8) Jätelaki ja eräät siihen liittyvät
lait
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yksityisillä jätehuoltoyrityksillä on
ollut ja on merkittävä rooli maamme jätehuollon
kehittämisessä. Yksityiset yritykset ovat huolehtineet
jätteitten keräyksestä ja kehittäneet
hyvin tehokkaita tapoja kierrättää jätettä. Kunnat
ovat perustaneet vastuullaan olevia jätteitä varten
kunnallisia jäteyhtiöitä. Ne ovat vastaavasti
huolehtineet kaatopaikoista, minne yksityiset yritykset ovat jätehuollon
etusijajärjestyksen viimeisimpänä keinona
vieneet jätteet, ne, joita ei ole muuten voitu käsitellä tai
hyödyntää. Nyt kun jätteitten
sijoittamista kaatopaikoille on rajoitettu, kunnalliset jäteyhtiöt
ovat ottaneet vastuulleen niiden polttamisen niin sanotuissa massapolttolaitoksissa.
Kuntien tehtävänä on ollut valvoa, että yksityiset
jätehuoltoyritykset ja kuntien perustamat jäteyhtiöt
ovat noudattaneet annettuja lakeja ja määräyksiä.
Nyt on tärkeää, että jatkossa
nähdään myös tämä yksityisten
jätehuoltoyhtiöitten merkitys nimenomaan siinä,
että ne ovat lajitelleet jätettä, ottaneet
erilleen mahdollisimman tarkoin sen, mitä voidaan hyödyntää erilaisissa
käyttötarkoituksissa, ja osaltaan on vaarana,
että tulevalla jätelailla tässä saattaisi
tulla ongelmia, että tämä jätteitten
tehokas hyötykäyttö vaarantuisi. Mahdollisimman
vähän pitäisi jätteestä tulla
sitä, mikä jää kuormittamaan
jätteenä tulevaisuutta, ja niitä ratkaisuja,
millä jätettä voitaisiin hyödyntää raaka-aineena
tai sitten energiaksi, tulisi edistää. Tässä yksityiset
jäteyrittäjät ovat tehneet hienoa työtä,
ja lakialoitteellani olen halunnut turvata, että tämä hieno
työ voisi jatkua ja myöskin kehittyä,
jotta sitä todellista jätettä, mille
ei käyttöä löydy, tulisi aina
mahdollisimman vähän.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinosen aloitteen perustelut tähtäävät
siihen, että jätehuollossa hyödynnetään
yksityisten yritysten tarjoamia palveluja. Ymmärrän
sen suuren huolen, jota monilla kansanedustajilla on koskien jätehuollon
ja ympäristöyritysten tulevaisuutta. Kertaan tässä vielä sen,
mitä sanoin jätelakiesityksen lähetekeskustelussa,
tosin lähes samalle edustajaväelle.
Lähitulevaisuudessa jätehuolto on yhä enemmän
yritysten ja teollisuuden materiaalitaloutta. Jätteen taloudellinen
arvo kasvaa, ympäristökestävässä materiaalitaloudessa
tehostetaan raaka-aineiden käyttöä, vähennetään
jätteiden muodostumista sekä hyödynnetään
tehokkaasti jätemateriaaleja. Jätteiden hyödyntäminen
kierrättämällä tarjoaa suuria
liiketoimintamahdollisuuksia. Ympäristöliiketoiminnan
arvo koko maailmassa on noin 500—600 miljardia euroa. Markkinat kasvavat
noin 10 prosentin vuosivauhdilla. Kierrätys ja jätteiden
hyödyntäminen ovat toimialoja, joilla odotetaan
valtavaa kasvua. Suomessa alalle syntyy jatkuvasti uusia yrityksiä.
Suomessa on ympäristöalan yrityksiä lähes
800 ja ne työllistävät noin 5 000
ihmistä. Alan liikevaihto on noin 4 miljardia euroa.
Arvoisa puhemies! Näkemys, jonka mukaan kunnat hoitavat
jätehuollon, on vanhentunut. Kuntien kaatopaikkojen ongelmana
on se, että jätteet jäävät
valtaosin hyödyntämättä. Tästä seuraa
lisääntyviä päästöjä.
