10) Laki työntekijäin eläkelain 4 c §:n
12 momentin 2 kohdan kumoamisesta
Esa Lahtela /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia ensinnäkin yli sadalle
edustajalle, jotka allekirjoittivat tämän aloitteen.
Tässä aloitteessani esitän työntekijäin eläkelain
4 c §:n 12 momentin 2 kohdan kumoamista. Se 2 kohta on
semmoinen kohta, joka edellyttää työttömyyseläkkeen
hakijan, joka on syntynyt ennen vuotta 1945, olevan työttömänä 1.1.2000,
jos hän kuuluu tämän pitemmän
tarkastelun piiriin. Mehän muutimme työttömyyseläkkeen
saantiedellytyksiä vuonna 2002 siten, kun pääsääntö oli
semmoinen, jotta ihmisen pitää olla viidentoista
viimeisen vuoden aikana viisi vuotta töissä, jotta
hänellä on oikeus työttömyyseläkkeeseen,
että näille henkilöille, jotka ovat syntyneet
ennen vuotta 1945, riittää, kun on kahdenkymmenen
vuoden aikana ollut viisi vuotta töissä.
Mutta tässä on kyse sen tyyppisestä,
onko tämä nyt virhe tai lapsus tai miksi voisi
sanoa, saman tyyppisestä kuin tuossa Kainuun sotumaksukokeilussa.
Siellä eivät virkamiehet varmaan olleet huomanneet
tätä, että tämmöinen
virhe voi sattua. Tässä edellytetään
sitä, että 1.1.2000 pitää olla
työttömänä ja pitää saada
peruspäivärahaa, työmarkkinatukea tai
koulutustukea. Nämä kyseiset lait lähtevät
siitä, että koulutustukea, työmarkkinatukea
tai peruspäivärahaa maksetaan vain viideltä päivältä viikossa,
siis maanantaista perjantaihin. Tämä 1.1.2000
sattuu olemaan uudenvuodenpäivä ja kaiken lisäksi
vielä lauantai. Sen takia tässä on käynyt
sillä tavalla, että vaikka tehtiin hyvä uudistus,
tässä on väliinputoajia muutama kymmenen.
Valiokunnassa kysyin ylitarkastaja Haikaraiselta, paljonko niitä mahdollisesti
olisi, jotka nyt tämän takia eivät työttömyyseläkettä saa.
Hän totesi, että niitä voi olla kaksi—kolmekymmentä, enintään
muutama kymmen. Sen takia odotan, että nyt sosiaali- ja
terveysvaliokunta ottaa tämän käsittelyyn
ja käsittelee tämän nopeassa aikataulussa.
Tämähän tarkoittaa sitä, että nyt kaikki
ne henkilöt, jotka ovat tämän piirissä,
täyttävät 60 vuotta tämän
vuoden loppuun mennessä. Nyt se alkaa olla tiedossa, koska
vuosi on loppumaisillaan, montako näitä henkilöitä on,
ja näillä henkilöillä olisi
oikeus saada tämä työttömyyseläke,
niin kuin alun perin ajateltiin.
Tässä on hallituksen esitys 183/2004
toisessa käsittelyssä, jolla on tarkoitus osin
näiden väliinputoajien asiaa korjata, tämä eläketukilaki.
Siinäkin on olemassa tiukat reunaehdot, se ei vielä pelasta
näitä kaikkia. Voi olla, että niitä on
10—20 henkilöä, jotka yhä putoavat
väliin, ja sen takia odotan, että vaikka on vähäisestä määrästä kyse, siitä huolimatta
tämä laki korjataan. Kun eduskunnan käytävillä jututin
näitä sosiaali- ja terveysministeriön
ja työministeriön lainsäädäntöneuvoksia,
he totesivat, että on kuitenkin niin vähäisestä määrästä kyse,
että ei ikään kuin kannattaisi lähteä tämmöistä ruljanssia
käymään ja lainsäädäntöä muuttamaan.
Minusta se ei riitä perusteeksi. Minusta, vaikka olisi
yhdestä ihmisestä kyse, jos yksi ihminen on putoamassa
jonkinlaiseen loukkuun, sekin pitää korjata. Sillä ihmisellä pitää olla
samat oikeudet, ei voi olla jostakin sattumanvaraisesta seikasta
kyse, niin kuin tässä on.
Se sattumanvaraisuus tässä tulee hyvin esille, kun
miettii sitä tilannetta. Me olemme muuttaneet tätä lakia
vuonna 2002. Se ihminen, joka on tähän etuun oikeutettu,
ei tiennyt silloin 1.1.2000 sitä, miten hänelle
tulee käymään. Sehän pitäisi etukäteen
tietää, onko hän työttömänä vai
ei ole työttömänä, että voisi
elämänsä järjestää siihen malliin.
Tässä on ihan sattumanvaraisesti kysymys yhdestä päivästä,
siis yhden päivän työssäolo
esimerkiksi tässä tilanteessa voi vaikuttaa siihen
ja vaikuttaa näille henkilöille, ketkä tähän loukkuun
putosivat, jotta he menettävät työttömyyseläkkeensä.
Sen takia odotan, että tämä otetaan nyt
vakavasti. Tämä sankka joukko, joka tässä eduskuntasalissa
tällä hetkellä istuu, on tukemassa kovasti
tätä asiaa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtela on täsmälleen
oikeassa. Varmasti me kaikki, jotka täällä olemme,
tuemme tätä. Tämä on hyvää työtä,
kansanedustajan hyvää työtä kiinnittää huomiota
myös yksityiskohtiin. Olen aivan samaa mieltä ed.
