Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! TEM julkaisee joka kuukausi työllisyystilastot,
joissa katsotaan tilannetta verrattuna vuoden takaiseen. Nyt täyttyi
56. kuukausi perä perää, jolloin aina
hallitus joutuu kertomaan, että työttömyys
on pahempi kuin vuoden takaisessa tilanteessa. Tämä on
todennäköisesti ylivoimaisesti ikävintä historiaa,
mitä Suomesta löytyy. Suurin piirtein sama on
tilanne nuorisotyöttömyydessä. Nuorisotakuun,
jossa on omat ansionsa mutta myös omat heikkoutensa, aikana
nuorten työttömyys viimeisen vuoden aikaan paheni 5 000
työttömällä.
Arvoisa pääministeri, miten te selitätte
hallituksen tällaisen epäonnistumisen? Onko niin — niin
kuin jonkun rivin välistä olen havainnut, että te
olette vähän vihjaillut — että taakse
jäänyt on pääministeri Kataisen
hallituksen aikaista ja että nyt jotenkin tilanne muuttuisi?
Kysymys teille: lupaatteko, että tilanne vihdoin nyt teidän
johtamassanne hallituksessa muuttuu, (Puhemies koputtaa) ja millä keinoilla
aiotte tämän muutoksen nyt vihdoin tehdä,
(Puhemies: Nyt on aika täynnä!) että tämä työttömien
nöyryytys loppuu?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Jokainen työtön Suomessa
ja maailmalla on liikaa. Tämä hallitus asetti
kaksi tavoitetta työllisyyteen ja työttömyyteen
liittyen. Ensimmäinen oli työllistää 72
prosenttia Suomen väestöstä. Tällä hetkellä noin
68 prosenttia, vähän päälle,
on työllistettynä. Ja toinen oli tuoda työttömyysprosentti
alas 5 prosenttiin, mutta tällä hetkellä se
on, vähän laskutavasta riippuen, 8 ja 9 prosentin
välillä. Se on minun mielestäni liikaa.
Suhteutettuna 90-luvun lamaan toki luku on aika pieni. Meillä on
noin 320 000 työtöntä työnhakijaa,
kun taas 90-luvulla puhuttiin 18 prosentista työttömiä.
Mitä aiomme tehdä tämän
hallituskauden aikana? Me jatkamme työtä rakenteellisen
työttömyyden estämiseksi ja pyrimme toki
saamaan omalla tavallamme Suomen talouden nousuun ja työllisyystilanteen
parantumaan. Lupaanko, että näin tulee käymään?
Ei, valitettavasti sitä en voi luvata.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan painamalla V-painiketta ja nousemalla seisomaan.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri toteaa ne
tavoitteet, mitä Kataisen hallitus alun perin asetti ja
mihinkä tekin olette sitoutuneet. Mutta pääministeri,
te ette ole saavuttaneet niistä tavoitteista mitään.
Osassa on mennyt paljon huonompaan suuntaan — ja niissä kaikissa
keskeisissä asioissa paljon huonompaan suuntaan — kuin
mitä tavoitteeksi alun perin asetitte. Kun nyt kuitenkin
lupailette, niin kuin Kataisen hallituksen aikaan aina luvattiin, että vaikka
huonosti on mennyt viimeisen ja taakse jääneen
puolen vuoden aikaan, nyt muuttuu. Aina kun on ajettu puoli vuotta
eteenpäin, taas sama lupaus: huonosti meni, mutta nyt muuttuu.
Te kuljette samalla tiellä, mutta samalla teidän
hallituksenne on päättänyt leikata esimerkiksi
koulutuksesta, mikä on työllistämisen ja
työllisyyden kannalta erittäin tärkeä asia,
tai se on päättänyt leikata innovaatiorahoituksesta,
mi-kä suomalaisten yritysten mahdollisuutta tarjota työtä iskee
päin pläsiä. Arvoisa pääministeri, mitkä ovat
ne konkreettiset keinot, mitkä teidän mielestänne
teidän hallituksenne toimin ovat sitä uutta, joka
nyt (Puhemies koputtaa) parantaisi tilannetta?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Ehkä, edustaja Pekkarinen,
teidän ja meidän ero on siinä, että te
uskotte valtiokapitalismiin, te uskotte siihen, että valtio
pystyy ohjaamaan ja määräämään
Suomen työttömien tai työllisten määrän.
