10) Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2014 tuloveroasteikkolaiksi
sekä eräiksi muiksi laeiksi; Hallituksen esitys
eduskunnalle vuoden 2014 tuloveroasteikkolaiksi sekä eräiksi
muiksi laeiksi annetun hallituksen esityksen (HE 105/2013
vp) täydentämisestä
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Tässä yhteydessä otan
kantaa toimenpidealoitteeseeni numero 30 tämän
vuoden valtiopäivillä. Olen luvannut tästä asiasta
käyttää täällä salissa
puheenvuoron ja sen nyt teen.
Arvoisa puhemies! Kuntien tapa periä kunnallisveroa
kuntalaisilta menojensa katteeksi ei ole tänä päivänä paras
mahdollinen. Perintätapa aiheuttaa eriarvoisuutta kuntalaisten
kesken. Suomessa on tällä hetkellä 320
kuntaa, joista Manner-Suomessa on 304. Näistä joka
kolmas kunta korotti tuloveroprosenttiaan tälle vuodelle.
Korkein tuloveroprosentti, 22,00, on Mänttä-Vilppulassa
ja alhaisin, 16,50, Kauniaisissa. Erotus on 5,50 prosenttiyksikköä.
Tämänvuotinen tuloveroprosentin korotus koskettaa
noin 1,5:tä miljoonaa suomalaista. Maakunnallisesti tarkasteltuna
keskimääräinen tuloveroprosentti nousee
eniten eli 0,83 prosenttiyksikköä Kainuussa, jossa
kaikki kunnat Suomussalmea lukuun ottamatta ovat nostaneet tu-loveroprosenttiaan.
Kotikaupunkini Jyväskylän kaupunki nosti viime
valtuustokaudella tuloveroprosenttiaan peräti kolme kertaa,
ja se on nyt 20 prosenttia. Myös muun muassa Oulu, Mikkeli, Raahe
ja Savonlinna ovat korotuksen tiellä.
Arvoisa puhemies! Mielestäni on erittäin tärkeää,
että Suomi pidetään asuttuna etelästä pohjoiseen
ja idästä länteen. Tätä voidaan
edistää myös verotuksellisin keinoin.
Ei ole oikein, että Uusimaa-maakunnan 26 kunnan keskimääräinen
tuloveroprosentti on 18,66 ja kuuden muun maakunnan reilusti yli
20 prosenttia, joten kuntien asukkaat ovat veronmaksajina eri puolilla Suomea
erilaisessa asemassa.
Ratkaisu kuntien ja kuntalaisten eriarvoisuuden poistamiseen
olisi progressiivinen kunnallisverotus. Tällöin
verotus muuttuisi tulojen mukaisesti kiristyväksi ja kohtelisi
verotettavaa kuntalaista oikeudenmukaisesti: mitä suuremmat
tulot, sitä korkeammat verot. Kunnallisvero on jo tällä hetkellä jossain
määrin progressiivinen johtuen ansiotulo- ja
perusvähennyksistä. Eläkeläisten
kunnallisveroprosentti on pääsääntöisesti kunnanvaltuuston
päättämä mutta ansiotuloa saavien
keskimääräisesti 5 prosenttiyksikköä pienempi.
Puhutaan niin sanotusta efektiivisestä veroprosentista.
Tämä ei ole oikein 1,5 miljoonan eläkeläisen
kannalta. Tästäkin syystä kunnallisverotusta
olisi mielestäni syytä muuttaa.
Arvoisa puhemies! Tiedostan, että eri kunnissa muutoksen
jälkeenkin on erisuuruinen verotustaso johtuen veronmaksajien
tuloeroista. Tämä voidaan kompensoida köyhille
kunnille edelleenkin valtionosuusjärjestelmän
avulla.
Eduskunta jatkaa kuntajakolain käsittelyä, mistä johtuen
Suomen kuntien lukumäärä tullee alenemaan
ja kuntakoko kasvamaan. Näin ollen uuden verotuskunnan
asukasmäärä on nykyistä suurempi,
mikä myös puoltaa verotuskäytännön muutosta.
Valtion tuloveroasteikon verotettavan tulon alaraja on tällä hetkellä 16 100
euroa, josta maksetaan veroa 8 euroa ja ylimenevältä osalta
6,5 prosenttia 23 900 euroon saakka. Uuden progressiivisen
kunnallisverotuksen alaraja voisi olla esimerkiksi 16 100
eurosta puolet eli 8 050 euroa. Tämänjälkeisen
veroasteikon porrastuksen tulisi olla valtionverotusta kevyempi.
Menettely tekisi oikeutta muun muassa omaishoitajille, työttömille,
eläkeläisille ja opiskelijoille nykyiseen verotukseen
verrattuna.
