6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatalouden harjoittamisesta
luopumisen tukemisesta annetun lain muuttamisesta
Jari Leppä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä lakiehdotuksessa siis
ehdotetaan luopumisen tukemisesta annetun lain muuttamista siten,
että luopujan vähimmäisikärajaa nostetaan
ja luopumistapoja ja -ehtoja rajoitetaan. Luopumistavoista
poistetaan mahdollisuus luovuttaa pellot lisäalueiksi toisille
viljelijöille, ja lisäalueluovutus luopumistapana
poistuisi siis jo ensi vuoden, vuoden 2013, alusta.
Herra puhemies! Valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että luopumistukijärjestelmän
tarkoituksena on ja on ollut sukupolvenvaihdosten edistäminen
siten, että maatiloilla saadaan riittävän
varhain tilanpidon vastuulleen ottavia jatkajia. Toinen tavoite
on ollut maatalouden rakenteen kehittäminen.
Tämän käsiteltävänä olevan
esityksen tavoite on tasapainottaa valtion tuloja ja menoja vähentämällä luopumistukijärjestelmästä
aiheutuvia kustannuksia,
elikkä siis tämäkin on säästölaki. Valiokunta
pitää tärkeänä kustannusten
vähentämistä siten, että tukijärjestelmä supistettunakin mahdollisimman
pitkälle edistää niitä edellä todettuja
keskeisiä tavoitteita, joita järjestelmälle on
alun perinkin asetettu.
Valiokunnan enemmistö kiinnittää muutamiin
asioihin huomiota tältäkin osin. Parhaillaan toteutetaan
lukuisia sellaisia sukupolvenvaihdoksia, jotka on aloitettu siten,
että kotitilan tuleva tilanpidon jatkaja on jo hankkinut
nimiinsä sellaisen tilan, jonka nojalla hänelle
on myönnetty nuoren viljelijän aloitustuki. Valiokunta
pitääkin tärkeänä sitä,
että nämä sukupolvenvaihdokset voidaan
ehdotetun lainmuutoksen estämättä saattaa
loppuun suunnitellulla tavalla, siis alkuperäisellä,
suunnitellulla tavalla. Siten on esityksen mukaisesti tarpeellista
lisätä lakiin uusi 77 a §,
jossa säädetään tästä mahdollisuudesta.
Laki siis pitää sisällään
sen, että vuoden 2014 alusta luopujien vähimmäisikä maatilan
sukupolvenvaihdoksissa olisi 59 vuotta, jos luovutuksen saaja on
luopujan lapsi tai muu lähisukulainen. Jos luovutuksen
saaja on muu henkilö, vähimmäisikä säilyisi
voimassa olevan lain mukaisena eli olisi edelleen 60 vuotta. Myös
porotalouden harjoittajia koskeva ikäraja jäisi
ennalleen 56 vuodeksi. Kuitenkin luovuttavan osapuolen iän nouseminen
nostaa yleensä jatkajan ikää, jos sukupolvenvaihdos
toteutetaan perhepiirissä. Valiokunta kiinnittääkin
huomiota siihen, että soveliaan jatkajan saaminen maatiloille
on jatkossa entistä haasteellisempaa, kun otetaan huomioon myös
maatalouden epävarmuustekijät, kannattavuus ja
muiden elinkeinosektoreiden vetovoimatekijät.
Esityksessä sukupolvenvaihdosten ehtoja tiukennetaan
myös siten, että maatilalta saatavaa yrittäjätuloa
korotettaisiin. Nykyinen 10 000 euron vuotuinen yrittäjätulo
luovutuksen saajaa kohden ehdotetaan nostettavaksi 15 000
euroon vuoden 2013 alusta lukien. Tämäkin voi
omalta osaltaan vaikuttaa sukupolvenvaihdoksiin ja niihin halukkuuteen
tällaisessa kannattavuustilanteessa.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä vuoden 2014
jälkeistä aikaa ajatellen myöskin sitä,
että tämä luopumistukijärjestelmä sinänsä voidaan ylläpitää,
ja tässä myöskin valiokunta laittaa terveiset
maan hallitukselle, että pystytään neuvottelemaan
komission kanssa siitä, että tätä meillä erittäin
hyväksi havaittua ja todettua ja vaikuttavaa luopumistukijärjestelmää voidaan
jatkaa.