Me emme tässä hallituksessa siihen usko, vaan
me uskomme siihen, että yrittäjyys, yritykset
ja suomalaiset työntekijät luovat kasvua ja työllisyyttä.
Me poliittisella puolella voimme laatia sellaisen lainsäädännön, jossa
sekä työn tekeminen ja työn vastaanottaminen
että työn antaminen on järkevää ja
kannattavaa. Me olemme valitettavasti vaikeassa taloustilanteessa,
jonka kierre lähti vuonna 2008. Meidän bruttokansantuotteemme
on edelleen samalla tasolla, meillä on ollut seitsemän
laihaa vuotta. Talouskasvu on suoraan kytköksissä työllisyystilanteeseen,
ja valitettavasti näkymää pa-remmasta
ei tällä hetkellä ole.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tilanne on huono, mutta me voimme tehdä kuitenkin paljon
asialle. Meillä on toisaalta avoimia työpaikkoja
ja toisaalta paljon työttömiä. Tässä on niin
sanottu kohtaanto-ongelma. Itselläni on hyvät
kokemukset oppisopimuksen käyttämisestä ja
muuntokoulutuksen käyttämisestä koulutussuhteessa — ei
työsuhteessa — yhtenä ratkaisuna tähän
ongelmaan.
Teimme vappuna kaksi aloitetta siitä, miten työtöntä ihmistä voisi
rohkaista yrittäjyyden tielle. Toinen näistä ehdotuksista
oli se, että ansiosidonnaista päivärahaa
voitaisiin käyttää määräajan
starttirahana. Toinen ehdotus oli sitten, että kun näissä kesän
isoissa irtisanomisissa oli monesti tämmöinen
irtisanomispaketti, se mielestäni voitaisiin veloittaa
työntekijän perustamasta yrityksestä ja
saada sillä lailla sinne kaivattua alkupääomaa.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: (Puhemies koputtaa)
ovatko nämä kaksi ehdotusta harkinnan arvoisia?
Silloin ne tyrmättiin.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Mitä ensinnäkin tulee oppisopimuskoulutukseen:
niin kuin hyvin tiedätte, sen ohella, että se
on merkittävä aikuiskoulutuksen muoto ammattitutkintojärjestelmineen,
ollaan nyt kovalla kyydillä tuotu oppisopimuskoulutusta myös
toisen asteen koulutukseen — ei korvaamaan laitosmuotoista
ammattikoulutusta, vaan sitä täydentämään.
Ja siinä merkittävin asia on ollut se, että niille
nuorille, joilta puuttuu toisen asteen koulutus, järjestetään
tuettua oppisopimuskoulutusta sillä tavalla, että yritys
saa 800 euroa kuukaudessa koulutuskorvausta ja tätä nuorten
Sanssi-rahaa koko sen koulutuksen ajan, niin kauan kuin se oppisopimuskoulutus
kestää. Tämä tuki on merkittävä,
ja se on hyvä instrumentti nimenomaan järjestää oppisopimuskoulutusta
näille nuorille.
Tämän lisäksi toinen idea, joka nyt
on myös kokeilussa, on tämä 2+1-malli,
että ollaan 2 vuotta kiinteämuotoisessa ammattikoulussa
ja kolmas vuosi oppisopimussuhteessa. Se tuo joustavuutta tähän
oppisopimuskoulutusjärjestelmään. Ja
sitten oppisopimuskoulutukseen tulee tällainen porstuavaihe,
semmoinen esivaihe, joka ei ole työsuhdepohjainen, vaan
sitten jonkin ajan päästä vasta se alkaa
muuttumaan työsuhteeksi, jota oppisopimussuhde ylimalkaan
on. (Puhemies koputtaa) Ne ovat niitä pehmoisempia tapoja.
Sitten tähän toiseen kysymykseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Anteeksi, nyt on aika täynnä.
Minä voin vastata kohta uudestaan, jos sopii.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jos tulee tilaisuus. (Naurua)
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Työttömyyttä pahempaa
on vain sota. Valtiovarainministeri Rinne, miten te edistätte
työllisyyttä? Te lupasitte televisio-ohjelmassa,
jossa me puolueiden puheenjohtajat puhuimme viestintäasioista,
että digitaalisen median arvonlisäveroa alennetaan.
