10) Hallituksen esitys laeiksi vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja
tukitoimista annetun lain sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Esitän seuraavan lausuman,
joka on vastalauseessa 1: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus varaa vaikeavammaisen henkilökohtaisen
avun toteuttamiseen riittävät resurssit ja että valmistellessaan
uuden valtionosuusjärjestelmän, jossa valtionosuuksia
kunnan uusiin tehtäviin nostetaan 50 prosenttiin, hallitus
ulottaa järjestelmän myös vaikeavammaisten
henkilökohtaisen avun järjestämiseen.
Hallituksen tulee huolehtia myös siitä, että uudistus
tulee voimaan vaikeavammaisten henkilökohtaista apua koskevan
järjestelmän osalta jo vuonna 2009."
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että tämä laki vaikeavammaisten ihmisten
oikeudesta henkilökohtaiseen apuun on vihdoin eduskunnan
käsittelyssä. Se oli jo edellisen eduskunnan yhteinen
tahto, joka saa ensi askeleet ensi vuoden aikana.
Kävin lain ensimmäisessä käsittelyssä läpi
sosialidemokraattien keskeiset kysymykset ja ongelmat, joten en
palaa niihin enää. Yleisesti voin todeta, että lakiesitys
ja mietintö ovat erittäin hyviä ja kannatettavia.
Ehkä kaikkein suurimmaksi kysymykseksi on jäänyt
riittävien resurssien turvaaminen kunnille, jotta ne pystyvät
toteuttamaan lakia ja antamaan henkilökohtaista apua kaikille
sitä tarvitseville ihmisille.
Hallituksen esityksen perustana olevat kustannuslaskelmat perustuvat
oletuksiin, että uusien asiakkaiden määrät
eivät lisääntyisi huomattavasti vuosina
2009 ja 2010. Henkilökohtaista apua saa tällä hetkellä noin
5 000 henkilöä, ja lakiesityksen oletuksessa
lain piiriin tulisi tulevaisuudessa vielä noin 6 000
henkilöä lisää.
Valiokuntakuulemisissa arvioitiin, että lain piirissä olisi
tällä hetkellä jopa 21 000 ihmistä. Myös
kuntien arviot poikkesivat oleellisesti hallituksen asiakasmääristä ja
kustannusarvioista. Ongelmaksi muodostui, kuka on oikeutettu saamaan
henkilökohtaista apua eli ketkä kuuluvat tämän
lain piiriin. Tämä toi epäselvyyksiä ja
hyvin erilaisia näkemyksiä siitä, minkälaisia
kustannusarvioita oli tehty riippuen siitä, oliko laskijana
valtio tai sitten mahdollisesti Kuntaliitto tai kunnat. Kun tähän
lisää vielä ne noin 70 kuntaa, jotka
eivät ole antaneet tai käyttäneet avustajajärjestelmää lainkaan,
tuo se lisää epävarmuutta kustannusten
arviointiin.
Miten nämä kunnat, jotka eivät ole
aikaisemmin soveltaneet avustajajärjestelmää,
tulevat toteuttamaan sen jatkossa ja mitkä ovat niiden
kustannukset, jäi edelleen meille valiokunnassa epäselväksi.
Oli miten oli, selkeää ja yhtenäistä arviota
ja näkemyksiä siitä, ketkä ovat
lain piirissä ja mitkä ovat todelliset kustannukset
kunnille, jäi meille valiokunnassa epäselväksi.
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että pääsemme vihdoin uuden askeleen
eteenpäin tässä tärkeässä asiassa.
On myös tärkeää, että eduskunta
turvaa lain toteuttamiselle riittävät resurssit.
Laki määrittää tulkinnan siitä,
kuinka suurta osaa vaikeavammaisia henkilöitä tämä laki
koskee, mitä se tulee tarkoittamaan kuntien taloudellisessa
tilanteessa, pystyvätkö kunnat aidosti turvaamaan
kaikille lain piirissä oleville ihmisille henkilökohtaista
apua. Vähintä olisi, että eduskunta päättäisi
soveltaa tämän lain yhteydessä uutta
valtionosuusjärjestelmää, jossa valtionosuuksia
maksetaan kunnan uusiin tehtäviin 50 prosenttia. Tästä syystä olemme
tehneet vastalauseessa 1 tehdyn lausuman, joten kannatan ed. Marjaana
Koskisen vastalauseessa 1 tekemää lausumaehdotusta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vaikeavammaisten henkilöiden
avustajajärjestelmän uusiminen on ollut pitkään
yksi keskeisimpiä vammaispoliittisia tavoitteita. Käsiteltävänä oleva
lakiesitys onkin merkittävä periaatteellinen uudistus.
