4) Hallituksen esitys laiksi vaalilain muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Varmasti tämä hallituksen
esitys vaalilain muuttamiseksi on siltä osin perusteltu,
kuin hallituksen esityksessä on kerrottu, eli suojellaan
nimenomaan pieniä paikkoja siltä osin, että äänisalaisuus
säilyisi.
Mutta erästä asiaa itse en oikein yleisperusteluissa
ymmärrä. Vaalit lähestyvät,
ja me kaikki tiedämme, minkälainen tilanne on
suhteellisuudessa, siinä, millä tavoin ääni
painaa lopullista valintaa tehtäessä eri puolilla
maata. Jos verrataan esimerkiksi Lapin, Mikkelin tai Pohjois-Karjalan
vaalipiiriä Uudenmaan ja Helsingin vaalipiiriin, niin yksittäisen äänestäjän äänen
painoarvo
on aivan toinen. Tästähän on ollut vaalitoimikunta
2000, joka on jo antanut mietintönsä, mutta ihmettelen
sitä, että hallituksen esityksen yleisperusteluissa
ylimalkaisesti vain todetaan, että tämän
hankkeen jatkovalmistelusta ei ole vielä tehty päätöksiä,
vaikka näinkin pitkään on jo aikaa kulunut.
Me kaikki tiedämme, millä tavoin eri puolilla puolueet
suhtautuvat nimenomaan pienissä vaalipiireissä tähän
asiaan. Toivoisin, että oikeusministeriössä paneuduttaisiin
asiaan ja lähdettäisiin jatkotyöstämään
mietintöä.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Hallituksen esitys sisältää todella
pääasiassa teknisiä, vaalisalaisuuteen
ja ennakkoäänestyksen järjestämiseen
liittyviä perusteltuja tarkennuksia. Mutta myös
henkilökohtaisesti haluan kiinnittää huomiota
siihen, että kansanvallan ja valtiollisen demokratian toteutumisessa
on aika olennaista se, mikä on kansalaisten tahdon läpimeno
eli kynnys valtiopäivillä, niin kuin sanotaan.
Meillä on täysin erilainen tilanne Etelä-Savon osalta
esimerkiksi. Mahdollinen putoaminen kuuteen kansanedustajaan nostaa
kynnyksen todella suureksi. Sanotaan, että Uudellamaalla
pitäisi olla jo iso puolue, että sillä edustuksella
edes Etelä-Savosta läpi menisi, kun täällä parilla
prosentilla päästään valtiopäiville
noin kansanedustajatasolla. Tämä on asia, joka
pitäisi ottaa paremmin pohdintaan, miten meidän
hallitusmuotomme ja perustuslakimme toteutuvat ja edustuksellinen
demokratia toimii tämän kynnyksen osalta. Tietysti
Itä-Suomessakin pitäisi olla aktiivisuutta siihen,
että vaalipiirien suurentaminen yhtä lailla kuin
ylimaakunnallinen yhteistyö edellyttäisi kenties
myös maakuntien uudelleenarviointia, jopa Savon maakuntaa,
jossa vahvemmin voitaisiin Savon kokonaiskehitystä hoitaa
ja myöskin poliittista sitoutumista vahvistaa alueen kehittämiseen.
Toinen asia on myös vaaliliittokysymys. Noin periaatteessa
vaaliliitto on hämäämässä kansalaisen
tahdon perillemenoa ja kansan tahdon toteutumista. Tässä mielessä tulisi
pyrkiä riittävillä vaalipiireillä siihen,
että ilman vaaliliittoja noin perustuslain lähtökohdista
toimittaisiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Sinällään
tämä laki on hyvin tarpeellinen, koska postitoimipaikat
ovat loppuneet monista pienistä kunnista, ja silloin ennakkoäänestyksen
järjestäminen on ollut hankalaa. Viime kaudellahan
tästä käytiin aika paljon keskustelua.
Itsekin tein monia aloitteita tämän asian parantamiseksi.
Toivoisin, että kuitenkin useimmat kunnat ottaisivat
kunnantoimistojen aulaan, tai missä se paikka onkin, äänestyspaikan,
koska se on keskeisin paikka. Sinällään
se on tärkeä, koska kunnan maksettavaksi lankeavat
ainakin kunnallisvaaleissa kustannukset, jolloin se on säästöä samalla.
Ei tarvitse maksaa muualle vaalin toimittamisesta. Kyllä tämä edistysaskel
eteenpäin on.
Sitten tässä on se näkökulma,
minkä ed. Rajamäki totesi vaalisalaisuudesta.
Kun tiedetään, että monissa kunnissa
saattaa olla jotain puoluetta jopa aika pitkälle yksinkertainen
enemmistö, toivoisi kuitenkin, kun tässä puhutaan
siitä, että vähintään
kaksi henkilöä pitää olla paikalla
siinä vaalipaikalla, ennakkoäänestyspaikalla,
että toivon mukaan sinne löytyy myös
eri poliittista näköalaa olevia. Muuten siinä voi
käydä, jotta välttämättä Suomessakaan
se vaalisalaisuus tai demokraattisuus eivät enää toteudu,
jos siellä sattuu olemaan oikein hyvin sopivat henkilöt
ennakkoäänestyspaikalla vahtimassa toimitusta.
Seppo Lahtela /kesk:
Rouva puhemies! Jatkaen äskeiseen puhujaan tästä olisi
helppo todeta, että ed. Esa Lahtelan esittämällä periaatteella tulisi
sellainen menettelytapa ilmeisesti tähän, että aamupäivällä olisivat
yhden lajin puolueet, iltapäivällä toiset,
ja jos kunnassa on vielä edustettuna kuusi eri puolueryhmittymää,
vielä jouduttaisiin päivän välilläkin
vaihtamaan. Toivottavasti tämmöistä ei
syntyisi eikä tulisi.
Mutta äskeisen puhujan puheeseen yhtyen alkupäässä,
että kun Suomessa oli toimiva ja hyvin toimiva postilaitosjärjestelmä,
valtion omistama Posti, joka hoiti nämä asiat,
mielestäni tämä oli kunnossa ja järjestyksessä.
Nyt kun Suomen Posti on ajettu alas maakunnista kokonaan pois, joudutaan
tekemään tällainen ratkaisu, niin kuin
nyt tässä, ehkä voisi sanoa, aika onnistuneessa
hallituksen esityksessä on olemassa. Kerrankin hallitus
on tehnyt kohtuullisen esityksen. Mutta mielestäni tässä taas
kuntien kukkarolle mennään. Köyhiä,
pieniä kuntia sorretaan myöskin tämän kautta.
