6) Hallituksen esitys laeiksi lasten kanssa työskentelevien
rikostaustan selvittämisestä ja rikosrekisterilain
6 ja 7 §:n muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tervehdin tätä lakiesitystä ilolla,
vaikka esitys tuleekin varsin myöhäisessä vaiheessa.
Lakiehdotuksessa esitetään, että työnantajan
tulee vaatia työhön valittua henkilöä ennen
lopullista nimittämistä tai työsopimuksen
tekemistä toimittamaan
työnantajan nähtäväksi ote rikosrekisteristä.
Tämä velvollisuus koskisi tilanteita, joissa työ on
luonteeltaan sellaista, että se mahdollistaa läheisen
vuorovaikutuksen lapsen kanssa, eli työtä, johon
olennaisesti kuuluu ilman huoltajan läsnäoloa
alaikäisen kasvatusta, opetusta tai hoitoa. Otteesta tulisi
ilmetä, onko henkilö tuomittu sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta
teosta, seksuaalirikoksesta, törkeästä henkeen
tai terveyteen kohdistuneesta rikoksesta tai huumausainerikoksesta.
Eduskuntahan edellytti vuonna 99 lokakuussa antamassaan ponnessa,
että lainsäädäntöä täydennetään
vuoden 2000 aikana säännöksillä,
joilla voidaan selvittää lasten ja nuorten kanssa
työskentelemään hakeutuvien henkilöiden
tausta, niin ettei tällaisiin tehtäviin oteta
henkilöä, joka on tuomittu lapsiin kohdistuneesta
seksuaalirikoksesta. Nyt hallitus on, voisi sanoa, alittanut odotukset
siinä mielessä, että tämä esitys
tulee näin myöhään; vuosi 2000
ja 2001:kin meni, mutta toki parempi myöhään
kuin ei milloinkaan. Siinä suhteessa ajattelen, että hallitus
on taas pistänyt tämän eduskunnan toiveen
paremmaksi laajentamalla toimeksiantoa koskemaan myös muun
muassa huumausainerikoksia ja henkirikoksia, mikä on positiivinen
asia.
Eduskunnan ponsi, joka siis annettiin vuonna 99, muotoiltiin
lakivaliokunnassa siinä yhteydessä, jossa käsiteltiin
tästä asiasta tekemääni lakiesitystä,
jonka siis lakivaliokunta otti rikosrekisterilain muutosten yhteydessä käsiteltäväksi.
Lakialoitteen allekirjoittajia oli tuolloin 108 kansanedustajaa.
Jo viime kaudella tein samasta asiasta aloitteen, mutta silloin
valiokunta ei ottanut sitä käsiteltäväkseen.
Samantapainen laki on voimassa muun muassa Ruotsissa, Norjassa,
Belgiassa, Ranskassa, Alankomaissa, Saksassa ja Englannissa, ja
useiden vuosien ajalta löytyy kokemuksia maista, jotka
monessa suhteessa ovat Suomeen verrattavissa.
Ajattelen, että lastensuojelun näkökulmasta tämä on
ollut yksi selkeitä puutteita oman maamme lainsäädännössä.
Viime vuosinahan on lasten suojelua erityisesti seksuaalirikollisuudelta
parannettu muun muassa kieltämällä lapsipornon hallussapito
ja myös lapsiprostituutio, alle 18-vuotiaiden prostituutio,
joka vielä viime vaalikaudella oli laillista puuhaa. Toki
on niin, että kaikkea lasten hyväksikäyttöä ei
lainsäädännöllä pystytä ehkäisemään,
mutta monta vaaratilannetta on estettävissä, kun
lainsäädäntöä parannetaan.
Tälläkin hetkellähän viranomaisilla
on rikosrekisterilakiin perustuva oikeus tarkistaa työnhakijoiden
taustoja, kun on kysymys poliisista, Puolustusvoimista tai vaikkapa
Suomen Pankin toiminnasta, mikä on varmasti aiheellista.
Tämän suhteen on ollut ristiriitaista, että tuomio
nimenomaan lapseen kohdistuneesta seksuaalirikoksesta ei ole estänyt
saamasta työpaikkaa alalta, jolla työskennellään
lasten kanssa. Julkisuudessa on viime vuosina käsitelty
valitettavia tapauksia, joissa hyväksikäytöstä tuomittu
lasten kanssa työskennellyt on onnistunut saamaan uudelleen
saman alan työpaikan, minkä seurauksena on ollut
uusia lasten hyväksikäyttöjä.
Lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten uusimisriski on muuta
rikollisuutta selvästi suurempi. Pedofilia on sitkeä ja
vaikeasti hoidettavissa oleva taipumus. Huomattava osa näistä rikollisista
syyllistyy vapauduttuaan uudestaan lasten hyväksikäyttöön.
Tämänkin vuoksi rikostaustojen tarkistamisen mahdollisuus
on mielestäni näissä tapauksissa vielä tärkeämpää kuin
vaikkapa omaisuusrikosten kohdalla.
On varsin totta, että tämä lainmuutos
parhaimmillaankin kykenee estämään vain
osan lapsiin kohdistuvasta seksuaalirikollisuudesta. Valtaosa seksuaalisesta
hyväksikäytöstä tapahtuu lapsen omassa
kodissa tai lapsen oman lähipiirin toimesta. Mutta mielestäni
esitystä ei pidä väheksyä sen
vuoksi, että sillä ei ratkaista kaikkia ongelmia.
Jokainen ehkäisty hyväksikäyttötapaus on
tämän lainmuutoksen arvoinen.
Lisäksi, jos ajattelemme vaikkapa koulua, niin lapsilla
kuin lasten vanhemmilla on oikeus luottaa siihen, että yhteiskunta
tekee voitavansa lasten turvallisuuden varmistamiseksi silloin,
kun lapsi, joka on itse puolustuskyvytön, on hoitavan,
kasvattavan tai opettavan henkilön vastuulla. Uusien koululakien
mukaan lapsella on oikeus turvalliseen oppimisympäristöön,
johon sisältyy kyllä myös oikeus välttyä seksuaaliselta
ahdistelulta tai vaikkapa houkuttelulta käyttämään huumeita.
Silloin kun pari vuotta sitten lakialoitteeni käsittelyn
yhteydessä tästä samasta aihepiiristä keskusteltiin,
aloitetta myös vastustettiin tässäkin salissa
ja nimenomaan kansalaisoikeuksien tai intimiteetin suojan nimissä.
Ajattelen kuitenkin niin, että kansalaisoikeuksiin ei kuulu
automaattisesti subjektiivinen oikeus päästä mihin
tahansa ammattiin taipumuksistaan tai elämän menneisyydestä riippumatta.
Lisäksi tuomioistuimen päätökset
ovat julkisia asiakirjoja. Siis sinänsä niihin
kuuluvat myös tuomittujen nimet. Kaikkien tuomioiden esiin
kaivaminen on kuitenkin mahdoton tehtävä ajatellen
työnantajia, joten rikosrekisteri tekee tarkistuksen käytännössä mahdolliseksi.
Useimmat rikosrekisterin tiedot ovat yksittäisinä tietoina
alkulähteessään julkisia. Toki suljetuin
ovin pidetyn oikeudenkäynnin tuomio voidaan julistaa salaiseksi,
mutta suljetut ovetkin on nimenomaan erityisesti näissä tapauksissa
määrätty lapsen suojaksi, ei hyväksikäyttäjän
suojaksi.
Esityksessä lapsen ikärajaksi on asetettu
18 vuotta, mikä on mielestäni onnistunut valinta
sekin, ajatellen vaikkapa niitä lapsenoikeuksien sopimuksia,
joihin Suomikin on sitoutunut. Toivon kuitenkin, että valiokunnassa
vielä pohdittaisiin, onko lakia mahdollista laajentaa koskemaan
kehitysvammahuoltoa ikään katsomatta. Kehitysvammaiset
saattavat olla henkisesti hyvinkin pienen lapsen tasolla, ja tunnetusti
kehitysvammaiset henkilöt ovat helposti myös seksuaalirikollisuuden
uhreja. Silloin kun itse tätä lakialoitetta tein
ja sitä julkisuudessakin käsiteltiin, sain yhteydenottoja
nimenomaan jo aikuistuvien tai 18 vuotta täyttävien
kehitysvammaisten lasten vanhemmilta, jotka toivoivat, että tämäkin
seikka huomioitaisiin, kun tätä esitystä tutkitaan.
Arvoisa puhemies! Olen todellakin iloinen hallituksen esityksestä.
Pidän erittäin myönteisenä sitä,
että tällä vaalikaudella kuitenkin tämä asia
on ratkeamassa. Toivon, että valiokunta käsittelisi
tämän ripeästi.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Uusi lakiesitys lasten kanssa työskentelevien
rikostaustojen selvittämisestä eli kansankielellä sanottuna
pedofiililaki on erittäin odotettu ja tervetullut. Se ei
poista kaikkia rikollisuuteen liittyviä ongelmakohtia,
joita lasten ja nuorten parissa työskentelevillä voi
olla, mutta toimii omalta osaltaan ennalta ehkäisevänä keinona,
hidastaa lasten hyväksikäyttäjien hakeutumista
töihin lasten pariin.
Lasten hyväksikäyttö on niin hirmuinen
teko, ettei kuolemanrangaistuskaan hyväksikäyttäjälle
ole riittävä. Lapsen hyväksikäyttäjä tuhoaa lapsen
koko elämän, eikä tällainen
henkilö ansaitse mitään myötätuntoa
tai ymmärtämystä. Lääkkeillä ja
terapioilla on yritetty tällaisen taipumuksen omaavia henkilöitä parantaa,
mutta heikoilla tuloksilla.
Työnantaja velvoitetaan tässä uudessa
lakiesityksessä selvittämään
lasten kanssa työskentelevien henkilöiden rikostaustaa.
