Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtion metsät ja vesivarallisuus
ovat Suomen kansantaloudelle merkittäviä. Metsähallitus on
alueellisesti merkittävä työllistäjä.
Hallitus ilmoittaa tuovansa Metsähallitusta koskevan lakiuudistuksen
keväällä eduskuntaan.
Julkisuudessa olleitten ulostulojen perusteella näyttää siltä,
että hallituksen rivit ovat varsin sekaisin maa- ja metsätalousministeriön
ylijohtajan esittelemän mallin suhteen, joka tähtää Metsähallituksen
pilkkomiseen. Omistajaohjauksesta vastaava ministeri Haavisto on
julkisuudessa ilmoittanut, että hän ei kannata
osakeyhtiömallia. Samantapaisia ulostuloja on ollut myös SDP:n
riveissä. (Mauri Pekkarinen: Tuemme Haavistoa!) Kysynkin
ministeri Koskiselta: onko nykyistä toimivaa liikelaitosmallia
tarkoitus uudistaa osakeyhtiömuotoon, jolloin päätösvalta siirtyy
osakeyhtiölain mukaan uuden hallituksen päätöksentekoon?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Jos lähdetään
nyt vähän kauempaa liikkeelle: Viime vaalikaudella liikelaitoslaki
kumottiin liittyen tiettyihin Destia-päätöksiin,
eli Metsähallitus toimii tällä hetkellä ilman
voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Tämä kumoaminen tapahtui muistaakseni vuonna 2010, jolloin
tietysti olisi ollut toivottavaa, että edellinen hallitus
olisi hoitanut tämän asian jo kuntoon, niin että olisi
olemassa voimassa oleva laki, jonka mukaan Metsähallitus
toimisi.
No, ei se mitään, me haluamme hoitaa tämän asian
nyt kuntoon, ja sen takia on linjattukin hallinnon kehittämisen
ministerityöryhmässä, että Metsähallitus
säilyy kokonaisena, niin kuin on tavoitteena ollut koko
ajan ja hallitusohjelmaan on kirjattu, ja että Metsähallituksesta
tehdään erityisliikelaitos. Tätä valmistelua
tehdään. Siihen kuuluu myös se, että edellisen
hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjausten mukaisesti
kaikki kilpailuilla markkinoilla tapahtuva toiminta yhtiöitetään,
jotta on kilpailuneutraliteetti olemassa, joten silloin myös
Metsätalous Oy:kin muodostaa Metsähallituksen — eli
kokonaisuutena Metsähallitus ja kaikki se, mikä toimii
kilpailuilla markkinoilla omina tytäryhtiöinään,
jotka Metsähallitus sataprosenttisesti omistaa. Tämä on
aika selkeä linjaus.
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Huomautan, että ei ole tapana kyselytunnin aikana liikkua
salissa eikä pitää palavereita.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Mikään EU-taho ei
ole vaatimassa, että nykyistä liikelaitosmallia
muutettaisiin. Pieniä täsmennyksiä sinne
voidaan tehdä, mutta mikään taho ei ole
sitä muutosta vaatimassa. Metsähallituksen tuloutusvaatimusta
on hallituksen toimesta nostettu voimakkaasti, 120 miljoonaan euroon vuodessa.
Samanaikaisesti suojeluvaatimukset valtion metsiä kohtaan
ovat kasvaneet ennen kaikkea vihreitten taholta. Pääjohtaja
Kankaan eron myötä nousee kysymys, ollaanko toimivalta
johdolta viemässä järkevän toiminnan
edellytykset. Keskusta tukee nykyistä liikelaitospohjaista
mallia pienin muutoksin.
Arvoisa puhemies! Johtajuutta ei toimintakykyisessä organisaatiossa
voi hajottaa. Kysyn ministeri Niinistöltä: tukeeko
ympäristöministeri omistajaohjauksesta vastaavan
ministerin linjausta, joka torjuisi kansallisvarallisuutemme kauppaamisen
ulkomaiseen omistukseen?
Ympäristöministeri Ville Niinistö
Arvoisa puhemies! Tämä Metsähallituksen
uudistustyö käynnistyi tosiaan viime hallituskaudella,
ja tällä hallituskaudella kaksi Metsähallitusta
ohjaavaa ministeriötä ja muu hallitus ovat yhdessä valmistelleet
tätä työtä. Siinä on
laaja yhteisnäkemys, että Metsähallitus
säilyy yhtenäisenä organisaationa erityisliikelaitosmallin
pohjalta ja kaikki valtion maaomaisuus säilyy tämän
emokonsernin hallussa ja vahvasti valtion, eduskunnan ja hallituksen
ohjauksessa.
