14) Hallituksen esitys alusten aiheuttaman meren pilaantumisen
ehkäisemisestä vuonna 1973 tehtyyn kansainväliseen
yleissopimukseen liittyvän vuoden 1978 pöytäkirjan uudistetun
I ja II liitteen sekä alusten haitallisten kiinnittymisenestojärjestelmien
rajoittamisesta vuonna 2001 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen
hyväksymisestä ja laeiksi niiden lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
sekä merenkulun ympäristönsuojelulaiksi
ja öljyvahinkojen torjuntalaiksi sekä eräiden niihin
liittyvien lakien muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Äsken puhuttiin ilmailusta
ja rautatieliikenteestä. Jos rautateillä ei opeteta
junia hyppäämään, niin tavaravirrat
eivät siitä paljon kasva, kun radat ovat täynnä.
Mutta nyt puhutaan sitten meriliikenteestä, ja merellä on omat
mahdollisuudet, mutta myös ongelmat.
Tämän esityksen tarkoituksena, joka meillä on nyt
käsittelyssä, on ajatus selkeyttää lainsäädäntöä ennen
kaikkea rakenteellisesti ja lakiteknisesti siten, että nykyisen
sääntelyn sisältö säilyisi pääosin
ennallaan. Esityksellä keskeiset oikeudet ja velvollisuudet
sekä muun muassa viranomaisten toimintavaltuudet nostetaan
asianmukaisesti lain tasolle. Yleisenä tavoitteena on luoda
merenkulun ympäristönsuojelun näkökulmasta
tehokas ja toimiva sääntelykokonaisuus sekä lain
soveltamisen että sen valvonnan kannalta.
Merenkulun ympäristönsuojelu on merenkulun
kansainvälisestä luonteesta johtuen järjestetty
ennen kaikkea kansainvälisin sopimuksin: Itämeren
suojelukomission Helcomin suosituksin ja osittain EU-direktiivien
pohjalta. Esitetty uusi merenkulun ympäristönsuojelulaki
koskee alusten tavanomaisesta toiminnasta johtuvien päästöjen
kieltämistä ja myös rajoittamista. Kyseessä on
lainsäädäntö, jota sovelletaan
myös kotimaan liikenteessä ja sisävesialueilla. Öljyvahinkojen torjuntalaissa
säädetään muun muassa alus-, öljy-
ja kemikaalivahinkojen torjunnasta. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan esitys on myös näiltä osin pääasiassa
sisällöllisesti voimassa olevaa lainsäädäntöä vastaava.
Tähän esitykseen sisältyy kuitenkin eräitä sisällöllisiä tarkistuksia,
kuten soveltamisalan selkeyttäminen sisävesi-
ja kotimaan liikenteen osalta, EU:n rikkidirektiivin täytäntöön
paneminen lain tasolla, satamien jätehuoltosuunnitteluun
liittyvät uudistukset, jätteiden jättöpakkoa
koskevat tarkennukset sekä muun muassa rangaistussäännöksiä koskevia
tarkennuksia. Esityksessä on huomioitu liikennehallinnon
virastouudistus siten, että Merenkulkulaitoksen esitettyyn
sääntelyyn liittyvät tehtävät
siirretään Liikenteen turvallisuusvirastolle.
Tältä osin valiokunta pitää esitystä asianmukaisena.
Valiokunta pitää välttämättömänä korostaa merikuljetusten
merkitystä maamme elinkeinoelämälle ja
huoltovarmuudelle. Suomi on täysin riippuvainen ympäri
vuoden toimivista merikuljetuksista. Viennistä 90 prosenttia
ja tuonnista 70 prosenttia hoidetaan meritse. Ottaen huomioon merenkulun
keskeisen merkityksen Suomelle valiokunta yhtyy tässä tapauksessa
ympäristövaliokunnan lausumaan siitä,
että esitys on merkittävä lainsäädäntökokonaisuus,
jonka eduskuntakäsittelyyn on todella jäänyt
nyt valitettavan vähän aikaa. Voimaantulosäännöksen
mukaan laki astuisi voimaan 1.1.2010. Tämän lisäksi
asiantuntijakuulemisessa on tuotu eräänä näkemyksenä esille
se, että esityksen valmistelun eri vaiheiden aikana on
ollut joitakin puutteellisuuksia keskeisten tahojen kuulemisen osalta.
Valiokunta pitää erittäin tärkeänä,
että esitykseen liittyvän asetus- ja määräysvalmistelun
yhteydessä kaikkia keskeisiä alan toimijoita kuullaan
riittävästi asioiden valmistelussa. Nämä ovat
todella merkittäviä niin elinkeinopolitiikan,
työllisyys- kuin ympäristöpolitiikankin
näkökulmasta.
Ympäristövaliokunta nosti esille merellä tapahtuvat öljypäästöt,
joiden alkuperää ei saada selvitetyksi. Itämerellä havaittujen
laittomien öljypäästöjen määrä on
vaihdellut 200—800 välillä, mutta ympäristövaliokunnan
saaman selvityksen mukaan päästöjä on
todellisuudessa vielä enemmän. Ympäristövaliokunta
kiinnitti lausunnossaan liikenne- ja viestintävaliokunnan
huomiota tarpeeseen harkita öljypäästömaksujen
tason korottamista tulevaisuudessa ennalta ehkäisevän
vaikutuksen tehostamiseksi. Liikenne- ja viestintävaliokunta
yhtyy ympäristövaliokunnan näkemykseen
asiasta ja toteaa, että mahdollisen öljypäästömaksun
korottamisen vaikutuksia ja toteuttamisvaihtoehtoja tulisi pyrkiä selvittämään
ja arvioimaan mahdollisimman nopealla aikataululla. Varsinaisten öljypäästöjen
lisäksi meriensuojelun kannalta keskeisiä ovat
myös alusten muiden jätevesipäästöjen,
kuten käymälävesien, harmaiden vesien
ja painolastivesien, mereen laskemisen rajoittaminen. Niin sanottuja harmaita
vesiä syntyy Itämerellä kulkevilla matkustajalaivoilla
vuosittain yli 1,5 miljardia litraa, joista suurin osa päätyy
ilman käsittelyä mereen.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan Helcomin laatiman Itämeren
toimintaohjelman mukaisesti valmistellaan parhaillaan Suomen johdolla
Kansainväliselle merenkulkujärjestölle, Imolle,
ehdotusta, jolla kiellettäisiin matkustaja-alusten puhdistamattomien
käymälävesien laskeminen Itämereen.