Selvitys vaadittaisiin, mikäli henkilö työskentelee
läheisessä vuorovaikutuksessa lapsen kanssa. Tällaisia
olisivat ammatit, jotka liittyvät kasvatukseen, opetukseen,
hoitoon tai muuhun huolenpitoon ja joissa siis ollaan henkilökohtaisessa
vuorovaikutuksessa alaikäisen kanssa. Alaikäinen
on alle 18-vuotias.
Ehdotuksen mukaan työnantajan tulisi pyytää työhön
valittua henkilöä ennen nimittämistä tai työsopimuksen
tekemistä esittämään nähtäväksi rikosrekisteriote.
Rikosrekisteriote on maksuton, mikä on erittäin
hyvä asia, eikä työnantaja saa tallettaa
siitä tietoja itselleen. Korkeintaan voi merkitä muistiin,
että rikosrekisteriote on pyydetty. Otteesta tulisi selvitä kolme
asiaa: tuomiot seksuaalirikoksista, väkivaltarikoksista
ja huumausainerikoksista. Lakiesitys on paljon parempi kuin eduskunnan
lausumaehdotus vuonna 2000 esitti. Siinä puhuttiin ainoastaan
lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista. Lastahan pitää suojella
myös väkivallalta ja huumeilta.
Lakiesitys koskee virka- ja työsuhteisia, työharjoittelussa
olevia, työelämän valmennuksessa olevia,
työkokeiluja työpaikalla, siviilipalvelusta ja
yksityisiä sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajia silloin,
kun yhteiskunta valvoo näitten yksityisten toimintaa.
Lakiesitys ei kuitenkaan poista paria puutetta, jotka tulisi
vielä korjata. Toinen on se, että rikosrekisteriotteen
tiedot vanhenevat kymmenessä vuodessa, jolloin tästä syystä rikosrekisteriasetusta
tulisi kiireesti muuttaa. Sitä hallituksen esityksessä ehdotetaankin.
Pedofiiliset taipumuksethan eivät häviä.
Toinen puute on paljon monimutkaisempi. Tämä lakiesitys
koskee vain uusia, tulevia työ- ja virkasuhteessa olevia
työntekijöitä, mutta laki ei koske yhdistyksissä ja
järjestöissä vapaaehtoispohjalla toimivia
henkilöitä. Suomi on yhdistysten luvattu maa.
Yhdistyksissä toimii lukuisia vapaaehtoisia, jotka ovat
partiotyössä, nuorisotyössä,
liikunnan, urheiluseurojen, kulttuuritoimen jne. parissa. Yhdistykset
kuuluvat lähinnä opetusministeriön hallinnonalaan,
joten opetusministeriön tulisikin pikaisesti ryhtyä muuttamaan lakia
näiltä osin.
Arvoisa puhemies! Lasten asemaa on Suomessa pidetty aina hyvänä ja
on tuudittauduttu siihen uskoon, että kaikki asiat ovat
hyvin. Kuitenkin nykylainsäädäntömme
paljastaa, että lapsi on varsin turvaton sairailta aikuisilta.
On peräti merkillistä, että maassamme,
joka on maailman johtavia it-maita, jossa hyvinvointimme ja koulutustasomme
on erittäin korkea, voi olla niin, että lapsen
asema lainsäädännössä on
heikompi.
Nykylainsäädännössä työntekijöiden
taustojen tarkistamista ei ole tarkoitettu lasten suojelemiseksi
ja turvallisuuden takaamiseksi, eikä työnantajalla
ole mahdollisuutta nykyisin tarkistaa työntekijän
rikostietoja, vaikka työnantajalla olisi siihen perusteltu
tarve ja selvä epäily. Lapsilla on oikeus turvalliseen
elämään, johon liittyy olennaisena osana
luottamus aikuisiin. Lapsen etu on aina ensisijainen asia. Jos lapsen
etu ja aikuisen etu tulevat ristiriitaan, lapsen edun pitäisi
voittaa aina. Tämän periaatteen tulisi toteutua muuallakin
kuin vain juhlapuheissa. Ehdotettu hallituksen esitys on iso askel
lasten elämässä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on mielestäni
oikean suuntainen. On tärkeää, että lasten
kanssa työskentelee sellaisia henkilöitä,
joilla ei ole rikosrekisterissä merkintöjä lakiesityksessä mainituista
rikoksista. On hyvä, että tätä velvollisuutta
ei ole rajattu pelkästään julkisiin palveluihin
vaan se ulottuu myös yksityisiin palveluihin.
Yhtä asiaa toivoisin kuitenkin valiokunnan käsittelyssä mietittävän.
Se liittyy siihen, kuka on työnantajan edustaja eli mihin
rikosrekisteri pitäisi toimittaa. Kun työ- ja
tasa-arvoasiain valiokunnassa käsiteltiin lakia yksityisyyden
suojasta työelämässä, siinä yhteydessähän
nimenomaan työterveyshuolto on se paikka, jonne esimerkiksi
määrätyt testitulokset tulevat. Sitten työterveyshuolto
antaa lausunnon, onko henkilö kelvollinen tähän
työpaikkaan. Rikosoikeudellinen puoli ei tietenkään
ole kovinkaan paljon tekemisissä työterveyshuollon
kanssa, mutta sen vuoksi, että nämä tiedot
olisi hyvin ja asiallisesti hoidettu ja olisivat siellä tallessa,
ehdotankin, että valiokunnassa pohdittaisiin sitä,
että työterveyshuolto olisi se paikka, minne todistus
toimitettaisiin, eikä työterveyshuolto antaisi
erikseen lausuntoa rikosrekisteristä vaan se antaisi yleisen
lausunnon, onko estettä henkilön valitsemiselle
tähän työpaikkaan. Eihän kenenkään
henkilön tarvitse tietää, onko syy ollut
positiivinen huumetesti, rikosrekisteri tai jokin muu syy, minkä vuoksi
henkilö ei sovellu työpaikkaan. Tämä sen
vuoksi, että lähtökohdan ja perusperiaatteen pitää tietenkin
olla se, että kun henkilö on tehnyt rikoksen,
hän sovittaa sen rangaistuksella. Tässä tapauksessa
kuitenkin, kun kysymys on lasten suojelemisesta, on tarpeen, että tällainen
ratkaisu tehdään ja rikosrekisteri on työnantajan
velvollisuus pyytää.
Sen sijaan en voi missään tapauksessa ymmärtää ed.
Vahasalon näkemyksiä, kun hän sanoi,
ettei kuolemanrangaistuskaan ole riittävä tällaisessa
tapauksessa. Minusta se oli aika kova lausunto Suomen eduskunnassa.
Sehän tarkoittaa sitä, että pitäisi
vielä enemmänkin olla rangaistusta kuin kuolemanrangaistus.
Mielestäni kuolemanrangaistus on hyvin kyseenalainen asia.
Sellaisille ihmisille, jotka epäilevät, onko näin,
suosittelen, että he katsovat erään elokuvan,
jossa kysymys oli sokeutuvasta naisesta, mitä ei huomioitu,
ja toinen henkilö käytti häntä hyväkseen, ja
tämä sokeutuva nainen loppujen lopuksi tuomittiin
Yhdysvalloissa kuolemanrangaistukseen, koska hän ei pystynyt
puolustamaan itseään. Tämä vain
osoittaa sen, että kuolemanrangaistus on niin lopullinen,
ettei sellaista ratkaisua pidä tehdä, koska emme
aina ja kaikissa tilanteissa voi olla varmoja, onko syyllinen todella
se henkilö, jota epäillään syylliseksi.
Tässä yhteydessä halusin tämän
mainita, koska en missään tapauksessa ole samaa
mieltä, että Suomeen pitäisi kuolemanrangaistuspykälä tuoda.
Toinen asia, jonka ed. Vahasalo otti esille, oli se, että rikosrekisterissä olleet
tiedot vanhenevat kymmenessä vuodessa. Hän oli
sitä mieltä, että vanhojenkin tietojen
pitäisi olla rikosrekisterissä — tämän
asian yhteydessä ilmeisesti, toivon niin. Hän
vielä väitti — en tiedä, mihin
tutkimukseen hän perustaa sen — että kukaan
ei voisi parantua tekemistään rikoksista, olipa
kysymys huumausainerikoksesta tai väkivaltarikoksesta. (Ed.
Vahasalo: Pedofiliasta!) — Mutta tämä lakiehdotus,
ed. Vahasalo, koskee myös huumausainerikoksia ja väkivaltarikoksia.
Jos esitätte, että kymmenessä vuodessa
eivät tiedot saisi vanhentua näiltäkään
osin, mielestäni se on aika kova esitys. Silloin kun näitä vanhenemissääntöjä on
arvioitu, tietenkin tämä kymmenen vuotta on todettu
parhaimmaksi ratkaisuksi, enkä nykyisin voimassa olevaa
aikarajaa kritisoi tällä kertaa.
Sen sijaan ihmettelen sitä, että kun olemme puhuneet
lapsiasioista tässä salissa viime vuosien aikana,
niin näyttää kyllä siltä,
että puhumme niistä juuri näissä rangaistus-
ja rikosoikeudellisissa asioissa. Harvoin täällä voimme
puhua positiivisessa hengessä siitä, että meille
tulisi sellaista lainsäädäntöä,
missä lapsille ja lapsiperheille olisi tulossa jotakin
myönteistä. Tämän voi tietysti
ajatella myös myönteiseksi, mutta jotenkin ilmapiiri
ja sävy eduskunnassa on ollut aika rikoslakikeskeinen.
