9) Hallituksen esitys eduskunnalle energiaverotusta koskevan
lainsäädännön muuttamiseksi;
Hallituksen esitys eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi
annetun hallituksen esityksen (HE 128/2014 vp) täydentämisestä
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä hallitus
haluaa korottaa energiaveroa usealla eri osa-alueella, ja sitä perussuomalaiset
eivät voi hyväksyä. Energia on välttämättömyyshyödyke,
jonka hinnannousu rankaisee eniten juuri pienituloisia kotitalouksia ja
sähkönkäyttäjiä. Hallitus
ei ole ymmärtänyt sitä, että se
toimillaan syö suomalaisen kuluttajan ostovoiman ja nakertaa
teollista kilpailukykyä.
Toki perussuomalaiset kiittävät siitä,
että hallitus on myös alentamassa turpeen ja puuhakkeen
verotusta. Mutta kuitenkin tämä on hiukan myöhäistä toimintaa,
sillä energiayhtiöt ovat jo tehneet investointeja,
joilla korvataan kotimaista bioenergiaa esimerkiksi kivihiilellä.
Lisäksi, kun me tiedämme, että hallitus
on johdonmukaisesti nostanut tämän hallituskauden
aikana turpeen verotusta 1,1 eurosta per megawattitunti aina 4,9
euroon, nyt esitetty 1,5 euron alennus megawattitunnille ei ole
riittävä. Hallituksen tulisikin päästä takaisin
sinne lähtötasoon, jossa olimme ennen hallituskauden
veronkorotusintoilua.
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat valiokuntatyössään
esittäneet vastalauseen tästä ja tulevat
siitä varmasti myös esittämään
hylkäystä.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Eikö noille ministereille saataisi
varajäsenet aina, niin kuin valiokunnassakin on, varsinkin
valtiovarainministerille, kun alkupäästä ja
loppupäästä häntä ei
näy missään? Että semmoinen esitys
täytyisi tehdä tässä.
Mutta, arvoisa puhemies, mennään aiheeseen, ja
jos en siinä pysy, niin pyydän huomauttamaan.
Perussuomalaisten vastalauseessa todetaan muun muassa näin:
"Kotimaisten energialähteiden kuten turpeen ja pienpuuenergian
asemaa tulee vahvistaa. Hyödyntämällä kotimaista
energiaa ja kehittämällä siihen perustuvaa
vientiteollisuutta voimme oikaista merkittävästi
kauppatasettamme. Energiantuotannon kotimaisuusasteen tuntuva nostaminen
edistää myös maamme talouskasvua ja tuottaa
kymmeniätuhansia uusia työpaikkoja. Hallituksen
tuore ilmoitus siitä, että se on laskemassa ensi
vuonna turpeen verotusta ja nostamassa puuhakkeen tukea, on erittäin
kannatettava, muttei riittävä." — Niin
kuin Niikko sanoi.
Arvoisa puhemies! Nyt menen siihen omaan aiheeseeni, minkä minä nyt
tunnen aika hyvin.
Sahatavaran viennin arvo nousi toistakymmentä prosenttia
tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana.
Viime vuonna viennin arvo oli lähes 1,5 miljardia euroa.
Sahatavara oli Suomen neljänneksi tärkein vientituote.
En siis puhu mistään vähäisestä tuotteesta
tai vientialueesta. Kuitenkin Japanin markkinat ovat hyytyneet ja
myös Kiinan vienti on laskenut. Markkinatilanne on muuttunut
epävarmaksi muun muassa Lähi-idän ja
Ukrainan kriisien myötä, ja sahatavaran kotimainen
kulutus taantuu edelleen, rakentaminen hiipuu.
Silti sahatavaran tuotanto nousi alkuvuonna Suomessa noin 5
prosenttia. Toistaiseksi itsenäisten sahojen työllisyystilanne
on hyvä. Lyhytaikainen tuloksen kohentaminen ei vielä kohenna
sahojen tasetilannetta edes tyydyttäväksi. Kapasiteetti
on edelleen vajaakäytöllä.
