1) Hallituksen esitys sairausvakuutuksen rahoitusta koskevan
lainsäädännön muuttamiseksi Hallituksen esitys sairausvakuutuksen rahoitusta koskevan
lainsäädännön muuttamiseksi
annetun hallituksen esityksen HE 68/2005 vp täydentämisestä
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys sairausvakuutuksen rahoitusta
koskevan lainsäädännön muuttamiseksi
on pitkään odotettu, se on merkittävä ja
voi sanoa, että jopa historiallinen.
Uudistuksen lähtökohtina ovat rahoituksen selkeyttäminen,
rahoituksen riippuvuuden vähentäminen vuosittaisesta
valtion talousarviosta sekä vakuutusperiaatteen vahvistaminen.
Nämä lähtökohdat ovat käsittääkseni
tässä uudistuksessa myös kohtuullisesti
saavutetut. Esitystä on valmisteltu pitkään,
ja siinä ovat perustana työmarkkinajärjestöjen
ja valtion välillä käydyt monivaiheiset
neuvottelut.
Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi sairausvakuutuslakia siten, että sairausvakuutuksen
rahoitus jaettaisiin kahteen osaan, sairaanhoitovakuutuksen ...
(Hälinää)
Toinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, edustaja. — Edellytämme, että edustajat
istuvat paikoilleen tai käyvät keskinäiset
neuvottelunsa tämän salin ulkopuolella. Muutoin
tämä yleinen kohina käy täysin
sietämättömäksi. Pyydän
edustajia ottamaan paikkansa istuntosalissa tahi siirtymään
salin ulkopuolelle. — Edustaja on ystävällinen.
... sairaanhoitovakuutuksen ja työtulovakuutuksen rahoitukseen.
Sairaanhoitoetuuksia olisivat Kansaneläkelaitoksen maksamat
lääkekorvaukset, korvaukset lääkärin
ja hammaslääkärin palkkioista, korvaukset
tutkimuksesta ja hoidosta, matkakorvaukset, kuntoutusmenot, maatalousyrittäjien
tapaturmavakuutuksen perusturvaan kuuluvat sairaanhoitokorvaukset, korvaukset
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiölle
sekä EU-maihin maksettavat sairaanhoidon kustannusten korvaukset.
Työtuloetuuksina puolestaan rahoitettaisiin sairauspäivärahat,
vanhempainpäivärahat, kuntoutusrahat sekä työnantajille
maksettavat korvaukset vanhempainpäiväraha-ajan
vuosilomakustannuksista ja työterveyshuollon järjestämisestä.
Tämän esityksen tavoitteena on turvata sairauden
perusteella myönnettävien etuuksien rahoituksen
riittävyys. Tätä varten sairausvakuutuksessa
vahvistetaan vakuutusperiaatetta tiivistämällä maksujen
ja etuuksien välistä yhteyttä.
Tämän sairaanhoitovakuutuksen rahoitukseen
vakuutetut ja valtio osallistuisivat yhtä suurella osuudella
lukuun ottamatta EU-maihin maksettavia sairaanhoidon kustannusten
korvauksia, jotka valtio rahoittaisi. Työtulovakuutuksen
rahoittamiseen osallistuisivat työnantajat, palkansaajat
ja yrittäjät sekä valtio. Valtio rahoittaisi
vähimmäismääräiset
sairaus- ja vanhempainpäivärahat, erityishoitorahat
sekä kuntoutusrahat.
Palkansaajilta ja yrittäjiltä ehdotetaan perittäväksi
uutta sairausvakuutuksen päivärahamaksua. Maksu
olisi verotuksessa vähennyskelpoinen, ja se perittäisiin
ennakonpidätyksen yhteydessä veronalaisen
palkkatulon ja yrittäjän työtulon perusteella.
Työnantajan sairausvakuutusmaksu suoritettaisiin saman
palkkatulon perusteella kuin uusi sairausvakuutuksen päivärahamaksu.
Arvonlisäveron tilityksestä sairausvakuutusrahastoon
ehdotetaan luovuttavaksi. Tähän hallituksen esitykseen
liittyy täydentävänä esityksenä parannusehdotus
yrittäjien työterveyshuoltoon sekä yrittäjien
sairauspäivärahan omavastuuajan korvaamiseen.
Herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta pitää tätä ehdotettua
sairausvakuutuksen rahoitusuudistusta erittäin tarpeellisena
ja kannatettavana. Eduskunta onkin jo useaan kertaan viime vuosina
todennut, että sairausvakuutuksen rahoitus ja Kansaneläkelaitoksen
maksuvalmius tulee saattaa pysyvästi vakaalle pohjalle,
ja eduskunta on kiirehtinyt ratkaisujen aikaansaamista.
Sairausvakuutuksen rahoituksen epätasapaino on viime
vuosina kasvanut, kun sairausvakuutuksen etuusmenot ovat jatkuvasti
nousseet yleistä kustannus- ja ansiokehitystä nopeammin
ja toisaalta samanaikaisesti sairausvakuutusmaksuja on alennettu.
Valtion takuusuorituksilla on vuosittain jouduttu enenevästi
turvaamaan tämän sairausvakuutusrahaston maksuvalmiutta.
Uudistuksen lähtökohdat, jotka alussa mainitsin,
rahoituksen selkeyttäminen, rahoituksen riippuvuuden vähentäminen
vuosittaisesta valtion talousarviosta ja vakuutusperiaatteen vahvistaminen,
ovat valiokunnan näkemyksen mukaan oikeita. Ehdotetuilla
uudistuksilla tasapainotetaan sairausvakuutuksen rahoitusta ja vähennetään
sen riippuvuutta vuosittain tehtävistä budjettipäätöksistä.
Luopuminen vuosittaisesta arvonlisäverotilityksestä ja
tilityksien korvaaminen lisätyllä vakuutusmaksurahoituksella
ovat omiaan osaltaan selkeyttämään tätä rahoitusjärjestelmää.
Sairausvakuutuksen rahoituksen riittävyys turvattaisiin
esityksen mukaan tiivistämällä kerättävien
maksujen ja maksettavien etuuksien välistä yhteyttä.
Tämä on hyvin merkittävä asia. Maksujen
ja etuuksien välisen yhteyden vahvistaminen korostaa juuri
vakuutusperiaatetta. Kun vakuutusmaksut määräytyvät
vakuutusperiaatteen mukaisesti, selvitetään maksujen
tarkistamistarve vuosittain ja maksujen määrä suhteutuu nykyistä paremmin
vakuutettavaan riskiin. Jatkossa vakuutettujen tai työnantajien
maksujen muutokset perustuisivat lähtökohtaisesti
vain sairausvakuutuksen rahoitukseen liittyvien tavoitteiden saavuttamiseen.
