10) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi vammaisetuuksista annetun
lain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää eduskunnalle
vammaisetuuslain muutosta. Tämä muutos koskee
alle 16-vuotiaan vammaistukea, 16 vuotta täyttäneen
vammaistukea sekä eläkettä saavan hoitotukea.
Esityksen mukaan laissa säädettäisiin
nykyistä tarkemmin niistä sairauksista, vioista
tai vammoista aiheutuneista erityiskustannuksista, jotka otettaisiin huomioon
vammaisetuuksia myönnettäessä. Samalla
ehdotetaan säädettäväksi, että erityiskustannuksilla
olisi myönnettävän perusvammaistuen tai
eläkettä saavan perushoitotuen tasoa korottava
vaikutus.
Vammaisetuuslaissa vammaistuet ja eläkettä saavan
hoitotuki on porrastettu tuen tarpeen perusteella kolmeen tasoon.
Tuen kohdentumisessa tuensaajille on kuitenkin havaittu ongelmia, joiden
voidaan katsoa johtuvan erityisesti erityiskustannusten merkityksen
kasvusta. Vähävaraiset tuen tarpeessa olevat henkilöt
eivät ole välttämättä voineet
hankkia erityiskustannuksiin oi-keuttavia palveluja ilman tukea,
joten käytännössä hakijan oma
varallisuus nyt vaikuttaa tuen kohdentumiseen. Muutoksen myötä tarve
osoittaa tukea haettaessa jo syntyneitä kustannuksia vähenee.
Alle 16-vuotiaan vammaistuen osalta kyse on vakiintuneen käytännön
kirjaamisesta lakiin, ja muutoksilla ei olisi vaikutuksia saajamääriin
tai etuusmenoihin. Kustannusten huomioiminen laajennettaisiin vastaavalla
tavalla 16 vuotta täyttäneen vammaistukea ja eläkettä saavan
hoitotukeen. Näin vammaisetuuksissa olisi jatkossa vain
yksi kaikille tuille yhteinen kustannustenarviointitapa eikä esimerkiksi
ikä vaikuttaisi siihen.
Muutoksen myötä laista poistettaisiin 16 vuotta
täyttäneen perusvammaistuessa nykyisin oleva haitan
ja kustannusten välinen kytkentä. Samalla poistuisi
siis myös ristiriitaisuus perustuen ja korotetun tuen myöntöperusteiden
välillä. Tähän epäjohdonmukaisuuteen
ovat aiemmin kiinnittäneet huomiota muun muassa eduskunnan apulaisoikeusasiamies
sekä useat vammaisjärjestöt. Muutoksen
johdosta uusia 16 vuotta täyttäneitä perustuen
saajia tulisi noin 10 000 vuoden 2020 loppuun mennessä.
Kustannusvaatimuksen poistaminen perustuesta kohdentaisi tukea muun
muassa työkyvyttömyyden uhassa oleville, esimerkiksi
pitkäaikaisista mielenterveyden ja käyttäytymisen
häiriöistä kärsiville, ms-tau- tia
tai reumaa sairastaville tai cp-oireyhtymän omaaville henkilöille.
Eläkettä saavan hoitotuen saajien määrä sekä etuusmenot
kasvavat tulevina vuosina, esitetyn muutoksen toteutumisesta riippumatta.
Ilman muutosta kustannukset kasvaisivat kuitenkin voimakkaammin,
ja tuen saanti painottuisi erityisesti korkeampiin tukiin.
Muutoksen myötä tuet kohdentuisivat nykyistä oikeudenmukaisemmin,
koska henkilön omalla varallisuudella ja tätä kautta
mahdollisuuksilla hankkia palveluita ei olisi enää yhtä korostunutta
vaikutusta tukien saamiseen.
Muutoksen jälkeen sairauden tai vamman vaikeus olisi
selkeämmin ja voimakkaammin myönnettävän
tuen tasoon vaikuttava tekijä, mikä edistää yhdenvertaisuutta
myös esimerkiksi saman sairaus- tai vammaryhmän
sisällä.
Erityiskustannuksina huomioitavien kustannuslajien kirjaaminen
lakiin tekisi puolestaan tukienmyöntöharkinnasta
avoimempaa ja ennakoitavampaa. Muutoksen voimaan tullessa maksussa
olevat tuet suojattaisiin muutokselta seuraavaan tarkistukseen tai
tuen lakkautukseen saakka.
Uudistukseen liittyy myös erillisen esityksen myötä toteutettava
vaikeavammaisten lääkinnällisen kuntoutuksen
vammaisetuuskytkennän poistaminen vuoden 2016 alussa. Vammais-etuuskytkennän
poistaminen edistää kuntoutuksen oikea-aikaisuutta,
vaikuttavuutta ja jatkuvuutta.
Laki vammaisetuuslain muuttamisesta on tarkoitettu tulemaan
voimaan 1. päivänä kesäkuuta 2015.
