6) Valtioneuvoston selonteko Suomen osallistumisesta EU:n sotilaalliseen
kriisinhallintaoperaatioon EUNAVFOR Atalantaan
Pertti Salolainen /kok(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä näyttää olevan
melkoinen suma tätä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa
nyt täällä eduskunnassa. Eilen oli isoja
asioita ja tänään on parikin asiaa tässä,
niin että aika harvoin näin paljon ulko- ja turvallisuuspolitiikasta
täällä puhutaan. Se on vain hyvä asia,
että joskus nämäkin ovat keskustelun
keskiössä. Tästä asiasta seuraavasti:
Ulkoasiainvaliokunta on käsitellyt Suomen osallistumisen
laajentamista EU:n merelliseen Atalanta-kriisinhallintaoperaatioon.
Valiokunta toteaa, että selonteon perusteella voidaan tehdä päätös
ainoastaan kertaluontoisesta osallistumisesta operaatioon. Yksimielisessä mietinnössään
ulkoasiainvaliokunta
ehdottaa, että eduskunta hyväksyy suomalaisten
joukkojen osallistumisen operaatioon.
Somalian turvallisuus- ja humanitäärinen tilanne
on jo vuosikymmenten ajan kehittynyt jatkuvasti huolestuttavampaan
suuntaan. Maan kaikilla mittareilla mitattuna kaoottinen tilanne
on luonut hedelmällisen maaperän merirosvouden vahvistumiselle
niin, että se uhkaa jo paitsi humanitääristen
kuljetusten esteettömyyttä myös alueen
kautta kulkevan kauppamerenkulun turvallisuutta. Näin hajoavan
valtion sisäisestä kriisistä on tullut
alueellisia ja globaaleja vaikutuksia omaava turvallisuuskysymys,
joka heijastuu myöskin meidän maahamme, Suomeen.
Valiokunta korostaa mietinnössään,
että Suomen tulee panostaa Somalian kriisin kokonaisvaltaiseen
ja kestävään ratkaisemiseen, ei ainoastaan
miinalaivan lähettämisen vaan kokonaisvaltaisesti
rauhanvälityksen, kehitysyhteistyön ja humanitäärisen
avun keinoin. Lähtökohtahan on se, että tätä kriisiä ja
ongelmaa ei ratkaista pelkästään merellä vaan
tarvitaan myöskin maalla hyvin monenlaisia kokonaisvaltaisia
toimia, jos halutaan merirosvot saada kuriin. Somalian humanitäärinen
tilanne on erittäin huono, ja avustusjärjestöt
ovat joutuneet supistamaan toimintaansa tämän
vuoden aikana turvallisuustilanteen heikentymisen takia. Tilanne
on sikäli paradoksaalinen, että humanitäärisen
avun merikuljetukset saadaan Atalantan ja muiden alueella toimivien
kansainvälisten operaatioiden ja yk-sittäisten
valtioiden toiminnan ansiosta turvallisesti satamiin mutta avun
jakamisessa tarvitseville varsinkin maan eteläosiin on
suuria haasteita. Tässäkin on jälleen
se, että vaikka tavara saadaan satamaan, sen jälkeen
se maapuoli tökkii.
Arvoisa puhemies! Somalian kriisin kestävän ratkaisemisen
edellytyksiä on käsitelty ulkoasiainvaliokunnan
mietinnössä perusteellisesti. Uskon, että ne
tulevat myös tässä palautekeskustelussa
monipuolisesti punnituiksi, joten en puutu niihin kovin yksityiskohtaisesti
paitsi toteamalla, että alueen ongelmat vaativat siis todellakin panostuksia
laaja-alaisesti.
Valiokuntakäsittelyn ytimessä oli kysymys Suomen
osallistumisen laajentamisesta Merivoimien alusyksiköllä eli
yhteensä noin 120 sotilaan vahvuisella joukolla, jonka
valtaosa lähtee alueelle miinalaiva Pohjanmaalla. Kyseessä on Merivoimien
ensimmäinen osallistuminen kriisinhallintaoperaatioon alusyksiköllä.
Osallistumiskykyä on kehitetty aikaisempien turvallisuus-
ja puolustuspoliittisten selontekojen linjausten perusteella ja
miinalaivan kansainvälinen yhteistoimintakyky on arvioitu
Naton toimesta jo vuonna 2006.
Ulkoasiainvaliokunta on aikaisemmin painottanut sotilaallisten
kriisinhallintaoperaatioiden valmistelun kehittämistarvetta,
jotta eduskunnalle voidaan antaa oikea-aikaisesti mahdollisimman
täsmälliset tiedot suunnitelmista. Tähän
selontekoon on sisällytetty aikaisempiin verrattuna laajempi
riskiarvio, jonka merkitystä ulkoasiainvaliokunta on painottanut
jaoteltaessa operaatioita sotilaallisesti vaativiin ja ei-vaativiin
tehtäviin. Valiokunta on myös painottanut, että kriisinhallintaan
osallistumisen vaikuttavuutta tulisi arvioida nykyistä kattavammin.
Valiokunta edellyttääkin mietinnössään,
että Atalanta-operaatioon osallistumisesta saadut kokemukset
mukaan lukien operaation vaikuttavuus arvioidaan huolellisesti ja
että niistä informoidaan sitten eduskuntaa.
Arvoisa puhemies! Arvioitaessa Suomen osallistumista operaatio
Atalantaan eduskunta on vuodesta 2008 lähtien kiinnittänyt
huomiota osallistumisen oikeudellisiin puitteisiin varsinkin kiinni
otettavien merirosvouksesta tai aseellisesta ryöstöstä epäiltyjen
kohtelun osalta. Ulkoasianvaliokunta edellytti 20. päivänä toukokuuta viime
vuonna antamassaan lausumassa, että arvioitaessa Suomen
osallistumista operaatioon Merivoimien aluksella varmistetaan pidätettyjen epäiltyjen
tuomittavaksi siirtämistä koskevat menettelyt
siten, että ne ovat kansainvälisten ihmisoikeussopimusten
ja Suomen perustuslain mukaisia.
Tässä salissa käytiin eilen lakivaliokunnan niin
sanottua siirtomenettelylakia koskevan mietinnön pohjalta
keskustelu osallistumisen laajentamisen oikeudellisesta kehyksestä.
Ulkoasiainvaliokunta toteaa mietinnössään,
että EU-maat Suomi mukaan lukien lähtevät
siitä, että merirosvoudesta epäiltyjen
syyttäminen muualla kuin jossain operaatioalueen läheisyydessä olevissa maissa
olisi hyvin poikkeuksellista.
Valiokunta toteaa, että oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
periaatteet ja ihmisoikeuksien kunnioitus sisältyvät
EU:n ja kolmansien maiden välillä laadittuihin
siirtosopimuksiin. Valiokunta katsookin, että sopimukset
luovat myös Suomen kannalta riittävän
kehikon oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteuttamiseksi.
Jos haluaa hieman referoida sitä tunnelmaa, joka valiokunnassa
oli tämän asian käsittelyn yhteydessä, niin
sen voi sillä tavalla summeerata, että parasta olisi,
ettei Suomeen tarvitse tuoda yhtään merirosvoa
tuomittavaksi. (Ed. Rajamäki: Ei pitäisi tuoda
ensimmäistäkään!)
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean, että ulkoasiainvaliokunta
pitää Suomen kansainvälisen aseman kannalta
huolestuttavana, että Suomen osallistumistaso sotilaallisissa
kriisinhallintaoperaatioissa on laskenut ja laskee vuoden 2010 loppuun
mennessä noin 300 sotilaaseen. Ulkoasiainvaliokunta käsittelee
parhaillaan valtioneuvoston selontekoa koskien sotilasosaston asettamista
korkeaan valmiuteen osana EU:n taisteluosastoja. Itsenäisyyspäivän
jälkeen valmistuvan mietinnön yhteydessä tarkastellaan
Suomen kokonaisosallistumiseen liittyviä kysymyksiä tarkemmin.
Vielä totean, että valiokunnan mietintö oli
siis yksimielinen.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olemme siis tekemässä päätöstä nyt Euroopan
unionin ensimmäiseen merelliseen kriisinhallintaoperaatioon
osallistumisesta, kuten valiokunnan puheenjohtaja Pertti Salolainen täällä esittelypuheenvuorossaan
totesi.
Tämän operaation päätehtävähän
on Maailman elintarvikeohjelman alusten suojelu niiden toimittaessa
elintarvikeapua Somaliaan. Tällä kriisinhallintaoperaatiolla
ennaltaehkäistään merirosvoutta, vähennetään
rikollisuutta eräällä maailman vilkkaimmin
liikennöidyllä merialueella. Operaatio on onnistunut
hyvin humanitääristen kuljetusten suojaamisessa
tähän mennessä, ja sillä on
myös laajempaa merkitystä kansainvälisen
meriliikenteen ja kaupan turvaamisessa. Tämän
vuoksi tämä operaatio on erittäin tärkeä myöskin
suomalaisille kauppalaivoille.
Monet EU-maat osallistuvat Atalantaan, ja nyt olemme laajentamassa
Suomen osallistumista operaatioon miinalaiva Pohjanmaalla ja alustarkastusosastolla,
jolloin kokonaisvahvuus olisi noin 120 sotilasta. Osallistumalla
Atalanta-operaatioon Suomi osaltaan pyrkii vakauttamaan yhtä konfliktialuetta,
ja, totta kai, samalla kun tällä missiolla on
merkitystä myös rauhanvälityksen kannalta,
se toimii erittäin hyvänä koulutusprojektina
maamme merivoimille. Tässä viittaan myöskin äskeiseen
keskusteluun, mitä näiden EU:n nopean toiminnan
joukkojen osalta täällä kävimme.
Suomen kanta kiinniotettuihin merirosvoihin tuli myöskin
puheenjohtaja Salolaisen puheenvuorossa hyvin selkeästi
ilmi. Lähtökohta on se, että epäiltyjä ei
voida siirtää maihin, joiden lainsäädäntö mahdollistaa
kuolemanrangaistuksen. Kiinniotettuja ei tuoda Suomeen, vaan luovutetaan
Afrikassa niihin valtioihin, joiden kanssa EU on tehnyt siirtosopimuksen
ja joissa ei voi määrätä merirosvoudesta
kuolemanrangaistukseen. Minusta on todellakin syytä lähteä siitä, että näitä oikeudenkäyntejä
ei
yksiselitteisesti käydä Suomessa. Luotan siihen,
että Pohjois-Sudan, Kenia, Seychellit ja jotkut muut maat
ilman muuta ovat sellaisia maita, joissa näitä oikeudenkäyntejä voidaan
uskottavasti ja luotettavasti toteuttaa, ja tämähän
ratkaisee monta pulmaa jo etukäteen.
Kuten hallituksen selonteossa todetaan, kestävän
ratkaisun saaminen Somalian ongelmaan edellyttää vakauden
ja oikeusvaltiokehityksen edistymistä koko maassa. Tällä hetkellä tilanne näyttää
toki
hyvin huolestuttavalta. Väliaikaishallitus on maassa heikko
ja Afrikan Unionin rauhanturvaoperaatiotuen varassa. Humanitäärinen
tilanne on maassa erittäin huono, ja Maailman elintarvikeohjelma
joutui jo keväällä vetäytymään
kokonaan eteläisestä Somaliasta. Siksi on hyvä tässäkin
yhteydessä todeta, että merirosvouden juuret ovat
nimenomaan köyhyysongelmassa, jonka kitkeminen on näin
ollen myös keskeisiä vuosituhattavoitteita. Sen
takia tämä Somalian vakauttaminen vaatii myös
kokonaisvaltaista lähestymistapaa ja se on osa meidän
rauhanvälityspolitiikkaamme. Me annamme samalla myöskin
humanitääristä apua, laajaa kehi-tysyhteistyötä,
tuemme Somalian rauhanprosessia, tuemme tässä yhteydessä kansalaisjärjestöjä. Siinä
katsannossa
tämä sotilaallinen kriisinhallinta on osa sitä kokonaisuutta.