Nyt kuitenkin teidän johtamanne ministeriön virkamiehet
ilmoittavat, ettei sitä alenneta. Kuka sitä ministeriötä johtaa
ja millä tavalla? Voimmeko me luottaa, siivoojat, putkimiehet,
duunarit, taksimiehet ja muunlaiset työntekijät,
kun te kerran sanotte, että näihin kohdennetaan
määrärahoja? Kohdennetaanko siihen määrärahoja,
jos valtiovarainministeriön virkamiehet ovat teidän
kanssanne eri mieltä?
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Arvoisa puhemies! Minä tapasin tänään
Euroopan keskuspankin pääjohtajan Mario Draghin,
ja käytiin tästä Suomen taloustilanteesta
keskustelu. Hän totesi, että kun mikä tahansa
muu Euroopan maa olisi kohdannut nämä ongelmat,
mitä me olemme kohdanneet — nämä sokit,
missä meillä on painopaperituotanto romahtanut,
missä meillä on elektroniikkateollisuus romahtanut,
ja samaan aikaan tämä eurooppalainen globaalin
talouden murros on vaikuttanut aika vakavalla tavalla meidän
talouteen — se olisi ollut polvillaan tosi rajusti. Me
olemme menneet polvillemme, mutta emme niin rajusti kuin nämä maat.
Haluan todeta digitaalisen median tukeen, että meillä on
työ käynnissä tällä hetkellä siitä,
että saataisiin Euroopassa säännökset
muuttumaan niin, että voitaisiin tätä digitaalimaailman
veroa alentaa samalle tasolle kuin printtimedian.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Vaaleilla valitsematon pankkibyrokraatti Draghi
on todella tänään vieraillut Helsingissä,
ja hänen keskeinen sanomansa oli, että euro on
ikuinen, siitä ei voi erota.
Voisin sanoa näin: Eikö se ole meidän
suomalaisten ja kaikkien kansallisvaltioiden, jotka euroon kuuluvat,
oma asia, voiko siitä erota vai ei? Ovatko tällaiset
miehet parasta mahdollista seuraa, jotka tulevat itsenäiseen
maahan kertomaan meidän alueelle, mitä mieltä me
mistäkin saamme olla?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tässä taisi alkuperäinen kysymys
koskea työllisyystilannetta Suomessa. Mutta pääministeri
Stubb vastaa, ja sitten palataan tähän teemaan.
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Todellakin, alkuperäiseen
kysymykseen Marion Draghin vierailu tuskin tässä liittyy.
Minusta on erittäin tärkeätä,
että Euroopan keskuspankin puheenjohtaja vierailee Suomessa,
keskustelee valtiovarainministerin ja myös pääministerin
kanssa, käy eduskunnassa. Täytyy muistaa, että meillä on
yhteinen valuutta nimeltä euro. Meillä on keskuspankki,
jota johtaa Mario Draghi, ja Euroopan unionilla on yksinomainen
toimivalta rahapolitiikkaan. Olisi minun mielestäni välinpitämätöntä,
jos Euroopan keskuspankin puheenjohtaja ei kävisi Suomessa
muun muassa Suomen Pankin puheenjohtajan saattelemana. (Timo Soini:
Seuraavaa tukipakettia odotellessa!)
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Kiitän mahdollisuudesta palata vielä edustaja
Sipilän kysymykseen. Nimittäin työ- ja elinkeinoministeriö on
osana näitä kasvun ja työllisyyden lääkkeitä tehnyt
esityksen kolmikantaiseen neuvotteluun siitä, voitaisiinko
sellaiselle työttömälle, joka hakee yrittäjäpolkua, maksaa
jonkun aikaa työttömyysturvaa tai kehittää starttirahaa
tavalla, että se olisi silta siihen yrittäjyyteen,
joka olisi kuitenkin monelle hyvä vaihtoehto. Näitä starttirahan
kehittämisideoita ja tätä mahdollisuutta,
että työttömyysturva voisi jatkua jonkun
aikaa, parasta aikaa valmistellaan kolmikantatyöryhmässä.
Jos te olette joskus tällaisen asian esittänyt,
niin se on tietysti hyvä asia, mutta hallitus on nyt tämän
asian kimpussa parasta aikaa, ja siinä kai meidän
näkemykset yhdistyvät.
Sitten sanon vielä lopuksi, että kun työllisyydestä puhutaan,
niin pidettäisiin nyt kuitenkin mielessä, että se
riippuu siitä, syntyykö kasvua, syntyykö vientiä,
syntyykö investointeja. (Puhemies koputtaa) Näiden
perusasioiden pitää olla kunnossa, ja me emme
saa isoa muutosta työllisyyteen ilman näiden uusien
muutosten aikaansaamista kasvussa ja viennissä.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän ensimmäiseen
osaan eli oppisopimuskoulutuksen käyttämiseen
myöskin muuntokoulutustyökaluna. Nyt meillä on
paljon koulutettuja ihmisiä, jotka on koulutettu nyt tällä hetkellä väärälle alalle.
