6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tekijänoikeuslain
muuttamisesta
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Täällä oli
eilen täydentävä lisätalousarvio
keskustelussa. Olin silloin itse Brysselissä, en päässyt
osallistumaan, mutta siinä yhteydessä, jos olisin
ollut täällä, olisin käyttänyt
puheenvuoron siitä, että kyseisessä esityksessä oli
mukana kulttuurin saralta iloisia uutisia. Siellä oli erittäin merkittävä määrärahakorotus
lainauskorvauksiin, odotettu, toivottu, ansaittu korotus 4 miljoonasta
8 miljoonaan eli tuplaus. Samoin siinä vahvistettiin päätös,
että ohjelmakauden kirjastorakentaminen saa rahansa sovitusti,
ja sitten oli tekijänoikeusasiana myös tämä hyvitysmaksu.
Eli nyt on sillä tavalla hyvä tilanne mielestäni
yleisesti ottaen, että tekijänoikeusasioita olemme saaneet
viime aikoina merkittävästi eteenpäin. Eduskunta
käsittelee parhaillaan tekijänoikeuslain tiettyjen
pykälien uudistamista. Sitten on tämä lainauskorvausasia,
joka on erittäin ilahduttavaa, ja nyt myös tämä hyvitysmaksuasia
on tullut sovituksi. Tietenkin on etsitty jo vuosia ja pitkään
tätä ratkaisua. Myös tällä hallituskaudella tätä on
kovin paljon etsitty.
Eli nyt kyseessä on hallituksen esitys tekijänoikeuslain
muuttamisesta, jossa siis ehdotetaan, että yksityisen kopioinnin
hyvitys maksettaisiin vain valtion talousarvioon otettavasta määrärahasta
eikä tätä hyvitystä enää kerättäisi
tallennusalustojen ja laitteiden myyntihinnoissa. Hallitusohjelmassa
on tämän uudistuksen perusteet. Siinä sanotaan:
"Hyvitysmaksujärjestelmää uudistetaan
turvaamaan alan toiminnan taloudelliset edellytykset nopean teknologisen
kehityksen olosuhteissa." Hyvitysmaksujärjestelmän
uudistaminen sisältyy myös terveen kilpailun edistämisohjelman
digitaalisia markkinoita koskeviin toimenpidekirjauksiin.
Hyvitystä Teoston kappaleiden valmistamisesta yksityiseen
käyttöön on maksettu Suomessa tekijöille
vuodesta 1984 lähtien niin sanottuna kasettimaksuna, ja
vuodesta 2006 lähtien tätä on kutsuttu
hyvitysmaksuksi. Tietoyhteiskuntadirektiivi, joka tulee Euroopan
unionista, edellyttää sopivaa, kohtuullista hyvitystä tekijöille,
kun jäsenvaltion lainsäädännössä on
säädetty yksityisen kopioinnin rajoitus. Tässä direktiivissä käytetään
ilmaisua "sopiva hyvitys". Direktiivi ei määrittele
sitä, mistä hyvityksen rahoitus tulee. Useimmissa
maissa tämä perustuu laitemaksuihin ja erilaisiin
tallennusalustamaksuihin, ja joissakin maissa, kuten Espanjassa
ja Norjassa, tämä on samalla tavoin budjettirahoitteisena,
mihin tässä nyt ollaan siirtymässä.
Meillä hyvitystä oikeudenhaltijoille kerätään tallennusalustoista
ja laitteista, joihin teos voidaan tallentaa ja joita merkittävissä määrin
käytetään yksityiseen käyttöön.
Maksun piirissä tällä hetkellä ovat
analogiset ja digitaaliset tallennusalustat, kuten cd- ja dvd-levyt
sekä digitaaliset tallennuslaitteet, kuten mp3-soittimet,
tallentavat digisoittimet ja ulkoiset kiintolevyt. Maksuvelvollisia
ovat laitteiden valmistajat ja maa-hantuojat.