Viittaan tässä lähinnä ed. Lehtimäen
aloitteeseen alle 15-vuotiaiden rikosoikeudellisen rajan purkamisesta.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyisin ed. Huotarilta, kumpi on hänelle
tärkeämpää, suojella lasta vai
hyväksikäyttäjää, kun
hän vastustaa rikosrekisteriasetuksen muuttamista, joka
myös hallituksen esityksessä on mainittu tarpeelliseksi.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni me emme voi asettaa tällaisia
asioita vastakkain. Meidän on ainakin toivottava, että se
rangaistus, mikä ihmiselle annetaan jostakin rikoksesta,
olipa kysymys väkivaltarikoksesta tai huumausainerikoksesta,
myöskin parantaa tämän henkilön.
Mehän aikaisemmassa, ed. Lehtimäen lakialoitteesta käydyssä keskustelussa
totesimme, että näinhän ei nuorten kohdalla
monestikaan ole, vaan vankila vain pahentaa tilannetta. Mielestäni
on arvioitava tätä asiaa, mutta en kyllä lähtisi
tässä yhteydessä vielä muuttamaan.
(Ed. Vahasalo: Jätitte seksuaalirikokset väliin!) — Se
on eri asia. Ed. Vahasalo, olisin toivonut, että teillä olisi
ollut joku tilasto tai joku tutkimus siitä, onko todellakin
niin, että jos henkilö syyllistyy johonkin seksuaalirikokseen,
hän ei siitä voi koskaan parantua. Näin
te ymmärtääkseni väititte.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän saliin tuodaan
joskus käsiteltäväksi kummallisiakin
ja turhia hallituksen esityksiä, mutta tämä esitys
ei ole sellainen. Olemme tekemisissä todella tärkeän
uudistuksen kanssa. Ymmärtääkseni tämä esitys
lähtee liikkeelle lapsen eduista ja lapsen parhaasta. Nykyään
lapsiin kohdistuu paljon erilaisia väärinkäytöksiä.
Se on asia, johon ei voi kiinnittää liikaa huomiota,
varsinkaan nyt, kun vanhemmilla ei ole lapsille tarpeeksi aikaa.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lakimuutosta, jolla
velvoitetaan työnantaja selvittämään lasten
kanssa työskentelevien henkilöitten mahdollinen
rikostausta. Työnhakija on velvollinen toimittamaan otteen
rikosrekisteristä aina silloin, kun työhön
liittyy läheisesti vuorovaikutus lapsen kanssa. Otteesta
pitää ilmetä, onko henkilö tuomittu
rikoslain nojalla seksuaalirikoksesta, huumausainerikoksesta tai
törkeästä henkeen tai terveyteen kohdistuneista
rikoksista. Rikostaustan selvittäminen ehdotetaan koskemaan
niitä henkilöitä, jotka toimivat lasten
parissa opetusta, hoitoa ja muuta huolenpitoa antaen, kuten perhehoitajia,
työharjoittelijoita, siviilipalvelusmiehiä sekä yksityisten
terveyspalvelujen ja sosiaalipalvelujen tuottajia.
Arvoisa puhemies! Lasten hoitopaikoilla työskentelee
ihmisiä, jotka useinkaan eivät ole alan ihmisiä,
siis ammattitaitoisia työntekijöitä,
joilla olisi koulutus alalle. Erityisesti näitten henkilöitten
tausta pitäisi tutkia erityisen tarkkaan ja varmistaa,
että taustat ovat kunnossa.
Suomalaisen yhteiskunnan tulevaisuus nojaa lasten kasvatukseen
ja lasten oikeuksien suojelemiseen. Lapsiperheisiin pitää panostaa
ja osana tätä panostusta huolehtia riittävän
korkeatasoisen päivähoidon järjestämisestä,
lastensuojelun periaatteitten toteuttamisesta ja lastensuojelun avohuollon
tukitoimien toimivuudesta. On täysin välttämätöntä,
että lasten kanssa työtä tekevien henkilöitten
taustat selvitetään, jotta pystytään
vähentämään lapsiin kohdistuvia
väärinkäytöksiä ja
rikoksia.
Tämä keskustelu nostaa samalla esille kysymyksen
yksityishenkilöitten oikeudesta saada tietoja itsestään
itseään koskevista rekistereistä. Jos
rekistereitä pidetään, kansalaisilla
pitää olla oikeus päästä tutustumaan
heitä koskeviin rekistereihin, jotta mahdolliset väärinkäytökset
ja virheet tulevat ilmi. Rikosrekisterilain 6 §:n 1 momentin
mukaan yksityinen henkilö saa itseään koskevan
otteen rikosrekisteristä erikseen määriteltyä tarkoitusta
varten. Henkilön oikeus tarkastaa rekisterissä olevat
itseään koskevat tiedot perustuu henkilötietolakiin,
jonka nojalla henkilöllä on oikeus saada tietää,
mitä häntä koskevia tietoja rekisteriin
on tallennettu ja kenelle näitä tietoja on luovutettu
viimeisen vuoden aikana. Luotettavuuslausuntoja voidaan antaa niin
kauan kuin ne palvelevat yhteisiä tarkoitusperiä ja
perustuvat todelliseen tilanteeseen. Niillä ei saa aiheuttaa
vahinkoa työntekijöitten ...
Puhemies:
(koputtaa)
Ed. Kangas, saanko keskeyttää hetkeksi?
Norjan pääministerin vierailu
Puhemies:
Arvoisat edustajat! Meillä on kunnia saada vieraaksemme
Norjan pääministeri Kjell Magne Bondevik ja hänen
kunnianarvoisa seurueensa. Toivotamme arvoisat vieraat sydämellisesti
tervetulleiksi Suomen eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
Puhuja:
(Ed. Matti Kangas)
Luotettavuuslausuntoja voidaan antaa niin kauan kuin ne palvelevat
yhteisiä tarkoitusperiä ja perustuvat todelliseen
tilanteeseen. Niillä ei saa aiheuttaa vahinkoa työntekijöitten
olosuhteille, ja ihmisillä pitää olla
mahdollisuus saada tietoa siitä, millaisia luotettavuuslausuntoja
heistä annetaan.
Täällä on käynyt esille,
että on vaadittu kuolemanrangaistusta tällaisesta
teosta. Minäkään en kannata tämän
ottamista käytäntöön, vaikka
olen kyllä sitä mieltä, että lapsiin
kohdistuvista hyväksikäytöistä pitäisi
antaa kovempia rangaistuksia kuin tänä päivänä.
Itse toimin neljä vuotta lautamiehenä käräjäoikeudessa,
ja kyllä minulle kaikista kovimpia juttuja olivat lapseen
kohdistuvat hyväksikäytöt. Ne tuntuivat
pahalta lautamiehestäkin.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Pehr Löv /r:
Värderade fru talman! Alla barn i Finland mår
inte bra. Vi har forskning som visar att ungefär 200 000
barn lider på grund av missbruk i hemmet, misshandel av
barnen eller mamman och inte minst sexuellt utnyttjande av barnen.
Barnskyddslagens långa arm når inte alla enligt
andan i FN:s barnskyddskonvention. Hemmet är inte alltid
en trygg plats. Därför måste vi kunna
lita på att de institutioner som tar hand om barnen har
en personal som alltid har barnens bästa för ögonen. Åtminstone
får inget sexuellt utnyttjande av barn förekomma.
Lagförslaget är mycket välkommet och
i enlighet med riksdagens tidigare önskemål. Sexuellt
missbruk är en handling som stör barnets identitetsutveckling för
hela livet. När sådana handlingar förekommer
måste vi följa västeuropeisk praxis så att straffregisteruppgifter
kan fås. Nu utvidgas det här tänkesättet
att också gälla brott mot liv och narkotikabrott,
vilket kan välkomnas. Barnen lider av att utsättas
för allt möjligt våld, icke minst för
narkotikamissbruk.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on varsin tervetullut. Toivon,
että se saa ripeän käsittelyn valiokunnassa.
Myöskin kannatan ed. Räsäsen ehdottamaa
laajentamista koskien kaikenikäisiä vammaisia.
Tämä on tosiaan uhattu ryhmä. Otetaan tämä valiokunnassa
esille.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun eduskunta käsitteli vuonna 99
rikosrekisterilain muuttamista, silloinhan eduskunta vastauksessaan
edellytti nimenomaan hallitukselta tämän suuntaisia
toimenpiteitä. Hyvä on, että tämä hallituksen
esitys on saatu tänne.
Henkilökohtaisesti näen tämän
moneltakin osin hyvänä, mutta muistuttaisin rikosrekisterilain
10 §:n säännöksistä,
joihin ed. Huotari viittasi, tietojen poistumiseen rikosrekisteristä. Onko
moraalisesti oikein, että jos joku on nuoruudessaan syyllistynyt
rikokseen, niin vielä 20 vuoden päästä mahdollisesti
se on syynä siihen, että henkilö ei saa
jotakin tehtävää ottaa vastaan? Rikosrekisterilain
10 §:n mukaan sitä tietoa ei edes saada sieltä.
Arvoisa puhemies! Kun monelta osin hyvinkin perustellusti yhdyn
hallituksen esitykseen, toivoisin, että hallintovaliokunta,
kun se käsittelee tätä hallituksen esitystä,
voisi pohtia niiden tehtävien laajentamista, joihin tätä voidaan
soveltaa. Esimerkiksi julkisuudessa viime päivinä on
kerrottu taksiautoilijan väitetystä sekaantumisesta.
Tosin siinä tilanteessa mitä ilmeisimmin rikosrekisteritiedoistakaan
ei olisi ollut mitään hyötyä,
koska oli kulunut toistakymmentä vuotta siitä,
kun hän oli saanut niin sanotun valkoisen kortin. Mutta
hallintovaliokunta voisi pohtia muitakin ammatteja, joihin tätä lakia
mahdollisesti voitaisiin soveltaa.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Joudun tässä ehkä pohtimaan
huumausainelakia vähän pitempään,
kuten tämä asia edellyttäisikin. Nythän
käy sillä tavalla, että huumausainerikoksia
niiltä osin, kuin rangaistuksena on vain sakkoa, ei tarvitsekaan
otteeseen merkitä eikä voida merkitä,
koska niitä ei merkitä rikosrekisteriotteeseen.