Julkisten hallintotehtävien eli luontopalvelujen — joita
ympäristöministeriö ohjaa — tehtävä laissa
tulee jopa täsmällisemmin määriteltyä kuin tähän
mennessä lainsäädännössä.
Olemme tyytyväisiä siinä, että keskeiset
julkiset hallintotehtävät ovat tässä etenemässä siihen
suuntaan, että hyvät käytännöt
Metsähallituksessa hyvästä vuoropuhelusta
talousmetsien käytössä, luonnonsuojelun
edistämisessä ja luontomatkailun edistämisessä tulevat
säilymään ja emokonsernin tiivis suhde
valtioneuvostoon, eduskuntaan ja ohjaaviin ministereihin säilyy.
Vain tämä osakeyhtiöosa talousmetsien
taloudellisesta hyödyntämisestä on tarkoitus
tehdä (Puhemies koputtaa) osakeyhtiöpohjaiseksi.
Siinä voidaan varmistaa, että sielläkin
noudatetaan hyviä olemassa olevia käytäntöjä,
mutta osakeyhtiö tietyssä mielessä tekee
läpinäkyvämmäksi sen liiketoiminnan
(Puhemies koputtaa) ja sen tuloksellisuuden, mitä siellä harjoitetaan.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä nyt
näyttää siltä, että metsät pistetään
rahoiksi ja päätösvalta menee etelään. Paikallisilla
ihmisillä on pelko siitä, miten käy metsäkoneyrittäjien
toimeentulon. Paikallisilla ihmisillä on pelko siitä,
pääsevätkö he jatkossakin pitkospuita
pitkin vaeltamaan, riittävätkö rahat
siihen vai nyljetäänkö viimeisetkin eurot
sieltä metsistä. Kysynkin, ministeri Koskinen:
miten voitte taata sen, että asianmukainen metsänhoito
yhdistyy asianmukaiseen luonnon huomioonottamiseen jatkossakin,
jos yhtiö saa itse päättää omista
asioistaan ja omistajaohjaus ei siihen pääse kunnolla
puuttumaan?
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Vähän edustaja Kalmarin
kysymykseen ja vähän osittain siihen, mitä edustaja
Reijosellakin oli äsken, on syytä todeta muutama
asia. Valtion maa- ja vesiomaisuus säilyy valtiolla tämän
uudenkin järjestelyn myötä samalla tavalla
kuin tällä hetkellä. Niitä ei ole
kukaan mihinkään viemässä eikä kukaan
mihinkään myymässä. Siinä mielessä on
hyvä, että tämäkin kyselytunti
televisioidaan, että tällainenkin väärä tieto,
mitä liikkuu tuolla pitkin maita ja mantuja, tulee kumottua.
Eli edelleenkin maa- ja vesiomaisuus säilyy valtiolla samalla tavalla
kuin tähän mennessä aiemminkin.
Sitten kun kyselytunti on ohi, niin minulla on tapaaminen keskustan
eduskuntaryhmän kanssa myös tästä aiheesta.
Kuulen mielelläni siellä edustaja Reijoselta,
mitä ovat ne pienet muutokset, mitä keskusta aikoo
esittää tähän nykyiseen malliin,
millä Metsähallitus toimii. Se on erittäin hyvä kuulla
siellä varsinkin, kun tietää, että ei
ole olemassa tätä liikelaitoslakia, minkä pohjalta
aikanaan Metsähallitus toimi.
Sitten mitä tulee normaaliin metsätalouden harjoittamiseen,
sitä tullaan harjoittamaan tulevaisuudessa ihan samalla
tavalla kuin tälläkin hetkellä. Metsähallituksen
metsiä on hoidettu hyvin, niitä käytetään
säästeliäästi ja metsäsuunnitelmien
mukaisesti, ja Metsähallitus on erittäin tärkeä puun
markkinoille tuoja. Viime vuonna (Puhemies koputtaa) vissiin taisi
taas 6 miljoonaa kuutiota tulla siellä puuta markkinoille.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Sanoitte, että nykytila ei ole lainvoimainen,
mutta tähän on esitetty myöskin vaihtoehtoisia
malleja. Jos puhutaan Metsähallituksen talousmetsistä, siellä on
myös merkittäviä yhteiskunnallisia tehtäviä.
