Ilkka Taipale /sd:
Arvoisa puhemies! En vastusta tämän lain hyväksymistä,
mutta haluaisin pitää eräänlaisen
studia generalia -puheenvuoron tästä laista, josta
olen tehnyt muuten väitöskirjan. Siinä on
kaksi mielenkiintoista seikkaa, jotka yleensä eivät
ole tulleet eduskunnassa ja muuallakaan huomioiduksi. Tämä nimittäin
ei kata ainoastaan hotelleja ja ravintoloita, retkeilymajoja, vaan
on kattanut yömajat. Yömajojen päällikkö Suomessa
on ollut kautta aikojen kauppa- ja teollisuusministeri, ja tätä asiaa
ei ole koskaan tarkasteltu asuntopolitiikan ja sosiaalipolitiikan
näkökulmasta, vaan ainoastaan ravitsemus- ja majoituselinkeinon
toimesta. Tämän takia meillä oli pitkään
Helsingissä 4 000 miestä yömajoissa.
Siinä toki oli yksi porsaanreikä. Asetus ei nimittäin
koskenut sellaisia majoituspaikkoja, jotka rakennettiin hyväntekeväisyystarkoituksessa,
kuten esimerkiksi Lepakkoluola. Lisäksi Lepakkoluolassa
asuneet henkilöt eivät henkikirjoituksessa olleet
vailla vakinaista asuntoa, koska heidät oli henkikirjoitettu
sen kiinteistön kohdalle.
Tämän majoitusasetuksen asema eri viranomaiskäytännöissä on
hyvin monimutkainen. Tilastoissa yömajojen paikka vaihtelee.
Majoitusasetuksen mukaan ne ovat majoitusliikkeitä, Helsingin
tilastollisissa vuosikirjoissa yleisöä palvelevia
yrityksiä. Väestönlaskennassa ne ovat
laitoksia ja niiden asukit laitosväestöä.
Helsingin kuntasuunnittelurekisterissä ja kiinteistörekisterissä ne
ovat asuntolahuoneita. Mutta korkein hallinto-oikeus on sentään
kumonnut kaikki edeltävät tulkinnat ja pitänyt
yömajoja kokoontumistiloihin rinnastettavina tiloina. Tämä on
toinen aspekti.
Toinen on historiallisesti kiintoisampi. Miten kestikievariasetuksesta
sitten luotiin tämä majoituslaki? Se johtuu Leninistä.
Lenin teki vallankumouksen, ja Suomeen saapui 20 000 emigranttia.
Helsingin Työväenyhdistys säikähti
kovasti, että emigrantit perustavat ravitsemusliikkeitä — kuten
nykyäänkin turkkilaiset ja muut perustavat — ja
lisäksi he ottavat työväestöltä tavallisia asuinhuoneistoja
ja tekevät niistä majataloja. Niinpä asetettiin
vuonna 1921 komitea, jota veti Miina Sillanpää,
ja se teki sitten asetuksen, jonka nimenä oli silloin ravintolan,
yömajan, kahvilan ja biljardin pidosta tehty asetus. Siinä määriteltiin,
että ravintolaa ja majoitusliikettä voi ylläpitää vain
Suomen kansalainen. Tämän takia meillä ei
ole ollut gourmetravintoloita lainkaan — oli vain Fen Kuan
Eerikinkadulla ja Tornissa kiinalainen — koska oli kiellettyä laittamasta sellaista
kasaan. Tämä johtui siis Leninistä ja
Sillanpäästä. Vasta 1970-luvulla tämä asetus
tältä osin ilmeisesti kumottiin, ja ensimmäisiä ulkomaisia
ravintoloita taisi olla Athanasios, kreikkalainen ravintola Iso-Roballa.
Nythän meillä on onneksi laajamittaista gourmettoimintaa.
Tämä siis teidän sivistykseksenne kerrottuna.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvä, ettei aivan keskustelutta
tämä laki mene täältä pois.
Sisältö on toki hyväksytty, ja se on
hyvä sisältö, ja tahdon sen takia käyttää puheenvuoron,
että siihen talousvaliokunta teki useitakin tarkistuksia
ja muutoksia. Kaiken kaikkiaan se kyllä kesti, koska omia
muistiinpanoja katsoin tuosta jo kahden vuoden takaa, mutta eduskuntakäsittelyn
viivästyminen oli kyllä paljon liitännäinen
tuohon elintarvikelakiin, joka piti saada valmiiksi toisessa valiokunnassa
ennen tätä.