Sen vuoksi on pakko kerrata huumausainelain menettelyä viime
vuonna.
Aikaisemmin oli olemassa vain huumausainerikos, josta rangaistuksena
oli sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta,
ja törkeä huumausainerikos, jonka yläraja
oli kymmenen vuotta vankeutta. Kun lakia viime vuonna muutettiin,
lakivaliokunta onnistui äänestyksen jälkeen
pilaamaan hyvän hallituksen esityksen ja eduskunta, sanoisinko,
leimasi lakivaliokunnan esityksen oikeaksi. Huumelaissa asia meni
siinä mielessä pieleen, että niin sanottu
lievä huumausainerikospykälä kirjoitettiin
sellaiseen muotoon, ettei tietoni mukaan Suomessa ole tällä hetkellä paljonkaan
rangaistu huumausaineitten hallussapidosta eikä myöskään
käytöstä — ei, vaikka hallussa
on ollut vaarallisiakin huumeita. Kun ei rangaista, ei tule myöskään
rikosrekisteriin merkintää. Jos niin sanotuissa
lievissä tapauksissa rangaistaan sakolla, sekään
ei tule huumausainerekisteriin merkittyä. Kun huumausainelakia tavallaan
lievennettiin kaiken kaikkiaan, niin saa olla melkoinen huumemies
ja pääsee toimimaan lasten parissa.
Siirtyisin toiseen aiheeseen samasta asiasta. Meillä on
muutettu jo kymmenkunta vuotta sitten lakia koskien sitä,
mitä merkitään tuomiolauselmaan. Tähänkin
asiaan kiinnitetään huomiota muun muassa hallituksen
esityksen sivulla 44. Nyt kansalainen on saattanut syyllistyä esimerkiksi
törkeään pahoinpitelyyn ja lapseen kohdistuvaan
siveelliseen lainvastaiseen menettelyyn. Tuomiosta annetaan niin
sanottu yhteinen rangaistus, eikä siitä näy
lainkaan se, minkälainen rangaistus tuli siveettömyydestä.
Tästä minä olen moneen kertaan huomauttanut
eduskunnassakin ja on puhuttu oikeusministerin kanssa, miksei voida
palata siihen menettelyyn, mikä aikaisemminkin oli, eli
tuomiolauselmassa selvästi lukisi, että siitä ja
siitä rikoksesta, joka on tapahtunut silloin ja silloin,
rangaistaan kaksi kolme kuukautta ja siitä ja siitä rikoksesta
rangaistaan kaksi kuukautta jne., vaikka se laskettaisiinkin omituisesti
yhteen, että näistä saisi niin sanotun
paljousalennuksen, josta tulisi yhtenäisrangaistus. Tämä aiheuttaa
kansainvälisessä tilastoinnissamme melkoista harhaa.
Meillä ei pystytä selvittämään
muutaman vuoden, kymmenen vuoden päästä ollenkaan,
minkälainen rangaistustaso meillä on erilaisissa
rikoksissa.
Erikoista tässä menettelyssä on se,
että kun täällä nyt kuitenkin
rikosrekisterilaissa, kakkoslaissa, luetellaan näitä rikoksia,
joita tämä koskee: sukupuolisiveellisyyttä loukkaava
teko, tappo, murha jne., törkeä pahoinpitely,
ryöstö ja huumausainerikokset, niin luulisi, että nämä rikosnimikkeet
lakivaliokunta tietäisi kaikista parhaiten. En ole oikein
varma siitä, ovatko tässä nyt mukana
kaikki ne rikosnimikkeet, joiden tähän lakiin
pitäisi kuulua. Tämän vuoksi teen ehdotuksen — en
tiedä, voinko tehdä tässä vaiheessa vai
missä vaiheessa — että lakivaliokunnalta pyydettäisiin
tästä asiasta lausunto.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä esitys on tullut
tarpeeseen, niin kuin monet ovat täällä todenneet,
ja tätä on kauan odotettu. Tässä on
lastensuojelunäkökulma hyvin tärkeä,
koska monissa tapauksissa, joita ihan viime aikoina on tullut ilmi,
on henkilöitä, jotka ovat jääneet
tämmöisistä teoista kiinni, ja tässä tämä luettelo
vähän laajenee myös huumausainepuoleen,
mikä on minusta hyvä asia.
Odotan vain sitä, että valiokunnassa tarkennetaan
muun muassa juuri sitä seikkaa, jonka jotkut puhujat ovat
todenneet, miten vammaisiin kohdistuvassa hoitotyössä voivat
olla sellaiset henkilöt, jotka ovat käyttäytyneet
epäsiveellisesti, harrastaneet hyväksikäyttöä ja
muuta tämmöistä törkeää henkeen
kohdistuvaa toimintaa, muuta rikollista toimintaa tai käyttäneet
huumausaineita. Minusta kuitenkin vammaiset ovat semmoinen ryhmä,
että he eivät pysty puolustautumaan ja ovat verrattavissa
lapsiin. Minusta tämä on ihan yhtä tärkeä ryhmä.
Odotan, että valiokunta ottaa siihen kantaa aikanaan.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Uusi laki on kannatettava ja tervetullut
uudistus. Tämän lakiesityksen perusteella lähes 20 000
henkilöä joutuu antamaan työnantajalle rikosrekisteriotteen
vuosittain, jos heidän työtehtäviinsä kuuluu
kasvattaa, hoitaa tai opettaa alle 18-vuotiaita ilman lapsen tai
nuoren huoltajan läsnäoloa. Uusien lasten ja nuorten
parissa työskentelevien työntekijöiden
määrä on siis melkoinen.
Lain hyvänä tarkoituksena on suojata lapsia muun
muassa seksuaali- ja huumerikollisilta sekä lapsia kohtaan
kohdistuvalta epätoivottavalta käyttäytymiseltä.
Mutta aukkoja jää vielä muun muassa vapaaehtoistyöhön,
koska vapaaehtoistyöntekijöiden kohdalla valvonta
on lähes mahdotonta. Toivonkin, että valiokunnassa
vielä mietitään, keiltä työntekijöiltä vaaditaan
rikosrekisteriote ja miten saataisiin vapaaehtoistyöntekijöiden
taustat tarkistettua.
Lapsiin kohdistuva väkivalta, seksuaalinen häirintä tai
jopa suoranainen rikollisuus eivät ole meilläkään
enää vieraita. Valitettavasti kaikki tapaukset
eivät tule läheskään julkisuuteen,
vaan jäävät ikuiseen pimentoon. Työntekijöiden,
jotka uuden lain voimaan tultua joutuvat toimittaman rikosrekisteriotteen
työnantajalleen, toivon kuitenkin ymmärtävän,
että tarkoitus on turvata nimenomaan lapsen ja nuorten
turvallinen kasvuympäristö. Kyse on siis pitkälti
ennalta ehkäisevästä toiminnasta. Uusi
laki varmasti karsii osaltaan jo ennalta henkilöt, jotka
eivät sovellu lasten ja nuorten parissa tehtävään
työhön. Laki toimii siten pelotteena.
Rouva puhemies! Uuden lain myötä maksuttomien
rikosrekisteriotteiden selvityspyynnöt kasvavat tuntuvasti,
joten on syytä myös varautua siihen, että selvitykset
saadaan joutuisasti nykyajan tekniikan avulla. Tärkeää on
korostaa myös työntekijän oikeusturvaa.
On pidettävä huoli siitä, että rikosrekisteriote
ei joudu vääriin käsiin, kuten ed. Huotari
jo puheenvuorossaan toi esille. Henkilön, jolla on puhtaat
paperit, ei tarvitse pelätä mitään
eikä hänen tarvitse mitään salailla.
Kallistuisin myös sille kannalle, että työterveyshuolto
voisi olla se työnantajataho, joka antaa lausunnon siitä,
soveltuuko kyseinen työntekijä lasten ja nuorten
kasvatus-, hoito- ja opetustehtäviin. Tällä tavalla
kontrolli siitä, että nämä rekisteriotteet
eivät joudu vääriin käsiin,
saatettaisiin parhaiten turvata.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on todella merkittävä uudistus,
niin kuin edellisessä ed. Pirkko Peltomon puheenvuorossa
tuli esille. Tällä on ennalta ehkäisevä vaikutus,
mutta toivon, että myöskin sellainen vaikutus,
että lasten oikeudet nousevat erityisen merkittävään
arvoon, jos näin sanotaan, ja että tästä asiasta
myöskin keskustellaan laajemminkin tässä yhteiskunnassa,
miten kaikella tavalla suojelemme lapsia ja annamme heille
turvallisen kasvumahdollisuuden. Todella odotettu esitys eikä yhtään
liian aikaisin tullut.
Täällä keskustelussa on tullut esille
asioita, jotka osoittavat sen, että tämä laki
on vielä vajaa joiltain osin. Tässä on
kohtia, joiden osalta toivon todella, että työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa kuullaan asiantuntijoita ja mahdollisesti tehdään
korjauksia hallituksen esitykseen, kuitenkin, totta kai, huomioiden
se, että jokaisen kansalaisen yksityisyyden suoja säilyy.
Ajattelen myöskin niin, että tässä on
sellaisia osioita, että lakivaliokunta saisi antaa tästä lausunnon,
ja kannatankin sitä, että työ- ja tasa-arvoasiainvaliokunta
laatii tästä mietinnön asiantuntijoita
kuultuaan ja lausunto tulee sekä perustuslakivaliokunnalta
että lakivaliokunnalta. Kannatan siis ed. Myllyniemen tekemää ehdotusta.