Imon rooli on keskeinen, koska sen päätökset
sitovat kaikkia Itämeren rannikkovaltioita. Valiokunta
pitää saamansa selvityksen perusteella esityksen
päästöjä ja päästörajoituksia
koskevia säännöksiä asianmukaisina,
mutta katsoo, että kieltojen lisäksi jätevesien
haitallisten aineiden mereen pääsyn estäminen
vaatisi kuitenkin päätöksiä ja
yhteistyötä kaikkien Itämeren alueen
rannikkovaltioiden välillä sekä yhteistä linjavetoa
myös siitä, että haitallisten aineiden
vastaanotosta satamissa ja vastaanottojärjestelmän
kapasiteetin riittävyydestä huolehditaan yhtenäisin
periaattein. Keskeistä tässä kysymyksessä olisi
se, että Suomen lähialueiden merenkulkumaat, kuten
Venäjä ja Viro, panostaisivat voimakkaasti päästöjen
vähentämiseen ja merenkulun ympäristöhaittojen
vähentämiseen.
Alusten rikkipäästöt vaikuttavat
miehistön ja rannikkoseuduilla asuvien ihmisten terveyteen, kalakantojen
vähenemiseen ja meren happamoitumiseen. Imon uusilla, nyt
annettuun esitykseen vielä sisältymättömillä rikkipäästöjä koskevilla päästörajoituksilla
voidaan polttoaineen laatuvaatimuksia tiukentamalla vähentää merkittävästi
hiukkaspäästöjä. Sinänsä kannatettavat
päästörajoitushankkeet tulevat asiantuntijalausuntojen mukaan
merkitsemään varustamojen polttoaine- ym. kustannusten
nousua ja tätä kautta lisäkustannuksia
Suomen ulkomaankaupalle. Polttoaineen rikkipitoisuutta alennetaan
jatkossa kansainvälisesti nykyisestä 4,5 prosentin
tasosta tavoitteena saavuttaa kattavasti 0,5 prosentin taso. Itämeri
ja Pohjanmeri kuuluvat erityisalueisiin, joilla on tällä hetkellä enimmäisrajana
1,5 prosenttia ja joilla rikkipitoisuuden tulee jatkossa laskea
jopa 0,1 prosenttiin. Kustannusten osalta on arvioitu, että lisäkustannus
rikkipitoisuuden alentamisesta 1,5 prosentista 0,1 prosenttiin tulee
olemaan Suomen elinkeinoelämälle noin 800 miljoonan
euron hintainen. Monille muille merialueille hyväksytty
0,5 prosentin taso aiheuttaisi tuntuvasti vähemmän
lisäkustannuksia, sillä rikkipitoisuuden alentaminen
0,5 prosentista 0,1 prosenttiin aiheuttaa eräiden arvioiden
mukaan lisäkustannuksia noin 540 miljoonaa euroa.
Valiokunta painottaa, että jatkossa meriliikenteen
kansainvälisistä päästörajoituksista
sovittaessa on ehdottomasti huolehdittava siitä, että velvoitteet
ovat kustannusvaikutuksiltaan tasapuolisia eri merialueille ja että niillä ei
ole minkään yksittäisen alueen tai jonkin
tietyn maan toimijoiden kilpailullista asemaa voimakkaasti heikentäviä vaikutuksia.
Tästä syystä valiokunta ehdottaa eduskunnan
hyväksyttäväksi ponnen, jonka mukaan
eduskunta edellyttää, että mikäli
aiottu rikkipäästöjen väheneminen
johtaa jatkossa kohtuuttomiin kustannuksiin suomalaisen elinkeinoelämän
kannalta, hallitus ryhtyy tarvittaviin toimiin näiden seurausten
lieventämiseksi.
Arvoisa herra puhemies! Mietinnössä on myös
kiinnitetty huomiota öljyonnettomuuksiin ja öljyntorjuntavalmiuteen.
Itämeri on vilkas meri. Vuonna 2007 Itämerellä liikkui
erään tietokannan mukaan noin 420 000
alusta, näistä melkein 70 000 säiliöalusta
ja reilut 43 000 matkustaja-alusta. Ja kun nämä alukset
menevät ristiin väyliä, reitit menevät
päällekkäin, niin tämä suuri
määrä aiheuttaa todella merkittävän
onnettomuusriskin ja ennen kaikkea myös öljyonnettomuusriskin.
Siitä syystä me painotimme tämän nostamista
voimakkaasti esille ja sitä, että Suomen on pidettävä yllä riittävä,
korkea öljyntorjuntavalmius ja riittävä kapasiteetti
jäänmurron osalta, jotta asia voidaan hoitaa.
Lisäksi voimakkaasti nousi esille öljyvahinkojen
jälkitorjunta, jossa kuntien roolia oli ehkä vahvistettavissa,
mutta tämän saadun selvityksen mukaan kuntien
rooli öljyntorjunnassa säilyi kutakuinkin nykyisellään.
Tähän sitten uudet toimijat elinkeinokeskuksien
kautta tulevat mukaan, ja näin ollen valiokunnan saaman
selvityksen mukaan öljyvahinkojen torjunnassa ja erityisesti
suuronnettomuuksien torjunnassa eri torjuntaviranomaisten välinen
yhteistyö on tärkeää. Saamansa
selvityksen perusteella valiokunta pitää vastuiden
määrittelyä riittävän
täsmällisenä kompromissina öljyntorjunnan
toimivuuden ja viranomaisyhteistyön käytännön
toimivuuden kannalta.
Sitten yksittäisenä kysymyksenä oli
vielä kuntien kannalta ehkä merkittäväkin
asia, huvivenesatamien jätehuolto. Tässä päädyttiin
myös siihen, että huvivenesatamien jätehuolto
kytkeytyy läheisesti kunnan jätelain mukaisesti
järjestettävään jätehuoltoon,
mutta esitetään lisättäväksi muutos
kuntien perimiin maksuihin, joissa liikenne- ja viestintävaliokunta
pitää välttämättömänä,
että myös kuntien viranomaisille annetaan valtion
viranomaisia vastaava lakisääteinen oikeus periä maksuja
esityksessä säädetyistä viranomaistehtävistä syntyvien
kustannusten kattamiseksi. Valiokunta ehdottaa, että esitykseen
lisätään tätä koskeva
säännös.
Näillä esityksillä valiokunta esittää lakia
hyväksyttäväksi.
Leena Harkimo /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja ansiokkaasti esitteli valiokunnan
mietinnön. Itse nostan vain muutaman asian, ikään
kuin kipukohdan, mietinnöstämme esiin, nimittäin
juuri nämä meriliikenteen rikkirajoitukset ja
kuntien perimät maksut.
Itämeren suojeluun on panostettava. Siitä asiasta
varmasti olemme kaikki samaa mieltä. Onkin positiivista,
että toimenpiteisiin on ryhdytty ja esimerkiksi juuri meriliikenteen
polttoaineen rikkipitoisuutta on päätetty rajoittaa.
Ongelmallista Kansainvälisen merenkulkujärjestön
Imon puitteissa solmitussa sopimuksessa on sen kohtuuttoman tiukat
rajoitukset, jotka entisestään kasvattavat Suomen
syrjäisestä sijainnista johtuvia logistiikkakustannuksia.