Maailman kaatopaikat päästävät
ilmaan 640 miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalenttia. Päästöjen
vähentämisen kannalta on tärkeätä,
että jätettä ei tuoda kaatopaikoille
vaan se pyritään hyödyntämään
ja kierrättämään. Jopa 90 prosenttia
kotitalousjätteestä on hyödynnettävissä.
Yksityiset ympäristöyritykset kehittävät
jatkuvasti uusia, tehokkaita jätteitten lajittelumenetelmiä,
joissa alle 10 prosenttia vastaanotetusta jätteestä joudutaan
toimittamaan kaatopaikalle tai sekajätteen polttolaitokseen.
Nyt, kun entistä laajempi vastuu jätteistä ollaan
antamassa kunnille, siis käytännössä kuntien
jäteosakeyhtiöille, suuri osa jätteestä päätyy
kaatopaikoille tai sekajätteen polttolaitokseen. Näin
suositaan tehotonta jätteen hyödyntämistä.
Ympäristöyritykset yhteistyössä teollisuuden,
kaupan ja eri toimialojen yritysten kanssa pyrkivät siihen,
että jätteissä olevat raaka-aineet saadaan
yhä paremmin talteen.
Arvoisa puhemies! Tästä ei ole pitkä matka materiaali-
ja jätevirtojen hallintaan kauppojen, teollisuuden, yhdyskuntien
ja yritysten osalta. Jätevirtoja hallittaisiin samalla
logiikalla kuin tuotteita toimitetaan varastoista kaupan hyllyille. Kysymys
on teollisesta ekologiasta, teollisuuden, kaupan, yritysten, yhdyskuntien
yhdessä muodostamasta järjestelmästä,
jossa pyritään minimoimaan ulkopuolelta saatavan
raaka-aineen ja energian kulutus sekä päästöjen
ja jätteitten muodostuminen. Kun tuotteet ja jätteet
kiertävät kehää, ei kaatopaikkoja
enää tarvita.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Sekä ed. Lauri Oinonen että ed.
Laxell ovat molemmat nähneet melkoisesti vaivaa tukiryhmineen
näissä asioissa. Mielestäni sille kuuluu
oma arvonsa. Mutta sitten itse tähän asiaan, substanssiin.
Mielestäni suurin ongelma on jätteenpoltto. Se,
että luodaan sellainen filosofia ja strategia, että poltetaan
jätteet arinapoltossa ja sekajätteenä,
ed. Laxell, on ongelma. Sitten siihen liittyy myös jätteenpolton
verottomuus, asia, joka on nyt valtiovarainvaliokunnassa jäteveron
yhteydessä.
Tässä on kotimainen ongelma vielä se,
että on hyvin paljon jätteenpolttolaitoksia suunnitteilla ja
päätetty rakentaa. Se merkitsee tietyn jätemäärän
takaamispakkoa 40 vuodeksi tulevaisuuteen, että voidaan
kuolettaa nämä polttolaitokset. Tässä mielessä kierrätysyhdistysten
ja kierrätysteollisuuden edustajat ovat olleet aktiivisia
ja ovat aivan aiheesta viitanneet tämän verottomuuden huonoihin
puoliin. Jos siinä olisi jätteenpolttovero, se
ei merkitsisi sitä, että jäte ajetaan
kaatopaikan penkkaan, vaan se olisi enemmänkin insentiivi
siihen, että kierrätetään, uusiokäytetään,
ja tällä tavalla oltaisiin paremmalla tiellä.