Arvoisa puhemies! Ongelmaksi on noussut sahan sivutuotteitten,
hakkeen, purun ja kuoren, markkinointi. Etenkin purun ja kuoren
menekki kärsii merkittävästi hiilen poltosta
ja metsähakkeen tuista. Hallituksen käytännön
toimenpiteet vientiteollisuuden toimintaolosuhteitten vahvistamiseksi
ovat olleet osin oikeasuuntaisia mutta vaikutuksiltaan hitaita.
Kansallisen metsäohjelman tavoitteena on kehittää metsäalasta
biotalouden vastuullinen edelläkävijä.
Siihen tarvitaan elinkelpoista sahateollisuutta, sillä biotalouden
raaka-ainehuolto perustuu ratkaisevasti sahojen materiaalivirtoihin. Sahat
tuottavat sahatavaran lisäksi oleellisen osan sellu- ja
bioenergiateollisuuden raaka-aineista.
Sahojen on pystyttävä hyödyntämään
polttokelpoiset materiaalivirtansa. Valtion budjetissa on varauduttu
tukemaan sahojen sivutuotteitten paikallista hyödyntämistä energiatuotannossa. Nykyinen
tilanne, jossa syöttötariffijärjestelmä ei
mahdollista tuen käyttöä, on korjattava
esimerkiksi kaksinkertaistamalla tuen leikkuri. Kuorelle ja purulle
on saatava vastaava tuki kuin metsähakkeelle. Kotimaiset
polttoaineet ovat menettäneet markkinoita hiilelle sekä tuontihakkeelle, joka
on lopetettava EU:n ulkopuolelta tulevista maista, kuten Venäjältä.
Ja tuohon tukijärjestelmään vielä.
Se vääristää sillä tavalla
kilpailua, jos ei se kohdistu myös sahoilta tuleviin sivutuotteisiin,
koska se laskee niitten hintaa. Ja kuitenkin tämä on
vientiteollisuutta, ja se tuo kaiken ostamansa puun omalla rahalla,
ei millään veronmaksajien rahoilla. Kun tämä tuki
tulee tasapuolisesti tänne metsähakkeelle, samalla
tavalla sinne sahojen sivutuotteille, ollaan samalla viivalla, ja
tämä kohentaa sahojen kilpailukykyä,
niitten ostovoimaa, myös siellä metsäpuolella,
koska puun runkohinnasta 70 prosenttia kuitenkin on siitä tukkipuun
osasta elikkä sahojen ostamaa, ja se on kaikki kakkua, joka
tulee tähän maahan, eikä veronmaksajien tuottamaa
energiaa.
Arvoisa puhemies! Kiitos. Pysyinkö aiheessa?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ihan kohtuullisesti.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Hallituksen politiikka on epäonnistunut
näiltäkin osin, se selviää aivan
vienti- ja tuontitilastoista. Hiilen käyttö kasvoi
viidenneksen viime vuonna. Se on ikävä juttu,
olisihan meillä tuolla metsissä ja soilla omaakin
polttoainetta käytettäväksi, mutta jostain
ihmeen syystä me sitä kivihiiltä laivaamme
tänne Suomeen. Esitänkin, että käsittelyn
pohjaksi otetaan vastalause 3. Tällä vastalauseella
halutaan laskea dieselin sekä sähkön
kuluttajahintoja ja edistää kotimaisten polttoaineitten
käyttöä sekä tukea Suomen kuljetusalaa
noin 70—80 miljoonalla.
Hallituksen on ilmeisen vaikea käsittää sitä, että Suomessa
monilla kansalaisilla on hyvinkin vaikea taloudellinen tilanne.
Työttömyys on kasvanut ja piilotyöttömyys
ennen kaikkea huomattavan paljon. Meillä on 400 000
työtöntä yhteensä Suomessa.
Ja nyt sitten kun hallitus vain lisää ja lisää kansalaisille
näitä maksuja sähkön osalta,
lämmityskulujen osalta, autoilun kustannukset kasvavat,
asumisen kustannukset, niin kyllä se vakava viesti, minkä me
näemme, ovat iltapäivä- ja sanomalehtien
otsikoissa ne teot, mitä täällä on
tehty. Pinnan alla kuohuu. Tämä on vakava viesti
kyllä minun mielestäni hallitukselle. Ei kansalaisia
voi laittaa niin ahtaalle taloudellisesti kuin he tällä hetkellä ovat.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Energiaverotuksen muutokset ovat osa julkisen
talouden sopeuttamista mutta parantavat myös verotuksen
ilmastopainotusta. Vihreät ovat ajaneet ympäristölle
haitallisten tukien karsimista. Nyt esitetään,
että kaivostoiminnalta poistuvat energiaintensiivisen teollisuuden
verotuet. Tämä on yksi osa ympäristölle
haitallisten tu-kien karsimispakettia.
