8) Laki työttömyysturvalain 5 a §:n
muuttamisesta
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä lakialoitteessa
on kyse siitä, että maatalousyrittäjän
mahdollisuus hakeutua työttömyysturvan piiriin
silloin, kun maatalouden harjoittaminen on olennaisesti muuttunut,
kun tapahtuu tilalla muutoksia, jotka eivät enää päätoimisesti
viljelijää työllistä, yksinkertaisesti
työvoimatoimistoon meno on aika kimurantti juttu. Tämä on
johtanut kohtuuttomuuksiin sellaisissa tilanteissa, joissa tilan
huono kannattavuus on pakottanut lopettamaan karjan. Sen jälkeenkin on
katsottu työvoimahallinnon puolella, että emäntä ja
isäntä työllistyvät tilalla,
jolloin edelleenkään työttömyysturvaa
ei heidän osakseen tule. Se tila pitäisi lopettaa
kokonaan, jotta maatalousyrittäjä tai hänen
perheenjäsenensä hyväksyttäisiin
työttömäksi työnhakijaksi ja
näin syntyisi sitten oikeus työvoimapoliittiseen
koulutukseen tai työttömyysturvaan.
Tilannehan on tietenkin kohtuuton, koska eihän voida
olettaa, että aina tilan muutokset olisivat näin
dramaattisia, että kokonaan pitää tilalla luopua
elinkeinosta. Sen takia tämä lakialoite lähtee
toisesta näkökulmasta. Nimittäin työttömyysturvalautakunta
on tulkinnut työttömyysturvalain 5 a §:ää erittäin
tiukasti eli on katsottu, että pienikin peltotilkku tai
metsäpalsta on yritystoiminnan jatkoa.
Esimerkkinä minulla perusteluissa on työttömyysturvalautakunnan
päätös, joka on itse asiassa viime vuodelta.
Olen tehnyt tämän aloitteenkin viime vuonna. Maatalousyrittäjällä on
tässä konkreettisessa esimerkissä ollut
60 eläimen lihakarja ja peltoa 51 hehtaaria. Hän
luopui eläimistä ja pelloista lukuun ottamatta
3,2 hehtaarin vuokrapeltoa. Vuokrapellosta hän ei voinut
luopua aiemmin solmitun ympäristösopimuksen vuoksi.
Tällöin työttömyysturvalautakunta
katsoi, ettei maatalousyrittäjällä ollut
oikeutta työmarkkinatukeen, koska hän ei ollut
keskeyttänyt tai kokonaan lopettanut yritystoimintaa.
Tiedämme hyvin, että Suomessa on käynnissä maataloudessa
edelleenkin rakennemuutos. Pieniä tiloja karsitaan ja siirrytään
suurempiin yksikköihin. Karjanpitohan tiloilla lopetetaan
juuri sen vuoksi, että siitä ei saada riittävää toimeentuloa.
Työttömyysturvan edellytyksenä tulisikin olla
se, että henkilö on työmarkkinoiden käytettävissä eikä hänen
omistamansa maatila työllistä häntä eikä muutoinkaan
anna kohtuullista toimeentuloa. Nykyisen lain pykälä,
että pitää kokonaan lopettaa tilanpito,
on kohtuuton.
Arvoisa puhemies! Toivon todellakin, että aloite menee
läpi valiokuntakäsittelyssä ja näin ollen
voidaan tämä väestöryhmä saattaa
tasavertaiseen asemaan muitten työttömyysturvaa
hakevien kanssa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Liisa Hyssälän tekemä aloite
on hyvä ja kannatettava. Vaikka siihen ei ole pyydettykään
muitten puolueitten edustajilta allekirjoituksia kuin keskustalaisilta,
olisin sen voinut allekirjoittaa.
Tässähän ollaan korjaamassa tilannetta,
joka Ahon hallituksen aikana tuli, eli 1.1.95 työttömyysturvalakia
kiristettiin niin, että nimenomaan yrittäjät
ja maatalousyrittäjät joutuivat tiukempaan asemaan.
Tuolloin olin itse työttömyyskassatyössä rakennusalalla.