Uudistuksen toteutus on voimaantulovaiheessa eri rahoittajien
kannalta kustannusneutraali siten, ettei uudistus voimaantulovaiheessa
aiheuta muutoksia tulonjakoon. Palkansaajien maksun nousu hyvitetään
muuttamalla vuoden 2006 tuloveroperusteita ja yrittäjien
maksun nousu muuttamalla vuoden 2006 tuloveroperusteita ja laajentamalla
pysyvällä lainsäädännöllä yrittäjien työterveyshuoltoa.
Työnantajien sairausvakuutusmaksun nousu vuonna 2006 hyvitetään
sitten alentamalla työnantajan kansaneläkemaksua eduskunnalle
annetussa hallituksen esityksessä 125/2005 esitetyllä tavalla.
Tuloverossa ja työnantajan kansaneläkemaksussa
tehtävät hyvitykset koskevat uudistuksen voimaantulovaihetta.
Herra puhemies! Valiokunta toteaa, että uudistuksen
tulonjakovaikutuksen kannalta on yhtä lailla keskeistä kustannusrasitusten
jakautuminen uudistuksen voimaantulovaiheen jälkeen. Tämän
vuoksi valiokunta pitää tärkeänä,
että vuoden 2006 jälkeiselle ajalle kohdistuvaa
maksujen nousupainetta seurataan tarkasti ja seurannan perusteella
arvioidaan rahoitusvastuiden muutostarpeet tulevia maksuja vahvistettaessa. Tästä
asiasta
valiokunta ehdottaakin lausumaa.
Herra puhemies! On erittäin suuri asia, että tämä pitkään
työn alla ollut uudistus on saatu tähän
vaiheeseen. Tämä on hyvin merkittävä tapaus.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! En voi yhtyä ed. Töllin näkemykseen,
ettei tällä lakiesityksellä olisi vaikutusta
tulonjakoon ja ettei tämä lakiesitys muuttaisi tulonjakoa.
Ed. Tölliltä jäi kokonaan mainitsematta,
että hallitus on ottamassa uudelleen käyttöön
eläkeläisiin kohdistuvan ylimääräisen
sairausvakuutusmaksun. Tämä ylimääräinen
sairausvakuutusmaksu on 0,17 prosenttia. Mehän kävimme
usean vuoden ajan kamppailua siitä, että eläkeläisiltä perittävä ylimääräinen
sairausvakuutusmaksu voitaisiin poistaa, ja kovan, ennen kaikkea
eduskunnassa käydyn kamppailun tuloksena hallitus joutui
luopumaan korkeimmillaan yli 3 prosentin ylimääräisestä sairausvakuutusmaksusta,
jota eläkeläiset joutuivat maksamaan enemmän
kuin palkansaajat. Nyt Vanhasen hallitus näyttää palaavan
siihen käytäntöön, josta on
luovuttu. Tämä merkitsee käytännössä tulonjakoa
eläkeläisten tappioksi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nimenomaan kun eläkeläisille
laitetaan lisää maksuja, niin kuin tämä ylimääräinen
sairausvakuutusmaksu, niin se kohdistuu silloin kaikkein heikoimmassa
asemassa olevaan ryhmään sikäli, että heidän
indeksinsä on leikattu ja se jättää heidän
tulokehitystään jatkuvasti jälkeen palkkatulokehityksestä,
ja toisaalta kun olemme käsitelleet myöskin lääkkeiden
palautusosuutta, niin lääkkeiden käyttö niille,
joilla on paljon lääkkeitä käytössä säännöllisesti,
tulee entistä kalliimmaksi, joten tämä on ongelmallinen
asia. On tärkeätä, että tähän
on kiinnitetty huomiota ja myöskin ed. Töllin
huomio.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kepulaisillahan on perinnettä näistä eläkeläisten
raippaveroista, ja tässä jälleen avataan
pää tälle eläkeläisten
kovemmalle raippaverokohtelulle. Tosin se on nyt vain 0,17 prosenttia,
mutta kuitenkin selvästi korkeampi kuin palkansaajilla.
Kuten jo täällä aikaisemmin on todettu,
oli todella suuri työ, että se edellinen raippavero
saatiin poistettua, joka laman aikana eläkeläisille
säädettiin. Nyt ollaan jälleen avaamassa
tätä samaa päätä. Mielestäni
ei ole mitään perusteita sille, että eläkeläisiä rangaistaan
korkeammalla sairausvakuutusmaksulla, kuten nyt tässä ollaan
tekemässä.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minäkin ihmettelen kyllä, mitä pahaa
Suomen eläkeläiset ovat tehneet hallitusta vastaan,
kun kerta kerran jälkeen heidän taloudellista
asemaansa heikennetään: 17 senttiä saa
ensi vuonna jo loppuvuodesta, ja taitettu indeksi on heikennetty,
ja nyt tämä tulee. Kun nämä kaikki
otetaan huomioon, se vaikuttaa eläkeläisten tulotasoon.
Kyllä ihmettelen sitä, mitä vaaleja ennen
luvattiin varsinkin keskustan taholta, että eläkeläisiä ei
enää kuriteta, vaan nyt annetaan sitten vähän
reilummin, kun päästään hallitukseen.
Kyllä tämä on ihmeellinen linja. En voi
tällaista hyväksyä.
Sari Essayah /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin eläkeläisten
ostovoimaa on heikennetty taitetulla indeksillä, jonka piti
olla ikään kuin eläkeläisten
osallistuminen näihin lama-ajan talkoisiin. Samoin tuo
viinaveron alennus vaikutti eläkkeitten ostovoiman heikentymiseen.
Se periaatteessa söi kokonaan tuon 7 euron tasokorotuksen,
mikä tehtiin. Tästä 5 euron tasokorotuksesta,
mikä nyt on tulossa budjetissa, monet eläkeläiset
ovat olleet todella närkästyneitä ja
sanoneet, että pitäkää se vanha mummonmarkkanne.
On häpeällistä, että tässä vaiheessa
ollaan taas kaivamassa eläkeläisille säädettäväksi
tämä ylimääräinen 0,17
prosentin sairausvakuutusmaksu. Tuntuu, että Vanhasen hallitus
kurittaa kurittamistaan eläkeläisiä.
Mitä pahaa he ovat tehneet? Eivätkö he
ole niitä, jotka ovat olleet rakentamassa tätä yhteiskuntaa
omalla työpanoksellaan, puhumattakaan niistä monista
lääkekuluista, sairauskuluista, jotka kertyvät sitten
kun ikää ja raihnaisuutta kertyy? Jollakin tavalla
olisi toivonut hallitukselta toisen tyyppistä suhtautumista
tähän meidän hyvinvointimme luoneeseen
kansanosaan.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Tölli vähän niin kuin
valiokunnan puolesta esitteli tämän mietinnön.
