2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi aluehallintovirastoista
annetun lain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunta on antanut mietinnön
hallituksen esitykseen laeiksi aluehallintovirastoista annetun lain
ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Esityksen
tavoitteena on myös aluehallintouudistuksen selonteossa
esiin tullut asia, kohtalaisen yksimielinen, elikkä esitetään
aluehallintovirastoihin siirrettäväksi elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskuksissa hoidettavat
kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät
sekä oppilaitosrakentamiseen liittyvät tehtävät.
Nämä tehtävät muodostaisivat
aluehallintovirastoissa jo nykyisinkin hoidettavien opetustoimen
tehtävien kanssa tarkoituksenmukaisen toiminnallisen ja
hallinnollisen kokonaisuuden. Lisäksi esityksen tavoitteena
on varmistaa opetus- ja kulttuuritoimen asiantuntijuuden säilyminen
ja ylläpitäminen valtion aluehallinnossa.
Edellä mainittujen tehtävien siirron johdosta näitä tehtäviä koskevat
säännökset ehdotetaan muutettavaksi vastaamaan
uutta toimialajakoa, ja samalla siitä seuraa nimenmuutoksia,
elikkä viranomaiseksi nimitetään aluehallintovirasto. Lisäksi
tässä yhteydessä tehdään
myös samoja virastoja koskeviin lakeihin teknisiä tarkistuksia.
Esityksen tavoitteena on myös mahdollistaa henkilöresurssien
nykyistä joustavampi ja tehokkaampi käyttö asiantuntemusta
vaativissa tehtävissä ja ruuhkatilanteiden purkamisessa
siten, että aluehallintoviraston virkamies voitaisiin määrätä tekemään
toiselle aluehallintovirastolle kuuluvia tehtäviä.
Tämän mahdollistamiseksi ehdotettuun lakiin lisätään
pykälä, jossa säädetään
mahdollisuudesta asettaa aluehallintoviraston virkamies toisen aluehallintoviraston
pyynnöstä tilapäisesti ja virkamiehen
virkapaikkaa muuttamatta toisen aluehallintoviraston käytettäväksi.
Tämä esitys liittyy vuoden 2014 talousarvioesitykseen
ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen
yhteydessä. Ehdotetuilla lainmuutoksilla muodostetaan aluehallintovirastoihin
uusi, näitä tehtäviä koskeva
vastuualue. Myös sivistysvaliokunta on lausunnossaan kannattanut
tehtävien siirtoa yksimielisesti.
Aluetasolla vastuu nuorisopolitiikan yhteensovittamisesta on
myös jatkossa aluehallintovirastolla. Sivistysvaliokunta
on lausunnossaan korostanut, ettei tämä muuta
sitä, että nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi
tavoitteena on eri toimijoiden kokonaisuus, jossa siis nuorisotyö, koulu,
työhallinto ja sosiaali- ja terveystoimi toimivat yhdessä.
Sivistysvaliokunta onkin katsonut, että yhteistyö aluetason
kaikkien toimijoiden kesken on välttämätöntä myös
nuorisotakuun toteutumiseksi. Myös hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että kaikkien toimijoiden ja ely-keskusten kanssa tehtävää yhteistyötä vahvistetaan
nuorten asemaan liittyvien hankkeiden toteuttamiseksi.
Hallintovaliokunta puoltaa tätä esitystä yksimielisesti
mietinnössään.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Puheenjohtajan ihan hyvä esittely äskeisestä lakiesityksestä.
Arvoisa puhemies! Minun täytyy sanoa, että minä olen
tässä asiassa vähän niin kuin
toisoppinut. Ja mitä minä tässä tarkoitan?