Nykyisellään muut merialueet sitoutuvat vähentämään
rikkipäästöjä nykyisestä 4,5
prosentin tasosta 0,5 prosenttiin. Itämeri ja Pohjanmeri kuuluvat
erityisalueisiin, joilla tavoitteena on vähentää päästöjä nykyisestä 1,5
prosentista jopa 0,1 prosenttiin.
Meriensuojelussa ei pitäisi olla kyse ikään kuin
kilpalaulannasta ja siitä, kuka solmii tiukimmat rajoitussopimukset,
vaan siitä, mitkä toimenpiteet ovat tehokkaimpia.
Tässä sopimuksessa Suomen kannalta on ongelmana
rikkipitoisuuksien vähentäminen 0,1 prosenttiin
vuoteen 2015 mennessä. Hyödyt ovat suhteellisen
pieniä mutta kustannukset suuret.
Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan
näin tiukalla päästörajoituksella
on merkittävä vaikutus Suomen elinkeinoelämälle,
joka on merikuljetuksista kutakuinkin täysin riippuvainen.
Valiokunnan mietinnönkin mukaan lasku päästörajoituksista
tulee olemaan noin 800 miljoonaa euroa. Suomi on ainoa Imon päätöksen
piirissä oleva maa, jolla ei ole vaihtoehtoista maaliikenneyhteyttä Eurooppaan.
Myöskään Euroopan unionin säännökset
eivät edellytä näin matalaa rikkitasoa,
vaan 0,5 prosentin tasoa on pidetty suositeltavana. Tuolla tasolla
kustannukset elinkeinoelämälle eivät
muodostuisi kohtuuttomiksi, mutta rikin suurimmilta haitoilta säästytään.
Tärkeämpää Itämeren
suojelun kannalta olisi saada kaikki Itämeren rantavaltiot
tehokkaisiin toimiin jätevesien ja haitallisten aineiden mereen
pääsyn estämiseksi, juuri näin,
kuten valiokunta mietinnössään toteaa.
Jatkossa meriliikenteen päästörajoituksista
sovittaessa on huolehdittava, että velvoitteet ovat kustannusvaikutuksiltaan
tasapuolisia eri merialueille ja että niillä ei
ole yksittäisen maan tai alueen kilpailukykyä merkittävästi
heikentäviä vaikutuksia. Valiokunta kirjasi tästä asiasta
mietintöönsä lausumaehdotuksen. Tämä on
erittäin hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Tähän toiseen asiaan eli kuntien
perimiin maksuihin. Meriliikenne Suomenlahdella ja Itämerellä on
lisääntynyt voimakkaasti. Samalla luonnollisesti
myös öljyvahinkojen riski on kasvanut, ja se on
todellinen. Erityisesti kuntien kontolle jäävä ja
niiden suorittama jälkitorjunta eli öljyn pilaaman
maaperän, pohjaveden ja rannikon puhdistaminen on kallista
ja erittäin aikaavievää. Kunnille onkin
näin ollen välttämätöntä antaa
oikeus periä maksua hallituksen esityksessä säädettyjen
viranomaistehtävien hoidosta aiheutuvien kulujen kattamiseksi valtion
viranomaisten tapaan.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Ensin myönteiset asiat. Itämeren
suojeluhaasteeseen vastaaminen on välttämätöntä,
ja tällä alueella tarvitaan todellisia ja Itämeren
tilaa, nimenomaan Itämeren tilaa, parantavia toimia. Siksi
pitää puuttua öljypäästöihin
ja hakea tuntuvasti järeämpiä keinoja
kuin mitä tässä ehdotuksessa on öljyä päästävien
laivojen ja varustamoiden saattamiseksi edesvastuuseen teoistaan.
Näitä öljypäästöjä ei
voida perustella millään maailman vesillä,
ei myöskään Itämerellä.
Samaten matkustaja-alusten osalta on välttämätöntä siirtyä käytäntöön,
jossa matkustaja-alukset eivät saa laskea käymäläjätteitään
mereen, vaan ne täytyy huolehtia asianmukaisesti puhdistukseen
satamissa. Tämänkin asian pitäisi olla
sellainen, jonka jokainen sivistynyt ihminen Euroopassa ja koko
maailmassa ymmärtää. Meret eivät
voi ottaa vastaan tätä kasvavaa jätekuormaa.
Öljykuljetukset ovat todellinen vaaratekijä,
ja niiden määrä tulee ilman muuta vain
lisääntymään myös Itämerellä.
Siksi pitäisi erityisesti Suomenlahdella kiinnittää huomiota
toimiviin liikenteenohjausjärjestelmiin, ja sitten kyllä meillä samalla
täytyy olla hyvä torjuntavalmius onnettomuuden
sattuessa. Se edellyttää luotsaustoiminnan säännösten
pitämistä tiukkoina, se edellyttää jäämerenkulun
turvaamista ja sitten sitä, että on riittävä laivakapasiteetti,
torjuntakapasiteetti, jos jotain sattuu.
Mutta sitten tullaan tämän ehdotuksen huonoihin
puoliin, jotka todella laittavat miettimään, mitä tässä Suomessa
tapahtuu. Tämä on sukua edelliselle, lentoliikennettä koskevalle
lainvalmistelulle ja surullinen esimerkki siitä, miten
oikea käsi ei tiedä, mitä vasen käsi
tekee. Tässä asiassa on siis kysymys siitä,
että on syntymässä ratkaisu, jossa juuri
Itämeren laivaliikenteeseen tehdään erityisen
kireät normit, ja se tarkoittaa sitten lisäkustannuksena
Suomen kaupankäynnille tässä valiokunnan
esittämässä arviossa 800 miljoonaa euroa
vuositasolla, mutta olen kuullut elinkeinoelämän
puolesta myös arvion 1,4 miljardia euroa. Tämä puolestaan
laivataan sitten suurelta osin niille meidän vientialoille,
jotka ovat ennestäänkin vaikeuksissa, ja ajattelen
nyt erityisesti meidän metsä- ja paperiteollisuutta. Sinne
tämä tulee tarkoittamaan yli 200 miljoonan euron
lisälaskua, joka tulee kaikkien niiden lisälaskujen
jälkeen, jotka tässä viime aikoina on tehty.
Hallitus energiapäätöksellään
keväällä ilman sen kummempaa asian selvittelyä ja
keskustelua elinkeinoelämän vastuullisten henkilöiden
kanssa teki päätöksen lykätä yli
200 miljoonan euron lisäenergiaverolasku metsäteollisuudelle.
(Ed. Rajamäki: Kataisen hutaisu!) Siinä paikattiin yhtäkkiä yllättäen
tehtyä kelamaksun poistoa. Kelamaksun poistohan tarkoitti
sitä, että lähes miljardi euroa kylvettiin
ilman sen kummempaa kohdennusta elinkeinoelämälle
yleisenä tukena, ja sitten, kun ruvettiin tätä syntynyttä rahoitusaukkoa
paikkaamaan, kohdennettiin lisäverot, maksut sille erittäin
kilpaillulle vientiteollisuudelle, josta meidän hyvinvointimme
on suuressa määrin myös jatkossa riippuvainen.