Jäin syvästi hämmästelemään,
että hän tämän vastalauseessa
esitetyn asian eli eläkeläisten uuden raippaveron
sivuutti kokonaan tuossa esittelypuheenvuorossaan. Arvelen, että täällä on iso
määrä edustajia ja vielä isompi
määrä yleisöä lehterillä,
jotka eivät nyt tiedä, mistä on kysymys,
kun eläkeläisille ollaan säätämässä hallituksen
toimesta jälleen uutta tällaista rasitetta. Se
on asia, joka pitäisi nyt hallituksen toimesta täällä selvittää vielä paremmin
meille kaikille. Ihmettelen, jos sosialidemokraatit ja keskustan
edustajat ovat tyytyväisiä, ne, jotka eivät
ole sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ehkä kuulleet asiasta
perusteluja. Täältä kuuluu vähän,
että tämä on populismia, mutta minusta
luvut kertovat selvästi, että eläkeläisillä 1,50
ja palkansaajilla 1,33 prosenttia on tämän sairaanhoitovakuutuksen
maksu. Siinä on merkittävä ero. Miksi,
ed. Tölli?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan tottahan se on, että siinä selvä rasitelisä eläkeläisille
on. Mutta arvoisille ystäville vasemmistoliiton puolella:
Kiinnitän huomiota vaan siihen, millä tavalla
te ilmaisitte tämän huolestuneisuutenne tilanteesta.
Oliko teillä äsken, kun te olitte niin pettyneitä,
todella odotus, että Suomen Keskusta olisi tarjonnut eläkeläisille
jotakin lisää ja parempaa?
Ahti Vielma /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan oikeutettuja ovat ne arvostelut, joita
täällä esitetään hallitusta
kohtaan siitä, mitä se on tehnyt eläkeläisten
hyväksi, eli käytännössä ei
yhtään mitään positiivista,
vaan aina jotain kielteistä. Muistamme, kun viime vuonna
syksyllä, kun tehtiin vuoden 2005 talousarviota, kokoomus
esitti ponnen, että eduskunta edellyttää,
että hallitus tuo keväällä 2005
esityksen siitä, miten eläkeläisten toimeentulo
turvataan palkansaajiin nähden, eli se tarkoitti käytännössä indeksijärjestelmän
uusimista. Ja miten kävi? Tässä salissa
hallituspuolueitten edustajien toimesta tämä ehdotus äänestettiin
nurin, ja aivan toisella tavalla kuin esimerkiksi keskustapuolue
ennen vaaleja on kentällä puhunut ja vaalien jälkeen
ja puhuu koko ajan, täällä salissa tehdään
täysin toisenlaista työtä, kielteistä työtä eläkeläisiä kohtaan.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Ahon hallituksen tapaan pääministeri
Vanhasenkin hallitus näyttää rakastavan
eläkeläisten rokottamista raippaverolla.
Kun Ahon hallituksen raippaveroista ollaan jo lähes
pääsemässä eroon — yksi
esitys on vielä eduskuntakäsittelyssä — niin
Vanhasen hallitus on luomassa jälleen uutta raippaverojärjestelmää eläkeläisille.
Lakiesitys sairausvakuutuksen rahoituksesta on linjavalinta.
Kun eläkeläisille esitetään
uudeksi sairausvakuutusmaksuksi 1,50 prosenttia tuloista muiden
tulonsaajien 1,33 prosentin sijaan, merkitsee tuo eläkeläisille
määrättävä ylimääräinen
sairausvakuutusmaksu sitä, että Vanhasen hallitus
pitää eläkeläisiä muun
yhteiskunnan rasitteena.
Tämä on käsittämätöntä.
Maamme talous pursuaa rahaa. Eduskunnankin käsittelyssä on
parhaillaan 3,4 miljardin euron ylitulo lisätalousarvioesityksenä.
Taloudellisia perusteita eläkeläisten ylimääräiselle
rokottamiselle ei siis ole.
Näyttää siltä, että pääministeri
Vanhanen haluaa rangaista eläkeläisiä siitä,
että he sairastavat muuta väestöä enemmän,
ikään kuin itse sairastaminen ei jo sinänsä olisi
riittävä "rangaistus". Tällainen eläkeläisten
kohtelu ei ole lainkaan inhimillistä eikä varsinkaan
eläkeläisiä kunnioittavaa. Ovathan he
aikoinaan rakentaneet maamme sille tasolle, josta me muut voimme
nyt nauttia.
On syytä myös muistaa, että on useita
maailman maita, joissa eläkeläisiä kunnioitetaan
maksuttomilla terveyspalveluilla.
Edellä olevan perusteella vastustan äänestyksessä eläkeläisille
säädettävää ylimääräistä 0,17 prosentin
sairausvakuutusmaksua uutena raippaverona. (Ed. Laakso: Ehdottakaa,
että siitä luovutaan!)
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
sairausvakuutuksen rahoitusta koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi on iso, tärkeä asia, joka suurimmaksi osaksi
on huolella ja hyvin valmisteltu. Sitä pitkään
odotettiin ja se on sen mukaisesti myöskin täydellä tarmolla
valiokunnassa käsitelty. Tässä on muutamia
asioita, joihin haluan kiinnittää huomiota.
Sen takia, arvoisa puhemies, aivan aluksi ehdotan, että vastalause
otetaan käsittelyn pohjaksi tässä asiassa.
Tässä vastalauseessa puhutaan tästä eläkeläisten
sairausvakuutusmaksuongelmasta. Palaan siihen hetken kuluttua vielä takaisin.
Kokonaisuutena nimittäin, jos tätä sairausvakuutuslakia
ajatellaan, on totta, että sen rahoituksessa on ollut pitkään
vaikeuksia. Sen toimintamallissa on useita ongelmia. Saamieni tietojen mukaan
ensinnäkin etuusmenothan ovat nousseet, sen varmasti kaikki
kansalaisetkin tietävät, ja ne ovat nousseet kustannuskehitystä nopeammin.
Mainintojen mukaan erityisesti lääkemenot ovat
uusien kalliiden lääkkeiden markkinoilletulon
jälkeen kasvaneet voimakkaasti. Tämä on
ensimmäinen asia, jota olisin toivonut vähän
paremmin avattavan tämän selityksen yhteydessä, mutta
siihen nyt ei selvityksiä tullut. Nimittäin jos
jollekin potilaalle annetaan uusia lääkkeitä, ovat
ne sitten halvempia tai kalliimpia, niin totta kai silloin joku
toinen lääke jää myös
käytöstä pois. Tämä kustannuspaineen
nousun aiheuttama ero ei ole niin suuri kuin näiden lauseiden
kuvauksella halutaan antaa ymmärtää.