Oma kokemukseni on tämmöisestä vuoden
mittaisesta muuntokoulutuksesta. Esimerkiksi omassa yrityksessäni
koulutettiin rakennusalan insinöörejä silloin
elektroniikka-alan insinööreiksi, ja siitä oli
hyvä kokemus. Onko tähän tulossa joitakin
lisätyökaluja?
Sitten tämä toinen ehdotukseni tästä.
Erityisesti kun näitä Nokian irtisanomisia, Microsoftin irtisanomisia
oli kesällä paljon, sain henkilökunnalta
sieltä viestejä, että he olisivat valmiita
käyttämään sen irtisanomiskorvauksen
uuden yrityksen perustamiseen. Onko tämä asia
menossa eteenpäin, että työntekijä voisi
perustamastaan yrityksestä veloittaa tämän
irtisanomiskorvauksen?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Olin heinäkuussa Oulussa, kun tuhat
ihmistä irtisanottiin. Menimme paikan päälle
ja veimme sinne myös taloudellisia panoksia sen ongelman
ratkaisemiseksi. Siellä on kovan luokan ict-osaajia, jotka
ovat työttömänä, osa varmaan
tulevaisuudessa saa työtä, mutta se, mitä panoksia
lisättiin, oli muuntokoulutus ja yhteishankintakoulutus.
Yritykset hyvin vähän tietävät
siitä mahdollisuudesta, että yhteiskunta kustantaa
70 prosenttia yhteishankintakoulutuksesta, joka räätälöidään
sen yrityksen tarpeisiin. Siis meillä on muuntokoulutusinstrumentti,
meillä on yhteishankintakoulutusinstrumentti, ja Oulun
seudulla tätä käytetään
nyt aika paljon nimenomaan näitten kovien osaajien ammatin
muuttamiseksi ja kehittämiseksi toisenlaisiin tehtäviin.
Näitä panoksia, myös taloudellisia panoksia,
me lisäsimme Oulun seudulla.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan siitä, miten työtön
pystyy kouluttautumaan toiseen työpaikkaan, niin kyllä tuntuu aivan
uskomattomalta se, että hallituksella on täällä sisällä esitys
siitä, että toiseen samantasoiseen tutkintoon
ei saisi enää opintotukea. Ajatelkaa nyt, hyvät
ihmiset, tilannetta, että vaikkapa Oulussa ammattikorkeakoulussa
insinööriksi opiskellut on valmistunut viime vuonna
ja huomaa, niin kuin tässä on kuultu, että insinööreistä on
valtava ylitarjonta, ja haluaisi opiskella vaikkapa amk-tasoiseksi
sairaanhoitajaksi. Mutta mitä valtio tekee? Vie mahdollisuuden
opiskella. Eihän tässä ole mitään
järkeä.
Opintotuesta vastaava ministeri Viitanen, mikä teidän
neuvonne on eduskunnalle? Kannattaako repiä tämä lakiesitys,
jonka te olette tuoneet tänne, ja sanoa, että koulutus
kannattaa, kannattaa antaa mahdollisuus toiseen koulutukseen, jos
ensimmäinen koulutus ei ole vetänyt? Se on paras
(Puhemies koputtaa) mahdollinen viesti nyt työttömänä oleville.
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Arvoisa herra puhemies! Olen täsmälleen samaa mieltä:
koulutus kannattaa, se on hyvin tärkeä asia.
Tämä kyseinen esitys tuli minulle uutena ministerinä,
kun tulin tuossa huhtikuussa ministeriksi, ikään
kuin annettuna edellisestä kehysriihestä. Silloin
totesin, että tässä on varsin paljon kritiikkiä ja
ongelmia, mitä tuli sitten sidosryhmiltä, opiskelijajärjestöiltä,
yliopistoilta ja muilta, ja niinpä otimme sen verran kyllä palautteesta opiksemme,
että muutimme tämän esityksen voimaantuloa.