Näiden tehtävien, tiettyjen kulttuuriin
ja liikuntaan liittyvien tehtävien, siirtäminen
aviin ei mielestäni ole johdonmukainen ratkaisu. Siis aluehallintoviranomaiset
ovat lupa- ja kontrolliviranomaisia ennen muuta, ja ely-virastot
ovat alueellisesta kehittämisestä, kaikesta siitä,
mikä liittyy tavalla taikka toisella alueelliseen kehittämiseen,
vastaava viranomainen. Minun mielestäni myös sekä kulttuurin
että liikunnan toiminnot — sekä niitten
rakentamisen että niitten käytännön
toiminnallisten toimien osalta — ovat nimenomaan osa tällaista
alueellista aktiivista kehittämispolitiikkaa. Siitä syystä niitten
pitäisi olla nimenomaan täällä elyissä eikä aluehallintoviranomaisessa
eli lupa- ja kontrolliviranomaisessa. Miksi näitten tehtävien
pitää olla lupa- ja kontrolliviranomaisessa, se
on minun äärimmäisen vaikea ymmärtää.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn ihan siihen, mitä edustaja
Pekkarinen täällä totesi. Itsekin sanon
suoraan, että hämmästyin, kun sain tämän esityksen
tänne pöydälle, että voiko todella
olla niin, että viranomainen, jonka pitäisi valvoa,
pistetäänkin tekemään kehittämisen
tehtäviä. Täytyy nyt ihmetellä,
ovatko hallituspuolueet todella valmistelleet tätä ja
katselleet, että tämä olisi oikein. Itse
en pidä tämäntyyppisestä kehityksestä.
Se on sen periaatteen vastaista, jolla aikanaan nämä aluehallintoviranomaiset
rakennettiin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan tämä keskustelu
jo alkaa kuvastaa sitä, että kyllä tämä ely
ja avi voi olla aikamoinen soppa. Meillä menee vähän
sekaisin tavallisenkin kansalaisen näkökulmasta,
mitä kukin tekee.
Tässä yhteydessä voi todeta, että nyt
muodostetaan luonnollinen, järkevä kokonaisuus.
Tämä asia nousi esille jo aikaisemmin, kun käsiteltiin näitä muutoksia,
että tässä tehdään
jonkinasteinen virhe, ja nyt tässä kohdin sitä virhettä korjataan,
mikä kertoo myös siitä, että siinä kohdin, kun
nähdään, että asiat eivät
toimi asianmukaisesti eivätkä järkevästi,
myös pystytään tekemään
korjaavia päätöksiä.
Tässä kohdin muodostuu kokonaisuus, joka on
myös nuorten syrjäytymisen näkökulmasta perusteltu,
jossa eri toimielimet keskustelevat jatkossa paremmin toistensa
kanssa. Nuorisotyön, koulun, työhallinnon, sosiaalitoimen
ja terveystoimen yhdistäminen ja niiden keskusteluyhteyden
saumaton toteutuminen on ennen kaikkea tärkeämpää kuin
se, että ne toiminnot ovat hajallaan kahdessa eri paikassa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä vastauspuheenvuoro, edustaja Zys... Anteeksi,
Pekkarinen, ja sitten mennään puhujalistaan.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän ihan täysin, koska
yhdennäköisyys Zyskowiczin ja minun välillä on
(Ben Zyskowicz: Ilmeinen!) aivan ilmeinen, aivan ilmeinen.
Mutta mitä vielä tulee siihen, menevätkö nämä tehtävät
jollakin tavalla sekaisin, niin minun mielestäni eivät.
Tämä perusjako on ihan oikein. Ei, hyvänen
aika, jos samalla kehität ja rahoitat ja niin poispäin
ja samalla kertaa olet lupa- ja kontrolliviranomainen, kyllä siinä nyt
vähän menevät puurot ja vellit sekaisin.
Tämä eriytys on sinänsä oikein,
mutta sitä, että tällaiset toiminnot
liittyen liikuntaan, kulttuuriin, tämäntyyppiset
toimet, olisivat niin kuin lupa- ja kontrolliviranomaiselle kuuluvia
juttuja, en minä voi ymmärtää.
Niillä on enemmänkin aluekehityksellinen funktio.