Näin tätä ratkaisua ja hallituksen esitystä tulee
mielestäni lähestyä.
Arvoisa puhemies! Eli yhteenvetona totean vain sen, että tarvitaan
laajaa kehitysyhteistyötä, tarvitaan humanitääristä apua,
tarvitaan sotilaallista kriisinhallintaa. Me olemme tukeneet Somalian
rauhanprosessia, antaneet humanitääristä apua
ja kanavoineet tukea kansalaisjärjestöille. Atalanta-operaatiossa
mukana oleminen täydentää erinomaisella
tavalla tätä Suomen kokonaisvaltaista tukea Somalian
vakauttamiseen ja on siinä katsannossa yksi askel matkalla
kohti Suomen vahvistuvaa roolia rauhanvälityksessä.
Kriisinhallinnan poliittisen dialogin ja kehityspolitiikan avulla
me voimme olla edistämässä turvallisuutta
myöskin maailmanlaajuisesti, ja koska me olemme vahvasti
sitoutuneet unionin yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan kehittämiseen,
tämä korostaa myöskin Euroopan unionin
keskeistä roolia maailman kriisipesäkkeiden vakauttajana
monipuolisen keinovalikoimansa ansiosta.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä varmaan ensin miettiä muutamalla
sanalla, miksi osallistuminen Atalanta-operaatioon on Suomelle tärkeää.
Itse ajattelen, että kansainvälisen merenkulun
turvallisuus ja merten vapaus on periaate, jota myös Suomen
pitää suojella. Se on myös Suomen asia.
Lisäksi tällä alueella erityisesti ruokakuljetusten
perillemeno Somaliaan on tärkeää.
Tästä on, voi ajatella, myöskin tämmöisiä kansallisia
hyötyjä, joihin ed. Laukkanen jo viittasikin.
Olemme mukana ensimmäisessä merellisessä yhteistyöoperaatiossa
EU:n kanssa, ja uskon, että Suomen merivoimille tästä tulee
kokemusta, jota nyt saadaan tuolta Adeninlahdelta ja Intian valtamereltä,
mutta tulevaisuudessahan riskit ja konfliktit voivat olla paljon
lähempänä kotimaata, ja silloin tällainen
kokemus on hyödyllistä.
Mutta kuten sanottu, niin kannattaa kiinnittää huomiota
tilanteeseen myöskin mantereen puolella, ei vaan merialueella.
Minulla oli mahdollisuus viime vuonna matkustaa 1 500 kilometriä tuolla
Puntmaassa alkaen Boosaasosta Garowen kautta Galkayoon, joka on
viimeinen rauhallinen paikka ennen näitä Keski-Somalian
taistelualueita. Kun auto pysähtyi, 15-vuotiaat pojat tulivat auton
ympärille, ja kun kysyin, mitä tulevaisuudensuunnitelmia
heillä on, niin kaikki haluavat merirosvoiksi. He haluavat
merirosvoiksi siksi, että siitä tienaa niin hyvin,
kuulemma 100 000 dollaria kerralla, jos on se ensimmäinen
kaveri, joka kiipeää tankkeriin, 50 000,
jos on se kakkonen, ja kolmannellekin jää vielä 25 000
käteen. Näin pojat väittivät.
Kun keskustelin sitten Puntmaan viranomaisten kanssa, että teillä on
aikamoinen nuoriso-ongelma täällä, ehkä vielä pahempi
kuin meillä täällä Suomessa,
kavereilla on tulevaisuuden haaveet liittyneenä tähän
merirosvouteen, niin he tunnustivat tämän ongelman,
sanoivat, että heillä on ehkä tuhat poikaa,
tai tuhannesta perheestä he tietävät,
että pojat osallistuvat tähän toimintaan,
mutta heillä on erittäin vähän
tarjota näille perheille. Ei ole koulutuspaikkoja, ei ole
työpaikkoja. Työttömyysasteeksi arvioitiin
Puntmaalla 95 prosenttia. Jos tämä on totta, niin
silloin olemme myöskin vakavien sosiaalisten ja taloudellisten
ongelmien kanssa tekemisissä.
Arvoisa puhemies! Itse toivoisinkin, että meidän
kehitysyhteistyössämme katsottaisiin vielä nykyistä enemmän
näitä riskialueita ja riskialueiden kehitystä.
Ymmärrän, että niihin sisältyy aina
se mahdollisuus, että rauha menee ja rahat menevät
ikään kuin sitä kautta hukkaan, sota
ja konflikti uusiutuu, mutta toisaalta se on erittäin palkitsevaa,
jos myöskin kehitysyhteistyöpanoksin saadaan uusia
työpaikkoja, tuotteliaisuutta, toiminnallisuutta aikaan
tälle alueelle. Kehottaisin myöskin katsomaan
sitä mahdollisuutta, miten Suomen diaspora, ne somalit,
jotka ovat tulleet Suomeen, miten he voivat omaa maataan auttaa
tässä. Monissa heissä on yritteliäisyyttä ja osaamista,
joka myös heidän omassa kotimaassaan tänä päivänä olisi
suureksi hyödyksi. He osaisivat viedä sitä tietotaitoa,
jota heillä on.
Arvoisa puhemies! Sitten vielä ehkä Somalian
kokonaistilanteeseen: Jos katsoo Somaliaa, niin pohjoisessahan on
melko rauhallinen Somalimaa. Siellä oli presidentinvaalit
viime kesänä, ne olivat onnistuneet, siellä tuli
hallituksen vaihdos. Puntmaa siinä vieressä, siellä ei
kuitenkaan ole islamistisia taistelijoita, siellä ei käydä näitä taisteluja,
vaan merirosvous on enemmän tällaista kaupallista
toimintaa, ja siinä mielessä se on rikollisuutta,
joka voitaisiin saada kuriin. Sitten kun mennään
etelämmäs, tulevat nämä islamilaisiin
taistelijoihin liittyvät ongelmat Keski- ja Etelä-Sudanissa:
Al-Shabaabin ja hallituksen, väliaikaishallituksen Tfg:n
väliset taistelut.
Minusta kansainvälisen yhteisön pitäisi
ehkä nykyistä enemmän katsoa, miten voidaan
vakauttaa Somalimaan ja Puntmaan tilannetta, koska koko Somalian
kehitykselle olisi arvokasta, että rauha näillä alueilla
säilyisi ja tällaiset islamistien äärimuodot
eivät leviäisi pohjoiseen Somaliaan. Tällä hetkellä tältä on
vielä vältytty.
Kaiken kaikkiaan tilannehan tulee olemaan se, että väliaikaishallituksen
mandaatti loppuu elokuussa 2011. Sen jälkeen pitäisi
Somalian muodostaa uusi kokonaishallitus ja olisi tärkeää,
että sekä Puntmaalta, Somalimaasta että etelästä osallistuttaisiin
sellaiseen jonkinlaiseen koalitiohallitukseen, jossa olisi mahdollisimman
laaja pohja, jolloin maan tilannetta voitaisiin vakauttaa ja nämä sotilaalliset
ryhmät saataisiin pikkuhiljaa lopettamaan siellä taistelunsa.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On helppo yhtyä ed. Haaviston
arvokkaaseen näkemykseen, miksi Suomen pitää osallistua
Atalanta-operaatioon.
Somalian rannikkovesillä risteilee tällä hetkellä lähes
maailman joka kolkalta tulleita aluksia, jotka pyrkivät
saamaan paikallisen merirosvouksen kuriin. Suomea alueella tulee
suunnitelmien mukaan edustamaan miinalaiva Pohjanmaa. Tarkoituksena
on turvata Somaliaan lähetetyn humanitaarisen avun perillepääsy,
ennen kaikkea ruokakuljetukset. Siinä on kansainvälisen
yhteistyön tuloksena onnistuttu tällä hetkellä.
Alueelta tulevat raportit kertovat, ettei yhtään
kuljetusta ole viime aikoina kaapattu.
Nyt kuitenkin näyttää siltä,
että vesillä on jo niin monta toimijaa, että tarvitaan
jonkinlaisia yhteistyöjärjestelyjä. On
päätöntä yrittää hoitaa merirosvo-ongelma
valtavalla määrällä aluksia, joilta
puuttuu yhteinen koordinaatio. Suomen tulee painottaa yhteistyön
järjestämisen tarvetta ja viedä asiaa
eteenpäin Atalantasta käytävissä neuvotteluissa.
Herra puhemies! Samoin kuin kaikissa sotilaallisissa operaatioissa,
joihin Suomi osallistuu, on tässäkin yhteydessä oikeutettua
pohtia kustannus- ja hyötynäkökohtia.
Suomalaisen aluksen ja sen miehistön lähettäminen
Somalian rannikolle ei ole halpaa puuhaa. Tällä hetkellä kokonaiskustannukset
keikkuvat 12 miljoonan euron tuntumassa. Se on kallis hinta maksettavaksi
kolmen kuukauden läsnäolosta, vaikka olemmekin
erittäin vaarallisella merialueella. Olen samaa mieltä puolustusvaliokunnan
lausunnon kanssa siitä, että kustannustehokkaampaa
olisi pysyä operaatioalueella esimerkiksi kuuden kuukauden
ajan, kun nuo siirtymäkustannukset ovat iso menoerä kokonaiskustannuksista.
Uskon, että kaiken kaikkiaan osallistuminen Atalantaan
on perusteltua Suomen osalta. Merirosvous on todellinen ongelma.
Se on pesiytynyt yhdelle maailman vilkkaimmin liikennöidyistä merialueista.
Somalian humanitäärinen tilanne on hälyttävä,
eikä maa selviä ilman kansainvälisen
yhteisön apua. Somaliassa ei ole toimivaa keskushallintoa
ja sisällissota pahentaa tilannetta entisestään.
Konfliktin laajentuminen voi vaikuttaa nopeasti muiden alueiden
turvallisuuteen.
Suomi tukee Somaliaa EU:n kriisinhallintaoperaatioiden kautta
sekä kehitysyhteistyöprojekteissa että kriisinhallinnassa
maalla ja merellä. Kriisin ratkaisu vaatii aina myös
hyvin organisoituja siviilisektorin toimia. Lisäksi Suomen merivoimat
pääsevät käytännössä testaamaan kansainvälistä yhteistyötoimintakykyään.
Osallistuminen kauppamerenkulun suojaamiseen on luontevaa, sillä se
on myös Suomen merivoimien päätehtävä.
Merivoimat saavat ainutlaatuista kokemusta Somalian rannikolla toimiessaan.
Herra puhemies! On selvää, ettei Atalantaan osallistuminen
ole täysin riskitöntä. Kriisinhallinta
Somalian rannikolla tapahtuu vaativissa ja vaihtelevissa olosuhteissa.
Osallistuminen on kuitenkin suunniteltu tarkasti, ja joukkojen koulutus
on ollut perinpohjaista. Suomalaisiin kohdistuvat uhkat pyritään
minimoimaan kaikissa kriisinhallintaoperaatioissa, joihin osallistumme.
On tärkeää, että riskeistä huolimatta
Suomi osoittaa kansainväliselle yhteisölle halunsa
toimia yhteisen turvallisuuden nimissä ja estää Afrikan
mantereen konfliktien leviämistä laajemmalle.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
annettu lukuohjeet tälle asialle. Itse katsoisin niin,
että historia tietysti on merirosvouden ihan pitänyt
kunniassa ja laillistanut sen. Ajatellaan lähinnä Karibialla
Elisabeth I:n ajan näitä sankarillisia Englannin
kruunun edustajia, jotka merirosvosivat surutta ja levittivät Englannin
kruunun valtaa.