Herra puhemies! Tähän mietintöön
sisältyy kaksi vastalausetta, jotka ovat hylkäysesityksiä samalla,
ja ne varmastikin esitellään sitten tässä jatkossa.
Lauri Heikkilä /ps:
Herra puhemies! Käsiteltävässä esityksessä ehdotetaan
maatalouden harjoittamisesta luopumisen tukemisesta annettua lakia
muutettavaksi siten, että luopujan vähimmäisikää nostetaan
ja luopumistapoja ja -ehtoja rajoitetaan.
Hallituksen pitäisi päinvastoin alentaa luopumisikää,
niin että voitaisiin varmistaa tilojen sukupolvenvaihdos
riittävän nopeasti, että jatkajat löytyisivät
helpommin ja että jatkajakin pystyisi täyttämään
nykyisin voimassa olevat jatkamista säätelevät
ikäehdot. Ja tietysti jos otetaan maamme nuorisotyöttömyys
huomioon, niin olisi tärkeää, että mahdollisimman
monet tilat voisivat jatkaa.
Lakiesitys heikentää sukupolvenvaihdosten tekomahdollisuuksia
etenkin pienillä tiloilla, vaikka olisi jatkajakin tiedossa.
Pientilan omistajat joutunevat jatkossa myymään
maansa halvemmalla ulkopuolisille. EU-aikana on kehotettu pientilojen
viljelijöitä kannattavuuden ja elinkelpoisuuden
lisäämiseksi käymään
tilan ulkopuolella töissä. Nyt tämä politiikka
on vahvasti muutosvaiheessa ja tällaisia viljelijöitä syyllistetään
ja heille tuodaan hallituksen toimesta ja EU:n toimesta lisää vaikeuksia
ja he joutuvat maksamaan tästä Euroopan maatalouspolitiikan murroksesta.
Herra puhemies! Perussuomalaiset ovat vastalauseessaan kiinnittäneet
huomiota seuraaviin asioihin.
Hallitus on puhunut juhlapuheissa siitä, miten se turvaa
ja ylläpitää elinvoimaisen maaseudun sekä sen
asukkaiden hyvän toimeentulon ja elämisen mahdollisuudet.
Teot ovat olleet kuitenkin käytännössä hyvin
vaatimattomia ja jopa päinvastaisia. Perussuomalaiset tahtovat
nähdä Suomen maaseudun voimavarana ja sekä monimuotoisena
että elinvoimaisena asuinympäristönä myös
tulevaisuudessa. Tästä syystä perussuomalaiset
eivät hyväksy nyt tehtyä esitystä,
että peltojen myynnistä luopumistapana luovutaan ensi
vuodesta eli vuodesta 2013 alkaen.
Toisaalta vastustamme myös sitä, että maatalouden
luopumistukien ehtoja tiukennetaan tavalla, jolla oleellisesti sekä huomattavasti
vaikeutetaan maatilojen sukupolvenvaihdoksia tilanteessa, jossa
maanviljelys on huonosti kannattavaa. Yhtenä hyvänä esimerkkinä tästä mainittakoon
se, että elinkeinosta saatavien vuotuisten tulojen vähimmäismäärää ollaan
nostamassa 10 000 eurosta 15 000 euroon. Tällä toimenpiteellä on
suoria negatiivisia vaikutuksia maatalouteen, maatilojen
elinkelpoisuuteen sekä maatalousyrittäjyyteen
maassamme. Nuorten viljelijöiden asema heikkenee silläkin
toimenpiteellä, että luopuja ei voi antaa maitaan
enää vuokralle.
Kolmanneksi, perussuomalaisten mielestä nyt tehty esitys
ehdotetunlaisena lisää entisestään
tilojen alasajoja sekä autioittaa Suomen maaseutua. Käytännössä viljelijät
pakotetaan muuttamaan pois kotiseudultaan hallituksen väärän
politiikan seurauksena.