Terveystaloustiede muutenkaan ei Suomessa ainakaan minun mielestäni
ole sillä tasolla vieläkään,
millä se voisi olla. Nimittäin monien kalliiden
lääkkeiden ansiosta myöskin potilaat
toipuvat nopeammin ja paremmin ja ovat usein nopeammin myöskin
työelämässä takaisin. Sillä on kaikenlaista
kustannusvaikutusta meidän kansantalouteemme, jää kaikenlaisia
muita oheiskuluja pois. Näitä tietysti pitäisi
myöskin osata tarkastella silloin, kun sanotaan, että kalliiden
lääkkeiden markkinoilletulo aiheutti lääkkeiden
kustannuksissa menopiikin. Se väite on totta, mutta sitä toista
puolta ei ole tarkasteltu niin hyvin kuin voitaisiin. Se ei ole
pelkästään sairausvakuutuslain sisäinen
asia tietenkään vaan paljon laajempi kokonaisuus.
Mutta halusin kuitenkin huomauttaa tästä näiden
lauseiden verran.
Toinen seikka, mihin tässä yleensä aina
kiinnitetään huomiota, on se, että kun
etuusmenot ovat kasvaneet, niin samanaikaisesti vakuutettujen sairausvakuutusmaksuja
on alennettu, ja verrataan 1990-luvun alulla tehtyihin korotuksiin. On
ihan totta, että lama-aikana jouduttiin myöskin
sairausvakuutusmaksuja korottamaan, mutta silloin tehtiin tiettävästi
kyllä täysin selväksi, että ne
korotukset ovat väliaikaisia, ja senaikaiset ylimääräiset
sairausvakuutusmaksuthan jäivät eläkeläisille
roikkumaan moniksi vuosiksi. Eivät niitä aikaisemmatkaan
hallitukset saaneet poistettua siinä tahdissa kuin lupaukset
oli ymmärretty. Ne oli tarkoitettu siis väliaikaisiksi,
ja sen takia niiden pysyvämpi korkea taso on väärä referenssitaso.
Lisävaikeutena on ollut myöskin se, että sekä vakuutetun
sairausvakuutusmaksu että työnantajan sairausvakuutusmaksu
ovat veroluonteisia. Ne kerätään kaikilta
vakuutuksen piirissä olevilta saman suuruisina. Kun ei
vakuutusperiaatteen edellyttämä tapa tässä toimi,
niin silloin tietysti menot ja toisaalta rahoitustuotot eivät
välttämättä kohtaa niin hyvin
kuin pitäisi. Tällä tiellä Suomessa
varmasti pitää monia asioita vielä kehittää paremmin,
jotta menisi enemmän kohdalleen tämä epätasapaino,
mikä tällä hetkellä vallitsee. Nimittäin
se, että menot ovat kasvaneet ja tulot pienentyneet, on
aiheuttanut monia heijastusvaikutuksia sekä Kansaneläkerahaston
että Sairausvakuutusrahaston sisällä Valtion
takuurahastoon siirtymisen kautta, se on poikinut arvonlisäverotuotoista
otettavan rahanmenon suuruutta jnp. En niihin nyt mene sen paremmin
sisälle. Mutta tässä on hyvin monta eri
aspektia, jotka myöskin nykyisellään
ovat tehneet sen, että monet lait tähän
asti ovat olleet yksivuotisia ja kaikkinensa tämä on
ollut hajanaista ja vaikeasti hallittavaa, osittain jopa läpinäkymätöntä.
Tämän takia on hyvä, että hallitus
toi tämän uudistuksen tänne.
Mutta niin kuin aina on kaikissa uudistuksissa, on hyviä asioita
ja sitten on asioita, joita ei saada valmiiksi vielä tämän
valmistelun aikana. Niistä äsken kerroin ja hetken
päästä kerron sen huonon asian, jonka
takia meidän vastalauseemme tähän asiaan
on liitetty. Tämän tavoitteenahan on se, että pyritään
vahvistamaan vakuutusperiaatetta tiivistämällä maksujen
ja etuisuuksien välistä yhteyttä — erittäin
hyvä periaate, mutta se ei tässä käsittääkseni
täysin toteudu.
Täällä ed. Tölli esitteli
tavallaan valiokunnan omaa erittäin monipuolista ja hyvää mietintöä ja kertoi
siinä nämä keskeiset ehdotukset siitä,
miten tämä jaetaan kahteen eri osaan, sairausvakuutukseen
ja työtulovakuutukseen. Ehkäpä sanoisin
vaan, että pelkästään sairausvakuutuksen
sisällä on aika paljon asioita, joita itse asiassa
tässä tämän toiminnan kautta
tuetaan. Mutta puheenvuoroni lyhentämiseksi en niihinkään
nyt puutu.
Sen sijaan tähän eläkeläisten
sairausvakuutusmaksuun haluaisin vielä muutaman asian sanoa. Se
on aivan totta, että se säilyy tässä hallituksen ehdotuksessa
ennallaan. Se on 1,5 niin kuin aikaisemminkin. Ei tässä sillä lailla
mitään korotusta ole, kun hallitus sanoi, että tässä ei
ole korotusta, mutta juju onkin siinä kohtaa, että se
olisi voinut olla 0,17 prosenttia alempi. Tämä 0,17 tulee
siitä, että katsotaan, että myös
eläkeläisten täytyy maksaa tämä 0,17:n
ero niihin, jotka maksavat työtä tehdessään
tätä sairausvakuutusmaksua. Koska he maksavat
päivärahamaksua, niin silloin täytyy
myös eläkeläisten maksaa kompensaatiota
tästä päivärahamaksusta, ja
se on laskettu 0,17 prosentin arvoiseksi. Silloin tämä pieneltä tuntuva
ero, joka merkitsee monelle eläkeläiselle aika
paljon, kuitenkin tulee selkeästi esille. Tässä olisi
hallituksen ollut mahdollista alentaa eläkeläisten
sairausvakuutusmaksua 0,17 prosenttia, mutta tämän
päivärahamaksuvelvoitteen kautta keksittiin peruste,
jolla tämä asia pidettiin ennallaan.
Minusta tämä on vähän kipeä seikka
monin eri tavoin. Tätä voi perustella tietysti
puoleen ja toiseen, mutta tämä henkii juuri sitä samaa
kuin aikaisemmat puheenvuorot, joita edustajat täällä ovat
käyttäneet, ja sen takia kokoomuksen valiokuntaryhmä on
esittänyt vastalausetta, jossa ehdotetaan, että eläkeläisten
sairausvakuutusmaksu olisi tämän 0,17 prosenttia
pienempi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
todettu ja kuten lain perusteluista ja valiokunnan mietinnöstä käy
ilmi, niin tämä lakiesitys sairausvakuutuksen
rahoitusta koskevan lainsäädännön
muuttamiseksi on sinänsä tarpeellinen, ellei suorastaan
välttämätön. Kelan rahoituksen
vuotuinen tasapainotus on vain etäisesti muistuttanut rationaalin
hallinnon normaaleja toimintatapoja viime vuosina. Siksi tämä uudistus
tarvitaan.