Tässä nyt käsiteltävänä olevassa
asiassa on hyvä huomata, että humanitäärisissä kuljetuksissa
olleista aluksista ei yhtään kuljetusalusta ole kaapattu,
niin kuin myös puolustusvaliokunnan lausunto toteaa. Tätä Suomen
halua nyt näyttää lippua, niin kuin täällä puolustusvaliokunta
perustelee muun muassa käyttämällä sanaa
symboliarvo, mielestäni tätä 12 miljoonan
euron symboliarvoa voitaisiin käyttää varsin
paljon tehokkaammin muualla. Niin kuin ed. Haavisto totesi, maaoperaatio
olisi humanitääriseltä pohjalta vaikuttavampi,
välttämätön ja niihin sosiaalisiin,
taloudellisiin katastrofitilanteisiin, joita on pitkin Afrikan rannikkoa,
pahimmillaan tietysti Somalian eteläosassa, tulisi puuttua,
siellä on monta tekemätöntä tehtävää.
Tämä perustelu myös, että Suomen
pojat saavat tarvittavaa kokemusta, ja mahdollisesti mukana on muutama
tytärkin, niin se tietysti on totta, että vesi
on märkää niin Itämerellä kuin
Intian valtamerelläkin. Mutta kyllä ne kokemukset
aika tavalla toisenlaisia ovat, jos ajatellaan näitä perusteluja,
että Suomen laivaston tehtävänä on suojata
kauppamerenkulkua. Kyllä ne erityyppisiä sitten
ovat ne haasteet täällä lähivesillämme kuin
Adeninlahdella tai laajemmin Intian valtamerellä. Eli symboli
on kallis, ja menetelmä on enemmän turha ja ehkä joidenkin
tällaista poikamaisuutta tai muuta vahvistaa.
Haluaisin viitata vielä siihen, että kun puhutaan
Euroopan unionista, jonka jäsenenä olemme, niin
Euroopan unioni on varsinainen ylikalastaja, joka hankkii kalastusoikeuksia
pitkin Afrikan rannikkoa, aiheuttaa sosiaaliekonomisia katastrofeja
Länsi-Afrikassa. Seurauksena on taas maanosasta muutto
kohti Eurooppaa. Vastaavan tyyppistä on muuallakin Afrikan
rannikolla, ja tämä olisi syytä myös
arvoisan ulkoministerin ja arvoisan hallituksen huomata siellä EU-pöydissä.
Puhemies! Tämä ei ole mielestäni
järkevää politiikan tekemistä eikä järkevää humanitääristä politiikkaa.
(Ed. Zyskowicz: Esittääkö edustaja hylkäämistä?)
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Voisin esittää hylkäystä,
mutta kun tiedän, että tämän jälkeen
tuleva puhuja tulee esittämään, niin
olisi epäkohteliasta häntä kohtaan. Nimittäin
tässä on paljon enemmän kysymyksiä ja
kommenttia.
Enstäinkin, kun lähtee siitä tilanteesta,
jotta siellä merirosvot hyökkäävät
jonkun laivan kimppuun, olen vain miettinyt, jotta jos ne aseellisesti
uhkaavat ja ovat valmiita ampumaan, niin eikö laivalla
kuitenkin pidä olla samat oikeudet. Vai onko heti kädet
pystyssä siellä, jotta ei kun vallatkaa meidät,
viekää maihin, niin voitte ottaa lunnaita sitten
sieltä, vaatia mielettömiä summia, pidetään
vankina pitkiä aikoja. Minusta tämä jotenkin
tuntuu hyvin epäsuhtaiselta, koska he ovat ihan tosissaan
ilmeisesti. Vai onko tämä niin kuin leikkirosvousta?
Se tuntuu ainakin näiden summien osalta, mitä siellä on
saatu, että se ei ole ihan leikkipeliä.
Sitten toisaalta pitää kysyä ministeriltä,
ja kuka tässä tietää, onko meille
nyt varattu — kun se aseen käyttöhän
on kielletty ilmeisesti, tai ainakin rajoitettu — ensi
vuoden budjettiin nämä lunnasrahat, kun tämä miinalaiva
Pohjanmaa sitten kaapataan. Meidän pitää varustautua
siihen, jotta ministeri menee sinne neuvottelemaan, miten me saamme
nämä 120 henkeä vapaaksi ja sitten vielä laivankin
vapaaksi. Tietysti siinä joutuu maksamaan päivärahat
näille, ja palkat, kun he ovat vankina vuoden kaksi siellä.
Aika kalliiksi tulee tämä operaatio noin kaiken
kaikkiaan. Vai olenko minä ymmärtänyt
väärin tämän operaation luonteen?
On hyvä, että Suomi ei ole suurvalta. Nimittäin
jos näillä virkamiehillä ja poliitikoilla
oltaisiin suurvalta, näillä asenteilla, mitkä tällä hetkellä ovat
olemassa, niin minä veikkaan, jotta me olisimme varmaan
maailman poliiseja. Oltaisiin joka maailman kolkassa neuvomassa,
miten teidän pitää elää,
mitä pitää tehdä, ja hoitelemassa kaikki
sillä tavalla, niin kuin itse haluttaisiin. Ja sen takia,
kun viisimiljoonaisena väkimääränäkin
on jo näin isoja tappeja joka maailman kolkassa, meidän
rahamme riittää joka paikkaan, en tiedä miten
pitkään vaan. Pullistellaan kaikessa niin kuin
isommatkin.
Minusta pitäisi miettiä, mikä meidän
asemamme ihan oikeasti on näissä, eikä tuhlata
rahoja. Nimittäin se reilu 11 miljoonaa, mikä tähän
nyt käytetään muutaman kuukauden aikana — meillä Suomessa
olisi kyllä käyttöä näille
rahoille paljon enemmän kuin lähteä kyntämään
sinne valtameriä ja tuhlaamaan rahaa. Jo matka sinne vie
yllättävän pitkään
ja vie energiaa, vie voimavaroja. Meren kyntämistä voi
kyllä harrastaa tuossa lähempänäkin,
ei tarvitse lähteä tuonne Atlanttia pitkin seikkailemaan,
kun tiedetään kuitenkin, että se ongelma
ei tällä ratkea. Sillä meidän
panostuksellamme, 11 miljoonan panostuksella, minä en usko
ollenkaan, että se ongelma ratkeaa, vaan pitää tehdä paljon
muuta, joka kohdistuu siihen köyhyyteen siellä nimenomaan,
koska siinä pitää olla hyvin vahva kansan
tuki. Niin kuin täällä taisi ed. Haavisto
todeta, siellä pojat haaveilevat tämmöisestä urasta, koska
se on niin kuin lottopotti, kun pääsee merirosvoksi
sinne. Se on niin kuin hieno juttu. Sehän tarkoittaa, jotta
jos ei olisi vahvasti, syvästi koko sen kansan ytimessä se
hyväksyntä, niin eihän semmoista tehtäisi.
Se on yksi elinkeinon muoto, ja sen kitkeminen jollakin miinalaivan
lähettämisellä sinne muutamaksi aikaa
on naurettava juttu.
Sen takia, kun tuossa aika alkaa loppua, etukäteen
kannatan tätä esitystä. Tiedän,
että puhemies ei sitä hyväksy, mutta
olen sitä mieltä, jotta joutaa hylätä koko
tämä paketti.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen osallistumista EU:n sotilaalliseen
kriisinhallintaoperaatio Atalantaan on perusteltu pääasiassa
ruokakuljetusten suojaamisella. Myös merirosvojen jahtaaminen
ja pidättäminen voi tulla kyseeseen, mikäli
merirosvot sattuvat sopivasti hollille.
On erikoista, että Atalantaan liittyen lähdettiin
sorvaamaan lakia siltä varalta, että miinalaivamme
saa jonkun rosvojoukkion kiinni. Lain tavoitteena on välttää tilanne,
jossa Suomi joutuisi kustantamaan Ruandan kansanmurhaoikeudenkäynnin
kaltaisia erittäin kalliita oikeuskäsittelyjä.
On huomattava, että eduskunnan enemmistö hyväksyi
tämänpäiväisen istunnon alussa
suoritetussa äänestyksessä tämän
perussuomalaisten mielestä turhan lain, koska meillä on
jo toimiva laki sitä varten.
Lehtitietojen mukaan Saksassa alkoi tällä viikolla
oikeudenkäynti, jossa kymmenkuntaa somalialaista syytetään
saksalaisen laivan kaappaamisesta. Nuorimmat epäillyt rosvot
ovat 13- ja 16-vuotiaita. Siinä sitä onkin sitten
Suomen lastensuojelulla ihmettelemistä, mitä tehdään
niille itsensä alaikäisiksi ilmoittaneille partasuille,
jotka hakevat turvapaikkaa Suomesta ja haluavat perheenyhdistämisen
nimissä tuoda vielä pidempipartaiset nuoremmat
sisaruksensa Suomeen.
Odotettavissa olevat merirosvo-oikeudenkäyntikulut
on helppo laskea, sillä onhan jo yhden ruandalaisen oikeudenkäynnille
tullut hintaa yli 3 miljoonaa euroa. Perussuomalaisten
mielestä mahdollisiin oikeudenkäynteihin tuhlattavat kymmenet
miljoonat eurot olisi käytettävä kansalaistemme
hyvinvointiin. Kyse on siis arvovalinnoista.
Arvoisa puhemies! Atalanta-operaation pääperustelu
eli ruokakuljetusten suojaaminen on mielestämme virheellinen.
Perustelemme tätä sillä, ettei merirosvoja
kiinnosta merellä seilaavat ruokalaivat. Heitä kiinnostavat
laivat, joiden lastista ja miehistöstä ollaan
valmiita maksamaan kunnon lunnaat. Ja jos rosvot haluavat hyötyä ruuasta,
se on kätevämpää ryöstää maissa, jossa
se on haltuunoton jälkeen helppo myydä korkeaan
hintaan hädänalaisille tai pistellä sitten se
omaan poskeensa.
Elintarvikejakelun ryöstöuhkia vastaan oikea ratkaisu
olisi ollut YK:n alainen laaja maalla toimiva siviilioperaatio,
ei Euroopan unionin merellä toimiva sotilaallinen kriisinhallintaoperaatio,
jonka ensisijaisena tavoitteena on suojella eurooppalaisten etuja,
ei nälkää näkevien etuja.
Kun käsittelimme lähetekeskustelussa Atalanta-selontekoa,
kokoomuksen, vasemmistoliiton sekä vihreiden edustajat
etunenässä antoivat ymmärtää,
että miinalaiva Pohjanmaan operaation myötä somalipakolaisten
tulo Eurooppaan ja Suomeen vähenee, jos ei peräti
lopu. Seisotteko, hyvät edustajat, edelleen tämän
näkemyksenne takana? Rohkenen epäillä näkemystenne
todenperäisyyttä, sillä miinalaiva Pohjanmaan
kolmen kuukauden pituisella ja 13 miljoonaa euroa maksavalla operaatiolla
ei estetä somaleiden muuttovirtaa Suomeen. Ja miksi ei?
Koska tulijat eivät ole niitä kaikkein hädänalaisimpia,
joille ruokakuljetusten perillemeno myös maissa on kirjaimellisesti
elämän ja kuoleman kysymys. Ei heillä tai
heidän perheillään ole varaa maksaa tuhansia
dollareita matkasta Eurooppaan.