Edellä esittämääni perustuen
olen ehdottanut 4.9.2013 eduskunnalle, että hallitus ryhtyy
toimenpiteisiin nykyisen kunnallisverotuksen muuttamiseksi progressiiviseksi
esittämälläni tavalla.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi: esitykseni punainen lanka on,
että asuinpa minä Helsingissä, Tampereella,
Jyväskylässä, Oulussa tai Kittilässä,
maksan 30 000 euron eläkkeestä tai ansiotuloista
kunnalle veroa euroina saman verran eli yhtä paljon kunnasta
riippumatta.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Suomi tarvitsee yrityksiä, jotka
kasvavat ja työllistävät. Maassamme on
käytetty paljon voimavaroja, noin 4 prosenttia bruttokansantuotteestamme,
tuotekehitykseen ja tutkimukseen. Nyt tutkimukseen ja tuotekehitykseen
suunnatut varat ovat vähenemässä, emmekä ole
löytäneet käytännön
keinoja yksityishenkilöiden rohkaisemiseksi sijoittamaan
kasvuhakuisiin pieniin ja keskisuuriin yrityksiin.
Syntyneet tappiot voidaan suomalaisessa tappiontasausjärjestelmässä yleensä vähentää
kymmenenä seuraavana
vuotena syntyneistä voitoista verotuksessa. Tappiontasaus
toimitetaan tulolajeittain ja tulolähteittäin.
Näin ollen ansiotulolajin tappiot vähennetään
vain ansiotuloista ja pääomatulolajin tappiot
pääsäännön mukaan pääomatuloista.
Henkilökohtaisen tulolähteen tappiot, elinkeinotulolähteen
tappiot ja maatalouden tulolähteen tappiot voidaan vähentää kymmenenä vuotena
saman tulolähteen tuloista.
Tästä linjakkaasta tappiontasauksesta poikkeuksena
ovat luovutustappiot. Niitä ei voida vähentää muista
pääomatuloista vaan ainoastaan luovutusvoitoista
verovuonna ja viitenä sitä seuraavana vuonna.
Aivan äskettäin tämä oli vielä rajoitettu
kolmeen verovuotta seuraavaan vuoteen. Luovutustappioista on siis
muodostettu oma erillinen luokkansa pääomatulolajien
sisään. Luovutustappioiden hyvin rajatulle vähentämisoikeudelle
ei ole riittäviä perusteita. Luovutustappiot eivät
usein tule lainkaan vähennettäviksi, koska tappiota
kärsinyt verovelvollinen ei välttämättä saa
luovutusvoittoja viiden seuraavan verovuoden aikana. Näin
hän joutuu liikaverotuksen kohteeksi, koska pääomatulot
ovat koko ajan verotuksen kohteena, mutta pääomatulolajiin
kuuluvat tappiot eivät tule vähennetyiksi.
Verolainsäädännön lähtökohtana
tulee olla tasapuolisuus ja selkeys. Pienten kasvuhakuisten yritysten
pääomarahoitus sisältää aina
suuren riskin. On ongelmallista, että sijoitustoiminnassa tulevat
tappiot saa vähentää vain luovutusvoitoista.
Voitot ja tappiot voivat ajoittua hyvin kauas toisistaan. Voittoja
tulee harvemmin, vaikkakin ne saattavat toteutuessaan olla suuria.
Jos verovelvollinen ei saa vähentää tappioitaan
muista pääomatuloista kuin luovutusvoitoista,
ehkäisee tämä riskinottoa.
Kaikilla verovelvollisilla tulisi olla oikeus luovutustappioiden
vähentämiseen samalla tavalla kuin he vähentävät
muutkin pääomatulolajin tappiot. Näin
päästäisiin oikeampaan verotukselliseen
lopputulokseen. Jos luovutustappiot saataisiin vähentää pääomatuloista,
mistä tahansa pääomatuloista, kymmenen
seuraavan verovuoden aikana, yksinkertaistuisi verotus ja verotuksen
tuloksena olisi oikeamääräinen nettoverotus.
Ruotsissa tällainen malli on otettu käyttöön ja
kokemukset ovat hyviä.
Teen seuraavan keskustan vastalauseen numero 1 mukaisen lausumaehdotuksen:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy valmistelemaan verouudistusta, jossa pääomatulolajin
tappioon luetaan myös omaisuuden luovutuksesta syntynyt
tappio."