Hyvien puolien lisäksi, joita tässä esityksessä toki
paljon on, lakiesitykseen sisältyy kuitenkin ainakin kolme
kyseenalaista piirrettä. Näistä ensimmäinen
oli tämä lain valmistelu. Sitähän
tietysti tehtiin pitkään ja hartaasti, ja kolmikanta tappeli
verissä päin, mutta sitten kun tämä laki piti
saada viime keväänä kiireellä valmiiksi,
niin se unohdettiin käyttää muun muassa
oikeusministeriössä tarkastettavana. Toisaalta
se olisi ihan hyvin voitu antaa nyt syksylläkin, jolloin
olisi vältetty se, että siinä välissä kerkesi
tulla voimaan iso joukko uusia lakeja, jolloin jouduttiin kirjoittamaan
ihan uusia säännöksiäkin ja äkkiä valiokunnassa
alkoi tuntua siltä, että ilman valiokuntaneuvos
Eila Mäkipään vankkaa ammattitaitoa tästä lain
säätämisestä ei olisi kyllä tullut
oikein mitään.
Toinen arveluttava piirre, mikä tähän
liittyy, on tämä täällä nyt
keskeisen huomion kohteena ollut eläkeläisten
kohtelu. On nyt kuitenkin totuuden nimessä syytä tarkentaa,
että eläkeläiset eivät osallistu
tähän toiseen puoleen tästä osuudesta
eli tähän työtulovakuutukseen. Tällä on
perusteltu sitä, että tämän
sairaanhoitovakuutusmaksun pitäisi olla korkeampi, mutta
se on kestämätön peruste, koska kun tässä nyt
noudatetaan perusteluissakin mainittua ja ed. Töllin mainostamaa
vakuutusperiaatetta, niin eivät ne eläkeläiset
sitten tietysti siitä työtulovakuutuksesta myöskään
mitään saa, koska eläkeläisten
sairastaessa siitä ei makseta erillistä korvausta.
Tältä osin on tietenkin niin, että ei
ole perusteita sille, että tämä sairaanhoitovakuutusmaksu
on eläkeläisillä korkeampi kuin työssäolevilla.
Se varsinainen ongelma, joka tähän liittyy
ja josta ne todelliset kustannukset eläkeläisillekin jatkossa
saattavat tulla, ei niinkään liity tähän prosenttiin
vaan maksupohjaan ja siihen liittyvään uhkaan.
On nimittäin niin, että tällä hetkellä tähän
esitettyyn lakiin rakennettu, vakuutusperiaatteen tuoma mahdollisuus
tai uhka — siitä riippuen, kummalta kannalta sitä tarkastellaan — perustuu
siihen, että tämä maksurasitus muokkautuu
sellaiseksi, mitä lainsäätäjä ei
tällä säätämishetkellä ole
tarkoittanut. Asia on nimittäin niin, että tällä hetkellä — korostan
siis: tällä hetkellä — uudistus
on osapuolten kannalta kustannusneutraali eli se ei muuta maksurasitusta
työntekijöiden tai työnantajien voitoksi
tai tappioksi, jopa eläkeläistenkin maksu pysyy
ikään kuin ennallaan. Jatkossa tämä neutraliteetti
kuitenkin edellyttää, että työtulovakuutuksen
ja sairaanhoitovakuutuksen kustannukset muuttuisivat yhdenmukaisesti,
siis suunnilleen yhtä paljon ja samaan suuntaan. Tämä ei
kuitenkaan vaikuta todennäköiseltä. On
aivan ilmeistä, että sairaanhoitovakuutuksen perustana
olevat kustannukset tulevat jatkossa kasvamaan merkittävästi
nopeammin kuin poissaolojen vuoksi menetetyistä palkoista
aiheutuvat kustannukset, jotka ovat tämän työtulovakuutuksen
pohjana. Tämä johtuu erityisesti siitä,
että lääkekustannukset kuuluvat sairaanhoitovakuutukseen
ja me tuskin voimme mitään sille, että lähivuosina
lääkekustannukset nousevat taivaisiin kuin entisen
kirkkoherran rukoukset.
Ongelma tässä syntyy siitä, että työnantajat
eivät osallistu sairaanhoitovakuutuksen kustannuksiin vaan
niistä vastaavat ainoastaan palkansaajat, valtio ja eläkeläiset.
Jos ja kun sairaanhoitovakuutuksen kustannukset nousevat lääkekustannusten
myötä nopeammin kuin työtulovakuutuksen
maksut, joihin työnantajatkin osallistuvat, tästä seuraa,
että tämä maksuneutraliteetti murtuu
eli työntekijöiden ja eläkeläisten
maksurasitus tulee kasvamaan merkittävästi nopeammin
kuin työnantajien siitä syystä, että se
maksupohja kasvaa työntekijöillä ja eläkeläisillä ja myöskin
valtiolla nopeammin kuin työnantajilla. Tämä on
se todellinen ongelma, ja täältä ne todelliset
kustannukset saattavat syntyä. (Ed. Kuosmanen: Ajetaan
työnantajat pois Suomesta!) — Tästä syystä,
ed. Kuosmanen, valiokuntakin on kiinnittänyt tähän
ongelmaan huomiota ja edellyttänyt lausumassaan, että asiaa
seurataan. Minusta olisi ollut kyllä hyödyllisempää,
että pelkän seuraamisen ohella olisi myöskin
vaadittu, että jos seuraaminen osoittaa, että maksurasitus
vääristyy, niin se myöskin korjattaisiin.
Vaikka valiokunta nyt on ollut ikään kuin
kevyesti mukana, niin vähän tiukemmalla otteella olisi
tässä asiassa voitu edetä, mutta joka
tapauksessa tämä on minun mielestäni
tämän lain ehkä keskeisin ongelma. Tästä syystä,
kun tietenkään en voi ymmärtää myöskään
tätä eläkeläisten sinänsä kummallista
kohtelua, olisin voinut kuvitella, että jopa kolmikannassa
ja hallituksessakin olisi muisti pelannut sen verran pitkään,
että mieleen palaisi se, minkälaista keskustelua
sekä turuilla että toreilla tästä eläkeläisten
sairausvakuutusmaksusta on aiemmin käyty, ja tämä sinänsä kohtuullisen
vähäinen ero olisi voitu kyllä kokonaan
jättää tekemättä.
Tästä syystä, arvoisa puhemies, kannatan
ed. Akaan-Penttilän ehdotusta vastalauseen ottamisesta
käsittelyn pohjaksi.
Edustajat Tarja Cronberg ja Eero
Heinäluoma merkitään läsnä oleviksi.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus on täysin unohtanut eläkeläiset
ja kurittaa uusilla maksuilla eläkeläisiä,
toisin kuin ennen vaaleja luvattiin. Taitettu indeksi on luvattu
palauttaa 50/50-malliin, sitä eläkeläiset
nyt odottavat. Täällä jo kuultiin, että hallituksen
taholta kerrotaan vain mieluiset asiat, jätetään
kertomatta sitten tässäkin salissa ikävät
asiat.
