5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Kyseessä on monella tapaa merkittävä esitys.
Suomen tieliikennelakiin otettaisiin uusi luku tieliikenteen älykkäiden
liikennejärjestelmien käyttöönotosta.
Maailmanlaajuisesti älyliikenteen markkinoiden arvioidaan
olevan noin 200 miljardia euroa ja vuosittainen kasvu alalla on
noin 5—10 prosenttia vuodessa. Siksi on ollut hiukan yllättävää,
että Suomessa älyliikenteestä on innostuttu näinkin
hitaasti. Teknistä osaamista ja kapasiteettia älyliikenteeseen
meillä kyllä olisi.
Suomelle mahdollisia bisnesalueita ovat muun muassa aktiivinen
ja ennakoiva liikennejärjestelmän operointi, liikenteen
tilannekuvajärjestelmät sekä sähköisen
tiedon laadukas hallinta. Lisäksi meillä olisi
pitkien ja kalliiden liikenne- ja logistiikkayhteyksien maana hyvin
toimivalla älyliikenteellä eniten voitettavaa.
Virallisesti hallitus on ohjelmassaan asettanut tavoitteekseen
edistää älyliikenteen uusia palveluja,
taloudellista ohjausta ja innovaatioita kansallisen älyliikenteen
strategian pohjalta. Tässä strategiassa on asetettu
tavoitteeksi vuoteen 2020 mennessä seuraavat asiat: väylänpidon
ja liikennejärjestelmän tuottavuus kasvaa 10 prosenttia yleistä kehitystä enemmän,
tieliikenteessä säästetään
50 ihmishenkeä vuodessa, logistiikkakustannuksissa lähestytään
kilpailijamaita, ruuhkautumisen aikaviiveissä saavutetaan
20 prosentin vähennys, ja joukko- ja kevyen liikenteen
markkinaosuus kasvaa 20 prosenttia.
Lisäksi hallitus on asettanut Jorma Ollilan johtaman
työryhmän selvittämään älykkäisiin
teknologioihin perustuvien tienkäyttömaksujen käyttöönottoa.
Sen toimikausi päättyy tämän kuun
lopussa.
Kaikki nämä ovat hyviä asioita, mutta
ovatko ne, arvoisa puhemies, tässä taloustilanteessa
riittävän kunnianhimoisia, vai voisimmeko olla
jopa vielä rohkeampia?
Tulevaisuusvaliokunta vaati keväällä liikennepoliittiseen
selontekoon antamassaan lausunnossa kansallisten kokeilualueiden
luomista älyliikenteelle. Niillä voitaisiin luoda
turvalliset kasvuympäristöt aiemmin mainituilla
suomalaisen älyliikenteen vahvuusalueilla. Tähän
ajatukseen olisi hyvä palata hallituksen puoliväliriihen yhteydessä.
Menetettävää meillä ei tässä tilanteessa
juurikaan ole. Päinvastoin, älyliikenteen osalta
meillä on paljon voitettavaa.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minäkin näen älyliikenteessä paljon
myönteisiä mahdollisuuksia, ja varmasti kannattaa
tutkia, mitkä siellä ovat semmoisia, mitä kannattaa
viedä eteenpäin. Sikäli, jos vaikka ruuhkia
pystytään purkamaan tai välttämään,
kannattaa näin tehdä. Mutta sitten kun mennään
todella sille alueelle, minkä edustaja Wallinheimokin tässä mainitsi,
elikkä ruuhkamaksut tai tienkäyttömaksut älyliikenteen
keinoin, olen kyllä jo vähän nihkeämpi.
Tässä on esitetty semmoisia ajatuksia, että vaikkapa
GPS-paikannin voisi olla autossa ja sitten satelliitti seuraisi
liikettä ja lasku tulisi perässä, jos
ajelee ruuhka-aikaan tietyillä alueilla, esimerkiksi täällä pääkaupunkiseudulla.
En nyt oikein hyvänä pidä sitä kuitenkaan
ainakaan ennen kuin meillä on hyvä joukkoliikennetarjonta
tällä alueella. Tällä hetkellä näin
ei ole, ja hyvin moni on pakotettu käyttämään
henkilöautoa työmatkoihinsa. Hyvin harva sitä huvikseen
ajelee ruuhka-aikaan.
Lähtisin kyllä siitä, että nostetaan
sitä joukkoliikenteen tasoa ja kattavuutta Helsingin seudulla
selvästi nykyisestä. Jos tämäkään
ei johda siirtymään kohti joukkoliikenteen käyttöä,
niin katsotaan sitten, olisiko joku ruuhkamaksu sitten todellakin
perusteltu. Mutta en nyt lähtisi ainakaan ensimmäisenä tienkäyttömaksuja
tai ruuhkamaksuja tälle alueelle rakentamaan. Sillä vain
rangaistaisiin ennen kaikkea kehyskuntien työssäkäyviä ihmisiä.