Sitten, arvoisa puhemies, täällä on
keskusteltu siitä, että kaikki tiedot eivät
näy rikosrekistereissä ja tiedot vanhenevat. Olen
myöskin tässä samaa mieltä,
että on etsittävä keinoja, miten tähän vastataan
sitten niin, että nämä henkilöt,
jos heillä on taipumusta (Puhemies koputtaa) väkivaltaiseen
käyttäytymiseen tai lasten hyväksikäyttöön,
eivät näihin tehtäviin pääse.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Hiltunen, jos haluatte jatkaa, tervetuloa puhujakorokkeelle; 2 minuuttia
ylittyi.
Arvoisa puhemies! Jatkan vielä jonkin aikaa, koska
tosiaan tuo aika on niin lyhyt paikalta puhuttuna.
Kysymys siitä, että tämä lakiesitys
koskee vain uusia työnhakijoita, työhön
otettavia, on mielestäni sen kaltainen, että toivon,
että valiokunta asiantuntijoita kuullessaan nimenomaan etsii
vastausta siihen, mikä merkitys tällä kohdalla
on ja miten sitten työssä jo olevien kohdalla voidaan
varmistua siitä, että kaikki työntekijät nimenomaan
ovat taipumuksiltaan ja käyttäytymiseltään
ja ominaisuuksiltaan sellaisia, että he todella voivat
työskennellä lasten kanssa ja näkevät
lasten oikeudet ja lapset voivat turvallisesti olla näissä hoitopaikoissa.
Työpaikoilla on työterveyshuolto, ja ed. Huotari
nosti esille ajatuksen, että työnantajan pyytämä rikosrekisteri
voisi aivan hyvin käydä työterveyshuollon
kautta. Itselläni ei ole aivan selkeätä,
ehdotonta ajatusta, että sen näin pitäisi
tapahtua, mutta ajattelen näin, että työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnan pitäisi nimenomaan asiantuntijoiden
kautta selvittää, mikä merkitys sillä on,
jos rikosrekisteriote ohjataan nimenomaan työterveyshuollon
kautta eikä suoraan työnantajalle. Myöskin
pitäisi selvittää sitä, miten
paljon työterveyshuolto kaiken kaikkiaan voi työpaikalla etsiä sellaisia
toimintamuotoja, että voidaan saada luottamus työssäolevaan
henkilöstöön niin, että ei tarvitse
epäillä, että jo aikaisemmin työhön
tulleilla ja työssä olevilla on rikostaustaa, joka
olisi estänyt heidän mahdollisuutensa saada työtä.
Ajattelen niin, että vaikka olisi yli kymmenen vuotta
vanhoja rikoksia — seksuaalirikoksia, törkeitä henkeen
ja terveyteen kohdistuneita rikoksia tai huumausainerikoksia — ne
on syytä saada tietoon. Työterveyshuolto ja työnantaja
sitten ratkaisevat, ovatko rikokset henkilön kohdalla raskauttavia
ja valitaanko henkilö tehtäviin vai ei. Siinä mielessä mielestäni
ei ole mitään pelkoa, etteikö voisi olla
kymmentä vuotta vanhempiakin tietoja käytettävissä,
kunhan ennen kaikkea varmistetaan, että taustalla ei ole
mitään tiettyihin rikoksiin viittaavaakaan. Hallituksen
esityksessä kuitenkin tavoitteena selkeästi on,
että tällä pyritään
suojelemaan lapsia ja lasten oikeuksia.
Täällä ed. Räsänen
nosti esille myöskin sen, että ikärajaa
laajennettaisiin niin, että kehitysvammaisten kohdalla
ikärajaan katsomatta sovellettaisiin tätä esitystä.
Olen samaa mieltä ja kannatan sitä, että nimenomaan
asiantuntijakuulemisessa selvitetään tätä aluetta
ja tehdään mahdolliset muutokset hallituksen esitykseen.
Tärkeätä on ennen kaikkea se, että nyt
kun hallitus on tätä laajentanut niin, että on
rikoslain nojalla sukupuolisiveellisyyttä loukkaavasta
teosta kysymys, seksuaalirikoksesta, törkeästä henkeen
ja terveyteen kohdistuneesta rikoksesta taikka huumausainerikoksista,
nämä kaikki rikokset tulevat riittävän
laajasti tarkkailun kohteeksi. On mielestäni merkittävä edistysaskel hallituksen
esityksessä, että tätä on laajennettu eikä ole
kysymys pelkästään lapseen kohdistuvista
seksuaalirikoksista. Siinä mielessä tämä antaa
tietysti jo isomman haasteenkin valiokunnalle asiantuntijakuulemisessa
kaiken kaikkiaan.
Toivon, että tämä asia saa mahdollisimman laajan
ja perusteellisen selvityksen valiokunnassa ja sitten myöskin
lausuntojen kautta, mitä perustuslakivaliokunnasta ja lakivaliokunnasta
saadaan.
Vielä täällä on nostettu
esille se, että on toimintaa, vapaaehtoistyötä ja
harrastustoimintaa, jossa myöskin lasten kanssa työtä tehdään.
Kannatan myöskin sitä, että valiokuntakuulemisessa kuullaan
asiantuntijoita tältä alueelta, niin että voidaan
arvioida sitä, onko syytä myöskin laajentaa
tätä hallituksen esitystä niin, että myöskin näille
tehtäväalueille tätä hallituksen
esitystä voidaan soveltaa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan myös lämpimästi
sitä, että lakivaliokunta olisi antamassa lausuntoa
tästä esityksestä, etenkin sen takia
että tässä joudutaan tarkastelemaan rikosrekisterilakia
ja myös rikosrekisteriasetuksen muuttamista.
Kun täällä on paikalla esityksen
valmistellut ja ansiokkaasti sitä edistänyt ministeri
Filatov, toivoisin, että hän hiukan selventäisi
epäselvää kysymystä rikosrekisteriasetuksen
muutoksen ajatuksesta. Olen ymmärtänyt niin, että tälläkin
hetkellä vakavimmissa rikoksissa, sellaisissa, joissa ehdotonta
vankeusrangaistusta tulee yli 5 vuotta, nämä tiedot
eivät koskaan poistu rikosrekisteristä ja lievemmissäkin,
yli 2 vuoden ehdottomissa vankeusrangaistuksissa, ne säilyvät
20 vuotta. Tiedustelisin sitä, mitä tämä rikosrekisteriasetuksen
muutos tulisi koskemaan, koska ymmärtääkseni
nämä merkinnät ovat jo nykyisinkin lain mukaan
mahdollisia ja tällaiset muutokset ymmärtääkseni
pitäisi joka tapauksessa tehdä lakiin eikä asetukseen.
En suoralta kädeltä halua tyrmätä ed.
Huotarin ideaa näiden asioiden käsittelystä nimenomaan
työterveyshuollossa, vaikkakin entisenä työterveyslääkärinä ajatus
tuntuu melko oudolta. Terveydenhoitohenkilöstön
ammattitaito ei ensisijaisesti liity rikosrekisterin tulkintaan,
eikä heillä oman ammattinsa puolesta suoranaisesti ole
ehkä tähän valmiuksia. Toisaalta tulee
mieleen sekin, että ulkomaisten kokemusten pohjalta tiedetään,
että tämän tyyppisen lainsäädännön vaikutus
on ... Anteeksi, puhemies, onko aika kulunut umpeen?
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Räsänen, pyydän teitä siirtymään
puhujakorokkeelle, koska 2 minuuttia juuri ylittyi.
Arvoisa puhemies! Kuvittelin, että olisin pystynyt
nämä kommentit puhumaan 2 minuutin rajoissa.
Todellakin ulkomaisten kokemusten perusteella tiedetään,
että tämän tyyppinen lainmuutos saa aikaan
sen, että henkilöt, joilla on merkintä rikosrekisterissä,
eivät edes hae tämän tyyppisiin työtehtäviin,
puhumattakaan siitä, että jos he tulevat valituiksi,
toimittaisivat otteen raskauttavasta rikosrekisteristä työnantajalle,
kyllä he perääntyvät ennen sitä.
Jos nyt kuvitellaan tilanne, että rikosrekisteriotteet,
siis puhtaat otteet, menisivät työterveyslääkärin
tutkittaviksi ja sitten esimerkiksi miespuolinen päiväkotiin
tai kouluun pyrkivä työntekijä hylättäisiin
syystä, jota ei työnantajalle kerrota, mikä saattaisi
olla esimerkiksi terveydellinen syy, pelkään ennemminkin
sitä, että heräisi turhia epäilyjä ja
aiheettomia ajatuksia siitä, onko kenties nyt takana tämän
tyyppinen syy, mistä ei kuitenkaan käytännössä olisi
varmaankaan kyse. Muistan, että esimerkiksi Norjassa, kun
tällainen laki tuli voimaan, sen jälkeen siellä ei
ole yhtään henkilöä edes pyrkinyt
tällaisiin työtehtäviin, siis sellaista,
jolla olisi ollut positiivinen rikosrekisteriote. Näin
yhtäkkiä tätä ideaa tutkiessani
ja pohtiessani luulen, että hallituksen valitsema linja
on kuitenkin viisaampi. Toivoisin ministeri Filatovilta tai kenties
ministeri Johannes Koskiselta kommenttia, mitä he ajattelevat
ed. Huotarin ajatuksesta.
Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! On todella mielenkiintoinen asia, kuka
tulkitsee ja kenelle annetaan rikosrekisteriote. Useimmiten työhönottaja,
joka uuden henkilön ottaa, on joku osastopäällikkö tai virkamies.