Arvoisa puhemies! Esitän seuraavan kannanoton: "Eduskunta
ei vastoin ulkoasiainvaliokunnan ehdotusta hyväksy suomalaisten
joukkojen osallistumista EU:n sotilaalliseen Atalanta-operaatioon,
Somalian ongelmat eivät edelleenkään ratkea
sotalaivoilla."
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ed. Pentti Oinosen järkevää ehdotusta.
Minun mielestäni tällainen sotarosvo-operaatio,
mitä tässä nyt valiokunta on esittänyt,
on aika erikoinen — kun lukee myöskin sen lain,
josta tänään toisessa käsittelyssä äänestettiin
ja enemmistö sen hyväksyi — koska tilanne
on se, että mitä hyötyä siellä on
olla, jos ei ole sellaista valtiota, johon ne viedään.
Viime kädessä nämä henkilöt
joudutaan päästämään
vapaaksi asianomaisen aluksen päällikön
määräyksestä.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnössä ja
myöskin tässä selonteossa korostetaan
nimenomaan elintarvikekuljetusten turvaamista, ja on sanottu, että niitä ei
ole kaapattu. Olen selvitellyt kyseistä asiaa, ja minulle
on todettu juuri niin kuin ed. Oinonen totesi täällä,
että eivät nämä merirosvot missään
nimessä lähde näitä ruokakuljetuksia
merellä kaappaamaan juuri sen johdosta, koska on paljon
helpompi ottaa ne siellä maalla haltuunsa. Ne, mitä siellä kaapataan,
ovat yleensä länteen tulevaa erittäin
korkeata elektroniikkaa, josta saadaan kovat lunnasrahat. Tällä hetkellähän
ainakin lehtitietojen mukaan somalimerirosvojen hallussa on 23 alusta.
Tosiaan, niin kuin ed. Oinonen totesi puheessaan, Saksassa on tällä viikolla
aloitettu merirosvo-oikeudenkäynti kymmentä somalialaista
vastaan. STT:n printti on tässä, ja siinä todetaan,
että liki 400 vuoteen on ensimmäinen merirosvo-oikeudenkäynti
Saksassa.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Me korostimme ulkoasiainvaliokunnassa
sitä, että sotilaallisissa kriisinhallintatehtävissä palvelevalle
henkilöstölle annetaan riittävä voimankäyttösääntöjä koskeva
koulutus. Tämä on kuitenkin omanlaisensa operaatio,
kuten on kuultu, siellä voi tulla lapsiakin vastaan.
Omanlaisensa tämä operaatio on myös
kustannusten osalta. Kustannukset ovat ensi vuodelle vajaat 12 miljoonaa
euroa, ja kokonaisvahvuus noin 120 sotilasta, kesto 4—5
kuukautta, joista operaatioalueella kuitenkin vain 3 kuukautta. Ymmärrän
kyllä, että into on kova saada koulutettua taas
väkeä uudenlaisissa tehtävissä,
mutta hyötyä suhteessa panostukseen on todella
arvioitava jokaisessa hankkeessa jatkossa paremmin.
Arvoisa puhemies! Lakivaliokunnan mietinnössä tähän
teemaan liittyen oli 4 §:ssä valiokunnan
tekemä lisäys: "- - tai jossa oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin toteutumista on perusteltua syytä epäillä,
eikä valtioon, josta hänet voidaan siirtää edellä tarkoitettuun
valtioon." Ulkoasiainvaliokuntahan halusi todeta tähän
asiaan liittyen selvästi, että EU:n neuvottelemat
sopimukset riittävät myös Suomelle. Merirosvo-oikeudenkäyntejä ei
todellakaan kukaan Suomeen halua.
Arvoisa puhemies! On muistettava, että merirosvojen
kiinni ottaminen ei ole Atalanta-operaation päätehtävä.
Tähän mennessä on otettu kiinni noin
135 henkilöä, joista 43 on tuomittu, 79 siirretty
Keniaan, 11 Seychelleille ja 2 Espanjaan oikeuskäsittelyä varten.
Joitakin on riisuttu aseista ja palautettu sitten Somalian rannikolle.
Haluaisin kysyä ministeriltä: Miten tuo tilanne
Kenian osalta on nyt kehittymässä, varsinkin,
kun arvioidaan Suomen kannalta tätä asiaa?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Suomessa
on käyty oikeutta ruandalaista massamurhasta syytettyä miestä vastaan.
Oikeudenkäynti on saanut välillä aika
farssimaisiakin piirteitä, ja lopputulos on ollut joka
tapauksessa se, että tämän yhden miehen
tuomitseminen täällä kaukaisessa Suomessa
tullee maksamaan suomalaisille veronmaksajille 2—3 miljoonaa
euroa. (Eduskunnasta: Yli Kolme!) Tältäkin pohjalta
luulen, että eduskunnassa on ollut hyvin laaja yhteisymmärrys
siitä, että tämän operaation
yhteydessä mahdollisesti suomalaiselle alukselle esimerkiksi
pelastettavia merirosvoja ei tuotaisi Suomeen tuomittaviksi eikä näitä oikeudenkäyntejä
käytäisi Suomessa.
Tätä, että oikeudenkäynnit käytäisiin muualla
kuin Suomessa, puoltavat tietysti monet käytännölliset
ja myös taloudelliset seikat.
Tästä tavoitteesta, että Suomessa
tuomitseminen olisi täysin poikkeuksellista, on ymmärtääkseni
eduskunnassa, kuten sanoin, vallinnut laaja yhteisymmärrys.
Siksi on mielestäni outoa, että eduskunnan lakivaliokunta
on tätä asiaa käsittelevään
lakiin lisännyt erityisen säädöksen
siitä, että Suomen lipun alla purjehtivalla aluksella olevaa
kiinniotettua ei kuitenkaan saa siirtää valtioon,
jossa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteutumista on
perusteltua syytä epäillä. Tämä lisäys
on outo, koska lakivaliokunta itse laista antamassaan mietinnössä toteaa
seuraavaa: "Esityksestä käy ilmi, että oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin takaaminen ja ihmisoikeuksien kunnioitus
sisältyvät EU:n jo neuvottelemien siirtosopimusten
määräyksiin. Nämä määräykset
ovat siten osa sitä järjestelmää,
jota myös Suomen viranomaisten on noudatettava."
Kun lakivaliokunta tämän jälkeen
menee vielä lisäämään
tämän edellä mainitun yksityiskohdan
tuohon lakiin, tuntuu siltä, että lakivaliokunnan
piirissä ei sittenkään oltaisi samaa
mieltä siitä, että tulisi välttää oikeudenkäyntien
käyminen Suomessa. Jos nimittäin aivan erityisesti
ja aivan korostetusti halutaan painottaa sitä, että epäiltyä rosvoa
ei voida luovuttaa sellaiseen valtioon, jossa oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
toteutumista on perusteltua syytä epäillä,
niin voidaan mielestäni nostaa se kysymys ja aivan varmasti tultaisiin
käytännössä nostamaan suomalaiskeskustelussa
kysymys, toteutuuko esimerkiksi Seychelleillä tai Keniassa
tai Ugandassa tai Tansaniassa tai Mosambikissa käytävissä oikeudenkäynneissä oikeudenmukaisen
oikeudenkäynnin periaate. Ei toteudu ainakaan siinä muodossa kuin
suomalaisessa ihmisoikeuskeskustelussa tämän periaatteen
toteutumiselta on tavattu vaatia.
Mielestäni lakivaliokunnan tekemä lisäys
on askel väärään suuntaan eli
askel siihen suuntaan, että nimenomaan Suomeen tulisi nämä oikeudenkäynnit
siirtää käytäväksi,
jos suomalaiselle alukselle päätyy näitä merirosvoja.
(Eduskunnasta: Äskenhän siitä äänestettiin!)
Herra puhemies! Sen takia on mielestäni ollut todella
tärkeätä, että ulkoasiainvaliokunta
on omassa mietinnössään kirjoittanut
selväsanaisesti seuraavaa: "EU-jäsenmaat — Suomi
mukaan lukien — lähtevät siitä,
että merirosvoudesta epäiltyjen syyttäminen
muualla kuin jossain operaatioalueen läheisyydessä olevissa
maissa olisi poikkeuksellista." Ja edelleen ulkoasianvaliokunta
toteaa seuraavaa: "Sopimusneuvotteluissa pohjana on EU:n puheenjohtajavaltion
ja neuvoston sihteeristön toimesta syksyllä 2008
valmisteltu mallisopimus. Oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
periaatteet ja ihmisoikeuksien kunnioitus sisältyvät
jo neuvoteltuihin sopimuksiin. Valiokunta katsookin, että sopimukset
luovat myös Suomen kannalta riittävän
kehikon oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin toteuttamiseksi."
Herra puhemies! Jos tämä kysymys joskus tulee
suomalaisten viranomaisten eteen, toivon, että tämä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnöstä siteeraamani virke otetaan tarkasti
huomioon.
Ensimmäinen varapuhemies:
Mennään puhujalistan mukaan loppuun tämä keskustelu.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Puolustusvaliokunta tarkasteli lausunnossaan asiaa
nimenomaan Puolustusvoimien ja Merivoimien näkökulmasta.
Niin kun tässä keskustelussakin on tullut esille,
Merivoimat ovat valmistautuneet kansainväliseen kriisinhallintaoperaatioon
osallistumiseen turvallisuus- ja puolustusselonteon linjausten mukaisesti.
Tässä mielessä on tietenkin tärkeätä,
kun tällainen pitkäaikainen, huolellinen ja jopa
sertifiointiin tähtäävä valmistautuminen
on toteutettu, että myöskin sitten voidaan, kun
asia ajankohtaistuu, osallistua käytännössä näiden
oppien toteuttamiseen ja tällä tavalla hyödyntää tätä prosessia.
Se on motivaation ylläpitämisen kannalta hyvin
tärkeä asia, eli se on tärkeä argumentti
sille, että valiokunta puolsi tätä osallistumista.
Toinen näkökulma oli se, että valiokunta
katsoi, että tämä operaatio sopii Suomelle
hyvin. Suomi on ulkomaankaupasta elävä maa, ja
sillä tavalla kansainvälisen kaupan ja merenkulun
turvaaminen on meille hyvin luonteva asia. Edelleen Suomen merivoimien
kansalliseen puolustukseen liittyväksi tehtäväksi
on määritelty nimenomaan kauppamerenkulun turvaaminen,
ja siinä mielessä tämä operaatio
hyvin tukee myöskin valmistautumista kotimaan puolustukseen.
Ongelma on se, että kustannustehokkuus ei muodostu
kovin hyväksi operaatiossa sen takia, että matkoihin
kuluu suhteettoman paljon aikaa kokonaisuudesta. Nostimmekin valiokunnassa esille
kysymyksen lähinnä jatkoa ajatellen: Olisiko mahdollista,
jos tällaisia tulee eteen uudelleen, käyttää operaatioalueella
pitempi aika ja esimerkiksi lentoteitse sitten vaihtaa miehiä niin, että laiva
pysyisi operaatioalueella pitemmän aikaa ja näin
kustannustehokkuus paranisi?
Ensimmäinen varapuhemies:
Nopeatahtinen osuus on takana päin, ja kuten aiemmin
sovittiin, niin koitetaan pysytellä enintään
5 minuutin puitteissa myös näissä loppupuheenvuoroissa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ensin lainaus ulkoasiainvaliokunnan lausunnosta
tästä asiasta ikään kuin kokonaisuutena:
"Operaatio Atalanta on onnistunut päätehtävässään,
eli humanitaaristen kuljetusten suojaamisessa. Operaatio on mahdollisuuksien
mukaan suojannut ja saattanut myös muuta laivaliikennettä.