Siellä oli myös paljon sivutoimisia maanviljelijöitä tai
sitten maatiloilla asuvia perheenjäseniä, jotka
olivat rakennusalalla työssä. Kohtasimme tämän
ongelman vähän toisella tapaa silloin, kun vanha
laki oli voimassa. Silloin arvioitiin esimerkiksi kesäajan
työllistymistä tilalla. Arviointi oli työvoimatoimikunnan
käsissä paljon enemmän kuin tämän
lakimuutoksen jälkeen.
En tiedä, mitä tuolla lakimuutoksella silloin on
oikein ajettu takaa. Ilmeisesti siinä on katsottu lähinnä yrittäjien
tilannetta ja mahdollisesti, kun joskus jotkut lakimuutokset saavat
alkunsa jostakin yksittäisestä tilanteesta, jossa
on ollut epäselvä tilanne, on saatettu myöskin
sen vuoksi lakia kiristää. Minä en ymmärrä sitä,
että nimenomaan näissä olosuhteissa,
kun monet maatalousyrittäjät joutuvat luopumaan
tahtomattaankin maataloudesta sen vuoksi, että maatila
on liian pieni tai pitäisi tehdä suuret investoinnit,
erityisesti siinä tilanteessa, kun henkilö jää asumaan
tilalle, ongelmia tulee.
Olen tavannut erään henkilön, joka
on tehnyt sukupolvenvaihdoksen, ja hän työskenteli
tilalla vielä vuoden sen jälkeen, mutta kun uusi
tuotantorakennus tuli valmiiksi ja pojan vaimo tuli työskentelemään
tilalle, työvoimatoimisto katsoi, että isä työllistyy
yhä edelleen tilalla, vaikka kaikki laskelmat osoittivat,
että tila työllistää vain kaksi
henkilöä täysipäiväisesti.
Se pystyttiin täysin todistamaan, kun aikaisemminkin se oli
työllistänyt vain kaksi eli isän ja pojan
ja tästä lähtien se työllisti
vain pojan ja hänen vaimonsa. Mutta työvoimatoimikunta
oli asiassa tiukkana ja väitti vielä, että asiassa
ei ole tulkinnanvaraa. Asia on tällä hetkellä vakuutusoikeudessa.
Työttömyysturvalautakunta oli myös tässä tiukka. Joissakin
tällaisissa syytinkitilanteissa, erityisesti jos erehtyy
sukupolvenvaihdoksen jälkeen olemaan jostain syystä vielä jonkin
aikaa työssä, voidaan katsoa, että henkilö työllistyy
siinä jatkossakin.
Erityisen epäoikeudenmukaisena ihmiset kokevat tilanteen
sen vuoksi, että työmarkkinatuen piiriin pääsee
henkilö, joka ei ole koskaan ollut työmarkkinoilla.
Hän pääsee määrätyn
odotusajan jälkeen työmarkkinatuelle. Mutta näissä tilanteissa
henkilöt ovat kokonaan työttömyysturvan
ulkopuolella, ei edes sen samaisen odotusajan jälkeen heillä ole
mahdollisuutta päästä työttömyysturvan
piiriin.
Aivan kuten ed. Liisa Hyssälä on todennut aloitteessaan,
työttömyysturvan edellytyksenä tulisi
aina olla henkilön työmarkkinoiden käytettävissä oleminen.
Tänä päivänä työvoimatoimistojen
on se helppo todeta. He voivat tarjota työtä, koulutusta
tai työharjoittelua työmarkkinatuella oleville
henkilöille ja todeta, ovatko he työmarkkinoiden
käytettävissä vai eivät.
Toivon, että asia etenee, sillä ihan selvästi
tässä on epäkohta, kun tietää,
että nämä henkilöt ovat yleensä sellaisia,
jotka ovat jo pitkään työskennelleet
alalla. Tuntuu hieman kohtuuttomalta, että yhteiskunnan
perusturvajärjestelmä ei tule heitä vastaan.
Ed. Sasi merkitään läsnä olevaksi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tuntuu erinomaisen myönteiseltä,
että ed. Hyssälä on tehnyt tämän
erinomaisen aloitteen, jossa on monta allekirjoittajaa olemassa.
