Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Viime päivinä on alkanut valtava
irtisanomisaalto Suomessa. Erityisesti suuret firmat ja organisaatiot
parantavat tuloksiaan irtisanomisilla: UPM:n mekaaninen teollisuus,
Aker Yardsin telakat Helsingissä, Turussa ja Raumalla,
mitä vielä onkaan tulossa. Tuhansia työpaikkoja
siis katoaa. Ilmeisesti globalisaatio vaatii lisää työttömiä. Hallituksen
olisi syytä tarttua tilanteeseen, pelkillä verohelpotuksilla
työpaikkoja ei synny.
Aikooko hallitus nyt tulopoliittisten neuvottelujen kuluessa,
yhteydessä, vaikuttaa jollain erityisellä tavalla
irtisanomissuojan vahvistamiseen, työttömyysturvan
parantamiseen, työpaikkojen säilyvyyteen ja niiden
lisääntymiseen?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Arvoisa puhemies! Hallituksen peruslähtökohta on
se, että pyrimme vaikuttamaan sillä tavalla tuohon
neuvottelupöytään, että sieltä syntyisi hyvä lopputulos,
siis keskitetty, pitkävaikutteinen, kattava ja maltillinen
sopimus. Se on kaikista tärkein asia. Nuo edustajan esittämät
kysymykset liittyvät suoraan sitten näiden työmarkkinaosapuolten
väliseen valmisteluun eivätkä siihen
osioon, jossa hallituksen rooli sitten tulee mukaan.
Matti Kauppila /vas:
Herra puhemies! Oliko VR:n tarjouskilpailun myöhästyminen
jokin oire, joka ennakoi hallituksen asennetta työttömyyden
hoitoon erityisesti Pohjois-Suomessa?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Ei todellakaan ollut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tähän liittyen tuossa
tilastoja kun katsoo, niin pääomat karkaavat Suomesta,
ja sehän tarkoittaa sitä, että nämä yritykset
eivät usko Suomen tulevaisuuteen ilmeisesti. Eläkerahastot
ovat sijoittaneet yli 50 miljardia ulos, teollisuus on vienyt rahansa
ulos.
Mitä aiotaan sille tehdä? Tämä on
merkittävä seikka, jotta saataisiin Suomeen sijoitustoimintaa
lisää, jotta tulisi myös työpaikkoja,
investointeja lisää. Miksei eläkerahoja
voisi investoida myös teihin ja infraan?
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Mitä tulee eläkerahoihin, eläkeyhtiöitten
varoihin, se on iso, tärkeä kysymys. Siinä on
kyse myöskin riittävän turvallisesta
sijoittamisesta, niin kuin tiedämme. Tämä on
pitkään ollut keskustelussa. Hallituksen puolella
on kyllä valmius arvioida tilannetta sillä tavalla,
että ne voisivat mahdollisesti hiukan enemmän
riskiä ottaen sijoituskenttäänsä laajentaa
taikka arvioida, mutta tämä arviointityö on
kyllä vielä kesken.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainministeri täällä totesi,
että tupo on keskeinen asia elvytettäessä Suomea
ja luotaessa uusia työpaikkoja. Äsken puhutussa
globalisaatioryhmän esityksessä kerrottiin, että palkkoja
pitäisi laskea ja työaikajoustoja lisätä Suomessa.
Nyt SAK ja ammattiyhdistysliike on tulkinnut, että tässä annettiin
nyt vetoapua työnantajapuolelle tuponeuvotteluihin ja vaikeutettiin
näitä.
Aikooko hallitus nyt korjata näitä virheitä, mitä työryhmä teki,
etteivät nämä olisi esteenä tupon
syntymiselle Suomeen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän hankkeen loppuraportissa
esitetään toimia, joista tietysti valtaosa on
kohdistettu valtiovallalle, mutta siinä on myös
toimia, jotka on kohdistettu muille. Muun muassa palkat ja työajat
ovat työmarkkinaosapuolten asioita.