Merirosvojen kiinniottaminen ei ole operaation päätehtävä.
Tähän mennessä Atalantan puitteissa on
valiokunnan saaman selvityksen mukaan otettu kiinni yhteensä 135
henkilöä, joista 43 on tuomittu, 79 siirretty
Keniaan, 11 Seychelleille ja 2 Espanjaan oikeuskäsittelyä varten.
Joissakin tapauksissa kiinniotetut merirosvouksesta epäillyt
on riisuttu aseista ja palautettu Somalian rannikolle."
Siinä on minusta aika hyvä ydin siitä,
mitä me tässä käsittelemme.
Koko tämän operaation tarkoitushan on myöskin
niin, että se on Suomen ensimmäinen merellinen
kriisinhallintaoperaatio. Sekin täytyy minusta erityisesti
nyt muistaa, kun tässä on 3 kuukauden miinalaivan
läsnäolosta kysymys, että se on Suomen
merivoimien ensimmäinen merellinen kriisinhallintaharjoitus, jossa
osallistutaan kansainvälisillä vesillä tähän toimintaan.
Siitä varmasti saadaan suurta hyötyä.
Oikeastaan semmoinen sivuasia vielä, että Merivoimillahan
on tehtävänä kauppamerenkulun suojaaminen
ja sitä harjoitellaan nyt tässä yhteydessä.
Tätä taustaa vasten hylkäysesitys mielestäni
on kyllä, sanotaan nyt, vähintäänkin
sitten omituinen.
Samaten tämä humanitäärinen
tilanne, joka myös on hyvin kuvattu muun muassa puolustusvaliokunnan
lausunnossa, jossa muistutetaan siitä, että humanitäärinen
tilanne itse Somaliassa, siis mantereella, on erittäin
huono ja tarvitaan koko kansainvälisen yhteisön,
siis Suomi mukaan lukien, koordinoituja toimia tilanteen helpottamiseksi,
niin kun tavallaan kaikki tiedämme. Nämä joskus
unohtuvat tässä, kun täällä on joku
seikka, joka erityisesti närästää.
Minuakin närästää tässä yksi
asia, ja se on se, miten nämä mahdolliset merirosvot
sitten saavat oikeutta, jos kuitenkin tulevat jostain syystä meille
tänne Suomeen. Viittaan ed. Zyskowiczin erittäin
hyvään analyysiin tästä. Me
analysoimme tätä ulkoasiainvaliokunnassa, ja olin
mukana myös puolustusvaliokunnassa kuuntelemassa tätä asiaa.
Mutta en malta olla sanomatta sitä, että kun ensimmäisen
kerran ulkoasiainvaliokunnassa käsittelimme tätä,
niin oli vuosi 2009 toukokuu, jolloin totesimme, että varmistetaan
pidätettyjen merirosvojen tuomittavaksi siirtämistä koskevat
menettelyt siten, että ne ovat paitsi kansainvälisten
ihmisoikeussopimusten myös Suomen perustuslain ja sen pykälien
ja momenttien mukaisia.
Nyt kyllä kysymykseni, kun itse en ole juristi, on
se, miten me Suomessa nyt olemme sitten onnistuneet tässä asiassa
tekemään päätöstä niin, että edelleen
on mahdollista joissain tietyissä olosuhteissa, joihin
ed. Zyskowicz viittasi, nähdä kuitenkin merirosvo-oikeudenkäynnin
täällä Suomessa. Me toivomme, meillä on
erilaisia kehikkoja, jotka me katsomme, että ovat riittäviä. Tekstissä ei
nyt meidän juridinen prosessi ole pystynyt toteamaan, että Suomi
lähtee mukaan tähän, koska on varmistettu,
että tänne ei ketään tule. Se
on aika mielenkiintoista, että runsaan vuoden aikana tähän
ei ole saatu valmiutta. En nyt lähde lainsäädäntöä tuomitsemaan,
koska en ole sen alan koulutusta itse saanut, mutta haluan kyllä kysyä,
onko tämä hyvää vai huonoa lainsäädäntöä.
Tästä täytyy nyt jatkossa kyllä viisaiden
valmistelijoiden ja vastaavien henkilöiden ottaa oppia,
ettei tämä toistu. Mutta pelkästään tällä syyllä koko
tämän asian hylkääminen minusta
on kyllä väärä yritys ratkaista
tätä asiaa.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin kiittää edustajia ja
erityisesti ulkoasiainvaliokuntaa, sen jäseniä, puolustusasiainvaliokuntaa
ja lakivaliokuntaa hyvästä keskustelusta ja hyvistä mietinnöistä. Tulkitsen
sen siten, että saamme Atalanta-operaatiolle vahvan tuen,
mutta tiettyjä duubioita on, ja se duubio liittyy nimenomaan
tilanteeseen, jossa merirosvo otetaan kiinni.
Haluaisin kuitenkin ensin korostaa, että tämän
operaation päätehtävähän
ei ole merirosvojen kiinniottaminen, vaan ruokakuljetusten turvaaminen.
Tästä näkökulmasta operaatio
on 100-prosenttisesti onnistunut.
Toinen huomio. Jos joutuisimme sellaiseen tilanteeseen, että merirosvo
otetaan kiinni, niin on erittäin epätodennäköistä,
että hänet tuodaan Suomeen tuomittavaksi. (Ed.
Rajamäki: Mutta mahdollista!) — Se on jo tänä päivänä,
ed. Rajamäki, mahdollista. Sillä ei ole mitään
tämän operaation kanssa tekemistä. (Ed.
Rajamäki: Meillä ei ole Afrikassa sotalaivoja
vielä!) Sillä ei ole tämän operaation
kanssa mitään tekemistä. Jos laiva purjehtii
Suomen lipun alaisuudessa Somalian rannikolla riippumatta siitä,
olemmeko mukana tässä operaatiossa vai ei, niin
teoreettinen mahdollisuus sille, että merirosvo tuodaan
tänne, on olemassa. Väittäisin kuitenkin,
että tämän operaation johdosta se teoreettinen
mahdollisuus, joka tällä hetkellä liikkuu
siinä 0,0000001 prosentin haarukassa, ei tule kasvamaan
eikä missään muodossa vähenemään.
Perussuomalaisten edustajille toteaisin, että tämän
Saksa-casen esiintuominen tässä yhteydessä on
omenoiden ja appelsiinien vertaamista, koska nämä merirosvot
eivät olleet, korostan, eivät olleet, Atalanta-operaation
pidättämiä. Huhtikuun alussa 2010 hollantilainen
alus valtasi merirosvojen kaappaaman saksalaisen rahtilaivan Atalantan
operaation ulkopuolella 500 merimailin päässä Somalian
rannikosta. Kymmenen epäiltyä merirosvoa, se on
ihan Saksan itsensä päätettävissä riippumatta
osallistumisesta Atalanta-operaatioon, minne ne tässä tapauksessa vietiin.
Jäi kuva edustajien puheenvuoroista, että tämä operaatio
on tärkeä koulutusnäkökulmasta,
tämä operaatio on tärkeä kokemusnäkökulmasta
ja tämä operaatio on tärkeä myös
siitä näkökulmasta, että olemme
mukana EU-operaatiossa, ja näinhän se on.
Luvuista vielä sen verran myös ed. Komille
ja muille, että toistaiseksi kiinniotettuja on 92, joista
79 tuomittavana Keniassa, 11 Seychelleillä ja 2 Espanjassa.
Jälleen kerran siksi, että Espanja nimenomaan
halusi. Aluksia on yhteensä kaapattuna tällä hetkellä 21
ja panttivankeja 21.10. oli 498. Siitä saakka, kun Atalanta
aloitti operaation vuonna 2008, kaappausyrityksiä on ollut
260, joista vajaa kolmannes on onnistunut. Koko tässä operaatiossa
operaatiokomentajalla on keskeinen rooli sekä kiinniotossa,
pidätyksessä, siirrossa oikeudenkäyntiin
ja myös vapauttamisessa.
Halusin vielä tässä lopuksi todeta,
että ei ole vielä yhtään sellaista
tilannetta ollut, jossa maan sota-aluksen perusteella on siirretty
johonkin maahan tuomittavaksi. Sen halusin vielä tässä alleviivata.
Minä ymmärrän, että tämän
Ruanda-casen arvet ovat syvät ja aivan varmasti oikeutetusti,
mutta tässä Atalanta-operaatiossa ei ole siitä kyse.
Pidän kuitenkin erittäin tärkeänä,
kuten ed. Zyskowicz tuossa totesi, että tämä asia
tehdään selväksi ja nostetaan esille
niillä verukkeilla ja lisäyksillä, joita
ulkoasiainvaliokunta on omassa lausunnossaan tehnyt.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Olemme toki olleet erilaisissa myöskin Puolustusvoimiin
liittyvissä tehtävissä, ja lähinnä edellisen
hallituksen aikana Frontexin ulkorajavalvonnassa käytettiin
Dornier-konetta muun muassa Kanariansaarten alueella Välimeren
laittoman maahanmuuton lähinnä valvontatehtävissä.
Mutta tässä on kyseessä tietysti aivan
uusi operatiivinen toiminta, jossa ollaan suoraan tekemisissä myös aseellisen
toiminnan kanssa. Kaikki ymmärrämme kansainvälisen
yhteistyön tarpeen tämän merirosvouden
torjumisessa, mutta tässä yhteydessä me
viemme Suomen lipun sellaiseen operaatioon, jossa minusta olisi
pitänyt ed. Zyskowiczin esille tuoma asia selvittää paremmin.
Olen sitä itse kritisoinut tässä projektissa
juuri.
Muun muassa Maanpuolustuskorkeakoulu on tehnyt merirosvoutta
koskevan laajemman selvityksen. En tiedä, onko se tuttu
täällä. Siinä myös tuodaan
esiin kansainvälisen oikeuden ja Suomen lainsäädännön
synnyttämiä ongelmia kiinniotettuihin henkilöihin.
Ja kun tunnemme oikeusministeriön tietyt sinisilmäisetkin
perinteet, niin kyllä tämä Ruanda-esimerkki
on hyvä vaaramomentti sille, että me joudumme
kenties tässä tällaisiin hyvin hankaliin
tulkintoihin.
Kyllä minä henkilökohtaisesti olen
tältä osin huolissani nimenomaan niistä tilanteista,
jotka saattavat ministeri Stubbin todennäköisyyslaskennan
uuteen valoon, ehkä sitä myöten muutenkin
ministeri Stubbin lausunnot.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Enemmän vielä hämmentää ed.
Korkeaojan puhe siitä, kun hän totesi, että tehokkuutta
saadaan lisää sillä, kun antaa nyt sen
laivan ollakin sitten siellä ja käydään
kuljettamaan lentoteitse lisää, kun nyt on puhuttu
koko ajan 3 kuukauden operaatiosta, on tietty summa olemassa. Ed.
Korkeaoja kuvaakin, että on pysyvä projekti. Tämä tarkoittaa
sitä, jotta, no, miksi sinne lennätetään
porukkaa nyt, kun sinne mennään. Ilmeisesti ne
ihmiset palkataan kuitenkin kolmeksi kuukaudeksi vähintään.
Tähän liittyen: Miten iso valmistelutyö on
nyt jo tehty, ennen kuin tätä päätöstä eduskunta
on tehnyt? Koska minä olen ymmärtänyt,
että lehtitietojen mukaan siellä jo varustaudutaan
parastaikaa, etsitään henkilöitä,
koulutetaan heitä. Tämähän on
naurettavaa, että eduskunnassa puhutaan koko operaatiosta,
tehdään vasta päätöstä,
ja se on pitkällä menossa jo. Onko eduskunta vain kumileimaisin
tässä systeemissä?