Tätä kautta tultiin muun muassa metsäteollisuuden uuteen
energiaverorasitukseen.
Nyt syksyllä hallitus sitten huomasi, että oho, seurauksena
on tehtaiden sulkeminen, ja aloitettiin korjaustoimien valmistelu,
mutta tänäkään päivänä eduskunnalle
ei ole voitu kertoa, miten tämä energiaveroratkaisu
tullaan uudistamaan. On erittäin suuri riski, että pitkän
aikavälin investointinäkymät Suomessa
muuttuvat heikoiksi tämän tyyppisen poukkoilevan
ja vastuuttoman politiikan tuloksena. Ikävä kyllä tässä esillä oleva
lasku, siis minimissään 800 miljoonaa, ehkä jopa
1,4 miljardia euroa, kohdentuu nyt sitten samalla tavalla ennen
kaikkea tänne vientiin, joka toimii kilpailluilla markkinoilla
erittäin ankarissa oloissa.
Eduskunnan valiokuntakuulemisessa kävi ilmi, että tämä ehdotus
ei syntynyt tyhjästä vaan Suomen hallitus oli
ehdottamassa tällaisia rikkipäästöratkaisuja,
jotka kohdistuvat voimakkaammin Itämerelle ja Suomen vientiteollisuuteen. Ehdotuksen
olivat tehneet ympäristöministeriö ja liikenneministeriö,
kaksi keskustalaisten johtamaa ministeriötä, ja
tästä ehdotuksesta ei etukäteen kerrottu,
eikä konsultoitu elinkeinoelämää eikä siellä olevaa
osaamista. Näin Suomi sokkona lähti mukaan tekemään
ehdotusta, josta nyt sitten eduskuntavaiheessa kerrotaan, että hupsheijaa,
tässä menikin muuten 800 miljoonaa, ehkä 1,4
miljardia euroa, lisärasitteena teollisuudelle. Siis vasen
käsi jälleen kerran ei tiedä, mitä se
oikea käsi on jo puuhannut. Nämä ratkaisut
ovat paljon merkittävimpiä kuin puheet t&k-tuesta
esimerkiksi metsäteollisuudelle. Samanlaistahan me olemme
nähneet erityisesti metsäteollisuuden osalta jo
pidempään.
Tällä on sikälikin hyvin kyseenalainen
vaikutus, että tämä saattaa olla omiaan
suuntaamaan sitten liikennettä kasvavissa määrin
Venäjän satamiin, jotka eivät ole näissä rajoituksissa
mukana. Jos näin käy, niin tehdään
karhunpalvelus sekä ympäristölle että Suomen
hyvinvoinnille.
Pahoittelen sitä, että tälläkään
kertaa, kun tätä asiaa täällä käsitellään,
yhtään ministeriä ei ole kertomassa,
miksi tämä sopimus on syntynyt, mikä oli
Suomen hallituksen osuus siinä ja onko niin, kuten valiokuntakuulemisissa
on kerrottu, että tämä lähti
Suomen aloitteesta liikkeelle. (Ed. Rajamäki: Lonkalta
vaan!) Eli tällaisessa surullisessa tilanteessa ollaan,
ja sopii kysyä, miten täällä on
olemassa yritystoiminnalle, pitkäjänteiselle elinkeinotoiminnalle
mahdollisuuksia, jos näin olennaisia asioita, näin
suuren mittaluokan asioita, vasemmalla kädellä yksi
ministeriö heivaa eteenpäin, niin että koko
hallitus ei ole edes ilmeisesti tietoinen, puhumattakaan, että tästä asiasta
olisi eduskuntaa etukäteen informoitu.
Tällä päätöksellä tulee
olemaan erittäin huonoja seuraamuksia meidän elinkeinotoiminnan kannalta
ja meidän viennin kannalta ja sitä kautta myös
kaikkien kansalaisten hyvinvoinnin kannalta. Tässäkin
asiassa olisi ollut tarpeen kyllä avoin keskustelu niin,
että tähän asiaan olisi päästy
ajoissa vaikuttamaan. Nythän eduskunnan rooliksi on tässä varattu
vain ponnen esittäminen asiasta tilanteessa, jossa kansainväliset neuvottelut
on käyty. Konsulit ovat nukkuneet, ja lasku lähtee
kaikille suomalaisille ja aivan erityisesti meidän hyvinvoinnin
kivijalalle. Toivoisin, että tähän asiaan
tulisi lisää ryhtiä niin, että eduskunta
aidosti ottaisi sen parlamentaarisen valvontaroolin, mitä tässä viime
päivien valtiosääntökeskustelussa
on moneen kertaan mainostettu, elikkä että ministereillä olisi
joku vastuu edes eduskunnalle. Mutta vaikea sen vastuun on nähdä toteutuvan,
jos ministerit eivät ole täällä läsnä,
ja lopputuloksena on parhaassakin tapauksessa vain joukko eduskunnan
hyväksymiä lausumia.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluomalta tuli painavia
sanoja, ja osin voin sanoa, että olen samaa mieltä.
Tämä on toki kallis lasku suomalaiselle teollisuudelle, mutta
oliko se keskustalaisen ministerin ajatus, että näin
syntyy, siitä minulle valiokuntakuulemisessa jäi
hiukan toisenlainen kuva, mutta keskustelu jatkukoon.
Valiokunta kuitenkin pitää välttämättömänä korostaa
merikuljetusten merkitystä maallemme ja erityisesti metsäteollisuudelle.
Täällä mainittiin, että tehtaita
sulkeutuu. Sekin pitää paikkansa, mutta muistutan
kyllä, että tehtaita onneksi myös avautuu
tuolla Kymenlaaksossa. Sunilan tehdas avataan lähiaikoina
ensi kevääseen asti, ja myös Iitissä alkaa
uusi kuitupaperitehdas toimia ilmeisesti tammikuun aikana, ja on
positiivisia viestejä maakunnastamme kerrottavaksi.
Suomihan on täysin riippuvainen tämmöisistä ympäri
vuoden toimivista merikuljetuksista, ja niin kuin täällä valiokunnan
puheenjohtaja ansiokkaasti esitteli, meriteollisuus kaiken kaikkiaan,
niin merenkulku kuin satamatoiminnot, työllistää Suomessa
noin 2 900 yritystä, ja tätä on syytä pitää merkittävänä asiana.