Kun kustannusten korvausten osalta todetaan, että muissa
kuin kunnallisvaaleissa oikeusministeriö suorittaa korvauksen,
joka on vaaliin oikeutettujen lukumäärään
perustuva pääkohtainen korvaus, mielestäni
tässä pienet kunnat ... Esa Lahtelan vaalipiirin
naapurissa on Uukuniemi. Jos Uukuniemi joutuu palkkaamaan, niin kuin
tässä todetaan, ennakkoäänestystä varten kaksi
virkailijaa vaikka sinne kunnantoimistoon ja saa pääkohtaisen
korvauksen, mikä ei kovin suuri voi olla olemassa, kunta
joutuu tämän rahoittamaan. Sen sijaan, kun otetaan
täältä jokin iso paikka, vaikkapa Hyvinkää,
se on kunnalle jopa bisnestä tämän homman
toteuttaminen, jos kunta tai kaupunki ottaa sen tehtävän
itsellensä.
Tässä, rouva puhemies, toivoisin, että valiokuntakäsittelyssä mietittäisiin
semmoista järjestelmää, että tässä olisi
joku pohjaraha ja siitä lähdettäisiin
liikkeelle.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten edeltävissä puheenvuoroissa
on jo todettu, tämä hallituksen esitys keskittyy
lähinnä ennakkoäänestyksen uudelleenjärjestelyihin
ja eräihin muihin detaljeihin. Mutta kun ruvettiin keskustelemaan
myöskin vaalipiirijaosta ja viitattiin siihen, että hallitukselta
kaivattaisiin perusteellisempaa esitystä, jossa nimenomaan
vaalipiirijakoon kiinnitettäisiin huomiota, haluan yhden
lisähuomion tästä aiheesta nimenomaan
tehdä.
Täällä on paljon kiinnitetty huomiota
siihen, että eräät vaalipiirit ovat liian
pieniä. Meillä on yksi vaalipiiri, joka on rakenteeltaan
liian suuri. Se on nimenomaan Uudenmaan vaalipiiri. Kiireisin remontti,
joka pitäisi tehdä, on se, että nimenomaan
Pääkaupunkiseudun kunnat muodostaisivat yhden
oman vaalipiirinsä, jolloin Pääkaupunkiseutu
olisi omana itsenäisenä vaalipiirinään
eikä niin, että Helsinki on erillään
ja muu Uusimaa erillään. Tässä on
epäkelpo tilanne se, että muun muassa Vantaalta
ja Espoosta olevat pääkaupunkiseutulaiset todellisuudessa
edustavat Pääkaupunkiseutua, mutta joutuvat toimimaan
ikään kuin koko Uudenmaan vinkkelissä. Tässä tulee
epäsuhtaa, joka pitäisi pyrkiä oikaisemaan.
Jos muodostettaisiin Pääkaupunkiseudusta vaalipiiri,
se olisi saman suuruinen kuin Uudenmaan vaalipiiri ja Uudenmaan
vaalipiiri muodostuisi samaksi kuin nykyinen Helsingin vaalipiiri.
Esko Helle /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ensinnäkin pari kolme huomautusta
tästä lakiesityksestä.
Ed. Seppo Lahtela totesi, että Uukuniemi joutuisi suuriin
kustannuksiin, (Ed. S. Lahtela: Aiheettomiin kustannuksiin!) jos
Uukuniemen kunnanvirastossa tämän ennakkoäänestyksen
pitää. Aivan todennäköistä ja
käsittääkseni järkevää olisi,
että se tehtävä annetaan kunnan virkailijoille,
jotka oman tehtävänsä ohessa sen tekevät.
Ei se tuo lisäkustannuksia siinä mielessä lainkaan.
Toiseksi, tässä on yhtenä esityksenä myös
tasavallan presidentin vaalin kierrosten välin lyhentäminen.
Minusta esitys on siltä osin aivan hyvä ja oikea.
Siinähän esitetään, että se
menee kahdeksi viikoksi. Se on nykytekniikalla täysin mahdollista.
Vielä ed. Seppo Lahtelalle toteaisin, kun hän puhui
Posti Oy:stä, että muistelenpa vain, että Ahon
hallituksen aikana ja Ahon hallituksen toimesta Posti yhtiöitettiin
ja annettiin sille tietyt tehtävät ja tietyt edellytykset,
ja tässä nyt olemme. (Ed. S. Lahtela: Lieneekin
ainut virhe, jonka Ahon hallitus teki!)
Mutta kun täällä on puututtu siihen,
että vaalilaki tarvitsee jatkossa myös muita muutoksia,
todettakoon, että eduskunta hyväksyessään
ensinnä vaalilain ja sen jälkeen nykyisen perustuslain, siis
edellinen eduskunta, hyväksyi siinä yhteydessä myös
saman sisältöiset ponnet, jotka edellyttivät,
että hallituksen tulee seurata, miten perustuslain edellyttämä suhteellisuus
toteutuu eduskuntavaaleissa, ja jos siinä on ongelmia, ryhtyä tarvittaviin
toimenpiteisiin. Ponnen häntänä oli vielä se,
että toimenpiteitten tulisi olla sellaisia, joilla estettäisiin
poliittisen kentän pirstoutumista.
Kuten täällä on jo todettu, oikeusministeriö asetti
kaksi vuotta sitten niin sanotun Tarastin toimikunnan, Vaalilaki
2000 -toimikunnan, joka viime kesäkuussa sai mietintönsä valmiiksi.
Mietintö ei ollut sillä lailla yksimielinen, että toimikunnan
aika loppui kesken. Olin sen yhtenä jäsenenä.
Meillä oli siellä kaksi päämallia
tämän ongelman ratkaisuun. Toinen oli tasauspaikkajärjestelmä.
Laskelmat oli tehty 10 tasauspaikan mukaisesti. Toinen oli vaalialuejärjestelmä.
Tasauspaikkajärjestelmä täyttäisi
eduskunnan ponnen molemmat edellytykset sillä ehdolla tietysti, että siihen
liittyisi äänikynnys, joka laskelmissa oli 3 prosenttia,
mikä merkitsi sitä, että puolue, joka
koko maasta on saanut yli 3 prosenttia äänistä,
pääsee jakamaan niitä 10:tä tasauspaikkaa. Vaalipiiripaikat
jaettaisiin aivan samalla tavalla kuin nykyjärjestelmässä muutoinkin,
sillä erolla vain, että vaalipiireissä olisi
10 paikkaa vähemmän eli 189 paikkaa plus yksi
Ahvenanmaan paikka, ja sitten olisivat ne 10 tasauspaikkaa.