Perussuomalaiset eivät voi hyväksyä edellä kuvatun
kaltaista kehitystä. Me tahdomme nyt ja tulevaisuudessa
pitää maaseudun sekä koko maan elävänä ja
asuttuna.
Mats Nylund /r:
Arvoisa herra puhemies! Tämäkin lakiesitys
liittyy ensi vuoden talousarvioesitykseen ja on säästölaki.
Tällä säästetään
oikeasti rahaa, vaikka se on aika haasteellinen. Sukupolvenvaihdos
on äärimmäisen tärkeä kaikille niille
maatiloille, jotka jatkavat. Meidän luopumistukijärjestelmämme
on ollut ja on vielä erittäin hyvä ja
toimiva keino viedä tilaa eteenpäin.
Lakiesitys on erittäin hyvin ja huolellisesti tehty
ja valmisteltu. Se sisältää suojasääntöjä, niin
kuin Suomen oikeusjärjestelmässä usein
on, kun muutetaan näin periaatteellisia kysymyksiä. Käytännössä ne,
joilla on mahdollisuus toimia nykyisen lain mukaan, saavat sen mahdollisuuden
myös tämän muutoksen jälkeen,
joutuvat vain jättämään hakemuksen
vuosi aikaisemmin.
Tärkeintä on joka tapauksessa, että me
saamme sen jatkomahdollisuuden. Nykyinen laki loppuu vuonna 2014,
ja jos ei mitään tule tilalle, me olemme todella
vaikeuksissa. Suomi on ainoa maa, joka käyttää tätä hyvää,
meidän olosuhteissamme hyvää, järjestelmää,
ja on ollut vähän vaikea saada komissio ymmärtämään
tämän lain erinomaisuus, mutta hallitus yrittää parhaansa mukaan.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Rohkenen sanoa, että tässä hallituksen
esityksessä on kysymys viljelijöitten luopumistukijärjestelmän
tietyllä tavalla järjestelmällisestä alasajosta,
vaikka asiantunteva maa- ja metsätalousvaliokunta näkeekin,
aivan oikein, tämän lainsäädännön
jatkon erittäin tarpeellisena, kuten edustaja Nylund tuossa äsken
puheenvuorossaan totesi.
Tällä lakiesityksellä nostetaan luopumisikää sekä luopumistapoja
ja -ehtoja rajoitetaan. On aivan selvää, että muutokset
heikentävät järjestelmää oleellisesti,
mutta tietysti on sanottava, että erityisen suuri heikennys
tosin oli jo aiemmin toteutettu vuokrausvaihtoehdon poistaminen
luopumistavoista — sekin kesken lain voimassaolon.
Maatalouden jatkuvuuden kannalta tässä hallituksen
esityksessä ei voi nähdä mitään
myönteistä. Erityisongelman tähän
vielä tuo se, että leikkaus kohdistuu alueellisesti.
Leikkaus kohdistuu erityisen kielteisesti etenkin Pohjois- ja Itä-Suomeen:
niillä alueillahan käytetään
näissä sukupolvenvaihdoksissa luopumistukijärjestelmää huomattavasti
enemmän kuin etelässä ja Länsi-Suomessa.
Asiantuntijoitten mukaan maatalouden rakennekehitys tulee hidastumaan
tämän esityksen myötä. Tavoitteenahan
luopumistukijärjestelmällä on ollut sekä tilojen
sukupolvenvaihdosten aikaistaminen että maatalouden rakenteen parantaminen.
Nyt väistämättä muun muassa
perikuntien tilamäärä tulee kasvamaan
maatalouden niillä väistämättä hiipuessa,
koska lisämaa-aluekauppamahdollisuus poistuu. Ikärajan
nosto väistämättä nostaa jatkajien
kynnystä siirtyä viljelijöiksi, samoin
luopumistukiehtojen merkittävä huonontaminen voi
nostaa myös tilojen kauppahintoja myyjien toimeentulon
turvaamiseksi. Sillä on tietysti selkeät omat
seuraamuksensa.
