Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Esitän valtioneuvoston asianomaisen
ministerin vastattavaksi seuraavan kysymyksen:
Kansallisten cap-tukimäärärahojen
osalta yleinen sääntö on, että tuki
myönnetään sille, joka maata viljelee.
Kyseessä olevan tukimuodon jakoperusteissa näyttää olevan
EU-maiden välillä erilaisia tulkintoja. Englannissa,
jossa peltojen vuokra-ajat ovat poikkeuksellisen pitkät, on
tiettävästi tulkittu asia niin, että tuki
pysyy vuokralaisella vuokra-ajan jälkeenkin. Tanskassa
taas maanomistaja ja -vuokraaja tekevät keskinäisen
yksityisoikeudellisen sopimuksen tuen siirtymisestä takaisin
vuokra-ajan päätyttyä. Suomessa tilanne
on epäselvä, ja on ollut havaittavissa viitteitä Englannin-mallin
omaksumisesta maahamme. Tämä on mielestäni
vastoin eduskunnan omaksumaa ja jopa MTK:nkin ajamaa linjaa. Arvoisa
puhemies! Kysynkin asianomaiselta valtioneuvoston jäseneltä:
Aikooko hallitus määritellä kansallisen
tuen ehdot niin, että tuki palaa maanomistajalle vuokra-ajan
päättyessä, vai pysyvän siirron
periaatteella niin, että tuki jää vuokramiehelle?
Ja mikä on komission kanta?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Tämä ei ole kansallisen
päätöksenteon tai säädösvallan
asia. Tämä tulee suoraan EU:n asetuksesta ja on
voimassa kaikissa 25 jäsenmaassa. Tämä asetus
kuitenkin antaa jonkun verran liikkumavaraa, ja sovellutukset eri
maissa ovat hieman toisistaan poikkeavia. Mutta se malli, mitä Suomessa
on kaavailtu, josta ovat työryhmät tuottajajärjestöjen
ja ministeriön välillä tekemässä työtään,
todennäköisesti meillä tulee olemaan
Tanskan vaihtoehdon mukainen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun on erilaisia mahdollisuuksia tulkita,
niin kuin ministeri sanoi, kysyisin: Onko perustuslain mukaista,
voimassa olevan Suomen perustuslain mukaista, että tukea
maksetaan sellaiselle henkilölle, joka ei maata omistajana
viljele enää, ja toisaalta, ettei tukea makseta
taas maan omistajalle, vaikka hän viljelee omistamaansa
peltoa vuokrakauden jälkeen?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Tämä asia on ollut lausunnolla
tai keskustelussa oikeusministeriön perustuslain asiantuntijoitten
kanssa. Näissä keskusteluissa on kannaksi muodostunut
se, että tässä ei ole tämän
kaltaista oikeudellista ongelmaa. Kysymys on enemmänkin
siitä, mikä on tämä niin sanottu
legitimiteetti, miten asia koetaan oikeudenmukaiseksi. Lähtökohtana
on siis meillä se, että kun tämä asetus
säätää sen, että tukioikeus
muodostetaan otettaessa järjestelmä käyttöön sille
tilalle, joka viljelee näitä peltoja, siinä tapauksessa,
että kyseessä on vuokralainen, ja kun vuokraoikeus
päättyy, niin pyrittäisiin vapaaehtoisilla
sopimuksilla siihen järjestelyyn, että tukioikeus
palaa, ei varsinaisesti omistajalle, vaan kulkee pellon mukana sen
henkilön käytettäväksi, joka
kulloinkin sitä käyttää, joko
omistajana taikka vuokraajana.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se asetus, mihin ministeri Korkeaoja
viittasi, on aivan järjetön. Se ei sovi ollenkaan
talonpoikaisjärkeen eikä normaaliin viljelykäytäntöön.
Kun sen ovat aikanaan EU:n maatalousministerit hyväksyneet
kokouksessaan, eikö olisi kaikkein selvintä, että samat
ministerit nyt muuttaisivat sitä asetusta sillä tavalla,
että jokainen suomalainenkin ja jokainen viljelijäkin
ymmärtäisi, millä tavalla tämä järjestelmä toimii
tulevaisuudessa? Helppo homma. Eikö olisi?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Ed. Koskinen oli ministeri Koskinen silloin,
kun tätä asiaa valmisteltiin. Suomen kanta keväällä 2003
työryhmissä oli toisenlainen kuin mihin tämä asetus
lopulta päätyi. Tämä on kuitenkin
osa tätä yhteisen maatalouspolitiikan reformiasetusta,
ja on pidettävä epärealistisena sitä,
että tämä reformiasetus kokonaisuutenaan
avattaisiin varsinkaan nyt, kun reilun kuukauden päästä ensimmäiset
maat, lähes puolet jäsenmaista, rupeavat soveltamaan
tätä säädöstöä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Korkeaoja ensimmäisessä vastauksessaan
antoi ymmärtää, että EU:n asetus
antaa jonkinlaisia soveltamisen mahdollisuuksia tähän
asiaan. Miksi suomalaiset eivät vaadi ja sovella sitä niin,
että suomalainen voisi saada sen hyödyn ja tapahtuisi
tämmöinen suomalainen talonpoikainen ajattelutapa,
mihin ed. Koskinenkin tässä viittasi? Kysynkin:
Eikö tämä ole yksi aste sosialisointia,
ja eikö tässä puututa yksityisen omistusoikeuteen
tällä järjestelmällä,
mitä hallitus nyt on ollut esittämässä ja
mitä tässä yritetään
läpi ajaa?
Maa- ja metsätalousministeri Juha Korkeaoja
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin asetukset eivät
ole mitään sosialisointia edistäviä.
Se on aivan selvää. Ei tässä kysymys
ole mistään omistusoikeuden muuttamisesta. Kysymys
on yhden tukimuodon, siis EU:n kassasta maksettavan tukimuodon,
pelisäännöistä. Tässähän
lähtökohtana on se, että tuet irrotetaan
tuotannosta, ja niin muodoin peruslähtökohta on
se, että tuki annetaan, ei tuotantoon sidottuna, vaan ohjataan
nimenomaan viljelijälle. Tämä on ollut tämän
peruslähtökohta. Myös Suomi, kun on ottanut
muun muassa suuren valiokunnan toimesta kantaa tähän,
on lähtenyt siitä, että tämä perusperiaate,
että tuki pitää suunnata aktiiviviljelijälle, on
oikea.