Sitten vielä toinen juttu tähän liittyen.
Kun puhutaan, että on riisuttu aseista muutamia näitä rosvoja
ja laskettu maihin, tämähän on naurettava
juttu. Todennäköisesti siellä muutama
pyssy vielä on tähellä, jotta he voivat
saada uudet aseet.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Haluan tukea täällä ed.
Zyskowiczin esittämää tulkintaa merirosvouksesta
tai aseellisesta ryöstöstä epäiltyjä koskevien
rikosasiain käsittelystä ja samalla yhtyä myöskin
siihen hämmästelyyn, että tavallaan koordinaatio
toisaalta tätä asiaa koskevan lakivaliokunnan
mietinnön ja toisaalta sitten tätä itse
projektia koskevan ulkoasiainvaliokunnan mietinnön välillä jäi niin
ohueksi.
Tietysti voidaan sanoa, että oli hyvä, että tämä lakivaliokunnan
mietintö valmistui kuitenkin ennen kuin ulkoasiainvaliokunta
teki oman mietintönsä ja pääsi
tekemään sinne tämän selkeästi välttämättömän
ja tarpeellisen täydentävän tulkintaohjeen,
jonka idea on siinä, että oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
periaatteet ja ihmisoikeuksien kunnioitus sisältyvät
jo nyt olemassa oleviin, neuvoteltuihin sopimuksiin. Tämähän
on se lähtökohta, ja olisin olettanut, että tämä olisi riittänyt
myöskin lakivaliokunnalle, ilman että tämä olisi
tarvinnut mitään (Ed. Rajamäki: Tämähän
se huolta herättääkin!) täydentäviä virkkeitä.
Tämä täydentävä virkehän
tähän 4 §:ään tarkoittaa
sitä, että tämä, kuten ed. Zyskowicz täällä totesi,
avaa eräällä tavalla sen mahdollisuuden,
että tämä tulkinta saattaa sittenkin
johtaa joissakin tilanteissa näiden tuomittujen tuomiseen
suomalaisen oikeudenkäynnin piiriin, josta tämä Ruanda-tapaus
on surullisena esimerkkinä täällä mainittu.
Siksi minusta on hyvin olennainen asia tässä ulkoasiainvaliokunnan
mietinnössä, että valiokunnan toteamus
siitä, että sopimukset luovat myös Suomen
kannalta riittävän kehikon oikeudenmukaisen oikeudenkäynnin
toteuttamiseksi, on tulevaisuudessa selkeästi tämmöinen
tulkintaohje mahdollisille tilanteille, missä tätä tulkintaa sitten
joudutaan mahdollisen oikeudenkäynnin piirissä tekemään.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Operaatio Atalantan päätehtävä on
suojata maailman elintarvikeohjelman mukaisia rahtikuljetuksia Somaliaan.
Tarkoituksena on turvata myös muuta kansainvälistä kauppamerenkulkua Somalian
rannikolla. Siellä merirosvous on todellinen ongelma. On
sanottu, että rannassa odottaa koko ajan useita rosvojoukkoja
valmiina hyökkäämään
sopivan kohteen kimppuun. Merirosvous on nuorille miehille ainoa
mahdollisuus rikastua tuolla alueella.
Osallistumalla Atalanta-operaatioon Suomi kantaa yhteisvastuunsa
kansainvälisen merenkulun turvaamiseksi. Kyseessä on
Merivoimien ensimmäinen merellinen kriisinhallintaoperaatio. Miinalaiva
Pohjanmaan lähettäminen operaatioon antaa Merivoimille
ainutlaatuista kokemus- ja koulutuspääomaa. Operaatio
ei ole kuitenkaan vailla riskejä. Lakivaliokunnassa käsiteltiin
pitkään, miten toimitaan tilanteessa, jossa miinalaiva
Pohjanmaa ottaa kiinni merirosvoja. Silloin Suomelta tullaan kysymään,
käyttääkö Suomi tällaiseen
henkilöön nähden rikosoikeudellista toimivaltaansa.
Koko tämän käsittelyn ajan tässä eduskunnassa
on ollut selvä henki siitä, että vastaus
on meillä valmiina: Suomi ei käytä rikosoikeudellista
toimivaltaansa näihin henkilöihin nähden.
Emme halua, että tämän operaation
perusteella yksikään somalialainen merirosvo astuu
Suomen maan kamaralle. Toista Ruanda-oikeudenkäynnin kaltaista,
suomalaista oikeusjärjestelmää kohtuuttomasti
rasittavaa oikeusprosessia emme kaipaa suomalaisten veronmaksajien
kustannettavaksi. Toisaalta valiokuntakäsittelyn aikana
keskusteltiin siitä, onko tilanteita, joissa Suomi sittenkin
haluaisi käyttää rikosoikeudellista toimivaltaansa.
Voisiko tällainen tilanne olla esimerkiksi se, että jossain
kiinniotto-operaatiossa miinalaiva Pohjanmaan suomalainen sotilas
loukkaantuu vakavasti tai jopa kuolee, menettää henkensä?
Olisiko se sellainen tilanne, jossa katsottaisiin, että me
haluamme tuomita tämän merirosvon, koska rikos
on vakavasti kohdistunut suomalaiseen sotilaaseen?
Nämä ovat sitten niitä pohdittavia
kysymyksiä siinä tilanteessa, jos ne tulevat eteen.
Toivottavasti ne eivät tässä muodossa
tule eteen. Mutta tämä järjestelmähän
on sellainen, että kun operaatioon osallistuva alus ottaa
siellä kiinni jonkun merirosvon, niin siitä ilmoitetaan
tänne operaatioesikuntaan, ja sieltä sitten kysytään,
käytetäänkö sitä toimivaltaa
tuomitsemiseksi vai ei. Mikäli tämä kiinniottaneen
laivan valtio ei käytä sitä, sitten kysytään
muilta operaatioon osallistuvilta valtioilta, käyttävätkö he
toimivaltaansa tuomitsemiseksi. Mikäli nekään
valtiot eivät halua sitä käyttää,
sen jälkeen voidaan kysyä EU:n ulkopuolisilta
valtioilta. Lähinnä sillä alueella Seychelleillä on
EU:n kanssa sopimus tästä asiasta, ja Keniakin
on ilmoittanut ottavansa joissakin tapauksissa näitä merirosvoja
vastaan tuomittavaksi. (Ed. Laukkanen: Senhän pitäisi
riittää!) Jos nämäkään
valtiot eivät sitten ota, niin sitten pitää olla
Suomellakin valmius siihen, että nämä merirosvot
sitten päästetään vapaaksi.
Se mahdollisuus täällä on, ja niin pitää myös
toimia, jotta ei ruveta sitten siinä tilanteessa tänne
oikeudenkäyntejä järjestämään.
(Ed. Zyskowicz: Päästetään ne
vapaaksi Ruotsissa!)
Tässä asian käsittelyssä nousi
esille myös puute, tämä koko ongelmallinen
pallottelu siitä, kuka sitten tuomitsee merirosvon ja missä hänet
tuomitaan. Selvästikin on olemassa näiden kansainvälisten
operaatioiden osalta sellainen puute, että tulisi olla
joku kansainvälinen tuomioistuinjärjestelmä,
joka sitten automaattisesti hoitaa nämä asiat,
ja tämä pallottelu jäisi pois.
Vielä lopuksi, arvoisa puhemies, haluan lisätä,
että tuo ulkoasiainvaliokunnan lisäys on erittäin
hyvä, niin kuin täällä on sanottu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun puheenvuoroni sopii erinomaisen hyvin ed.
Jokisen puheenvuoron jatkeeksi siitä syystä, että viittaan
ikään kuin aineistona hänen äsken lausumaansa,
ja samalla siteeraan muutamaa sanomalehtikirjoitusta, joissa oli
haastatteluja näistä merirosvoista. Se sanoma
heiltä, siis merirosvoilta, oli hyvin selvä: ei
siinä mitään, otatte meidät
kiinni, tuomitsette, me olemme siellä putkassa niin kauan
kuin te käskette meidän olla, ja sen jälkeen
me palaamme merirosvoiksi takaisin.
Arvoisa puhemies! Tämä pragmaattinen puoli saattaa
todellakin tulevaisuudessa olla se, että jos tavaraa rahdataan
laivoilla tuota Afrikan rannikkoa pitkin, niin kuin tässä on
kysymys, niin silloin sen rahtikustannuksen, kaikkien näiden
tämänkin operaation kaltaisten kustannusten, pitää olla
lisukkeena rahtikustannuksissa. Se on maailman tulevaisuuden kuva.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Atalanta-operaatio on erittäin tärkeä operaatio
ja mielestäni erittäin hyvä osoitus kansainvälisestä yhteistyöstä,
siitä, että useat valtiot, myöskin Venäjä tässä tapauksessa,
ovat mukana tässä operaatiossa, ja sillä pyritään
varmistamaan merenkulun vapaus ja turvallisuus. Tämä operaatio
ei ole täysin onnistunut toistaiseksi, mutta uskon, että aikaa
myöten se varmasti tulee helpottamaan liikkumista ja vähentämään
tätä merirosvousta. Tietysti olennaista on myöskin
se, että pyritään tuolla alueella pitämään
huolta siitä, että olosuhteet muodostuisivat sellaisiksi,
että maassa olisi laillinen hallinto, joka olisi toimintakykyinen,
ja että se oman maan hallinto kykenisi estämään
sitä, että tällaista merirosvousta ei esiintyisi.
Ed. Zyskowicz on täällä kiinnittänyt
jälleen kerran huomiota erittäin tärkeään
asiaan, joka tässä tapauksessa on kiinni saatujen
merirosvojen kohtelu ja käsittely. Tältä osin
täytyy sanoa, että ulkoasiainvaliokunta on tehnyt
mielestäni aivan oikean tulkinnan, joka tietysti pohjautuu
perustuslakivaliokunnan lausuntoon asiasta ja sitten myöskin
lakivaliokunnan mietintöön lainsäädännöstä.
Tietysti lähtökohtahan on se, että pitäisi
olla jokin kiinnekohta, jotta Suomeen ylipäätänsä otettaisiin
merirosvoja, ja oikeastaan sellainen kiinnekohta voi olla lähinnä vain
se, että jos uhri on suomalainen, silloin Suomella on intressiä myöskin
sitten tuomita tässä tapauksessa henkilö Suomen
maaperällä. Muissa tapauksissa voidaan katsoa,
että sellaista liittymäkohtaa ei ole.
No, sitten tietysti olennaista on myöskin se, että otetaan
näissä ratkaisuissa huomioon oikeudenmukainen
oikeudenkäynti. Ja tässä voi sanoa, että tietysti
kustannuksilla on tiettyä merkitystä ja se, että asia
arvioitaisiin Suomessa, tietysti nostaa olennaisesti kustannuksia,
mutta väitän, että myöskään
Suomen oikeuspiirin alueella oikeuden käyminen ei välttämättä tuo
kaikkein luotettavinta lopputulosta, koska olosuhteet ovat täällä siinä määrin
erilaiset kuin ne ovat muualla, todistelu on helpompi saada läheisessä valtiossa,
joten
tässä suhteessa uskon, että oikeudenkäynnin
yleiset edellytykset ovat selvästi paremmat esimerkiksi
Keniassa kuin Suomessa. (Ed. Rajamäki: Voidaanhan me viedä oikeus
Keniaan!)