Katsoin, että helmikuussa 2004 kysyin yhdessä tiedotteessa:
Kaljaa odotellessa mehukattia ja sämpylää vai?
Eli asia koski ravintoloiden ympäri vuorokauden olevaa
aukiolomahdollisuutta. KTM:n valmistelemassa lopullisessa hallituksen esityksessä
ei
sentään 24 tuntia auki olevaa ravintolatoimintaa
annettu lähtökohdaksi, ja se esitys ei oleellisesti
muuttanutkaan aukiolosäännöksiä,
mutta muutti kuitenkin. Se löysensi yökahvilatoiminnat
vain ilmoituksen varaan, siihen, että kaksi viikkoa ennen
harkittua pidennettyä aukioloa riittäisi vain
ilmoitus ilman mitään perusteluja tai arvioita
turvajärjestelyistä. Tähän kuitenkin
talousvaliokunta keskittyi sen lisäksi, että se
toki sai perustuslakivaliokunnalta ja hallintovaliokunnalta lausunnot,
joissa myös tuli näkökulmia, jotka muutoksina
otettiin huomioon.
Talousvaliokunnan oma työskentely koski juuri yökahvilatoimintaa
eli sitä, saako ravintola olla auki yöllä 2:n
ja 5:n välillä. Nykyinen Suomessa käytössä oleva
kello 2 on pääsääntö sulkemisajalle,
ja kello 5 saa aukaista ravintolat. Silloin aika 2:n ja 4:n välillä,
jonka kaikki tiedämme, on niin sanottua jatkoaikaa, jonka
alun perin piti olla suuri poikkeus, mutta tällä hetkellä yli neljäsosalla
A- ja B-ravintoloista on jo jatkoaika 3:een tai 4:ään.
Suomessa on — tämä tieto on vuoden 2004
keväältä, jolloin tämän
asian kanssa alettiin painia — 1 370 jatkoaikaravintolaa
ja väkirikkaammassa Ruotsissa vain 765.
Tuossa on samalta keväältä 2004 sosiaali-
ja terveysministeriönkin tiedotteita, joissa on otettu
kantaa, että "ravitsemusliikkeiden yleistä aukioloaikaa
koskevia säädöksiä uudistetaan
mahdollisesti vielä tämän vuoden aikana".
No, niitä ei uudistettu vuonna 2004, nyt on mennyt vuosi 2005:kin.
Ehkä vuonna 2006 jotain katsellaan, ja jos ei katsella,
niin pysytään sitten nykyisessä. Tätä korosti
myös talousvaliokunta näissä tarkennetuissa
lakipykälämuutoksissaankin.
Kun nyt siis täytyy kaksi viikkoa ennemmin tehdä se
ilmoitus, niin olemme lisänneet valiokunnan mietintöön
ja nyt siis jo ensimmäisessä käsittelyssä hyväksyneetkin
sisällön, että siitä ilmoituksesta
täytyy löytyä joku perusteltu syy, minkä takia
halutaan pitää kahvila auki anniskelun jälkeen,
niin että se voisi olla vaikka ympäri vuorokauden
tai ainakin sinne aamuviiteen auki. Näitä syitä ovat
siis pidennetty aukiolotarve matkailuliikenteen takia tai työmatkalaisia
varten tai muu perusteltu syy. Sitten siinä on myös
selvitettävä poliisille järjestyksen
ja turvallisuuden huomioon ottaminen. Siis ilmoituksen perusteet
täytyy sinne kirjata.
Valitettavasti oli kauppa- ja teollisuusministeriössä hieman
semmoista asenteellisuutta: minkä takia pitäisi
liikkeenharjoittajan etukäteen tietää, miksi
auki pitää pitää, tai arvailla,
miten turvallisuus ja järjestys hoituu. Mutta kyllä ravintolatoiminta
on sen verran suunniteltua liiketoimintaa, että jos tämmöisiä aukioloaikoja
pidennetään, ne osataan myös hyvin perustella.
Toinen terveinen, joka myös oli vain pienen sanan lisäys
mutta merkityksellinen erityisesti palvelualalla tai ravintoloissa
toimiville henkilöille jo turvallisuusnäkökulmasta
ja johon myös poliisi otti lausunnossaan kantaa, on se
epäselvyys, joka nykyisessä asetuksessa aiheuttaa
tulkintavaikeuksia: anniskelun jatkoluvan omaavien ravintoloiden
mahdollisuus pitää ravintolaa auki niin sanottuna
yökahvilana.