Kyllä sillä, jos Jyväskylän
liikuntatointa ja kulttuuritointa kehitetään,
voidaan vaikuttaa tuon paikkakunnan kaikkinaisiin elinolo-suhteisiin
ja kehitykseen ja niin poispäin, eikä näiden
tehtävien pitäisi olla minkään
kontrolli- ja lupaviranomaisen tehtäviä.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen yli 30 vuotta seurannut suunnilleen tältä samalta
paikalta näitä hallinnon uudistuksia, mitä jatkuvasti
tehdään, ja varsinkin niitä uudistuksia,
joita on pyritty tekemään tänne väliportaan
hallintoon, siis kuntatason ja valtakunnan tason väliin
jäävään hallintoon. Olen monta kertaa
miettinyt, mikä on se johtoajatus, se punainen lanka — tai
vaikka sininen lanka — näissä hallinnon
uudistuksissa. Muistan, kun jo ministerit Kanerva ja Pekkarinen
näitä aikanaan hoitivat, ja monet muut, Backmanit
ja kumppanit, ovat näitä hoitaneet, ja kun olen
miettinyt, mikä tässä on se punainen
lanka, niin jotenkin olen tullut sellaiseen vähän,
sanoisiko, kerettiläiseen ajatukseen, että punainen
lanka on se, että hallintoa uudistetaan sillä tavoin,
että seuraavakin hallitus varmasti pääsee
hallintoa uudistamaan. En sano, että tämä viittaa
myös tällä hetkellä ajankohtaiseen
kunta- ja sote-uudistukseen, mutta joku voisi olla sitäkin
mieltä.
Kaiken kaikkiaan, minä melkein ehdotan, että kun
seuraava hallitus taas miettii hallinnon uudistamista, niin yhtenä vaihtoehtona
harkitaan sitä, että lääninhallinto
palautetaan. Lääninhallitukset ja läänit
olivat hyviä toimielimiä, maaherra oli erinomainen
nimike sen lääninhallituksen johtajalle. Mietittäköön
tätäkin vaihtoehtoa muiden joukossa vaalien jälkeen.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Sinänsä voidaan ajatella,
että kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen tehtävät
ely-keskuksessa eivät ehkä saa sitä huomiota,
mikä niille kuuluisi, (Sirkka-Liisa Anttila: Miksi ei?)
ja voidaan sanoa, että jos siirrytään
aviin, niin tehtäviä voidaan myöskin
tehostaa tällä tavalla. Mutta edustaja Pekkarisella on
kyllä näkemystä myöskin siinä,
että lupaviranomainen on se, joka aluetta kehittää,
(Mauri Pekkarinen: Kyllä!) ja tätä ei
ehkä ole ihan loppuun asti tältä osin
kaiken kaikkiaan ajateltu. Mutta tämä nyt ei ollut
maailman suurimpia kysymyksiä, (Mauri Pekkarinen: No ei!)
niin että tässä suhteessa täytyy
sanoa, että tässä ideologiat eivät iske
vastakkain vaan tämä on ihan käytännössä hallinnon
hoitamista.
Mutta olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä edustaja
Zyskowiczin kanssa. Kun minä katson Ruotsin hallintoa,
siellä on edelleen perinteiset lääninhallitukset
ja maaherrat ja hallinto toimii erittäin hyvin kaiken kaikkiaan
Ruotsissa. Täytyy sanoa, että nykyään
kun on aveja ja elyjä, niin ihmiset oikeastaan eivät
enää tiedä, kuka hoitaa mitäkin
tehtäviä. Tästä aiheutuu varsin
suurta hämmennystä. Ihan pitäisi miettiä sitä,
pitäisikö mennä vanhan ajan — sitten
näitten läänien lukumääräähän
lisättiin — läänijärjestelmään
ja katsoa, että meillä olisi tämmöiset
suhteellisen suuret läänit. Se pikkusen meni pieleen
siinä tilanteessa, kun tehtiin nämä tosi
suuret läänit; olisi voinut katsoa sitä Suomen
historiaa sieltä 20-luvulta, niin että olisi sen
tyyppisiä läänejä ollut ja pyritty
sinne se valtionhallinto keskittämään, koska
liian montaakaan lääniä kaiken kaikkiaan ei
saa olla, jotta hallinto toimii 5 miljoonan (Puhemies koputtaa)
asukkaan maassa tehokkaasti.
