11) Hallituksen esitys eduskunnalle perhehoitolaiksi
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
perhehoitolain valmistelu ja sen tausta on hallitusohjelmassa, jonka
mukaisesti perhehoitolainsäädäntöä kehitetään
ja pyritään ottamaan huomioon myös väestön
ikääntymisestä syntyviä tarpeita.
Tämän lain valmistelu on toteutettu ministeriössä virkatyönä.
Valmistelun taustalla on kuitenkin ministeriön perustaman
perhehoitolainsäädännön uudistamisen
tarvetta pohtineen työryhmän muistio vuodelta 2010.
Valmistelun edetessä olemme järjestäneet myös
tästä esityksestä kuulemistilaisuuden
sekä normaalin lausuntokierroksen.
Kyseessä on tärkeää asiaa
koskeva uudistus. Ymmärrettävistä syistä laille
ja sen sisällölle onkin esitetty varsin suuria
odotuksia ja toiveita. Lainvalmistelua on kuitenkin rajannut se
tosiasia, että lain uudistamista varten ei ole varattuna
kuntien valtionosuuksia ja siten lain uudistus tulee toteuttaa kustannusneutraalisti.
Lainvalmistelun tavoitteena on koota yhteen lakiin perhehoitoa
koskevat sosiaalihuoltolain ja perhehoitajalain säännökset,
tarkentaa niitä ja erityisesti parantaa vanhusten ja vammaisten
perhehoidon asemaa. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
perhehoitokäsitteen lisäksi ammatillisesta perhehoidosta
ja perhekodista. Sisällöllisesti ne on määritelty
nykyisessä sosiaalihuoltolaissa. Ne ovat yleisesti käytössä olevia
nimityksiä kyseiselle hoitomuodolle.
Lakiesityksessä on lähdetty perhehoidossa hoidettavien
määrän osalta samasta mitoituksesta kuin
nykyisessäkin lainsäädännössä.
Perhehoitaja voi hoitaa neljää henkilöä,
alle kouluikäiset lapset ja muut erityistä hoitoa
tai huolenpitoa vaativat henkilöt mukaan luettuina. Ammatillisessa
perhehoidossa voidaan hoitaa enintään seitsemää henkilöä,
kun perhekodissa on vähintään kaksi perhehoitajaa,
koulutusvaatimukset täyttyvät ja perhekodille
on haettu lupa aluehallintovirastolta. Poikkeamisperusteen mukaan
täysi-ikäisiä ja aikuisia kehitysvammaisia
voitaisiin hoitaa erityisestä syystä toimeksiantosopimuksella
myös enempää kuin neljää henkilöä kerrallaan.
Kunta järjestää perhehoidon joko
tuottamalla sen itse tai hankkimalla sen yksityiseltä palveluntuottajalta.
Toimeksiantosopimuksen solmimisen osalta on pysytty nykyisessä lain
muotoilussa eli toimeksiantosopimus solmitaan kunnan tai kuntayhtymän
ja perhehoitajan välillä. Kunnan hankkiessa perhehoidon
yksityiseltä palveluntuottajalta tulee tehdä sopimus
perhehoidon järjestämisestä.
Koti ja perhe antavat parhaat lähtökohdat
turvallisuuden kokemiselle, läheisille ihmissuhteille ja
arvokkaalle elämälle. Perhehoitolain esitys pyrkiikin
vahvistamaan tätä mahdollistamalla perhehoidon
antamisen perhehoitajan kodin lisäksi hoidettavan kotona.
Lisäksi tällä esityksellä tullaan
selkiyttämään valvontaa. Tähän
liittyy esityksessä oleva uudistus siitä, miten
perhehoidossa tapahtuneista muutoksista ilmoitetaan, jotta kunnat
voisivat olla tietoisia perhekotiin sijoitettujen asemasta.