Yksityiseen kopiointiin käytettävien laitteiden
kirjo on viime vuosina monipuolistunut, ja teosten kopiointi on
siirtynyt lähes yksinomaan tallentamiseen ja kopiointiin
soveltuvista laitteista yleiskäyttöisiin laitteisiin,
joita voidaan siis käyttää myös
muihin tarkoituksiin. Tästä on ollut seurauksena
se, että hyvitysmaksua ei kerry läheskään
kaikista sellaisista laitteista, joihin teoksia tänä päivänä kopioidaan
laissa tarkoitetulla tavalla yksityiseen käyttöön.
Myös aineistojen suora lisensiointi kehittyy jatkuvasti
ja vaikuttaa myös yksityiseen kopiointiin. Tämä kehitys
on otettava huomioon, kun yksityistä kopiointia jatkossa
tutkitaan ja hyvityksen tasoa määritetään.
Sitä edellyttää myös EU:n tietoyhteiskuntadirektiivi.
Koko hallituskauden mittaisessa uudistushankkeessa tehtyjen
selvitysten ja eri ratkaisuvaihtoehtojen punnintojen tuloksena olemme päätyneet
esittämään yksityisen kopioinnin hyvityksen
järjestämistä valtion talousarvioon otettavasta
määrärahasta. Näitä ratkaisuvaihtoehtoja tai
niiden yhdistelmiä, mitä on pohdittu, ovat olleet
myös tämä laitemaksu ja sen laajentamiseen perustuvat
ratkaisut sekä sitten tämä kyseinen malli.
Määrärahan tasoksi alkuvaiheessa
esitetään 11 miljoonaa euroa. Tämä edustaa
sitä tasoa, jolla hyvitysmaksun kertymä oli pitkään
tuossa 2000-luvulla ennen kuin tämä yksityinen
kopiointi enenevissä määrin siirtyi juuri
näihin yleiskäyttöisiin laitteisiin.
Jatkossa yksityistä kopiointia ja sen yleisyyttä tullaan
tutkimaan puolueettomilla tutkimuksilla. Tämän
tutkimustoiminnan metodologiaa tullaan kehittämään
ja tutkimusta ohjaamaan, ja tätä ohjaustyötä varten
valtioneuvosto nimeää neuvottelukunnan.
Uudistuksen myötä hyvityksen hallinto kevenee
merkittävällä tavalla. Nykyistä hyvitysmaksun
keräävää järjestöä ei
samalla tavalla tarvita maksun hallinnointiin, vaan valtion budjettirahoista
hyvitys voidaan maksaa suoraan opetus- ja kulttuuriministeriöstä tekijöitä edustavien
järjestöjen välityksellä. Yksityisen
kopioinnin hyvitys jaettaisiin edelleen opetus- ja kulttuuriministe-riön
hyväksymän hyvitysvarojen käyttösuunnitelman
mukaisesti suorana hyvityksenä teosten tekijöille
ja välillisenä hyvityksenä tekijöille
heidän yhteisiin tarkoituksiinsa.
Kun valmistajan ja maahantuojan sekä jälleenmyyjien
maksuvelvollisuus lakkaa, uudistuksen pitää näkyä myös
tallennusalustojen ja laitteiden kuluttajahinnoissa niin pian kuin
lain voimaantulon jälkeen näitä uusia
laitteita tuodaan maahan ja saadaan kuluttajamyyntiin. Tällä hetkellä esimerkiksi
mp3-soittimen ja tallentavan digisoittimen hinnassa on tallennuskapasiteetista
riippuen hyvitysmaksua 4—36 euroa ja ulkoisen kiintolevyn
hinnassa 9—18 euroa.
Uudistuksen myötä yrityksillä ei
olisi enää myöskään
maksuvelvollisuuden täyttämiseen liittyviä hallinnollisia
tehtäviä eikä kustannuksia. Yksityisen
kopioinnin hyvityksen edunsaa-jien kannalta uudistus merkitsee vakauden
lisääntymistä.