Mallista oltiin aika lähellä yksimielisyyttä. Sitten
oli puolueitten kuuleminen, jossa yhteydessä tuli lähinnä kokoomuksen
taholta idea vaalialueista, joka merkitsisi sitä, että koko
maan vaalipiirit olisivat suunnilleen ennallaan mutta vaalipiireistä muodostettaisiin
tarvittaessa noin 25 edustajan alueita. Esimerkiksi Itä-Suomen nämä kolme
vaalipiiriä muodostaisivat yhden vaalialueen ja paikat
jaettaisiin koko vaalialueen äänimäärien
suhteessa. Vaalipiireistä paikat sitten jyvitettäisiin
sillä tavalla, että joka vaalipiiristä tulisi
se paikkamäärä, mikä niille
on laskennallisesti valittavaksi annettukin. Tästäkin
olimme hyvin lähellä yhteisymmärrystä,
mutta kuten totesin, aika loppui kesken ja se jäi selvityspaperiksi
siltä osin.
Myös molempiin järjestelmiin mielestäni
ilman muuta liittyy puolueitten välisten vaaliliittojen
kielto. Jokaisen puolueen tulee omillaan tulla toimeen. Siinä on
kysymys jo kuluttajansuojasta, kuten ed. Rajamäkikin äsken
totesi. Meillä on ollut valitettavan monitahoisia vaaliliittoja
vaaleissa vuosien mittaan, ja ilmeisesti vuoden kuluttuakin on sellaisia,
että valitsija antaessaan äänen tietylle
vaaliliitolle saattaa todeta, että hänen äänensä menikin
aivan eri puolelle kuin hän oli tarkoittanut. Se ei voi
olla vaalien tarkoitus.
Oikeusministeriö on 15. päivään
tätä kuuta mennessä, siis viime viikon
perjantaihin, pyytänyt puolueilta kantaa näihin
kahteen malliin taikka muihin malleihin, jotka puolueet ovat mahdollisesti
itse kehittäneet. En tiedä, ovatko kaikki puolueet
vastanneet, mutta oletan, että oikeusministeriö on
tosissaan tämän asian kanssa. Ongelma on lähinnä se,
että jos mennään tasauspaikkajärjestelmään
taikka vaalialuejärjestelmään, saattaa
olla niin, että meidän pitää hieman
viilata perustuslakia kyseisen tai kyseisten pykälien osalta.
Jotta se tapahtuisi niin sanotussa säällisessä järjestyksessä,
tämän lakipaketin pitäisi olla jo tämän
eduskunnan käsittelyssä, jotta 2003 valittu eduskunta
voisi sen omalta osaltaan kuitata, jolloin uusi järjestelmä olisi
vuoden 2007 vaaleissa käytettävissä.
Jos tätä asiaa ei saada tämän eduskunnan
aikana, saattaa olla, että tuleva eduskunta joutuu tietyn
pakkotilanteen eteen, koska pienet vaalipiirit näyttävät
pienenevän ja suuret suurenevan.
Toivon todella, että tässä asiassa
päästäisiin tämän eduskunnan
aikana niin paljon eteenpäin, että muutokset tehtäisiin
hallitusti ja tietoisena siitä, mitä ne vaikuttavat.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Ed. Helle ehti hämäläisille
poikkeukselliseen tapaan jo asioiden edelle. Tässä esityksessä ei
näitä suhteellisuutta parantavia toimia ole sisällä,
mutta niitä tosiaan selvitellään sen
puolueiden lausuntopalautteen pohjalta, jota paraikaa kootaan, ja
osaa vastauksista vielä odotellaan.
Nyt käsiteltävän esityksen pohjana
ovat erilaiset epäkohdat, joita nykyisissä vaalijärjestelyissä on
havaittu ensinnäkin valtion ja kuntien välisessä työnjaossa,
sitten viime presidentinvaalin yhteydessä esille tulleena
asiana se, voidaanko nopeuttaa kierrosten väliä,
lyhentää tätä odotteluaikaa
tai joissakin tilanteissa ehkä ylikuumenemisaikaa. Näitä kysymyksiä on
ensin työryhmässä ja sitten virkamiestyönä valmisteltu
ja päädytty tämän kaltaiseen,
hallituksen yksimielisesti esittämään
lakiehdotukseen.
Kotimaan yleisiä ennakkoäänestyspaikkoja koskeva
päätöksenteko esitetään
siirrettäväksi valtioneuvostolta kunnille. Kukin
kunta päättäisi itse, kuinka monta ennakkoäänestyspaikkaa
kunnassa on ja missä ne sijaitsevat. Paras tieto on juuri
kunnissa, ja voidaan tällä lailla myös
pyrkiä äänestysaktiivisuutta parantamaan,
että vaalipaikat olisivat mahdollisimman osuvat kansalaisten
jokapäiväisessä elämässä.
Kunnat päättävät jo nykyisin
vaalipäivän äänestyspaikoista, mutta
ennakkoäänestyspaikkojen määrästä ja
sijainnista on annettu valtioneuvoston asetus.
Päätökset äänestyspaikoista
tämän esityksen mukaan tekisi kunnanhallitus. Äänestysaluejaosta
määräisi puolestaan nykyiseen tapaan
kunnanvaltuusto. Jokaisessa kunnassa olisi jatkossakin oltava vähintään
yksi ennakkoäänestyspaikka ja jokaisella äänestysalueella
yksi vaalipäivän äänestyspaikka.
Kunta voisi järjestää ennakkoäänestyksen
omissa tiloissaan, esimerkiksi kunnanvirastossa, kirjastossa, koulussa
tai terveyskeskuksessa, tai se voisi hankkia tarvittavat tilat ja henkilöstön
ostopalveluna joltakin luotettavalta organisaatiolta. Tällainen
on luontevasti lähinnä Suomen Posti Oyj, jonka
postikonttoreissa ennakkoäänestys on aiemmin valtaosaltaan
järjestetty. Tässä tietysti oikeusministeriö on
jatkossakin apuna sitten, kun neuvotellaan Postin kanssa niistä ehdoista,
millä ennakkoäänestys voidaan toteuttaa.