Erittäin myönteistä on myös
nähdä se, koska vaistoaa niin, että ed.
Huotarin kautta säteilee myöskin hallituksen ymmärtäväisempi
siipi ja henki asiassa ja mukana olossa. Tämä on
erityisen hyvänä nähtävissä.
Mutta kuten perusteluissa ed. Hyssälä totesi, 3,2
hehtaarin vuokrapelto voi estää työmarkkinatuen
saannin. Tässä on pikkuisen sellainen kartanomentaliteetti
tavallaan takana olemassa, koska ennen muinoin kartanon herra katsoi,
että torpparin kuuluu tehdä työtä vuorotta
eikä kuulu päästä matkaan. En
tiedä, mistä tämä kartanon herra löytyy,
mutta periaatteessa syyllistäisin nykyisen hallituksen,
jonka yrittäjää ymmärtämätön politiikka
on pitkälti se, mikä estää,
että normaalikansalaisen kohtuullinen toimeentuloturva
ja työmarkkinatuki tässä asiassa voitaisiin
nähdä ja ymmärtää.
Toisaalta on kuitenkin nähtävissä,
että erityisesti nämä entiset maatalousyrittäjät
ovat ehkä parhainta työvoimaa, joka siirtyy uudelle
alalle ja on käytettävissä. Kaikin keinoin
heitä pitäisi kannustaa työmarkkinatuelle
ja päivärahalle, jos se suinkin on tarpeellista.
Mutta uskon, että usean kohdalla se ei edes ole tarpeellista.
He sijoittuvat työelämään heti,
kun yritystoiminta on loppunut.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälän lakialoite
on kyllä paikallaan. Aloitteessa ehdotetaan, että aiemmin
maatalousyrittäjänä toiminut henkilö tai
hänen perheenjäsenensä katsotaan työttömäksi,
jos maatalouden harjoittaminen on olennaisesti muuttunut eikä maatalousyritys
enää työllistä häntä päätoimisesti. Voimassa
olevan työttömyysturvalain mukaan maanviljelijän
katsotaan työllistyvän yritystoiminnasta, kunnes
hän on kokonaan lopettanut yritystoiminnan.
Kuten perusteluissa tuodaan esille, työttömyysturvalautakunta
on tässä eräässä tapauksessa
katsonut, ettei maatalousyrittäjällä ollut
oikeutta työmarkkinatukeen, koska hän ei ollut
keskeyttänyt tai kokonaan lopettanut yritystoimintaa. Niin
kuin perusteluissa myös tulee esiin, olennaiselta osaltaan
kuitenkin yritys oli lopettanut sellaisen toiminnan, josta syntyy
tuloa. Tämä tietysti oli johtanut työmarkkinatuen
hakemiseen.
Ed. Huotari toi esille sen, mikä tämän
asian historia on. Eli vuonna 95 työttömyysturvalainsäädäntöä tältä osin
on heikennetty. Voi olla näin, että syyt, jotka
tähän ovat johtaneet, ovat sellaisia, että siellä on
syntynyt tulkintaeroavaisuuksia kentällä lain
suhteen ja ehkä sitä on myös yrittäjien
ja myös maatalousyrittäjien toimesta jossakin
muodossa käytetty väärin ja on jouduttu tilanteeseen,
että lakia on jouduttu tarkistamaan. Toisaalta tämä on
johtanut toiseen äärimmäisyyteen. Nyt
sellaiset yrittäjät ja viljelijäyrittäjät,
jotka todella kuuluisivat työttömyysturvan piiriin, eivät
kuitenkaan sinne pääse, koska laki on niin tiukka.
Eli on paikallaan, että lakia pystyttäisiin muuttamaan.
Tästä on tehty useita kirjallisia kysymyksiä vuosien
aikana. En muista, onko lakialoitteita tehty, mutta ainakin kirjallisia
kysymyksiä.