Esityksessä ehdotetaan myös lakiteknistä muutosta
Suomessa asumisen määritelmään, joka
tulisi voimaan 1. päivänä tammikuuta
2015.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys mahdollistaa sen, että jatkossa
16 vuotta täyttäneen vammaistuen myöntäminen
ei enää edellyttäisi erityiskustannuksia,
vaan edellytyksenä olisi ainoastaan vamman tai sairauden
ai-heuttama haitta, avun tarve tai ohjauksen ja valvonnan tarve.
Erityiskustannukset vaikuttaisivat jatkossa kaikkien vammaisetuuksien
määrään korottavasti. Alle 16-vuotiaan
vammaistuki määräytyy näin jo
nyt.
Tämä on äärettömän
hyvä lakiesitys, kaiken kaikkiaan laaja. Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
sitten perehdymme tähän perusteellisemmin. Kiitos
lakiesityksestä ministeri Rädylle.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys vammaistuki-etuuksista annetun lain muuttamisesta on valtavan
tärkeä. Nopeasti ajatellen voi käydä niin,
ettei ymmärrä, kuinka laajasta ja merkittävästä ja kuinka
monia ihmisiä koskettavasta paketista on kysymys. Normaalille
elämiselle rajoitteita ai-heuttavien vammojen, vikojen
tai sairauksien tarkempaan määrittelyyn on tarvetta,
sillä nämä kaikki eittämättä tuovat
yksilöille ja perheille ylimääräisiä tarpeita
ja kustannuksia. On tärkeää, että näillä erityiskustannuksilla,
joita vammasta tai sairaudesta aiheutuu, olisi perusvammaistuen tai
eläkettä saavan perustuen tasoa korottava vaikutus.
Arvoisa herra puhemies! Moni unohtaa, ettei aina ole kysymys
vammaisuudesta, vaikka kyseessä on vammaisetuus. Otan esimerkin.
Perheelle, jossa pieni lapsi on korvakierteinen, astmaattinen ja
vaikeasti allerginen, erityisruokavaliota tarvitseva, on merkittävää,
että valvotuista öistä, jatkuvasta valvomisesta
ja hintavista erityisruuista aiheutuviin normaalista arjesta poikkeaviin
tarpeisiin ja kustannuksiin saadaan tukea. Monesti toinen vanhempi
jää sairaan lapsen kanssa kotiin varmistuakseen
lapsen varmasti hyvästä hoidosta ja terveestä kasvuympäristöstä.
Tämä esitys on kaikkinensa erittäin
hyvä. Haluaisin, että valiokunnassa valmistelutyössä kiinnitetään
erityisesti huomiota tuen jatkuvuuteen. Nythän tuen perusteena
usein on ulkopuolisen avun, esimerkiksi sairaalavuorokausien, määrä tai
tarve. Voi olla niin, että juuri edellä kuvatun kaltaisessa
tilanteessa, jossa lapsen kanssa vietetään paljon
aikaa sairaalassa, tukea saadaan, mutta seuraavana vuonna vanhemman
oppiessa hoitamaan lastaan korotetusta tuesta luovutaan esimerkiksi
perustuen sairaalavuorokausien vähenemiseen. Todellisuudessahan
on todennäköisesti niin, että vanhemmat
ovat oppineet kotihoitamaan lastaan itse, tekevät siis
itse aiemmin ja tehokkaammin hoitotoimenpiteitä, jottei
lasta tarvitse enää viedä niin usein
sairaalaan.
Toivoisin siis, että valiokunta pohtisi, kuinka tuki
määräytyy. Monta kertaa kotihoito on
yhteiskunnalle kustannustehokkaampaa kuin tilanteet, joissa turvaudutaan
laitokseen. Tiedän ta-pauksia, joissa vanhemmat ovat pohtineet,
miksi valvoa öitä ja pyrkiä pitämään
lastansa suurin piirtein hengissä, kun siitä ei
saa korvausta, kun jos sen sijaan menee sairaalaan esimerkiksi astmakohtauksesta
kärsivän lapsensa kanssa ja heittää vastuun
muille, saa suuremmat korvaukset. Toivon, että tätä omituisuutta
pohditaan valmistelutyössä.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että kun esitystä olen
lukenut, niin täytyy kyllä antaa siitä kiitosta,
että tässä on erittäin hyviä elementtejä,
erittäin hyviä esityksiä. Juuri kuten
edustaja Kymäläinen toi esiin näitä toiveita
tänne valiokuntakäsittelyyn, niin katson, että kyllä ne
ovat juuri sellaisia, joihin meidän täytyy kiinnittää valiokunnassa
huomiota, myöskin tämä, kuinka tässä on
huomioitu nimenomaan eri-ikäiset vammaiset lapset ja heidän
perheidensä tilanne ja eri vammaisuuden asteet. Täytyy
antaa kiitosta, että ainakin näin äkkiseltään
katsottuna esitys on erittäin hyvä ja kannatettava.
Keskustelu päättyi.