Budjettiriihessä saimme tälle vuoden lisäajan
ja peruutimme sen reilun miljoonan säästön,
mikä edellisessä kehysriihessä oli tälle toimenpiteelle
laitettu. Tässä on ainakin se hyvä puoli
ihan asiantuntijoidenkin mukaan, että lykkäämällä tätä vuodella
pystymme tätä sopeuttamaan samaan prosessiin,
mitä korkeakouluissa käydään
näiden valintakriteereiden uudistamisen suhteen, ja sitä kautta
voidaan joitakin lausuntokierroksilla (Puhemies koputtaa) esiin
tulleita ongelmia poistaa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten tiedämme, joka toinen
päivä keskusta vaatii sitä, että velkaantuminen
voisi loppua, joka toinen päivä torjutaan hallituksen
säästöesityksiä. Eilen oli se
päivä, jolloin edustaja Sipilä televisiossa
sanoi, että velkaantumisen on loputtava, ja tänään
oli sitten taas se päivä, jolloin edustaja Pekkarinen
täällä eduskunnassa moittii hallituksen
säästöjä. Tämä Pekkarisen
rekordi on aika paha. Kun te olitte ministerinä, edustaja Pekkarinen,
otettiin 10 miljardia velkaa vuonna 2010, 10 miljardia. (Välihuutoja)
Ensi vuonna otetaan vain 5 miljardia.
Eilen edustaja Sipilä sanoi, että tarvitaan
rakenneuudistuksia, kuten eläkeuudistus, sote-uudistus
ja kuntien tehtävien ja velvoitteiden karsiminen. Kaikissa
näissä kolmessa on nykyinen hallitus mennyt eteenpäin.
Yhdessäkään näistä kolmesta
ei edellinen, Vanhasen ja Kiviniemen johtama hallitus päässyt
eteenpäin.
Mutta kysymys ministeri Ihalaiselle: mitä eläkeuudistukseen
liittyvälle lainvalmistelulle kuuluu? (Naurua)
Sosiaali- ja terveysministeri Laura Räty
Arvoisa puhemies! Tämä eläkeuudistuksen
valmistelu kuuluu sosiaali- ja terveysministeriölle. Vastaan,
että yhteisesti löydetyn eläkeratkaisun jälkeen
lainvalmistelutyö on alkanut yhdessä kaikkien
työmarkkinaosapuolten kesken. Myös Akava on mukana
lainvalmistelutyössä. Sitä valmistellaan
niin, että yhteisesti katsotun mukaisesti uudet lait on
annettavissa tulevalle eduskunnalle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Jos yritetään palata tähän
alkuperäiseen kysymykseen vielä.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Todella, työttömyys on
tärkein asia, ja siinä nyt hallituksen yksi painopistealue
on ollut nuorisotyöttömyys. Voin edelleen todeta
sen myönteisen asian, että huolimatta siitä,
että tämä yleinen työttömyystilanne
on dramaattisesti huonontunut, Suomella Eurostatin tilaston mukaan
on vähiten Euroopassa pitkäaikaistyöttömiä.
Mutta, arvoisa työministeri, tässä ilmestyi ihan
muutama viikko sitten selvitys nuorisotakuun ensimmäisen
vuoden kokemuksista ja tuloksista. Siinä oli yksi mielenkiintoinen
huomio: Parhaat tulokset oli saatu Pohjois-Karjalassa ja Savossa,
joissa yli 40 prosenttia nuorista oli näissä aktiivitoimenpiteissä.
Se haarukka oli aika iso, 20 prosentista 43 prosenttiin. Kysyisin,
arvoisa työministeri: mitä johtopäätöksiä te
tekisitte tästä tilanteesta, kun sen oikeastaan
pitäisi olla niin, että se olisi kaikilla alueilla
se 40, mielellään 50 prosenttia?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Se, että Pohjois-Savossa, Pohjois-Karjalassa
nämä luvut ovat parempia, liittyy siihen, kuinka
paljon on työttömyyttä saatu nuorten
kohdalla katkaistua siihen kolmen kuukauden paalun kohdalle ja kuinka
moni nuori on näitten aktiivitoimien piirissä,
ja näissä nämä tulokset ovat parhaita.
Keskimäärin me saamme 70 prosenttia nuorista joko
toimenpiteisiin tai työhön ennen kolmen kuukauden
työttömyyttä, ja se on tietysti hyvä,
mutta jää sinne se 30 prosenttia. Mutta keskimäärin
nuorten työttömyys on 15 viikkoa, ja se on lyhytkestoista.
Ja toisaalta, kun keskimäärin työttömyys
kestää semmoiset 51 viikkoa, tässä on
ikään kuin hyvä puoli.