Eläkeläisten taloudellinen asema on jo tällä hetkellä heikko.
Pohjoismaiden matalinta kansaneläkettä nostettiin
14.10. eduskunnassa merkityksettömällä viidellä eurolla.
Eläkeläisille säädettävä ylimääräinen
0,17 prosentin sairausvakuutusmaksu olisi taas uusi ja eläkeläisten
taloutta rasittava toimenpide. On syytä muistaa, että hallituksen
esittämä ja hallituspuolueitten läpiajama
sairauskulujen korvauksen muutos lisäisi pitkään
sairastavien maksutaakkaa. Monet heistä, vaikkeivät
tietysti kaikki, ovat eläkeläisiä. Nyt
tästä tulee uusi lisärasitus eläkeläisille. Äkkiä on
koko 5 euron tasokorotus syöty. Tulen äänestämään
tätä lakiesitystä vastaan.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tässä hallituksen esityksessä eriytetään
nyt palkansaajien ja eläkeläisten sairausvakuutusmaksuja. Pidän
sitä hyvin epäilyttävänä hankkeena
siinä mielessä, että kun eriytetetään,
niin myöskin tämä 0,17 prosenttia, joka
tällä hetkellä on se ero, saattaa hyvin
nopeasti kasvaa paljon suuremmaksi kuin se nyt tässä on.
Näin ollen eläkeläisistä ollaan
tekemässä jälleen toisen luokan kansalaisia,
jos näin voi sanoa. Näin ollen en voi hyväksyä sitä,
että tässä muodossa eläkeläisille
tehdään uusi raippavero.
Kuten jo aikaisemmin vastauspuheenvuorossani totesin, niin siitä aikoinaan
käytiin usean vuoden, jopa lähes vuosikymmenen,
kamppailu, että saatiin entiset raippaverot pois. Tässä on
nyt sitten kaikki eväät uuteen raippaveroon. Eläkeläisten
tilannehan on sinänsä hankala, koska näyttää,
että tänä vuonna eläkeläisten
reaaliansiot elikkä reaalieläkkeet eivät
kasva vaan saattavat jopa alentua jonkin verran. Tätä tietenkin edelleenkin
pahentaa se, että tulevaisuudessa lääkekustannukset
paljon sairastavilla ihmisillä, jotka joutuvat käyttämään
useita lääkkeitä, tulevat nousemaan.
Näin ollen uusia rasituksia, jotka johtavat uusiin lisärasituksiin
eläkeläisten tuloissa, ei pitäisi lisätä.
Enkä pidä millään tavalla perusteltuna
sitä, että tässä eriytettiin
nyt eläkeläisten ja palkansaajien sairausvakuutusmaksu.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Liikunta tekee erittäin hyvää.
Varmasti puhemies Kanervan urheilulliset tehtävät
antoivat tähän vähän sytykettä.
Herra puhemies! Käsittelyssä on siis sairausvakuutuksen
rahoitusta koskevan lainsäädännön uudistaminen.
Täällä on jo kuultu, että tällä uudistuksella
on hyvät lähtökohdat ja hyvät
tavoitteet, ja me, ainakin pitempään täällä olleet
ja varmasti ainakin ne, jotka ovat joskus olleet sosiaali- ja terveysvaliokunnan
jäseninä, tietävät, että kyllä järjestelmän
uudistaminen on paikallaan ja jopa, voi sanoa, se olisi pitänyt
saada aikaiseksi jo huomattavasti aiemmin. Tässä mielessä uudistusta
on syytä tervehtiä tyydytyksellä ja antaa hallitukselle
tältä osin kiitosta, jota ei ihan niin usein tule
annettua, eikä aina hallitus niin kovin paljon ole kiitosta
viime aikoina ansainnutkaan. Se ei ole saanut oikeastaan mitään
esityksiä tänne sisään, vaan
kaikki ovat jääneet johonkin juntturaan.
Tässä esityksessä jaetaan sairausvakuutusjärjestelmä kahteen
osaan: sairaanhoitovakuutukseen ja työtulovakuutukseen.
Täällä pyritään säilyttämään
tämä vanha vakuutusperiaate voimassa, mutta niin
kuin edellä kuultiin, se ei kyllä aivan ongelmatta
tässä esitetyssä järjestelmässä säily.
Miksi, sitä jäämme kysymään.
Tämä uudistus on valmisteltu kolmikannassa varmasti
käytännössä erittäin
pitkälti työnantajien ja työntekijöiden
välisissä neuvotteluissa ja hallituksen edustaja
on ollut kirjaamassa, tekemässä kotiläksyt,
siellä mukana ja sitten tuomassa tämän
esityksen tänne eduskuntaan tarkemman lainvalmistelun jälkeen.
On tietysti periaatteessa aivan oikein ja perusteltua, että esimerkiksi
työtulovakuutus ja siihen liittyvät maksut käsitellään
ja niistä neuvotellaan työmarkkinaosapuolten
kanssa, mutta sen sijaan tämän eläkeläisiä koskevan
kohdan, joka tässä on aivan käsittämätön,
saneleminen ja ratkaiseminen tuolla työmarkkinapöydässä on
sietämätöntä. Siellä ei
ole ensimmäistäkään eläkeläistä mukana.
Eläkeläisillä on tänä päivänä järjestönsä,
ja nämä järjestöt tekevät
mallikasta yhteistyötä. On tämä Venk
eli valtakunnallisten eläkeläisjärjestöjen yhteinen
neuvottelukunta, joka ajaa eläkeläisten etuja
aika mallikkaasti näinä aikoina ja on ehkä hieman
saanut etäisyyttä niistä puolueista,
joihin nämä erilliset järjestöt
sinänsä liittyvät.
Kun eläkeläiset itse eivät ole olleet
mukana käsittelemässä ja valmistelemassa
näitä esityksiä, se näkyy tässä esityksessä jälleen
todella ikävällä tavalla. Meidän
ansioituneet eläkeläisemme on sivuutettu, kun
on tätä sairaanhoitovakuutuksen maksuperustetta
määritelty, tai perusteet ehkä ovat kohdallaan,
mutta kun tätä prosenttia on määritelty.
Eläkeläisiltä peritään
ainakin ensi vuonna 1,50 prosenttia ja muilta 1,33 prosenttia tätä vakuutusmaksua.
Miksi näin? Miksei se voisi olla kaikille sama, esimerkiksi
1,40 kaikille? Tuotto ehkä olisi sama, mutta
ei olisi tällaista eriarvoistavaa lukujen eroa, mikä tässä hallituksen esityksessä
ja
vielä sitten valiokunnan mietinnönkin enemmistön
kantana meillä on käsittelyssä. Olisi
hyvin kaunista ja johdonmukaista, että se olisi sama kaikille.
