7) Hallituksen esitys laiksi arpajaisverolain 4 §:n
muuttamisesta
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! On surullista, että joka vuosi joudumme
keskustelemaan täällä Raha-automaattiyhdistyksen
tuoton jaosta ja Raha-automaatin asemasta. Raha-automaatin merkitys
sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoittajana on
kiistaton. On muistettava myös Raha-automaatin peruslähtökohta.
Raha-automaatin ovat perustaneet sosiaali- ja terveysjärjestöt
rahoittaakseen sosiaali- ja terveystyötä, niin sanottua
kansanterveystyötä. Myöhemmin, aivan
oikein, Raha-automaattiyhdistyksen ja muutkin maassamme toteutetut
rahapelit ovat tulleet valtioneuvoston valvontaan ja huolehditaan
rahojen oikeellisuudesta ja pelien toteutumisesta voimassa olevan
arpajaislain mukaisesti.
Kun Raha-automaatin tuoton jaettavasta summasta päätetään,
joka vuosi alustavasti käydään yhteistyö-
ja linjausneuvotteluja sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa. Niin on tehty ensi vuoden budjettiakin ajatellen ja sovittu
muun muassa, että painopisteet ovat vanhusten toimintakykyä parantavissa
palveluissa, huumeongelmien korjaamisessa, erityisesti päihdeongelmien
osalta, lasten iltapäivätoiminnassa, syrjäseutujen
kehittämisessä, sosiaalisen luototuksen kehittämisessä ja
heikossa koulutus- ja työmarkkina-asemassa olevien nuorten
aseman parantamisessa.
Arvoisa puhemies! Nämä ovat juuri niitä asioita,
joista keskusteltiin usean tunnin ajan tänään,
kun keskusteltiin maan taloudesta, budjetista ja lisäbudjetista.
Erityisesti laman aikana juuri näitä palveluja
on jouduttu alasajamaan vaarallisen ohuelle tasolle. Raha-automaattiyhdistys
on rahoittanut järjestöjä, jotka ovat
täydentäneet julkisen sektorin toimintaa tuottamalla ammatillisesti
palveluja ammattihenkilöstön toteuttamina mutta
tuoneet myös satojentuhansien henkien vapaaehtoispanoksen,
joka on toimintaa, jota koskaan millään kutsulla
tai rahalla ei voida saada toteutetuksi samassa määrin
julkisen sektorin toimesta, kuten ei myöskään
yksityisen palvelujen tuottajan toimesta.
Vuosittain on keskusteltu siitä, onko valtiovarainministeriön
budjettiriihessä osoittama viivain oikealla kohdalla, paljonko
Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta niin sanotusti jäädytetään ja
paljonko jaetaan järjestöille. Siitä on
käyty vuosittain keskustelua budjetin yhteydessä,
ja eduskunta on määrää lisännyt
lähes joka vuosi kymmenen viime vuoden aikana, onneksi.
Sen myötä on voitu tehdä kehittämis-
ja vielä kokeilutoimintaakin sosiaali- ja terveydenhuollon
alalla.
Ehkä osittain tästä syystä valtiovarainministeriö esittää,
että Raha-automaatin veroprosenttia nostetaan 5:stä 10 000:een.
Juuri pari vuotta sitten Raha-automaatin veroprosentti nostettiin 3:sta
5:een perusteluna, että se on yhtenevä Veikkauksen
kanssa. Se oli aivan oikein. Nyt ei voi löytyä muita
näkökulmia kuin se, että keskustelu jaettavan
summan muutoksista eliminoidaan imuroimalla rahat jo etukäteen
pois. Tässä ei oteta huomioon edes sitä,
mitkä mahdollisesti ovat tulevat suhdanteet, miten vaikea
sosiaali- ja terveydenhuollon tilanne on, tarvittaisiinko mahdollisesti
hyvinkin kipeästi sitä ylijäämän
osuutta, joka olisi silloin arvion kohteena.
Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että veroprosentin nostaminen 5:stä 10:een
kaksinkertaistaisi valtiolle tulevan määrän
170 miljoonasta 340 miljoonaan markkaan. Arvoisat kollegat, hyvin tiedätte
sen, että kun puhumme kuntatasolla 1 000 markasta,
järjestötasolla 100 markasta, niillä kaikilla
on suuri merkitys. On edesvastuutonta väittää,
ettei 340 miljoonan verotuksella olisi merkitystä järjestötoiminnalle — on
tietenkin.
Vielä merkittävämpää on
se, että laman aikana pala palalta siirrettiin valtion
budjetissa valtion rahoitettavaksi kuuluvia toimia Raha-automaatin
rahoitettavaksi, muun muassa veteraanien kuntoutus, raittiustoimintaa
ja lukemattomia muita. Tämä varmasti siinä taloudellisessa
tilanteessa on ollut merkityksellistäkin, mutta se on jo tuntuva
osa, merkittävä osa, Raha-automaatin tuotosta.
Kun valtiolle lakisääteisesti kuuluvia tehtäviä rahoitetaan
Raha-automaatin tuotolla ja lisäksi verotuksella ikään
kuin etukäteen otetaan Raha-automaatin tuotosta merkittävä osa
vain valtion budjetin katteeksi, vaarannamme Raha-automaatin monopolin.
Vain pari vuotta sitten käytiin hyvin veitsenterällä monopolikeskustelun
osalta, kun tiesimme, että Euroopan parlamentissa käytiin
pitkä oikeusprosessi siitä, onko Raha-automaatti
järjestöjä rahoittava suomalainen spesiaali
pelimuoto vai onko se yleinen kilpailulainsäädännön
alainen liiketoimi. Näillä menettelytavoilla,
jotka liittyvät muun muassa veron nostoon, monopoliasema
vaarannetaan, ja minusta tämä on alan asiantuntemattomien
talousnikkareiden vastuutonta toimintaa. Mistään
ei tule sitä rahaa, ei julkiselle, yksityisille, puhumattakaan
järjestöistä, tarvittavaa rahaa, joka
tämän myötä menetetään.
Tässä taloudellisessa tilanteessa ja maailmantilannetta ennakoitaessa
ei luulisi, että Suomen eduskunnalla on varaa pistää kyseenalaiseksi
tällaista voimavaraa, joka meillä on käytössä.
Arvoisa puhemies! Tämä eduskunta on ymmärtänyt
sen. Tämän toimenpidealoitteen arpajaisverokannan
pitämisestä 5 prosentissa on allekirjoittanut
110 kansanedustajaa, ja tiedän, että tämän
olisi allekirjoittanut vielä useampi, jos tätä olisi
systemaattisesti haettu. Olen vakuuttunut, että tässä alla
olevien nimien lisäksi hyvin helposti, jos aika olisi sallinut,
tähän olisi tullut 20—30 nimeä lisää.
Toivon, että budjetin käsittelyn yhteydessä hallitusryhmien
kesken käytävissä neuvotteluissa — toivon
mukaan jo ennen — hallitus ymmärtää,
että tämä ei ole se hallituksen esitys,
joka tulee hyväksytyksi ensi vuoden budjetin yhteydessä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Voin yhtyä aivan täysin
ed. Puiston edellä käyttämään
hyvään puheenvuoroon.
Nyt lähetekeskustelussa olevan lakiesityksen perustelujen
mukaan tavoitteena on lähentää eri rahapeliyhteisöjen
verorasitusta. Verorasituksen samankaltaisuutta voidaan ehkä joillakin
tekijöillä perustellakin, mutta sen toteuttaminen
on hyvin ongelmallista.
Vuoteen 93 saakka perustui rahapeliyhteisöjen arpajaisvero
pelin järjestäjän velvollisuuteen tilittää pelaajan
puolesta voitoista arpajaisverot. Poikkeuksena oli kuitenkin Raha-automaattiyhdistys,
jota koski vain leimaverolain velvoite maksaa niin sanottu päätösleimavero
peliin sijoittamisesta. Tämä määrä oli
vajaat 3 prosenttia pelitoiminnan kokonaistuotosta. Nyt voimassa olevassa
arpajaislaissa pelivoittojen verotuksesta luovuttiin ja poistettiin
RAY:n maksamat päätösleimaverot ja korvattiin
prosentuaalisella arpajaisverolla.