Vähän vastaava tilanne oli se, josta tein
muutama kuukausi sitten kirjallisen kysymyksen ja jossa eräältä viljelijältä oli
evätty toimeentulotuki, kun hänellä oli
vielä metsäomaisuutta. Hän oli työttömyyskorvauksen
piirissä mutta olisi tarvinnut toimeentulotukea. Hänellä oli
pieni metsäpalsta, ja työvoimatoimikunnan toimesta
esitettiin, että se on ensin realisoitava ja sen jälkeen, kun
rahat on tärvätty, sitten voisi tulla uudelleen hakemaan
toimeentulotukea. Viljelijä perusteli kuitenkin, että tästä pienestä metsäpalstasta
on hänelle kuitenkin hyötyä siinä mielessä,
että hän saa sieltä polttopuuta ja lämmittää oman
asuinrakennuksensa. Jos hän joutuu metsän realisoimaan,
sen jälkeen hän joutuu lämmityksen muuttamaan
polttoöljylle ja hakemaan siihen toimeentulotukea. Eli
se tulee yhteiskunnan maksettavaksi. Tässä oli
hyvin elävä esimerkki käytännöstä,
miten lainsäädäntö ja sen tulkinta
ja todellinen käytäntö ajautuvat ristiin.
Näissä asioissa ei ole kysymys mistään
suurista rahoista, vaan hyvin pitkälle inhimillisistä asioista.
Ihmiset kokevat tämmöiset tilanteet erittäin
vaikeina. Sen kyllä ymmärtää,
kun tämmöisen asian kohteeksi joutuu, että on
vaikea hyväksyä, että jokin lainsäädäntö voi
evätä toimeentulotuen. Siinä tosiaan
vaaditaan kaiken omaisuuden myymistä ja tavallaan sen peruselämän asettamista
vielä huonompaan asemaan kuin se on.
Arvoisa puhemies! Näinhän se aina näille
lakialoitteille herkästi käy, että ne
eivät sitten johda siihen hyvään lopputulokseen.
Mutta tämä asia on kuitenkin niin tärkeä ja
kauan ollut jo näitten kirjallisten kysymysten muodossa
esillä, että toivottavasti tämä etenee.
Tehdään nyt vaikka yhdessä työtä tämän
eteen, kun kuitenkin lainsäädäntö on
jatkuvasti jossakin muodossaan täällä eduskunnassa
hallituksenkin toimesta muutoksen alaisena. Niissä yhteyksissä yritetään
tämä asia sinne hoitaa.
Ismo Seivästö /skl:
Arvoisa puhemies! Suomalaisessa perusturvajärjestelmässä on
edelleen tiettyjä aukkoja muun muassa pienyrittäjien
kohdalla ja maatalousyrittäjien kohdalla. Me kaipaisimme
nyt juuri sen suuntaisia toimenpiteitä, että maatalousyrittäjä ja
elintarviketeollisuus selviytyisivät tässä maassa.
Maatalousyrittäjät kaipaavat todellakin rohkaisua
tulevaisuudenuskon säilymiseksi varsinkin tilanteessa,
jossa Eurooppaa, erityisesti Euroopan unionin aluetta, ovat suorastaan
järkyttäneet mitä suurimmat elintarvikeskandaalit
viime vuosien ja viime kuukausien aikana. Jotta usko maatalousyrittämiseen
säilyisi, pitää myös huolehtia
silloin se tilanne, että toimeentulo on turvattu, kun työ loppuu,
että saa kohtuullisen eläkkeen tai työttömyysturva
on taattu siinä tilanteessa, jos ei enää yritys,
tässä tapauksessa maatalous, tuo sitä jokapäiväistä leipää.
Eli nämä ovat niitä asioita, joilla on
pitkä vaikutus tulevaisuuteen, pitkä heijastusvaikutus tulevaisuuteen.
Tulevaisuudenuskon ja työssäjaksamisen kannalta
näitä aukkoja, joita meidän perusturvajärjestelmässämme
edelleen on, on syytä paikata.
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Oikeus työttömyysturvaan
pitää sisällään kyllä monenlaisia
tilanteita. Niin kuin eri puheenvuoroissa on tullut esille, työttömyysturvalaki
sinällään on sellainen edellytysten viidakko, ennen
kuin ihminen pääsee ongelmatilanteissa sitten
turvan piiriin. Ed. Hyssälän tekemä lakialoite
koskee maatalouden parissa työskenteleviä yrittäjiä ja
5 a §:n tiukkaa tulkintaa. Kyllä tämä omasta
mielestänikin on kohtuutonta ihmistä kohtaan.