Tämä tulos tulee hyvin yksinkertaisesta asiasta,
ja se on se, että siellä on tehty jalkatyötä,
on avattu yrityksien ovia, käyty kertomassa, mitä palkkatukeen,
Sanssi-rahaan, muuhun liittyviä mahdollisuuksia yhteiskunta
tarjoaa, löytyy piilotyöpaikkoja ja on lähdetty
yrityksiin kertomaan näistä mahdollisuuksista
viestillä: yhdenkin nuoren palkkaaminen on yhteiskunnallinen teko.
Tämä on tuottanut (Puhemies koputtaa) Pohjois-Karjalassa
ja Pohjois-Savossa hyviä tuloksia. On hyvää työtä tehty
muuallakin, mutta nämä erot näkyvät
vain. Ja tällä se ero tulee: käytännön
jalkatyöllä.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Työttömyys on pahentunut
koko hallituksen toimintakauden ja Kataisen hallituksen toimintakauden,
ja minusta vaikuttaa, että te, arvoisa pääministeri,
olette antautunut. Te sanotte, että teillä on
varsin vähän tehtävää.
Ette usko itsekään, että pystyisitte
kääntämään Suomen suuntaa.
Me sen sijaan ajattelemme toisin. Kyllä poliittisen
päätöksentekijän — ja
hallituksen erityisesti — tärkein tehtävä tällaisena
aikana on tehdä kaikkensa työpaikkojen saamiseksi,
talouden kääntämiseksi kasvuun. Sen sijaan,
että seisoisitte kädet levällänne
ja valittaisitte, että ette keksi mitään,
miksi ette tee niitä asioita, mitä me olemme ehdottaneet?
Kiitän ministeri Ihalaista, että te olette lähtenyt
ja tarttunut näihin muutamaan asiaan työttömän
mahdollisuudesta siirtyä yrittäjäksi.
Mutta miksi, pääministeri, ette paranna yritysten
asemaa ensimmäisen työntekijän palkkatuella,
yrittäjävähennyksellä, (Puhemies
koputtaa) kasvurahastolla, Finnveran joustavammalla käytöllä...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt aika on täynnä.
...miksi?
Pääministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Työllisyystilanne on vaikea
oikeastaan kolmesta syystä. Ensimmäinen liittyy taantumaan,
siihen, että olemme menettäneet kilpailukykyämme,
siihen, että meidän vientimme ei ole vetänyt,
(Mauri Pekkarinen: Mutta mistä se on seurausta?) siihen,
että meillä on ollut teollisuusrakenteen muutos,
ja siihen, että meidän ikärakenteemme
on ongelmallinen. Toinen syy on oikeastaan varmaankin työn
verotus: jos me vertaamme verrokkimaihin, joissa menee paremmin
tällä hetkellä työllisyyspuolella,
vaikkapa Saksaan, Tanskaan ja Ruotsiin, niin työn verottaminen
on alempaa. Ja kolmas on huonosti toimivat työmarkkinat.
Näitä me pyrimme jatkuvasti korjaamaan.
Edustaja Tiilikainen, ehkä meidän ja teidän ero
on se, että me emme täältä hallituksen
puolelta anna katteettomia lupauksia (Välihuutoja) siitä,
mitä me voimme asian eteen tehdä. Mutta me olemme
muun muassa rakentaneet infrapaketin ja investoineet paljon työllisyyteen
tämän hallituksen aikana. Tämä on
pitkäjänteistä työtä,
mutta ei katteettomia lupauksia.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen intoutui luettelemaan
niin pitkän listan erilaisia asioita, että siinä varmaan
lipsahti monikin asia väärään
kohtaan. Väititte muun muassa, että emme olisi
tarttuneet kasvurahastoihin. Päinvastoin, olemme tehneet
erittäin merkittäviä kasvurahasto-ohjelmia
tämän kauden aikana.
Väititte myös, että esimerkiksi Finnveran
toimintaa ei olisi joustavoitettu. Tämäkään
ei pidä paikkaansa. Me olemme useammalla eri tavalla ja
useamman lainsäädännön kautta
nimenomaan joustavoittaneet tätä. Että vaikka
siellä oppositiossa vähän tuohtuneita
ollaankin, niin yritetään nyt kuitenkin pysyttäytyä ihan
tässä reaalimaailmassa ja muistaa, mitä täällä oikeasti
on tässä eduskunnassa tehty.