Arvoisa puhemies! Perhehoitolain lisäksi perhehoidon
tukea ja laatua on mahdollista kehittää luomalla
perhehoidosta omat laatusuositukset, vähän siihen
tapaan kuin olemme esimerkiksi tehneet tällä kaudella
laatutyötä lastensuojelun osalta. Suosituksilla
voidaan havainnollistaa sitä, mistä hyvä perhehoito
koostuu. Meillä on paljon osaamista tässä asiassa
niin järjestökentällä kuin muuallakin
yhteiskunnassa. Perhehoitoa on kehitetty monilla hankkeilla, ja
hyvien käytäntöjen jakaminen voi nähdäkseni
vahvistaa perhehoidon asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa. Näitä laatusuosituksia
tulen osaltani viemään eteenpäin mahdollisimman
pian ja toivon saavani tähän laatutyöhön
mukaan myös kaikki ne järjestöt ja tahot,
jotka ovat perhehoitoa vuosien ja vuosikymmenten saatossa Suomessa
olleet kehittämässä.
Arvoisa puhemies! Totean vielä loppuun, että valitettavasti
en pysty kovin pitkään jäämään
tähän keskusteluun mukaan, mutta olen käytettävissä edustajien
kysymyksiä varten myös tämän istunnon
jälkeen.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Sijaishuollon rakennemuutos ei ole Suomessa
vielä käynnistynyt. Me olemme odottaneet uutta perhehoitolakia
ja valtakunnallista perhehoidon järjestämistä ja
sen käytäntöjä yhtenäistävää valtakunnallista
toimintaohjelmaa. Ennen kaikkea perhehoitajien ja sijaisperheiden
tuen järjestämisessä on kuntien kesken
aivan liian suuria eroja.
Perhehoitajan vastuutyöntekijällä onkin
haasteellinen tehtävä riittävän
tuen järjestämisessä erityisesti perhehoitajan
vapaan ja sijaishoitajan osalta. Niin kutsutun kiertävän
perhehoitajan tehtävään kannattaisi kunnissa
satsata myös työllistämisen näkökulmasta.
Perhehoitolakiesityksen perusteluissa todetaan yksiselitteisesti,
että perhehoidon määrää halutaan
ja sitä pitää lisätä eikä ainoastaan
lasten ja nuorten perhehoidossa vaan myös aikuisten hoitomuotona.
Vielä pitkään jatkuva talouden taantuma
ei kestä laitoshoidon nykyisiäkään
kustannuksia esimerkiksi vanhustenhoidossa, mutta perhehoidon määrän
lisääminen ei voi tapahtua sormia napsauttamalla.
Välttämätön edellytys on se,
että perhehoitajan tukea lisätään
ja sosiaaliturvaa, muun muassa työterveyshuoltoa, parannetaan. Lisäksi
sijaisvanhempaa lapsen asiantuntijana tulee kuulla entistä paremmin
ja parantaa sijaisperheen mahdollisuuksia elää tavallista
perhe-elämää riittävän
ja kohtaavan tuen turvin.
Sijaisperheet ja toimeksiantosuhteinen perhehoito eli tavallinen
perhe-elämä ovat erittäin suuri resurssi
yhteiskunnalle, ja siksi niitä kannattaisi tukea. Se on
inhimillisin, luontaisin ja kustannustehokkain hoitomuoto lastensuojelun
sijaishuollossa.
Perhehoitajat tekevät äärettömän
arvokasta työtä, vaikka se on sitovaa, ja esimerkiksi
työterveyshuolto olisi erittäin tärkeä ja
vielä kaiken lisäksi halpa tuki heille. Valitettavasti
perhehoitolakiesitys ei nyt paranna tilannetta, ei sosiaaliturvan,
ei työterveyshuollon eikä minkään
muunkaan tällaisen parannuksen osalta.
Meillä Suomessa on tavoiteltu jo pitkään
sitä, että painopiste lastensuojelun sijaishuollossa siirrettäisiin
laitoshoidosta perhehoitoon. Tätä tehdään
sekä kustannussyistä että liian laitosvaltaisuuden
takia. Maamme on edelleen aivan liian laitosvaltainen sijaishuollossa
ja saanut tästä myös moitteita. Vasta
noin puolet huostaan otetuista lapsista ja nuorista saa itselleen
sijaiskodin. Norjassa ei yhtään alle 6-vuotiasta
lasta ole laitoshoidossa ja ammatillinen perhehoito on valtion toimintaa.