Öljypäästöistä kantaisin
myös itse huolta ja nimenomaan sellaisista öljypäästöistä,
joiden alkuperää ei saada selvitetyksi, ja valiokunta
toteaakin, että mahdollisen öljynpäästömaksun
korottamisen vaikutuksia ja toteuttamisvaihtoehtoja tulisi selvittää ja
arvioida mahdollisimman pian. Varsinaisten öljypäästöjen
lisäksi meriensuojelun kannalta on toki tärkeää muun
muassa jätevesien ja käymälävesien,
niin sanottujen harmaiden vesien ja painolastivesien mereen laskun
rajoittaminen, voisi sanoa, kokonaisuudessaan. Valiokunta on kiinnittänyt
myös tähän huomiota. Mutta erityisesti
valiokunnan mielenkiinnon kohteena oli tämä yhteistyö muiden
rannikkovaltioiden kanssa, ja valiokunta vaatisikin päätöksiä tämmöisestä Itämeren
alueen rannikkovaltioiden välillä, että saataisiin
yhteinen linjanveto. Keskeistä siinä olisi mielestäni
nimenomaan Suomen, Venäjän ja Viron välinen
sopimus, koska — niin kuin täällä on
tullut selville — öljynkuljetukset varmaan merialueilla
tulevat lähivuosina lisääntymään
ja näin riskit kasvavat.
Sitten vielä alusten rikkipäästöihin,
mistä täällä on jo käytykin
keskustelua. Kaiken kaikkiaan päästöjen
tiukentaminen tulee merkitsemään varustamoille
polttoainekustannusten nousua ja tätä kautta lisäkustannuksia
suomalaiselle ulkomaankaupalle. Tämä on kiistaton
tosiasia, ja se on syytä tässä todeta.
Polttoaineen rikkipitoisuus nykyisestä 4,5 prosentin tasosta
aina tuonne 0,5 prosenttiin on kohtuullisilla korvauksilla saatavissa,
mutta tuon tavoitteen 0,1 prosenttiin vetäminen on meriliikenteelle
kohtuuttoman kova vaade, ja sitä pidänkin mielestäni
liian kovana haasteena. Monille muille maille tuo 0,5 prosentin
taso kelpasikin, ja sitä on syytä ihan aidosti täältä ihmetellä,
miksi Suomi menee tuohon 0,1 prosentin tasoon tässä rikkipitoisuusasiassa.
(Ed. Rajamäki: Kolkkapoikia!) Kilpailukyvyllä on ihan
oleellinen merkitys. Samaten kilpailukyky ja yhdenvertaisuus muiden
maiden kanssa tässä selvästi kärsivät.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Huoli Itämerestä on yhteinen,
ja sen pitäisi olla myös laajemmalti yhteinen
kuin pelkästään Suomessa. Tärkeää olisi
saada kaikki Itämeren alueen maat mukaan, ja viittaan nyt
sitten tässä vaikka meidän lähimaihimme
Venäjään ja Viroon. Kun pidetään
mielessä, että öljynkuljetukset ja yhä riskialttiit
kemikaalikuljetukset Suomenlahdella ovat kasvussa ja eräiden
arvioiden mukaan niiden arvioidaan olevan vuonna 2015 jo 250 miljoonaa
tonnia, niin olisi kyllä tärkeää,
että tämä yhteispeli matalalle, saastuneelle
ja herkälle Itämerelle löytyisi.
Tässä nyt käsittelyssä olevassa
esityksessä puhutaan todellakin vähän
samasta asiasta kuin tuossa edellisessä. Siinä olivat
meidän lentokentät ja lentoliikenne jonkinlaisen
vaaran paikassa, ja tässä täytyy kyllä sanoa,
että myös tässä kohtaa sinällään
tarpeelliset päästörajoitukset lyövät nyt
korvalle elinkeinoelämää kovaa ja se
tulee näkymään kustannusten nousuna,
joka sitten kiertyy Suomen ulkomaankaupan ja meidän maksamiemme
hintojen rasitteeksi.
Syyllä voi kysyä, kuinka me tätä asiaa
puhumme täällä tällä porukalla
ilman, että aitiossa istuvat vastaavat ministerit. Edellinen
keskustelu oli pitkä ja seikkaperäinen, ja uskoisin,
että siinä olisi ministereillekin opittavaa siitä,
miten eduskunta tästä ilmailun päästökaupasta
ajattelee. Myös tässä kysymyksessä olisi
hyvä olla kuulolla, sillä kyllä tämä päästörajoituksen
määrä tuli meidän valiokunnallemmekin
suoranaisena yllätyksenä. Asioista oli ikään
kuin vain sovittu, ja sitten olimme tapahtuneen tosiasian edessä,
ja mietintö on sitten sen mukainen. Voitte kaikki lukea
sieltä, että vaikka Suomi on saari ja jo huoltovarmuusnäkökulmasta
meillä täytyy olla oma laivaliikenne, mielellään
vielä kansallisesti omissa käsissä oleva
mutta kuitenkin kannattava ja kuljettava laivaliikenne, niin hinta
siitä on tältä tehdyltä pohjalta
erittäin korkea elinkeinoelämälle.
Valiokunta halusi mietintöön kirjattavaksi ylös,
minkälaisista summista puhutaan, jotta kaikille, jotka
tämän mietinnön lukevat, valkenee, mikä ero
on, jos alennetaan 1,5 prosentista 0,1 prosenttiin, tai jos olisi
alennettu tuohon 0,5 prosenttiin, joka olisi ollut toimiva mutta
aivan erihintainen. Puhutaan pahimmillaan 200 miljoonasta eurosta.
On puhuttu jopa korkeammista summista, ja sitten tuon toisen kohdalla
kustannukset olisivat olleet huomattavasti edullisemmat, mutta silti
olisi täytetty nämä päästövaatimukset.
No, valiokunnan ainoaksi tehtäväksi jäi
sitten tänne laittaa tällainen ponsi, jota todella
sitten toivon meidän seuraavan. Siinä eduskunta
edellyttää, että mikäli aiottu
rikkipäästöjen vähentäminen
johtaa jatkossa kohtuuttomiin kustannuksiin suomalaisen elinkeinoelämän
kannalta, hallitus ryhtyy tarvittaviin toimiin näiden seurausten
lieventämiseksi. Että niinpä.
No, sitten yksittäisinä asioina nostaisin
esiin kaksi asiaa. Liikenne- ja viestintävaliokunta yhtyi
tässä ympäristövaliokunnan näkemykseen
siitä, että pitäisi pyrkiä paremmin
selvittämään näitä öljypäästöjä,
joita tuolla merellä on, ja korottamaan niitä sakkomaksuja,
mitä niistä tulee. Se olisi tärkeä asia,
sillä kellään ei pitäisi olla
oikeutta eikä syytä tehdä tällaista,
mitä siellä nyt tapahtuu, että päästetään
ihan surutta merelle tätä likaavaa öljyä.
Toinen asia on sitten tämä kunnille tuleva
oikeus laskuttaa näistä viranomaistehtävistä liittyen
jätehuoltotoimintaan. Siinä kohtaa täytyy
sanoa, että vaikka puhuttiin, että siitä ei
isoa lisätyötä kunnille tule, niin jonkinlainen
kuitenkin. Saattaa olla, ettei se realisoidu kovin suurena työnä kunnissa,
mutta vaihtoehto on, että se näkyy kunnan tekemissä viranomaistoimissa,
ja sitä kautta on tietysti hyvä, että kunta
voi tehdä oman päätöksen ja
periä maksuja näistä viranomaistoimista.