Tulkintavaikeudet olisivat pysyneet, jos emme olisi lisänneet
sinne sitä kohtaa, että kun anniskelu loppuu kello
2.30, saako kello 3—5 nauttia alkoholia, vaikka sitä ei
saataisi myydä, eli käykö tämmöinen,
että ostetaan punaviiniä kimppapöytään
ja sitten se nautitaan siinä. Sen takia aktiivisesti yhteyttä ottaneen
Pamin ja työnantajajärjestön välisessä sopimuksessa
pääsivät yhteisymmärrykseen
jopa työmarkkinaosapuoletkin siitä, että lisätään
sinne tämä, että sinä jatkoaikana
ei anniskella eikä nautita alkoholijuomia. Tämä nauttimisen
kielto perusteltiin vielä tekstissäkin täällä perusteluosassa
hyvin niin, että anniskelujuomat on poistettava saatavilta, kun
ravitsemusliike anniskelupaikkana suljetaan.
Voin kertoa kuriositeettina, että kun luonnos oli,
että alkoholijuomat on "poistettava pöydiltä",
niin vielä tarkistimme sen muotoon kokonaan "poistettava
saatavilta", koska kaiken näköistä mielikuvitusta
ravintolassa aamuöisin esiintyy ja saattaa olla, että se
pullo ostettuna pöydän jalan viereen olisi sitten
ollut vielä toinen asia. Mutta sen nauttimisen ja anniskelun
rajaaminen pois yökahvilasta on myös henkilöstön turvallisuusnäkökulmasta
oleellista, koska yksi henkilö kyllä hoitelee
kahvilaa, mutta silloin kun siellä on alkoholitarjontaa,
monesti se ei ihan samalla lailla riitä.
Kaikin puolin ravintolatoiminnan harkitsemisessa sikäli,
miten näitä rajoituksia ja muita laitetaan — että ei
tule sitten, kuten edellinen puheenvuoronpitäjä sanoi,
tämmöisiä kummallisia kansallisuusrajoituksia
tai muita — emme halunneet tässä mitenkään
vaikeuttaa määrättömästi
yrittäjyyttä ravintola-alallakaan. Myös
se valvonnan tehostamisen esillä oleminen on järkevää toimintaa,
kun kuitenkin nyt vähän helpotetaan aukioloaikojakin.
Mutta kaiken kaikkiaan ravintolatoiminta on ala, josta uskon,
että se Suomessakin lähtee liikkeelle ja enemmän
käytetään ulkona syömisen mahdollisuutta,
joka työllistäisi. Harmittavana takaiskuna koen
sen, että EU:ssa ei päästy sopimukseen
arvonlisäveroalennuskokeilun laajentamisesta myös
ravintolatoimintaan. Se olisi ollut tervetullutta myös
meille tässä kohtuukalliin ruuan maassa myös
palvelujen kautta nautittavaksi, että ruoka olisi ollut
ravintoloissa edullisempaa.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Käsittelyssä oleva lakiehdotus
majoitus- ja ravitsemustoiminnasta on sinänsä erittäin
tärkeää lainsäädäntöä.
Kuten edellä olevatkin puheenvuorot ovat osoittaneet, tällä on
myös pitkät juuret. Hallintovaliokunta antoi talousvaliokunnalle
lausunnon, ja kuten ed. Kumpula-Natri totesi, talousvaliokunta on
mietinnössään ottanut lausunnon keskeisen
sisällön huomioon.
Olennainen kysymyshän hallintovaliokunnan alaan liittyen
on järjestyksenpito ja tällä puolen juuri
kohtuullisen tuore kokoontumislainsäädäntö ja
sen edellyttämät toimet, edelleen henkilötietojen
sääntely lain tasolla. Tässähän
meillä on vakiintunut käytäntö siitä,
mitä rekisteröinnissä tulee ainakin lain
osalta todeta, eli tulee säännellä ainakin
rekisteröinnin tavoite, rekisteröitävien henkilötietojen
sisältö, niiden sallitut käyttötarkoitukset
mukaan lukien tietojen luovutettavuus ja tietojen säilytysaika
rekistereissä sekä rekisteröityjen oikeusturva
samoin kuin näiden seikkojen sääntelemisen
kattavuus ja yksityiskohtaisuus lain tasolla.
Mielestämme tämä henkilötietolakiin
liittyvä, henkilötietojen käsittelyä koskeva
säännöskohta on otettu todella asianmukaisesti
huomioon ja on tärkeää, että tästä menettelystä kaikissa
muissakin rekistereissä ja lainsäädännöissä pidetään
tiukasti kiinni.
Keskustelu päättyy.