Arpajaisverolain mukaan RAY:n maksettavaksi tuleva vero lasketaan
käyttäen perusteena pelitoiminnan kokonaistuottoa,
mikä tarkoittaa pelipanosten yhteismäärää vähennettynä pelaajille
maksetuilla voitoilla. Veroa ei siis lasketa normaalin yhteisöveron
tavoin rahapeliyhtiön liiketoiminnan tuloksesta. Jos pyrkimys
on rahapeliyhteisöjen verotuksen yhdenmukaiseen verokohteluun,
verokannan ja rahapeliyhteisöjen näennäisesti
samanlaisella, nettotuottoperusteeseen pohjautuvalla laskentatavalla
ei kuitenkaan saavuteta tätä tavoitetta. Yhteisöjen
erilaisista pelituoterakenteista, niiden tuottamistavasta ja kulurakenteesta
johtuen lopputulos ei kuitenkaan ole verorasituksessa yhtenäinen.
Arvoisa puhemies! Varsinainen perustelu verokannan nostamiseen
ilmenee lakiesityksen perusteluista, joita ed. Puisto jo käsitteli.
RAY:n tuotoista arpajaislain mukaan sosiaali- ja terveysjärjestöille
jaettavaa osuutta ei haluta kasvattaa, vaan ennakoitu kasvava tuotto
tulee siirtää valtion budjettivaroista lakisääteisesti
katettaviin menoihin. Tämä arpajaislain peruste
on ristiriidassa niiden perusteiden kanssa, joilla on pyritty lainsäädännössä turvaamaan
RAY:n asema pitkällä aikavälillä.
Lakiesityksessä on kokonaan sivuutettu suomalaisen rahapelitoiminnan
yksinoikeuden perusteiden huomioon ottaminen.
RAY:n osalta perusteet selkiytyivät EY-tuomioistuimessa
päättyneessä oikeusprosessissa, kuten
jo edellä kuultiin. EY-tuomioistuin on linjannut arpajaistoimintaa
tarkastelleessa ennakkoratkaisussaan, ettei pelitoiminnan rajoittamista
EU-lainsäädännön perusteella
voida perustella valtion fiskaalisilla intresseillä. Uusi
arpajaislaki on laadittu ottaen huomioon EU-lainsäädännön
tulkinnasta syntyneet ennakkoratkaisut. Lupa arpajaistoimintaan,
jolla laki tarkoittaa myös RAY:n harjoittamaa rahapelitoimintaa, voidaan
antaa vain varojen hankkimiseksi yleishyödylliseen toimintaan.
Haluan alleviivata tätä: yleishyödylliseen
toimintaan. Yleishyödyllisen toiminnan laki määrittelee
RAY:n osalta terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Arpajaislaki
määrää tuotot käytettäviksi
erikseen laissa todetuin poikkeuksin avustusten myöntämiseen
oikeuskelpoisille yleishyödyllisille yhteisöille
ja säätiöille.
Arpajaisverolakiesityksen perusteena oleva tavoite siirtää rahapelitoiminnan
tuottoja lain määrittelemästä yleishyödyllisestä käytöstä entistä enemmän
valtion yleiskatteellisiin menoihin on ristiriidassa arpajaislain
perusteiden kanssa. Vaikka muut EU-lainsäädäntöön
liittyvät rahapelitoiminnan erityissäännöstelyn
perusteet säilyvätkin, valtion fiskaalista intressiä korostava
arpajaisveron merkittävä korotus on omiaan heikentämään
RAY:n yksinoikeuden perusteita. RAY:n harjoittaman pelitoiminnan
poikkeuksellisen laajasti hyväksyvä kansalaismielipide
perustuu tietoisuuteen tuottojen käyttämisestä erityiskohdennettuihin
yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Alleviivaan myöskin
tätä kansalaismielipidettä, mikä erittäin
vahvasti hyväksyy RAY:n toiminnan ja ennen kaikkea näiden
rahojen käyttötarkoituksen.