Kunnat määräisivät myös
ennakkoäänestyspaikkojen aukiolopäivät
ja kellonajat. Lähtökohtana kuitenkin olisi, että ennakkoäänestyspaikat olisivat
avoinna koko ennakkoäänestysajanjakson eli seitsemän
päivää. Vaalien luotettavuuden takaamiseksi
kussakin ennakkoäänestyspaikassa tulee olla samanaikaisesti
paikalla vähintään kaksi vaalitoimitsijaa,
kun nykyisin vähimmäisvaatimuksena on yksi vaalitoimitsija.
Heidän ei kuitenkaan tarvitse olla jatkuvasti päivystämässä rinnakkain,
vaan voidaan tietysti luontevia työtapoja käyttää.
Myös vaalien kustannustenjakoa valtion ja kuntien välillä ehdotetaan
muutettavaksi. Valtio huolehtisi kaikissa vaaleissa tietojärjestelmien
ja vaalimateriaalien kustannuksista, kunnat vastaisivat muista kustannuksista.
Valtio maksaisi jokaiselle kunnalle kertakorvauksen valtiollisissa vaaleissa,
siis eduskuntavaaleissa, presidentinvaaleissa ja europarlamenttivaaleissa,
aiheutuneista menoista. Kunnallisvaaleissa korvausta ei maksettaisi,
vaan luonteeltaan ne jäisivät kuntien kustannusvastuun
piiriin kuuluviksi. Korvaus olisi siis yksinkertaisesti laskettava
euromäärä kerrottuna äänioikeutettujen
lukumäärällä. Oikeusministeriö vahvistaisi
euromäärän neuvoteltuaan Suomen Kuntaliiton
ja valtiovarainministeriön kanssa.
Jos tarkastellaan esimerkiksi seuraavaa kymmenen vuoden periodia,
tällä tavalla kunnat käyttäisivät
vähän vähemmän kuin nykytavalla
rahoja vaaleihin ja valtio joutuisi ottamaan vähän isomman
vastuun, mikä luontevasti kuuluukin valtion piikkiin. Demokratian
perusedellytyksistä kuuluu valtiovallan vastata, mutta
tosiaan, niin kuin viittasin, luontevaa on, että kunnallisvaaleissa
tuo päävastuu myös kustannusten kantamisesta
voi hyvin olla peruskunnilla.
Presidentinvaalin ensimmäisen ja toisen vaalin välinen
aika ehdotetaan lyhennettäväksi nykyisestä kolmesta
viikosta kahteen viikkoon. Ensimmäisen vaalin tulos vahvistettaisiin
vaalipäivää seuraavana tiistaina eli
päivää nykyistä aikaisemmin.
Toisen vaalin ennakkoäänestys alkaisi heti seuraavana
päivänä ja jatkuisi seuraavan viikon
tiistaihin. Muutos nopeuttaisi presidentin valintamenettelyä ja
terävöittäisi toisen vaalikierroksen
kampanjointia.
Teknisin toimin pyritään myös vaalisalaisuutta
varmistamaan. Pienillä äänestysalueilla
ennakkoäänet laskettaisiin yhdessä vaalipäivän äänten kanssa.
Hyvin pienten äänestysalueiden kaikki äänet
olisi laskettava yhdessä jonkin toisen äänestysalueen äänten
kanssa. Muilla kuin pienillä äänestysalueilla
ennakkoäänet laskettaisiin äänestysalueittain,
elikkä tulisi helpommaksi tiedonhankinta siitä,
miten eri alueilla eri ehdokkaat ja eri puolueet ovat menestyneet,
miten heidän äänisaaliinsa on muuttunut.
Nykyisinhän ennakkoäänet lasketaan ainoastaan
kunnittain.
Vaalipiirijakoa ehdotetaan tässä yhteydessä muutettavaksi
kuntajaon ja maakuntajaon jo tapahtuneiden muutosten mukaisesti.
Kangaslammen kunta siirretään Etelä-Savon
vaalipiiriin. (Ed. Rajamäki: Pohjois-Savon!) — Anteeksi, Pohjois-Savon
vaalipiiriin, jonka maakuntaankin se on siirtynyt. Ed. Rajamäki
syystäkin huolestui, kun olin siirtämässä sen
puheessani väärään vaalipiiriin. — Kuntaliitosten
vuoksi Pirkanmaan vaalipiiristä poistuisi Kuorevesi, Etelä-Savon
vaalipiiristä poistuisi Anttola ja Mikkelin maalaiskunta,
Oulun vaalipiiristä Temmes.
Nythän törmätään
tietysti tähän todella pienten vaalipiirien ongelmaan,
johon ed. Helle viittasi, näiden maakuntavaihdosten vuoksi.
Erityisesti Etelä-Savon vaalipiiri jää kovin
pieneksi. (Ed. Rajamäki: Eikö sen kerkiäisi
vielä liittää Pohjois-Savoon?) Viime
eduskuntavaaleissahan sieltä valittiin kahdeksan edustajaa,
ja nyt ennakkotiedot näyttävät johtavan
jopa siihen, että tällä uudella nimellään
Etelä-Savon vaalipiiristä valittaisiin vain kuusi
edustajaa. Tämä kysymys on syytä tämän
vuoden aikana selvittää, mikä on sitten
etenemislinja jatkossa, voidaanko löytää riittävä yksimielisyys
pienimpien vaalipiirien yhdistämisestä luonteviksi
kokonaisuuksiksi ja toisaalta Uudenmaan vaalipiirin jakamisesta
vai pitäisikö lähteä kehittelemään
sitä vaikeammin ymmärrettävää ja
ehkä myös perustuslain muutosta edellyttävää vaalialuejärjestelmää,
jota niin sanottu Tarastin toimikunta kaavaili.
Aivan lähikuukausina, kevään aikana,
on tästä tarkoitus kuulla vielä lausuntopalautteen
perusteella puolueita ja hakea yhteisymmärrystä. Joka
tapauksessa, päädytään sitten
kumpaan tahansa vaihtoehtoon, olisi hyvä linjata muutokset tämän
vaalikauden aikana ja pyrkiä toteuttamaan ne vuoden 2007
vaaleissa.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun muistelee viime presidentinvaaleja
vuonna 2000, nehän olivat hyvin kiihkeät ja ihmiset
osallistuivat niihin hyvin aktiivisesti tehden vaalityötä ja äänestysprosentti
nousi hyvin korkealle. Silloin yleinen mielipide oli ensimmäisen
kierroksen jälkeen, kun lähdettiin toiselle kierrokselle, että väliaika,
kolme viikkoa, on liian pitkä. Siinä mielessä voi
todeta, että hallituksen esitys on hyvä. Se lyhentää ja
tiivistää vaalitunnelmaa ja vaaliprosessia, ja
lämpimästi kannatan tätä esitystä.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa oleva hallituksen
esitys on ilmeisen perusteltu. Toivoisi, että perustuslakivaliokunta
paneutuisi huolella paitsi tähän myös vähän
niihin linjauksiin, mihin muun muassa ed. Helle jo aiemmassa puheenvuorossaan
kiinnitti huomiota. Presidentinvaalin osalta varmaan kierrosten
välisen ajan lyhentäminen kolmesta kahteen viikkoon
on perusteltua.