Mutta sitten periaatteellisena kysymyksenä pitäisi
sanoa, että nyt jotenkin tällaisessa satamamaksussa,
huvivenemaksussa, tämän tyyppisessä,
missä kunta voi sitten päättää, että vaikka
ammattikalastajilta tämmöisiä maksuja
ei välttämättä peritä,
kun he maksavat veronsa kuntaan, tai mikä sitten kunnan
oma päätös onkin, tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta,
että tämä talo säätää uusia
velvoitteita, vaikka pieniäkin, ja sen jälkeen
niistä sitten säädetään,
että kunta perii kuntalaisilta maksut. Vaikka tehdään pieniäkin
muutoksia, niin kyllä sinne pitäisi lähteä sitten
se raha mukaan, ettei tarvitse kuntalaisia sakottaa ja rokottaa
tämmöisistä lisääntyvistä eduskunnan
määräämistä velvoitteista.
Markku Pakkanen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysyisinkin nyt opposition edustajilta, millä muilla
toimenpiteillä tätä suojelumaksua teidän
mielestänne sitten tulisi kerätä tai
korvata, kun näitä maksuja kuitenkin kerätään
ja maksujen varsinaista vastustusta teillä ei ole. Toisaalta
sitten kunnat mielellään keräävät
satamamaksua ym. Se on erinomaisen hyvä tulonlähde
niille kunnille, joilla tällainen satama on. En minä nyt
ymmärrä, miten sinne pitäisi vielä laittaa
rahaa, että ne keräävät vielä veneilijöiltä lisää maksuja — sitten
pian valtion pitäisi maksaa se kerääminen — koska
tämähän on hyvä tulonlähde
kunnille, että niillä on mahdollisuus kerätä erilaisia
maksuja veneilijöiltä.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sanoin puheenvuoroni lopussa, jos ed. Pakkanen
huomasi, että tässä tapauksessa emme
tehneet asiasta vastalausetta, koska kun erilaisia satama- ja huvivenemaksuja
kerätään, voidaan ajatella, että tässä yhteydessä kunta
tekee oman itsenäisen päätöksen,
kuinka toimia.
Mutta periaatteellisena näkökulmana paheksun
sitä, että säädämme
kunnille uusia, vaikka pieniäkin, velvoitteita ja tehtäviä,
joihin emme sitten osoita rahaa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Vientimaana Suomi on saari, kuten täällä on
todettu. 90 prosenttia tapahtuu merikuljetusten kautta, Itämeri
on keskeinen. Tämä rikkipäästörajoitus, mikä tässä nyt
on hyväksytty, on erittäin hankala asia, saattaa
olla jopa kohtalokas.
Tämä on sen mittaluokan kysymys, että jos
me omaa kilpailukykyämme 800 miljoonalla eurolla heikennämme,
se väistämättä heijastuu työllisyyteen.
Se heijastuu suoraan vientiteollisuuden alihankkijoiden työllisyyteen
mutta ei pelkästään sinne vaan myöskin
hyvinvointiyhteiskunnan työllisyyteen, koska hyvinvointia
ei rakenneta pelkästään hyvällä tahdolla
ja kauniilla puheilla, vaan nimenomaan sitä pidetään
yllä kilpailukyvyllä ja viennillä. Tämä on
nyt erinomainen esimerkki siitä, että vaikka ympäristönsuojelu
on tärkeätä, vaikka Itämerestä huolehtiminen
on erittäin tärkeätä, yli-innokas
ei saa olla näitä päästörajoituksia
hyväksyttäessä.
Minä toivon, että tämä asia
pidetään myöskin mielessä sitten,
kun Kööpenhaminan kokouksen tuloksia ruvetaan
pistämään täytäntöön,
että ei oteta sellaista näkökulmaa, että meidän
pitää näyttää esimerkkiä,
että me teemme asiat monta kertaa paremmin kuin muut tekevät.
Muun muassa ne muut, jotka käyttävät
Itämerta, eivät tällä tavalla
toimi kuin me. Jos me sillä tavalla toimimme, niin yksinkertaisesti
meillä ei ole varaa sellaiseen toimintaan, koska ne kustannukset meidän
elinkeinoelämällemme ja sitä kautta työntekijöille,
koko yhteiskunnalle ovat täysin kohtuuttomat.
Kun mennään yli, niin jossain vaiheessa tulee se
tilanne, että kamelin selkä katkeaa. Sen jälkeen
meillä ei enää ole hyvinvointia siinä mittakaavassa
kuin meillä on tällä hetkellä.
Nämä asiat on siinä mielessä otettava
vakavasti. Tässä saattaa olla kyse erehdyksestä,
mutta se on sen mittaluokan virhe, että todella toivon,
että tästä opitaan.
Saara Karhu /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Satosen esiin ottama asia on todella
haasteellinen. Toivonkin, että tämä viesti menisi
vaikka sitten mutkien kautta oman hallituksenne ministereille ja
sitä kautta sitten viesti myös sinne virkamiehistölle,
että näitä asioita valvottaisiin jatkossa
paremmin. Tässä kohdassa tämän
rajoituksen suhteen vähempikin olisi riittänyt.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! On todella tärkeätä,
että eduskunnasta nyt tulee yli puoluerajojen selkeä viesti
siitä, että meidän kansallinen etumme
on se, että metsäteollisuuden ja vientiteollisuuden
tarpeet otetaan paremmin käsittelyyn.
Itse asiassa hallitus on ajelehtinut meidän hyvinvointimme
perustan rahoitusta koskevissa keskeisissä asioissa, myös
näiltä talouskriisistä nousemisen asioita
käsitteleviltä osin. Ajatellaan passiivisuutta
Venäjä-politiikassa, puutulli- ja koivukuituasiassa,
joka on aiheuttanut erittäin vakavaa vaikutusta meidän
koko metsäteollisuutemme rakenteisiin. Toinen oli tämä työnantajan kansaneläkemaksun
poistaminen ohi hallitusohjelman ja sen maksattaminen keväällä metsäteollisuuden
energiaveroina, 150 miljoonaa euroa. Nyt todella, kuten edustajat
Heinäluoma, Satonen ja Karhukin ovat täällä tuoneet
esille, me olemme saari päämarkkina-alueeseen
nähden. Jos meidän keskeisen kuljetusjärjestelmämme toiminta
saatetaan päästö- ym. ratkaisuilla tällaiseen
tilanteeseen, niin se vastaa kyllä omaan polvilumpioon
ampumista meidän taloutemme peruseduissa.
Tämä on nyt niin vakava asia, että kun
puhumme siitä, millä tavalla Suomen talous voidaan tässä vakavassa
kriisissä nostaa, niin me olemme nyt pahentamassa teollisuuden
toimintaedellytyksiä ja meidän taloutemme keskeisen
vientiteollisuuden rakenteita niin vakavalla tavalla, että tämä kolkkapoikahenki
pitää kerta kaikkiaan pysäyttää.