Numeraalisesti voidaan todeta, että koko RAY:n rahapelitoiminnan
tuotosta 10 prosentin mukainen arpajaisvero olisi noin 15 prosenttia
tilikauden voitosta ja järjestöille jaettavasta
osuudesta runsaat 20 prosenttia. Lisäksi tarkasteltaessa
RAY:n rahapelitoiminnan tuoteryhmiä kasinopelitoiminnassa
osuus on jopa 50 prosenttia. Lakiesityksen mukaisella verolla aikaisemmin valtion
budjetista maksetut ja RAY:n tuotoista katettaviksi siirretyt menokohteet
nousevat vuosittain lähes 1 miljardiin markkaan ja olisivat
silloin jo noin 40 prosenttia RAY:n koko tilikauden voitosta. Viittaan
ed. Puiston puheenvuoroon, jossa hän totesi veteraanikuntoutuksen
ja sotainvalidien sairaskotien käyttömenot ja
monet muut menot, jotka ovat siirtyneet jo Raha-automaattiyhdistyksen
hoidettaviksi.
RAY:n rahapelitoiminnan kannalta erityisen liiketoiminnallisen
ongelman ehdotettu verorasituksen kaksinkertaistaminen aiheuttaa
ravintolakasinopelitoiminnalle, jonka kulurasitusta verotus nostaa
merkittävästi. Saattaa olla, että tämän seurauksena
RAY joutuu poistamaan erityisesti pienten paikkakuntien kannattamattomaksi
tulevia pelipöytiä. Tämä myös
vähentäisi työtilaisuuksia. Tällä lakiesityksellä on
hyvin laajat ulottuvuudet myöskin tässä suhteessa.
Arvoisa puhemies! Raha-automaattiyhdistyksen harjoittaman rahapelitoiminnan
tuotto tulee arpajaislain mukaisesti käyttää täysimääräisesti sosiaali-
ja terveysjärjestöjen toiminnan tukemiseen, kansanterveyden
ja sosiaalisen hyvinvoinnin lisäämiseen. Tuottojen
yleiskatteellisuuden lisääminen verotuksen keinoin
on ristiriidassa yhdistystä koskevan erityislainsäädännön
kanssa, eikä lakiesitys ole näin ollen perusteltavissa.
Toivonkin, että kun nyt arpajaisverolain 4 §:n muuttamisesitys
lähetetään valiokuntaan, valtiovarainvaliokunnan
verojaosto perusteellisesti kuuntelisi asiantuntijat ja ottaisi
myöskin huomioon sen mielipiteen, mikä eduskunnassa
on toimenpidealoitteen pohjalta esiin tuotu. Ed. Puiston aloitteessa
on todella 110 kansanedustajan nimet. Kyllä tästä jo
ilmenee eduskunnan tahto, että tämä lakiesitys
on joko hallituksen vedettävä pois tai se tullaan
hylkäämään tässä salissa.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Puisto pohjusti ja ed. Vihriälä täydensi
keskustelua niin, että ei jää oikeastaan
paljon muuta sanottavaa kuin lämpimän tuen antaminen
heidän näkemyksilleen. He valottivat tätä asiaa
niin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen kannalta
kuin myöskin EY-tuomioistuimen antaman päätöksen
kannalta todeten, mikä uhka muodostuu, jos valtio lähtee
leikittelemään asialla ja menetämme tämän
todella tärkeän mahdollisuuden, mikä on
kansalaisten vapaaehtoistoiminnan tukemiseen. Noin kolmasosa suomalaisista
osallistuu vapaaehtoistyöhön. Muistaakseni tämmöisiä lukuja
on kerrottu. Merkittävä ryhmä, missä ihmiset
tekevät todella arvokasta työtä, on sosiaali-
ja terveysalan kansalaisjärjestöt.