Mutta, arvoisa puhemies, haluan vain, kun minulla on varsinainen
puheenvuoro tässä yhteydessä, lyhyesti
todeta sen, että mielestäni tätä lääninhallitusproblematiikkaa
pitäisi ihan pohtia, ja annan vahvan tukeni kyllä edustaja
Zyskowiczille hänen puheenvuoronsa johdosta jälleen
kerran. (Ben Zyskowicz: Kiitos!)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kuulemme vielä edustaja Lauslahden varsinaisen puheenvuoron,
ja sitten alkaa minidebatti lääninhallitusten
palauttamisesta.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Pekkariselle: Valvonta, kehittäminen, lupa — ne
ovat aivan sama asia. Ajatellaan valvontaa. Valvonta voi tuoda sellaisia
asioita, jotka ovat kehittämisnäkökulmasta
ensiarvoisen tärkeitä. Jos katsotaan toimintoja
kokonaisuudessaan, on aivan käsittämätöntä,
että me eriytämme näitä asioita.
Tällä perusteella kannatan sitä, että jatkossa
pohditaan, voidaanko näitä kahta, elyä ja avia,
yhdistää tulevaisuudessa yhdeksi kokonaisuudeksi
takaisin — edellisiä puhujia kompaten.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten siihen minidebattiin.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ne elyt tekevät ratkaisuja liikennehankkeista,
yritysten toimintaympäristön rahoituksesta, yritysten
rahoituksesta, ne tekevät ratkaisuja kaikista sellaisista
toiminnoista, jotka liittyvät sen kyseisen alueen kehittämiseen. Kyllä minun
mielestäni kirjasto-, liikunta- ja kulttuuritoimet kuuluvat
selvästi tähän kokonaisuuteen. Olen iloinen,
että edustaja Sasi — näin huomasin — vähintäänkin
niin kuin hipelöi viestissään sitä samaa
ajatusta, mikä minulla on.
Mutta nyt, arvoisa puhemies, olen kyllä vähän pettynyt,
että tämä kunnioittamani kaksikko täällä alkaa
haikailemaan valtion keskushallinnon perään. Lääninhallintohan
oli valtion keskushallinnon maakuntiin lähettämien
virkamiesten hallintoa, jossa sieltä maakunnasta ei paljon
kysytty. No, herrat kyllä kävivät välillä vierailemassa maakunnissa.
Maakuntien hallinto kaikkialla Euroopassa on siellä alhaalla,
siellä maakunnissa. Vallan pitää tulla
sieltä niihin päätöksiin, jotka maakuntia
koskevat, eikä valtion keskushallinnosta. (Puhemies koputtaa)
Mutta laitetaan maakuntahallinnon sijasta nimi lääninhallinnoksi,
jos se teitä tyydyttää, kunhan annetaan
valta niille maakunnille, (Ben Zyskowicz: Mistä rahat?)
että ne siellä saavat... (Puhemies koputtaa) — Niiltä osin,
kuin raha keskushallinnosta tulee, keskushallinto lähettää niin
kuin Ruotsissakin (Puhemies koputtaa) sen näille alueille — siellä nimi on
"lääni", mutta meillä "maakunta" — kunhan se
saa valtuuden sieltä alueelta (Puhemies koputtaa) ja päätösvalta
on alueilla.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczin ehdotus oli
aika yllättävä sen takia, että muistan
hyvin, kun täällä olen ollut myöskin
yli 30 vuotta, kuinka silloin kansanedustajakauteni alkuaikoina
käytiin taistelua siitä, että Häme
vastusti lujasti Tampereen läänin perustamista.
Sitä me emme onneksi onnistuneet saamaan, ja nyt sitten
lääninhallituksia ei ole.
Minä olen kollega Pekkarisen kanssa siitä ihan samaa
mieltä, että olkoon nimi mikä tahansa,
jos lääninhallintoon palataan, niin se pitää demokratisoida.
Se pitää demokratisoida, koska se on sitä virkamieshallintoa.
Sitten vielä tähän varsinaiseen teemaan:
On aika erikoinen tilanne — täytyykö tuolla
tarkastusvaliokunnassa tämä asia käsitellä? — että sama
viranomainen, joka valvoo, rupeaa jatkossa myöntämään
rahaa. Otetaan tarkastusvaliokunnassa harkintaan, ainakin ehdotan
sitä siellä, koska se kuuluu sinne.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näitä hallinnon uudistuksia on
tullut seurattua aika pitkän aikaa, ja varmaan jokaisella
löytyy joku selitys siihen, miksi niitä tehdään.
Itse valitettavasti olen tullut siihen johtopäätökseen,
että joko ministeriössä on liian vähän
tekemistä tai siellä on liian paljon porukkaa, kun
näitä joudutaan jatkuvasti pyörittämään.