Tietysti täytyy sanoa, että se, mikä meillä on ongelma,
josta Euroopan neuvosto on paljon huomauttanut, on se, että oikeudenkäynnit
meillä kestävät aivan liian kauan. Ja
tietysti voidaan myöskin ottaa huomioon se, voidaanko tarjota
ja turvata oikeudenmukainen oikeudenkäynti Suomessa, missä tuollainen
oikeudenkäynti mielestäni kestää poikkeuksellisen
kauan, ettemme vain saa sitten Euroopan neuvostolta huomautusta
siitä kestosta. Eli siinä suhteessa uskon, että Keniassa
voidaan oikeus turvata myöskin nopeammin ja tehokkaammin
ja tällä tavalla asia voidaan saada myöskin
päätökseen. Kaikkia näitäkin
seikkoja pitää ottaa huomioon, kun asiaa sitten
arvioidaan, (Ed. Pulliainen: Nämä oli kyllä ihan
olennaisia näkökohtia!) onko oikeudenmukainen
oikeudenkäynti mahdollinen.
Sitten tietysti täytyy sanoa, että lähtökohdan pitää olla
se, niin kuin EU:n tekemissä sopimuksissa onkin jo, että tietysti
maassa, johonka luovutetaan, ei voida tuomita henkilöä kuolemaan. Se
on lähtökohta, ja tietysti EU tekee sopimuksia,
joissa sitten valtio pidättäytyy näissä tapauksissa,
kun henkilö siirretään siitä syystä,
että henkilöä ei tuomita kuolemaan, ja
se on olennaista. Ja erittäin hyvä lisäys
lakivaliokunnassa oli se, että henkilöä ei
myöskään voida siirtää sitten
alkuperäisestä maasta toiseen maahan, jossa sitten voitaisiin
tuomita kuolemaan, koska tietysti se tekisi tällaisen säännöksen
mahdottomaksi tai tehottomaksi, jos näin olisi.
Ja mitä tulee sitten epäilyyn siitä,
ollaanko tilanteessa, että oikeudenmukainen oikeudenkäynti
ei toteutuisi kyseessä olevassa maassa, niin kun perustuslakivaliokunta
kirjoitti tämän kohdan, ajatus siinä oli
se, että kun EU on tehnyt sopimuksen luovuttamisesta, olosuhteet
saattavat maassa sen jälkeen olennaisesti muuttua, ja me tiedämme
tämän varsinkin monista Afrikan maista. Tietysti
on selvää, että jokainen viranomainen
joutuu aina miettimään. Lähtökohta
on se, että kun EU on tehnyt sopimuksen, tiedetään, että sopimuksen
tekohetkellä olosuhteet ovat olleet sellaisia, että voidaan
luovuttaa. Mutta jos maassa olosuhteet olennaisesti muuttuvat ja maassa
ei enää niissä uusissa olosuhteissa voida turvata
oikeudenmukaista oikeudenkäyntiä, niin tietysti
silloin joudutaan miettimään, voidaanko tähän
kyseessä olevaan maahan sitten enää henkilöä luovuttaa,
ja sitten täytyy yrittää katsoa alueella
sellainen maa, johonka tuo henkilö voitaisiin luovuttaa.
Tietysti mielenkiintoisia erilaisia menettelytapoja eri valtioiden
välillä on. Muistamme varsin hyvin venäläisten
menettelytavan, kun he saivat merirosvoja kiinni. He päästivät
nämä merirosvot vapaiksi, muistaakseni kumiveneessä ulapalla
ilman ruokaa, juomaa ja myöskin sitten ilman navigointilaitteita.
Ja tietysti tämäkin on yksi tapa ratkaista ongelma,
mutta toivon, että suomalainen sota-alus ei tähän
missään olosuhteissa menisi.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ministeri viittasi tuohon lukumäärään,
jonka mainitsin aikaisemmassa puheenvuorossani, että on otettu
kiinni 135 henkilöä, joista 43 on tuomittu, ja
siten ne loput lukumäärät, joita ministeri
luetteli aivan oikein, ovat vasta oikeuskäsittelyssä.
Mutta toinen asia vielä tuohon lakivaliokunnan mietintöön.
Mietinnössä valiokunta sanoo, että pitäisi
pyrkiä siihen, että alueelle perustettaisiin alueen
jonkin valtion tai joidenkin valtioiden lainsäädännön
alainen erityistuomioistuin tai erityisjaos, joko YK:n myötävaikutuksella
tai ilman. Tästä on ollut hieman epätietoisuutta
Suomen linjan osalta, vastaako tämä mietinnön
osa lakivaliokunnan mietinnössä Suomen linjaa. Voisitteko
valaista hieman asiaa tämän osalta?
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Muutamissa puheenvuoroissa on perusteltu
merirosvojahtia sen harjoitusluontoisuuden vuoksi. Mielestäni
olisi paljon halvempaa harjoitella vaikkapa Itämerellä kuin
lähteä seilaamaan Somalian rannikolle saakka.
Ihmettelen myös sitä, miksi Suomi päätti
osallistua sotilasoperaatioon merellä eikä maissa, vaikkapa
satamassa, jossa jaetaan ruoka-apua, ja osallistuisi sen suojaamiseen.
Tiedossanne varmasti oli, että Somaliaan tuotua ruoka-apua
ryöstetään aivan muualla kuin merellä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun arvioidaan tätä Atalanta-operaatiota,
luonnollisesti ensimmäiseksi lähtökohdaksi
on otettava se, että merenkulun vapaus ja turvallisuus
on tietysti kaikille meille yhteinen asia ja siitä kansainvälisen
yhteisvastuun kautta myöskin me suomalaiset joudumme kantamaan
huolta. Tämä on tietysti lähtökohta
nro 1.
Lähtökohta nro 2 on se, että silloin,
kun tietyllä tavalla on tämmöinen kriisitilanne,
avoin merirosvous, niin kuin hyvin sen nyt olemme tunnistaneet,
niin tässä tarvitaan silloin toimia. Ei ole haitaksi
myöskään se, että Euroopan unioni on
käynnistänyt tässä toimia, joihin
Suomi osallistuu.
Kolmanneksi, jos ja kun tässä käytetään
nyt sitten sotilaallista kriisinhallinta-aparaatistoa, niin ei sekään
nyt ole haitaksi, että Suomen Merivoimat voivat osallistua
ensimmäisen kerran historiassa tämän
tapaiseen operaatioon, jossa sitten saadaan kansainvälisestä vuorovaikutuksesta
kokemusta ja taitamista, mikä sekin sinänsä voi
puoltaa kansallisista lähtökohdista arvioituna
tätä asiaa.
Mutta, arvoisa puhemies, jos me vakavasti otamme tuon ongelman,
joka nyt kulminoituu kysymykseen merirosvouksesta ja laivojen suojaamisesta,
niin on ehdottomasti tunnistettava se seikka, että tätä ongelmaa
ei ratkaista merellä vaan maalla. Silloin vakavat ponnistelut
täytyisi tietysti suunnata siihen, kuinka luoda kehitysedellytykset
Somaliassa sillä tavalla, että maa rauhoittuu
ja että siellä on myöskin taloudellisen toimeentulon
mahdollisuudet, muutkin kuin puhdas, avoin ryöstötalous,
joka tässä nyt sitten näkyy.
Minusta olisi ihan vakavastikin pohdittava sitten se kysymys,
että kun meillä on nämä rajalliset
resurssit käyttää kansainväliseen
kriisinhallintaan nyt tämmöinen 10 miljoonaa,
joka käytetään tässä tähän
miinalaiva Pohjanmaan seilaukseen, niin jos lasketaan, että maalla
tätä asiaa lähdettäisiin ratkomaan,
niin hyvin nopea laskutoimitus tuottaa sen, että vastaavalla
summalla Somaliaan olisi pystynyt rakentamaan 1 000 kyläkoulua,
jolloin, jos näitä laittaisi rinnakkain, me pystymme
kyllä tunnistamaan, että pelkkä suojaus
meriliikenteen osalta tällä lailla järjestettynä (Ed.
Rajamäki: Ei huono ajatus!) on tietenkin tavattoman kallis
operaatio. Siinä suhteessa siihen tietysti lankeaa kysymysmerkki,
koska olisi luonnollisesti myöskin varmistettava se, että pyrittäisiin
ne kehitysedellytykset luomaan sinne Somalialle itselleen.
Jos haluttaisiin merirosvouteen suoraan vaikuttaa, niin siinäkin
alusten suojaaminen on vain seuraukseen tarttuminen. Jos haluttaisiin
merirosvoja kontrolloida, niin silloin voimavarojen satsaaminen
rannikkovartiostoon, rajavalvontaan, voisi tuottaa parempia tuloksia
kuin vain sotalaivojen lähettäminen suojaamaan.
Tässäkään tapauksessa tämä meidän
miinalaivamme Pohjanmaa ei kykene itse merirosvojahtiin, se kykenee
vain ainoastaan suojaamaan tätä laivaliikennettä.
(Ed. Laukkanen: Sehän se idea oli!) — Se on se
idea, se tiedetään, ja sillä puolella
tässä nyt lähdetään
liikkeelle. — Mutta kuten useissa puheenvuoroissa täällä on
todettu, tähän asiaan täytyisi pystyä tarttumaan
sitten kokonaisvaltaisemminkin kuin vain merirosvoja merellä jahdaten.
Juha Korkeaoja /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela arvioi puheenvuoroani ja kummasteli
sitä. Ehkä nyt pitää sitten
selventää, mitä puolustusvaliokunta tarkoitti.
Kiinnitimme siis huomiota operaation kustannus—hyöty-suhteeseen,
kun totesimme seuraavaa ihan täältä referoituna:
"Miinalaivan siirtyminen operaatioalueelle kestää noin
kuukauden, samoin paluu. - - Operaation kokonaiskustannusten,
joihin sisältyvät miinalaivatoiminnan lisäksi koulutus-
ja esikuntatehtäväkustannukset, on arvioitu olevan
lähes 12 miljoonaa euroa jakautuen ulko- ja puolustusministeriön
kesken. Valiokunnan arvion mukaan operaatiota voidaan pitää varsin
kalliina kestoonsa nähden. Pitempikestoinen operaatio,
jossa operaatioalueella oltaisiin esimerkiksi kaksi kertaa 3 kuukauden
jakso, olisi panos—tuotos-suhteeltaan valiokunnan mielestä kustannustehokkaampi
järjestely kuin nyt suunniteltu lyhyt osallistumisjakso.
Miehistön rotatointi voitaisiin suorittaa tarvittaessa
lentoteitse."
Tämä oli viittaus tuleviin, eikä se
ole millään tavalla aiheuttanut sellaista johtopäätöstä,
että valiokunta olisi esittänyt, että operaatioon
ei pitäisi osallistua.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitos ed. Korkeaojalle tästä selvennyksestä.
Tämähän kuvastaa sitä, että siellä taustalla
kuitenkin on jo valmistelutyö ilmeisesti olemassa. Nimittäin
jos siihen olisi kirjoitettu, jotta vuoden operaatio olisi parempihyötysuhteinen,
totta kai se olisi parempi, koska ei edestakaisin käytäisi
hakemassa jengiä täältä kuukausi
yhteen suuntaan ja yksi kuukausi perillä. Eihän
siinä ole mitään tolkkua. Sen takia minusta
pitäisi torjua koko tämä operaatio.
Sitten tähän, jotta aina pitää keksiä perustelut. Nyt
on perusteltu, että ruokakuljetuksia turvataan. Itse, jos
olisin rosvopäällikkö — ja luulen, että kun
sitä useampi miettii, tulee ihan samaan lopputulemaan — en
olisi niin hölmö, jotta menisin merellä kaappaamaan
ruokalaivan. Odottaisin, kun se tulee maihin, että trukkikuskit
purkavat sen sinne autoihin, sitten se kannattaa kaapata. Nimittäin
antaa muiden tehdä se työ, eikö näin?