Ei ole mitään syytä lähteä heikentämään
näitä mahdollisuuksia, vaan pitää antaa
tuki kansalaisten vapaaehtoiselle työlle lasten ja vanhusten, sairaiden
ja vammaisten ja muiden heikommassa asemassa olevien ihmisten tilanteen
parantamiseksi — on hylättävä tämä esitys.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Edellä edustajatoverien käyttämät
puheenvuorot ovat sen sisältöisiä, että niihin
on helppo kaikkiin kolmeen yhtyä, niin ed. Vihriälän,
ed. Puiston kuin ed. Stenius-Kaukosenkin puheenvuoroon.
Tämä esitys on sen kaltainen, että pahimmoillaan
siinä saattaa toteutua ensimmäinen askel jalka
oven väliin -taktiikasta. Nimittäin kun vertaillaan
tämän kaltaisen pelitoiminnan sektorilla toimivien
yhtiöitten keskinäistä asemaa ja verotusperusteita,
pahimmoillaan uhkakuva on jopa sen kaltainen, että tässä on
ensimmäinen siirto siihen suuntaan, että ylipäänsä arpajaisverotus
Suomessa kiristyy koskemaan kaikkia yhtiöitä,
jotka toimivat sillä alalla. Tästä puolestaan
esimerkiksi seuraisi se, että Veikkaus Oy ja Fintoto joutuisivat
nykyistäkin kovemman verotuksen kohteiksi.
Tämä ei ole ihan tuulesta temmattu. Niin kuin edustajakollegat
tietävät, eduskunta on omalla päätöksellään
päättämässä arpajaislaista,
johon se on, toisin kuin hallitus on esittänyt, kirjannut arpajaislain
mukaisten edunsaajien prosenttiosuudet siirtämällä kirjastojen
valtionosuudet budjettivaroin rahoitettaviksi, tosin pitkällä siirtymäsäännöksellä
ja
tietyin järjestelyin, mutta kuitenkin. Pahimmoillaan tässä otetaan
askel siihen suuntaan, että edunsaajilta leikataan arpajaisveroa
kiristämällä sellainen positiivinen resurssien
lisäysmahdollisuus, joka arpajaislain kautta olisi nyt
näköpiirissä alkaen vuoden 2003 alusta.
Toivon sydämestäni, että olisin totaalisesti väärässä,
mutta tämä on vaihtoehto vaihtoehtojen joukossa,
ja vanha kansanviisaus sanoo: Jäljet pelottavat. Tässä yhteydessä jäljet
todella pelottavat. Sen myötä kun täällä on
pystytty kolmannen sektorin toimintaedellytyksiä joiltakin osin
kehittämään, aina on löytynyt
niitä byrokraatteja, jotka ovat jostakin päästä täkkiä leikanneet
taas entisen mittaiseksi, jopa entistä lyhyemmäksi.
Näin kuitenkin aikana, jolloin vuodesta toiseen valtion
taloudellinen tilanne on ollut paranemaan päin ja on ollut
ylijäämäisiä budjetteja. Joissakin
olosuhteissa, kun Suomen valtiontalous oli syöksykierteessä,
johonkin mittaan asti oli hyväksyttävissä,
että myös kolmannen sektorin avustusmäärärahat
olivat juustohöyläyksen kohteina. Nyt on eletty
toisenlaista aikaa ja toivotaan, että eletään
jatkossakin sellaista aikaa.
Kaiken kaikkiaan arpajaisverotuksessa tarvittaisiin mielestäni
sellainen kokonaisuudistus, että näillä markkinoilla
toimivat olisivat keskenään tasavertaisessa asemassa,
että niiden tuotteet eivät kilpaile veropoliittisin
keinoin. Kuten hallituksen esityksestä käy ilmi,
Raha-automaattiyhdistystä verotetaan eri perustein kuin
Fintotoa ja Veikkausta. Tämä ei ole kovin mielekäs
tilanne.