Arvoisa puhemies! Jatkossa tulisi kyllä huolella pohtia,
miten alueellisen demokratian perusedellytykset valtiollisessa
päätöksenteossa turvataan. Siinä mielessä minusta
vaalipiirijärjestelmän muutos ja vaalipiirien
koon kasvattaminen ei tunnu välttämättä kovin
oikealta, kun meillä kuitenkin on pyritty maakunnallisen
edunvalvonnan tehostamiseen ja päätöksenteon
siirtämiseen sille tasolle. Tuntuisi, että maakuntapohjainen
vaalipiirijärjestelmä sittenkin olisi jatkossakin
perusteltu. Siinä pitäisi vain huolehtia siitä,
että tasausjärjestelmä löytyisi
ja sillä tavoin demokratian perusedellytykset turvattaisiin.
Arvoisa puhemies! Yhtenä ongelmana kaikkinensa näen,
että meillä on äänestysvilkkaus
vähentynyt, ja nyt pitäisi nähdä eteenpäin
ja katsoa keinoja, millä äänestysaktiivisuutta
ylläpidettäisiin ja huolehdittaisiin siitä,
että myös niin ehdokkaaksi asettumiseen — erityisesti
kunnallisvaaleissa tämä on jo pulma — kuin
myös vaalityöhön muutoin ja yhteisten
asioiden hoitoon saataisiin kiinnostusta lisättyä.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakiesitys, niin
kuin on jo useaan kertaan todettu, on perusteltu, kun tiedämme,
miten vaikeaa yleensä vaalilain muuttaminen on kokonaisuudessaan.
Pidän myöskin hyvänä sitä, jos
se pitää ja pitänee paikkansa, mitä myös
ministeri Koskinen totesi, että vaalikustannusten jaossa
valtio tulee kantamaan ainakin osittain suuremman osuuden. Tämä on
aivan perusteltu ja oikea näkemys samoin kuin se, että presidentinvaalien
ensimmäisen ja toisen kierroksen aikaa tiivistetään.
Se on erittäin hyvä. Toivottavasti se myös
vaikuttaa positiivisesti äänestysvilkkauteen.
Kyllä kai niin on, kun maakunnat nyt on tunnustettu,
että jos vaalilainsäädäntöä uudistetaan edelleen,
maakuntien pitäisi olla vaalipiirijaon peruslähtökohta,
niin kuin on, ja niin sanottu tasauspaikkajärjestelmä.
Minusta olisi myöskin syytä, että tämän
eduskunnan aikana nämä asiat voitaisiin perusteellisesti
vielä harkita ja toimia niin, että vaalikauden
alussa 2007 nämä olisivat voimassa.
Arvoisa puhemies! Yhteen pieneen asiaan, suomen kieleen, kiinnittäisin
huomiota. En tiedä, olenko oikeassa vai väärässä,
mutta kun vielä nykyisessä laissa Etelä-Savon
vaalipiiriin kuuluu Kangaslammen kunta, nyt kun se siirretään hallituksen
esityksessä Pohjois-Savon vaalipiiriin, se onkin Kangaslammin
kunta, ja toisessa se on -lammen. Se on merkittävä muutos
täällä entiseen käytäntöön,
kun tässä on yksi kirjain muuttunut. Koetinkin
savolaisilta kysyä, kummin päin tämä nyt
sitten on.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitykseen laiksi vaalilain muuttamisesta
sinällään minulla ei ole mitään erityistä huomautettavaa.
Muutokset ovat perusteltuja ja tarpeellisia, mutta täällä on
sekä hallituksen esityksen perusteluissa että käydyssä keskustelussa
noussut esille Etelä-Savon vaalipiirin pienuus, joka johtuu
muuttoliikkeestä ja Kangaslammin kunnan siirtymisestä Pohjois-Savon
vaalipiiriin. (Ed. Helle: Heinolan siirtäminen!) — Niin,
toki Heinola on siirtynyt, Sysmä, Hartola Hämeen
puolelle.
Maakunta on jo itsekin ollut aktiivinen tässä vaalijärjestelmäkysymyksessä.
Maakuntahallitus on asettanut erillisen työryhmän
valmistelemaan maakunnan kannalta ratkaisumallia tulevia vaalijärjestelmämuutoksia
ajatellen. Erityisesti meitä on kiinnostanut ed. Helteenkin
puheenvuorossaan esiin ottama vaalialuejärjestelmä,
jonka sisällä vaalipiirit säilyisivät
kutakuinkin nykyisellä pohjalla, mutta jossa olisi myöskin
vaalipiirikohtaiset peruspaikkajärjestelmät ja
mandaattien jako ääniosuuksien suhteessa.
Yhtä lailla yhdyn ajatukseen, että selvittelytyötä tulisi
jatkaa pikaisesti eteenpäin ja saada ratkaisumalli siten,
että se saataisiin tulevien vaalien jälkeisissä vaaleissa
jo voimaan ja toisaalta alueellinen edustavuus myöskin
eduskunnassa turvattaisiin riittävän vahvana pienistä vaalipiireistä.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! En puutu esillä oleviin muutosehdotuksiin,
vaan lähinnä niihin kysymyksiin, mihin edustajat Nousiainen,
Helle ja Vihriälä jo aikaisemmin ovat puuttuneet,
eli pitäisi saada suurempi remontti voimassa olevaan lakiin.
Mielestäni Suomen vaalilaki kansanedustajien vaalien osalta
on tavattoman epäoikeudenmukainen siinä mielessä,
että siinä ovat selkeitä voittajia suuret
puolueet, pienet puolueet taas häviäjien roolissa.
On vaalipiirejä, missä tarvitaan lähes
15 prosentin kannatusta, ja vaalipiirejä, missä riittää 2,5—3 prosentin
kannatus. Toivon todella, että se, mitä ed. Nousiainen
lausui, olisi myöskin keskustan kanta, kun se antaa lausuntonsa
ministeriölle. Se olisi muutos parempaan, jos tulisi aluejako.