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on nyt käsittelyssä oikeastaan
kaksi hallituksen esitystä: hallituksen esitykset 105 ja
181. Kumpikin koskee tuloverotusta.
Ensimmäisessä esityksessä aikaisempien
päätösten perusteella lähdettiin
siitä, että tuloveroasteikkoon ei ensi vuonna
kosketa, vaan se säilyy ennallaan. Mutta laajan palkkaratkaisun
johdosta hallitus on sopinut, että tuloveroasteikkoihin tehdäänkin
1,5 prosenttiyksikön tarkistus tulorajoihin lukuun ottamatta
ylintä 100 000:n tuloluokkaa, ja tällä tavalla
pidetään huolta siitä, että inflaatio
ei syö tuon asteikon merkitystä siten, että tuloverotus
kiristyisi, ja valtion tuloverotus pidetään ennallaan.
Tosin tässä yhteydessä on tärkeätä muistaa
se, että kunnallinen verotus kiristyy lukuisissa kunnissa.
Noin puolet Suomen kunnista nostaa kunnallista veroprosenttia, ja
kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että tuloverotus ensi vuonna
aavistuksen verran kiristyy, mutta ei millään
dramaattisella tavalla.
Hallituksen ohjelman mukaisesti tärkeätä olisi,
että pidettäisiin huolta siitä, että työnteon
kannattavuus säilyy, ja se edellyttää sitä,
että tuloverotus ei kiristyisi. Kuten sanottu, aivan tähän
tavoitteeseen ei päästä ottaen huomioon
myöskin kunnallisverotus, mutta varsin lähelle
sitä, ja myönteistä on se, että työmarkkinajärjestöjen vaatimuksesta
hallitus on suostunut siihen, että tuloveroasteikkoihin
tehdään tuo täsmennys.
Veropohjaa laajennetaan jonkin verran, ja alun perinhän
oli tarkoitus se, että asuntolainan korkovähennyksessä 25
prosenttia olisi se omavastuuosuus, jota ei saisi vähentää.
Nyt 2015 on tarkoitus lisätä vielä 5
prosenttiyksiköllä tuota vähennyksen
rajoitusta niin, että vähentää saisi enintään
70 prosenttia. Tietysti jossakin vaiheessa pitäisi tehdä kokonaisarvio,
mutta se on varmaan seuraavassa hallitusohjelmassa, mitä tuon korkovähennyksen
osalta halutaan, halutaanko se tosiaan poistaa vai halutaanko, että osa
tuosta korkomenosta olisi kuitenkin vähennyskelpoista.
Siihenhän kohdistuu myöskin sitten tiettyjä rajoituksia
määrän suhteen.
Sen lisäksi kotitalousvähennystä kasvatetaan. Tietysti
tavoitteenahan on ollut se, että syntyisi lisää työpaikkoja
ja taloudellista aktiviteettia, ja kotitalousvähennys nousee
nyt 2 000:sta 2 400 euroon. Tietysti tämä ei
ollut välttämättä kauhean tyylikästä:
ensin hallitusohjelmassa supistettiin tuota kotitalousvähennyksen
enimmäismäärää, nyt
sitä taas kasvatetaan, ja tietysti verotuksessa johdonmukaisuus
olisi erittäin tärkeätä.
Toinen vähän samantyyppinen asia koskee sitten
kilometrikorvausta, ja tietyllä viisaudella vuosi sitten,
kun ratkaisua tehtiin, päädyttiin siihen, että kilometrikorvausmuutos
tehdään kahdessa vaiheessa: ensin tehdään
yleinen lievä kiristys ja sen jälkeen vuoden 2014
alusta sitten pitkää matkaa ajavien osalta, yli
15 000 kilometriä ajavien osalta, toinen kiristys.
Nyt työmarkkinajärjestöjen vaatimuksesta
hallitus luopuu tuosta jälkimmäisestä kiristyksestä,
joka koskee paljon autolla ajavia.
Minun täytyy sanoa, että kun aikoinaan verojaostossa
käsiteltiin tätä asiaa, niin Verohallitus yritti
selvittää tutkimusten perusteella, että ne, jotka
ajavat 100 000 kilometriä tai hyvin paljon työajoja
vuodessa, ajavat selvästi halvemmilla autoilla kuin ne,
jotka ajavat hyvin vähän työmatkoja.
Täytyy sanoa, että tuo Verohallinnon selvitys
ei saanut minua kyllä täysin vakuuttuneeksi tuon
selvityksen oikeellisuudesta, koska itse kuitenkin uskon, että niillä,
jotka ajavat paljon, on paremmat, kestävämmät,
turvallisemmat autot, ja se on myöskin tarkoituksenmukaista.
Sinänsä pidän hyvänä,
että puututaan tähän paljon ajavien kilometrikorvaukseen.