Ylipäänsä tässä verottajan
pitäisi hillitä ahneuttaan ja verottaa niin vähän
kuin mahdollista tätä toimintaa eikä maksimoida
näiden toimijoiden verorasitusta, koska nämä nimenomaan
suomalaisille ja Suomen valtiontaloudelle tärkeät yhtiöt
ovat entistä kovemman kansainvälisenkin kilpailun
kohteina. Meillä on pieniä viitteitä ihan Manner-Suomi—Ahvenanmaa-ottelussakin, mutta
se on vielä verryttelyä sen rinnalla, mitä mahdollisesti
jatkossa kansainvälisiltä kentiltä tänne
heijastuu ja tulee. Olisi tärkeätä, että verotus
olisi tasavertainen rahapelien järjestäjiä kohtaan
ja että verotaso olisi mahdollisimman inhimillinen siten,
että se ei rajoita eikä estä rahapelien
järjestäjien toimintaedellytyksiä.
Arvoisa rouva puhemies! Kuten totesin, tulot, joita Fintoto,
Raha-automaattiyhdistys ja Veikkaus Oy keräävät
kansan karttuisan käden avulla, ovat todella tärkeässä asemassa,
koska tuskin voimme kuvitella sitä, että edunsaajat
saisivat tämän mittaista tukea verovaroin. Jos
todella nämä yhtiöt, jotka rahan kansalaisilta
keräävät, jäisivät ilman
tuloja, verovaroin ei varmastikaan sitä paikkausta löytyisi.
Kun kyseessä on budjettilaki, on selvää,
että käsitellä se pitää pelisääntöjen
mukaisessa rytmissä. Meidän pitää siihen
kanta ottaa. Varmana pidän myös sitä,
että tässä on aika tiukka seula. Asiantuntijoita
kuullaan todella herkällä ja tarkalla korvalla.
Tämä on mielestäni sen luontoinen asia,
että ei sitä ihan tässä voi
tyrmätä, mutta edustajatoveri Eino Poutiaisen
tunnettua sanaa lainatakseni roknoosi ei ole kovin hyvä tämän hallituksen
esityksen kannalta.
Tämä on pidettävä auki ja
jätettävä neuvottelujen kohteeksi, kun
eduskunta kaiken kaikkiaan päättää niistä muutoksista,
joita vuoden 2002 valtion tulo- ja menoarvioon tehdään.
Tätä ei pidä nyt tässä kovin
nopeasti kuljettaa ison salin kautta, vaan lähetetään
valiokuntaan, pohditaan tilannetta ja toivotaan, että eduskunnasta
löytyy sellainen henki, että voitaisiin sitten
yhteisymmärryksessä löytää parempi
ratkaisu kuin mitä hallitus tässä yhteydessä esittää.
Paula Kokkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kolmas sektori eli järjestöt
ovat tehneet uraa uurtavaa työtä ja sosiaalista
pääomaa kartuttavaa työtä Raha-automaattiyhdistyksen
tukemina. Haluan myöskin kiinnittää huomiota
siihen, että Raha-automaattiyhdistyksen hallinnoimasta
rahapelien tulosta on valtio jo entuudestaan nipistänyt
aivan liikaa ja nyt uhkaa aivan yllättäen tehdyn
arpajaisveron korotuksen 10 prosenttiin toteutuessa viedä 56
miljoonaa euroa eli noin 15 prosenttia koko Raha-automaattiyhdistyksen
tuloksesta. Se on hyvin paljon.
Vuosi vuodelta hallitus on jättänyt yhä kasvavan
määrän Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta
jakamatta, mikä ei mielestäni ole hyväksyttävää.
Me keskustelimme juuri äsken suomalaisen yhteiskunnan tilasta
ja siitä, miten perheet voivat, miten erilaiset asunnottomat
jne. tulevat suomalaisessa yhteiskunnassa toimeen, miten ylivelkaantuneet
tulevat toimeen. Kannattaa muistaa, että suomalainen yhteiskunta
on paljolti järjestöjen ja niissä työskentelevien
ihmisten ansiosta säilyttänyt monimuotoisen palveluverkon
ja suhteellisen vakautensa myös viime vuosikymmenten laman
aikana. Juuri Raha-automaattiyhdistyksen tuen avulla järjestöt
ovat voineet kokeilla ja kehittää uusia toimintamuotoja
ja yhteistyökuvioita eri sektoreitten kesken. Kymmenettuhannet
vapaaehtoiset ihmiset ovat osallistuneet tähän
toimintaan. Se on voimavara, jota ei pystytä millään
valtion järjestelyllä mobilisoimaan.