Vastaavanlaisia tilanteitahan tulee pienyrittäjien kohdalla
ja on tullutkin, ja perheyrittäjien kohdalla, kun katsotaan
perheenjäsenen tietyllä tavalla työllistyvän,
vaikka ei välttämättä työllistykään.
Eräskin tapaus tuli tässä esiin, että oli
perheyrityksessä toinen puolikas ja oli nauttinut työttömyysturvaa.
Kahden vuoden jälkeen jälkikäteen perittiin
196 000 markkaa. Kyllä siinä vitsit ovat
vähissä, kun tulkinta on tällaista, että katsotaan,
että henkilö on työskennellyt yrityksessä,
vaikka kuitenkaan ei ole työskennellyt. Lain tulkinta juuri
pienyritysten, perheyritysten, maatalousyrittäjien kohdalla
on varsin ongelmallista. Siinä mielessä aloite
on kyllä kannatettava ja varsin hyvä, mutta mikähän
tämän eteenpäinmenon mahdollisuus on?
Ylipäätään työttömyysturvalain
tulkintojen selkiyttäminen, edellytysten vähentäminen
ja turhien rajojen asettaminen pitäisi saada poistettua.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälän aloitteen olisin
myös itse allekirjoittanut, jos se olisi eteeni tuotu.
Aivan viime aikoina olen todella joutunut monenkin vastaavanlaisen
tapauksen eteen. Muun muassa kun maatilalla on matkailuyritys, juuri perheenjäsenten
kohdalla tulkitaan, että tällainen yritys työllistää koko
vuodeksi. Ehtona, että perheenjäsen, nuori, saisi
työmarkkinatukea tai vastaavaa, on se, että yritys
on lopetettava tai perheenjäsenen on lähdettävä asumaan
muualle. Tässä yhteiskunnan korvattavaksi tulee
myös esimerkiksi asuntotuen kautta lisäkustannuksia. Toisaalta
sama ongelma koskee, niin kuin täällä on
todettu, myös muita pienyrittäjiä. Esimerkiksi
taksiyritys jossakin syrjäseudulla ei varmaankaan työllistä kahta
henkilöä.
Kaiken kaikkiaan varmasti tässä on erittäin paljon
tulkintaeroja eri paikkakunnilla. Työvoimatoimistot tulkitsevat
asiaa eri tavalla. Olen aivan viime viikon aikana myös
ministereiden kanssa tästä asiasta keskustellut,
ja he tämän ongelman tiedostavat.
Toivottavasti tässä löydettäisiin
selvemmät sävelet ja pystyttäisiin tähän
selkeään epäkohtaan puuttumaan.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Olen todella ilahtunut siitä,
että vasemmalta laidalta erityisesti tulee myönteistä palautetta. Olen
pahoillani, etten kiertänyt aloitteeni kanssa siellä pyytääkseni
nimiä. Se johtui pelkästään
siitä, että viime vuosien aikana olen aika paljonkin tehnyt
aloitteita maaseudun ja maatalouden, viljelijäväestön,
hyväksi, ja kun sellaista kylmää suihkua
on vasemmalta reunalta tullut, tässä ei enää rohkene
paljon siellä liikuskella. Mutta nyt näyttää olevan
suunta kääntynyt ja lämmin tuuli sieltä päin
puhaltaa. Uskon, että se puhaltaa maaseudulle ja viljelijätalouksiin
myöskin ja olette kannattamassa omien ryhmienne kautta
tämän esityksen läpimenoa valiokunnassa.
Uskon näin, että tämä menee
läpi. Yhteisvoimin ajakaamme tätä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Maatalousyrittäjien työttömyysturvassa
on todella pahoja aukkoja. Kun ed. Hyssälän lakialoite
työttömyysturvalain 5 a §:n muuttamisesta on
käsittelyssä, todella esimerkkejä löytyy
vaikka kuinka paljon, joita ed. Hyssälä on kirjoittanut
lain perusteluihin ja ed. Huotari myöskin toi esille.