Onko hän sitten pätevämpi tulkitsemaan
tilannetta? Siinä mielessä toivon myös,
että oikeusministeri Koskinen ja työministeri
Filatov kommentoivat tätä asiaa.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Se, miksi rikosrekisteriote on ajateltu annettavaksi
työnantajalle, lähtee siitä, että työantaja
tekee rekrytointipäätöksen ja hänellä on
silloin vastuu analysoida se, onko tehtävä sen
luonteinen tai onko rikosrekisteri sen luonteinen, että kyseiselle
henkilölle ei voida lasten kanssa työskentelemisen
vastuuta antaa. On haluttu pitää tämä joukko
suppeana, ettei tämän tyyppisiä rekistereitä ikään
kuin liikkuisi liian monessa paikassa ja ettei työntekijän yksityisyydensuoja
sitä kautta kärsisi.
Rikosten vanhenemiseen ja ikään kuin rekisterin
sisältöön liittyvissä kysymyksissä lähtökohta on
ollut se, että olisi kymmenestä vuodesta kyse ja
sitä vanhemmat rikokset eivät tähän
mukaan tulisi, mutta myös se tarve, että siinä otteessa
ei näkyisi muita, pieniä, rikoksia, jotka eivät
ole kyseisessä listassa, vaan tämä rajattaisiin
tiettyihin kovemman luokan tekoihin, joilla sitten olisi merkitystä lasten
kanssa työskennellessä.
Marjatta Vehkaoja /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Muutama kommentti tämän
esityksen johdosta. Minun mielestäni tämän
esityksen tärkein tehtävä on olla viesti
siitä, että lasten ihmisoikeuksien turvaaminen
edellyttää erityisiä suojatoimenpiteitä.
Itsekin uskon, että tämän lakiesityksen
tärkein merkitys on sen ennalta ehkäisevyydessä.
Kiinnitin kuitenkin huomiota 3 §:ssä kohtaan, jossa
mainitaan, että tämä koskee henkilöitä,
jotka ensi kerran otetaan tai nimitetään tällaiseen työsuhteeseen.
Mietin vaan, onko esimerkiksi pedofilia sellainen asia, joka ilmenee
henkilössä jo hyvin nuorella iällä,
vai onko kysymys kenties taipumuksesta, jota harjoitetaan aktiivisemmin, toteutetaan,
vasta myöhemmällä iällä.
Onko tässä sellainen vaara olemassa, että nuorena
ilman rikosrekisterimerkintää oleva henkilö kuitenkin olemassa
olevan taipumuksensa johdosta myöhemmässä elämänvaiheessansa
saattaa olla hyvinkin todennäköinen toteuttaja?
Tätä mielestäni valiokuntakäsittelyssä täytyisi
asiantuntijoilta tivata.
Toinen seikka, joka nykyistä kunnallishallintoa ajatellen
on mielenkiintoinen rajoitus, on se, että tämä ei
koskisi lyhytaikaisia sijaisia. Tiedämme, että sijaisia
on aika paljon näissä tehtävissä ja
heidän määränsä ilmeisesti
lisääntyy. Työsuhde-edellytys on myöskin
ongelmallinen; yhdyn kollegojen jo esittämään.
Mitä sitten tulee työterveydenhuollon vastuuseen
tässä asiassa, en äkkiä sille
lämpene, koska eihän tässä ole
tarkoitus soveltuvuutta sinällään arvioida,
vaan oikeastaan kysymys on vain siitä, että jo
olemassa oleva rekisteritieto ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Vehkaoja, puhujakorokkeelle!
... saavuttaa päätöksentekijät. — Arvoisa
puhemies! Aivan pari sanaa enää.
Ensimmäinen varapuhemies:
Toivoisin teidän siirtyvän puhujakorokkeelle,
jos jatkatte, koska 2 minuuttia on mennyt.
No niin, minulle riittää tämä puheenvuoro.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Viittaan aiempaan keskusteluun ed. Vahasalon
ja muidenkin kanssa, jotka ovat pohtineet rikosrekisterin tietojen
vanhentumisaikaa. En voi millään välttyä ajatukselta,
että puhujat hakevat sellaista yhteiskuntaa, jossa ihmiselle
laitetaan leima otsaan. Jos 15-vuotiaana tekee jonkin rikoksen,
jonka sovittaa, ja nelikymppisenä on hakemassa työpaikkaa,
niin pitää kaivaa vanhat tiedot eikä koskaan
enää pääsisi töihin.
Sitähän tässä nyt haetaan. Leimaamisyhteiskuntia
on meillä joskus aikaisemmin ollut. Suosittelen, että lukaisette
Punaisen viivan, Ilmari Kiannon kirjan. Sieltä löytyy
sellaisia leimakirveitä, mitä tänä päivänä me
emme voi hyväksyä. Jos menemme ikään
kuin ajassa taaksepäin, saattaa olla, että menemme
hieman väärään suuntaan tällaisella
uudenlaisella leimaamisyhteiskunnalla. Minusta se on hiukan populistinen
kysymys, minkä ed. Vahasalo minulle aikaisemmin esitti.
Toinen oli kuolemanrangaistusajatus. Silloinhan voimme mennä sellaiseen
yhteiskuntaan, jossa kuka tahansa voi "viedä toisen henkilön saunan
taakse ja lopettaa" jos rupeamme kuolemanrangaistuksesta haaveilemaan.
Toivoisin, että pysyttäisiin kuitenkin asiallisesti
tässä kysymyksessä, joka ei kuitenkaan
onneksi ole kovin laaja ongelma. Tällä lainsäädännöllä tässä muodossa
voisimme sitä parhaiten ehkäistä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on todella hyvä ja tulee tarpeeseen. Näkemykseni
on, että tässä yhteydessä emme
ole liian varovaisia, ei ole pelkoa liiasta varovaisuudesta, kun
on lasten suojelemisesta kysymys.
Täällä on nostettu kysymyksiä siitä,
millä tavalla rikokset yleensä tuomioistuimissa
merkitään tuomiolauselmiin, miten rikosnimikkeet
kirjataan, kun annetaan yhteinen rangaistus. Yhdyn siihen, mitä täällä on
jo nostettu esille hyvin asiallisesti, että asiantuntijoitten
myötä nyt valiokunnissa, sekä mietinnön
laativassa että lausunnot antavissa, tulisi tarkistaa ja
selvittää, miten saataisiin sellaisia tarkennuksia,
että saadaan tästä juuri se suojaava
laki, lasta suojaava laki, ennalta ehkäisevä laki
nimenomaan, joka kohdentuisi myös näihin työntekijöihin
aika laajasti. Täällä on tullut esille,
että tulisi myös selvittää kysymys
vapaaehtoistyöntekijöistä ja viransijaisista,
erilaisista lyhyitä aikoja työssä olevista.
Erityisesti haluan nostattaa myös sen kysymyksen, että tämä voisi
enemmänkin olla kaikille niille, jotka lasten pariin nyt
hakeutuvat, viesti ja signaali. Todella pedofiilit ja sellaiset,
jotka asemaansa väärin käyttävät,
saisivat tiedon, että laki on tiukka. Kyllä oma
näkemykseni on, että se olisi tiukka, asiallisesti
hoidettuna eikä niin, että meidän tarvitsisi
tässä pelätä, että tehdään
jotakin semmoista, mitä täällä ed.
Huotari toi esille, vääränlaista yhteiskuntaa.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni on lyhyt, mutta en ihan kahteen minuuttiin
varmaan sitä ennätä puhua.
En malta olla puuttumatta ed. Huotarin leimaamisyhteiskuntanäkemykseen.
Minä pidän sitä perin kummallisena, koska kyllähän
meillä on maailmassa yhteiskuntia, mainittakoon USA:n
joitakin osavaltioita, joissa ilmoitetaan pedofiliasta aikaisemmin
tuomitusta henkilöstä kouluissa, päiväkodeissa
ym. valokuvilla henkilön vapautuessa. Se on leimaamisyhteiskunta. Tämä on
hyvin hillitty muoto. Mielestäni tämän tarkoitus
on kuitenkin siinä mielessä ... (Ed. Huotari:
Edustaja ei kuullut aikaisempaa keskustelua asiasta!) — Saattaa
olla, että en kuullut, ja tämä ehkä liittyy
aikaisempaan, mutta halusin tämän näkökulman
kuitenkin tuoda esille, että tällaisia hyvin paljon
kiivaampia kantoja tällaisissa asioissa on kuin meillä Suomessa.
Täällä käytettiin myöskin
hyvä puheenvuoro pedofiliataipumuksesta. Olen siinä mielessä ihan samaa
mieltä, että tässä on rajattu
kymmenen vuotta ja on kysymys kuitenkin sairaudesta tai taipumuksesta,
josta meillä ei ole ainakaan sellaista varmuutta, että tuo
taipumus poistuisi vuosien varrella. Enemmänkin meillä on
ollut surullisia todisteita siitä, että tuo taipumus
on ja pysyy elämän varrella. Tämän
tyyppinen sairaus ei ole sanktioilla poistunut, vaan se on valitettavasti
uusiutunut myöskin henkilöillä, jotka
ovat lasten parissa työskennelleet.
Mielestäni kuitenkin kaikkein painavimpana näkökulmana
tässä keskustelussa tulisi pitää mielessä lastensuojelulaki.
Sen tulisi olla kaikkein painavin peruste tässä keskustelussa.
Lastensuojelulaissa todetaan aivan selkeästi, että lapsella
on oikeus erityiseen suojeluun, ja se menköön
kaiken muun edelle. Meillä on tänä päivänä riittävästi
todisteita siitä, että on aika tällainen
muutos tehdä. On surullista luettavaa, jos me kadumme,
ennen kuin katsomme. Meidän pitää katsoa
mieluummin kuin katua. Tämä hallituksen esitys
on mielestäni juuri tuota lain tarkoittamaa erityistä suojelua.