Liikennepolttoaineiden energiasisältöveron korotukset
ja lämmityspolttoaineiden korotukset ovat maltillisia mutta
ohjaavat kuluttajaa ilmastoystävällisiin valintoihin.
Myös sähköveron korotuksista aiheutuva
verorasitus kuluttajalle on kohtuullisen maltillinen, vaikka tavoiteltavasta verotuotosta
yli puolet, noin 140 miljoonaa euroa, muodostuu sähköveron
korotuksesta. Teollisuuden alennettu sähkövero
jää ennalleen, jotta vientiä ei heikennettäisi.
Muutokset ovat linjassa päästövähennystavoitteiden
kanssa, koska ne siirtävät energiaverotuksen painopistettä yhä enemmän
päästökaupan ulkopuolisiin sektoreihin,
kuten liikenteeseen ja kulutukseen. Lämmityspolttoaineiden
hiilidioksidiveron korotukset kannustavat käyttämään
vähäpäästöisiä polttoaineita.
Näiltä osin hallituksen esitykset ovat kannatettavia,
mutta vihreät jättivät käsittelyssä vastalauseen,
joka kohdistuu esityksessä olevaan turpeen veron alennukseen.
Vihreä ryhmä ei kannata hallituksen esitystä laskea
polttoturpeen verotusta 4,9 eurosta megawattitunnilta 3,4:ään
euroon megawattitunnilta. Kesän kehysriihessä päätettiin
jo perua turpeelle kaavaillut veronkorotukset vuoden 2015 alusta, jotta
sen asema suhteessa kivihiileen paranee.
Kivihiilen käyttöä pitää vähentää ja
kotimaisen uusiutuvan energian käyttöä vastaavasti
lisätä. Vihreät jakavat nämä tavoitteet.
Viime vuonna vihreä ryhmä esitti kymmenen kohdan
paketin keinoista, joilla voidaan vähentää kivihiilen kulutusta
ja suosia kotimaisia uusiutuvia polttoaineita. Esitimme verotuksen
hienosäätämistä niin, että sähkön
ja lämmön yhteistuotannossa kotimainen energia
pärjäisi paremmin kisassa tuontikivihiilen kanssa.
Esitimme metsähakkeen tukeen korjausta, joka auttaisi ennen
kaikkea nykyisen kaltaisissa oloissa, jolloin päästöoikeuden
hinta on alamaissa, ja parantaisi metsähakkeen asemaa suhteessa
fossiilisiin polttoaineisiin. Esitimme myös sitä,
että Suomi toimisi aktiivisesti EU:ssa EU:n päästökaupan
korjaamiseksi, jotta sitä kautta saataisiin vauhditettua
uusiutuvan energian käytön lisäämistä ja
jarrutettua vastaavasti tuontipolttoaineiden käyttöä.
Pulmallista hallituksen esityksessä on se, että tukitoimia
kohdennetaan juuri turpeeseen, vaikka järkevintä olisi
keskittyä edistämään nimenomaan
kotimaisen uusiutuvan energian käytön lisäämistä ja
sitä kautta auttaa vähentämään
tuontipolttoaineiden käyttöä. Kannatamme
esitettyä 12 miljoonan euron lisäystä metsähakkeen
tukeen ja esitämme metsähakkeen tuotantotuen välitöntä uudelleennotifiointia
EU:ssa. Pidämme valitettavana, että metsähakkeen
tuotantotuki aikoinaan ylipäätään
sidottiin turpeen verotukseen. Vaadimme metsähakkeen tuotantotuen
uudelleennotifiointia ja sitä, että EU tarkistaa
sääntöjensä järjettömyyden
asian suhteen. Tilanteessa, jossa ulkomainen fossiilinen polttoaine,
kivihiili, ottaa markkinaosuuksia kotimaiselta uusiutuvalta energialta,
pitäisi voida tukea kotimaista uusiutuvaa polttoainetta,
metsähaketta. Markkinoiden epätasapainoa lisää sekin,
että arvioiden mukaan teollisuusmaat käyttivät
vuonna 2011 yli 58 miljardia dollaria fossiilisten polttoaineiden, kuten öljyn,
hiilen ja kaasun, tuotannon ja kulutuksen tukemiseen.
