisen operaattorin, avaamaan omat varikkonsa, tankkauspaikat
ja huoltopaikat, muille operaattoreille. Tämä ei
tietenkään voi olla mahdollista monestakin eri syystä,
mutta ensinnäkin siksi, että kaikki toiminnot
tällä hetkellä VR-operaattorin puolelta
on mitoitettu sen omaan tarkoitukseen, ja jos siihen muita tulee,
siinä liiketoiminta kärsii ja liikenne on aivan
sekaisin.
Sitten siellä on venäläisen kaluston
käyttöönottolupamenettely, ja tällä hetkellä se
toimii sillä tavalla, että rajatarkastuksissa
kaikki venäläiset vaunut tutkitaan ja niistä sovitaan
yhdysliikennesopimuksessa, ja tämä toiminta olisi
edelleen hyvä jatkaa tämmöisenään.
Tämä ei tuo mitään lisäarvoa,
lisätyötä vaan ehkä, mutta lisäarvoa
ei tuo.
Sitten myös näihin yksityisraiteisiin: Tietenkin
voi sitten katsoa, että tässä myös
yksityisraiteiden haltijat, omistajat, pantaisiin saman lainsäädännön
alle. Mutta tässä on tietenkin myös peikko
olemassa, elikkä näitten yksityisrautateitten
osaajille tulee mahdollisuus sitten harjoittaa rautatieliikennettä paremmin,
kun heille annetaan tämmöiset velvoitteet. Tietysti
tämä on siinä suhteessa tasapuolinen,
että he vastaavat sitten omilta osiltaan näistä omista
rautatieosioistaan ja myös turvallisuus on ajan tasalla.
Sitten neljäs kohta on rautatieliikenteen tallenteet.
Tällä on kehitetty liikenneturvallisuutta rautateillä.
On pystytty kuuntelemaan näitä tallenteita ja
sitä myöten, läheltä piti -tapauksissa
esimerkiksi, toimimaan seuraavasti sillä tavalla, että turvallisuus
ei vaarannu. Elikkä tätä kautta on pystytty
lähtemään kehittämään
ennalta ehkäisevästi turvallisuustyötä ja
viestiliikennettä.
Mielestäni tällä lakiesityksellä heikennetään nykyisiä palveluja
ja nykyoperaattorin toimintaa, ja tästä nyt sitten
voi päätellä näin, että kermankuorinta
lähtee liikkeelle.
Keskustelu päättyi.