En usko, että merirosvot ovat yhtään
hölmömpiä, koska niillä on kansan
tuki siellä. Eivät siellä satamissa ja
muualla ne laivat olisi, jos kansa ei tukisi. Sen takia tämä on
höpöhöpöpuhetta, jotta sanotaan,
että tällä turvataan ruokakuljetuksia.
(Ed. Kimmo Kiljunen: Eihän ne silloin ole merirosvoja!)
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Atalanta-operaation myötä on
todennäköistä, että Suomi joutuu
järjestämään kalliita oikeudenkäyntejä.
Tilannehan on käytännössä se,
että ryöstämällä suomalaisen
laivan ja jäämällä siitä kiinni
odottaa rosvojoukkoa kuukausien mittainen ilmainen matka Suomessa.
Siinä sivussa on kätevä hakea turvapaikkaa
ja pitkittää maassaoloa mahdollisilla valituksilla
jopa vuosilla. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää,
mistä näihin merirosvo-oikeudenkäynteihin
ja ylläpitoon yleensä tarvittavat varat aiotaan
hankkia. Onko ratkaisu lainaan perustuva lisäbudjetti,
vai revitäänkö rahat oikeuslaitoksen
kohdalla sen omista määrärahoista?
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kommenttina vaan nyt ed. Oinosen puheenvuoroon:
Minkä takia te haluatte tietoisesti luoda nyt väärää kuvaa
tästä asiasta? (Ed. Huovinen: Aivan, juuri näin!)
Tässä on nyt pitkän aikaa keskusteltu
siitä, että näitä mahdollisesti
kiinni otettuja merirosvoja ei tuoda Suomeen oikeudenkäyntiin.
(Ed. Lahtela: Sehän mahdollistaa kuitenkin sen!) — No,
olennaista nyt kuitenkin on, että tavoite, johon olemme
viitanneet, ulkoasiainvaliokunnan mietinnön selkeä tulkinta,
on se, että näitä oikeudenkäyntejä emme
käy Suomessa. (Ed. Lahtela: Lakivaliokunnassa!)
Tämä on lähtökohtana ollut
myöskin Euroopan unionin järjestelyissä.
On katsottu, että olemassa olevat järjestelyt
jo huolehtivat siitä, että ne oikeudenkäynnit
käydään joissain niissä maissa,
joita täällä on lueteltu, niissä maissa,
jotka ovat Somalia tai niitä lähellä olevia
maita, joissa ei ole kuolemantuomio käytössä.
Tämä on hyvin selkeä tulkinta tässä,
ja te vaan koko ajan taas, totta kai, kansan mielialoja kosiskellessanne
haluatte luoda kuvan, että tänne tuodaan sitten
merirosvoja ja järjestetään heille ylläpitoa
ja tulee sitten lisää taas pakolaisia. Tämä on
aivan väärä kuva. Ei tällaista
pidä parlamentista välittää julkisuuteen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Siitä, mitä ed. Pentti
Oinonen äsken just hyvin perustellusti totesi, jäi
yksi kohta vielä kertomatta, ja se on se, että suunnitelmiin
kuuluu, että turvapaikka-asioista vastaavana ministerinä on
silloin Pentti Oinonen. (Naurua)
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kun tämä menee aavistuksen
verran nyt huumorin puolelle, kun merirosvoromantiikasta on kysymys,
niin kai tähän täytyy ed. Lahtelalle
todeta todellakin näin, että kun hän
arvostelee tämän suojauksen tarvetta merellä sillä,
että älykäs merirosvopäällikkö ryöstäisi
alukset satamissa ja maalla, niin tämähän
ei ole vastaus siihen ongelmaan, mikä meillä on,
koska siellä ilmeisesti ei ole älykkäitä merirosvopäälliköitä,
koska he ryöstävät niitä laivoja
siellä merellä. Tämä on se meidän
dilemmamme.
En tiedä, onko nyt sitten älykkyydestä vai
ei-älykkyydestä kysymys vai kysymys ihan määritelmällisesti
siitä, että merirosvopäällikkö ei
ole merirosvopäällikkö sen jälkeen,
jos se ryhtyy maalla ryöstämään.
Kyllähän se tarunhohtoisena rosvoroopena toimiminen
saattaa palkita sinänsäkin. Olisiko näistä,
ed. Lahtela, avuksi?
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä en ole kuullut muita
asiantuntijoita kuin salissa puhuvia asiantuntijoita. En tiedä,
mitä lakivaliokunnassa, perustuslakivaliokunnassa, puolustusvaliokunnassa,
ulkoasiainvaliokunnassa on asiasta lausuttu.
Mutta sen minä ymmärrän, että jos
tämä miina-alus Pohjanmaa onnistuu tehtävässään,
niin se merkitsee kustannusten säästöä.
Se merkitsee kustannusten säästöä.
(Ed. Pentti Oinonen: Minkä takia?) — No, sen takia,
ettei tarvitse lunnaita maksaa. Merimiehet eivät jää panttivangeiksi moneksi
viikoksi, ehkä kuukaudeksi.
Jos nyt kuitenkin kävisi niin hassusti, että joku joutuisi
tuomituksi Suomessa, yksi henkilö, niin totta kai se maksaa.
Ei kukaan sitä halua. Mutta kun todennäköisyys
on niin pieni verrattuna siihen, mitä hyötyä tästä lähettämisestä on,
niin en minä ymmärrä, miten voi olla
hylyn kannalla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edelliseltä puhujalta voisi kysyä,
mikä takaa, että se miinalaiva Pohjanmaa ei joudu
kaappauksen kohteeksi. Kysyin eduskunnan pöntössä sitä, onko
varattu nyt ensi vuoden budjettiin varoja siihen, jotta voidaan
lähteä neuvottelemaan ja lunastamaan laiva takaisin
Suomelle ja 120 sotilasta pois, (Ed. Kimmo Kiljunen: Pohjanmaan
suojaus!) koska mikään ei takaa sitä,
jotta sinne kiipeävätkin rosvot. Kun niitä ei
voi hyvin hirveästi aseellakaan uhata, siellä on
tassut pystyssä sotilailla ja ne vievät ne johonkin
turvapaikkaan ja käydään neuvottelemaan,
miten me saisimme ne vapaaksi.
Mutta kun ed. Sasi, puheenjohtaja, kuvasi, miten helppoa on,
kun otetaan kiinni näitä rosvoja, kipata ne johonkin
maahan sinne. Kun ne käyvät oikeudenkäyntiä,
kuka ne oikeudenkäynnit siellä maksaa? Onko se
Suomi, joka maksaa, kun kipataan suomalaiselta sotalaivalta ne sinne,
vai onko se jokin yhteinen elin, vai käykö niin,
että kun kipataan Somaliaan siellä tuomittavaksi, siellä kahleet
aukeavat välittömästi ja ei kun uutta
pyssyä käteen vaan ja ei kun hyökimään
sinne merelle?
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Ed. Kallis puheenvuorossaan viittasi, että niitä merirosvoja
olisi vaan yksi kappale. Ei kai kukaan merirosvo niin hullu ja hölmö ole,
että menee yksin sotalaivaa valtaamaan? Kyllä niitä varmaan on
siellä vähintään kymmenen, ja
silloin se korvattavien oikeuskulujen määrä on
varmasti kymmeniä miljoonia euroja eikä vaan joku
muutama satatuhatta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Varmasti tulee käymään
niin, että yhtään merirosvoa ei tuoda
Suomeen vaan henkilöt voidaan tuomita alueella. Esimerkiksi
Keniassa on suhteellisen hyvä oikeuslaitos. Tietysti yksi,
mitä vielä voitaisiin tehdä, mistä voidaan
keskustella, on se, että siellähän voisi
olla jossakin tuomioistuimessa erillinen jaosto, joka käsittelisi
nimenomaan näitä merirosvoustapauksia, jolla olisi
erityisen korkea ammattitaito näissä asioissa.
Sillä rutiinilla voitaisiin sitten hoitaa ne asiat nopeasti
ja tehokkaasti. Mehän emme näitä oikeudenkäyntejä suoranaisesti
maksa, mutta jos me annamme kehitysapua Kenialle ja tietysti on
annettu myöskin tukea oikeuslaitoksen kehittämiseen,
niin tietysti sitä kautta välillisesti kyllä.
Mutta joka tapauksessa Afrikan maissa oikeuslaitos vaatii kehittämistä ja
siinä työssä meidän on tarkoituksenmukaista
olla mukana.
Ulkoasiainministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti vielä kerran
haluaisin edustajille Pentti Oinonen ja ehkä Lahtela todeta,
että sillä, että me lähetämme
laivan Atalanta-operaatioon, ei ole mitään suoranaista
tekemistä sen kanssa, mitä tapahtuu kiinni otetulle
merirosvolle, jos sen meidän laiva kiinni ottaa, vaan se
linkkautuu pitkälti siihen, minkä lipun alla kyseinen
laiva, johonka yritettiin iskeä, seilaa. Tässä menevät
puurot ja vellit valitettavasti sekaisin, ja täällä on
mielikuvatasolla hirveän helppo pelata, kuten ed. Kallis muun
muassa totesi. Mutta todellakin haluan vielä kerran korostaa,
että tänä päivänä on
jo se promillen mahdollisuus sille, että näin
voisi käydä.
Ed. Lahtela, en lähde tähän rosvopäällikköanalyysiin
missään muodossa. Mutta pitää pitää mielessä,
että tämä on todellakin merioperaatio, ei
maaoperaatio, ja me keskitymme siihen.
Viimeinen konkreettinen kysymys, joka tuli ed. Komilta, viittasitte
yhteen passukseen mietinnössä. Kun puhuitte alueellisesta
tuomioistuimen alajaostosta YK:n avustuksella tai ilman, johonka
ehkä sitten ed. Sasikin myös viittasi, niin kyllä me
nimenomaan kannatamme tämän tyyppistä rakennelmaa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Yksi keskustelunaihe, josta on paljon puhuttu
jo ulkoasiainvaliokunnassa ja nyt täällä,
on mahdolliset oikeudenkäynnit. Siitä tunnistetaan
hyvin selvästi, että hankaluuksia on, jos heitä tuodaan
tänne Suomeen, sekä hinta- että muussa mielessä.
Jäin kuitenkin kysymään, kun ed. Sasi moneen
kertaan viittasi muun muassa Keniaan, jossa on näitä oikeudenkäyntejä jo
nyt ollut, onko teillä vahva luottamus Kenian oikeuslaitokseen.
Nämä analyysit, mitä nimenomaan Keniasta
oikeusvaltiona tai ihmisoikeuksien puolelta on tehty, eivät
kyllä rohkaise siihen, että niissä tuomioistuimissa
ne kriteerit täyttyvät, joita me edellytämme
silloin, kun puhumme oikeudenmukaisesta tuomioprosessista. Onko
tähän teillä vastaus, kun te haette niitä rannikkovaltioita, mahdollisia
maita, joissa näitä sitten — jos suomalaiset
saisivat kiinni joitain merirosvoja — tulisi tuomittavaksi?
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! On täysin selvää,
että silloin kun EU tekee näitä luovutussopimuksia
tai jos Suomi tekee luovutussopimuksia, niin joudutaan arvioimaan
se maa, jonka kanssa neuvotellaan, ja varmistautumaan siitä,
että oikeudenmukainen oikeudenkäynti siellä on
mahdollista ja että myöskin vankilaolosuhteet
ovat sellaiset, että voidaan luovuttaa kyseessä olevaan
maahan henkilö. Aina tietysti joudutaan tekemään
tämmöinen arvio, ja jos todetaan, että ei
ole mahdollista, niin ei tietysti silloin tehdä mitään
luovutussopimusta.
Keskustelu päättyi.