Sijaishuollon rakenneuudistus ei ole siis käynnistynyt
edelleenkään, ja perhehoidon lainsäädännön
uudistus käynnistyi 2010. Todella hyvä raportti
siitä valmistui 2012, ja se antoi suuret lupaukset tälle
toisen vaiheen kehittämistyölle. Mutta sosiaalihuoltolakiuudistuksen
takia myös perhehoidon lainsäädäntöä joudutaan
nyt uudistamaan ja mielestämme liian kiireellä,
liian hutaisten.
Perhehoitolakiesitys on tehty nykyisen perhehoitajalain pohjalle.
Tehtävä on toki erittäin haasteellinen,
koska perhehoitolain tulee sisältää kaikki
perhehoidon muodot, niin lastensuojelun perhehoito kuin myös
aikuisten, vammaisten, ikäihmisten ja mielenterveyskuntoutujien
perhehoito, jotka poikkeavat taustalainsäädäntönsä ja osin
sisällönkin osalta toisistaan.
Yhteiskunta odottaa tänä päivänä sijaisperheiltä,
myös ikäihmisten perhehoitajilta, todella paljon.
Yhteiskunnan tulisi siksi tukea toimeksiantosuhteista perhehoitoa
ja parantaa kaikin tavoin sen toimintaedellytyksiä. Tuen
lisääminen ja sosiaaliturvan parantaminen oli
perhehoidon lainsäädännön ensimmäisessä vaiheessa
vahvasti esillä ja tavoitteena, mutta nyt tässä toisessa vaiheessa
näitä asioita siis ei olla parantamassa.
Perhehoitolakiesitys ei annetussa muodossa mahdollista toimeksiantosuhteista
kahden vanhemman sijaisperhehoitoa, ellei esitystä muuteta.
Miksi? Siksi, että toimeksiantosuhteisessa perhehoidossa
hoidettavien enimmäismäärä laskee
neljään, olipa perhehoitajia yksi tai kaksi perheen
omat alle kouluikäiset sekä erityistä hoitoa
vaativat henkilöt mukaan lukien. Enimmäismäärä voidaan
ylittää vain erityisistä syistä.
Tällaisia syitä ovat sisarusten, saman perheen
jäsenten tai vain täysi-ikäisten sijoittaminen.
Sijaisvanhempia tarvittaisiin nykyisin todella paljon lisää,
mutta tällä mitoituksella se ei tule toteutumaan.
Sijaisperheiden sijaan kunnat joutuvat jatkossa käyttämään
huomattavasti kalliimpaa ammatillista yksityistä perhehoitoa
tai jopa laitoshoitoa, jolloin esityksestä ei enää kuntien näkökulmasta
voida puhua kustannusneutraaliuden näkökulmasta,
se ei ole enää kustannusneutraali.
Perhehoitolakiesitys lisää ammatillista perhehoitoa,
mikä tällä hetkellä toteutuu
yritystoiminnan kautta, ja kustannukset ovat noin kolminkertaiset
verrattuna toimeksiantosuhteiseen perhehoitoon, mutta pakko varmaan
sitten kuntien on käyttää, jos näitä toimeksiantosuhteisia
sijaisperheitä ei jatkossa enää saa,
vaikka lapsi tai nuori ei edes tarvitsisi ammatillista hoitopaikkaa.
Tämä esitys ei ole valmis. Tämä esitys
pitäisi valmistella uudestaan.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Olen lukenut tämän esityksen
hyvin hatarasti, mutta kiinnitän ihan johonkin asiaan huomiota.
Varsinaisen lastensuojelun osalta voitaisiin siirtää sijaishuollon
painopistettä laitoshuollosta perhehoitoon, tämä on
yksi sellainen hyvin tärkeä asia. Perhehoitoa
voisi olla perhehoitajan kodin lisäksi myös hoidettavan
kotona. Perhekodissa, niin kuin ministerikin mainitsi, nämä enimmäismäärät
ovat neljä henkilöä ja ammatillisessa
perhehoidossa seitsemän, ja sitten on nämä erityisen
painavat syyt, että voisi olla enempi näitä potilaita
tai asiakkaita. Hoitopalkkio olisi 680 euroa kuukaudessa ja kulukorvaus
noin 400 euroa henkilöä kohti kuukaudessa sekä tämä kertaluontoinen
käynnistämiskulu noin 2 800, ja tietysti
sitten perhehoitajilla on mahdollisuus saada korvausta alle 21-vuotiaan
opiskelukustannuksista ja sitten näistä, mitä tulee
terveydenhuollon kustannuksiin.