Mielenkiintoista oli myös kuulla valiokunnassa asiantuntijaa,
joka oli käytännössä tehnyt
ja neuvonut yli tuhannen maatilan sukupolvenvaihdoksen. Hänen
toteamuksensa oli se, etteivät lakiesityksen muutokset
käytännössä tuo valtiontalouteen
säästöjä, koska vastaavasti
tulee lisääntyä muitten eläkkeitten,
muun muassa työkyvyttömyyseläkkeitten
ja osatyökyvyttömyyseläkkeitten, määrän.
Koska tätä lakiesitystä todellakaan
ei voi pitää järkevänä,
niin keskustan eduskuntaryhmä on tehnyt siitä omat
johtopäätöksensä, jotka näkyvät
tämän valiokunnan mietinnön vastalauseessa 2.
Janne Sankelo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
liittyy siis vuoden 2013 talousarvioesitykseen, ja kun edellisessä puheenvuorossa
epäilin asianomaisen hallituksen esityksen säästövaikutuksia,
niin tämän esityksen osalta selkeitä budjettivaikutuksia
kyllä on, ja vaikeassa taloustilanteessa se on siltä osin
perusteltu, sinänsä ikävä. Kun
puhutaan eläköitymisiästä laajemminkin,
tulee meidän tarkastella kaikkia sektoreita, myös
maataloutta.
Sinänsä tähän keskusteluun
toteaisin, että minunkin mielestäni on äärimmäisen
tärkeää, että maatiloilla ne
sukupolvenvaihdokset tehdään oikea-aikaisesti.
On vaara, että jatkaja ikään kuin kerkeää liian
vanhaksi ennen kuin tämä tulee mahdolliseksi.
Mielestäni kuitenkin valiokunnassa otettiin esille
näitä epäkohtiakin. Voisin todeta tämän
valiokunnan kannanotosta poimittuna, että tavoitteena on
tasapainottaa valtion tuloja ja menoja vähentämällä luopumistukijärjestelmästä aiheutuvia
kustannuksia. Valiokunta pitää tärkeänä kustannusten
vähentämistä siten, että tukijärjestelmä supistettunakin
mahdollisimman pitkälle edistää niitä tavoitteita,
joita järjestelmälle on alun perin asetettu.
Eli on äärimmäisen tärkeää,
että vuoden 2014 jälkeenkin sukupolvenvaihdokset
on mahdollisia ja meillä on sellainen lainsäädäntö,
jolla näitä asioita voidaan edistää.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Budjettivaikutuksia tällä lakialoitteella
ilmiselvästi on. Se on täysin selvä asia.
Mutta onko kukaan miettinyt sitä, mitä tämä saattaa
merkitä menopuolelle budjetissa? Maataloustyö on
raskasta työtä, ja jos siinä luopumisikärajaa
nostetaan, se tarkoittaa sitä, että riskit kasvavat
maatilalla paitsi uupumisen osalta myöskin loukkaantumisten
osalta.
Se, mitä tämä myös tekee,
kun ikäraja nousee: maatilan nuoret lähtevät
pois. Tämän päivän nuoret eivät
jää odottelemaan, jos sattuisi joskus aurinko
paistamaan. He lähtevät pois maaseudulta, ja tämä on
yksi tapa tyhjentää maaseutu ja vaarantaa Suomen
omavaraisuusaste.