Mutta yleensä ottaen älyliikenne tuottaa varmasti
ihan myönteisiäkin mahdollisuuksia. Siinä mielessä näitä eri
vaihtoehtoja kannattaa laajasti tutkia.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Älykkäät liikennejärjestelmät,
sen lisäksi, että ne tuovat turvallisuutta liikenteeseen,
tuovat mitä suurimmassa määrin myöskin
ympäristöasiaa näitten taloudellisten
seikkojen lisäksi, tai oikeastaan nämä molemmat
tukevat toisiaan. Kyllähän tämän älyliikenteen
avulla ja luomalla sinne erinäisiä ratkaisuja
muun muassa logistiikkaketjut saadaan kuntoon. Ihan yhtenä pienenä yksityiskohtana
esimerkiksi turha kuorma-autojen tyhjänä liikkuminen
vähenee ja noin poispäin.
Tämä ruuhkien purkaminen on myöskin
yksi mahdollisuus, ja sopisi tuolla itärajalla kyllä sitä jonkun
verran enemmän käyttää kuin
tänä päivänä käytetään,
ne jonot ovat välillä aika massiivisia. Kyllä siinä käytetään
tällä hetkellä erinäköisiä teknisiä ratkaisuja,
joilla sitä yritetään ohjata, mutta kyllä siellä tekemistä riittää vielä vaikka minkä
verran.
Tämän älyliikenteen kehittämisessä on
myöskin uutta suomalaista työtä todella
paljon tulevaisuudessa takana. Kun meillä on tätä osaamista
tämän älyliikenteen kehittämisessä,
niin miksi emme sitten panosta siihen enemmän, jotta niitä uusia
innovaatioita ja uutta suomalaista työtä myöskin
syntyy?
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä tässä ihan
oikealla tavalla, kuten myös edustaja Wallinheimo, toi
esille tämän lakiesityksen oikeita tarkoitusperiä:
turvallisuus, ympäristövaikutukset, logistiikkaketjun
sujuvoittaminen.
Oikeastaan puheenvuoron halusin pyytää sen takia,
ettei nyt jää vääränlaista
kuvaa täällä tätäkin
keskustelua kuunteleville, eli tässä ei olla avaamassa
nyt tietä ruuhkamaksuihin tai satelliittipaikannukseen.
Sitä ehkä tulevaisuudessa joskus jotkut poliitikot
haluavat pohtia, mutta itse olen sitä mieltä,
että tämäntyyppisessä maassa, jossa
ei oikeastaan missään päin ole ruuhkia,
jos vertaamme oikeastaan mihin muuhun maahan tahansa, ei kannata
nyt tässä vaiheessa lähteä pohtimaan
ruuhkamaksuja ensimmäisenä ja rangaistuksen kautta.
Ennen muuta sitten, jos näihin kysymyksiin halutaan lähteä keskustelua
viemään, voidaan keskustella siitä, että saisimme
saattoliikenteen toimimaan pääradan varteen, juna-asemille,
matkakeskuksiin ja sitä kautta kulkemisen joutuisaksi,
mutta tämä asia ei nyt sitä ihan suoranaisesti
kosketa, vaan tässä nyt puhutaan älykkäistä liikennejärjestelmistä,
ja se on varmasti ihan hyvin yhdessä kannatettava asia.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Toivottavasti edustaja Heinonen on tässä tulkinnassaan
oikeassa. Katsoin vain tarpeelliseksi käyttää tämän
puheenvuoron, minkä käytin, koska edustaja Wallinheimo
omassa puheenvuorossaan viittasi tienkäyttömaksuihin
ja sanoi muita hyviä asioita. Ymmärsin, että tässä niin
kuin pidettäisiin hyvänä, tässä kokoomuksen
Wallinheimon puheenvuorossa, tienkäyttömaksuja,
ja sen takia halusin oman näkökulman tähän
keskusteluun tuoda. Taisi hän viitata myöskin
tähän työryhmään, joka
parhaillaan pohtii tienkäyttömaksuasioita älyliikenteen
keinoin, työryhmään, jota vetää Jorma
Ollila ja joka tuottaa omia ehdotuksiaan kaiketi ihan pian vielä keskusteluun.
Kyllä tämä tähän laajassa
merkityksessä taitaa kuitenkin liittyä, ja voi
olla, että tämäkin asia on syytä tässä yhteydessä pohtia.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Pyysin puheenvuoron sen takia, että tämä ruuhkamaksuasia
unohtui äskeisestä puheenvuorosta.
Se ei todellakaan ole mikään yksinkertainen asia,
ja sitä sopii miettiä ja pähkäillä moneen, moneen
kertaan. Minun saamieni tietojen mukaan Tukholmassa kokeillut ruuhkamaksut
toimivat koeaikana, mutta sen jälkeen eivät ne
tyhjentäneet sitä Tukholman keskustaa, vaan se
kokeilu sitten kaiken kaikkiaan on enemmän tai vähemmän
epäonnistunut.
Ne ratkaisut sitten mahdollisesti joskus tehdään,
jos niitä joudutaan tekemään, mutta meillä nämä liikennemäärät
kuitenkin ovat sen verran pieniä, että kun tuolla
Kouvolassa puhuttiin siitä, että siellä on
neljän ruuhka, niin se tarkoittaa suurin piirtein neljää autoa.
Niin että vähän rajoitusta tähän
keskusteluun.
Keskustelu päättyi.