Markku Rossi /kesk:
Puhemies! Jokainen meistä tietää,
että irtisanomissuojan kiristäminen ei niitä ongelmia
poista, mitä yritystoiminnalla tällä hetkellä on,
mutta sitä vastoin tiedustelen:
Onko hallituksella käytettävissään
instrumenttia niillä paikkakunnilla, missä on
toteutunut suuria työpaikkojen menetyksiä, uusien
työpaikkojen luomiseksi, yritystoiminnan investointien
parantamiseksi? Se on kuitenkin se väylä, mitä kautta
pystytään myös uusia työpaikkoja luomaan.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Niillä paikkakunnilla, missä on
tapahtunut poikkeuksellisen suuria irtisanomisia ja työttömyys
nopeasti ja voimakkaasti lisääntynyt, pyritään
lähinnä yritystoiminnan erilaisten tukimuotojen,
investointi-, kehittämis-, toimintaympäristö-
ja kansainvälistämistukia vastaavien tukimuotojen
kautta ja myöskin Finnveran tietyillä toimilla
edesauttamaan uusien työpaikkojen syntymistä tai
paikkakunnalla olevia yrityksiä nopeuttamaan sellaisia uusinvestointeja,
jotka voisivat tarjota työtä niille ihmisille,
jotka valitettavasti joissakin tapauksissa ovat joutuneet irtisanotuiksi.
Esimerkkinä siitä, millä tavalla kesken
vuoden toimintavolyymiä on lisätty, olkoon Finveran
luotto- ja takausvaltuuksien lisääminen kesken
vuoden tänä vuonna. Se on yhteensä 120
miljoonaa euroa.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Silloin, kun ihmiset joutuvat isommassa määrin
tietyillä paikkakunnilla irtisanotuiksi, meillä on
käytössä työvoimapolitiikan
välineitä, joilla pyritään lisäämään
sitä osaamista, jolle työmarkkinoilla sillä alueella
on kysyntää. Esimerkiksi ensi vuoden budjetissa
on varattu tietty osa työvoimapoliittisia rahoja siten,
että ne ovat ministeriössä. Niitä ei
jaeta alueille alkuvuodesta, vaan katsotaan, että jos tulee
yllättäviä tarpeita, niitä jaetaan
näiden tarpeiden mukaan, ja loppuvuodesta sitten muutoin
eri alueille, jotta pystyttäisiin reagoimaan nopeammin
kuin nykyisen te-keskusjärjestelmän kautta, mutta
toki sieltäkin resursseja on sisäisesti ohjattu
aina niille alueille, joilla työttömyys on kääntynyt
nousuun, ja toisaalta rahoja on säästetty siellä,
missä työttömyys on alentunut.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomalaisten yritysten palveluksessa
ulkomailla on tällä hetkellä 313 000
työntekijää. Viimeisen vuoden aikana
suomalaiset yritykset investoivat ulkomaille 12 miljardia euroa.
Joka viides työpaikka investoitiin teollisuudessa ulkomaille.
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että nämä investoinnit
saataisiin käännettyä Suomeen takaisin
ja Suomesta tehtäisiin houkutteleva investointimaa? Sillä tavalla
saataisiin uusia työpaikkoja voimakkaasti teollisuuteen
ja sitä kautta palveluihin.
Valtiovarainministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Juuri äsken edellisessä kysymyksessä kokoomuksen
puheenjohtaja ja muut kokoomuksessa arvostelivat voimakkaasti yritysverotusuudistusta,
joka astuu voimaan vuodenvaihteessa. (Ed. Zyskowicz: Ei voimakkaasti,
vaan pyrimme epäkohtien korjaamiseen!) Tässä yritysverouudistuksessa
keskeisin lähtökohta on juuri se kysymys, johon
ed. Kuosmanen äsken viittasi. Me pudotamme yhteisöveroa
29:stä 26 prosenttiin. Se luo lisää kilpailukykyä;
se on suoraa kassarahaa yli 500 miljoonaa euroa yrityksille. Tämä raha
on sellaista, jota yritysten on syytä nimenomaan investointien
suuntaan laittaa.
Jos ajattelee, että näin ei tapahtuisi, niin
sitten siinä on jotain yllättävää.
Tämä verotaso, 26 prosenttia, on Euroopan unionin
jäsenmaista tällä hetkellä kevyimmästä päästä,
reilusti kevyimmästä päästä.
Kaikki keskeiset kilpailijamaat ovat korkeammassa verokannassa.