Esimerkiksi hakkuuoikeuksista neuvotellaan paikallisten kanssa,
mitä edustaja Kalmari toi tässä esille.
Esimerkiksi Lapissa, missä valtion metsiä on todella
paljon, täytyy neuvotella saamelaiskäräjien
kanssa, matkailijoitten kanssa, porotalouden kanssa, ja sen lisäksi
on kuntia, joissa pinta-alasta huomattava osa on valtion metsää.
Kuka neuvottelee silloin näissä kunnissa, kuka
käyttää sitä äänivaltaa?
Haluaisin myöskin sitten kuulla, mikä on Suomen
metsien tasearvo tällä hetkellä. Toivottavasti
ne villit huhut leikataan todellakin pois, että tätä tasetta
ei laiteta käyttöön.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Metsähallituksen tase, joka
taitaa varmaan aika suurelta osin koostua metsistä, on
noin 2,7 miljardia euroa. Sieltä tulee myös se
tuloutusvaatimus sitten valtiolle, elikkä talouspoliittisen
ministerivaliokunnan linjausten mukaisesti sieltä pitäisi
laskea noin 5 prosentin tuotto. Eli se 2,7 miljardia 5 prosentilla
tekisi sitten suunnilleen 135 miljoonaa euroa vuodessa. Nyt tuloutusvaatimus
Metsähallituksella on 120 miljoonaa euroa, voi olla vähän
alle sen 5 prosentin. Minun mielestäni se on ihan kohtuullinen
tuotto, ja Metsähallitus kyllä siihen pystyy ihan
hyvin, koska metsiä on hoidettu hyvin.
Mitkä ovat sitten nämä yhteiskunnalliset
velvoitteet, mitä tällä hetkellä Metsähallituksella
on — vastaavan tyyppiset velvoitteet tulevat myös aikanaan
tälle tytäryhtiölle: Metsähallitus
antaa käyttöoikeussopimuksella maaomaisuuteen
tälle tytäryhtiölle mahdollisuuden toimia,
ja sinne tulee samantyyppiset velvoitteet kuin nytkin, elikkä siinäkään
mielessä nykytila ei millään tavalla muutu.
Vastaavalla tavalla se myös neuvottelee paikallisten kanssa
erilaisista asioista varsinkin Lapissa, ja siihen tulee myös
todennäköisesti erillinen pykälä,
missä käsitellään sitä,
(Puhemies koputtaa) millä tavalla asioita hoidetaan saamelaisalueella,
että saamelaisten ja muitten paikallisten asiat tulevat
myös huomioonotetuiksi.
Markus Mustajärvi /vr:
Puhemies! Eilen täällä salissa käsiteltiin
metsäpoliittista selontekoa ja siinä Metsähallitus
ja sen asema sivuutettiin täysin, vaikka esimerkiksi metsämaan
pinta-alasta 26 prosenttia on valtion maita. En tiedä oliko
asia sitten niin kiusallinen, että sitä ei selontekoon
voitu laittaa. Nimittäin samaan aikain Metsähallituksen
pääjohtaja Jyrki Kangas ilmoitti eroavansa tehtävästään,
ja Kangas on johdonmukaisesti koko muun henkilöstön
kanssa vastustanut yhtiöittämistä. Nostan
hattua näin suoraselkäiselle johtajalle. Kysymys
kuuluu: Miksi te, ministeri Koskinen, niin jääräpäisesti
ajatte yhtiöittämistä? Mikä on
se asiaperuste, kun juridista pakkoa ei ole? Nimittäin
Euroopan komissio, viitaten nimenomaan Destia-päätökseen,
on todennut, että Destia-päätöksestä ei
voi mihinkään valtion organisaatioihin vetää yleistä yhtiöittämisvelvoitetta,
ja kuitenkin te pakolla yritätte runnoa sen voimaan.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin totesin alussa: vaihtoehtoiset
mallit, millä tavalla asia hoidetaan nyt, kun ei ole olemassa
liikelaitoslakia, minkä pohjalta Metsähallitus
toimisi, on käyty läpi kaikki. Kaikki vaihtoehdot
on käyty läpi, ja jäljelle jäi
ainoastaan tämä erityisliikelaitos, jonka pohjalle
sitten tulee tämä tytäryhtiö, jossa
kaikki kilpailevilla markkinoilla oleva toiminta yhtiöitetään.