Perhehoito saattaa laskea kustannuksia, mutta niin kuin monta
kertaa olen ministerillekin todennut, kun nämä lastensuojeluasiat
ovat hyvin lähellä sydäntäni,
että on hyvin tärkeätä, kun
lapsia ajatellaan, että mahdollisimman monelle löytyisi
paikka kodinomaisessa perhehoidossa laitoshoidon sijaan. Täytyy
todeta valitettavasti, että tänäkin jouluna
liian moni lapsi viettää joulunsa laitoshoidossa,
niin että toivottavasti niitä sijaisperheitä löytyy
ja sitten saadaan tätä laitoshoitoa juuri tältä lastensuojelun
osalta purettua. — Kiitos.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin haluan kiittää ministeriä tästä lakiesityksestä.
Kuten täällä myös edustaja Paloniemi
totesi, perhehoidolla on erittäin tärkeä merkitys
meidän yhteiskunnassamme, ja tämä on yksi
osa sitä kehitystyötä, jota on vietävä tulevaisuuteen
ja eteenpäin. Haluan tässä yhteydessä kiittää.
Tässä mennään taas kyllä askel
eteenpäin, ja siltä osin se on hyvä asia.
Hallituksen esitys uudeksi perhehoitolaiksi on tärkeä.
Perhehoito on hoitomuotona aivan omanlaisensa. Se tarjoaa mahdollisuuden
pysyviin, läheisiin ihmissuhteisiin ja perheenomaiseen
elämään. Se vahvistaa hoidettavan perusturvallisuutta
ja sosiaalista kehitystä. Perhehoito on yksi vaihtoehto
hoidon ja huolenpidon järjestämiseksi esimerkiksi
ympärivuorokautisen asumispalvelun vaihtoehtona. Se on
myös tärkeä vaihtoehto omaishoitoperheelle
omaishoitajan vapaan järjestämiseksi. Perhehoito
on tärkeä hoitomuoto, palvelumuoto vammaisten
lasten ja heidän perheittensä palvelujen järjestämisessä.
Ikääntyneiden perhehoito on toistaiseksi rajallisesti
hyödynnetty palvelumuotona, mutta sitä on vahvistettava
huomattavasti jo pelkästään meidän
laitospaikkojen purkamisen myötä. Perhehoidon kehittäminen
vähentää osaltaan painetta lisätä vanhusten
laitoshoitoa ja tehostettua palveluasumista.
Perhehoidon laatua ja perhehoitajien asemaa on viime vuosina
parannettu aikanaan istuneen perhehoitolakityöryhmän
esitysten pohjalta, mutta perhehoitoa koskevia säännöksiä ei
ole yhdistetty ja esimerkiksi ammatillista perhehoitoa ei ole säännelty
selkeästi. Tällä hetkellä perhehoitoa
koskeva lainsäädäntö on vaikeasti
tulkittavaa ja hajallaan eri laeissa. Koska lainsäädäntö on pirstaleista,
eri asiakasryhmien kohtelu ei toteudu yhdenvertaisesti kaikkialla.
Nyt hallituksen esityksellä kootaan yhteen lakiin perhehoitoa koskevat
sosiaalihuoltolain ja perhehoitolain säännökset
ja parannetaan erityisesti vanhusten ja vammaisten perhehoidon asemaa.
Arvoisa herra puhemies! Uusi laki antaa lisää mahdollisuuksia
vastata hoidettavan palvelutarpeisiin hänen etunsa mukaisesti.
Perhehoitolaki on edellyttänyt tähän
saakka, että hoito toteutuu hoitajan omassa kodissa. Se
on rajoittanut hoidon järjestämistä.
