Täysistunnon pöytäkirja 119/2013 vp

PTK 119/2013 vp

119. TIISTAINA 26. MARRASKUUTA 2013 kello 14.00

Tarkistettu versio 2.0

16) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi apteekkimaksusta annetun lain muuttamisesta

 

Anneli  Kiljunen  /sd:

Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama sana apteekkimaksujärjestelmän muutoksesta.

Järjestelmää muutetaan siis siten, että sivuapteekin ylläpito olisi taloudellisesti kannattavampaa pienille pääapteekeille. Tarkoituksena on turvata koko maan kattavien apteekkipalveluiden saatavuus. Tämä on erittäin tervetullut uudistus monille apteekeille ja mahdollistaa lääkkeiden turvallisen ja kattavan saatavuuden koko maassa.

Apteekkimaksu määräytyy edelleen liikevaihdon mukaan, mutta laskennallisia perusteita muutetaan siten, että sivuapteekkien ja vastaavien toimintaedellytykset paranevat. Apteekkimaksun muuttaminen vähentää apteekkimaksukertymää. Uudistus toteutetaan kuitenkin valtion kannalta kustannusneutraalisti apteekkimaksuprosentteja korottamalla eli kustannukset katetaan apteekkijärjestelmän sisältä. Käytännössä apteekkimaksun 2 prosentin korotus nostaa apteekkimaksua isoimmilla apteekeilla sekä niillä apteekeilla, joilla ei ole sivuapteekkia.

Arvoisa puhemies! Valmistelun yhteydessä on arvioitu useitakin eri malleja, joista tämän esitetyn mallin arvioidaan kohdentuvan parhaiten sivuapteekkeja pitäviin pieniin apteekkeihin. Pidämme valiokuntakuulemisen perusteella tärkeänä, että uudistuksen vaikutuksia sivuapteekkien pitämiseen arvioidaan huolellisesti lähivuosien aikana. Jatkossa on tärkeää arvioida apteekkitoiminnan kehittämismahdollisuuksia kansan-terveyden edistämiseksi yhteistyössä muun terveydenhuollon kanssa.

Haluaisin nostaa lopuksi Fimean tuoreen tiedotteen, jonka mukaan apteekkitoiminnan taloudellinen polarisoituminen näyttää edelleen jatkuvan. Fimean mukaan apteekkitoiminnassa mahdollisuus suureen liikevoittoon on suorassa suhteessa apteekkien liikevaihtoon eivätkä liiketoiminnan riskit välttämättä kasva samassa suhteessa. Päinvastoin, ne saattavat jopa pienentyä liikevaihdon kasvaessa. Siksi olisi tärkeää pohtia suurten apteekkien liikevoittojen kohtuullisuutta suhteessa riskeihin.

Pidän lääkealan tulevaisuuden kehittämisen kannalta välttämättömänä, että monopoleina toimivien apteekkien koko talous olisi nykyistä läpinäkyvämpää. Apteekkialan taloudellisesta tilanteesta on mielestäni saatava nykyistä parempi kuva. Tämä on myös suomalaisten veronmaksajien etujen mukaista.

Laila Koskela /ps:

Arvoisa puhemies! Tällä lainmuutoksella perusteena on kannustaa pieniä apteekkeja pitämään tai perustamaan sivuapteekkeja erityisesti syrjäseuduille paikallisen lääkehuollon turvaamiseksi tapahtuen tulonsiirron muodossa, jossa pienille ja keskikokoisille apteekeille sivuapteekin pitäminen on kannattavampaa.

Hallituksen esitys toteutetaan valtion kannalta kustannusneutraalisti. Tämä merkitsee niiden apteekkien apteekkimaksujen nousua, joilla ei ole sivuapteekkeja. Apteekkimaksu nousee noin 500 apteekille kohdistuen noin 2 prosentilla. Esityksen maksutaulukkoa on porrastettu siten, että myös sivuapteekkeja omistavien isompien apteekkien apteekkimaksu nousee.

Apteekkipalveluja tarvitaan eniten siellä, missä on toimivat terveyspalvelut ja muut kansalaisten tarvitsemat palvelut. Koko maan laajuinen laadukkaan lääkehuollon palveluiden ylläpitäminen tulee jatkossa olemaan erittäin haastavaa, sillä pienet yksiköt ovat suhteellisen tehottomia, mikä saattaa pienet sivuapteekit entistäkin vaikeampaan tilanteeseen.

Keskustelu päättyi.