Tälläkin hetkellä Metsähallituksella
on tytäryhtiöitä, muun muassa taimituotanto,
siementuotanto ja kiviliiketoiminta ovat vastaavalla tavalla tytäryhtiöissä.
Elikkä nyt menee myös tämä metsäpuoli
sinne.
On tietysti valitettavaa, että pääjohtaja
Kangas erosi, koska hänen kanssaan yhteistyö toimi hyvin
ja hän hoitanut Metsähallitusta seitsemän vuotta
erinomaisesti. Hänellä oli vähän
erilainen näkemys siitä, mitkä nämä vaihtoehtoiset
mallit voivat olla tulevaisuudessa. Mutta kaikki se asiantuntemus,
mikä meillä on ollut käytössä,
totesi sitten, että muita malleja ei jäänyt
jäljelle kuin tämä malli, mikä tällä hetkellä on
valmistelussa, ja se tulee osittain suoraan siitä EU-päätöksenteosta
ja tulee myös Suomen kilpailulainsäädännön
kautta.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä varmasti on vaikea
asia, ja siihen varmaan suhtaudutaan niin realistisesti kuin myös
poliittisestikin. Näin se tämäntapaisissa asioissa
monesti menee. Kyllähän meillä tämä lähihistoria
ja vähän kaukaisempikin historia osoittaa erittäin
huonoja kokemuksia näistä yhtiöittämispäätöksistä luettelematta
nyt erikseen, mitä siellä on. Mutta yksi olennainen
osahan siinä on se, että se päätösvalta
kaikkoaa silloin meiltä demokraattisesti valituilta päättäjiltä,
kun osakeyhtiöitetään. Näin
se on käynyt kaikissa.
Me olemme puhuneet omistajaohjauksesta ja omistajaohjauksen
vaikuttavuudesta ja todenneet, että ei se hyvin väkevää ole
ollut. Tämä riski liittyy nyt tähän,
ja se on se pelon aihe, joka tässä on olennainen,
ja jos näitä erilaisia vaihtoehtoja on, niin soisin
mielelläni, että se toisenlainen vaihtoehto haetaan.
Ja kun tämä on mitä merkittävimmässä määrin
poliittinen asia, vasemmistoliiton eduskuntaryhmä suhtautuu
tähän erittäin kriittisesti. Meidän
on vaikea yrittää ymmärtää tätä.
Siksi kysyn valtiovarainministeri Urpilaiselta: Mikä sosialidemokraattisen
puolueen kanta tähän on? (Välihuutoja)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä taisi olla semmoinen vanha perinne,
jonka varsinkin entiset ministerit muistavat, että on hallituksen
kyselytunti ja sitten puolueiden kyselytunnit ovat erikseen, mutta
ministeri Urpilainen on löytänyt tähän
vastauksen. — Olkaa hyvä.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Itse asiassa puhemies taisi viedä sanat
suustani, eli hallituksella on tietenkin vain yksi linja, ja sitä linjaa
koko hallitus noudattaa. (Välihuutoja)
Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
Arvoisa puhemies! Metsähallituksen liiketoiminnan
tuloksesta käytettiin vuoden 2012 tilinpäätöksen
mukaan 54,3 miljoonaa euroa panostuksena yleisiin yhteiskunnallisiin
velvoitteisiin. Tätä rahoitusta on käytetty
muun muassa luonnon monimuotoisuuden edistämiseen, luonnon
virkistyskäytön ja porotalouden edellytysten huomioimiseen,
saamelaiskulttuurin tukemiseen ja työllisyyden hoitoon.