Ei näistä kovin paljon hyötyä ole.
Kyllä oma käsitykseni on se — ainakin
omassa ammatissani on tullut se käsitys — että kyllä tämmöisen
lupa- ja valvonta-asian pitäisi olla erillään
toiminnasta ja sen rahoittamisesta. (Ben Zyskowicz: Juuri näin!)
Jos nämä kytketään jollakin
tavalla, niin siihen syntyy (Mauri Pekkarinen: Erinomaista!) tiettyjä intressiristiriitasidoksia,
jotka eivät valvonnassa ole kovin järkeviä sitten
objektiivisesti ottaa huomioon.
Mutta mitä tulee tähän läänien
palauttamiseen, niin on siinä semmoinen järki — edustajat Zyskowicz
ja Sasi ovat aivan oikeilla jäljillä — että kun
meillä on monenlaisia eri toimintoja, ympäristö-,
terveydenhuolto-, sosiaalitoimi, on erinäköisiä alueita
ja meillä yhteistyötä tehdään, ne
menevät jopa lääninrajojen yli, niin
se selkeyttäisi paljon, jos olisi tietty toiminta-alue, millä näitä asioita
hoidetaan. Luulisin, että olisi kaikkein järkevintä palata
siihen, demokratisoidaan se jossain määrin tai
ei.
Eero Suutari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nykyisten tehtävien, avien
ja elyjen välillä ei ole kansalaisten silmissä kovin
hyvää jakoa, elikkä ihmiset eivät
tiedä, mihin mikäkin asia kuuluu. Ensisijaisesti
tähän täytyy saada korjaus. Mielestäni
sama kehittämisviranomainen voi kyllä olla myös
valvova tietyissä asioissa. Lääninhallitus-nimi
oli hyvä, ja siinä mielessä se ajaa paikkaansa,
mutta täytyy sanoa, että pitää huolehtia
siitä, että alueilla oleva päätäntävalta,
mikä tällä hetkellä on, olisi
syytä säilyttää.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllähän ehdottomasti asian täytyy
olla niin, että päätäntävallan
täytyy olla lähellä kansaa. Sen täytyy
olla ensin kunnassa ja sitten jossakin sitä suuremmassa
yksikössä, esimerkiksi piirikunnassa.
Mutta kun nytten ollaan uudistamassa taas tätä hallintoa,
niin kuin nyt ollaan uudistamassa, niin pahoin pelkään,
että siinä menee lapsi pesuveden mukana, kun siinä ovat
mukana nuoriso, kulttuuri, urheilu ja kirjastot. Nyt ollaan päästy
jo niin pitkälle, että sivukirjastoja on pantu
kiinni, kirjastoautoja on lakkautettu, nuorisotaloja on pantu kiinni.
Ihan kiva, että hallituspuolueet näpelöivät siinä,
että miten tätä hallintoa tehdään,
kun pitäisi mennä sinne paikan päälle
ja ryhtyä tekemään oikeasti töitä sen
eteen, että nuorisolla on toimitiloja, nuorisolla on mahdollisuus
harrastaa, koska sieltä kasvavat ne tulevat päättäjät,
ne tulevat tekijät. Myös kirjastotoimi pitää pystyä pitämään tässä maassa
auki ja jokaiselle ilmaisena toimena, jotta kaikilla on yhtäläinen
mahdollisuus hakea kirjaston kautta erilaista sivistävää toimintaa.
Tämä on käsittämätöntä,
minkälaisia (Puhemies koputtaa) hallintohimmeleitä nyt
rakennetaan ja rakennellaan, ja aivan käsittämätöntä on se,
että pyritään tekemään
niin, että sama viranomainen myöntää lupia,
rahaa ja ties mitä ja sen jälkeen itse valvoo
omia tekemisiään. Tämähän on
pahempaa kuin, sanonko, vanhassa missä — en sano,
koska kaikki te sen kuitenkin tiedätte, mitä tarkoitan.
Kyllä nyt pikkusen (Puhemies koputtaa) järkeä kehiin.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Koska asiasta on nähtävästi tarvetta
keskustella vielä ensi viikollakin, asian käsittely
aikataulukiireitten vuoksi keskeytetään.