Nyt uuden lain myötä mahdollistuu hoidettavan
omassa kodissa järjestettävä perhehoito,
mikä voi olla erittäin tärkeää,
jos kotiin on vaikkapa asennettu erityisiä apuvälineitä. Muutenkin
se, ettei omasta kodista tarvitse lähteä pois,
on monelle hoidettavalle jo sinänsä tärkeä asia.
Perhehoidon järjestämisvastuu on kunnalla. Kunta
voi tuottaa perhehoidon itse tai hankkia sen yksityiseltä palveluntuottajalta.
Kunnalla säilyisi vastuu valvoa ja oikeus tehdä ennalta
ilmoittamattomia tarkastuskäyntejä perhekodissa. Palvelu
voidaan järjestää toimeksiantosopimuksella,
jos sopimus tehdään kunnan ja perhehoitajan välillä.
Jos perhehoidon palvelu hankitaan yksityiseltä palveluntuottajalta,
laaditaan sopimus perhehoidon järjestämisestä.
Viittaan tässä nyt edustaja Paloniemen puheenvuoroon,
jonka hän äsken käytti. Lakiesityksessä on
säädetty samasta mitoituksesta kuin nykyisessä lainsäädännössä niin,
että perhehoitaja voi hoitaa neljää henkilöä alle
kouluikäiset lapset ja muut erityistä hoitoa tai
huolenpitoa vaativat henkilöt mukaan luettuina. Ammatillisessa perhehoidossa
voidaan hoitaa enintään seitsemää henkilöä silloin,
kun ammatillisessa perhehoidossa koulutusvaatimukset täyttyvät
ja perhekodissa on vähintään kaksi hoitajaa.
Poikkeaminen hoidettavien enimmäismäärästä olisi
jatkossakin mahdollista, jos kyseessä on hoidon antaminen
sisaruksille tai saman perheen jäsenille. Erityisestä syystä olisi
myös mahdollista poiketa samanaikaisesti hoidettavien enimmäismäärästä.
Erityisenä syynä pidettäisiin nykyisen
mukaisesti esimerkiksi sitä, että perhehoidossa
samanaikaisesti hoidetaan vain täysi-ikäisiä henkilöitä, joiden
keskinäinen kanssakäyminen ja perhehoitosijoituksen
laatu yhdessä toimintakyvyn ja hoidon tarpeen kanssa tekevät
tämän mahdolliseksi.
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä on
todettu, perhehoito on hoitomuoto, jota tulee kehittää edelleen.
Se on inhimillinen ja monella tapaa ehdottomasti paras hoitomuoto
ja ennen kaikkea paras kasvatusmuoto lapsille. Se on kansantaloudellisesti
myös edullista. Perhehoitoa tulee nivoa paremmin osaksi
muita hoito- ja palvelumuotoja. Perhehoito on varmasti yksi tulevaisuuden hoitomuoto,
jonka merkitys tulee kasvamaan nykyisestään.
Mainitsen tässä vielä hyviä kokemuksia
perhehoidon hyödyntämisestä ennen kaikkea
lapsiperheitten osalta. Esimerkiksi Kaakkois-Suomessa, muun muassa
Haminassa, on tehty selkeitä strategisia päätöksiä,
että lastensuojelussa perhehoito on se pääsääntö ja
käytännöllisesti kat-soen ainut hoitomuoto,
kun puhutaan alle 13-vuotiaitten lasten huostaanotoista tai sijoituksista.
Tätä on kehitetty vastaavalla lailla myös
eri puolilla Suomea, mutta se edellyttää sitä,
että meidän perhehoidon ammatillista osaamista
vahvistetaan ja kehitetään ja sitä nivotaan
vahvasti osaksi meidän muuta lastensuojelua ja perhetyötä ja
muita vastaavia toimintamalleja. Mutta se antaa kuvan siitä,
että tämä on erittäin hyvä hoitomuoto,
jota tulee kehittää jatkossa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Loppukaudesta on sovittu, että korkeintaan 5 minuutin
puheenvuoroja pidetään, mutta ministeri saa käyttää nyt
2 minuuttia paikalta.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Ennen kuin joudun lähtemään,
haluan lyhyesti kommentoida erityisesti edustaja Paloniemen täällä käyttämää puheenvuoroa.