Hyvityksen kokonaismäärää selvitetään
yksityisen kopioinnin tutkimuksilla. Siinä olennaista on,
että yksityisen kopioinnin laajuudesta ja kopiointilähteestä saadaan
mahdollisimman neutraali ja värittymätön
kuva hyvityksen oikean tason ja hyvityksen jakamisen perustaksi.
Sen vuoksi tutkimuksen suunnittelu ja niiden tulosten arviointi
ja tulkinta organisoidaan mahdollisimman puolueettomalla tavalla.
Lopuksi muistutan tästä perusteesta, miksi
yksityisen kopioinnin hyvitys esitetään nyt järjestettäväksi
valtion talousarvioon otettavasta määrärahasta.
Hallituksen esityksen perusteella todetaan seuraavasti: "Kun valtio
lainsäädännössään sallii
yksityisen kappaleen valmistamisen tekijänoikeuden rajoituksena
ja tietoyhteiskuntadirektiivi edellyttää tällaisessa
tapauksessa hyvityksen järjestämistä tekijöille,
eikä hyvitystä pystytä riittävästi
keräämään osana tallennusalustojen
myyntihintaa, on perusteltua, että valtio suorittaa yksityisen
kopioinnin hyvityksen verovaroista." — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Kiitos, ministeri Viitanen. — Keskustelu jatkuu.
Maria Lohela /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu tekijänoikeuksiin
liittyen tuntuu usein ainakin julkisuudessa kilpistyvän
ja saavan melkoisia mittasuhteita siinä, että mietitään
juuri näitä hyvitysmaksuja ja sitä, miten
tekijöiden oikeudet huomioidaan, ja sitten taas toisaalta
sitä, miten kovasti rangaistaan esimerkiksi internet-jakamiseen
ja -kopiointiin syyllistyneitä ihmisiä.
Tästä esityksestä en ihan vielä tällä lukemisella
osaa sanoa hirvittävän hyviä asioita
mutta en myöskään huonoja asioita, joten
tyydyn käyttämään tämän
tilaisuuden siihen, että pyydän ministeri
Viitasta huomioimaan tosiaan jatkossakin sen — kun tämä tekijänoikeuslainsäädäntö
on ehkä ollut
aika paljonkin aikaansa jäljessä ja se varmasti
jatkossa tulee vaatimaan paljon toimenpiteitä — että se
pysyy ajan tasalla ja että kyetään luomaan
niitä tapoja, joilla ihmiset voivat käyttää musiikkia,
elokuvia, kirjoja ja muuta laillisesti ja että ihmiset
valitsevat niitä laillisia keinoja.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys, joka nyt
on käsittelyssä, on paitsi kannatettava myös
erittäin hyvä. Se, että laitteiden hintoihin
ei enää lisätä tekijänoikeuskorvauksia,
on erittäin hyvä asia kuluttajan kannalta, ja
se myös edistää kulttuurin leviämistä ja kulttuurin
saatavuutta tässä maassa.
Uudistus merkitsee myös sitä, että tekijät — musiikin
tekijät ja muut tekijät, jotka siinä ovat mukana — saavat
palkkansa. Enää 2000-luvulla ei ole mitään
mieltä siinä, että taiteilijan pitäisi elää kurjuudessa,
jotta syntyisi sellaista taidetta, mitä halutaan kuunnella
tai jälkipolville jakaa.