Arvoisa puhemies! Tulemme esittämään
pykälämuutoksen turpeen verotukseen. Lisäksi
käsittelyissä tulemme esittämään
kolme lausumaehdotusta, jotka myös sisältyvät
vastalauseeseen. Edellytämme, että hallitus toimii
ripeästi EU:n päästökaupan valuvikojen
korjaamiseksi, jotta hiilidioksiditonnille saadaan sellainen hinta,
joka suosii uusiutuvia polttoaineita. Lisäksi edellytämme,
että hallitus aloittaa metsähakkeen tuotantotuen
uudelleennotifioinnin välittömästi, jotta
metsähakkeen tuotantotukea voidaan nostaa riippumatta turpeen
verosta, ja neuvottelee EU:n kanssa tähän tarvittavat
muutokset. Kolmanneksi edellytämme, että hallitus
ryhtyy toimiin energiaverotuksen korjaamiseksi niin, että kivihiilen
vero nousee ja kotimaisen uusiutuvan energian kilpailuasetelma suhteessa
kivihiileen vahvistuu.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Edustaja Vähämäki
juuri äsken esitteli ne syyt, joiden vuoksi Perussuomalaiset
on jättänyt tähän hallituksen
esitykseen vastalauseet, joten kannatan edustaja Vähämäen
tekemää esitystä.
Arto Pirttilahti /kesk:
Arvoisa puhemies! Edellä edustaja Karimäki
hyvin kertoi perusteet ja taustat, miten kotimaisen energian ongelmiin on
päädytty, eli vihreät ajoivat vahvasti
tätä ympäristölle haitallisten
tukien listausta Suomeen, ja siinä nyt ei ole päätä eikä häntää työllisyyden ja
kilpailukyvyn osalta. Tässä ei ole minkäännäköistä järkeä läsnä.
Silloin vahvasti nostettiin turpeen veroa ja hakkeen tuki pudotettiin.
Se aiheutti meille sen, että kivihiili virtasi Suomeen
ja moni hakeketju meni myyntiin, ja hakkeen asian osalta oli todella
surullista. Kivihiili-investointeja tehtiin monessa lämpölaitoksessa,
kuten esimerkiksi Seinäjoki, Jyväskylä,
ja kun ajatte myös Lahden ohi, niin on aikamoisia mustia
läjiä tällä hetkellä olemassa.
Tällä järkytettiin tätä meidän
energiaverotuspolitiikkaa, ja yhtä lailla tähän
kiikkulautaan, mikä on minun mielestäni järkevästi
rakennettu, missä on turpeen vero suhteessa hakkeen tukeen
aikanaan rakennettu ja se on notifioitu, siinä ovat kilpailukykyasiat
ja, sanotaan, EU:n kilpailulähtökohdat, minkä takia
tämä on näin rakennettu. Oli aivan turhaa
sitä mennä häiritsemään.
Keskustan omassa vastalauseessa haetaan, että päädyttäisiin
takaisin vuoden 12 tasolle, eli turpeen verotus 1,9 euroon megawattitunti
ja myös hakkeen tuki 18 euroon megawattitunnille. Nämä korjaukset,
mitä hallitus nyt tekee, ovat oikeansuuntaiset mutta täysin
riittämättömät. Ja on aivan
ihmeellistä, että tähän on päästetty
nyt suuri metsäteollisuus vuoden 2016 alkuun kynsimään
tätä hakkeen tuen järjestelmää,
jossa esitetään näin ollen, että se
muutettaisiin siten, että alle 16-senttisestä puusta
ei saataisi hakkeen tukea maksaa. Näen, että tämä 12-taso
on hyvä tälle esitykselle, ja tässä varmaan
edustaja Kalli tulee näitä tarkemmin esittelemään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Kalli onkin jo melkein puhujakorokkeella.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Viittaan jo edustaja Pirttilahden mainitsemaan,
keskustan jättämään vastalauseeseen,
joka on vastalause numero 2, jossa me yritämme parantaa
kotimaisen energiantuotannon kilpailukykyä nykyisestä ja
nimenomaan näillä toimilla, jotka jo edustaja
Pirttilahti omassa puheenvuorossaan totesi.