Metsähallitus on tulouttanut, kuten täällä on
todettu, yli 100 miljoonaa euroa vuosittain. Miten, arvoisa ministeri
Koskinen, jatkossa hoidetaan nämä edellä kertomani
yhteiskunnalliset velvoitteet arvoltaan 54,3 miljoonaa euroa tilanteessa,
jossa te yhtiöitätte Metsähallituksen
liiketoiminnan? Miten te hoidatte tämän 110 miljoonaa,
koska osakeyhtiö ei käsittääkseni
pysty maksamaan tällaisia summia metsätalouden
tuloksesta tilanteessa, jossa yhtiö joutuu maksamaan metsien
käyttöoikeudesta merkittävät
euromäärät? Mitä sillä yhtiöllä on
siis taseessaan? Kertokaa, ministeri, se. Ei, ministeri, riitä,
että perustatte metsätalouden osakeyhtiön
varmistamatta, onko sillä edellytyksiä (Puhemies
koputtaa) sellaiseen kannattavaan toimintaan, joka Metsähallitukselle
on asetettu.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Varmaan voidaan paljon epäillä,
minkälainen tuo ammattitaito tuolla maa- ja metsätalousministeriössä on,
mutta jos tämä nyt menee sillä tavalla
kuin on tarkoitus, tulee erityisliikelaitos, jolla on tytäryhtiö, niin
emme me nyt kai sellaista tytäryhtiötä perusta,
joka välittömästi menisi konkurssiin,
joka ei olisi riittävästi varmistettu sillä tavalla,
että se pystyisi toimimaan kilpailluilla markkinoilla sillä tavalla
kuin muutkin pystyvät toimimaan. Tähän
ratkaisumalli aivan varmasti löytyy, ja sitä on
tietysti hahmoteltu, ja eduskunta pääsee arvioimaan
tätä siinä vaiheessa, kun tämä lakiesitys tänne
tulee, koska samassa yhteydessä paitsi että tulee
tästä erityisliikelaitoksesta laki, joka koskee
Metsähallitusta, tulee myös se laki, mikä määrittelee,
millä tavalla tämä niin sanottu metsätalousyhtiö,
tämä tytäryhtiö, toimii.
Eli siinä mielessä minä en ymmärrä sitä kritiikkiä,
mitenkä ihmeen vaikeaa on ymmärtää sitä,
että joku asia voi olla yhtiömuodossa, koska tälle
yhtiölle voidaan asettaa samalla tavalla nämä yhteiskunnalliset
velvoitteet lainsäädännön kautta
kuin tällä hetkellä on Metsähallituksella.
Vastaavasti sille siirtyy käyttösopimuksella tiettyjä asioita,
joita se hoitaa, ja se voi hoitaa valtakirjalla tiettyjä asioita
samalla tavalla kuin tälläkin hetkellä,
mutta pyritään varmistamaan nimenomaan, (Puhemies
koputtaa) että nykytilanne säilyy.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä kuulla, että ministerit
Koskinen ja Niinistö vakuuttavat, että Metsähallituksen
toiminta on tarkoitus turvata eheänä kokonaisuutena,
ja kuten Koskinen juuri äsken vastasi, nykytilanne mahdollisimman
pitkälle säilyy, mutta siksi on tietysti paikallaan
esittää vielä tarkentava kysymys siitä,
että onhan tarkoitus turvata metsätalous
ja muu luonnonvarojen käyttö nimenomaan niin,
että nämä jo useassa puheenvuorossa edellä mainitut
tehtävät luonnon monimuotoisuuden turvaamisesta
virkistyskäytön, porotalouden ja työllisyyden
edistämisen asettamista näkökulmista
nimenomaan kirjataan lailla tämän uuden yhtiön
tehtäviksi. On kansanvallan näkökulmasta
tärkeää, että nimenomaan eduskunta
pääsee tähän vaikuttamaan. Onhan
niin, että nämä käyttöoikeudet
säädetään tämän
uuden yhtiön toiminnan osalta myöskin pysyviksi?
Eduskunnan näkökulmasta pelkkä käyttösopimus
(Puhemies koputtaa) ei ole ehkä riittävä ratkaisu.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa herra puhemies! Jos oikein muistan, niin tällä hetkellä siinä luonnoksessa
lukee se, että tämä käyttöoikeussopimus
säädetään toistaiseksi voimassa
olevaksi, koska pysyvä käyttöoikeus myös
voi olla vähän vaikea määritellä,
miten voi olla pysyvä käyttöoikeus. Se
on toistaiseksi voimassa oleva, ja sitten niitä ehtoja voidaan
tarkistella erikseen sillä tavalla, mitä sitten
aikanaan siihen lainsäädäntöön
kirjataan. Niin kuin sanoin, kyllä eduskunta pääsee
tämän kokonaisuuden kanssa erittäin hyvin
sinuiksi sitten, kun se tänne asti saadaan. Toivottavasti
tässä kevään korvalla se kuitenkin
tänne tulee, jotta teillä olisi riittävästi
aikaa tätä käsitellä.
Metsähallitus on järjestänyt maa- ja
metsätalousministeriön kanssa yhdessä useita
sidosryhmätilaisuuksia — onkohan niitä viisi
kaikkiaan ollut eri puolilla Suomea — joissa on kerrottu tästä valmistelusta.