Mutta pelkään pahoin, että teidän
virallisessa lausunnossanne voi olla jotain muuta, jos lehtitietoihin on
luottamista.
Varmasti jotakuta saattaa ihmetyttää se tosiasia,
että kristillisdemokraatit vastustavat vaaliliittoja, vaikka
tilastojen mukaan me olemme niistä hyötyneet.
Uskallan kuitenkin sanoa, että jos olisi ollut vaaliliittokielto
ja oikeudenmukainen laki, me ehkä olisimme suurempi ryhmä kuin mitä tänä päivänä olemme.
Nyt olemme pakotettuja vaaliliittoihin, mutta en pidä vaaliliittoja ihan
tavattoman huonoina. Sanoisin ed. Helteelle, että yhtä huono
on laajapohjainen hallitus. Ei siinäkään äänestäjä tiedä,
menikö ääni oikeaan suuntaan ja oikealle
puolueelle, kun vaalien jälkeen muodostetaan hallitus,
missä ovat molemmat ääripäät.
Äänestysvilkkautta voitaisiin kyllä parantaa
ja lisätä siten, että valittava edustajamäärä,
joka tällä hetkellä määräytyy
asukasluvun perusteella, määräytyisikin
annettujen äänien perusteella. Silloin se kannustaisi
kyllä puolueita ja myöskin kaikkia muita huolehtimaan
siitä, että omassa kunnassa ja omassa vaalipiirissä annetaan
runsaasti ääniä ja käydään äänestämässä,
jotta saataisiin edustajia. Minkä takia me nyt palkitsemme
niitä vaalipiirejä, missä äänestysvilkkaus
on alhainen, antamalla niille ylimääräisiä edustajapaikkoja,
kun voisimme toimia toisin?
Kyllä löytyy paljon kohteita, mitä voitaisiin parantaa.
Minä luotan oikeusministeri Koskiseen, että hän
tuo vielä tämän vaalikauden aikana melko
suuren reformin koko tähän vaalilakiin.
Seppo Lahtela /kesk:
Rouva puhemies! Ed. Kallis otti esille näkemyksen,
että edustajanpaikat voitaisiin jakaa sillä perusteella,
kuinka aktiivisesti on annettu ääniä.
Minusta tämä tapa kävisi, jos siihen
lisättäisiin vielä, että vaalialueen pinta-alakin
huomioitaisiin ja annettaisiin enemmän edustajanpaikkoja
maapinta-alan perusteella tässä asiassa.
Mutta, rouva puhemies, siinä, mitä ed. Helle tässä asiassa
julki toi, että pitäisi löytää tasapuolisempia
ja laajempia vaalipiirejä ja sitä kautta löytää oikeudenmukaisuutta
tähän asiaan, ei liene mitään
epäselvää. Mutta ed. Helle vahvasti otti
esille myös näkemyksen, että vaaliliitot
eivät olisi hyväksi eikä oikein tiedetä,
kenelle ääni menee. Vaikka ed. Kallis totesikin,
että kristillisdemokraatit tätä asiaa
vastustavat, niin ei ole oma lehmä ojassa, kun totean,
että tuskin kuitenkaan tänne on äänestäjien
tahdon vastaisesti valittu edustajaa kuin ehkä jostakin
Pirkanmaalta oliko se 95:n vaaleissa, missä saattoi olla
niin, että kaikki äänestäjät
eivät tienneet, kenelle ääni meni ja
kuka edustajaksi tuli valittua.
Ehkä tulevissa 2003:n eduskuntavaaleissa saattaa olla
niin, että kun Pohjois-Karjalassa joku kansalainen äänestää keskustaa,
valituksi voikin tulla vihreä. Silloin voi syntyä periaatteellinen ristiriita.
Jotakin tällaista voi olla, mutta ei tämä ole
mikään ongelma, etteikö vaaliliittoja
voitaisi katsoa myönteisesti ja hyvällä silmällä.
Kuitenkin ed. Vistbackan edustama puolueperintö on sellainen,
mikä on kansan omantunnon ääni ollut olemassa.
Jos tällainen omatunto on olemassa, niin vaaliliittojen
kauttakin se pitää eduskunnan keskustelun ja työn
vireämpänä ja ehkä oikeampanakin.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Paavo Lipposen toisen hallituksen ohjelmassa
viitataan vaalilainsäädännön
suhteellisuusperiaatteen toteuttamiseen, ilmeisesti tarkoittaen
vaalilain parantamista. Mikäli oikein ymmärsin,
niin ministeri Koskinen on toimimassa vielä hyvin aktiivisesti
tämän asian suhteen.
Henkilökohtaisesti katson, että Tanskan mallissa,
joka on aika pitkään ollut käytössä,
olisi hyvin pitkälti myöskin sopiva malli meille
Suomeen kynnyksien ja tasauspaikkojen muodossa.
Ed. Kallis jo ehti hyvin todeta, että ääni
on hieman eriarvoinen, kun tietyissä vaalipiireissä kynnys
eduskuntaan on 2,5 prosenttia ja tietyissä vaalipiireissä se
hipoo todennäköisesti seuraavissa vaaleissa jo
15:tä prosenttia. Näissä 15 prosentin
piireissä ei välttämättä edes
niinkään suuri puolue kuin vasemmistoliitto yllä eduskuntapaikkaan,
joten kyllä tässä järjestelmässä on
todellakin jotakin korjattavaa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Vaaliliittokysymys on varmasti yksi asia,
joka on ilman muuta demokratian kannalta arvioitava. Ehkä selkein
esimerkki oli viime eduskuntavaalit, joissa kristillisdemokraatit
ratsastivat selkeästi kepulla tähän taloon.
Tässä on hyvä esimerkki, jonka ed. Kallis
aivan oikein toi esille.
Toinen on vaalipiirin kokokysymys. Kyllä edustuksellisen
demokratian toteutumisaste-erot eri puolilla maata on vakavasti
arvioitava. Toisaalta, kun puhutaan maakuntapohjaisesta lähtökohdasta,
niin se on sinänsä hyvä, mutta täytyy muistaa,
että on olemassa myöskin alueellisen kehittämisen
näkökulma, jonka on ylimaakunnallisen työn
puoleen pakostakin painottumassa, jotta voidaan myös tässä työssä onnistua.