On tietenkin hyvin valitettavaa, että edustaja kokee niin,
että tämä tulisi laittaa uudelleen valmisteluun,
kun olen ymmärtänyt, että myös
järjestöjen kesken olemme olleet varsin yksimielisiä siitä,
että perhehoito vaatii omaa lainsäädäntöä,
sen selkeyttämistä, ja myöskin tämän
valvonnan osalta meidän pitää saada uusia linjauksia
lainsäädännön tasolle.
Ehkä muutama kommentti näihin esitettyihin huomioihin.
Siis täysi-ikäisiä voitaisiin edelleenkin
hoitaa toimeksiantosopimussuhteisesti perhehoidossa erityisestä syystä neljästä ja
seitsemästä poiketen. Myös, jos on kyse
hoidon antamisesta sisaruksille tai saman perheen jäsenille,
voi perhekodissa tai ammatillisessa perhekodissa olla samanaikaisesti
hoidettavana useampi henkilö.
Esityksessä ammatillinen perhehoito on määritelty
niin, että siinä voitaisiin hoitaa myös
seitsemää lasta ja nuorta, ja jatkossa kaksi koulutusvaatimukset
täyttävää perhehoitajaa ei kuitenkaan
voi suoraan hoitaa seitsemää lasta ilman, että he
hakevat toiminnalleen aluehallintoviraston luvan. Tässä on
kysymys nyt myöskin siitä valvonnasta, johon äsken
viittasin.
Mitä sitten tulee näihin muihin huomioihin, niin
voi sanoa, että tavallinen tilanne lasten osalta erityisesti
on se, että lastensuojelun kautta sijoitetaan alle neljä lasta
yhteen toimeksiantosuhteiseen perhekotiin. Vaikeimmin oireilevat
sijoitetaan nykyisinkin laitoshoitoon, koska heidän tuen
tarpeeseensa perhehoito ei usein ole riittävä vastaus.
Ammatillinen perhekoti sijoittuu sitten tähän
välimaastoon, ja hoidettavien hoitoisuuden ja heitä hoitavien
määrän ja kustannusten suhteen näin
on myös.
Lastensuojelussa ammatillinen perhekoti on ehkä se
tutumpi ja käytetympi palvelumuoto kuin muissa asiakasryhmissä,
mutta perhehoitolain muutoksen myötä nämä perusperiaatteet
eivät siis ole mihinkään tästä muuttumassa.
Edelleenkin lapsia sijoitetaan lastensuojelulain mukaisesti ja perhehoito
on ensisijainen sijaishuollon muoto.
Korostan sitä, että tässä esityksessä on
lähdetty siitä, että lapsen etu on se
keskeisin. Me kaikki varmaan haluamme, että näiden
lasten, jotka ovat jo varsin monenlaisissa tilanteissa joutuneet
elämänsä aikana olemaan, hoidon jatkuvuus
on turvattu, ja sitä ei voida vaarantaa esimerkiksi sillä, että perhehoidossa
on esimerkiksi liian vaativaa hoitoa vaativia lapsia. Voi sanoa,
että neljäkin eri perheestä tulevaa asiakasta
on perhehoitajalle varsin vaativa urakka, ja tässä mielessä nämä säännökset
kaipaavat vielä näitä täsmennyksiä, joita
tässä esitetään.
Mitä tulee sosiaaliturvan ja työterveyshuollon ynnä muun
kehittämiseen, niin valitettavasti, kuten totesin, uudistus
on tehtävä kustannusneutraalisti, ja sen vuoksi
tässä ei ole ollut mahdollisuutta tehdä niitä laajennuksia,
joita täällä äsken toivottiin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En ole aivan varma, haluanko aivan aluksi
kiittää ministeri Huovista, ja jos haluan kiittää,
en ole aivan varma, kuinka paljon haluan kiittää,
mikä johtuu eräästä ministerinkin
hyvin tietämästä syystä, jonka
vuoksi en ole oikein perusteellisesti pystynyt tähän
perehtymään.