Tietysti olisi voinut harkita sitä, olisiko siinä ollut
jonkinlainen kiristys mahdollista, koska tosiasiassa kuitenkin näillä edellytyksillä,
mitä nyt näitten paljon ajavien osalta korvauksia
voidaan myöntää, tuo verovapaus on suhteellisen
edullinen.
Puhemies! Vielä lopuksi kaksi asiaa. Toinen niistä koskee
tappion vähentämistä, ja täytyy
sanoa, että edustaja Kiviranta on siinä kyllä jossain määrin
oikeassa, että kun luovutustappiot saa vähentää vain
luovutusvoitoista, pääomatappiot vain pääomatulosta,
se usein saattaa johtaa siihen, että nämä tappiot
eivät ole vähennyskelpoisia ollenkaan. Voitto
sen sijaan on aina verotettavaa tuloa, ja sen joutuu maksamaan verotuksessa,
ja tätä joudutaan jossakin vaiheessa miettimään.
Hallituksella on nyt ollut selvitys meneillä, ja tavoitteeksi
hallitusohjelmassa asetettiin, että tulolähdejaosta
pitäisi luopua kokonaisuudessaan, ja tietysti siinä yhteydessä tätäkin
asiaa pitäisi selvittää, pitäisikö tuota
vähennysoikeutta laajentaa. Tosin täytyy sanoa,
että mitä tulee esimerkiksi pääomatappioihin,
niitten vähentämiseen palkkatulosta, niin olisi
varsin edullista, että ehkä jonkinlaisia rajoituksia
tuossa suhteessa pitäisi kuitenkin asettaa, mutta nykyinenkään
järjestelmä missään suhteessa
ei ole oikeudenmukainen. Tietysti saattaa syntyä tappioita,
joita on vaikea vähentääkin, mikä johtuu
siitä, että jos on pitkään omistettua
omaisuutta, niin tältä osin sitten on aika vaikea
selvittää, mikä tuon tappion kokonaismäärä on.
Puhemies! Lopuksi haluan kiinnittää huomiota
asuntoedun verotukseen. Viime aikoinahan on keskusteltu hyvin paljon
asuntoedusta ja siitä, että johtavassa asemassa
olevilla henkilöillä on suuria asuntoja. Tietysti
yksinkertaisesti syy siihen, että halutaan tähän
työsuhteeseen liittää asuntoetu, on se,
että se on varsinkin Helsingissä arvoalueilla
varsin lievästi verotettua. On hyvä, että nyt
Verohallinnon piirissä katsotaan hieman tarkemmin, pitäisikö näitä asuntoedun
verotusarvoja pyrkiä täsmentämään,
ajanmukaistamaan ja jollakin tavalla pyrkiä siihen, että ne
olisivat oikeassa suhteessa tuon asunnon ja edun arvoon, koska näin
se varsinkaan, kuten totesin, arvokkailla pääkaupunkiseudun
alueilla ei tällä hetkellä ole. Toivotan
menestystä tälle työlle ja toivon, että tulokset
siitä valmistuvat jo niin, että niitä voitaisiin
soveltaa jo vuoden 2015 verotuksessa.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Kivirannan edellä tekemää esitystä.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Sasi tuossa viittasi ehkä tarkoittamattaan
siihen, että tuloverolain mukaisten luovutustappioiden
vähentäminen edellyttäisi joitain muutoksia
tulolähdejakoon. Näinhän ei tietenkään
ole, vaan tuloverolain mukaiset luovutustappiot voidaan tietysti
säätää vaikka tänään
tai kolmen päivän päästä vähennettäväksi
pääomatuloista esimerkiksi 10 seuraavan vuoden
aikana.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Oliko edustaja Sasilla vastauspuheenvuoro?
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Kyllä, arvoisa puhemies. Haluan vain lyhyesti todeta
sen, että on täysin selvää,
että asia voidaan ratkaista sellaisenaan, yksittäisenä kysymyksenä,
ja sitä ei tarvitse liittää tähän
tulolähdejakokysymykseen.
Toisaalta täytyy sanoa, että tulolähdejakokysymys
on erittäin suuri, ja sinänsä olisi hyvä,
että, kuten sanoin, siinä yhteydessä myöskin
tähän edustaja Kivirannan esille ottamaan ongelmaan puututtaisiin,
niin että jos sitä ennen sitä ei ole tehty,
niin siinä yhteydessä tähän
ongelmaan pitäisi joka tapauksessa puuttua.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan halusin vain pyytää puheenvuoron sen
takia, että minusta tällainen verojen jojottelu ja
ylipäätäänkin päätösten
jojottelu on sangen harmillista. Olisi hyvä, että esimerkiksi
opposition ääntä kuunneltaisiin silloin,
kun tätä lainsäädäntöä alun
alkaen valmistellaan.
Keskustelu päättyi.