Kaiken jätteen synnyn vähentäminenhän
on se suuri pääperiaate, ja tämä jätteenpoltto
ei sitä myöskään edusta. Itse
en niinkään suhtautuisi kielteisesti kunnalliseen
jätehuoltoon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä tulee hyvin ristiriitaiset
tuntemukset. En tiedä, mitä tässä pitäisi
ottaa vakavasti ja mitä ei. Hallituspuolueitten piiristä käytetään
erittäin perusteltuja ja hyviä puheenvuoroja,
jotka vastaavat täydellisesti sitä kuvaa, mikä itselleni
on muodostunut siitä, millä tavalla nämä jäteasiat pitäisi
hoitaa. Edustajat Laxell ja Lauri Oinonen muun muassa ovat käyttäneet
näitä puheenvuoroja. Sitten toisaalta tehdään
aivan hienoja laki-aloitteita, todella mainioita, kokoomuksesta
näitä on tullut enemmältikin, ihan ennätysmäärä kohta
24 vuoden aikana, eipä tämmöistä innostusta
ole ollut kuin näitten vaalien alla. Mutta sitten tänne
tulee hallituksen esitys 159 näiltä valtiopäiviltä,
jonka mietintöä käsiteltiin eilisiltana pitkään
ja hartaasti, joka romuttaa kaiken. Siis toisin sanoen eivät
kuitenkaan samaiset tahot toimi sillä tavalla hallituksen
sisällä, että se johtaisi siihen, että nämä oivat
ja ihanat ja upeat periaatteet voisivat toteutua. Mukavaa näistä on
keskustella ja hienoja puheita on upeaa kuunnella, mutta sitten
toisaalta toivoisi, että näin perustavaa laatua
olevissa asioissa myöskin edistyttäisiin ja edistettäisiin
oikeita tavoitteita. Nyt joudutaan äänestämään
omia hienoja puheita vastaan, kun se aika koittaa, eikä tässä ole
mitään järkeä tämmöisessä hommassa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä aikaisempaan, että mielestäni
jätteenpoltto on vielä melko lapsenkengissä.
Siinä on paljon paljon petraamisen varaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Asiassa on tietysti tämä näkökulma,
mitä ed. Pulliainen toi esille, aivan totta. Mutta lakialoitteella
haluan kiinnittää puheenvuorona huomion, että valiokunta
voisi mahdollisuuksiensa mukaan ottaa nämä näkökohdat
huomioon. Uskon, että valiokuntatyökään
ei ole merkityksetöntä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Joo, arvoisa ystäväni Lauri
Oinonen, Suomen Keskusta. Se juna meni justiinsa. Vaikka me kolme
täällä paikalla olevaa hallituspuolueen
kansanedustajaa äänestäisimme mitä tahansa,
niin maailma ei muutu siitä yhtään mihinkään
toivomaanne suuntaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Asia on myös niin kuin ed. Pulliainen
sanoi. Se on varteenotettava näkökulma, aivan
totta, aivan totta. Mutta jos yksi juna meni, niin minä uskon, että tässä on
semmoisesta asiasta kyse, että niitä vielä uusiakin
tulee. Elikkä asioita pohditaan jatkossakin, ja minä uskon,
että viimeistä sinettiä ei vielä jätelakiasioissa
ja jätehuoltoasioissa ole sanottu.
Tämä on semmoinen asiakenttä, jossa
tulee muutoksia olemaan aivan varmasti jatkossa hyvinkin paljon,
ja toivon, että juuri niitä varten tämä tekemäni
lakialoite olisi puheenvuoro ja kertoisi siitä, mitä olen
halunnut näillä valtiopäivillä asiasta
ajatella.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Siinä mielessä ed. Lauri
Oinonen on edelleen oikeilla jäljillä, että jäteverolaki
on kesken. Sen käsittely on edelleen ympäristövaliokunnassa
kesken. Me käsittelimme täällä jäteverolain,
mutta tämän jätelain kokonaisuudistus
on siis vielä käsittelyssä.
Tämä kiista siitä, kuuluuko jätteenkuljetus
yksityisille vaiko kunnille ja kuka ylläpitää kaatopaikkaa:
Tässä ei ehkä pitäisi sitä kiistaa
sillä tavalla hehkuttaa, että siitä tulisi
jätehuollon kannalta ongelma. Tässä kunnallisessa
jätehuollossa on kyllä se polttoperiaate ollut
nyt kantavana, ja niin kuin täällä ed.
Pulliainen oikein totesi, sekä hallituksen esityksessä jäteverolaiksi
että jätelaiksi, molemmissa, tämä jätteenpoltto
on keskeisenä asiana.