Hallituksen pitää pystyä nyt eri toimijoiden,
metsäteollisuuden ja myöskin muiden toimijoiden,
kanssa kokoontua ja käydä nämä asiat läpi.
Näissä asioissa varmasti vielä katumusharjoittelullekin
on tilaa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ainut tapa, millä saadaan vientituloja,
on viedä tuotteita tai palveluita, ja tässä on
yksi este sille — tästä saarinäkökulmasta
kun puhutaan, kuten edellisessäkin puheenvuorossa. Se tulee
tekemään sen, jotta joka tapauksessa tulee paine
lähteä johonkin muualle enemmän, niin
kuin jo ihan riittävän paljon on nyt tapahtunut.
Sen takia odottaisi kyllä, että tämä jotenkin
saataisiin kompensoitua, että ei tämä rasitus
tulisi kokonaan, mutta tiedän, että se on mahdottomuus:
kun tämä nyt säädetään
tässä, niin sehän tulee vaikuttamaan
vientiteollisuuteen.
Sitten iso asia, jota tuossa mietin: Jos hallitus olisi edes
johdonmukainen tässä asiassa, niin eikös
tässä rikkipäästössäkin
päästökauppa pitäisi hallituksen
laittaa pystyyn? Elikkä voisi joku sellainen ostaa päästöjä,
jolla on varaa ostaa, jos kerran tätä katsottaisiin
johdonmukaisesti. En ole kuitenkaan sitä mieltä tässä,
mutta kun aikaisemmin tuossa käytiin tuon lentoliikenteen
osalta tätä päästökauppakeskustelua,
niin käytin siinä puheenvuoron ja totesin, että normitukset
ovat ainut tapa, ja tässä tietysti pyritään
normittamaan. Näitä ei saa laskea yleensä, öljyähän
ei saa laskea mereen, mutta iso juttu on nämä jätevedet,
vessa- ja jätevedet, joita sinne lasketaan. Kyllä sinne
pitäisi valvontaa lisätä, ja sitten kun tavoitetaan
kiinni tämmöinen rötöstelijä,
niin ei kun kovat sakot. Sen verran sanktion pitää olla kova,
että se on tuntuva ja sillä voidaan maksaa niiden
valvojien palkat kanssa, koska muutenhan tätä ei
saada järjellisiin puihin. Tietysti pitää saada
nämä ympärysvaltiot jo tässä lähialueella mukaan
tähän, mutta kyllä se maailmanlaajuisesti
sitten on iso ongelma tuolla valtamerillä kanssa. On jotenkin
hulvatonta menoa, että ihmiset voivat semmoista tehdä,
että laskevat kaikki nämä likavetensä ja öljynsä tuonne
meriin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jo noin kymmenen vuotta sitten oli odotettavissa,
että rikkipäästöjen osalta päädytään
voimakkaisiin rajoituksiin. Se aika on nyt. Se, mikä on hyvin
kiusallista, tuli esille silloin, kun olin tuossa liikennevaliokunnan
vetäjän hommassa ja olin näissä infotilaisuuksissa
käymässä, eli se, että dieselmoottorit,
nämä laivamoottorit, on tehty sellaisiksi, että ne
tarvitsisivat raskaassa polttoöljyssä suuria rikkipitoisuuksia,
siis rakennettuna sillä tavalla, että siinä eräs
ehto on se, että saastutetaan. No, eihän tällainen
tulevaisuus voi olla mikään tulevaisuus. Elikkä siinä katsannossakin nokanvalkaisun
aika on nyt koittanut, ja aivan varmaa on, että täältä tullaan
aina rahti viemään sinne, mihinkä se
pitääkin viedä. Mutta meidän kannaltamme
ratkaiseva asia on, että huoltovarmuussyistä meillä on
oma laivasto, siis oman lipun alla laivasto.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan
kuulemisissa tuli se aivan hämmästyttävä tieto
vastaan, minkä varustamoyhdistys kertoi, että he
eivät tienneet tästä Suomen hallituksen
ehdotuksesta mitään ennen kuin se tehtiin. Siis
liikenneministeri ja ympäristöministeri olivat
jättäneet tämmöisen kansainvälisen
ehdotuksen, ja vasta sitten, kun se oli jätetty, alkoi
tulla tietoa siitä, mitä tapahtui. Eihän
näin voi toimia kukaan järkevä, ei mikään
järkevä maa eikä mikään
järkevä hallitus, että ei käytetä sitä osaamista
seurannaisvaikutuksista, joka on olemassa. Sehän tarkoittaa
sitä, että tässä eivät
kiinnostaneet nämä kustannukset eivätkä seuraukset.
Haluttiin nyt profiloitua tällä tavalla, ja laskua
lähtee sitten tulemaan.
Tässä on sitten se vakava puoli, mikä on
näiden loppukymmenysten todellinen vaikutus ilmastonsuojeluun
tai Itämereen. Se on aivan olematon suhteessa näihin
muihin toimiin, öljypäästöjen
vähentämiseen, tämän matkustaja-alusten käymäläjätteen
laskemiseen Itämereen, sen lopettamiseen, puhumattakaan
sitten siitä, että jos ryhtyisimme todellisiin
ja jämeriin toimenpiteisiin maataloudesta valuvien päästöjen
lopettamiseksi, että ne eivät enää tule
Itämereen, ja käyttäisimme EU:n ympäristötukea
näihin asioihin, niin olisimme aivan eri mittaluokan asioissa.
Mutta tämän ratkaisun huono puoli on — ja toivoisin,
että ed. Pulliainenkin miettisi sitä jonkun aikaa — sen
seuraus meidän metsäteollisuutemme ja meidän
aluerakenteemme kannalta erityisesti Itä- ja pohjoisessa
Suomessa, joista tullaan pitkien kuljetusten päästä markkinoille. Metsäteollisuudessa
kuljetuskustannukset ovat 10 prosenttia lopputuotteen hinnasta.
Sinne kun pannaan lisää, niin koko ajan tulee
se kysymys, mistä otetaan se lisäkustannus, jonka
joudumme maksamaan verrattuna Keski-Euroopassa tehtävään
tuotantoon. Kyllä tässä pitäisi
olla aika lailla vakavien asioiden ääressä,
eikä tässä nyt mikään
vihreä ympäristöuskovaisuus auta.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan, mikä Pölkky
Oy:tä ja muita koskee, että siellä on
kuljetustuki apuna.
Timo Juurikkala /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluaisin nyt sen verran tässä todeta,
että tässä on keskustelu keskittynyt
nyt tähän rikkipäästöasiaan — ja
rikkipitoisuusasiaan — aika voimakkaasti, ja sehän
ei nyt, mikäli minä oikein tätä valiokunnan
mietintöä luen, tähän lakiesitykseen sisälly,
vaan se on erikseen tässä Kansainvälisen merenkulkujärjestön
Imon sopimuksessa, johon ollaan menossa sitten omana kokonaisuutena. Mutta
tokihan tämä liittyy asiaan.