Seppo Lahtelan kanssa, Esa Lahtelan, varmaan myös Seppo
Lahtelan kanssa (Ed. Seppo Lahtela: Oikein tulkittu!) — No
hyvä! — siitä, että vaikka yksikin
kansalainen joutuisi tällaisen sokean sattuman kohteeksi, se
on riittävä syy parantaa lainsäädäntöä.
Näin ollen sellaiset arviot, että on niin
pieni joukko, jos on muutama kymmenen suomalaista, että sen
vuoksi ei kannata, lainausmerkeissä kannata, korjata lakia,
ja niin kuin ed. Esa Lahtela luonnehti, ruljanssi, jälleen
lainausmerkeissä, on niin iso, että sitä ei
pidä laittaa liikkeelle, eivät ole mielestäni
hyvä kanta, jos näin on sanottu. Näin
ollen tämä on varsin asiallinen ja hyvä lakialoite.
Edelleenkin, kun nyt kerran siinä on eduskunnan enemmistö kansanedustajia
allekirjoittajina, valiokunnan tulee ottaa myös tämä asia vakavasti
huomioon, viedä tätä asiaa eteenpäin, säätää lakipykälä tarvittaessa,
mitä on esitetty, tai muuten saattaa asia hoitoon ja hoitaa
se niin, että asianomainen ministeriö tekee sen,
joka tapauksessa viedä tämä asia loppuun.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Oikeastaan ed. Tiusanen sanoi sen,
mitä tähän piti vielä lisätä.
Kuitenkin toistan, että pöytäkirjoihin
tulee merkittyä myöskin se, että kun olen
samaa mieltä, olen myöskin samaa mieltä siitä,
että ei sillä ole mitään merkitystä,
vaikka yhdestä ihmisestä olisi kysymys. Se on
yhtä tärkeä asia hoitaa järjestykseen
ja kuntoon. Ei ihminen ole syntymäpäiväänsä voinut
valita, toivottavasti ei voi myöskään
koskaan tulevaisuudessakaan valita vaan syntyy silloin, kun on syntymisen
aika. Näin katsottuna kun tällaisia tekijöitä tähän
nyt on syntynyt ja käynyt, että muutamille ihmisille
on näin käynyt, muutamalle kymmenelle korkeintaan,
kyllä heitä pitää kohdella inhimillisesti
ja hoitaa niin kuin se on tässä perus tehty.
Kiitän tässä yhteydessä ed.
Esa Lahtelaa siitä sitkeydestä, että olette
jaksanut kerätä nämä nimet tähän.
Jokainen, joka tämän asian on ymmärtänyt,
on varmasti tämän allekirjoittanut. Ne, jotka
eivät ole ymmärtäneet, ovat jättäneet
allekirjoittamatta, tai sitten tämä keräys
on muuten jäänyt kesken, koska tämähän
on niin selvä asia, että siinä pitäisi
olla lähes 200 nimeä. Kun otetaan huomioon, että tällä ei
kuitenkaan, aina kun jossain kysytään, miten ja
kuka maksaa, ole suuria valtiontaloudellisia merkityksiä eikä kysymyksiä,
siihen nähden rahasta se ei ole kiinni. Kysymys on vaan
pelkästä hyvästä tahdosta, ja
eduskunnasta sitä tahtoa luulisi tähänkin
asiaan löytyvän. Yleensä aina ennen vaaleja
ja juuri ennen vaaleja sitä tahtoa on enemmän
kuin näin vaalien välillä, mutta kansan
asioita pitäisi hoitaa myöskin vaalien väleillä joka
päivä silloin, kun eduskunta istuu.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kolme asiaa vielä.
Tämä ei siis maksa mitään.
Nämä ihmiset ovat työttömyyskorvauksella.
Kun he jäisivät työttömyyseläkkeelle,
todennäköisesti heidän eläkkeensä taso
on mahdollisesti sama kuin se työttömyyskorvaus
tai jopa vähän pienempi. Siinä mielessä tämä yhteiskunnan
kokonaistalouden kannalta ei maksa yhtään mitään.
Sitten toinen juttu. Tässä lainsäädännön
valmistelussa odottaisi, jotta käytäisiin tarkemmin allakan
kanssa näitä asioita läpi, niin kuin
totesin puhujakorokkeelta. Tämä päivä 1.1.
on lauantaipäivä, tämä on uudenvuodenpäivä,
ja se tuli hyvin näiden valmistelujen osalta esille. He
eivät olleet nimittäin katsoneet allakkaa. Eduskunnan käytävillä jututin
ja soitin jopa ministeriöön ja kysyin, miten on
voinut tämmöinen lapsus tapahtua, koska emmehän
me kansanedustajat jouda aina kaikkia päivämääriä katsomaan.
Siellä ei ollut ilmeisesti katsottu ollenkaan allakkaa,
että tämä sattuu olemaan lauantaipäivä,
jolta ei makseta siis työttömyyskorvausta, koulutustukia
tai peruspäivärahaa.
Sitten siellä on semmoinen käsitys tuolla
ministeriön taholla, että kun Eläketurvakeskus
antaa ohjeistuksen, siellä voidaan katsoa, kun tämmöinen
on tapahtunut, että siellä voitaisiin loiventaa
tätä ja lieventää ohjeistuksella.
Eläketurvakeskuksesta Karsikas-niminen — sukunimi — henkilö totesi,
jotta kun laissa sanotaan näin tarkasti kategorisesti tämä asia,
eivät he voi millään ohjeistuksella muuttaa
sitä vaan he noudattavat lakia.
Siinä on kolme seikkaa, jotka kuvastavat, miten joku
pikku asia voi mennä solmuun täydellisesti. Sen
takia odotan, että eduskunta voisi käyttää inhimillisyyttä ja
järkeä, niin kuin hallintovaliokunta tuossa Kainuun
kokeilussa käytti.
Keskustelu päättyy.