Me hyväksymme lakiehdotuksen muutoin valiokunnan mietinnön
mukaisena, paitsi 2. lakiehdotuksen liitteen verotaulukko muutettuna
siten, miten se on vastalauseeseen kirjoitettu, ja edelleen me ehdotamme
neljää lausumaa, jotka lyhyesti käyn
lävitse. Tämä taulukkomuutos tarkoittaa
juuri sitä, mitä edustaja Pirttilahti totesi,
että palataan vuonna 2012 voimassa olleeseen taulukkoon,
joka mahdollistaa sen, että tätä muutosta
ei tarvitse notifioida komissiossa vaan voidaan palata vanhaan,
hyväksi koettuun taulukkoon, joka mahdollistaa sen, että metsähakkeen kilpailukyky
selvästi paranee.
Edelleen ehdotamme, että kuorma-autoliikenteen parantamiseksi,
sen kilpailukyvyn kohentamiseksi, nimenomaan kotimaisen kuorma-autoliikenteen,
otetaan käyttöön polttoaineveron palautusjärjestelmä,
esimerkiksi 5 senttiä litralta, mikä lisää valtiolle
kustannuksia noin 50—60 miljoonaa euroa. Uskomme, että tällä toimenpiteellä suomalainen
tavaraliikenne korjaantuu ja sen kilpailukyky paranee niin, että suhteessa
suomalaiset pystyvät tekemään jatkossakin
senkaltaisia kalustoinvestointeja, että suomalaiset pärjäävät.
Edelleen omaan käyttöön tulevan piensähkötuotannon
verovapauden pitäisi olla aina mahdollista, jos se tapahtuu
alle 250 kilowattiampeerin laitoksella, ja sen tähden tarvitaan
muutos. Nykyinen järjestelmä on se, että itse
joutuu maksamaan veroa siitä tuotannosta, jonka tuottaa
itse omaan käyttöön, ja näin
ei voi olla. Se ei ole kannattavaa liiketoimintaa, ja sen tähden
tässä asiassa tarvitaan muutos.
Ja edelleen: otetaan käyttöön erillinen
kivihiilen haittavero, jolla näiden kotimaisten polttoaineiden
kilpailukykyä parannetaan.
Eli vastalauseen mukaisesti taulukkomuutos ja neljä vastalausetta.
Lyhyesti käyn vielä läpi nämä vastalauseet:
Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin ja ottaa käyttöön
suomalaiselle kuorma-autoliikenteelle suunnatun polttoaineveron
palautusjärjestelmän, joka on mittakaavaltaan
noin 50—60 miljoonan euron vuosikustannus.
Toiseksi, eduskunta edellyttää, että hallitus
ei tässä vaiheessa aloita sellaista metsähakkeen syöttötariffia
koskevaa lainsäädäntömuutosten valmistelua,
joka edellyttäisi sitä, että muutokset on
hyväksyttävä myös Euroopan komissiolla, vaan
pidättäytyy olemassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
Kolmanneksi, eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyisi toimiin verottoman oman sähköntuotannon
sallimiseksi aina, kun se tapahtuu generaattoriteholtaan alle 250
kilowattiampeerin suuruisessa tuotantoyksiköissä.
Ja neljänneksi, eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin ottaakseen käyttöön kivihiilen
erillisen haittaveron ja korottaakseen metsähakkeella tuotetun
sähkön tuotantotuen vuonna 2012 voimassa olleelle
tasolle, mitenkä lakialoitteessa edellytetään.
Eli ehdotan, että käsittelyn pohjaksi otetaan vastalause
numero 2.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Vähämäki
esittelikin perussuomalaisten vastalauseen. Haluan muutamiin kohtiin
ottaa tässä kantaa.