Mutta kuunneltuani kahden edellisen edustajan puheenvuorot — he,
jos nyt oikein muistan, molemmat ovat toimineet tai toimivat Perhehoitoliiton
puheenjohtajana — en ole edes siitäkään varma,
olivatko he eri mieltä vai olivatko samaa mieltä vai
olivatko he päinvastoin, mutta hieman kuulosti siltä ikään
kuin olisi ollut erilaisia näkemyksiä. Ja kun
kuuntelin edustaja Paloniemen puheenvuoroa, niin en päässyt
ihan tarkkaan selvyyteen siitäkään, onko
se ongelma nyt siinä, että tässä ei
ole rahaa tarpeeksi vai että pykälät
ovat väärät, vai siinä, että esittelevän
ministerin tai hallituksen, joka tämän esityksen
antaa, puolueet ovat vääriä. Oli nyt
miten tahansa, niin varmaan tuossa valiokuntavaiheessa sitten selviää, mikä tässä
on
olennaista, mutta tässä vaiheessa varmuuden vuoksi
totean vain, että olennaisinta on se, mihin ministerikin
tuossa puheensa lopuksi viittasi, että toivon mukaan tällä lakiesityksellä pystyttäisiin
nimenomaan sen lapsen etua edistämään,
ja jos ei pystytä — tai jos valiokunta päätyy
siihen, että ei pystytä — niin sitten
tätä lakiesitystä pitää muuttaa,
tai kuten edustaja Paloniemi ehdotti, sitä pitää valmistella
uudelleen.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä ihmettelen, miksi ministeri
puhuu tässä yhteydessä kustannusneutraalista
laista, nimittäin nämä mitoitusasiat
tässä nyt on suurin ongelma. Mitoitukset tulevat
aiheuttamaan nimenomaan lastensuojelun sijaishuollossa, lasten ja
nuorten perhehoidossa sen, että jos esimerkiksi pariskunta
on ihan päätoimisesti tekemässä tätä perhehoitotyötä,
niin kuin nykyisin on usein, ja kun neljä lasta saa olla
perheessä, jossa omia lapsia voi olla kaksi ja kolmekin,
ja sinne saa ottaa yhden lapsen sijaislapseksi, niin miten pariskunta,
joka on jäänyt pois työelämästä ja
tekee tätä päätoimisesti, pystyy
hankkimaan elantonsa tällä työllä? Tästä aiheutuu
juuri se, että kuntien kustannukset nousevat, koska pitää sijoittaa
sitten laitoksiin ja ostaa sitä vähintään
kolme kertaa kalliimpaa ammatillista perhehoitoa. Tämä ei
ole järkevää, ja minä olen ollut
kymmenen vuotta Perhehoitoliiton puheenjohtajana, niin että minä hiukan
nyt tunnen tätä asiaa kyllä sisältäpäin.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä taas puolestani olen sosiaalityöntekijänä sijoittanut
perheisiin lapsia ja ollut sitä kautta tekemisissä perhehoidon
kanssa. Tähän, mihin viittasin, perhehoidon sisällön
kehittämiseen, itse henkilökohtaisesti uskon erittäin
vahvasti. Uskon myös siihen, vastoin ministerin antamaa
näkemystä, että perhehoitoon voidaan
sijoittaa myös erittäin vaativaakin hoitoa tarvitsevia
lapsia, jos perhehoidossa on ammatillisesti pätevät
henkilöt ja hoitajat hoitamassa. Mutta näissä tilanteissa tarvitaan
vahva sidos ja yhteistyö ja yhdessä tekeminen
perhehoidon ympärillä oleviin sosiaali- ja terveyspalveluihin
ja alan ammattilaisiin, jotka tukevat perhehoitoa ja ennen kaikkea
näitten lasten hyvinvointia. Sitä kautta kuitenkin
voidaan pitkäjänteisesti ja suunnitelmallisesti
antaa lapsille kokonaisvaltaista tukea kehitykseen. Sen takia minun
mielestäni olisi erittäin tärkeätä,
että tätä perhehoitoa viedään
eteenpäin ja sitä viedään ennen
kaikkea ammatillisen osaamisen ja erittäin tiiviin yhteistyön
puitteissa näitten muitten sosiaali- ja terveyspalveluiden
kanssa.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Nimenomaan tukea tarvitaan, ja se on tänä päivänä se
suuri ongelma, että kunnat ovat täysin eriarvoisessa
asemassa antamaan tukea nimenomaan tähän perhehoitoon.