Täytyy muistaa, että se peruste, jonka ed.
Virtanen hyvin toi tässä esille ja jota tuossa
peräänkuulutin ed. Tölliltä,
mutta häneltä ei sitä saatu, siis että tätä sairaanhoitovakuutuksen
maksun kireämpää tasoa eläkeläisille
perustellaan työtulovakuutuksen kautta, on enemmän
kuin kestämätön, jos ajatellaan, että järjestelmän
pohjana on vakuutusperiaate. Jos ja kun eläkeläiset
eivät ole työtulovakuutuksen piirissä,
ei ole vakuutusperiaatteen mukaista, että heiltä peritään
sitä koskevaa maksua myöskään,
ja silloin kun he ovat vain sairaanhoitovakuutuksen piirissä,
niin he rahoittavat sairaanhoitovakuutusta. Silloin toteutuisi, jos
prosentti on saman suuruinen kaikille, tämä vakuutusperiaate.
Itse näen asian näin yksinkertaisena. Mielenkiintoista
olisi kuulla täällä arvon keskustan edustajien
mielipiteet ja näkemykset siitä, miksi hallitus
on tähän päätynyt ja miksi nyt sitten
tämmöistä vaihtoehtolinjaa ei ole mietitty tai
ainakaan otettu mukaan.
Herra puhemies! Tämä on valitettavasti samalla
polulla etenemistä, jota olemme nähneet kylläkin
jo myös Lipposen hallituksen aikana, kun taitettu indeksi
otettiin käyttöön ja kansaneläkkeen
pohjaosa leikattiin pois, ja edelleen Vanhasen hallituksen aikana,
kun taitettu indeksi lavennettiin kaikkiin ansioeläkkeisiin
ja kun Vanhasen hallitus antoi 5 euroa kuukaudessa kansaneläkeläisille,
mitä tämä lakiesitys ei tietysti sinänsä koske.
Samalla linjallahan on erityisesti ikääntyviä ihmisiä koskevana
tämä lääkekorvausten järjestelmä,
jossa se omavastuun katto purettiin ikävällä tavalla.
Sekin iskee näihin eläkeläisiin ehkä kaikkein
pahiten, koska heidän tulonsa ovat vähäiset
ja heidän sairastavuutensa on suhteellisen suurta.
Herra puhemies! Vastalauseen mukaan on syytä edetä,
eikä tuo ponsi varsinaisesti tähän ehkä kohdistukaan.
Sitten, kun toisessa käsittelyssä se tulee hyväksytyksi
varmaankin yksimielisesti, kun se on valiokunnan mietinnössä,
niin ei se ponsi, hyvät ystävät, muuta
yhtään mitään. Pykälät
määräävät. Jos nyt
hyväksytään tämä eriarvoisuus
palkansaajien ja eläkeläisten välillä tässä vaiheessa,
kun luodaan tämä uusi järjestelmä,
niin on aivan varmaa, että se tulee jatkumaan eli eläkeläisten
raippavero palaa pysyvästi. Me emme elä tänä päivänä sellaisessa
lamassa, jonka aikana raippavero runsas kymmenen vuotta sitten otettiin
käyttöön. Se oli silloin ikävä toimenpide,
mutta silloin tilanne oli aivan totaalisesti erilainen kuin on tämän
päivän talous Suomessa. Eläkeläisiä ei
ole syytä tällä tavalla kohdella, vaan
heille on annettava kunnioitus heidän tekemästään
elämäntyöstä ja sen mukainen
arvostus myös näissä etuuksissa.
Ed. Arto Seppälä merkitään
läsnä olevaksi.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Eläkeläisten osalta käytössä oleva
taitettu indeksi jätättää eläkeläisten
tuloja palkansaajien tuloista jälkeen. Ero on huomattava.
Niinpä tämän taitetun indeksin vuoksi
eläkeläisten käteenjäävä tulo,
reaalitulo, on tänä vuonna putoamassa valiokunnan
arvion mukaan 0,4:stä jopa 0,7 prosenttiin eläketulosta
riippuen. Nyt tämä eriarvoisuus viedään
myös tähän sairausvakuutusmaksun keräämiseen:
palkansaajille 1,33 prosenttia, mutta eläkeläisille
1,50 prosenttia. Tässä on selvää tarkoituksellista
eriarvoistamista tulokehityksen osalta nyt kautta linjan.
Eläkeläisten korkeampaa sairausvakuutusmaksua
ei voi perustella sillä, että he sairastavat enemmän,
mikä taitaa olla se piilossa oleva perustelu. Se on kohtuuton
lähtökohta jo senkin vuoksi, että sairastaminen
sinänsä aiheuttaa tulonmenetystä. Ei
se ole ilmaista Suomessa, ja se sairastaminen näkyy jopa
suorastaan köyhtymisenä usein.
Kaiken tämän takana on minun mielestäni semmoinen
kummallinen asenne, joka tähän maahan on voimistuvasti
tuotettu, eli semmoinen eläkeläisvastaisuus, jopa
siitä voidaan minusta selvästi puhua. Kauhistellaan
eläkeläisten kasvavaa määrää,
ikään kuin ei olisi pyritty siihen tietoisesti
ja sitkeästi varsinkin työväenliikkeen
puolelta, että terveydenhoito olisi kaikille niin hyvä,
että terveyttä voitaisiin suojella ja että ihmiset
eläisivät pitempään. Tässä on
tämmöinen kummallinen vääntö käynnissä,
että kauhistellaan tätä eläkeläisten
määrää, millä sitten
koetetaan eläkeläisistä tehdä nöyriä tyytymään
mihin tahansa. Tämä on sen propagandan taustalla. Totta
kai meillä on eläkeläisiä nyt
enemmän, mutta ollaan tyytyväisiä siihen,
että on päästy tähän
kehitykseen ja terveyttä on voitu paremmin suojella myöskin
tavallisten duunareitten ja pienituloisten ihmisten osalta.
Tässä luodaan jopa mielikuva, että Suomi
ei edes selviä tulevaisuudesta, kun eläkeläisiä on liikaa.
Totta kai se on haaste, kun ikääntymistä tulee,
mutta se haaste on ratkaistavissa kahdella asialla. Ensiksi poistamalla
työttömyys tästä maasta. Siellä on
kuitenkin satojatuhansia ihmisiä koko ajan työelämän
ulkopuolella työttömyyden vuoksi. Liian huono,
riittämätön koulutus on heidän
osaltaan usein se syy, miksi ei enää päästä työnsyrjään
kiinni. Toisaalta pitää kohdella töissä olevia
paremmin, jotta eläkkeelle siirrytään
myöhemmin. Mutta ei eläkeläisiä saa
syyllistää siitä, niin kuin nyt tapahtuu,
että ikääntymistä tapahtuu.