Itä-Suomessahan nimenomaan Agenda 2000:n tavoite 1-ohjelman
onnistuminen edellyttää juuri tällaista
ylimaakunnallista otetta ja sitoutumista koko Itä-Suomen
kehittämiseen. Tässä suhteessa vuonna
2007 viimeistään pitäisi olla koko Itä-Suomen
käsittävä vaalipiiri, jossa juuri tämä näkökulma
ylittäisi Ohtaansalmen sillan ja Kuvansinjoen ja pystyttäisiin
ylimaakunnalliseen kehittämiseen. Sanoisin, että olisi
erittäin onnetonta, jos Etelä-Savon suuntautuminen
tässä tilanteessa olisi esimerkiksi Etelä-Karjalan suuntaan.
Se pirstoisi luontaista aluekehitystä ja tarkoittaisi nimenomaan
Savon kehitysvoiman heikentämistä.
Tässä on kuitenkin kyse hyvin isoista asioista poliittisen
sitoutumisen osalta, koska valitettavasti jossain määrin
kansanedustajan näkökyky alkaa hämärtyä,
kun vaalipiirin raja lähenee. Tässä suhteessa
laajempi alueellinen tarkastelunäkökulma puoltaisi
suurempia vaalipiirejä.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys vaalilain muuttamisesta
on varmasti ihan perusteltu ja kannatettava teknisiltä osiltaan.
Mutta sitten toteaisin ed. Rajamäelle sen, että eräs
asia, jonka meille tässä talossa täytyy
olla selkeänä ytimenä ja lankana, on
se, että me saamme ihmisten mielenkiinnon säilymään
poliittisia, yhteiskunnallisia, päätöksiä kohtaan.
Elikkä vaalipiirijaossa pitää ottaa huomioon
myöskin mahdollisuus äänestysaktiivisuuden
nostamiseen. Se on hälyttävän pieni.
Täällä kuulee joka viikko jossakin keskustelussa
siitä, miksi äänestysaktiivisuus on niin
alhainen. Jos suurempiin vaalipiireihin mennään,
tämä varmasti tulee vaikuttamaan tähän
edelleenkin alentavasti. Sen vuoksi olen, ed. Rajamäki,
ehdottomasti sitä mieltä, että mitä lähempänä se
paikka vaikuttaa on, varmasti sitä enemmän se
myöskin innostaa äänestämään.
Sitten otan aivan eri asian esille siinä mielessä,
kun paljon on puhuttu Etelä-Savosta, nykyisestä Mikkelin
vaalipiiristä, tulevasta Etelä-Savon vaalipiiristä.
Vaikka väki väheneekin, varsinaiset asukkaat,
siellä on lähestulkoon toinen puoli henkilöitä vakinaiseen
väkilukuun verrattuna, jotka ovat meidän maakunnassamme
yli sata vuorokautta joka vuosi: kesäasukkaat. Elikkä päätöksentekoa
varten ja päätöksentekoa silmälläpitäen
myöskin heidän näkemyksensä olisi aivan
hyvä ja tarpeellista ottaa huomioon tavalla taikka toisella,
kun mietitään vaalipiirijakoja ja uusia ajatuksia
siihen, millä tavalla aktiivisuutta voitaisiin lisätä.
Se on meille nykyisin niin iso voimavara, että sitä ei
voida jättää millään
huomiotta.
Esko Helle /vas:
Arvoisa puhemies! Olen harrastellut näitä vaaliasioita
toistakymmentä vuotta, 80-luvun lopulta asti, ja olen erittäin
iloinen, että niin moni edustaja tässä yhteydessä on myös
tähän ottanut kantaa. Toisaalta toivon, että ne,
jotka ovat kiinnostuneita asiasta, hankkisivat vaalitoimikunta 2000:n
mietinnön, niin sanotun Tarastin toimikunnan mietinnön.
Se varmasti selventäisi näitten asioitten jäsentämistä.
Ne ovat aika monimutkaisia kuitenkin, vaikka ovat tavallaan yksinkertaisia,
koska eri osapuolet vaikuttavat toinen toiseensa.
Toteaisin, kun muun muassa ed. Kallis sanoi paikkojen jakamisesta
per asukas, että yksi mahdollisuus siihen olisi, että paikkamäärän
määrittelisi äänioikeutettu
väestö. Nythän se on asukas. Siinä on
tietty looginen ristiriita. Tätä en ole esittämässä,
mutta sekin on hyvä huomioida tässä.
Toiseksi, kun joku kantoi huolta esimerkiksi perussuomalaisten
näkyvyydestä täällä,
muistaakseni viime vaalien osalta, jos olisi ollut tämä vaalialuejärjestelmä,
perussuomalaiset eivät olisi saaneet yhtään
paikkaa, mutta jos olisi ollut tasauspaikkajärjestelmä,
heillä olisi yksi paikka siitä huolimatta, että siihen
sisältyisi 3 prosentin valtakunnallinen äänikynnys,
mutta sehän vaikuttaa vain tasauspaikkojen jakoon, ei vaalipiiripaikkojen
jakoon. Kaikkien tämäntapaisten asioitten
hahmottamiseksi olisi hyvä mietintöön tutustua.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäki käytti keskustan
ja kristillisdemokraattien vaaliyhteistyöstä ratsastaminen-termiä.
Ed. Rajamäki on täältä poistumassa,
mutta ihan olisin kysynyt häneltä, kun sosialidemokraatit
ja vasemmistoliitto nyt hyvin monessa vaalipiirissä virittelevät
vaaliliittoyhteistyötä, onko siinäkin kysymys
"ratsastamisesta"?
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten ed. Helle täällä totesi,
vaalilainsäädännön muuttaminen
on erittäin vaikea ja monimutkainen asia. Se ei ole suinkaan
yksinkertaista, niin kuin tuntuu.
Vaaliliittokysymykseen: Ainakin henkilökohtaisesti
toivoisin — en tiedä, mikä on oman ryhmäni
ja puolueeni kanta tässä asiassa — että se pitäisi
perusteellisesti selvittää. Ainakin näillä näkymin
olisin kieltämisen kannalla. Jokaisen poliittisen liikkeen
pitäisi omin voimin tähän taloon päästä ja
järjestelmän olla sitten sellainen, että se
toisi suhteellisuuden riittävän hyvin esille.
Täällä käytettiin sanaa
"ratsastaminen" näistä vaaliliittoasioista, eikä se
oikein kuulu tähän päivään.