Niin kuin täällä vastalauseen alussa
todetaan, meillä on noin 8,5 miljardin euron edestä kysyntää energiatuotteille.
Tällä hetkellä meille tuodaan lähes
tämän edestä energiaa ulkomailta, kun meillä olisi
mahdollista myös käyttää kotimaisia energiatuotteita,
niin turvetta kuin puuta, ja on täyttä järjettömyyttä,
että kotimaista energiantuotantoa sitten rankaistaan verotuksella
ja tehdään ulkolaiseen verrattuna kilpailukyvyttömäksi.
Mutta lähinnä huoli on, itse kun olen kuljetusalan
yrittäjä, kuljetuselinkeinon toiminnasta tässä maassa.
Se on tärkeä. Ellei kuljetuselinkeinomme toimi,
emme pysty raaka-aineita viemään jalostettavaksi
emmekä jalostettua tuotetta takaisin markkinoille. Niin
kuin Kalli on täällä todennut, tämän
hallituskauden aikana kustannukset tällä alalla
ovat noin 140 miljoonalla eurolla lisääntyneet.
Se on aiheuttanut yrityskuolemia ja on varmasti lisää aiheuttamassa.
Perussuomalaiset ovat vastalauseessaan esittäneet, että polttoaineen
palautusjärjestelmä otetaan käyttöön
ja kompensoidaan sillä tavalla noin 70—80 miljoonaa
takaisin kuljetuselinkeinolle.
Tämähän vaikuttaa myös meidän
vientiimme, siihen, että vientiteollisuus on kilpailukykyinen, koska
kuljetuskustannukset ovat merkittävä osa siinä.
Tietysti tämä vaikuttaa myös kotimaiseen kysyntään,
siihen, että tuote on kansalaisille ostovaiheessa kilpailukykyinen,
ja se edistää myös tätä,
että sisämarkkinat meillä pyörivät.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Minä jatkan tuosta edellisestä puheenvuorosta liittyen
energiatukijärjestelmään, mikä nyt
on luotu tuolle metsähakkeelle. On tehty päätös,
että chp-laitokset saavat 750 000 euron tuen,
mutta se ei riitä käynnistämään
näitä laitoksia, vaan se on kaksinkertaistettava
puoleentoista miljoonaan. Silloin ne lähtevät
toimimaan. Se raha, minkä valtio laittaa siihen tukijärjestelmään,
se tuottaa välittömästi takaisin sen.
Olen tästä puhunut aikaisemminkin. Miksi me ajamme
märkää haketta ja puruja, jossa on monta
kymmentä prosenttia vettä, satoja kilometrejä paikasta
toiseen? Me ajamme vettä paikasta toiseen. Se hake voitaisiin hyödyntää siinä paikallisesti
chp-laitoksessa ja syöttää se ylimääräinen
energia paikalliseen verkkoon. Tästä olisi hyötyä kaikille.
Vihreitten mukaan päästöjä pitäisi
vähentää. Tällä tavalla niitä vähennetään:
ei ajeta vettä dieselillä paikasta a paikkaan
b. Ei siinä minun mielestä, ainakaan minun järjen
mukaan, minun pään mukaan mitään
järkeä ole. Mutta näkyy olevan joillakin semmoiset
einsteinin aivot, että niillä osataan tämäkin
asia selittää sillä tavalla, että olipas
se hyvä esitys. Hallituksen esitys on oikeansuuntainen,
mutta jos tämä siihen lisätään
vielä, se parantaa maaseudun elinkelpoisuutta vielä huomattavasti
ja tuo lisää työpaikkoja aivan varmasti.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! Kannatan edustaja Kallin tekemää ehdotusta
energiaverotusta koskevan lainsäädännön
osalta, kaikkia niitä kohtia, mitä hän
tuossa luetteli omassa puheenvuorossaan.