Mitä ed. Laxell sanoi, että se on lapsenkengissä,
niin täytyisi tietysti katsoa, että kengät
olisivat sopivat, ympäristön kannalta hyvät
ja myöskin sellaiset, joista ei tule mitään
turhia rakkuloita varpaisiin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Se on aivan totta, ed. Lauri Oinonen, että tämä teidän
lakialoitteenne on rinnakkaislakiesitys hallituksen esitykselle
199 näiltä valtiopäiviltä, ja
se on siellä ympäristövaliokunnassa ymmärtääkseni
edelleen käsittelyssä. Sehän on varsin tuore
tänne tuotu esitys, mutta ohjauslaki, se jolla ohjataan
tähän käyttäytymiseen, se on
nyt jo mennyt, omalla tavallaan mennyt.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, mitä ed. Pulliainen
sanoi. Se on realiteetti tänä päivänä,
mutta siitä huolimatta näen, että nämä näkemykset
pitää saada elämään
ja tulevia aikoja varten.
Kuten ed. Tiusanen toi esille, myöskin minä näen,
että tässä jätehuollossa tarvitaan
moninaisuutta, ei sitä, että pakotetaan menemään
kuntien kautta kaikki, vaan nähdään se
arvokas yksityisten jäteyritysten työ, jota ne
tekevät, erittäin hyvänä vaihtoehtona.
Kun nämä järjestelmät ovat nyt
toimivia ja yrittäjät ovat investoineet ja panostaneet,
hankkineet osaamista, niin sitä kannattaa hyödyntää.
Heillä nimenomaan — näin minulle ovat
muun muassa paikalliset erinomaiset jätehuoltoyrittäjät
kertoneet — on hyvät valmiudet eritellä mahdollisimman
pitkälle hyödynnettävä jäte
erilaisiin käyttötarkoituksiin sen sijaan, että se
vain menisi joko poltettavaksi tai sitten ajautuisi kaatopaikoille
täyttämään niitä. Näkisin,
että näitä hyviä, toimivia yksityisyrittäjien mahdollisuuksia
tulee voida käyttää. Mutta jos on alue,
missä ei ole yksityisyrittäjiä, niin
silloin minä näkisin, että on hyvä,
jos olisi kunnallinen vaihtoehto olemassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Lauri Oinosen
puheenvuoroon on hyvä vielä vähän
täsmentää. Itse pidän kyllä tärkeänä tätä näkökulmaa,
ettei mennä niihin yksiselitteisesti, vain tällaiseen
kunnalliseen jätehuoltoon, jonka päässä olisi
jätteenpolttolaitos. Silloin nimenomaan se kierrätys
jää vähäisemmälle.
Eräs huomio Vantaalta: Vantaallehan on nyt tällainen
polttolaitos tulossa, kunnallinen hanke, joka hakee nyt yvaa nimenomaan
myös pcb- ja muiden ongelmajätteiden polttamiseen,
jotta se tuhka, joka sieltä tulee, sisältäisi
sitten esimerkiksi näitä klooriyhdisteiden jäämiä ja
muita ongelmahiukkasia, molekyylejä, jolloinka siitä tulee
ongelmajätettä, joka on sitten taas verotonta, kun
se viedään kaatopaikalle ja jatkoon. Tästä asiasta
me keskustelimme ed. Pulliaisen kanssa jo aikaisemmin tämän
veron yhteydessä.
Mutta joka tapauksessa kyllä tähän
liittyy ongelmia tässä mielessä. Mitä ed.
Lauri Oinonen lopuksi sanoi, että pitää kierrättää,
on ihan oikein.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vielä tästä asiasta
sen verran, että ed. Lauri Oinonen on siinä suhteessa
ihan oikeassa, siis asiassa sisässään,
että nämä lait menevät väärässä järjestyksessä,
siis ihan todellakin. Ehdottomasti olisi pitänyt olla sillä tavalla,
että ensiksi ratkaistaan, mikä on se jätelaki,
ja sitten sen jälkeen, kun se on lopullisesti käsitelty
eduskunnassa, sen jälkeen ohjauslaki. Mutta nyt nämä menevät
väärässä järjestyksessä,
niin että ei ed. Lauri Oinonen noin operatiivisesti väärässä ole.
Keskustelu päättyi.