Ehkä muutoinkin täällä on
kyllä näitä vaikutuksia nyt hiukan pyritty
suurentelemaan. Täytyy nyt muistaa se, että tässähän
on kysymyksessä se, että Itämeri, niin
kuin Pohjanmerikin, on tällaiseksi erityisen herkäksi
merialueeksi kansainvälisesti nimetty ja tämä säädös,
jos se tulee voimaan, tämä 0,1 prosentin rikkipitoisuus,
tulee koskemaan sekä Itämerta että Pohjanmerta,
mahdollisesti jatkossa sitten vielä pidemmällä tulevaisuudessa
muitakin meriä. Tämä ei pelkästään Suomea
tule koskemaan eikä pelkästään
Suomen metsäteollisuutta vaan laajemminkin, niin että kilpailuvaikutukset
eivät ehkä ole aivan niin selkeät kuin
täällä on pyritty väittämään.
Sitten vielä ed. Heinäluomalle sanoisin, että tämän
rikkikokonaisuuden vaikutukset ovat eri asia kuin eräiden
muiden Itämeren suojelemistoimenpiteiden. Tällähän
on vaikutusta hiukkaspäästöjen kautta
laivojen miehistöön ja rannikon asujaimistoon,
ja tällä hetkellähän rikkipäästöistä laivaliikenne,
meriliikenne, vastaa huomattavaa osaa, eli pitkälti yli
puolet tämänhetkisistä rikkipäästöistä tulee
laivoista. Siinä mielessä on kyllä ihan
paikallaan, että tähänkin asiaan puututaan.
Se ei tarkoita sitä, etteikö muiltakin osin olisi
syytä Itämeren tilaan hakea parannusta.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä on
aika ison keskustelun väärti, koska siis metsäteollisuudessa
arvioidaan, että nämä lisärasitteet
tarkoittavat useamman tehtaan sulkemista, jos nämä viedään
tällaisenaan lävitse kuin mitä tässä on
todettu.
Kyllä minä ihmettelen vähän
vihreitäkin. Jos nämä savut loppuvat,
niin mistä ne rahat sinne päivähoitoon
ja yliopistojen hienoon opetukseen löytyvät? Mistähän
ne mahdetaan maksaa sen jälkeen, jos tähän
tuotannolliseen toimintaan suhtaudutaan näin suurella välinpitämättömyydellä kuin
mitä tässä viime puheenvuorossa vihreiden
osalta on ollut? Täytyy tehdä järkevää ympäristönsuojelupolitiikkaa,
suhteuttaa toimet myös kustannuksiin ja hakea sellaisia
ratkaisuja, jotka tuottavat parhaan mahdollisen lopputuloksen, ilman
että se tarkoittaa sitä, että me täällä suljemme
tehtaita ja siirrämme tuotantoa — usein maihin,
joissa päästöt ovat suurempia.
Kilpailuongelmahan on tässä ihan aito. Jos Venäjä jää tästä ulos,
niin kuin sopii arvata, niin se tarkoittaa sitä, että Venäjän
satamiin menevät lastit ovat vapaat näistä maksuista,
siellä voidaan jatkaa ihan entisten normien mukaisesti. Tästäkään
hallitus ei esitä yhtään mitään,
mitä tälle ongelmalle pitäisi tehdä.
Sama koskee sitten Välimeren liikennettä, ei siellä ole
tällaisia määräyksiä voimassa
eikä isolla osalla muutakaan Atlanttia. Eli kiistatta tämä johtaa
siihen, että ne, jotka ovat täällä Itämeren
pohjoisperukassa, joutuvat lisääntyvän
rasitteen maksajiksi. Tämän ilmiön takia
olen sitä mieltä, että vihreitä ei
pidä lähettää mihinkään
tämmöisiin kansainvälisiin neuvotteluihin,
koska heille ei merkitse yhtään mitään
se kustannus, joka Suomelle ja suomalaisille tulee. Kotimaassa heitä tarvitaan kyllä
hyvinä sparraajina,
mutta heitä ei pidä lähettää yhteenkään
kansainväliseen neuvotteluun, jossa käsitellään
ympäristöasioita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aika hauskaa tekstiä. Vakava asia
muuttuu vähän hupailuksi, kun kuuntelee tuommoista
juttua. Minä ehdotan ed. Heinäluomalle, että hän käyttää tuon
saman puheenvuoron, kun kohta Itämeri-selonteko tulee tänne
saliin takaisin, käytätte täsmälleen
saman puheenvuoron kuvaamaan sitä, mikä on puolueenne
suhtautuminen Itämeri-selontekoon ja Itämeren
pelastamiseen.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Huomaan, että ed. Pulliainen ei ollut
salissa, kun käytin ensimmäisen puheenvuoron.
Nimittäin kävin tätä Itämeren
suojelun tarpeellisuutta lävitse ja sanoin myös
niitä menetelmiä, joilla saadaan aitoja tuloksia,
ilman että tarvitsee lopettaa työpaikkoja Suomesta.
Sen takia tässä ei olekaan kysymys Itämeren
suojelusta, halutaanko sitä. Kyllä me haluamme
sitä, ja on useita toimia, jotka pitää tässä suhteessa
tehdä, alkaen öljypäästöjen
vähentämisestä ja erittäin kovista
normeista sillä puolella, päätyen meriturvallisuuden
parantamiseen, maatalouden päästöjen
vähentämiseen ja tähän laivojen
henkilöliikenteen harmaiden vesien ongelmaan. On siis paljon,
mitä voidaan tehdä, mutta ei nyt ehdoin tahdoin
pidä tehdä ratkaisuja, joissa suomalaiset ovat
suurin maksaja ja jotka johtavat täällä työpaikkamenetyksiin.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt täytyy peesata
hieman ed. Heinäluomaa siinä mielessä,
että kyllä tällainen rikkinormimääritys
on tietenkin aidosti kilpailukykykysymys Suomelle, ja jos siihen
mennään, että se 0,1 prosenttia toteutuu,
niin kyllä se vakavasti on otettava. Siinä mielessä olen
samaa mieltä, että ei vihreitä pidä laittaa
niihin neuvotteluihin, ja siksi täällä onkin
tämä valiokunnan ponsi mukana, että "eduskunta
edellyttää, että mikäli aiottu
rikkipäästöjen vähentäminen
johtaa jatkossa kohtuuttomiin kustannuksiin suomalaisen elinkeinoelämän
kannalta, hallitus ryhtyy tarvittaviin toimiin näiden seurausten
lieventämiseksi". Kyllä tässä tämä on
huomioitu.
Timo Juurikkala /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sen verran olisin nyt tässä kuitenkin
oikonut käsityksiä vihreistä ja heidän
neuvottelukyvyistään, että en suinkaan
pyrkinyt väittämään, ei ainakaan
tarkoitukseni ollut väittää, ettei tällä asialla
olisi mitään merkitystä. Pyrin vain hieman
hillitsemään tätä suurentelua, joka
tähän keskusteluun liittyi.
Yleiskeskustelu päättyi.