Puhemies! Keskusta on koko ajan ollut sitä mieltä,
että hallitukselta oli erittäin suuri virhe lähteä purkamaan
vielä vuonna 2012 voimassa ollutta energiaverotusta metsähakkeen
ja turpeen veron osalta. Siksi keskustassa ei myöskään
hyvällä katsota sitä, että nyt
hallitus pikkuisen kohentaa tätä tilannetta, mutta
samalla se tekee ehdotuksen, joka täytyy vielä komissiossa hyväksyttää ja
näin vaarantaa niin tämän veroedun ja
esityksensä kuin myöskin sen, että yhtä aikaa
komissioon menee kestävän metsätalouden
rahoituslain notifiointi. Kun molemmat liittyvät uusiin
valtiontukisuuntaviivoihin, niin me emme näe hyvänä,
että tällainen riski otetaan. Siksi olisi paljon
järkevämpää ollut, niin kuin keskusta
ehdotti jo silloin ja ehdottaa nyt, että otetaan se 2012
käytössä ollut verojärjestelmä käyttöön.
Puhemies! Samalla keskusta ehdottaa suomalaiselle kuorma-autoliikenteelle
suunnatun polttoaineveron palautusjärjestelmää.
Tämä loisi kilpailukykyä suomalaiselle
liikennöintielinkeinolle, joka on tällä hetkellä erityisen
ahtaalla. Samoin omaan sähköntuotantoon sallittaisiin
verovapaus silloin, kun tuotetaan pienimuotoisesti sähköä generaattoriteholtaan
alle 250 kilowattiampeerin teholla. Ja siksi, että vihdoin
viimein saataisiin loppumaan kivihiilen tuonti Suomeen, tai ainakin
vähenemään merkittävästi,
esitetään erillistä kivihiilen haittaveroa,
jolloinka se kilpailukyky, joka kotimaisista raaka-aineista tulee,
ajaisi kivihiilen edelle kilpailukyvyssään suhteessa
lämpökattiloiden raaka-ainevalintoihin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Kun aikaisemmassa puheenvuorossa esitin moitteita hallituksen
esitystä kohtaan, toki aiheesta, niin täytyy nyt
tietysti kiitostakin antaa.
Siinä mielessä esitys on hyvä, että kivihiilen verotusta
korotetaan ja sitä kautta saadaan myös kortemme
kannettua kekoon tässä samassa ilmastonsuojelemisasiassa.
Toisaalta kuitenkaan en ymmärrä sitä,
miksi pitää biopolttoaineitten verotusta noin
kovalla kädellä korottaa. Me tiedämme,
että meillä on erittäin hyvä valtionyhtiö Neste
Oil, joka tekee nimenomaan kierrätettävistä,
eläinrasvajätteistä esimerkiksi, hyvää biodieseliä ja
sen lisäksi yrittää päästä Euroopan
markkinoille hyvällä lentopetrolilla, joka myös
on biopolttoaine, mutta juuri näitten verojen takia se liiketoiminta
välillä sakkaa. Siinä mielessä toivoisin
hallitukselta semmoista linjaa, että nimenomaan ruvettaisiin
tukemaan näitä uusiutuvia energiamuotoja eri tavalla,
verotuksellisesti myös, eikä asetettaisi niitä kohtuuttomaan
asemaan tämän johdosta. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Pietari Jääskeläinenkin
on saapunut.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus on jälleen esittämässä energiaverotusta
koskevan lainsäädännön muuttamista. Esitys
ei yllätä ketään, suurimmalta
osin se masentaa.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi nestemäisten
polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia, sähkön
ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia
sekä maataloudessa käytettyjen eräiden
energiatuotteiden valmisteveron palautuksesta annettua lakia. Hallitus
esittää, että nestemäisten polttoaineiden
valmisteverosta annetun lain verotaulukkoa muutetaan siten, että fossiilisen
moottoribensiinin energiasisältöveroa korotettaisiin
0,84 senttiä litralta ja fossiilisen dieselöljyn
energiasisältöveroa 0,95 senttiä litralta.
Moottoribensiinin ja sitä korvaavien biopolttoaineiden
verotaso nousisi siis keskimäärin 1,3 prosenttia
ja dieselöljyn ja sitä korvaavien biopolttoaineiden
verotaso noin 2 prosenttia.