He ovat osansa tehneet, ja heitä pitää arvostaa.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Muutama sana tähän asiaan.
Siis tosiasiahan on tietenkin se, että eläkeläisten
sairausvakuutusmaksu ei nouse tässä, mutta ei
se myöskään alene ja suhteessa
tietysti palkansaajien käy niin kuin täällä on
kerrottu, koska palkansaajien sairausvakuutusmaksu tulee 1,33:een.
Tosiasia on myöskin se eläkkeensaajien
osalta, että tuloluokassa 10 000—30 000
vuodessa ansaitsevien osalta eläkkeensaajilla verotus on
korkeampi kuin palkansaajilla. Tämä ei tietenkään
voi olla oikein. Kansaneläkeindeksitarkistus oli muistaakseni 0,4
prosenttia 1.1., ja sehän ei vastaa tietenkään kustannustason
nousua. Oikeastaan tästä johtuen tulee sitten
tämä 5 prosentin kansaneläkkeen tarkistus.
Se ei ole siis mikään tasokorotus, vaan se on
kompensaatio siitä, että kustannustaso on noussut
enemmän kuin indeksi tuo tarkistusta.
Työeläkeindeksin osalta olen ollut sitä mieltä ja
olen edelleenkin sitä mieltä, että mentiin
huonompaan järjestelmään. Työmarkkinajärjestöjen välillä tämä neuvottelu
käytiin, ja tiedän sen, että kokoomuksen
suunnasta voimakkaasti kannustettiin jopa sellaiseen ratkaisuun,
että olisi pelkästään elinkustannusindeksi
eikä niin ollen otettaisi ansiotason nousua huomioon ollenkaan. Kompromissina
syntyi sitten se, että tuli 80 prosenttia elinkustannusnousua
ja 20 prosenttia ansiotason. Oikeampi olisi ilman muuta työeläkeindeksinä 50—50-malli.
Tämä on minun henkilökohtainen kantani.
Kyllä se sillä tavalla on, että kun
tilastoja seuraa, niin voidaan todeta se, että kun palkansaajakotitalouksien
ostovoima on merkittävästi kasvanut, niin ei samassa
suhteessa ole kasvanut eläkkeensaajien kotitalouksien ostovoima.
Näin se on.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! On todettava ensinnäkin se, että tässähän
on kysymyksessä merkittävä ja suuri kokonaisuudistus sairausvakuutuksen
rahoittamiseksi ja peruslinjoiltaan käsittääkseni
siitä ollaan verrattain yksimielisiä.
On mielenkiintoista sitten se, miten tämä keskustelu
tässä on painottunut. On syytä todeta
se, mitä valiokunta mietinnössään
on sanonut näistä maksuista, että työtulovakuutuksen
kattamiseksi ehdotetaan perittäväksi uutta sairausvakuutuksen
päivärahamaksua niiltä, joilla on palkka-
ja työtuloja. Eläketulosta tai sosiaalietuuksista
ei päivärahamaksua peritä. Eläke-
ja etuustulosta peritään jatkossa sairaanhoitomaksua,
joka ensi vuonna olisi 1,5 prosenttia eli nykyisen sairausvakuutusmaksun
suuruinen, eli ei siinä ole nousua, niin kuin täällä useassa
puheenvuorossa on todettu. Kun palkkatulosta sitten tulee perittäväksi
sekä päivärahamaksu että sairaanhoitomaksu,
peritään palkka- ja työtulosta ensi vuonna
yhteensä 2,1 prosenttia sairaanhoitomaksua.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on vähän
vaikea puhua, kun omista asioista ei kannattaisi täällä oikein
paljon puhua eli näistä eläkkeistä ja
eläkeläisten asemasta. Mutta, arvoisa puhemies,
itse olen hieman hämmästynyt siitä, että on
totta tietysti, mitä ed. Tölli sanoi, että prosentuaalisesti
eläkeläisten maksu on saman suuruinen, mutta minun
mielestäni eläkeläisten osalta olisi
se vastalauseen mukainen vähennys pitänyt sitten
tehdä siihen. Täällä on otettu
esiin se, millä tavoin eläkeläisiä yleensä viime
aikoina on kohdeltu eli heidän ostovoimansa on varmasti
heikentynyt verrattuna muuhun väestönosaan. Siihen
vaikuttavat indeksikorotuksen pienuus sekä myöskin
se, että kustannukset ovat nousseet sen verran, ettei edes
se 5 euron korotus vastaa sitä, mitä ostoskoriin
esimerkiksi kuukaudessa menee.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset kyllä ovat kannattamassa
tätä vastalauseen mukaista esitystä ja
toivovat, että hallitus jossakin vaiheessa lähtisi
korottamaan nimenomaan pieneläkeläisten asemaa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä eläkeläisten
osuudesta siteeraan suoraan Kansaneläkelaitoksen lausuntoa,
jonka on allekirjoittanut pääjohtaja Huuhtanen.
Täällä sanotaan muun muassa: "Sairaanhoitoetuuksien
rahoittamiseksi kaikilta vakuutetuilta perittäisiin 1,33
prosenttia sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksua vuonna 2006." Ja
vähän myöhemmin lainaus jatkuu vielä:
"Edellä kerrotun lisäksi eläke- ja etuustuloja
saavilta perittäisiin 0,17 prosentin maksu, koska heiltä ei
peritä uutta päivärahamaksua." Eihän
tämmöisessä perustelussa ole mitään
järkeä. Eivät eläkeläiset
päivärahahoitomaksua tarvitse. Se on ihan selkeä juttu,
ja sitä tässä nyt yritetään
saada julkisuuteen tiedoksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Tölli luki aivan oikein valiokunnan
mietintöä, ja näin asia on. Mutta siinä valiokunta
ei kiinnittänyt huomiota juuri tähän
kokonaisuuteen eli siihen, että kysymys on vakuutuksesta,
ja kun eläkeläiset, jotka eivät saa korvauksia
sairastaessaan kotonaan, kun eivät saa myöskään
ansiotuloja, kuten ed. Akaan-Penttilä paperistaan luki, niin
silloin ei ole tietenkään perusteita sille, että he
maksaisivat myöskään vakuutusmaksuja,
kuten eivät nyt maksakaan. Mutta ei ole tietenkään myöskään
perusteita sille, että sitä, että he
eivät maksa, koska ei ole syytä maksaa, käytetään
perusteena sille, että jotain muuta pitää maksaa enemmän.
Se on sellaista vakuutusmatematiikkaa, joka ei kyllä sen
paremmin teoreettisesti kuin käytännön
ihmisen ajattelussakaan toimi, jos oikeudenmukaisuudesta puhutaan.
Yleiskeskustelu päättyy.