Nämä ovat sellaisia asioita, joita minun mielestäni
pitäisi käsitellä useammalta puolelta
ja katsoa, mikä se lopullinen vaikutus on, eikä pelkästään
katsoa sitä, mitä tämä säästää budjettiin yhden
momentin osalta.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on sukupolvenvaihdoksia koskevien luopumistukien suhteen tavallaan toiveita
herättävä. Ilmeisesti hallitus sittenkin
aikoo hoitaa tämän lain jatkon myös vuoden
2014 jälkeen. Muutenhan tämä ikärajan
nostaminen 56:sta 59:ään olisi itse asiassa turha,
koska vuonna 57 syntyneethän voivat hakea tänä vuonna luopumistukea
55 vuotta täytettyään ja saavat sen maksuun
sitten ensi vuonna, ja vuosina 58 ja 59 syntyneet joutuvat hakemaan
vuoden 2013 aikana, mutta onneksi uusi laki mahdollistaa hakemisen
kahta vuotta aikaisemmin. Eli myös vuosina 57 ja 58 syntyneet
pääsevät tämän sukupolvenvaihdoseläkkeen
piiriin. Eli vaikutus alkaa sitten vasta sen seuraavan lain aikana,
joka toivottavasti tehdään. Tällä ikärajan
nostolla sinänsä ei ole vaikutusta sukupolvenvaihdoseläkeoikeuteen,
jos hakee ensi vuonna ikään kuin huomattavasti
aikaistetusti, kun on mahdollisuus hakea kahta vuotta aikaisemmin.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Luopumistukijärjestelmän
jatko on aivan välttämätön.
Meillä on maatalous siinä tilanteessa, että pitäisi
pystyä eri keinoin luomaan tulevaisuudennäkymää,
ja tämä meillä Suomessa käytössä oleva
luopumistukijärjestelmä on ollut hyvä elementti
näitten tilakauppojen aikaansaamiseksi. Samalla tavalla
näitä sukupolvenvaihdoksia pitäisi tietysti
edistää myöskin muissa pk-yrityksissä,
mutta nyt puheena oleva maatalous on tietysti hyvin tärkeä kysymys.
On hyvä asia, että keskustan maa- ja metsätalousvaliokuntaryhmä on
tehnyt erittäin hyvän vastalauseen. Siihen on
helppo yhtyä. Elikkä tämä ikärajan
nostaminen kolmella vuodella on kova juttu, kun katsotaan maatiloja
tiettyjen erityispiirteitten kautta. Jos jatkaja tulee tilalle,
voi sanoa, ei kovin nuorena, niin se merkitsee sitä, että kyllä siinä tilan
kehittämiseltä putoaa monta vuotta pois, ja vastaavalla
tavalla tietysti viljelijän ammatin raskaus merkitsee sitä,
että on kohtuullista, että kohtuullisessa vaiheessa
tila voidaan luovuttaa jatkajille.
Tämä lakiesitys, mikä hallitukselta
on tullut tähän maatalouteen liittyen, noudattaa
tätä hallituksen linjaa, jossa maataloutta rokotetaan
kaikista voimakkaimmin, ja nyt on kysymys sosiaalipolitiikan heikennyksistä,
vaikka muutoin ministerit vakuuttivat, että kenenkään
sosiaaliturvaa ei heikennetä vaan parannetaan, mutta viljelijöiden
ammattikunta on tässä poikkeus ja saa hallitukselta
valitettavasti karumman kohtelun.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Hallituksen esitykset maataloutta kohtaan, niin
kaikki tämänpäiväiset esitykset
kuin myöskin lukuisat muut, ovat sitä samaa sarjaa:
elikkä maataloudelta viedään, toimintaedellytyksiä heikennetään
ja omalta osaltaan myöskin kannattavuutta näin
ollen viedään alaspäin, jo ennestään
heikkoa kannattavuutta viedään alaspäin.
Ne toimet ovat mielestäni myöskin täysin
hallitusohjelman vastaisia. Siellä on lukuisa joukko hyviä kirjauksia
maatalouden toimintaedellytysten turvaamisesta, kannattavuuden turvaamisesta,
pitkäjänteisyydestä jne., mutta kuitenkaan nämä esitykset
eivät käytännön tasolla ole
samaa sarjaa kuin mitä hallitusohjelma on. Siksi toivoisinkin,
että jatkossa, kun hallitus maataloutta käsittelee,
se ottaisi enemmän huomioon sen, mitä se on kirjoittanut
hallitusohjelmaansa, kuin sen, mitä nyt käytännön
toimenpiteissä nähdään. Tai sitten
on muutettava hallitusohjelmaa. Mutta toivottavasti niinpäin,
että hallitusohjelmaa noudatetaan.
Yleiskeskustelu päättyi.