Siellä on ollut myös jaossa pykälätkin,
vaikka ne eivät ole ihan vielä lopullisessa versiossa
olleet. Muitakin vastaavia tilaisuuksia kyllä aivan varmasti
järjestetään, jotta mahdollisimman paljon
näitä epäluuloja voidaan poistaa, koska
niin kuin näyttää, niin täällä salissa
kuin lehdistössä ja muuallakin liikkuu asioitten
tolasta erittäin paljon villejä huhuja, jotka
eivät ollenkaan pidä paikkaansa.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! EU ei ainakaan vaadi mitään
muutoksia tämänhetkiseen tilaan, koska Virossa
on aivan samanlainen malli olemassa kuin meillä on tällä hetkellä.
Ennen kaikkea viittaukset, mitä tulee, liittyvät
kansalliseen lainsäädäntöön,
ja siinä on rakenteiden poistaminen elikkä konkurssisuoja
ja sitten nämä veroedut. Mikä on tämä perustelu
sitten tälle kaikelle, kun viittaan vielä hallitusohjelmaan?
Hallitusohjelmassa todetaan, että Metsähallitusta
ei pilkota, ja tässä kumminkin tehdään
nyt tytäryhtiö metsäosastosta.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskinen
Arvoisa puhemies! Siis Metsähallitusta ei pilkota.
Sinne tulee vain metsätalouden osalta samanlainen tytäryhtiö kuin
tietyissä toiminnoissa on jo tällä hetkellä.
Virosta: Minulle on näin sanottu, että Virossa on
liikelaitosmalli elikkä Virossa on niin sanottu virastomainen
liikelaitos, ei vastaavantyyppinen, yksi yhteen, liikelaitos kuin
Suomessa. (Kari Rajamäki: Niin, tämä oli
Itävallassa!) — Itävallassa on oma mallinsa,
ja Saksassa on oma mallinsa, ja joka maassa on vähän
oma mallinsa, ja Suomessa on oma mallinsa, ja ehkä meidän kannattaisi
suomalaisina katsoa myös, mikä malli on toimivin
Suomessa. — Suomessa Metsähallitus myy puuta (Hälinää — Puhemies
koputtaa) sen 6 miljoonaa tekemällä sopimuksia
erilaisten käyttäjien kanssa ja kilpailluilla
markkinoilla toimii tarjoamalla sitten puuta sinne ja tietysti pyrkii
samaan siitä mahdollisimman hyvän hinnan, koska
se on valtion edun mukaista, että Metsähallitus
saisi mahdollisimman paljon rahaa siitä puusta irti. Ja
samalla tavalla on tarkoitus toimia tulevaisuudessakin.
Mutta olennaista tässä on se, että kun
siellä markkinoilla on muitakin toimijoita, jotka toimittavat
puuta niin sahoille kuin teollisuuteen kuin lämpölaitoksillekin,
niin kilpailu toimisi neutraalisti elikkä myös
nämä yksittäiset toimijat olisivat samalla
viivalla kuin Metsähallitus. Sen takia Metsähallitukselle
tehdään tämä tytäryhtiö.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Hallitus on kyllä uskollinen omille
toimintatavoilleen, mikä on tässäkin
keskustelussa tullut esille. Elikkä mielipiteitä menee
ja sinkoilee kaikkiin suuntiin. Erimielisyyksiä on selkeästi
hallituspuolueiden välillä, ja tämä sekoittaa
käytännön toimintaa, josta tässä esimerkkinä on
pääjohtaja Kankaan ero.
Kysyn nyt uudelleen saman kysymyksen ja muotoilen uudelleen
sen, mitä edustaja Martti Korhonen kysyi: Pääministerin
sijainen, ministeri Urpilainen, mikä on hallituksen kanta?
Mikä on hallituksen linja asiassa, ja oletteko te muistanut
kertoa sen omille kansanedustajillenne, mikä se on? Nyt
haluaisimme ensin kuulla, mikä se tässä Metsähallitus-asiassa
on.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän,
että politiikkaan kuuluu hämmentäminen,
mutta ehkä nyt kuitenkin kansalaisia kohtaan olisi reilua
ja rehtiä se, että jos täällä ministeri
Koskinen on monta kertaa todennut, mitä hallitus tulee
tekemään, ja täällä on
vahvistettu se useiden muiden ministerien toimesta, niin uskottaisiin
se, mitä täällä puhutaan, eikä yritettäisi
kyseenalaistaa ministereiden sanomisia. (Välihuutoja)