Toivon myös niin ikään, että se
omalla tavallaan ennalta ehkäisee sellaista häirintää tai
rikoksia, joista olemme saaneet jo tällä sektorilla
lukea, ja toimii omalla tavallaan pelotteena niille henkilöille,
joilla tällainen esimerkiksi pedofiliaan liittyvä rikosrekisteri
on, että he eivät tällaista työtä hakisi.
Mielestäni se olisi ihan hyvä asia, että he
eivät tällaista työtä hakisi,
enkä näe sitä millään
tavalla syrjintänä. Se on niin ikään
lapsen oikeus erityiseen suojeluun, että tällaiset
henkilöt eivät tällaiseen työhön
hae.
Mitä tulee nykyisten työntekijöiden
taustoihin, minä en oikeastaan näe siinäkään
mitään syytä, miksi heidän taustojaan
ei voisi tarkistaa. Se voi tietysti olla hyvin työlästä,
mutta työläys ei olisi mikään
peruste sille, ettei niitä voitaisi tarkistaa. Se olisi
aivan yhtä kannatettavaa kuin uusienkin työntekijöiden
taustojen tarkistaminen. Ne tulisi mielestäni tarkistaa.
Pidän myöskin kymmentä vuotta hyvin
tekaistuna rajana. Kuka sen nyt on sanonut, että kymmentä vuotta
vanhempia rikoksia ei pitäisi huomioida? Mutta mehän
teemme täällä uusia lakeja. Meidän
tehtävämme on tehdä uusia lakeja ja parannuksia
vanhoihin lakeihin. Sitä varten me täällä istumme,
että me parannamme niitä lakeja, joita Suomen
eduskunta on aikoinaan tehnyt. Se on minun mielestäni kansanedustajan
tehtävä. Tässä me voimme mielestäni
erittäin tervetulleella tavalla näillä muutamilla
parannuksilla — toivon, että valiokunta kiinnittää niihin
erityistä huomiota — lapsen oikeutta erityiseen
suojeluun huomattavasti tällä hallituksen esityksellä edistää.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Kun tässä on keskusteltu
tästä aikarajasta, haluaisin vaan muistuttaa,
että tämä laki ei tuo esiin muuta kuin
ne tilanteet, joissa ihminen on saanut rangaistuksen kyseisistä rikoksista.
Tuntuu hieman siltä, aivan kuin tämä laki
poistaisi pedofilian tai ikään kuin sen tilanteen,
että ihminen, joka on pedofiili, mutta sitä ei
tiedetä, voisi silti hakea töitä. Vain
toivoisin, että ei kuvitella, että tämän
tyyppiset ongelmat ratkeavat pelkästään
tiukentamalla sääntöjä, koska
suurin osa asioista on piilossa ja niistä ei tiedetä.
Silloin riski on kaikkein suurin. Mutta sen sijaan, jos tiedetään,
että ihmisellä on ollut tällainen tausta
tai hänellä on tällaisia rikkomuksia,
silloin itse asiassa valvontakoneisto varmasti toimii kohtuullisen hyvin.
Uskon myös, että tämä toimii
ennalta ehkäisevästi, että meillä ei
tule hakijoita, joilla olisi tämä rikosrekisteri.
Järjestöpuolelle ja vapaaehtoistyöhön,
niin hyvä ajatus kuin se onkin, että lain suojaava
tarkoitus ulotettaisiin sille puolelle, käytännössä on mahdotonta
luoda sellaista mekanismia, jossa vastuu olisi jollakin taholla,
joka tarkistaisi ihmisten taustat tai rikosrekisterin, kun kyse
on vapaaehtoistoiminnasta. Siihen pitää miettiä muita välineitä.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Filatov sanoi aiemmassa puheenvuorossaan,
että tämän lain tarkoitus on, että yli
kymmenen vuotta vanhempia rikoksia ei työnantajalle annettavassa
otteessa näy. En tiedä, olenko huonosti lukenut
tämän hallituksen esityksen, mutta en tällaista
mainintaa täältä pykälistä löydä.
Voimassa olevan rikosrekisterilain 10 §:ssä ihan
tämän hallituksen esityksen mukaan todetaan, että esimerkiksi
yli 5 vuoden ehdottoman vankeusrangaistuksen kohdalla merkinnät
poistetaan vasta, kun henkilö on kuollut tai täyttänyt 90
vuotta ja 2—5 vuotta ehdotonta vankeusrangaistusta saaneen
kohdalla ne poistuvat vasta 20 vuoden kuluttua. Ei kai tätä ole
tarkoitus lieventää? Ymmärsin, kun luin
hallituksen esityksen, että esimerkiksi seksuaalirikos,
josta on tullut yli 5 vuoden vankeusrangaistus, näkyy siellä aina niin
kauan, kunnes henkilö täyttää sen
90 vuotta. Ei kai tätä olla muuttamassa?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Kyse oli siitä, että muita,
pienempiä rikkeitä, joita tässä laissa
ei ikään kuin velvoiteta näytettäväksi,
ei kyseisessä todistuksessa olisi.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Huotarin puheenvuorosta paljastui selkeästi, kuinka
vaikea onkaan käytännön tasolla noudattaa
kaikkien hyväksymää periaatetta lapsen
edun ensisijaisuudesta. Kysyn vielä: Kumpi on tärkeämpää,
suojella lasta vai pelätä, että hyväksikäyttäjä leimautuu,
varsinkin kun hyväksikäyttäjä ei
millään tavalla pysty leimautumaan, kun me tätä lainsäädäntöä teemme?
Epäilys siitä, että hyväksikäyttäjä ei
koskaan tule töitä saamaan, on perätöntä.
Totta kai hän töitä saa. Mutta oleellista
on, että hän ei saa työtä lasten
kanssa ja lasten parissa.
Odotan mielenkiinnolla tämän asian käsittelyä työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunnassa.
Anne Huotari /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niillekin, jotka eivät tässä salissa
olleet silloin, kun käytin puheenvuoroni, sanon, että minä hyväksyn
tämän lakiesityksen. Kannatan sitä, että tällainen
lakiesitys on tänne tullut, niin kuin puheenvuorossani
sanoin. Mutta en kannattanut niitä esityksiä,
mitä ed. Vahasalo pyysi muuttamaan tähän.
Ed. Vahasalon puheenvuorosta juuri lähti se käsitys,
että kymmenen vuotta vanhemmat rikokset eivät
näy rikosrekisterissä. Nyt ed. Räsänen
on useaan kertaan sanonut, että vakavat rikokset näkyvät.
Näin juuri ne rikokset, millaisista rikoksista tuomittuja
emme halua lasten kanssa tekemisiin, todennäköisesti näkyvät
siellä pidempään, mutta tarkoitin esimerkiksi
sellaista tilannetta, että 15-vuotiaana on tehty huumausainerikos,
ja uskon kautta, sosiaalityön tai jonkin muun kautta henkilö tulee
toisiin ajatuksiin ja parantuu, eikä sellaisten tarvitsekaan
näkyä siellä pidempään
kuin kymmenen vuotta. (Puhemies koputtaa) En halua, että sitä aikaa
pidennetään. Toivottavasti tämä tuli
nyt selväksi.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Toivon ja uskon, että tällä salilla
ja eduskunnalla on vahva tahto nimenomaan tehdä tästä laista
loppujen lopuksi sellainen, että se on ennen kaikkea ennalta
ehkäisevä ja suojaava laki, lasten oikeuksia vahvistava
laki. Siitä kysymyksestä, minkälainen
yhteiskunta tämänkin lain kautta muodostuu, ei
meidän pitäisi niin suurta huolta kantaa. Ei kai
tällä lailla tehdä millään
tavalla yhteiskunnasta leimaavaa. Meillä jo nyt aivan tarpeeksi
leimataan ihmisryhmiä, ja tässä salissa
meidän on syytä kaiken kaikkiaan toimia sillä tavalla,
että tasa-arvo toteutuu ihmisryhmien ja ihmisten kesken
ja ihmiset ovat ihmisarvoisessa asemassa. Tähän
valiokuntien on nyt kiinnitettävä erityisesti
huomiota ja siihen, että kaiken kaikkiaan saataisiin sellainen
arvoasetelma tähän yhteiskuntaan, että lasten
pariin hakeutuvat työhön ammatillisesti koulutetut
ja muutenkin persoonaltaan sellaiset, jotka ovat aidosti kiinnostuneita
työskentelemään lasten parissa. Sitä kautta
jo ennalta ehkäistään, että sinne
ei pääse hakeutumaan henkilöitä,
joilla on toisenlaiset tavoitteet toimia lasten kanssa kuin aidosti olla
heidän kanssaan.
Vielä, arvoisa puhemies, siitä, näkyvätkö vanhemmat
rikokset tai miten kauan sitten tehdyt rikokset, en kantaisi niin
suurta huolta, kun mielestäni meidän täytyy
lähteä siitä, että rikokset
sovitetaan ja ihmisen elämässä on mahdollisuus muutokseen.
Kun ihminen on tasapainossa ja itsetuntoinen, ei sillä ole
merkitystä, kuinka kauan sitten nämä rikokset
on tehty. Nämähän joka tapauksessa tulevat
työnantajalle tiedoksi, ja siitä lähtee
se prosessi, mitä ratkaisuja työpaikalla tehdään.
Olen myöskin sitä mieltä, että työssäolevien taustatiedot
on tarkistettava.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyt täsmennys, kun äsken
en huomannut sitä sanoa: Rikosrekisterilain muuttaminen
koskee sitä, että henkilö saa maksutta
todistuksen, koska muutoin tämän tyyppisistä papereista
peritään maksu.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Karpela käytti hyvän
puheenvuoron, ja hänen sanomaansa on helppo yhtyä.