Toivoisin kuitenkin, arvon ministeri, että tämä vastaava
asia leviäisi myöskin television ja radion puolelle
niissä tallenteissa, mitä siellä on. Siellä pääsi
käymään sellainen vahinko tekijöiden
kannalta, että kun siirryimme niin sanottuun digitaaliseen
aikaan eli digiaikaan, Areena-aikaan, ja kun uusinnat nimenomaisesti
freelance-toimittajien ja independent-yhtiöiden tuotannosta
tulivat sinne Areenaan — jolloinka niitä toistoja
on valtavasti — niin tavallaan tekijät joutuvat
myymään tekijänoikeutensa yhtiölle
eivätkä saa korvausta siitä, että tätä heidän
tuotettaan käytetään yhä uudestaan
ja uudestaan hyödyksi. Ensimmäisenä sen
menettivät Yleisradion vakityöntekijät
ja sitten myöhemmin kaikki freelance-työntekijät,
tekevätpä kenelle tahansa. Se on täysin
ymmärrettävää sen takia, että tekijänoi-keusmaksut
ovat kovia ja korkeita, mutta olisi hyvä, jos myös
sille puolelle voitaisiin jossakin vaiheessa ajatella valtion kompensaatiota
tekijänoikeuksissa.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on todellakin
hyvin tervetullut ja tarpeellinen, mutta eräs yksityiskohta
siellä kiinnittää huomiota. EU:n direktiivissä,
jossa puhutaan hyvitysmaksusta, todetaan, että hyvitys
olisi maksettava tekijälle ja lähioikeuden haltijalle, ja
näissä hallituksen lakiesityksen pykälissä 26 a ja
26 b puhutaan vain hyvityksen maksamisesta tekijälle.
Tässä kohtaa herää kysymys,
että onko tämä lähioikeuden
haltijoiden jättäminen tästä tekstistä pois
ihan tarkoituksella synnytetty tilanne vai onko tässä kyseessä jonkinlainen
lipsahdus?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Viitanen. (Pia Viitanen: Tästäkö vastaan?) — Joo,
sopii. Pari minuuttia paikaltaan.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Puhemies! Tämä pykälä, mihin
edustaja Ahvenjärvi viittasi, selvitetään.
Mutta tässä kun katsoo tätä lakiesityksen
perustelua, niin tässähän nimenomaan
todetaan, että tämä nykytila ikään
kuin siirretään siitä laitekohtaisesta
maksusta tähän hyvitysmaksuun, joka tulee valtion
budjettivaroista, ja tämä on se keskeinen muutos
tähän järjestelmän toimintalogiikkaan.
Tätä tasoahan tullaan sitten arvioimaan todellakin
vuoteen 2017 asti puolueettomin tutkimuksin ja neuvottelukunnan
toimesta. Eli sillä tavalla tämä uusi
järjestelmä lähtee muodostumaan, ja tässähän
vielä sitten tapahtuu niin, että tämän
lain säätämisen jälkeen kaikkia
näitä yksityiskohtia siitä, millainen
tästä puolueettoman tutkimuksen organisaatiosta,
metodologiasta ja muusta tulee, parhaillaan selvitetään,
ja ensi vuoden alkupuoliskolla saamme näistä asioista sitten
konkreettisesti lisää tietoa.
Mutta, puhemies, sanon oikeastaan tässä sen saman,
minkä totesin tuossa alussakin: sinänsä tämä esitys
on hyvin iloinen asia, ja täällä todellakin
eduskunnasta myös sellaisia terveisiä tässä äsken
kuulimme, että hyvä uudistus ja eteenpäin menee,
ja se on tietenkin hyvin tärkeää, koska viime
kädessä kysymys aina näissä asioissa
on, aivan kuten edustaja Tolppanen sanoi, tekijän palkasta,
ja kyllä se taiteilija ja tekijä sen palkkansa
ansaitsee.
Tässähän tapahtuu nyt niin, mikä on
hyvä huomata, puhemies, että tällä hetkellähän
tämä korvauksen taso, mikä on nyt kerätty
laitemaksuna, on vuosia tullut alaspäin, ja esimerkiksi
tämän vuoden tasoksi arvioidaan noin viittä miljoonaa euroa — suurin
piirtein siinä luokassa — ja se on kyllä aliedustettu
siihen tasoon verrattuna, mikä sen pitäisi olla.
Nyt on sitten arvioitu tässä vaiheessa, kun tämä tulee,
tämä taso, mikä on määritelty
itse asiassa eilen annettavalla ensi vuoden täydentävällä talousarviolla.