Sitähän tässä nyt pitäisi
kyllä kehittää. Minä ihmettelen
kyllä sitä, miten muualla Pohjoismaissa, Norjassa,
Ruotsissa, yli 80 prosenttia lapsista ja nuorista sijoitetaan nimenomaan
perheisiin. Siksi, että siellä ei jahkata sitä,
onko tämä oikea vai väärä hoitomuoto,
vaan siellä tehdään kaikki valtion toimesta
myös, jotta perhehoito onnistuisi mahdollisimman hyvin. Meillä jäädään
nyt jänkkäämään siitä,
tarvitaanko ammatillista siellä lisää vai
ei.
Ihan tavallinen perhe ja ihan tavalliset valmennetut perhehoitajat
pystyvät kyllä selviämään
tehtävistä, jos he saavat sosiaalitoimelta sen
laissakin olevan tuen, mikä heille kuuluu, ja vapaat ja
niin edelleen. Nyt jätettiin kaikki nämä sosiaaliturvan
parantamiset tässä lakiesityksessä pois,
joten ei tällä systeemillä ainakaan voi
kuvitella, että tavallisia perheitä tulisi lisää kovin
paljon, jos ei mitään tukea tule. Se on tänä päivänä, edustaja
Kiljunen, se suurin ongelma.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Vain yhteen asiaan pieni kommentti vielä.
Puhutaan, että ihan tavallinen perhe pystyy hoitamaan
hyvin monenlaisiakin lapsia ja nuoria. Mutta on tilanteita, joissa
vaaditaan kuitenkin myös perhehoidossa olevilta vanhemmilta ammatillista
osaamista. Sen takia näen, että meillä pitää olla
erilaisia perhehoitoyksiköitä ja paikkoja, joihinka
voidaan sijoittaa lapsia, joilla on erilaisia tarpeita, ja sitä kautta
tarjota lapsille se paras mahdollinen hoito — ja ennen
kaikkea pitkäjänteinen hoito, ettei lasta siirretä paikasta
toiseen sen mukaisesti, mitä hoitoa hän sisällöllisesti
tarvitsee, vaan että hänellä on pysyvät
aikuiset ihmissuhteet, minkä varaan hän voi rakentaa omaa
elämäänsä, ja sen tueksi hän
saa sitten tarvittavat palvelut.
En usko, että me olemme edustaja Paloniemen kanssa
asioista oikeastaan eri mieltä, mutta me vain painotamme
näitä asioita eri lailla.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Meillä on erilaisia perhehoitoyksiköitä.
Mutta minä puhun nyt toimeksiantosuhteisen perhehoidon
puolesta, joka on se inhimillinen ja myös yhteiskunnalle
erittäin edullinen, vahvoin tukimuodoinkin se on edullinen
hoitomuoto.
Miksi lapsia pompotellaan suomalaisessa lastensuojelussa ja
sijaishuollossa? Se johtuu kyllä siitä, että perhehoitajilla
ei valitettavasti laissa ole minkäänlaisia juridisia
oikeuksia olla se henkilö, joka ihan oikeasti tuntee lapsen
elämän monissa tapauksissa parhaiten, jos lapsi
on ollut sijoitettuna vauvasta lähtien. Nythän
on paljon tapauksia, joissa yhtäkkiä vain aletaan
sitä kotouttamista järjestää ja
tehdä ilman, että sijaisperhettä kuullaan.
Erittäin monta valitusta on näistä asioista
muun muassa Euroopan ihmisoikeustuo-mioistuimessa, kun sijaisperhettä ei
kuitenkaan katsota lapsen elämän kannalta olennaisiksi
henkilöiksi, joita pitäisi kuulla näissä kotouttamisasioissa.
Tässä on erittäin paljon tekemistä,
ja minun mielestäni tämä on häpeällistä.
Keskustelu päättyi.