Lasten erityinen suojelu on nimenomaan yhteiskunnan tehtävä,
ja meidän on taattava lasten turvallisuus. Hallituksen
lakiesitys on hyvä, joskin tämä mahdollistaa
edelleen pätkätöihin otettavien joukkoon pääsyn
henkilöille, jotka saattavat olla lapsen turvallisuudelle
vaarallisia. Pedofiili on pahimmillaan henkilö, joka kykenee
lyhyelläkin ajalla tuhoamaan monen lapsen nuoruuden ja
jopa aikuisuuden. Tämä on erittäin vakava
asia. Siksi on myös huolellisesti seurattava, kuinka tämä laki jatkossa
käytännössä toimii.
Rikosrekisteri puhdistuu, jos ei tee kymmenen vuoden aikana
uutta rikosta. Tämä ei sinänsä leimaa
kuitenkaan ihmistä lopuksi iäkseen. Tästä hyvä mietintö ja
lakivaliokunnalta kunnon lausunto, niin menevät pykälät
paikalleen!
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Eräs näkökulma
vielä. Tässä on tullut esille, että lasten
hoitopaikoissa pyritään suojelemaan, että pedofiilejä ei
siellä ole ja lapset ovat turvallisesti hoidossa erilaisissa
yhteyksissä. Mutta on hyvä tässä yhteydessä nostaa
esille myös, niin kuin ministeri Filatov toi esiin, että pedofiliaa
emme kaiken kaikkiaan estä emmekä myöskään
sitä, että lapset voivat olla turvattomuuden ja
monen kohteena kaduilla ja kodeissa ja ulkopuolella työpaikan.
Näen, että tämä laki on tärkeä ja
nämä kaikki aukkopaikat, jotka ovat tulleet esille,
tulisi todella ottaa esille valiokunnan asiantuntijakuulemisessa
ja pyrkiä korjaamaan niitä ja tehdä laajennuksia
ja muutoksia.
Eräs asia vielä, minkä vuoksi pyysin
puheenvuoron. Kun on kysymys ammattihenkilöistä, siis
lasten parissa työskentelevistä, en tiedä,
miten otetaan koulutus. Kun tuli esiin, että työterveyshuollon
työntekijöillä ei ole asiantuntemusta
rekisteriin ja sen analyysiin, niin miten tätä asiaa,
mikä tässä laissa on ydinasia, voitaisiin
ottaa huomioon, kun yleensä lasten pariin koulutetaan ihmisiä?
Tässä tuli esille, että rikoslakiakin
joudutaan mahdollisesti muuttamaan tai tulisi muuttaa näitä merkintöjä ajatellen.
Varmasti täytyy myös ajatella, ketkä työskentelevät
yleensä lasten parissa.
Kari Myllyniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehkä kuulin huonosti, kun ed. Huotari
sanoi, että alle 15-vuotiaskin voi saada rikosrekisteriin
merkinnän. Se ei ole mahdollista, koska alle 15-vuotiastahan
ei rangaista eikä silloin missään tapauksessa
mitään rikosrekisterimerkintää tule.
Mutta hän samalla herätti minussa melkoisen ajatuksen
tässä asiassa. Miten kohdataan semmoinen tapaus,
että on syyllistynyt, sanotaan, viikon alle 15-vuotiaana
hyvin vakavaan seksuaalirikokseen? Mitä eroa on sillä,
onko henkilö 14 vuotta 11 kuukautta vai 15 vuotta
10 päivää? Ei siinä ole mitään
muuta kuin 2—3 viikon ikäero, ja toiselle tulee
rikosrekisteriin merkintä, joka pysyy siellä kymmeniä vuosia,
eikä hän pääse lasten kanssa
tekemisiin työasioissa. Mutta kun toinen henkilö on
alle 15-vuotias ja syyllistyy tällaiseen vakavaan rikokseen,
miten tämä kontrolloidaan? Siihen jää aukkoja.
Lakiin jää varmasti aina aukkoja, ei sitä koskaan
voi niin sataprosenttiseksi tehdäkään,
mutta tämmöinenkin mahdollisuus on olemassa.
Palaisin vielä yhteiseen rangaistukseen. Kun siellä toisen
lain 6 §:n 2 momentissa nimenomaan sanotaan, että ei
saa ilmoittaa kuin määrätyistä rikoksista,
niin se saattaa antaa väärän kuvan, jos
tapahtuukin sillä tavalla, että esimerkiksi törkeästä varkaudesta
ja seksuaalirikoksesta saa yhteisrangaistuksena puolitoista vuotta
vankeutta. Sitä toista rikosta tässä ei
luetella ollenkaan. Ilmoitetaanko rekisteriotteessa sitten, että puolitoista
vuotta seksuaalirikoksesta on tullut rangaistusta? Sehän
antaa aivan väärän kuvan tapauksesta.
Tässä mielessä vähän
puolustan rikoksentekijääkin.
Kun oikeusministeri on paikalla, vielä toistaisin,
että nyt olisi vihdoinkin järkevää palata
siihen, mistä on jo pitkän aikaa, vuosikausia,
puhuttu, eli tuomioistuimen tuomiolauselmassa selvästi
lukisi tapahtumapäivä, rikosnimike ja mikä rangaistus
on annettu. Se olisi aivan selvä asia. Tässäkin
tapauksessa tulee ongelmia, ja vielä toistan, että meidän
tilastoinnissamme muutamien vuosien kuluttua taikka nyt jo on ongelmia, kun
tutkitaan, minkälainen rangaistustaso on Suomessa verrattuna
muihin EU-maihin. Sitä ei pystytä selvittämään,
koska annetaan yhtenäisrangaistus. Yhtenäisrangaistushan
luotiin vain sitä varten, väittäisin,
että sinne saatiin kätkettyä niin paljon
rikoksia kuin mahdollista ja rangaistuksesta tuli mahdollisimman
lievä.
Tätä asiaa kannattaisi miettiä oikeusministeriössä ja
varmaan on mietittykin, mutta kannattaisi tuoda esitys siitä,
että palattaisiin hyvään vanhaan käytäntöön,
joka on vuosikymmeniä ollut aikaisemmin.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Meidän lainsäädännössämme
ja oikeuskäytännössämme on yksi
suurimpia pulmia se, että rikollista pyritään
suojelemaan paremmin kuin rikoksen uhria. Tämän
ajatuksen innoittamana minä heräsin huoneessani,
kun täällä vakuuteltiin, että tällä ei
pyritä leimaamaan, ei leimaudu, ei sillä lailla
tule tuomituksi. No, miksi ei? Minä kysyn: Miksi ei, jos
tekee niin törkeän rikoksen, että pilaa
lapsen elämän pitkäksi aikaa? Mahdollisesti
läpi elämän lapsi kantaa tästä vaivaa
ja vammaa. Miksi tämmöistä ihmistä, joka
tähän syyllistyy, ei saa leimata tämän
törkeyden tekijäksi? Jos minä ajan ylinopeutta
tiellä, minut leimataan heti kaahariksi. Ilta-Sanomat lööpillään
lyö tulemaan täysillä, ja olen leimautunut
ylinopeuden ajajaksi, eikä sillä ole minkäänlaista
yhteiskunnallista merkitystä, jos pikkuisen ylinopeutta
ajaa. Minä hyvin suuresti ihmettelen, miksi tässäkin
tapauksessa aikuista ihmistä, joka käyttäytyy
kuin eläin, ei saisi leimata. Lapsen pitää saada
kärsiä täysillä vaan, ja hyssytetään
homma pois.
Tanja Karpela /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vilkuna piti itse asiassa hyvin mielenkiintoisen
puheenvuoron, ja ainakin joiltakin kohdin monet meistä voivat
olla ainakin pieneltä osin samaa mieltä.
Halusin puheenvuoron ed. Huotarin puheenvuoroon liittyen vielä.
On varmasti eroa sillä, onko kaksikymppisenä syyllistynyt
esimerkiksi lievään huumausainerikokseen tai kaksikymppisenä syyllistynyt
vakavaan lapseen kohdistuvaan seksuaaliseen häirintään
tai ahdisteluun. Toki sillä on tässä asiayhteydessä varmasti
eroa, mutta uskon siihen, että valiokunta käsittelyssään
ottaa huomioon nämä eroavaisuudet. Se varmasti
tuo haastetta tämän hallituksen esityksen käsittelyyn
muutoinkin kuin vain näiden osien kohdalta.
Olen ed. Vilkunan kanssa ihan samaa mieltä siitä,
että taipumus pedofiliaan ei välttämättä parane.
Meillä ei tietoa siitä ole. Sen vuoksi valiokunnan
kannattaisi siihen erityistä huomiota kiinnittää ja
mieluummin vielä katsoa kuin katua. Emme tietenkään
pedofiliaa tällä poista, sitä tuskin
kuvittelee kukaan, mutta voisimme tällaisella parannuksella
luoda lapsillemme turvallisemmat hoitopaikat.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Kahteen edelliseen puheenvuoroon oikeastaan
jatkaen eli tästä, mitä edustajat Vilkuna
ja Karpela toivat esille, haluaisin nostattaa sen, että tätä käsiteltäisiin
siitä näkökulmasta myös, ei vain
siitä, että yhteiskunta, nyt kun täällä on
tullut esiin tämä leimautuminen, tulee vain enemmän
tämmöiseksi, että tulee leimoja erilaisille
ihmisille, vaan siitä, miten tämä laki
muotoutuisi ja se käsittelyssä tulisi sillä lailla,
että tämähän olisi oikeastaan
tavoite, että ihmiset itse voisivat, jos he tahtovat parantua
jostakin, enemmän työpaikalla luottamuksellisissa
keskusteluissa nostattaa näitä asioita esille.
Silloin se erityisesti, mihin rekisteriotteet menevät,
on todella tärkeä asia, ja se, millä tavalla
sitä käsitellään työpaikalla,
sitten kun näitä rekisteriotteita alkaa tulla,
on tärkeää.
Keskustelu päättyy.