Se olisi sen 11 miljoonaa tämän ja ensi vuoden,
ja 2017 alusta sitten tämän puolueettoman tutkimuksen
perusteella määriteltäisiin sitä jatkotasoa,
jotta meillä on mahdollisimman selkeä kuva, mikä se
taso tulee olemaan.
Mutta erittäin tärkeä avaus on mielestäni myös,
ja todella korostan sitä, että tätä on
vuosia yritetty ratkaista, ja nyt tässä on ratkaisu
tältä pohjalta.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille tästä hyvästä selvityksestä ja siitä,
että nyt ollaan tosiaan siirrytty tähän,
että verovaroista annetaan tämä hyvitysmaksu.
Tilannehan on ollut hyvin surullinen tekijöiden kannalta
ja sisällöntuottajien kannalta. Varsinkin musiikkipuolella,
kun on siirrytty digiaikaan, ovat tulot vähentyneet, tekijänoikeustulot, ja
siinä mielessä on hyvä asia, että tämä hyvitysmaksu
tulee nyt täältä puolelta. Meillehän
aikoinaan, kun hyvitysmaksua haluttiin korottaa, tuli valituksia
muun muassa, kun tietokoneitten kovalevyjen osalta oli näitä maksuja,
perittiin, niin että he eivät tarvitse musiikkia,
vaan he tarvitsevat kuviin tai joihinkin muihin tätä käyttöön,
ja tämä on tietysti parempi asia näin,
ettei mennä sille linjalle.
Ylipäänsä täytyy sanoa,
että tällä hetkellä monet taiteilijat,
jotka eivät esimerkiksi saa keikkatuloja, ovat erittäin
tiukoilla, ja sen takia tämä hyvitysmaksu tulee
kyllä hyvään tarpeeseen. Täytyy
sanoa, että jos ei sitä tekijänoikeusmaksua
saa, niin ei löydy uuden musiikin ja sisältöjen
tekijöitä, ja tämä on se iso
ongelma.
Tietysti yhtenä tärkeänä rooliltaan
on Yleisradio, jolla on tärkeä tehtävä soittaa
ja esittää kaikkea sitä, mitä muut
jättävät soittamatta. Yleisradio on tietysti
siinä mielessä avainasemassa, että he
mahdollisimman laajasti edistävät suomalaista
kulttuuria ja soittavat myös musiikkia, jotta monenlaiset
tekijät, myös marginaalimusiikin tekijät,
pääsevät tekijänoikeuksien piiriin
ja saavat sieltä rahaa.
On myös puhuttu siitä, että tekijänoikeudet jossain
vaiheessa ohjattaisiin taiteilijan yritykselle. Tämäkin
on yksi mahdollisuus. Silloin rahaa jäisi enemmän
uuden tekemiseen ja promotointiin. Mutta se on varmasti seuraavan
hallituskauden asioita.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Todellakin, niin kuin edustaja Alatalo sanoi,
tuo on tärkeä muutos. Toivottavasti mahdollisimman
pian se saadaan aikaiseksi, että tekijänoi-keusmaksut
tai tulo voidaan tulouttaa yritykselle.
Vielä palaan lähioikeuden haltijoiden kohtaloon
tässä yhteydessä. Ajattelen, että tuo
on kuitenkin aika selkeä yksityiskohta tässä,
ja toivoisin, että ihan valiokuntakäsittelyn yhteydessä jo paneuduttaisiin
tähän asiaan. Niin kuin tässä aiemmin
todettiin, niin tällä hetkellä on paljon
luovalla alalla esittävissä taiteilijoissa tekijöitä,
jotka ovat todella tiukoilla. Siinä mielessä,
mitä nopeammin tämä asia saadaan, niin
kuin sanotaan, sillä tavalla järjestykseen, kuin
sen tulee direktiivin mukaan olla, niin sitä parempi.
Keskustelu päättyi.