Täällä on aiemmin mainittu useita
avustuskohteita. Haluan itse mainita esimerkkinä vaikkapa
Takuusäätiön toiminnan kymmenen viime vuoden
aikana. Se on auttanut noin 20 000:ta ihmistä.
He ovat ihmisiä, jotka eivät muualta olisi saaneet
lainaa eivätkä olisi voineet järjestää elämäänsä mitenkään,
eivät ole tuomioistuinten kautta voineet päästä velkajärjestelyn
piiriin jne. Tämä on työtä,
joka on täysin korvaamatonta näiden ihmisten kannalta
ja myös suomalaisen yhteiskunnan kannalta. Yhdyn myös
siihen käsitykseen, että näillä hätiköidyillä järjestelyillä uhataan
monopolin olemassaoloa. Tämä on hyvin vakava asia.
Haluan vielä kiinnittää huomiota
tämän asian valmisteluun, joka ilmenee myöskin
hallituksen esityksestä. Siinä hyvin lakonisesti
todetaan, että esitys on valmisteltu virkatyönä valtiovarainministeriössä ja
että esityksestä on pyydetty lausunnot Raha-automaattiyhdistys
ry:ltä jne. Totean, että tässä ei
ole noudatettu edes sellaista hygieniaa, jota usein näkee
hallituksen esityksissä noudatettavan, kun sanotaan, että lausunnoissa
esitetty on mahdollisuuksien mukaan pyritty ottamaan huomioon. Ei
ole edes väitetty, että olisi otettu huomioon,
mitä lausunnoissa on sanottu. Tämä on
syntynyt valtiovarainministeriössä kuuman kesän
keksintönä. Onneksi me voimme käsitellä asiaa
paljon viileämmässä ilmapiirissä täällä.
Pakkanen on tulossa jne.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Voin hyvin pitkälle yhtyä siihen,
mitä aikaisemmissa puheenvuoroissa on tästä asiasta
esitetty, mutta eräs huolestuttava piirre minun mielestäni saattaa
liittyä tähän hallituksen esitykseen.
Mikäli muistan oikein, ei ole kovinkaan pitkä aika
siitä, kun EY:n tuomioistuin antoi oman päätöksensä siitä valituksesta,
joka sinne oli tehty muun muassa Raha-automaattiyhdistykseen kohdistuen.
Silloin puolusteltiin nimenomaan Suomen taholta sitä, että nämä varat,
joita kerätään, käytetään
yleishyödyllisille yhteisöille jne. Nyt hallitus
on itse ikään kuin romuttamassa sitä pohjaa,
mitä se itse käytti silloin, kun puolusti tätä järjestelmää,
joka meillä tällä hetkellä on.
Pidän täysin käsittämättömänä tätä hallituksen
esitystä ottaen huomioon sen, minkälaisia lausuntoja
jokin aika sitten samasta asiasta annettiin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä kuin
ed. Puisto ja täällä häntä tukeneet
kansanedustajat omissa puheenvuoroissaan.
Tämä esitys sisältää todellakin
vakavan periaatteellisen ongelman Raha-automaattiyhdistyksen yhteiskunnallisen
funktion suhteen. Nyt myös tarvittaisiin pikemminkin sitä,
että kansalaisyhteiskunnan toimintakykyä parannettaisiin vahvistamalla
kolmannen sektorin mahdollisuuksia täydentää kansalaisten
tarvitsemia palveluja.
Kun täällä ovat puheenvuoroja käyttäneet
vaikutusvaltaiset omien puolueidensa edustajat, niin luotan kuitenkin
siihen, että valiokunta vielä tulee hylkäämään
tämän huonon esityksen.
Keskustelu päättyy.