Ed. Huotari totesi, että näitä heikennyksiä tehtiin
Ahon hallituksen aikana 95. Varmaan näin on. En jaksa muistaa,
oliko se silloin yksittäisen tapauksen johdosta. Tulee
mieleen tietenkin, että valitettavasti sen hallituksen
aikana tehtiin monia ikäviä, nimenomaan työttömyysturvaan
ja sosiaaliturvaankin liittyviä päätöksiä.
Kun taloudellinen tilanne oli niin heikko ja vaarallinen, silloin
jouduttiin ikäviä päätöksiä tekemään.
Nyt kun taloudellinen tilanne on jo huomattavasti muuttunut, elämme
parempaa aikaa, niin toivon todella, että ed. Hyssälän
käsittelyssä oleva lakialoite nyt saisi jakamattoman
kannatuksen valiokunnassa ja etenisi. Kaikkihan me tiedämme, miten
valiokunnassa on: hallituksen esitykset siellä etenevät.
Toivon, että tämä olisi sellainen, että tämä voitaisiin
viedä yksituumaisesti eteenpäin.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tiedän, että tämä ei
varmaankaan ole ollut talouspoliittinen ratkaisu — kun
ed. Vihriälä vähän arveli, että se
voisi sellainenkin olla — sen vuoksi, ettei tällä ole
meidän työttömyysturvajärjestelmämme
menojen kannalta juurikaan merkitystä, olisipa tässä entinen
laki voimassa tai uusi. Ne tilanteet ovat loppujen lopuksi niin
vähäisiä, kun verrataan henkilöön,
joka tulee ensimmäistä kertaa työmarkkinoille.
Hän tietyn odotusajan jälkeen pääsee
tämän piiriin.
Ed. Hyssälälle toteaisin, että en
ole kylmiä suihkuja täältä suihkutellut
muillekaan aloitteille, että tervetuloa vain tällekin
reunalle aina. Kyllä täältä tilanteen
mukaan, totta kai, allekirjoituksia tulee. Riippuu tietenkin aiheesta.
Olennaista tässä tilanteessa on se, että henkilön
pitäisi muuttaa pois omasta kodista, mahdollisesti perintötilalta,
joka on vuosikymmeniä ollut saman suvun hallussa, ja erityisesti
niissä tilanteissa, joissa on tällainen syytinkitilanne,
se tuntuu kohtuuttomalta. On syytä tietysti muistaa, että tämähän
ei koske kaikkia maatalousyrittäjiä. Silloin kun
henkilö lopettaa kokonaan yritystoiminnan, hän
pääsee työttömyysturvan piiriin. Vain
muutamissa väliinputoajatilanteissa se on todellinen. Mutta
heitä on kovin vähän, eikä sillä ole
taloudellista merkitystä.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hyssälän tekemä lakialoite
on erittäin hyvä ja tervetullut. Tähän
asiaan tarvitaan todella parannusta. Ei ole minkäänlaisesta
tasa-arvosta eikä demokratiasta kysymys tässä asiassa,
että viljelijä ei pääse joustavasti
työttömyysturvan piiriin. Sieltä löytyy
erittäinkin pahoja esimerkkejä. On muun muassa
tapaus, jossa jonkinlaisella eläkkeellä oleva
vanhapoika piti terapiatarkoituksessa lampaita. Niitä ei
kyllä Suomessa muussa tarkoituksessa voi pitääkään — tämä sivuhuomautuksena.
Hänelle tuli tyttökaveri asuinkaveriksi. Tältä naiseltakin
evättiin työttömyysturva sillä perusteella,
että hän voi työllistyä tällä maatilalla.
Taas toisinpäin ajateltuna kaupungissa voi olla jossain
hommissa joku henkilö ja ostaa maatilan, vaikka perikunnan
maatilan jostain, ja antaa pellot muiden käyttöön,
metsiä hoitelee itse, vuokraa pois. Jos hän sitten
ajautuu työttömäksi, hän pääsee
ilman muuta suoraan työttömyysturvan piiriin,
vaikka hänelläkin on se maatila, eikä häntä velvoiteta
muuttamaan mistään mihinkään.
Tässä todella tarvitaan parannusta.
Keskustelu päättyy.