Jälleen ollaan käymässä jo
nyt kipurajoilla olevan, omalla autolla töissä käyvän
ja varsinkin työssään autoaan tarvitsevan
kansalaisen kukkarolla. Haja-asutusalueella, jollaista maamme suureksi
osaksi on, asuville oma auto on lähes ainoa järkevä tai
mahdollinen keino liikkua hankkimassa elantoa perheelleen. Kun vielä palkat
on lähes jäädytetty nykytasolle ja ollaan
jopa harkitsemassa keinoja niiden pienentämiseksi, kaventuu
kansan ostovoima kohtuuttomasti ja lähestytään
rajaa, jolloin vielä työssä käyvätkin
alkavat pohtia, kannattaako työssäkäynti
enää ollenkaan.
Nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua
lakia sekä sähkön ja eräiden
polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia muutetaan esityksen
mukaan siten, että lämmitys-, voimalaitos- ja
työkonepolttoaineiden veron hiilidioksidiosuutta korotettaisiin.
Kevyen ja raskaan polttoöljyn sekä kivihiilen
ja maakaasun hiili-dioksidiveron laskentaperusteena olevan hiili-dioksiditonnin
arvo nostetaan nykyisestä 35 eurosta peräti 44
euroon, mikä merkitsisi keskimäärin 15
prosentin suuruista korotusta verotasoihin. Tällä toimella
kuristetaan vielä lisää jo työn perässä liikkumaan
joutuvien kansalaisten elintasoa. Suomi on pohjoinen maa, jossa
myös lämmityksen tarve kuuluu asukkaiden menoihin,
joita alati ostovoimaltaan supistuvilla palkoilla yritetään
kustantaa. Kuinka ahtaalle hallitus aikoo sitkeän Suomen
kansan laittaa?
Onneksi polttoturpeelle vuoden 2015 alusta voimaantulevasta,
aikaisemmin säädetystä veronkorotuksesta
ehdotetaan luovuttavan. Esityksen mukaan turpeen veronkorotuksesta
luopuminen kasvattaisi metsähakkeelle myönnettävän tuen
määrää. Koska metsähaketta
ja muuta poltettavaksi käyvää, sahoilta
saatavaa materiaalia on kotimaasta saatavana runsaasti, tulisi ulkomailta
tuotavalle metsähakkeelle maksettavista tuista luopua kokonaan,
kuten edustaja Hakkarainen, poissa olevana, eilen puheenvuorossaan painotti.
Näin turpeen veronkorotuksesta luopumisen seuraus tulisi
korvatuksi.
Hallitus esittää edelleen, että sähkön
ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia
muutettaisiin siten, että ensimmäisen luokan energiaveroa
korotettaisiin 0,35 senttiä kilowattitunnilta. Korotus
koskisi kotitalouksia, julkista sektoria, kaivostoimintaa sekä palveluelinkeinoja
lukuun ottamatta konesaleja. Näin ollaan puristamassa lopullisesti
kuiviin varsinkin pieni- ja keskituloista kansanosaa. Samalla vaikeutetaan myös
useiden energiasta riippuvaisten pien- ja pk-yrittäjien
mahdollisuuksia kehittää yritystensä toimintaa
ja uusien kovasti kaivattujen työpaikkojen luomista. Myös
ahtaalle laitettua kuntasektoria näivetetään
yhä lisää.
Esityksessä todetaan vielä ikään
kuin kirsikaksi kakun päälle, että lakiin
tehtäisiin myös muutokset, jotka kiristäisivät
kaivostoiminnan energiaverotusta. Tämä toteutettaisiin
siten, että kaivostoiminnassa kulutettu sähkö siirrettäisiin korkeammin
verotettuun sähköveroluokkaan ja kaivostoiminnalta
poistettaisiin oikeus energia-intensiivisen teollisuuden veronpalautukseen. Lakiin
tehtäisiin myös eräitä energiaintensiivisen
teollisuuden veronpalautusta koskevia tarkennuksia. Kuinka samaan
aikaan voidaan haaveilla ahtaalla olevan maamme kaivostoiminnan säilymisestä elinvoimaisena,
kun tällä hetkellä metallikaivostoiminta
on globaalistikin vaikeuksissa? Näillä eväillä kannattaa
tuskin etsiä ainakaan Talvivaaralle ostajaa.
Yleiskeskustelu päättyi.