Vaikeavammaisten avustajajärjestelmästä tulee
subjektiivinen oikeus. Kunnat eivät voi enää evätä avustajan
hankkimista määrärahoihin vedoten.
Käsiteltävänä oleva lakiehdotus
on osa myös toista uudistusta, nimittäin vammaispalvelulain ja
kehitysvammalain vaiheittaista yhdistämistä. Näiden
kahden lain yhdistämistä pelätään
erityisesti kehitysvammajärjestöissä.
Vammaispalvelulaki tulee ensisijaiseksi suhteessa kehitysvammalakiin,
mutta kehitysvammaiselle henkilölle järjestetään
edelleen palveluita kehitysvammalain nojalla, jos vammaispalvelulain
nojalla järjestettävät palvelut eivät
ole asiakkaan kannalta riittäviä tai sopivia.
Suomessa on runsaat 30 000 kehitysvammaista ihmistä.
Arvioitaessa kehitysvammaisuuden vaikeusastetta onkin arviointiperusteena
pidettävä toiminnallisten taitojen tosiasiallista
tasoa ja jokapäiväiseen elämään
liittyvää avuntarvetta. Vaikeavammaisuutta ei
siis määritellä diagnoosin, vaan tosiasiallisen
toimintakyvyn perusteella.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriössä on
arvioitu, että avustajaa tarvitsevien vaikeavammaisten
ihmisten määrä kasvanee 6 000:lla.
Nyt heitä on noin 5 000, kuten ed. Anneli Kiljunenkin
aikaisemmin mainitsi. Aiempaa vahvemmat oikeudet edellyttävät
lisärahaa arviolta 25 miljoonaa euroa vuosittain, kun laki
tulee kokonaan voimaan. Kustannuksia tulee Kuntaliiton mukaan jopa
250—350 miljoonaa euroa vuodessa. Kun Kuntaliitto näin
arvioi, voidaan epäillä, onko kunnilla voimavaroja
kattaa tätäkään subjektiivista
oikeutta. Hallituksen tarkoitus on hyvä, mutta kysymys
on pitkälti avustajajärjestelmän käytännön
toteuttamisesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen tästä aiheesta käyttänyt
jo aikaisemmin usean puheenvuoron. Vielä muutama näkökohta.
Ensinnäkin juuri se, mitä ed. Laxell äsken
tässä kuvasi kuntien mahdollisuuksista, kuvaa
nimenomaan sitä ja paljastaa sen, miksi Kuntaliitto vastusti
tätä hallituksen esitystä, sen antamista näille
valtiopäiville, henkeen ja vereen saakka suorastaan. Elikkä kysymys
on siitä, riittävätkö rahat
vai ei. Näin minä olen tulkinnut sen asian. Hyvä,
että hallitus piti päänsä. Hyvä,
että nyt ollaan hyväksymässä lakia
toisessa käsittelyssä. Se on erittäin
suuri ja pitkä askel, vaikka on lyhyt askel eräällä tavalla.
Juuri se lyhyt askel taas mahdollistaa sen, että oppositio
pystyy tässä vähän tekemään
politiikkaa, mutta sen synnyttämän paineen kyllä kestää,
kun tietää, kuinka hyvällä asialla
tässä itse asiassa on.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä vammaispalvelulain
uudistus on erittäin tervetullut, ja se on eräs
parhaita lakiesityksiä, mitä ministeri Risikon
aikana on saatu. Vammaisjärjestöt ovat myöskin
sen erittäin hyvin hyväksyneet. Taas oppositio
ahnehtii liikaa. Totta kai näitä etuisuuksia voidaan
parantaa heti, kun kunnilla ja valtiolla on siihen varaa, mutta tämä on
aivan erinomainen avaus. Kaikki vammaisjärjestöt,
jotka kävivät valiokunnassa, olivat hyvin iloisia
tästä avauksesta.
Keskustelu päättyi.