Mutta mistä löytyy niin oikeudenmukainen järjestelmä,
että se olisi tasapuolinen? Joku on heittänyt,
entinen pitkäaikainen valtiopäivämies,
kun maakuntien asema heikkenee täällä päätöksentekopaikalla,
kun väki vähenee, pitäisikö esimerkiksi
pienissä kunnissa olevilla olla kaksi ääntä,
jotta se paino vaikuttaisi täällä pääkallonpaikalla
enempi. (Ed. Kallis: Kolme!) — Kaksi riittää ensiksi. — Tämmöistä minulle
on heitetty. Minusta se vasta vaikea järjestelmä olisi.
Kai pitäisi näitä muita korjauksia saada,
ennen kuin lähdetään tällaiseen
systeemiin, että ruvetaan antamaan kaksia ääniä jollekin
henkilölle.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Helle on todella pitkään
harrastanut näitä asioita. Itse muistan harrastaneeni
näitä 25 vuotta neuvottelemalla muun
muassa vaaliliitoista erilaisissa vaalipiireissä, erilaisissa
tilanteissa, ja sen jälkeen on ollut muuta teoreettista harrastusta.
Nythän meillä on Etelä-Savossa tulossa 15 prosentin äänikynnys
kuudella kansanedustajapaikalla, mikäli kaikki menee ennusteen
mukaan. Ei voi todellakaan puhua kansalaisten yhdenvertaisuudesta.
Siksi on hyvin tärkeätä, että tuo
vaalitoimikunta, jossa itse olen saanut olla myöskin mukana,
itse asiassa esitti täysin toimivat mallit. Jos mennään
vaalialuejärjestelmään, se tarkoittaa,
että ehdokkaat asetetaan maakunnissa. Kaikki muun muassa
keskustan ja meidän muidenkin tahoilta esitetyt pelot siitä,
että paikat menevät suuriin keskuksiin, voidaan
jossakin määrin tai niin pitkälle kuin
mahdollista tällä vaalialuejärjestelmällä välttää,
koska ehdokkaat tulevat maakunnista ja sitten vaalialuejärjestelmällä poliittinen
suhteellisuus turvataan.
Äänikynnysjärjestelmä tuli
mietinnön tekstissä ikään kuin
ylimääräisenä kappaleena esille. Sehän
tarkoittaa sitä, että jos puolue saa esimerkiksi
1 prosentin äänistä, se saisi automaattisesti kaksi
paikkaa tänne. Etuna olisi tällä äänikynnysjärjestelmällä,
jota ei laajemmin ehkä Suomessa tunneta, että siinä äänestäneiden
määrä suoraan vaikuttaisi myöskin
paikkajakaumamäärään, eli löytyy
siitä kirjasesta ratkaisu tähänkin kysymykseen.
Ei tarvitse sitten miettiä, ovatko ne täysi-ikäiset
kansalaiset vai kaikki kansalaiset, joiden mukaan paikkojen määrä ratkeaa,
niin kuin se nyt ratkeaa tietysti koko henkikirjoitetun väestön
perusteella.
Kaikkiin kysymyksiin on oikeastaan ratkaisu olemassa. Ei tarvita
kuin poliittinen päätös. Nyt tätä asiaa
puolueilta kysytään, niin kuin tiedämme.
Harvinaisen vähän aikaa kestää saattaa
tämä laiksi. Jos halutaan, ehditään
seuraaviinkin vaaleihin tai ainakin sitä seuraaviin, jos
perustuslaki vaatii pari pykälää.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Tästä on syntynyt hyvin mielenkiintoinen
keskustelu. Ajattelin muutaman ajatuksen esittää.
Mitä ensinnäkin vaaliliittoihin tulee, henkilökohtaisesti
pidän niitä varsin epädemokraattisina.
Niin kuin keskustelussa on käynyt esille, äänestäjäthän
eivät voi tietää, kuka heidän äänillään
tulee valituksi silloin, kun on kysymys vaaliliitoista. Meillä on
hyvin monia esimerkkejä täällä vuosikymmenien
mittaan siitä.
Kun ed. Seivästö viittasi vasemmistopuolueiden
vaaliliittoihin, ne ovat kuitenkin suhteellisen harvinaisia. (Ed.
Jääskeläinen: Lisää tulossa!) Enemmän
näitä kuitenkin on ollut nimenomaan kristillisten
ja keskustan kesken. (Ed. Kallis: Harmittaako?) — Ei harmita,
mutta ilmeisesti ed. Kallis on nyt tullut siihen tulokseen, että kannattaa
yrittää kuitenkin omin voimin. Se saattaa paremmin
onnistua kuin vaaliliittojen kautta.
Mitä vaalipiirien kokoon tulee, siitähän
myöskin esimerkiksi varapuhemies Mikkola on julkisuudessa
esittänyt ajatuksia, että vaalipiirien kokoa pitäisi
suurentaa. En minä ole ihan varma siitä. Eri maissa
on erilaisia käytäntöjä. Monissa maissa
on yhden henkilön vaalipiirit ja se toimii hyvin. Nykyinen
järjestelmä aika hyvin turvaa alueellisen edustavuuden.
Sekin, että suurilta paikkakunnilta pääasiassa
tulevat vaalipiirien sisältä kansanedustajat,
on tietysti realiteetti.
Mitä vielä tulee, puhemies, meidän
demokratiaamme, henkilökohtaisesti pidän henkilövaalijärjestelmää sinänsä hyvänä.
Siihen liittyy omia hankaluuksia, niin kuin me tiedämme,
mainonnan, rahankeruun ja muun kannalta. Mutta esimerkiksi Ruotsissa
ollaan tulossa meidän järjestelmämme
suuntaan.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän vielä huomiota
valtion ja kunnan väliseen kustannustenjakoon. Hallituksen
esityksen perusteluissa todetaan vaihtoehtona sille, että pelkästään äänioikeutettua
kohti suoritettaisiin korvaus, myös se malli, että kaikille
kunnille tulisi vähimmäiskorvaus. Kaikille kunnillehan
vähimmäiskustannukset myös tulevat kunnan
koosta riippumatta. Mielestäni tällä mallilla
toteutuisi parhaiten tasapuolinen kustannustenjako, kun jokaiselle
kunnalle tulisi koosta riippumatta vähimmäiskorvaus
ja sen jälkeen korvaus äänioikeutettua
kohti.
Toivon, että perustuslakivaliokunta myös tässä asiassa
mietintöä laatiessaan evästäisi,
miten jatkossa valtion ja Kuntaliiton neuvotteluissa tulisi korvauskysymyksestä sopia.
Keskustelu päättyy.